Trybuna Ludu, maj 1954 (VII/120-150)

1954-05-01 / nr. 120

Trybuna ULtidii itsy KR 120 (1909) ROK VIlAg$6^CV' * ^ WARSZAWA — SOBOTA 1 MAJA 1954 R. WYDANIE F ' CENA 20 er -•■• ................ I - -........ ■ -------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------1 Radosne, rozśpiewane, strojne witają dziś flasze miasta i wsie święto l Maja. Obchodzimy je*po raz dziesiąty w Polsce Ludowej i po raz sześćdziesiątypiąty w dziejach polskiego i międzynarodowego ruchu robotniczego. Witamy to święto najgorętszym uczuciem braterstwa i przyjaźni do wielkiego narodu radzieckiego, do narodów krajów demokracji ludowej, do wszystkich ludzi pracy na świecie, walczących o pokój i niepodległość, o demokrację i socjalizm. Witamy 1 Maja dumni z wielkiego dorobku zwycięskiego budownictwa socjalizmu w naszej wolnej Ojczyźnie. Wszystkimi barwami tęczy rozbłysną dziś nasze miasta i wsie, lecz ponad wszystkie kolory wybijać się będzie czerwień naszych chwalą okrytych i zwycięskich sztandarów. Albowiem tak jak. w czasie pierwszego obchodu święta majowego w 1890 roku, , jak poprzez wszystkie dziesięciolecia, tak i dziś najważniejszą. i najświętszą dla nas sprawą jest międzynarodowa solidarność mas pracujących w walce o pokój między narodami, o wolność i socjalizm/ Bez mala osiem dziesięcioleci temu pierwsi polscy rewolucjoniści proletariaccy wznieśli czerwony sztandar, który powiewa nad nami od dziesięciu już lat jako sztandar zwycięstwa. Wierne ręce chorążych sprawy robotniczej — ludzi naszej partii — dzierżą go wysoko. prowadząc na trud i bój o pełny triumf socjalizmu wielomilionowe -rzesze robotników, pracujących chłopów i inteligencji. Pomni poniesionych ofiar i obficie przelanej krwi, świadomi nierozerwalnej jedności naszej pracy i walki ze sprawą pokoju i wolności na całym święcie, jesteśmy dziś myślami i uczuciem ze wszystkimi, którzy tak jak my budują nowe życie, i z tymi, którzy jęcjzą jeszcze pod władą imperializmu, tocząc bój o wyzwolenie społeczne i narodowe. Jakże zmienił się obraz świata od czasu pierwszego obchodu 1 Maja! Wtedy w niewielu tylko krajach istniał masowy ruch robotniczy, a kapitał czuł się jeszcze pewny swej władzy nad światem. A dziś? Spójrzmy na mapę obu półkuli: na, olbrzymich połaci ach globu od Łaby do Pacyfiku przeszło trzecia część ludzkości świętuje dzień dzisiejszy jako obchód radosny ^ zwycięski. Wielki baród radziecki wznosi się coraz wyżej ku szczytom komunizmu. W krajach demokracji ludowej umacnia się coraz bardziej socjalizm. Olbrzymi kontynent azjatycki dziś caty objęty jest płomieniem rewolucji i walki wyzwoleńczej. Wielki naród chiński, stanowiący czwartą :część ludności kuli ziemskiej, zwycięsko buduje nowe życie. Sprawa socjalizmu odnosi zwycięstwo za zwycięstwem. Nie ma już takiego zakuka na. ziemi, gdzie imperialiści czuliby się pewni swego panowania. System kolonialnego wyzysku i ucisku narodów ujarzmionych drży w posadach. W Azji, Afryce, Południowej Ameryce uciemiężone przez imperializm narody walczą o niezawisłość i prawdziwą suwerenność swych krajów. Wielka światowa armia obrońców pokoju rośnie niepowstrzymanie. Ogarnia ona coraz liczniejsze rzesze ludzi pracy i postępu, ogarnia wszystkie patriotyczne siły w każdym kraju. Nigdy jeszcze nie było tak powszechne i stanowcze wołanie narodów o zmniejszenie napięcia międzynarodowego, o zakaz broni atomowej i wodorowej, o redukcję zbrojeń, 0 rozstrzyganie wszystkich spornych spraw w drodze rokowań. Walka o pokój i wolność narodową splata się jak najściślej z walką klasy robotniczej 1 wszystkich ludzi pracy z wyzyskiem kapitalistycznym i niepomiernym