Trybuna Ludu, sierpień 1958 (XI/213-243)

1958-08-01 / nr. 213

fwi l/'j;;"“* H rvhii u a 9 illri 11 n, ---laiSf-8.««»*»__ JBl it. y Ji^T ^/HL JL A AJl AA AA. AA Partii Robotnicze; NR 213 (3431) ROK XI Ws WARSZAWA' — PIĄTEK 1 SIERPNIA 1958 R. WYDANIE F Cena 50 gr Gen. Szehab wybrany prezydentem Libanu Wojska USA nie zamierzają opuścić kraju PARYŻ (PAP). Naczelny dowódca armii libańskiej, gen. Fuad Szehab został wybrany w czwartek przez parlament prezydentem Republiki Libańskiej. Spośród 56 deputowanych biorących udział w głosowaniu, 48 oddało swe głosy na gen. Szehaha, .Tego kontrkandydat Raymond Edde otrzymał 7 głosów, jeden deputowany oddał białą kartkę. Z chwilą ogłoszenia przez radio wiadomości o wyborze generała Gzehaba, w całym mieście — zarówno w dzielnicy zajętej przez powstańców, jak i v,' innych częściach miasta rozlegiy się strzały na wiwat. Generał Szehab liczy 56 lat 1 należy do chrześcijańskiej sekty maronitów. Nowy prezydent Libanu trzymał sie na uboczu od spraw polityki 1 poświęcał sie wicie karierze wojskowej. całkoCieszył sie on poparciem pewnej części deputowanych opozycji. Od początku obecnych rozruchów w Libanie uważany był przez wszystkich mediatorów za jedynego człowieka, który potrafi rozwiązać krytyczną sytuacje w kraju. * Jak podaje agencja Reutera, premier Sami Solh oznajmił z góry, iż nie uzna wyboru Szehaba na prezydenta. Twierdzi on, iż na mocy konstytucji żaden wojskowy nie może objąć stanowiska prezydenta przed upływem sześciu miesięcy od chwili opuszczenia szeregów armii. Przeciwko kandydaturze Szehaba wypowiedział się także przywódca powstańców Saeb Salam, który domaga się, by kandydat na prezydenta przedstawił od razu program polityczny, który zawierać powinien zasadę neutralności Libanu wobec Wschodu i Zachodu i nie przyłączania się do żadnych paktów wojskowych. WASZYNGTON (PAP). Jak informuje amerykańska agencja UPI, „źródła dyplomatyczne podały 31 lipca, że jest niepraw dopodobne, by wojska USA zostały wycofane z Libanu, zanim powstańcy nie złoża broni“. USA przyjmują propozycję Chruszczowa W październiku — konferencja ekspertów w sprawie zapobieżenia nagłemu atakowi? WASZYNGTON (PAP). Podatno tu -do wiadomości, że rząd USA przekazał odpowiedź na listy premiera Chruszczowa z 9 maja i 2 lipca br., w których proponował On zwołanie konferencji ekspertów — poświęconej rozpatrzeniu metod zapobieżenia nagłym atakom zbrojnym. Jak wynika z doniesień agencji UPI, rząd USA proponuje, by taka konferencja ekspertów rozpoczęła się w pierwszym tygodniu października w Genewie. Równocześnie rząd USA zaznacza, że konferencja ekspertów powinna się ograniczyć do „zagadnień technicznych“ oraz że „obrady te nie powinny zobowiązywać żadnej ze stron do zaakceptowania jakiejś określonej powietrznej strefy inspekcji“. Jak wiadomo, Chruszczów w listach swych sugerował utworzenie specjalnej strefy inspekcji dla zapobieżenia niespodziewanym atakom, DsiŚ O Sodz. 18.00 Mecz lekkoatielvcznv Polska - USA no „Meczem stulecia“ nazwarozegrane przed kilku dniami spotkanie lekkoatletyczne ZSRR — USA. Warszawiacy zaś, którym, jak wiadomo, nigdy nie braknie konceptu — ochrzcili rozpoczynający się w dniu dzisiejszym mecz Polska — USA „meczem tysiącleci a“, jako, że... w poprzednim tysiącleciu meczu takiego jeszcze nie było. Skończmy jednak z dowcipami i poinformujmy, że międzynarodowe spotkanie lekkoatletyczne__Polska__— Stany Zjednoczone rozpoczyna się w piątek o godz. 18. Mecz ten wywołał wielkie zainteresowanie w stolicy (rozprzedano już ponad sto tysięcy biletów) i za granicą (do Warszawy przybyło kilkudziesięciu dziennikarzy zagranicznych i obserwatorów z