Trybuna Ludu, marzec 1956 (IX/61-89)

1956-03-02 / nr. 61

X U w"S5H mIp'V'I) 11 fiel Mjiid 11 m J /[6. MRZ. 1336 NR 61 (2574) ROK IX WARSZAWA — PIĄTEK 2 MARCA 1956 R. WYDANIE F Cena 20 gt Wieś czeka na dostawy ziarna siewnego Do tej pory nabywać ziarno 6iewne w GS-ach mogą tyliko nieliczni chłopi, a to dlatego, że GS-y otrzymały z PGR-ów zaledwie 14 proc. planowanej ilości pszenicy, ok. 15 proc. jęczmienia i nieco więcej owsa. Co gorsza — GS-om w takich województwach, jak warszawskie, lubelskie i zielonogórskie, nie zaczęto jeszcze dostarczać pszenicy dla gospodarstw reprodukcyjnych, a GS-om Dolnego Śląska i woj. stalinogrodzkiego — jęczmienia. Niewielkimi — jak dotychczas — ilościami nasion siewnych rozporządzają też GS-y w pozostałych województwach, w tym również w -województwach południowych, co jest tym groźniejsze, że na południu kraju roboty połowę zaczynają się zwykle -wcześniej. Nieco lepiej zaopatrzone są GS-y w nasiona na kontraktację. M. in. otrzymały one już ok. 60 procent grochu i jęczmienia oraz ok. 70 procent nasion lnianki. Sprawa, na którą, podobnie jak przed rokiem, uskarżają się GS-y — to niska w wielu wypadkach jakość ziarna siewnego. Zdarza się np., że niektóre PGR-y wysyłają stacjom oceny nasion specjalnie dobrane próbki nasion, a zupełnie inne, często bardzo zanieczyszczone, nasiona kierują do GS-ów. Tak właśnie postąpiła dyrekcja zespołu PGR Pszczew w woj. zielonogórskim. Zespól PGR Bodzechów w pow. Opatów dostarczył do GS-ów pszenicę o nadmiernej wilgotności, zaś partia jęczmienia z gospodarstw zespołu Dobrodzień, pow. Lubliniec, nie nadaje się do siewu, gdyż jest stęchła, W woj. gdańskim wszystkie POM-y gotowe do prac wiosennych GDAŃSK. Wszystkie POM-y woj. gdańskiego, drugiego w kraju po woj. warszawskim ukończyły remont sprzętu do prac wiosennych. Na podkreślenie zasługuje pomoc, jakiej w czasie remontów udzielały sobie wzajemnie POM-y w woj. gdańskim. Np. załoga córodka maszynowego Nowa Wieś, po naprawieniu własnego sprzętu, pospieszyła z pomocą załodze POM Żelazna. Kukurydza i kiszonki w każdym gospodarstwie BIAŁYSTOK. „Kukurydza i kiszonki w każdym gospodarstwie“ — pod tym hasłem obradowal w Białymstoku wojewódzki zjazd ponad 200 przodujących plantatorów kukurydzy. W 1954 roku było na Białostocczyźnie zaledwie 100 plan. tatorów tej rośliny. Natomias* w ubiegłym roku kukurydzę siało już 23 tys. chłopów gospodarujących .indywidualnie oraz większość spółdzielni produkcyjnych i PGR-ów. Roślina ta doskonale się przyjęła we wszystkich rejonach tego województwa. Na zjeździe podkreślono, że zwiększenie w planie 5-letnim obszaru uprawy kukurydzy da 23 tys. ha jest na Białostocczyźnie całkowicie realne. Wymagać to będzie jednak nie tylko lepszej pracy i większej pomocy ze strony prezydiów rad narodowych i służby rolnej, ale również szerokiego spopularyzowania wśród chłopów osiągnięć przodujących plantatorów. Dużo miejsca na zjeździe poświęcono sprawie silosowania kukurydzy. W ubiegłym roku bowiem zakiszono zaledwie ok. 30 proc. zebranej kukurydzy. Wynikało to przede wszystkim z trudności, jakie napotykano w budowie silosów. Dlatego też — jak stwierdzono — zadaniem służby rolnej