ciężarem zbrojeń narzucanym narodom Europy zachodniej przez imperializm amerykański. Ńa czele walczących mas stają we wszystkich krajach partie komunistyczne i robotnicze, kierujące się zwycięską nauką Marksa - Engelsa - Lenina • Stalina. Burżuazja zdeptała sztandar swobód demokratycznych i wolności narodowej. Jedynie klasa robotnicza i jej rewolucyjna awangarda wznosi dziś wysoko ten sztandar demokracji i niepodległości narodów, skupiając wszystkie postępowe sity narodów do walki z imperializmem. Dzisiejszy obchód 1 Maja stanie się we wszystkich krajach kapitalistycznych i kolonialnych potężną manifestacją jedności sii broniących pokoju i demokracji, walczących o niezawisłość narodową i o wyzwolenie mas pracujących spod jarzma imperializmu. Wierni pięknym tradycjom święta majowego w naszym kraju, ludzie pracy w Polsce Ludowej witają dzisiejszy dzień w poczuciu dobrze spełnianego obowiązku. Naszą twórczą pracą nad wzniesieniem gmachu Polski Socjalistycznej służymy jednako sprawie międzynarodowej solidarności ludzi pracy, jak i sprawie szczęścia narodu polskiego. W jeden szlachetny kruszec stopiły się w naszej świadomości idea proletariackiego internacjonalizmu z najgorętszym umiłowaniem naszej ziemi ojczystej. Dlatego mamy prawo do dumy z naszych osiągnięć w dziele socjalistycznego uprzemysłowienia kraju, w socjalistycznej przebudowie rolnictwa, w rozwoju naszej kultury, w podnoszeniu stopy życiowej mas pracujących miast ! u; ci Nasza partia i władza ludowa konsekwentnie wcielają w życie politykę przyśpieszania wzrostu stopy życiowej mas ludowych. II Zjazd naszej partii wysunął jako główne zadanie na rok bieżący i przyszły podniesienie realnych piać robotników i pracowników umysłowych oraz realnych dochodów chłopów pracujących o 15—20 procent. Dalszym krokiem do urzeczywistnienia tego zadania jest publikowana dziś uchwala KC PZPR i Rady Ministrów PRL w sprawie przeprowadzenia kolejnej obniżki cen. Obecna obniżka, druga już w ciągu bieżącego półrocza, obejmuje szeroki wachlarz artykułów spożywczych i przemysłowych. W wy-1- fiiku tej obniżki ludność zaoszczędzi w skali rocznej 6 miliardów złotych. Obecna obniżka cen świadczy wymownie, że partia i władza ludowa z całą energią walczą 0 wcielenie w życie polityki wytyczonej na IX Plenum KC i na II Zjeździe PZPR, polityki, której celem jest coraz pełniejsze zaspokojenie rosnących potrzeb materialnych i kulturalnych wszystkich ludzi pracy, z zapałem i rozmąciłem budujących nfnve życie. Twórcza praca, energia i zapal naszej bohaterskiej (dąsy robotniczej, pracującego chłopstwa i inteligencji jest źródłem rosnącego dobrobytu i kultury mas ludowych, źródłem rosnącej sity i bogactwa naszej Ojczyzny. Polityka partii i władzy ludowej, nakreślona przez II Zjazd partyjny wskazuje jasno drogę do szybszego podniesienia stopy życiowej. Jest to droga wszechstronnego rozwoju rolnictwa, zwiększenia produkcji roślinnej i hodowlanej, dalszego rozwoju socjalistycznego uprzemysłowienia kraju, droga walki o wyższą wydajność pracy w przemyśle i rolnictwie, w budownictwie i transporcie, droga obniżenia kosztów własnych produkcji i oszczędnego gospodarowania, droga usprawnienia pracy i postępu technicznego w każdej dziedzinie. Partia wskazuje, że po to, by wypełnić te zadania i zapewnić wzrost stopy życiowej mas ludowych, nieodzowne jest dalsze umacnianie 1 pogłębianie sojuszu robotniczo-chłopskiego będącego podstawą wszystkich naszych dotychczasowych sukcesów i rękojmią wszystkich dalszych zwycięstw na drodze do socjalizmu, nieodzowne jest dalsze cementowanie jedności wszystkich patriotów polskich w