różnych krajów). Ostatnie informacje przedmeczowe oraz program pierwszego dnia imprezy zamieszczamy na stronie 6. W rocznice powstania warszawskiego „Dziś, jak przez całe 14 lat po wyzwoleniu, w dniach s’erpnia i września wracamy myślami do dni walki i klęski, czcimy pamięć tych, którzy w beznadziejnej sytuacji walczyli przeważającymi siłami wroga w z obronie wolności, honoru i godności stolicy“ — oświadczył przewodniczący Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy — Z. Dworakowski 31 lipca br., w czasie uroczystego wieczoru poświęconego rocznicy powstania warszawskiego. Na uroczystość, zorganizowaną przez Związek Bojowników o Wolność i Demokrację oraz Radę Narodową m. st. Warszawy, przybyli przedstawiciele różnych warstw społeczeństwa stolicy, wśród nich liczni uczestnicy walk powstańczych. „Mówmy prawdę o powstaniu— — kontynuował tow. Dworakowski. — Oddajmy należny hołd obrońcom warszawskich barykad, schylmy głęboko czoła przed krwawą ofłarą, jaką złożył lud Warszawy. Ale musimy jednocześnie widzieć i rozumieć zgubną grę, która doprowadziła do tej naszej ogromnej tragedii narodowej. PI. Gdzieś w śródmieściu, może na Teatralnym — mówi dalej przewodniczący St. RN — stanie Pomnik Bohaterów Warszawy. Aczkolwiek pierwszy konkurs nie dał zadowalającego wyniku, artyści są pełni zapału i wiary, żc stworzą dzieło godne epoki i godne wielkości bohaterstwa obrońców stolicy. Należy im życzyć z całego serca, żeby tak się stało. Idziemy w lepsze jutro. 14 lal temu jednoczyła nas wszystkich nienawiść do wroga j miłość wolności. Dziś jednoczy nas równie silnie potężna idea programu PKWN, programu Października. I jak wówczas nie szczędziliśmy ofiar, krwi i życia — tak dziś nie będziemy szczędzili trudu i pracy dla budowy nowego szczęśliwego życia” — zakończył mówca. Na program części artystycznej złożyły się wiersze Wł. Broniewskiego, K. I. Gałczyńskiego, M. Jastruna, Jasińskiego-„Rudego“ i in,, poświęcone walce narodu polskiego z okupantem hitlerowskim oraz utwory Chopina i Szymanowskiego. (PAP) W Kairze - po uznaniu Iraku przez kraje Paktu Bagdadzkiego (KABLOGRAMEM OD SPECJA LNEGO KORESPONDENTA „TRYBUNY LUDU“) Nas* specjalny wysłannik, red. M. Berezowski, udał się przed kilkoma dniami na Bli ski Wschód. Poniżej zamieszczamy pierwszą jego korespondencję, przekablowaną ze stolicy Zjednoczonej Republiki Arabskiej Kair, 31 lipca Uznanie nowego rządu irackiego przez azjatyckich członków Paktu Bagdadzkiego: Turcję, Tran i Pakistan — przyjęto tutaj z widocznym zadowoleniem: a uznanie go przez Grecję, Niemcy Zachodnie i Włochy, członków paktu atlantyckiego, uważa się ża zapowiedź normalizacji stosunków Zachodu z Republiką Iracką. . Mimo tych zjawisk — w kair. śkich kołach politycznych panuje raczej nastrój wyczekiwania i ńie rozwianej jeszcze nieufności. „To są na razie gesty, wprawdzie zachęcające, ale tylko gesty, my zaś czekamy na fakty” — powiadają Egipcjanie. Takim faktem mogłaby zapewne być konferencja szefów rządów, którą Zachód ciągle odwleka. Kair wypowiada się oćzywiście za możliwie najszybszym jej zwołaniem, chociaż robi to w sposób spokojny. W tej sprawie panuje tu ostrożny optymizm — zarówno co do samego faktu zwołania konferencji na szczycie, jak i co do jej wyników. , Oto charakterystyczna, jak sądzę, opinia kairska: „Jeżeli spot kanie szefów' rządów nie rozstrzygnie nawet wszystkich zaognionych problemów Bliskiego Wschodu — a trudno przypuszczać, by mogło to się udać za jednym zamachem — to jednak osobisty kontakt pozwoli przynajmniej zrozumieć racje wszystkich stron i złagodzić Stan napięcia. Może coś tak jak genewska konferencja z roku 1955”. Dzisiaj