Trybuna Ludu, czerwiec 1952 (V/152-181)

1952-06-01 / nr. 152

2 '____ Zafcońr/enle obrad \M Zjazdu FUJ , (?) BERLIN (PAP). W Lipsku teakończył.y się obrady IV Zjazdu Związku Wolnej Młodzieży Niemieckiej (FDJ). W zjeździe tym wzięło udział 2.540 delegatów z NRD, 350 przedstawicieli młodzieży zachodnio - niemieckiej oraz liczni delegaci bratnich organizacji młodzieżowych z 18 krajów europejskich. Przewodniczącym Związku został poncnvnie obrany Erich Honecker. Zjazd uchwalił szereg rezolucji programowych i wystosował odezwę do młodzieży niemieckiej. Odezwa ta stwierdza m. in.: Sytuacja obecna wymaga od nas zaostrzonej czujności oraz udziału w obronie ojczyzny i jej zdobyczy demokratycznych. Musimy nie dopuścić do tego, aby las zamordowanego Filipa Muellera, stał się udziałem setek tysięcy patriotów niemieckich. Precz z Adenauerem! Jednoczmy się w walce o demokratyczne, nie7,ależne, zjednoczone i miłujące pokój Niemcy! XII Zjazd Komunistycznej Partii Izraela (?) TEL AVIV (PAP). 29 maja w obecności 5 tys. delegatów i gości rozpoczęły się w Tel A- vivie obrady XII Zjazdu Komunistycznej Partii Izraela. Otworzył zjazd sekretarz KC Komunistycznej Partii Izraela Wilner, który podkreślił, że obecnie najważniejszym zadaniem jest walka o pokój i dlatego Partia Komunistyczna postawiła sobie za cel oderwanie Izraela od obozu imperializmu. Naród Izraela —- powiedział Wilner — nie pójdzie za amerykańskimi mordercami z Kożedo. Słowa Wiln era: „Precz z rządem Ben-Guriona, rządem głodu i ucisku!“ •—• spotkały się z powszechną aprobatą uczestników zjazdu. Następnie członek KC Komunistycznej Partij Izraela — Wileńska, odczytała depesze, które nadeszły z okazji XII Zjazdu Komunistycznej Partii Izraela od bratnich partii komunistycznych. Depesza od KC WKP{b) głosi: Przesyłamy braterskie posdrowienie i życzenia pomyślnej pracy XII Zjazdowi Komunistycznej Partii Izraela. Odczytano również depesze od Komunistycznej Partii Chin, Francji, Stanów Zjednoczonych, Grecji, Maroka, Socjalistycznej Partii Jedności Niemiec, od Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i innych bratnich partii. Zjazd wystosował francuskiego telegram, do rządu wyrażający kategoryczny protest przeciwko aresztowaniu .1. Duclosa i domagąjąey się jego natychmiastowego zwolnienia. W. Fzpruetikott przewndnir/arym Rath \a radowej Frontu Ojczyźnianego (f) SOFIA (PAP). W Sofii od.było się pierwsze posiedzenie Rady Narodowej Bułgarskiego Frontu Ojczyźnianego. Rada Narodowa dokonała wyboru stałego Biura w składzie przewodniczący — Wyłko Czerwenkow. członkowie — G. Kuliszew, K. Kłisurski, M. Ginewa, M, Minczew, N. Ganczewa N. Georgiew, P. Popzłatiew, R. Byłgarowa, S. Stoiłow, S. Marynow, H. Marcholew i F. Kozovsky. Strajk górników włoskich (f) RZYM (PAP). Na znak protestu przeciw zwolnieniu z pracy 800 towarzyszy, górnicy kopalni siarki w La Bernard!, w pobliżu Ankony, odmówili wyjścia na powierzchnię ziemi do chwili cofnięcia Zarządzenia o redukcji. Strajkujący Znajdują się na głębokości tysiąca metrów. Mimo usiłowań policji uniemożliwienia kontaktu z górnikami, ludności miejscowej udało się dostarczyć strajkującym żywność Delegacja ZMP przybyła do Moskwy (d) MOSKWA (PAP). Na zaproszenie Antyfaszystowskiego Komitetu Młodzieży Radzieckiej przybyła do Moskwy delegacja Związku Młodzieży Polskiej z sekretarzem ZG ZMP — Tadeuszem Strzałkowskim na czele. Na Dworcu Białoruskim Moskwie witali serdecznie dew legację polską KC Komsomołu przedstawiciele i Antyfaszystowskiego Komitetu Młodzieży Radzieckiej. Siły postępu i pokoju całego świata protestują przeciw faszystowskiej prowokacji rządu Pinay’a Jarqups Ihmlos oskarża władze francuskie o pogwałcenie konstytucji (a) PARYŻ (PAP). Obrońcy Jacques Duclos, adwokaci Villard i Nordmann, wręczyli prezesowi sądu apelacyjnego Rousseiet następującą skargę Jacques Duclos: — Zostałem aresztowany w dniu 28 maja br. ( o godzinie 22.20. Dopiero 30' maja około godziny 18 wręczono mi pismo, z którego wynika, że jestem oskarżony o rzekomy udział w spisku przeciwko „wewnętrznemu bezpieczeństwu państwa“. Aresztowano mnie wbrew wyraźnym postanowieniom art. 22 konstytucji francuskiej, który gwarantuje mi nietykalność jako posłowi do Zgromadzenia Narodowego. Pretekstem do aresztowania posłużyło rjekome złapanie mnie na gorącym