Trybuna Ludu, sierpień 1952 (V/213-243)

1952-08-01 / nr. 213

siel I Bl M ▼ raj H 11 jf\ Hill 11 Pobkiei Zjednoc«m«i M jP^Mi. 11 CBJHLJ BB BB. BB NR 213 (1275) ROK V WARSZAWA — PIĄTEK 1 SIERPNIA 1952 R. WYDANIE F CENA 15 gr. 50 tys. młodzieży Warszawy brało udział w czynie zlotowym Plenarne posiedzenia zarządów wojewódzkich ZMP - Młodzież podejmuje zobowiązania skrócenia okresu żniw (f) Rozpoczęły się w kraju plenarne posiedzenia Zarządów Wojewódzkich ZMP, poświęcone ocenie przebiegu kampanii zlotowej oraz wytyczeniu drogi dalszej pracy organizacji ZMP- owskich dla utrwalenia i rozszerzenia osiągnięć Zlotu. W dniu 30 lipca br. obradowały w Warszawie rozszerzone plenarne posiedzenia Zarządu Stołecznego i Zarządu Wojewódzkiego ZMP. W obradach uczestniczyli przedstawiciele Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i Zarządu Głównego ZMP. Omawiając na plenum Zarządu Stołecznego ZMP osiągnięcia młodzieży Warszawy w czynie zlotowym, przewodnicząca ZS ZMP — Łęgowska stwierdziła, że w okresie 4 miesięcy przygotowań do Zlotu w Warszawie do współzawodnictwa przystąpiło 50.870 młodych robotników, pracowników umysłowych, uczniów i studentów. Ich pełna poświęcenia praca przyniosła gospodarce narodowej ponadplanową produkcję wielomilionowej wartości. W przededniu Zlotu na wartach w zakładach pracy stanęło około 25 tys. młodych robotników. Współzawodnictwo zlotowe przyczyniło się do poważnego zwiększenia liczby młodzieżowych brygad produkcyjnych, która wzrosła z 482 do 1115. W szeregi organizacji wstąpiło w tym czasie 2851 chłopców i dziewcząt w tym 1057 młodzieży robotniczej, W Plenum Zarządu Wojewódzkiego ZMP udział wzięło blisko 150 aktywistów — młodych robotników, chłopów i uczniów. W czasie przygotowań wych — jak stwierdziła zlotoprzewodnicząca Żarz. Woj. ZMP Boczkowa — młodzież woj. warszawskiego ofiarną, pełną zapału pracą dała wyraz swemu gorącemu umiłowaniu Ludowej Ojczyzny. nicy wprowadzili Młodzi robotnowe, lepsze metody pracy, umożliwiające dalsze zwiększenie wydajności. I tak np. wśród młodych robotników'„Ursusa“ — w oparciu o doświadczenia radzieckie — rozwinął się szeroko ruch „dwusetników“, polegający na osiąganiu systematycznie przez każdego robotnika 200 proc. normy. Metodą tą pracuje już 250 robotników z „Ursusa“ Jak stwierdzono w czasie dyskusji, liczne grupy zlotowe — w toku swej działalności organizacyjnej — przekształciły się w koła ZMP. M. in. w powiecie ostrołęckim 16 nowych kół powstało jeszcze przed Zlotem, a 6 dalszych już po Zlocie. W całym województwie warszawskim, jak stwierdzono, odbyło się 1500 zebrań sprawozdawczych ze Zlotu. Na zebraniach tych młodzież z miast i wsi postanawia nie osłabiać tempa nauki i pracy, jakie utrzymywała przed Zlotem i podejmuje nowe zobowiązania. Np. w gromadzie Krynica, gm. Kowiesy w pow. sokołowskim młodzież ZMP po powrocie ze Zlotu pomogła w zorganizowaniu manifestacyjnej odstawy zboża przez chłopów tej Gromada ta, jako pierwsza wsi. w gminie i jedna z pierwszych w powiecie, w poważnym stopniu wywiązała się już z obowiązku sprzedaży zboża państwu. Młodzież z PGR Wapnica, zespół Dobrzany, w woj. szczecińskim wezwała do współzawodnictwa w akcji żniwnoomłotowej wszystkie gospodarstwa północnego okręgu PGR. Młodzi robotnicy rolni utworzyli 