jest nauczenie chłopów budowania silosów z kamienia, gliny I innych materiałów' zastępczych. Uczestnicy zjazdu zwrócili się z apelem do wszystkich chłopów woj. białostockiego, aby uprawiali kukurydzę na jak największych obszarach. • (PAP) Amerykański balon wywiadowczy przyczyną wielkiego pożaru w Turcji MOSKWA (PAP) Korespondent agencji TASS donosi z Bejrutu, że wychodzący tam dziennik „Al Huda“ podaje, iż przyczyną niedawnego wielkiego pożaru, w którym spłonęło miasto tureckie Gerze, by! amerykański balon wywiadowczy, jeden z tych balonów, które władze USA wysyłają dla fotografowania różnych obiektów na terytorium ZSRR I krajów demokracji ludowej. W Gerze uległy zniszczeniu 1.333 domy, na ogólną ilość 1.400. Ogień powstał w wyniku eksplozji balonu. Amerykanie wypuszczają terytorium Turcji wiele baloz nów tego typu. Wspólna lista KPD i SPD w wyborach komunalnych w Regensburgu BERLIN (PAP). W wyborach komunalnych, które odbędą się 18 bm. w Regensburgu kandydaci Socjaldemokratycznej Partii Niemiec (SPD) oraz Komunistycznej Partii Niemiec (KPD) wystawią wspólną lisię. Warto dodać, że kandydaci SPP znajdują się pod silną presją władz zwierzchnich SPD, które zamierzają wykluczyć jednolitofrontowców z partii. Podjęły one bezskuteczną próbę wystawienia nowej listy SPD, aby rozbić sojusz terenowych organizacji obu partii. Amerykańska i angielska flota wojenna zamierza ustanowić blokadę wybrzeża państw arabskich i Izraela MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Bejrutu: Rej Jak informuje dziennik „Aral-Amm“, władze libańskie zostały powiadomione przez trzy mocarstwa zachodnie — USA, Anglię i Francję, iż amerykańska i angielska flota wojenna na Morzu Śródziemnym otrzymała instrukcje w sprawie ustanowienia blokady wybrzeża krajów arabskich i Izraela. Kontrolę lądowych granic krajów tej strefy będzie sprawowała Komisja Rozejmowa ONZ dla Palestyny, która ma zostać wzmocniona. Wprowadzenie tej blokady stanowiącej pogwałcenie suwerennych praw krajów Bliskiego Wschodu jest motywowane nie wytrzymującym krytyki argumentem, iż wspomnianym mocarstwom chodzi o niedopuszczenie do naruszenia bezpieczeństwa w tym rejonie. Jednocześnie te trzy państwa powołują się na swą trójstronną deklarację z roku 1950. Jak wiadomo, deklaracja USA, Anglii 1 Francji z 25 maja 1950 roku, będąca próbą ingerencji w sprawy krajów Bilskiego i Środkowego Wschodu, Już wówczas wywołała zdecydowane protesty. 21 czerwca 1950 r. w swej wspólnej odpowiedzi na tę deklarację Egipt, Syria, Liban, Arabia Saudyjska, Jemen, Irak i Jordania oświadczyły, że „nie będą tolerowały żadnej akcji, która uszczuplałaby ich suwerenność lub niezawisłość.” LONDYN (PAP). Po czterodniowym pobycie w Haifie odpłynął amerykański okręt wojenny „Heerman“, a w pół godziny później zarzucił kotwice w tym porcie inny okręt amerykański „Charles J. Badger“ który przybył z „wizytą kurtuazyjną“. Dziennik „Kol Haam“ pisze, że celem tych wizyt jest zademonstrowanie, iż „jeśli Izrael nie podporządkuje się dyktatowi amerykańskiemu, amerykańskie okręty wojenne mogą być zdolne do akcji". MoIIet żąda pełnomocnictw w sprawie Algern PARYŻ (PAP). W czwartek po południu rząd Molleta