uczynku udziału w spisku. Oskarżenie jest wszelkich podstaw. pozbawione Przestępstwo, które mi się zarzuca ma charakter polityczny a charakter polityczny tego rodzaju przestępstw nie jest i nigdy nie był kwestionowany. Jest rzeczą pows7.echnie uznawaną, że złapanie na gorącym uczynku nie może mieć miejsca przy przestępstwach, mających charakter polityczny. Oświadczam, że nie ujawniono żadnego faktu mogącego potwierdzić rzekome złapanie mnie na gorącym uczynku dokonywania jakiegokolwiek przestępstwa. Gdy wracałem w towarzystwie żony samochodem do domu, zostałem zatrzymany przez policję, która mnie aresztowała i przyprowadziła do komisariatu X dzielnicy. Policjanci oświadczyli, że otrzymali rozkaz zatrzymania mego samochodu i aresztowania mnie. Wynika stąd jasno, że aresztowanie było z góry przygotowane. Usiłując usprawiedliwić swe antykonstytucyjne postępowanie, rząd musiał wymyślić cały szereg śmiesznych kłamstw. Zarzucono mi posiadanie radiowego aparatu nadawczego, podczas, gdy w rzeczywistości samochód mój zaopatrzony jest w zwykły radioodbiornik normalnego typu. Władze twierdzą, że samochód mój, był „uzbrojony“ dlatego, że znaleziono w nim — zresztą już po mym aresztowaniu — rewolwer, należący do osoby, która zwykle mi towarzyszy. Niedorzeczność zarzutów doszła do, tego, iż mówiono, że dwa gołębie znalezione w mym samochodzie miały służyć do utrzymywania z kimś łączności, jako gołębie pocztowe. Minister spraw wewnętrznych twierdzi, że objeżdżałem samochodem teren demonstracji Jest to wierutne kłamstwo. Samochód mój znajdował się podczas demonstracji przed lokalem Komitetu Centralnego Partii, który był otoczony przez policję. Następnie samochód stai około godziny przed gmachem redakcji dziennika „Humani-Fakt. że demonstracja już się zakończyła, gdy mnie aresztowano. wystarcza ażeby dowieść, że zarzuty wysuwane przeciwko mnie przez rząd są pozbawione podstaw. Bezpodstawność tych zarzutów świadczy, do jakiego stopnia rząd nie liczy się ż opinią publiczną i do jakiego stopnia nie przestrzega postanowień konstytucji. Wychodzi w ten sposób na jaw bezprawność i niedorzeczność skrzętnie sfabrykowanego oskarżenia, którego nie potwierdza żaden fakt. żadna okoliczność niezbędna do udowodnienia istnienia spisku czy to z punktu widzenia prawa, czy też zdrowego rozsądku. Toteż nie tylko komisarz policji, lecz także prokurator sądu I instancji i sędzia śledczy dopuścili się przestępstwa przewidzianego w artykule 121 Kodeksu Karnego. W związku z tym i na podstawie artykułu 484 Kodeksu Postępowania Karnego składam skargę przeciwko prokuratorom sądu I instancji sędziemu śledczemu Jacquinot, komisarzowi policji X dzielnicy i wszystkim osobom, które brały udział w mym aresztowaniu. Komunikat Biura Politycznego KPF (f) PARYŻ (PAP). Z całej Francji i z różnych krajów świata napływają dalsze doniesienia o manifestacjach solidarności z Jacques Duclos •— ofiarnym przywódcą francuskiej klasy robotniczej, wielkim patriotą i mężnym obrońcą pokoju — uwięzionym przez rząd Pinaya zgodnie z życzeniem okupantów amerykańskich. „Humanite“ publikuje komunikat Biura Politycznego Francuskiej Partii Komunistycznej. Komunikat ten stwierdza m. in. Biuro Polityczne podkreśla z zadowoleniem niespotykany zasięg manifestacji narodowych w dniu 28 maja w odpowiedzi na apel obrońców pokoju przeciwko mordercy jeńców wojennych — Ridgway‘owi. Biuro Polityczne podkreśla, że uwięzienie Jacques Duclos, sekretarza FPK, ukochanego przywódcy klasy robotniczej ludu francuskiego, żołnierza spod i Verdun, więźnia z Chemin des Dames, gorącęgo bojownika o pokój, który podczas całej okupacji' kierował wraz z Maurice Thorezem Francuską Partią Komunistyczną i walką ludu przeciwko okupantom hitlerowskim — dokonane zostało według metod hitlerowskich. Reakcjonista i vichysta Pinay pragnął przy pomocy tej prowokacji udzielić satysfakcji kolaboracjonistom i ich sprzymierzeńcom — odwetowcom hitlerowskim, którym nie udało się schwytać Duclos w czasie całego okresu okupacji. Reakcyjny rząd vichysty Pinay'a stosował klasyczne metody prowokacji podżegaczy wojennych, takie jak zamordowanie Jauresa, podpalenie Reichstagu i represje antykomunistyczne w roku 1939, aby oskarżyć Duclos i zamaskować swe cele polityczne. Biuro Polityczne podkreśla, że chodzi tu o spisek