3 nowe brygady traktorzystów, które podjęły się wykoszenia 1500 ha zboża w ciągu 12 dni, skracając tym samym kampanię żniwną o 6 dni. ła W PGR zorganizowana zostajednocześnie młodzieżowa brygada podorywkowa. Człon, kowie tej brygady postanowili w pracy osiągnąć 200 procent normy. W brygadach polowych tego PGR 60 młodych robotników i robotnic współzawodniczy o jak najsprawniejsze przeprowadzenie akcji żniwno-omłotowej, Przyjazd związkowców francuskich do Polski (f) Dnia 31 lipca na zaproszenie CRZZ przybyła do Warszawy 28-osobowa wycieczka związkowców francuskich, którzy spędzą w Polsce wczasy oraz zapoznają się z naszymi zdobyczami na polu społecznym, gospodarczym i kulturalnym. Konferencje sierpniowe nauczycieli szkół zawudowych (f) Nadchodzący nowy rok szkolny 1952/53 stawia przed szkolnictwem zawodowym niezwykle poważne zadania. Konferencje sierpniowe będą wielką naradą produkcyjną całego nauczycielstwa szkół zawodowych. Na konferencjach przeprowadzona zostanie dokładna analiza dotychczasowych osiągnięć i braków pracy pedagogicznej Nauczyciele dokładnie zapoznają się z wytycznymi, jakie postawiło przed szkolnictwem VII Plenum KC PZPR Dwudniowe konferencje sierpniowe nauczycieli szkół zawodowych poszczególnych okręgów przeprowadzone zostaną w dniach od 25 do 28 sierpnia br. Zakończenie centralnych zawodów radiotelegraficznych LPŻ (f) W dniu 31 lipca br., w sali Zarządu Głównego Ligi Przyjaciół Żołnierza w Warszawie, odbyło się uroczyste zakończenie centralnych zawodów o tytuł najlepszego amatorskiego zespołu w radiotelegrafii i o tytuł najlepszego radiotelegrafisty LPŻ na rok 1952. W uroczystościach zakończenia udział wziął prezes ZG LPŻ min. Stefan Matuszewski przedstawiciele szefostwa Wojsk i Łączności. Po 4 dniach zawodów, tytuł najlepszego zespołu amatorskiego LPŻ w radiotelegrafii zdobył zespół z Wrocławia, osiągając przeciętną szybkość 18 grup na minutę przed zespołem ze Szczecina — 15 grup na minutę i Poznaniem — 15 grup, Szybkość 24 grup na minutę osiągnął Wiesław Wysocki, uzyskując tytuł najlepszego radiotelegrafisty LPŻ na rok 1952. Drugie i trzecie miejsca zajęli Zygmunt Mostowski ze Szczecina oraz Roman Łukowicz. Zwycięzcom wręczono cenne nagrody w postaci radioodbiorników, fotoaparatów, adapterów i in Sejm debatuje nad ordynacją wyborczą do Sejmu Polskie] Rzeczypospolite] Ludowe] 31 lipca rozpoczęła się w Sejmie debata nad projektem ustawy: Ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Sprawozdawcą był poseł Juszkiewicz (ZSL). W pierwszym dniu debaty zabrało głos 8 mówców. Na posiedzeniu byli obecni przedstawiciele rządu z tow. premierem J. Cyrankiewiczem na czele. Posiedzenie otworzył marszałek Kowalski, udzielając głosu sprawozdawcy Komisji ordynacji wyborczej pos. Juszkiewiczowi. Mówca stwierdził, że ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jest jedną z podstawowych ustaw, służących do urzeczywistnienia naczelnej zasady Konstytucji, według której władza w naszej Ojczyźnie należy do ludu pracującego miast wsi. Tow. pos. Morawski (PZPR), zabierając głos wskazał na rolę sejmów przedwrześniowych, w których zasiadali przedstawiciele wielkich kapitalistów,- bankierów, fabrykantów i obszarników. Nasz projekt Ordynacji stwarza warunki dla najszerszego wyrażenia woli