złożył w Zgromadzeniu Narodowym projekt ustawy w sprawie przyznania mu nadzwyczajnych pełnomocnictw dotyczących Algeru. Projekt ustawy zawierający fi punktów przewiduje m. In., że rząd „będzie dysponował najszerszymi uprawnieniami, by móc podjąć wszelkie kroki nadzwyczajne, Jakich będzie wymagało „ocalenie publiczne“. Jeden z artykułów przewiduje, że rząd będzie uprawniony do wydawania zarządzeń wyjątkowych, a nawet do ogłoszenia stanu wyjątkowego w Algerze celem „przywrócenia porządku“. Pełnomocnictwa czajne, jakich żąda Mollet, nadzwyobejmują również posunięcia w dziedzinie gospodarczej, społecznej i administracyjnej. W myśl projektu ustawa ma obowiązywać tylko przez okres kadencji rządu. Z myślą o ochronie lasów Na terenie naszego kraju, a zwłaszcza w województwach centralnych znajdują się duże obszary lasów chłopskich. Lasy te zaspokajają zapotrzebowanie wsi w drewno, a ponadto oddziałują korzystnie na klimat, zwiększają wilgotność powietrza i gleby, hamują wiatry, a więc wpływają na zwiększenie produkcji rolnej. Aby chłopskie lasy spełniły te zadania, powinny być należycie zagospodarowane. Najczęściej jednak są one zaniedbane. Wskutek tego w lasach chłopskich znajdują się duże powierzchnie przerzedzonych drzewostanów i niezalesionych zrębów. Wydajność lasów jest więc niewielka, gdyż przyrost ich wynosi rocznie najwyżej pół metra sześciennego drewna z 1 hektara, zamiast dwóch i pół m sześć. Na skutek niewłaściwej gospodarki — posiadacze lasów tracą około 2 milionów metrów sześciennych drewna rocznie. Nie jest to jednak wyłączna wina samych posiadaczy lasów, pomoc Ministerstwa Leśnictwa też była niedostateczna. Lasy te były otoczone zbyt małą opieką. W trosce o należyte zagospodarowanie lasów chłopskich, dla dobra posiadaczy tych lasów — Rada Państwa w lutym 1956 r. uchwaliła dekret przewidujący znaczną dla nich pomoc. Przepisy tego dekretu w niczym nie naruszają praw własności posiadaczy lasów, ani też praw tych nie ograniczają. W celu zbliżenia władz państwowych do posiadaczy lasów, nawiązania z nimi bezpośredniego kontaktu i bliższego zaznajomienia się z ich potrzebami, zmieniono system nadzoru. Mianowicie nadzór ten będą sprawowały już nie prezydia powiatowych rad narodowych, ale prezydia gromadzkich rad narodowych. Do zakresu działania prezydiów gromadzkich rad narodowych należy wydawanie decyzji — w porozumieniu z nadleśnictwami — to sprawach wyrębu drzew, (od decyzji tych można się odwołać do prezydiów powiatowych rad narodowych), a ponadto sprawowanie nadzoru nad zalesieniem, pielęgnowaniem i ochroną lasu, użytkowaniem, usuwaniem posuszu, wywrotów i złomów. W wypadkach niewykonania zarządzeń, dotyczących zalesień, pielęgnowania drzewostanów, stosowania środków przeciwko szkodliwym owadom leśnym oraz usuwania posuszu, wywrotów i złomów — prezydium powiatowej rady narodowej może zarządzić zastępcze wykonanie tych czynności na koszt właściciela lasu. Dekret zobowiązuje nadleśnictwa w większym niż dotychczas stopniu, do sprawowania bezpośredniego i fachowego nadzoru nad lasami chłopskimi oraz do wykonywania czynności koniecznych dla wydania przez prezydia gromadzkich rad narodowych zarządzeń