szeregach Narodowego Frontu walki o pokój i Plan 6-letni. Niechaj więc dzisiejszy obchód święta 1 Maja stanie się potężną manifestacją naszej rosnącej siły i jedności, wyrazem naszej gotowości do walki o wcielenie w życie polityki naszej partii! Niechaj dzisiejszy obchód 1 Maja stanie się potężną manifestacją jedności klasy robotniczej i całego narodu z naszą partią i władzą ludu pracującego! Niech żyje i rozkwita nasza Ojczyzna — Polska Rzeczpospolita Ludowa! i' * NIECH ŻYJE 1 MAJA DZIEŃ MIĘDZYNARODOWEJ SOLIDARNOŚCI MAS PRACUJĄCYCH! Foto W. Sławny Uchwała KC PZPR i Rady Ministrów PRL z dnia 29 kwietnia 1954 r. w sprawie kolejnej obniżki cen Realizując wytyczne II Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej: które wysunęły jako najbliższe zadanie podniesienie stopy życiowej mas pracujących w mieście i na wsi o 15—20% w ciągu 1954 i 1955 r., uchwala się kolejną obniżkę cen detalicznych artykułów spożywczych i przemysłowych, cen potraw i napojów w zakładach żywienia zbiorowego oraz niektórych usług. Obecna kolejna obniżka cen, będąca wynikiem dotychczasowych osiągnięć produkcyjnych, zaoszczędzi ludności w stosunku rocznym około 6 miliardów złotych. 1 Kolejna obniżka cen detalicznych artykułów spożywczych i przemysłowych oraz niektórych usług zgodnie z zestawieniem podanym w załączniku do niniejszej Uchwały, zawierającym ważniejsze artykuły podlegające obniżce cen, obowiązuje z dniem 1 maja 1954 r. Odpowiedniej obniżki cen potraw i napojów w zakładach żywienia zbiorowego stosownie dc obniżki cen artykułów spożywczych dokonać należy z dniem 15 maja br. Zobowiązuje się Ministrów: Handlu Wewnętrznego, Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, Poczt i Telegrafów, Gospodarki Komunalnej oraz Prezesa Państwowej Komisji Cen do wprowadzenia obniżki cen w życie, Za Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (—) BOLESŁAW BIERUT Za Radę Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowe; (—) JÓZEF CYRANKIEWICZ 2 1/ \ / 1/ Wykaz ważniejszych artykułów podlegających obniżce cen 1. Cukier średnio o 7,8% w tym: cukier kryształ zwykły o 7,7% pozostałe gatunki cukru o 7—8% 2. Masło średnio o 9 % w tym: masło ekstra wyborowe o 8,3% masło wyborowe o 9 % masło pomorskie o 11 % masło topione i kuchenne o 7 % 3. Mleko i śmietana na okres sezonu letniego średnio o w tym: mleko luzem o mleko w butelkach o 4. Sery średnio o 12 w sery twarde pełnotłuste o 10 % sery twarde półtłuste o 15 % sery topione o 15 % bryndza owcza o 5 % twaróg i twarożek o 5 % 7,5% 8 % 7,4% mąka pszenna wrocławska kasza manna płatki owsiane luzem 10. Wędliny ( /o 4% salceson brunszwickio 5% salceson popularny 010% kiszka podgardlana 010% żeberka wędzone0 6% rolada cielęca0 9% 11. Konserwv mięsno szczupak 010% sandacz 010% lin 015% dorsz wędzony o 12/0 leszcz wędzony o 13% 13. Konserwy rybne konserwy: byczki o 10% certa o 10% leszcz o 10% 5. Przetwory zbożowe mąka pszenna krupczatka o 6,5% polędwica łososiowa o 5 7o (Dokończenie na str. 2' 9. Cukierki i czekolada 6. Makaron wszelki ireiŁjwu puiiiuiieruicze średnio o 7 % 8. Pieczywo cukiernicze trwałe średnio o 7 % cukierki niezawijane cukierki pozostałe czekolada rtol on f o nrmlml o rłonrn o o 12% 6% o 5% ^ 1 n OL gataiHcua uziCi\uiauuvYct v a u /u KieiDasazwycza.ina0 ‘i 70 kiełbasakarczewska0 4% kiełbasawiosenna0 5% Kietoasa rzeszowsKa kiełbasa żywiecka 0 0 konserwy: wieprzowina krajana o wiu(.nć,uwuid we wielinym sosieo 8% gulasz wieprzowy0 8% gulasz wolowy 020% wołowina we włas-12. Ryby nym sosie o 20% skumbria o 10% bałtyk wędzony w oleju o 7% pulpety w sosie greckim o 7% pasztet rybny o 7%j