przez masy ludowe. Klub poselski PZPR będzie głosował za projektem ustawy Pos. Ozga-Michalski (ZSL) wskazał, że zbliżające się wybory odbędą się w duchu nowej Konstytucji w myśl demokratycznych zasad przedstawionych w projekcie ordynacji wyborczej. Klub Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego — zapowiedział mówca — głosować będzie za ordynacją wyborczą. Zabierając następnie głos, pos. Wende (SD) przypomniał faszystowską konstytucję i elitarną ordynację wyborczą sanacji z 1935 roku, przeciw którym zdecydowanie wystąpiły masy pracujące. Mówca przeciwstawia zasady projektowanej ordynacji, gwarantujące powszechność i równość prawa wyborczego ordynacjom wyborczym w krajach kapitalistycznych. Stron, nictwo Demokratyczne — mówi pos. Wende — będzie głosowało za ordynacją. Tow. pos. Jaworska (PZPR! zatrzymała się w swoim przemówieniu nad sprawą praw, młodzieży według naszej ordynacji. Miliony młodzieży, mówi posłanka, wezmą jak najczynniejszy udział w nadchodzącej kampanii wyborczej przyczyniając się do tego by do Sejmu weszli najgodniejsi przedstawiciele narodu walczącego w zwartym froncie o pokój i plan 6-letni. Tow. pos. Bieniek (PZPR) jako przedstawiciel polskiej spółdzielczości, ustosunkowuje się dc tych przepisów ordynacji, które przewidują prawo zgłaszania kandydatów na posłów m. in. przez organizacje spółdzielcze. To prawo — . stwierdza mówca — jest faktem bardzo doniosłym dla mas spółdzielczych, jest dla nich wielkim przywilejem, który wzmoże jeszcze przywiązanie spółdzielców do państwa ludowego Tow. pos. Marczakowa (PZPR) wskazuje na równouprawnienie kobiet iw projekcie ordynacji zgodnie z zasadami Konstytucji. Kobiety w Polsce jako równoprawne obywatelki wezmą masowo czynny udział w wyborach. Tow. pos. Jaworski (PZPR) wskazał na to, że pracujący chłopi z wielkim zadowoleniem przyjęli fakt, że Z w. Samopomocy Chłopskiej uzyskał również prawa wysuwania kandydatów na posłów. Ostatni mówca w dn. 31 ub. m. pos. Nagórski <SD) wniósł poprawkę do projektu ordynacji, dotyczącą obwodów glosowania w zakładach leczniczych i opieki społecznej. (Streszczenie wszystkich przemówień podajemy na str. 3-ej). Marszałek Barcikowski, który przewodniczył w 2-ej części posiedzenia zapowiedział głosowanie nad tą poprawką na posiedzeniu w dniu 1 sierpnia. i Uchwała Prezydium Rządu w sprawie nowych warunków kontraktacji nadwyżek trzody chlewnej (f) W celu dalszego zwiększenia hodowli, Prezydium Rządu uchwaliło nowe warunki kontraktacji trzody chlewnej ponad dostawy obowiązkowe na sierpień i wrzesień i na IVkwartal 1952 r. •—Nowe warunki kontraktacji przewidują oprócz nowego cennika — możność nabycia w bieżącym III kwartale, tj. w okresie, w którym gospodarstwa chłopskie nie posiadają jeszcze pasz treściwych odpadkowych z nowych zbiorów — 2 kg pasz treściwych za każdy kg wagi żywej trzody chlewnej zakontraktowanej i dostarczonej ponad dostawy obowiązkowe Warunki te przewidują również prawo do nabycia 4 kg węgla za każdy kg trzody chlewnej oraz jednorazową premię w wysokości 4 metrów płótna za każdego tucznika zakontraktowanego i dostarczonego do końca września br. ponad dostawy obowiązkowe. Pomoc hodowlana za dostawy zakontraktowanych tuczników w IV kwartale, tj. w okresie gdy gospodarstwa rolne mają