i decyzji w sprawach zalesień, wyrębów, pielęgnowania i ochrony lasów. Jakie jeszcze korzyści przewiduje dekret? Przepisy dekretu postanawiają, że poza zalesieniem przy pomocy własnych środków i możliwości nieużytki należące do chłopów, jak wydmy piaszczyste, nagie i strome zbocza górskie, mogą być zalesiane na koszt państwa. I tu również nie narusza się praw własności ich posiadaczy. Zgodnie z dekretem posiadacze lasów będą mogli dobrowolnie organizować się w zespoły leśne na wzór zespołów łąkarskieh t melioracyjnych. Przy organizowaniu tych zespołów będą współdziałać z posiadaczami lasów prezydia gromadzkich rad narodowych, Związek Samopomocy Chłopskiej i nadleśnictwa. Te ostatnie nieść będą zespołom pomoc fachową, oraz pomoc materialną, dostarczając sadzonek, nasion i narzędzi. Państwo będzie również udzielało pomocy posiadaczom lasów nie zrzeszonym w zespoły leśne. Minister Leśnictwa ustali osobnym zarządzeniem rodzaj i wielkość tej pomocy. Aby posiadacze lasów mogli swe działki leśne należycie zagospodarować, mogą oni zatrudnić gajowych lub leśniczych na własny koszt. Czynności te mogą wykonywać także nadleśnictwa przy pomocy podwładnego im personelu. By zwiększyć ochronę lasów chłopskich przed kradzieżami oraz zwalczać spekulantów handlujących drewnem, dekret zaostrza dotychczasowe przepisy karne. I tak np. za kradzież w cudzym lesie przewiduje karę do 1 roku aresztu oraz do 3 lat więzienia za handel drewnem. Przestępstwa te zostały wyłączone spod kompetencji kolegiów orzekających przy prezydiach rad narodowych i przekazane orzecznictwu sądów powszechnych. Dekret, jest. dużą pomocą dla posiadaczu lasów, pomoże im właściwie je zagospodarować. Przyczyni się to w następstwie do zwiększenia wydajności lasów i zaspokojenia w znacznym stopniu zapotrzebowania chłopów na drewno. Luty w przemyśle hutniczym I motoryzacyjnym NAJBLIŻSZE ZADANIE: szybko wyrównać zaległości (Obsł. wł.). Plan produkcji w zakładach przemysłu motory, zacyjnego — według wstępnych danych — zrealizowano tylko w ok. 90 proc, Szereg zakładów, a nawet centralnych zarządów potrafiło jednak w tym okresie skutecznie walczyć z trudnościami i wykonać zaplanowane zadania. Udało się to wszystkim zakładom podległym Centralnemu Zarządowi Przemysłu Lampowego. Zamknęły one bilans lutowy 104 proc. wykonania planu w skali CZ. O zrealizowaniu planu zameldowała również załoga „Ursusa“ i inne zakłady podległe CZ Przemysłu Maszyn Budowlanych. Wiele zakładów przemysłu samochodowego wyszło również obronną ręką z batalii z mrozami. Taśmy montażowe FSO na Żeraniu i FSC w Lublinie opuściła zaplanowana ilość samochodów osobowych i ciężarowych. Dostarczono odbiorcom przewidzianą na luty ilość motocykli. Cały Centralny Zarząd Produkcji Samochodów wykonał jednak plan lutowy tylko w 91 proc. Wpłynęło na to w pierwszym rzędzie niewywiązande się z planu lutowego FSC w Starachowicach (57 proc. planu). Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy (95 proc.) oraz Zakładów Wytwórczych Aparatury Oświetleniowej (T-ll) w Warszawie Najbardziej niepomyślnie przebiegała realizacja planu w zakładach przemysłu teletechnicznego. Plan produkcji odbiorników radiowych wykonano zaledwie w 50 proc. Tak niskie wykonanie planu spowodowane było głównie brakiem skrzynek. Największe zaległości powstały w Świdnickiej Fabryce Mebli, podległej Ministerstwu Przemysłu Drzewnego i Papierniczego. 