burżuazji francuskiej przeciwko pokojowi i przeciwko Francji. * W deklaracji Biura Politycznego Komunistycznej Partii Francji pod adresem Duclos, ogłoszonej na łamach dziennika „Humanite“, czytamy m. in.: —- Drogi Towarzyszu! Spieszymy donieść Ci, że lud całej Francji, powstały w obronie pokoju, domaga się stanowczo Twego natychmiastowego uwolnienia. Żądanie to zawierają niezliczone depesze ze wszystkich miast, i wsi francuskich, ze wszystkich krajów świata. Rząd podjął walkę przeciwko naszej wielkiej partii, która była duszą ruchu oporu w czasach, gdy Pinay był radcą narodowym“ Petaina i zarabiał na interesach z okupantem hitlerowskim. Ale komuniści, podobnie jak wtedy, odniosą zwycięstwo nad zdrajcami. Zjednoczone masy ludowe pokażą Ridgway'owi i jego sługusom, że nasz kraj nie życzy sobie ani niewoli, arii wojny. List Stałej Komisji Obrońców Pokoju PARYŻ (PAP). Obecni w Paryżu członkowie Stałej Komisji Obrońców Pokoju wystosowali list do prezydenta republiki oraz do przewodniczących obu izb parlamentu francuskiego. Potępiają oni represje policyjne wobec uczestników manifestacji patriotycznych w obronie po - koju, zwłaszcza zaś krwawą masakrę z ubiegłej środy, masowe aresztowania patriotów i uwięzienie Jacques Duclos. Demonstracje i strajki protestacyjne we Włoszech RZYM (PAP). We Włoszech trwają demonstracje protesta - cyjne przeciwko aresztowaniu Duclos. We. Florencji robotnicy wielu fabryk przerwali pracę na 4 godziny. W Mediolanie strajki protestacyjne objęły przeszło 200 tys robotników w największych zakładach przemysłowych tego miasta. W prowincji mediolańskiej do strajku robotniczego przyłączyli się chłopi i urzędnicy, manifestując solidarność z narodem francuskim, walczącym przeciwko polityce wojny. O strajkach protestacyjnych donoszą również z Ankony, Leeco, Ferrary, Padwy, Forli, Wenecji, Genui. Przerwali też pracę na pewien czas robotnicy różnych przedsiębiorstw stołecznych. Na Sardynii miejscowe organizacje związkowe proklamowały półgodzinny strajk robotników wszystkich gałęzi przemysłu. Na zebraniach kobiet i młodzieży demokratycznej uchwalono tysiące rezolucji protestacyjnych i skierowano je do ambasady francuskiej w Rzymie. Depesza KC SED BERLIN (PAP). KC Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności (SED) w depeszy do KC Komunistycznej Partii Francji daje wyraz oburzeniu niemieckich mas pracujących z powodu uwięzienia Jacques Duclos oraz z powodu innych represji antyrobotniczych rządu Pinay‘a. BUDAPESZT (PAP). W całych Węgrzech odbywają się wielkie żebrania protestacyjne przeciw uwięzieniu Duclos. Potężne wiece i zgromadzenia odbyły się również w Rumunii, Bułgarii i innych krajach demokracji ludowej * NOWY JORK ,(PAP). Pisząc o ostatnich wydarzeniach we Francji dziennik „New York Worker“ pisze, że właśnie prześladowanie komunistów francuskich świadczy o sile lewicy w tym kraju i o tym, że amerykańska polityka zbrojeń i sojuszów z reakcją na całym święcie skłania setki milionów ludzi na wszystkich kontynentach do uważania Amerykanów za intruzów, najeźdźców i wrogów. Dziennik „Daily Compass“ stwierdza, że obecni władcy Francji usiłują utrzymać się u steru za pomocą metod, będących jawnym pogwałceniem praw obywatelskich i konstytucji. Rząd francuski — piszę dziennik —- chce uzyskać wolna rękę w Vietnamie, chce prześladować bez skrępowania ludność Afryki Północnej i realizować zawarte umowy zbrojeniowe. Byłoby to łatwiejsze gdyby obecny reżim francuski potrafił zarnkriąć •partię- komunistyczną i usunąć z parlamentu 101 posłów komunistycznych ale nie ulega wątpliwości, że takie kroki mogłyby doprowadzić do wojny domowej. Z pobytu delegacji chłopów polskich w ZSRR (d) MOSKWA (PAP). Jedna z grup znajdującej się w ZSRR delegacji chłopów polskich przybyła do obwodu nikołajewskiego. Członkowie delegacji zwiedzili kilka kołchozów, ośrodki maszynowo - traktorowe oraz sowchoz „Krasnaja Basztanka“. Chłopi polscy zaznajomili się m. in. z osiągnięciami gospodarki kołchozowej, z.,wysokim .stopniem mechanizacji rolnictwa, z osiągnięciami przodującej agrobiologii radzieckiej oraz warunkami życia kołchoźników obwodu nikołajewskiego. Kołchoźnicy radzieccy zgotowali chłopom polskim niezwykle serdeeźne przyjęcie Kronika dyplomatyczna 31 mają br. Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Wielkiej Brytanii w Polsce, Sir Francis Michie Shepherd złożył wizytę Wiceministrowi Spraw Zagranicznych Stefanowi Wierbłowskiemu, TRYBUNA LUDU Potężne wiece protestacyjne w całej Polsce przeciw „układowi ogólnemu44 i aresztowaniu Duclos Z mocą rozbrzmiewa glos protestu milionów mieszkańców miast i wsi całej Polski przeciwko zbrodniczym zmowom imperialistów z neohitlerowcami. Masy pracujące naszego kraju z najwyższym gniewem i oburzeniem piętnują jednocześnie akty gwałtu i wściekłości zbrodniczych rządców Francji — pachołków imperializmu amerykańskiego, którzy uwięzili płomiennego przywódcę francuskiej kiasy robotniczej, sekretarza Komunistycznej, Partii Francji Jacques Duclos oraz wybitnego literata laureata Nagrody Stalinowskiej, naczelnego redaktora „L‘Humanite‘ Andre Stila. Doker Marsylii, który zrzuca do. morza amerykańską broń — oświadczył Czesław Rogacki na Wiecu w fabryce „Archimedes“ we Wrocławiu — patriota niemiecki, który walczy przeciwko wojennemu „układowi ogólnemu“ robotnik paryski, demonstrujący prz.eciwko przyjazdowi generała dżumy Ridgway‘s — walczy o naszą wspólną sprawę —■ o ookói Pracownicy naukowi wyższych uczelni oraz nauczycielstwo szkół wszystkich typów stolicy na wielkim wiecu zorganizowanym przez Zarząd Stołeczny Zw. Zaw. N. P. jak najostrzej potępili haniebne prowokacje imperialistów. W imieniu Polskiej Akademii Nauk przemawiał członek rzeczywisty PAN prof, dr Pieńkowski, ostro piętnując zbrodniczy, wojenny „układ ogólny“. „W obliczu tej haniebnej prowokacji — stwierdził mówca — uczeni polscy pracujący dla dobra człowieka i pokoju wraz z całym narodem jeszcze bardziej uwielokrotnią swe wysiłki dla zapewnienia rozwoju gospodarczego i kulturalnego kraju“ Do redakcji naszej z dziesiątków zakładów pracy napływają rezolucje w których masy pracujące stolicy protestują przeciw spisków; amerykańskohitlerowskich imperialistów — „układowi ogólnemu“ i żądają uwolnienia tow. Jacques Duclos. Rezolucje napłynęły m. in. od pracowników: Polskiej Akademii Nauk; Zakładu Nr 10 Stołecznych Zakładów Budowy Maszyn ; Konstrukcji Lekkich; Wojskowego Przedsiębiorstwa Budowlanego Nr 1; Okręgowej Dyrekcji Budowy Osiedli Robotniczych; Zakładu Nr 16 Przedsiębiorstwa Remontowo- Montażowego; Wojskowego Przedsiębiorstwa Budowlanego Nr 8; Instytutu Budownictwa Mieszkaniowego; Centrali i Bazy Sprzętu Miejskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych; Zarządu Przemysłu Muzycznego; XXI Państwowego Szkolenia Zawodowego Ośrodka Ministerstwa Budownictwa Miast i Osiedli; Zjednoczenia Budownictwa Miejskiego — Warszawa 3 K; Państwowych Zakładów Wydawnictw Szkolnych. W związku z bezprawnym aresztowaniem tow. Duclos, Kluby Poselskie Sejmu Ustawodawczego wysłały depesze protestacyjne do przewodniczącego francuskiego Zgromadzenia Narodowego Herriota, Centralna Rada Związków Zawodowych wysłała depeszę protestacyjną do prezydenta Francji Auriola przesyłając równocześnie braterskie pozdrowienia francuskiej Generalnej Konfederacji Pracy (CGT). Depesze protestacyjne do prezydenta Francji wysłały również: Polski Komitet Obrońców Pokoju, Związek Literatów Polskich, Zrzeszenie Prawników Polskich, Zarząd Główny ZMP. W związku z podpisaniem w Bonn tzw. „układu ogólnego“, Prezydium Głównej Komisji Księży przy Związku Bojowników o Wolność i Demokrację na posiedzeniu w dniu 30 maja w Warszawie powzięło uchwałę, w której m. in. czytamy: „Katolików polskich wzywamy do czujności — do zwarcia swych szeregów we Froncie Narodowym, do wytężonej pracy nad zwiększeniem gospodarczej i obronnej siły Ojczyzny, do solidarnego poparcia pokojowych wysiłków naszego Rządu, Miłość zwycięży nienawiść Pokój zwycięży wojnę“ Rząd 1VRD w^ywa wszystkich patriotów niemieckich by zjednoczyli swe siły dla udaremnienia zbrodniczych knowań Adenauera i mocarstw zachodnich (f) BERLIN (PAP). Urząd Informacji NRD ogłosił odezwę rządu Niemieckiej Republiki Demokratycznej, opublikowaną w związku z ostatnią notą rządu radzieckiego do mocarstw zachodnich. W odezwie czytamy m. in Rząd Niemieckiej Republiki Demokratycznej czyni wszystko, co leży w jego mocy, ażeby doprowadzić do zawarcia traktatu pokojowego z Niemcami oraz do przywrócenia jedności Niemiec drogą przeprowadzenia wolnych, tajnych, ogólnoniemieckich wyborów, ponieważ jest