już większą ilość własnych pasz treściwych z nowych zbiorów — wynosi 1 kg paszy treściwej i 4 kg węgla za każdy kg trzody chlewnej dostarczonej ponad dostawy obowiązkowe na podstawie zawartej umowy kontraktacyjnej. Uchwała przewiduje odpowiednio zwiększoną pomoc hodowlaną za dostawę zakontraktowanej ponad dostawy obowiązkowe trzody bekonowej. Przy podpisaniu umowy przysługuje zaliczka na pomoc hodowlaną i to zarówno w paszach treściwych, jak i w węglu. Z nowych warunków korzystają również dostawcy trzody chlewnej za sztuki dostarczone od 1 sierpnia do końca grudnia br. na podstawie umów kontraktacyjnych zawartych po dniu 15 lutego br. Uchwała zabezpiecza wszystkim rolnikom, którzy wykonali dostawy obowiązkowe zwierząt rzeźnych, korzystne warunki zbytu nadwyżek towarowych trzody chlewnej, zapewniając im poważną pomoc hodowlaną, jako podstawę do dalszego rozwoju hodowli w ich gospodarstwach. Coraz liczniej spółdzielcy i chłopi gospodarujący indywidualnie dostarczają zboże państwu (f) Z całego kraju napływają wciąż nowe meldunki przedterminowej sprzedaży zbóż o z tegorocznych zbiorów na poczet obowiązkowych dostaw. W sprzedaży zboża państwu przodują spółdzielnie produkcyjne. Przy pomocy POM dokonują one omłotów — często bezpośrednio na polu — i omłócone zboże odstawiają wprost do magazynów gminnych spółdzielni. Członkowie spółdzielni produkcyjnej w Bedlnie pow. kutnowskiego odstawili już ponad 140 kwintali żyta. Członkowie spółdzielni produkcyjnej w Gołębiewku (również pow. kutnowski) dostarczyli już do punktów skupu 150 kwintali żyta. Spółdzielcy z Kozubowa pow. Pińczów na wozach — udekorowanych szturmówkami transparentami z hasłami, któi re głosiły: „Wieziemy zboże dla Państwa“, „Niech żyje sojusz robotniczo - chłopski“ — odwieźli oni w dniu 29 lipca 35 kwintali zboża z tegorocznych zbiorów, Za przykładem spółdzielni produkcyjnej w Kościelcu woj. bydgoskie rozpoczęły odstawę zbóż dalsze spółdzielnie tego województwa i chłopi gospodarujący indywidualnie. Wielu chłopów wykonało już w pełni swoje obowiązki. Np. ob. Stanisław Wypych z gromady Zapolice pow. Łask dostarczył do punktu skupu 932 kg zboża, podczas gdy jego roczny plan dostawy wynosi 863 kg. Roczny plan dostawy zboża przekroczyli także Jóźwiak z gromady Stanisław Kobyłka pow. Piotrków i Józef Stańczyk z gromady Regnów pow. rawsko - mazowiecki. Pierwszą zespołową odstawę w pow. inowrocławskim zorganizowali chłopi z gromady Szadłowice. Na 10 wozach przyi branych zielenią, szturmówkami transparentami przywieźli chłopi z Szadłowic swe pierwsze zboże dla państwa. Woj. warszawskie (kor. wł.) Tempo prac żniwnych w woj. warszawskim wzmaga się z każdym dniem. Koszenie żyta zakończyła już większość gromad i spółdzielń produkcyjnych oraz wszystkie zespoły PGR. Obecnie w całym województwie intensywne prace trwają przy koszeniu pozostałych zbóż, zwózce i omłotach żyta, przy dokonywaniu podorywek i siewie pońlonów. PGR-y woj. warszawskiego skosiły pszenicy już ponad 75 proc., jęczmienia ponad 30 proc. i owsa około 20 procent, oraz plan podorywek wykonały w 35 procent, a zasiewy poplonów w 55 procent. Ofiarnie pracują w kampanii żniwno-omłotowej traktorzyści POM i PGR, którzy bardzo często, nie szczędząc wysiłku podorywki wykonują nocą Równocześnie z