11 zakładów, zaopatrujących przemysł teletechniczny w skrzynki do odbiorników musi zdobyć się w marcu na duży wysiłek, aby nadrobić zaległości w dostawach a zarazem wywiązać się z bieżących zadań. Z innych artykułów, które najbardziej interesują nabywców warto wymienić — wykonanie planu produkcji pralek i żarówek, a niedostarczenie prze. widzianej ilości maszyn do szycia. Opóźnienia i zaniedbania w produkcji zarysowały się w minionym miesiącu szczególnie wyraźnie w Centralnym Zarządzie Przemysłu Optycznego i w niektórych podległych mu zakładach. Nie ulega wątpliwości, że trudności spowodowane przez mrozy były w wielu wypadkach przyczyną niewykonania planów tymbardziej, że w tym okresie brak było ze strony CZ dostatecznej mobilizacji do przezwyciężenia trudności, swoje niedociągnięcia organizaa cyjne usiłowano zasłaniać wyłącznie niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Mimo wielkiej ofiarności wysiłku kierownictwa i załóg zakładów — zabrakło w resorcie motoryzacyjnym 10 proc, do wykonania planu w lutym Jest to zaległość, którą można I należy nadrobić w marcu. W tym kierunku skoncentrowane są poczynania Ministerstwa. Na terminowe wykonanie zadań produkcyjnych I kwartału planu 5-letniego skupi się też uwaga załóg zakładów przemysłu motoryzacyjnego. (oz', (Obsł. wł.). Jak wynika ze wstępnych obliczeń, przemys) hutniczy — jeśli chodzi o podstawowe wyroby — wykona! zadania lutego jedynie w produkcji stali. Jedną z podstawowych przyczyn niewykonania zadań w całym resorcie były panujące w ub. m. silne mrozy. Z powodu braku węgla, nie został zrealizowany miesięczny plan produkcji koksu, co odbiło się bezpośrednio na planach wytopu surówki i pracy tych agregatów hutniczych które korzystają z gazu koksowniczego. Niedobór w surówce żelaza wynosi w skali całego resortu ponad 12.500 ton, zaś wyrobów walcowanych — blisko 41.000 ton Plan wytopu surówki wykonały w CZ Przemysłu Hutniczego tylko dwie huty — „Zawiercie“ i „Nowotko“. Huta im. Lenina wyprodukowała ponad swe planowe zadania lutego ponad 3 tys. ton surówki. Plan produkcji stali w skali resortu wykonany został w 100,6 proc. (dodatkowo ponać 1800 ton). Z nadwyżką zrealizowali plan stalownicy CZ Prze. mysłu Hutniczego i huty im Lenina. Zeszłomiesięczne mrozy odbiły się najbardziej niekorzystnie na pracy walcowni. Brak gazu, ograniczenia w zużyciu energii elektrycznej spowodowały, poważne niedobory w walcowniach takich hut jak „1 Maja“, „Stalin“, „Cedlęr“ i inne. Odbiło siię to oczywiście bardzo ujemnie na zaopatrzeniu przemysłu maszynowego, motoryzacyjnego itp. w wyroby walcowane. Tak więc — w lutym, mimo wielkiej ofiarności hutników narosły poważne zaległości, o nadrobienie których już toczy się walka załóg wszystkich hut. (żm) Gunnar Myrdal przyjedzie do Polski 3 bm. przybędzie do Warszawy sekretarz wykonawczy Europejskiej Komisji Gospodar czej ONZ p. Gunnar Myrdal P. Myrdal w czasie pobytu w Polsce będzie gościem ministra Spraw Zagranicznych Stanisława Skrzeszewskiego (PAP) Strajk powszechny w Finlandii HELSINKI (PAP). 