to‘ jedyna droga mogąca zabezpieczyć przyszłość Niemiec. Naród niemiecki popiera całkowicie to stanowisko rządu. Mimo to wskutek zmowy agresywnych sił Niemiec zachodnich z agresywnymi siłami Stanów Zjednoczonych, Anglii i Francji, nad narodem niemieckim zawisła groźba pogłębienia podziału ojczyzny i groźbą wybuchu bratobójczej wojny. Rząd Niemieckiej Republiki Demokratycznej podziela oburzenie, które ogarnęło cały naród niemiecki w związku z podpisaniem przez Adenauera niewolniczego i militarystycznego „układu ogólnego“. Cały naród niemiecki domaga się stanowczo przywrócenia jedności ojczyzny i zawarcia traktatu pokojowego, po którym nastąpi wycofanie z Ńiemiec wszystkich wojsk okupacyjnych. Rząd Niemieckiej Republiki Demokratycznej podkreśla w szczególności poparcie, jakiegc udziela rząd Związku Radzieckiego słusznym postulatom narodu niemieckiego. Nota rządu ZSRR z 24 maja do rządów trzech mocarstw zachodnich zawiera propozycje niezwłocznego zawarcia traktatu pokojowego z Niemcami i przywrócenia jedności Niemiec. Rząd Niemieckiej Republiki Demokratycznej wita z uznaniem tę wspaniałomyślną propozycję rządu Związku Radzieckiego która dowodzi ponownie jak wielkie znaczenie ma dla Niemiec przyjaźń ZSRR. W imieniu całego narodu niemieckiegc rząd NRD wyraża swą wdzięczność rządowi radzieckiemu : wielkiemu Stalinowi. Naród niemiecki domaga się natychmiastowego rozpoczęcia przez rządy wielkich mocarstw rokowań w celu szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie przeprowadzenia ogólnoniemieckich wyborów oraz zawarcia traktatu pokojowego i Niemcami. Nie ma patrioty niemieckiego, który by nie był zdania, że rząd ogólnoniemiecki podpisujący traktat pokojowy powinien posiadać wszystkie te prawa, jakie posiadają rządy innych, niezależnych i suwerennych państw. Naród niemiecki uważa, że ma niezaprzeczalne prawo posiadania własnych narodowych sił zbrojnych dla obrony swej niezależności narodowej i suwerenności. Odrzuca on z najgłębszym oburzeniem poniżające żądania utworzenia zachodnio - niemieckich najemnych formacji wojskowych, które w ramach agresywnej tzw. „armii europejskiej“ mają służyć nie interesom Niemiec i utrzymania pokoju, lecz wyłącznie antyniemieckim, imperialistycznym celom wojennym. W tej tak ważnej dla narodu niemieckiego godzinie, rząd Niemieckiej Republiki Demokratycznej wzywa wszystkich patriotów niemieckich na Wschodzie i na Zachodzie, by zjednoczyli swe siły dla ocalenia narodu. Cały naród powinien sprzeciwić się wszystkimi siłami i w sposób jak najbardziej stanowczy ratyfikacji militarystycznego „układu ogólnego“ przez parlament boński oraz wprowadzeniu w życie postanowień tego układu! Żaden Niemiec nie może stać się wspólnikiem tej zbrodni. Zdradzieckie plany rządu Adenauera mugzą być udaremnione! Jednocześnie rząd NRD wzywa ludność Niemieckiej RepuT bliki Demokratycznej, ażeby jeszcze ściślej zjednoczyła się wokół rządu pod sztandarami Frontu Narodowego Niemiec Demokratycznych i żeby poparła jego posunięcia, zmierzające do wzmocnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej, która była, jest i będzie ostoją walki narodu niemieckiego o pokój i jedność! Odezwa została podpisana przez wicepremiera rządu NRD - Waltera Ulbrichta, ________ Nr 152 Obchodzimy Święto Ludowe pod hasłami umocnienia sojuszu roboty'czo-chłopshiego i walki o wzrost produkcji rolnictwa Przemówienie radiowe (sekretarza NKW Z8L Aleksandra Jnszkiewicza (f) W przeddzień Święta Ludowego sekretarz NKW ZSL pos. Aleksander 'Juszkiewicz wygłosił przemówienie radiowe poświęcone tegorocznym obchodom święta. „W nowych warunkach, jakże odmiennych od obchodzi dziś Święto dawnych, Ludowe wieś pracująca — mówił pos. Juszkiewicz. W wyniku przeprowadzonej reformy rolnej naprawiona została wiekowa krzywda chłopska, zlikwidowane zostało obszarnictwo. Z przeludnionych wsi miliony chłopów z rodzinami przesiedliły się na Ziemie Zachodnie i do miast, do przemysłu, znajdując tam zatrudnienie, chleb i kulturalne warunki życia. Zlikwidowana została plaga analfabetyzmu, a setki tysięcy synów i córek chłopskich studiują dziś lub już ukończyły studia w szkołach średnich i wyższych i znalazły zatrudnienie w zdobytym zawodzie. Osiągnięcia te stały się możliwe dzięki troskliwej polityce oświatowej władzy ludowej i dzięki