zainteresowanie opinii bliskowschodniej skoncentrowane jest na Libanie, gdzie odbyły się wybory nowego prezydenta, którym został gen. Faud Szehab. Zanim jeszcze znane były wyniki wyborów, uważano tutaj, że jeżeli wybrany zostałby Szehab, którego kandydaturę popierała również opozycja, wzrosłyby najprawdopodobniej perspektywy porozumienia wewnątrz libańskiego i Amerykanom byłoby trudno znaleźć pretekst dla dalszego utrzymywania tam swoich wojsk. Rozwiązanie konfliktu bliskowschodniego jeszcze na tyle się nie przybliżyło by można było przewidzieć jego skutki. Wydaje się jednak, że jednym z nieuniknionych wyników obecnego kryzysu będzie wzrost wpływów i znaczenia Zjednoczonej Republiki Arabskiej. Nie sądzę osobiście, by Irak automatycznie adaptował wszystkie posunięcia egipskie, ale podobieństwo charakteru przewrotu i niektórych elementów sytuacji wewnętrznej warunkować może podobieństwo polityki Kairu Bagdadu. M. BEREZOWSKI ^ NPonad 70 miliardów zl 1,0 nc inwestycje w r. 1959 Wzrost nakładów na budownictwo mieszkaniowe, oświatę, zdrowie + Nakłady na przemysł wyższe o 7 proc. niż w roku bieżgcym W wytycznych do planu gospodarczego na rok 1959 ustala się, iż, nakłady inwestycyjne w gospodarce narodowej przekroczą 70 miliardów złotych. Założenie wzrostu nakładów’ inwestycyjnych o przeszło 6 mid zł w stosunku do wielkości przyjętej w planie na rok bieżący opiera się głównie na przewidywanym przekroczeniu nakładów na rok 1958 oraz na znacznym Wzroście produkcji materiałów budowlanych w roku przyszłym. W globalnej sumie inwestycji w r. 1959 szybciej wzrastają nakłady w gospodarce prywatnej (w rolnictwie indywidualnym o przeszło 10 proc., w budownictwie ze środków ludności o 28 proc., wolniej natomiast w gospodarce państwowej i spółdzielczej. Z innych cech charakterystycznych wymienić należy zwiększenie udziału inwestycji zdecentralizowanych do wysokości ponad 20 proc. globalnych nakładów inwestycyjnych oraz szybki wzrost nakładów na inwestycje nieprodukcyjne, zwłaszcza na budownictwo mieszkaniowe, oświatę i zdrowie. Nakłady na przemysł wzrastają o przeszło 7 proc; w ramach tego działu najwyższy wzrost wykazują przemysły konsumpcyjne włókienniczy i spożywczy. Poczynając od roku 1959, przewiduje się w gospodarce państwowej planowanie i realizację nakładów inwestycyjnych zgodnie z normami cyklów inwestycyjnych, ustalającymi maksymalny czas trwania budowy. Wprowadzenie tych norm powinno przyczynić się do większej koncentracji nakładów. Przewiduje się, że nakładj na kapitalne remonty w gospodarce uspołecznionej osiągną prawdę 14 mid zl. Do dyspozycji przedsiębiorstw pozostawi się prawie 64 proc. amortyzacji z przeznaczeniem blisko 45 proc. na kapitalne remonty, a reszty — na inwestycje zdecentralizowane. Do najważniejszych zadań Inwestycyjnych w przemyśle węglowym należeć bedzie kontynuacja budowy kopalń węgla kamiennego: „Jastrzębie”, „Moszczenica”. „Szczygłowiee’1. „Staszic” oraz budowa nowej kopalni „Radoszowy1’; rozpoczęta zostanie eksploatacja w kopalniach „Porąb ka”, „Mszana” i uruchomione zakłady przeróbki mechanicznej w kopalniach „Walenty-Wawel”. „Julian” i innych. Jeśli chodzi o węgiel brunatny, przewiduje sie rozbudowę kopalni „Turötv I”, budowę kopalni „Turów II” ; „Pątnów I”. Wytyczne inwestycyjne w energetyce przewidują uzyskanie przyrostu mocy w dużych elektrowniach (Skawina, Łódź II. Blachownia, Bielsko, Będzin) oraz budowę nowych elektrowni Halemba i Łagisza. W hutnictwie podstawowym: obiektami inwestycyjnymi będ.: nadal huta im. Lenina, gdzie od da sie do eksploatacji 8 piec martenowski 1 2 taśmy aglomeraćyjne, oraz huta „Warszawa” (3 piece marteno A-skie