dokonywaniem omłotów chłopi gospodarujący indywidualnie i spółdzielcy dostarczają zboże państwu chcąc pośpiesznie wykonać swój patriotyczny obowiązek. Np. 31 lipca br. chłopi i członkowie spółdzielni produkcyjnej z gminy Pomiechówek (pow. Nowy Dwór) dostarczyli do gminnego punktu skupu ponad 35 ton zboża. (f) (Kor. wł.). W dniu 31 lipca br. o godz. 16.30 inicjatorzy Czynu Lipcowego robotnicy Zakładów Mechanicznych „Ursus" zameldowali o wyprodukowaniu ponad plan lipcowy 15 ciągników. Tyiń samym załoga „Ursusa“ zrealizowała swe zobowiązania podjęte dla uczczenia 8-ej rocznicy ogłoszenia Manifestu Lipcowego. W godzinę później robotnicy oddziału montażu donieśli, że uruchomiony został dodatkowo jeszcze jeden ciągnik wykonany ponad ilość podjętą w zobowiązaniu. Robotnicy „Ursusa“ dobrze rozumieją, że pracą swą przyczyniają się do mechanizacji rolnictwa i jego przebudowy. W toku realizacji zobowiązań piękny sukces odniósł tow. Władysław Milczarek z odlewni żeliwa, który w dniu 31 lipca wykonał jako z kolei 25 robotnik „Ursusa“ zadania przypadające na niego w planie 6-cioletnim według obowiązujących norm. Sukces swój zawdzięcza Milczarek temu, że w okresie realizacji zobowiązań zwiększył wydajność pracy wykonując w czerwcu i lipcu po 481 procent normy. Wydajność tę utrzymuje on w dalszym ciągu. Ostatnio robotnicy „Ursusa" podjęli liczne zobowiązania dla uczczenia Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Pracownicy oddziału mechanicznego IV zobowiązali się wykonać w sierpniu 20 kompletów części do ciągnika ponad plan. Inżynier Wojno, technolog tegc oddziału zobowiązał się przez dokonanie usprawnień zmniejszyć czas wykonania . ciągnika o 0,3 godziny oraz wprowadzić do 15-go września na 15 operacjach przyspieszoną obróbkę, Wezwał on jednocześnie pozostałych technologów oddziałów do współzawodnictwa o tytuł nailepszego technologa. Podobnie majster Pawlikowski zobowiązał się wraz z załogą kierowanego przez niego gniazda obróbczego wykonać do 29 sierpnia br. 25 kompletów części ponad plan, oraz rzucił wezwanie do współzawodnictwa o tytuł najlepszego majstra w zakładach. (r) r Wypełniając swe zobowiązania na cześć Święta Odrodzenia załoga „Ursusa“ wykonała 15 ciągników ponad plan lipcowy W 25 rocznicę powstania Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej Twórca bohaterskiej armii ludu chińskiego, organizator jej historycznych zwycięstw w walce o wyzwolenie ojczyzny spod wiekowego jarzma kolonizatorów imperialistycznych i ich chińskich marionetek, przewodniczący Komunistycznej tii Chin, wódz wielkiego narodu chińskiego towarzysz ParMao Tse-tuna Depesza towarzysza Konstantego Rokossowskiego do towarzysza Czu Tek Do Głównodowodzącego Chińskiej Armii Ludowo - Wyzwoleńczej Towarzysza Czu Teh W dniu święta bratniej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w imieniu żołnierzy Wojska Polskiego i swoim własnym, zasyłam Wam i w Waszej osobie bohaterskim żołnierzom chińskim najserdeczniejsze pozdrowienia. Powstała 25 lat temu Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza przeszła pod kierownictwem Komunistycznej Partii Chin i Towarzysza Mao Tse-tunga wspaniały szlak bojowy, walcząc o narodowe i społeczne wyzwolenie wielkiego narodu chińskiego. W tej walce wzorem