temu, że wzrósł znacznie dobrobyt na wsi. Pracujący chłopi uwolnieni zostali od zmory lichwiarskich długów. Mimo pewnych trudności w zaopatrzeniu wsi w niektóre deficytowe towary — zrozumiałych w warunkach tak olbrzymiego budownictwa krajowego — gospodarka chłopska powiązana coraz mocniejszymi węzłami państwową gospodarką planową z stała się opłacalna. Nie gnębi już wsi widmo głodnego i długiego przednówka. Z roku na rok wzrasta poziom materialnego i kulturalnego życia wsi. Coraz więcej jest wsi zelektryfikowanych, posiadających czynne Domy Ludowe, biblioteki świetlice i kina. Walka najlepszych synów wsi nie poszła na marne Robotnik polski i polski chłop pracujący płacili straszliwy haracz nędzy, potu i krwi za faszystowskie rządy w Polsce. Robotnicy i chłopi pracujący w olbrzymiej masie poszli z gołymi rękami bronić zdradzonej Ojczyzny w tragicznym wrześniu 1939 roku. Oni też w latach okupacji stanęli na wezwanie Polskiej Partii Robotniczej do walki za wolność i lud, prowadzili tę walkę zwycięsko dzięki pomocy bohaterskiej Armii Radzieckiej, która wyzwoliła lud polski spod jarzma rodzimych i obcych wyzyskiwaczy i gnębicieli. W tej decydującej bitwie obok polskiej klasy robotniczej czynny udział wzięli najlepsi. Synowie wsi. Wbrew konszachtująeemu z imperialistyczno-mikołajczykowską agenturą kierownictwu BCh, bojowe oddziały BCh-tOwców, zacieśniając braterskie współdziałanie z GL, AL i radziecką partyzantką gromiły najeźdźców. Ta bohaterska wspólna walka była kontynuacją tradycji wspólnych walk wyzwoleńczych KPP-owców i radykalnych ludowców przeciw burżuazji obszarniczo - kapitalistycznej Polskę sprawiedliwą i wolną — o Polskę robotniczo - chłopską. Toteż gorącym patriotycznym sercem raduje się lud polski z tego, że Polska jest dziś państwem robotniczo. - chłopskim. Że po setkach lat rozbicia i niewoli zjednoczyły się prastare ziemie polskie od Bugu i Karpat po Nysę, Odrę i Bałtyk. • Obszarnictwo i kapitalista dla ludu polskiego nie miały nic, prócz bagnetów i kul policyjnych — ani ziemi, ani pracy-, ani chleba do syt.a, ani oświaty. Każdy rok ich rządów pogłębiał nędzę i beznadziejność położenia ludu oraz przybliżał katastrofę państwa. Oto czym była i jak rządziła w Polsce klasa wyzyskiwaczy— obszarnicy i kapitaliści oraz ich sanacyjni żandarmi i nikczemne sługi w rodzaju Mikołajczyka, Arciszewskiego, Bańczyka, Zaremby i innych zamaskowanych i jawnych agentów. Kres tym rządom położony został raz na zawsze i my dziś żyjemy w nowym okresie historii, w okresie ludowładztwa. Nasza Ojczyzna zjednoczona po setkach lat w swoich odwiecznych granicach, silna, i bezpieczna dzięki sojuszowi i braterskiemu przymierzu z Wielkim Krajem Radzieckim jest dziś krajem wolnym — państwem ludu pracującego miast i- wsi. Radości i dumy z tego zwycięstwa nic nie potrafi przyćmić Wczorajsi burżuazyjnomikolajczykowscy ciemiężyciele liczą dziś na nowy Wehrmacht Nasi wczorajsi burżuazyjno - mikołaj czykowscy ciemiężyciele opierają swoje rachuby na hitlerowskim Wehrmachcie i amerykańskieh bombach atomowych, na dżumach i cholerach. Kilka dni temu na komendę amerykańskich imperialistów został podpisany tzw. „układ ogólny“, który jest aktem agresywnej zmowy imperialistów przeciw pokojowi. Od Bałtyku, Elby i Dunaju do Oceanu Spokojnego, od Oceanu Lodowatego do Morza Czarnego, Kaspijskiego, Himalajów i Indochin rozciąga się nieprzerwanie olbrzymie terytorium państw bloku pokoju, liczących razem około 800 milionów ludzi — to jest ponad Pß . całej ludzkości. Gdy do liczby tej dodać setki milionów pracujących w krajach kapitalistycznych, które śą za pokojem i postępem, to można śmiało powiedzieć, że .