1 marcs o godz. 6 rano rozpoczął się w całej Finlandii strajk powszechny, Strajk został ogłoszony przez fińską centralną radę zw. zaw. na znak protestu przeciwko stałemu wzrostowi cen 1 przeciwko odrzuceniu przez przedsiębiorców wysuniętego przez zw. zaw. żądania podwyżki płac. Praca we wszystkich fabrykach została przerwana. Pociągi nie kursują, a w miastach autobusy, tramwaje i trolejbusy nie opuściły swych remiz. Ogółem w strajku bierze udział około miliona robotników i pracowników fabryk i instytucji fińskich. Dzienniki ukazały się 1 marca rano, zamieszczając wiadomość, że nie ukażą się już przez czas trwania strajku. Radio fińskie nadaje krótkie komunikaty informacyjne. Czynny jest telegraf i działają telefony. LICZBY SZEŚCIOLATKI W rubryce: poprawa warunków bytowych społeczeństwa polskiego — jedną z ważniejszych pozycji zajmowała w ubiegłej sześciolatce gospodarka komunalna. Oto ciekawsze przykłady: Prawie 3.900 min złotych przeznaczyło państwo w tym czasie na kapitalne remonty domów mieszkalnych. Za tę sumę zabezpieczono przed niszczeniem więcej niż 200 tys. budynków. Roboty remontowe, które w pierwszych latach planu bardzo często ograniczały się tylko do pokrycia dachu, począwszy od r. 1954 obejmować ZNOWU ZAMIECIE ŚNIEŻNE Dwumetrowe zaspy na szosach rzeszowskich — Wichura w Krakowskim — Pogotowie przeciwpowodziowe czuwa Tegoroczna zima przynoś! stale nowe niespodzianki. W dniu 1 marca w całym kraju notowano dalsze ocieplenie. W południowej części Polski — od Nysy i Zgorzelca poprzez Wrocław, Opole, Stalinogród, Kraków aż do wschodnich krańców woj. rzeszowskiego, — wystąpiły silne wiatry, zamiecie śnieżne (zwłaszcza na Podkarpaciu), oraz deszcze. Przeciętna szybkość wiatru wynosiła 20 metrów na sekundę — na Kasprowym Wierchu 42 m/sek, a na Śnieżce nawet 46 m/sek. Temperatura o godz. 16 wynosiła: w Warszawie plus 1 st., w Szczecinie plus 4 st., w Łodzi i Kielcach zero. Jak przewiduje PIHM, 2 bm. wiatry i opady śnieżne występować będą w całym kraju. Szybkość wiatru do 20 m/sek. Nastąpi także dalszy nieznaczny wzrost temperatury. KRAKOW. Silny, porywisty wiatr, który w dniu 1 bm. utrzymywał się przez cały dzień nad obszarem woj. krakowskiego, utrudniał m. in. pracę w kombinacie im. Lenina mieście Nowa Huta. W rejonie i walcowni blach na zimno utworzono specjalne brygady, które mają za zadanie zabezpieczenie przed wywróceniem lub uszkodzeniem dźwigów o wysokości ponad 25 metrów. Silny wiatr wyrządził wiele drobnych szkód w kombinacie im. Lenina. Liczne obiekty odczuły częste wyłączenia prądu wskutek zwarć na podstacji elektrycznej W nocy z 29 lutego na 1 marca br. w woj. rzeszowskim wystąpiły zawieje śnieżne. Na licznych drogach ponownie potworzyły się w związku z tym zaspy. Szczególnie trudna sytuacja powstała na liniach Ustrzyki— Sanok — Krosno, Rzeszów — Tarnobrzeg, Rzeszów — Niebylec i Rzeszów — Dębica, gdzie zaspy śnieżne* sięgają od półtora do dwóch 1 pół metra wysokości. Przy odśnieżaniu dróg od wczesnych godzin rannych pracowało 18 pługów motorowych oraz ok. 3 tys. ludzi. OPOLE (kor. wł.). Z