dla Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej była niezwyciężona Armia Radziecka. Dziś Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza, związana braterstwem broni i idei z potężną Armią Radziecką i armiami państw demokracji ludowej, broni pokoju i niepodległości swojej Ojczyzny przed zakusami amerykańskich imperialistów. Proszę przyjąć życzenia dalszych sukcesów w umacnianiu siły bojowej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej MINISTER OBRONY NARODOWEJ KONSTANTY ROKOSSOWSKI Marszałek Polski Wysokie odznaczenia państwowe dla pracowników przemysłu chemicznego (f) Z okazji Świętą Odrodzenia, Prezydent RP, Bolesław Bierut, odznaczył za wybitne zasługi w pracy zawodowej społecznej szereg pracowników i przemysłu chemicznego. Złote Krzyże Zasługi otrzymali m. in.: inż. Andrzej Bukowski, kierownik oddziału Biura Projektów i Studiów Przemysłu Chemicznego „Biprochem“ nr 2, Zgłosił on m. in. cenny wniosek racjonalizatorski oraz zorganizował komisję ekspertów dla opracowania nowych tworzyw dla przemysłu sodowego. Opracował również projekt rozbudowy zakładów sodowych w Polsce Józef Fidyk od 32 lat pracow. nik Zakładów Chemicznych „A- zot“. Były ślusarz, został awansowany za wzorową pracę na mistrza, następnie na kierownika warsztatów mechanicznych, a w roku 1950 na stanowisko kierownika Zakładów, Józef Fidyk włożył dużo wysiłku w uruchomienie nowych urządzeń produkcyjnych. Srebrne Krzyże Zasługi raz drugi otrzymali m. in.: po inż. Jan Sobolewski — dyrektor Oddziału „Biprochem“ nr 3, wybitny fachowiec z zakresu mechaniki, chemii i ener_ getyki, członek komisji oceny projektów’ inwestycyjnych w Warszawie. Franciszek Skóra — ślusarz aparatowy w Zakładach Chemicznych „Azot“, dzięki socjalistycznemu stosunkowi do pracy zyskał sobie uznanie całej załogi. Srebrnym Krzyżem Zasługi po raz pierwszy odznaczeni zostali m. in.: Inż. Elżbieta Maliszewska — kierownik Biblioteki Centralnej przy Instytucie Chemii Ogólnej. Pod jej kierunkiem Biblioteka stała się wzorowym ośrodkiem naukowym. Helena Krystecka — robotnica pracująca na maszynach włókienniczych w Chodakowskich Zakładach Włókien Sztucznych. Osiąga 160 procent normy. Kilkakrotnie zdobyła tytuł przodownicy pracy, obecnie wykonuje zadania 4 roku planu 6-letniego. Teodor Ratajczak — młodzie. żowy brygadzista Wytwórni Nr 9. Brygada jego wykonuje przeciętnie 200 procent normy. Wyróżnia się sumienną pracą i bojową postawą w walce wykonanie planu. Systematyczo nie przekracza 200 procent normy. Laureaci Nagród Państwowych Prof, dr Tadeusz Sinke za dzieło pt. „Literatura grecka" i całokształt pracy w dziedzinie filologii klasycznej Zygmunt Mycielski za obrazy symfoniczne („Symfoni a Polska“] Prof, dr Andrzej Mostowski za wybitne osiągnięcia w zakresie podstaw matematyki Julian Stryjkowski za Dowieść Dt. „Bieg do Fragała“ Prof, dr Alfred Jahn za pracę pt. „Zjawiska krioturbacy.ine strefy oeryglacylnei“ Prof, dr Bohdan Kamieński za osiągnięcia w dziedzinie zastosowania metody elektrometrycznej w analizie adsorpcyjnei Prof. dr inż. Jarosław Naleszkiewicz za osiągnięcia w badaniach nad wytrzymałością konstrukcji drewnianych Janusz Warnecki za inscenizację sztuki Brandstaettera „Król i Aktor“ oraz za rolę Millera w sztuce F, Schillera pt. „Intryga i Miłość“ P»rt