• olbrzymią większość ludzi na -całym świecić potępia, imperials styczną politykę Stepów Zjednoczonych i jest w stanie pokrzyżować ich ludobójcze zapędy. Kierowniczą silą tego ’obozu jest Związek Radziecki, który w ciągu 34 lat wyrósł na olbrzymią potęgę moralną, ekonomiczną i wojskową cy wszystkich ludzi pracy w Polsce — robotników, chłopów i inteligencję pracującą. Naszą siłą jest przewodnia rola klasy robotniczej i czołowego jej oddziału PZPR, której przewodzi wielki syn ludu polskiego Bolesław Bierut, wokół którego jednoczy się cały naród polski. Na Święcie Ludowym będziemy mówić o tym, co my, jako wieś pracująca, zrobiliśmy i robimy dla Polski Ludowej^ dla pokoju, dla wykonania planu 6-letniego — planu potęgi gospodarczej i rozkwitu kulturalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Dlatego wychodzimy na święto z hasłem: Więcej hektarów i więcej z hektara. A to znaczy, jak najwięcej obsiać i jak najwięcej zebrać. Dać miastu więcej chleba, mięsa, tłuszczu, mleka i surowców dla przemysłu. Zdajemy sobie sprawę, że nie. łatwa jest nasza walka. Utrudnia ją przeklęte dziedzictwo wiekowych rządów wyzyskiwaczy szlacheckich, a potem obszarniczo - kapitalistycznych, dziedzictwo zacofania gospodarczego i kulturalnego,, klęski i ruiny wojennej. Postawiliśmy sobie historyczne zadanie — w miejsce obszarniczo . kapitalistycznego ustroju wyzysku, nędzy chłopskiej, bezrobocia, kryzysów i wojen — rękami robotników, chłopów i inteligencji pracującej zbudować w Polsce ustrój sprawiedliwości społecznej, dobrobytu i kultury, wolności i pokoju. Walczmy o wzrost produkcii rolnej Niemało, trudności, ofiar i wyrzeczeń potrzeba dla pomyślnych postępów tego dzieła. Jest tylko jeden środek na przełamanie tych trudności — szybszy — jak najszybszy wzrost produkcji, zarówno przemysłowej jak i rolnej. W nasze Święto Ludowe, oddając hołd tym, co krew oddali za sprawę władzy ludu, uczcimy też tych, którzy najlepiej wykonują ich testament — uczcimy chłopów, przodowników pracy, którzy podnosząc produkcję rolną i wykonując z honorem obowiązki wobec państwa, umacniają naszą Ludową Polskę, o którą tamci walczyli. Uczci też nasze Święto Ludowe tych, którzy śmiało sięgnęli po nowe życie budując spółdzielnia produkcyjne, stanowiące jedyną gwarancję tego że zniknia bezpowrotnie nędza, ciemnota i zacofanje wsi — że ostatecznie Rozprostują , się plecy wiejskiego ludu pracująćego, że dobrobyt i kultura zawitają do każdej chłopskiej chaty i pozostaną W niej. na zawsze. Masy chłopskie, bezpartyjni, ZSL-owcy i PZPR-owcy wierni tradycjom wspólnych walk wyzwoleńczych klasy robotniczej i chłopów manifestować będą na rzecz braterskiego sojuszu robotniczo - chłopskiego, który jednoczy dziś cały lud pracujący miast i wsi pod wodzą klasy robotniczej i partii do walki o wolność i potęgę Ojczyzny o lepsze życiefbobotników i chłopów, o pokój i socjalizm,( Sojusz robotniczo-chłopski źródłem riaszei siły Naszą siłą jest braterski, sojusz klasy robotniczej z chłopami pracującymi. Naszą siłą jest Front Narodowy ogarniają Rokowania w Panmundżon (f) PEKIN (PAP) Nowych Chin donosi, Agencja że na ostatnim posiedzeniu delegacji obu stron prowadzących w Panmundżonie rokowania w sprawie rozejmu w Korei, przewodniczący delegacji koreańskochińskiej generał Nam Ir nawiązując do oświadczenia delegacji amerykańskiej, że jej stanowisko w sprawie jeńców jest „ostateczne i niezmienne“ powiedział m. in.: — Poczynając od 28 kwietnia delegacja amerykańska twierdzi na posiedzeniach w Panmundżonie, że je.i stanowiskc jest „ostateczne i niezmienne“. Jednakże cel wszelkich rokowań polega na tym, ażeby obie strony usiłowały, na podstawie faktów i kierując się logiką, dojść do rozsądnego uregulowania kwestii spornych. Natomiast delegacja amerykańska zaprzecza^ co dzień z całą arogancją logice faktów i odmawia uparcie wysłuchania głosu rozsądku. Delegacja amerykańska powinna zrozumieć, że jej dyktatorskie metody nie odniosą żadnego skutku. W zakończeniu generał Nam Ir zdemaskował twierdzenie delegacji amerykańskiej jakoby tzw. „Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża“ miał bronić interesów jeńców wojennych. „Międzynarodowy Komitet (f) PEKIN (PAP). Dowództwo naczelne Koreańskiej Armii Ludowej w komunikacie, ' ogłoszonym 31 maja w Phenjanie, podaje, że oddziały armii ludowej i ochotników chińskich, odparły wszystkie zaciekłe ataki nieprzyjacielskie na różnych odcinkach frontu, zadając nieprzyjacielowi poważne straty w ludziach i sprzęcie. Na froncie zachodnim nieprzyjaciel siłami jednego batalionu i przy poparciu 20 czołCzerwonego Krzyża“ — oświadczył Nam Ir — nie jest organizacją broniącą interesów jeńców wojennych, lecz organizacją, która usiłuje ukryć i zamaskować zbrodnie morderców. Jednakże narody zdemaskowały te nikczemne metody ukrywania zbrodni i władze amerykańskie będą musiały ponieść za te krwawe zbrodnie całkowitą odpowiedzialność. gów i samolotów zaatakował pozycje