dniem 1. bm. w nadodrzańskich powiatach woj. opolskiego, jak Brzeg, Racibórz, Koźle, Opole i ;Nyśa, zarządzono pogotowie przeciwpowodziowe. W miejscach, zagrożonych rozstawione wzmocnione ekipy techniczne. W okolicach, gdzie istnieje największe niebezpieczeństwo powodzi, zgrupowano oddziały saperów, które skontrolowały .. stan wszystkich mostów Przygotowano pewną ilość kwater dla ludności, którą trzeba będzie w razie niebezpieczeństwa ewakuować. Zabezpieczono środki transportu dis przewozu ludzi 1 sprzętu ocra7 przygotowano żywność, (m. w., Niedomagania, które mog? drogo kosztować Ł0DŻ (kor. wl.). 7 woj łódzkim najlepiej przygotowany jest do walki z powodzią powiat skierniewicki. Wciągnięto tu do akcji komisje drogowe rad narodowych i miejscową ludność. Powstały liczne drużyny ratownicze i sanitarne, wyposażone w odpowiedni sprzęt. Oczyszczają one drogi dojazdowe do mostów i wyrąbują lód. Zupełnie nieprzygotowanj jest komitet przeciwpowodziowy w Piotrkowie, pomimo, że Pilica przepływa tuż w Sulejowie Podobnie Jest w Łowiczu, Dwa mosty w Głownie, przy których znajduje się młyn i krochmalnia, nie są w ogóle zabezpieczone przed zniszczeniem. Nie .ma tu żadnego obciążającego sprzętu, worków z piaskiem ani materiału oświętleniowego. Ważna sprawa w walce z powodzią —- ..to przygotowanie odpowiednich miejsc dla ludzi, których trzeba będzie ewakuować z zagrożonych okolic. Tymczasem w pów. łęczyckim, gdzie istnieje groźba zalania 50 gospodarstw we wsi Zbylczyce, nie poczyniono żadnych przygotowań, (ad) Z URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH 1949r KORZYSTAŁO 59/ OQj Moi miejskiej li 1955r DZIŚ W NUMERZE: ADAM ANDRZEJEWSK Kilka problemów do dyskusji (Aby więcej byłe mieszkań' ZBIGNIEW SIEDLECKI Sprawy wileńskie (Z podróży po ZSRR) JERZY SEGEL Gdzie Hermes panuje... J. URBANIAK Farsa wyL. za Oiema Prot, dr KAROL Twórca wspólczfshej geomefuf A. RYSZCZUK A sami wyborcy? I etap budowy walcowni biacli na prąca przekazany do eksploatacji NOWA HUTA. W czwartek 1 bm. I etap budowy wielkiej walcowni ciągłej blach na gorąco w kombinacie im. Lenina przekazany został do próbnej eksploatacji. Etap ten obejmuje rejon piecy przepychowych, klatki walcowania wstępnego i wykańczającego oraz urządzenia chłodzenia i cięcia wraz z urządzeniami energetycznymi. (PAP) Ruszył pierwszy w kraju zakład prefabrykacji żużłobetonu STALINOGRÓD. W czwartek 1 bm., w Łaziskach Górnych ruszył pierwszy w Polsce zakład prefabrykacji żużłobetonu. W wyposażonej w nowoczesne maszyny i urządzenia produkcji krajowej i zagranicznej wytwórni, formowane są — z zawierającej około 98 proc. żużlu mieszanki — bloki, zwane pustakami. (PAP) Wydanie broszurowe Dyrektyw XX Zjazdu KPZR i referatu tow. Bulganina Na półkach księgarskich ukazały się wydane nakładem „Książki i Wiedzy“ — „Dyrek. tywy XX Zjazdu Komunistycznej Partii Związku Radzieckie, go w sprawie szóstego pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej ZSRR na lata 1956 — 1960“ Bi'oszura zawiera referat N. A. Bułganina, wyglcszony w dniu 21 lutego 1956 r. na XX Zjeździe KPZR oraz uchwalę Zjazdu z dnia 25 lutego br. w sprawie szóstego pięcioletniego planu rozwoju gospodarki