armii ludowej na północny zachód od Karanpori. Koncentrycznym ogniem artylerii i pomyślnymi kontratakami rozgromiono całkowicie dwie kampanie, nieprzyjacielskie i zniszczono trzy czołgi. Na froncie wschodnim nie zaszły żadne zmiany. Artyleria przeciwlotnicza i oddziały Strzelców - niszczycieli zestrzeliły 6 i uszkodziły 3 samoloty nieprzyjacielskie. Walki w Korei Nowy rekord Polski w skoku w dal ustanowił Grabowski na zawodadi w Lipsku LIPSK (tel. wł.). — w trzecim dniu międzynarodowych zawodów sportowych, rozgrywanych w Lipsku z okaz)! obrad IV Parlamentu FDJ, w konkurencjach lekkoatletycznych Polacy startowali: w biegu 100 m kobiet, 100 m mężczyzn, 800 m. 400 m pł. i w skoku w dal mężczyzn. W czasie zawodów, a specjalnie podczas biegów finałowych na 100 m kobiet i mężczyzn oraz w skoku W dal, dąt silny wiatr. Z Polaków największy sukces odniósł Grabowski, który w skoku w dal ustanowił nowy rekord Polski wynikiem 7,51 m, wymazując z tabeli obecny rekord Adamczyka 7,44 m. Wynik Grabowskiego jest w tej chwili najlepszy w Europie. Oprócz Grabowskiego sukces odniósł Kasprzycki w biegu na 800 m, zająwszy w tej konkurencji pierwsze miejsce z czasem 1;57,2. Kiszka w biegu na 100 m zajął drugie miejsce z czasem 11,0. Wielki sukces odniósł również Węgier Klics, który ustanowił nowy rekord swego kraju w rzucie dyskiem 53,44 m (dawny rekord 52,40 m). w tej samej konkurencji Rumun Rajca ustanowił nowy rekord krajowy 49,11 m. Wyniki techniczne: 100 m kobiet 1) Berkowska (Bulg.l — 12,6, 2) Tajfasz (Rum.) — 12,7, 3: Konrad (Rum.) — 12,7, 4) Preibitsct (NRD) —12,8, 5) Ilwicka (Pol.' 12,8. 400 m pł.: 1) Llptay (Węgry) — 54,5, 2) Schlotz Grujka (Rum.) — 55,0, 3) (NHL) — 55,0. 4) Gralka (Pol.) — 55,9, Oszczep kobiet: 1) Zatopkowa (CSR) — 47,87 m, 2) Vigh (Węgry) — 41,96 m, 3) Mrakowa (Bułg.) 40,33 (rekord Bułgarii). Skok w dal mężczyzn: i) Grabowski (Pol) — 7,51 m. (nowy rekord Polski), 2) Klopklei (NRD) — 7,24 m„ 3) Schuman (NRD: — 7.17 m. 800 m.: 1) Kasprzycki (Pol.) — 1:57,2, Ź) Voss (NRD) — 1 ;57,2, 3) Franke (NRD) — 1;57,4. 110 m. pł. 1) Retecar (Węgry) — 15,2 2) Smolinsky (NRD) — ’ 15,3, 3) Stephan (NRD) — 15,3. Rzut dyskiem: 1) Kites (Węgry) — 53,44 m. (nowy rekord Węgier), 2) Rajca (Rum.) — 49,11 m. (nowy rekord Rumunii), 3) Kormuth (CSR' — 43,23 m. 100 m finał mężczyzn: i) Kolew (Bułg.) — io,9, 2) Kiszka (Pol.) — 11,0, 3) Stinescu (Rum.) — 11,0 W sobotę wieczorem przybyli do Lipska wiceprzewodniczący GKKF Mineckt i kierownik Wydziału Zagranicznego GKKF Wieczorek, (ski) KONKURENCJE PŁYWACKIE W finałowych konkurencjach pływackich w sobotę Polacy zajęli dalsze miejsca. W sobotę 31 maja br. przyjechała do Warszawy węgierska drużyna piłkarska Dozsa. która rozegra w Polsce cztery mecze z czołówka piłkarstwa polskiego. Do pierwszego spotkania z polską kadrą narodową B Węgrzy wystąpią w następującym składzie: bramkarz — Henni, obrońcy — Ba logh II, Kovacs, Farsang, pomocnicy — Horvath i Gyurik, napastnicy — Egresl, Leber, Deak, Viragh i Toth Wyniki: 100 m mot. — 1) Utasi (Węgry) 1:11,4, 6) Cichoński 1:14,3. 100 m grzbiet, kobiet — 1) Hunydasi . (Węgry) 1:17,9, 5) Milnikie] 1:24.8. 6) Gellnerówna 1:26,0. 200 rri klas. kobiet — 1) Barth (NRD) 3:00,7, 4) Mrozówna 3:08,5. W piłce wodnej reprezentacja NRD ‘pokonała reprezentację Warszawy 7:3 (5:2). MIĘDZYPAŃSTWOWY MECZ GIMNASTYCZNY NRD — POLSKA W sobotę zakończył sie mecz gimnastyczny NRD — Polska w konkurencji kobiecej, wynikiem 454,50:454,30, a wiec minimalna hrnifca na korzyść gimnastyczek NRD. Wyniki indywidualne: 1) Rakoczy (Pol.) — 77,55’, 2) Scholtz (NRD) —■ 76,75, 3) Piepenburg (NRD) — 75.65, 4) Świeży (Pol.) — 75,60. 5) Burgstein (NRDl — 75,45, 6) Kowalczyk (Pol.) — 75.05. Mecz w konkurencji męskiej zostanie dokończony w niedzielę Przed południem. Dotychczas po 8 konkurencjach prowadzi Polska stosunkiem 369,85:365,35 pkt. Rezerwowi — bramkarz — Gulyas, obrońcy, — Sołyon, Varhidi i Kiss II, napastnicy — Haimar i Sarcus. Drużyna polskiej kadry narodowej B wystąpi w składzie w jakim walczyła tydzień temu przeciw Rumunii w Bukareszcie. Skład ten jest następujący: Szymkowiak (Stefaniszyn), Bartyla. Korynt, Banisz, Mamoń, Bieniek (Kaszuba), Trampisz. Jankowski Breiter, Rajtar, Patkolo (Sąsiadek, O- lejnik, Wieczorek). Przed pierwszym występem piłkarzy Dozsa