na. rodowej ZSRR Gospodarka komunalna zaczęły także tynkowanie, częściowy remont wnętrz itp. W ostatnich latach (wyłącznie jednak w dużych miastach) zaczęto wykonywać remonty bieżące i przeprowadzać konserwację budynków. Wysokość nakładów na te cele zwiększyła się (w przeliczeniu na 1 metr kw. powierzchni mieszkalnej) z 2,38 zł w roku 1953 do prawie 4 zł w ubiegłym Stwierdzić jednak trzeba. roku że wysokość nakładów i liczebność ekip jest w dalszym ciągu daleko niewystarczająca, nawet w dużych miastach. W miastach mniejszych i miastecz-kach nie prowadzi się dotąd w ogóle. remontów konserwacji mimo bieżących i ogromnych zaniedbań i potrzeb. Problem dbałości o domy mieszkalne stale jeszcze, niestety, nie należy do spraw załatwionych, lub choćby uporządkowanych. Najpoważniejszym mankamentem remontów jest niedotrzymywanie przez przedsiębiorstwa terminów wykańczania robót. Remonty — mimo pewnej poprawy — ! reguły trwają bardzo długo, prowadzi się je w sposób przewlekły, bardzo często niedbale i nieudolnie. Niewątpliwym sukcesem sześciolecia Jest natomiast poprawa zaopatrzenia ludności w wodę. Łódź, Krasnystaw, Bielsk Podlaski, Mielec, Jarosław, Łańcut, Jaworzno, Strumień—wszystkie te miasta uzyskały w sześcioleciu urządzenia wodociągowe, mieszkańcy ich otrzymali dobrą, zdrową wodę. Poza niezupełnie jeszcze wykończonym zbiornikiem w Goczałkowicach (przewidywana produkcja dobowa: 155 tys. m sześć., a więc tyle, ile dają co dzień Wrocław i Kraków łącznie), cztery nowe ujęcia wody otrzyma! Górnośląski Okręg Przemysłowy. Procent ludności miejskiej, korzystającej (w caiym kraju) z urządzeń wodociągowych, wyniósł w ub. roku 69 w porównaniu z 59 proc. w roku 1949. Bezsporne osiągnięcia ma także gospodarka komunalna w zakresie udostępnienia mieszkańcom miast środków komunikacyjnych. 14 większych 1 mniejszych miast otrzymało w okresie planu komunikację (przeważnie tramwajową i autobusową): m. in. Kielce, Radom, Skarżysko, Koszalin, Zielona Góra, Opole, Częstochowa, Nowy Sącz, Krosno i Tarnów. Ilość osób przewiezionych środkami komunikacji miejskiej wzrosła w ostatnim roku sześciolatki o zawrotną sumę i.020 milionów. Olbrzymi wzrost przewozów przy bardzo dużych trudnościach w zaopatrzeniu przedsiębiorstw w tabor spowodował natomiast pogorszenie warunków przejazdów (większy tłok). Zamierzenia gospodarki komunalnej, przede wszystkim w zakresie remontów, przedsta-wiają się w planie 5-letnlm w najkrótszym szkicu tak: .pełne remonty kapitalne (tynkowanie budynków, naprawa podłóg, pieców, podłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacji i gazu) obejmą ponad 226 tys( domów (3,5 miliona izb). Wydatne zwiększenie sum na remonty kapitalne (ok. 8.800 milionów złotych, a wiec 2,3 raza więcej niż w sześcioleciu) nakłada na resort podstawowy obowiązek: wykorzystać te su« my mądrze, oszczędnie, celowo, po gospodarsku. Nie przyniesie jednak ludności pożytku samo zwiększenie nakładów, jeżeli w o ślad za tym nie pójdzie dbałość poszanowanie społecznego mienia W. T. □ C Br □c uu OÖ □□ □c nr ~ir rin UL pćnr NA KAPITALNE REMONTY DOM0W MIESZKALNYCH PAŃSTWO PRZEZNACZYŁO PLAMIC LETNIK PLAN! £ B« LETNIM W MILIONACH ZŁOTYCH ESM* mc