i prasownia). Przewiduje się oddanie do użytku huty ogniowej miedzi w Legnicy wraz z fabryką kwasu siarkowego. następnie uruchomienie prasowni i ciągami drutów, rur i profili z aluminium w Kętach oraz rozpoczęcie normalnej produkcji w fabryce tlenku glinu w Górce. W przemyśle chemicznym do najważniejszych zadań w zakresie inwestycji należeć będzie uruchomienie wytwórni kauczuku syntetycznego w Oświęcimiu i kaprolaktanu w przyspieszenie prac w Tarnowie, wytwórni kwasu siarkowego w Toruniu oraz kontynuowanie budowy kombinatu siarkowego Piaseczno. Tarnobrzeg. - • (AR*** Tow. M. Jaworski I sekretarzem WKW PZPR Plenum WKW zakończyło obrady LU 30 Jak już podawaliśmy, w dniu lipca obradowało plenum Warszawskiego Komitetu Wojewódzkiego PZPR. W ostatnim punkcie obrad — które przeciągnęły się do późnych godzin nocnych — dotyczącym spraw organizacyjnych, plenum dokonało zmian w sekretariacie WKW PZPR. Na miejsce Stanisława Pawlaka, Zdzisława Engla i Tadeusza Bosia. sekretarzami wybrano Mariana Jaworskiego, Stefana Styczyńskiego, Czesława Szczepańskiego i Edwarda Adamiaka. Na pierwszego sekretarza WKW plenum wybrało tow, Mariana Jaworskiego. Macmillan proponuje spotkanie 12 sierpnia w Radzie Bezpieczeństwa * De Gaulle nie pojedzie na sesję Rady i proponuje konferencję 18 sierpnia w Genewie Odpowiedzi Anglii i Francji na list Chruszczowa LONDYN (PAP). W czwartek po południu premier brytyjski Macmillan odczytał w Izbie Gmin tekst odpowiedzi na list premiera Chruszczowa z 28 linca. Macmillan przypomina na wstępie swą propozycję w sprawie zwołania specjalnej sesji Rady Bezpieczeństwa z udziałem szefów rządów.__ __ Obecnie — pisze dalej Macmillan — udzieliłem stałemu przedstawicielowi W. Brytanii w ONZ instrukcji, by zaproponował przewodniczącemu Rady Bezpieczeństwa zwołanie sesji specjalnej w dniu 12 sierpnia. Do tego czasu stali przedstawiciele powinni omówić przygotowania do specjalnej sesji i zadecydować, gdzie się ona odbędzie. Oprócz posiedzeń całej Rady zaznacza w swej odpowiedzi Macmillan — byłoby oczywiście możliwe organizowanie mniej formalnych spotkań szefów rządów w sprawach rozpatrywanych przez Radę Bezpieczeństwa. Procedura byłaby więc elastyczna i zwiększyłaby szanse osiągnięcia postępu. Macmillan przypomina swą sugestię, że na specjalnej sesji Rady Bezpieczeństwa nie powinno się wysuwać żadnych rezolucji, jeśli nie będą one wynikały z uprzedniego uzgodnienia. Rozumie się —* stwierdza premier brytyjski — sesja ta nie wyklucza możliwości odbycia konferencji na najwyższym szczeblu, na rzecz której od pewnego czasu działamy. Po odczytaniu tekstu wywiązała się krótka debata. Przywódca opozycji labourzystowskiej Gaitskell oświadczył, że partia__iabourzystowska ustosunkowuje się przychylnie do zaproponowanej przez Macmillana daty 12 sierpnia jako terminu zwołania specjalnej sesji Rady Bezpieczeństwa. Gaitskell zapytał, czy Eisenhower gotów będzie udać się do Nowego Jorku lub do Genewy na taką sesję. Macmillan odpowiedział, że nie ma podstaw do przypuszczenia, iż prezydent Eisenhower nie byłby gotów tego uczynić. Gaitskell zapytał następnie, czy Macmillan sugeruje, by stali przedstawiciele zadecydowali również o porządku dziennym i składzie specjalnej sesji Rady Bezpieczeństwa z udziałem szefów rządów. Macmillan odpowiedział na to: Nie chcę wprowadzić zamieszania do posiedzenia Rady Bezpieczeństwa, ani też spowodować odroczenia tego posiedzenia przez omawianie jakichkolwiek spraw z wyjątkiem decyzji samego zwołania sesji specjalnej oraz kto i gdzie ma ją zwołać. Jeśli jednak można będzie osiągnąć postęp w kilku innych sprawach, byłoby błędem nie uczynić tego. . Macmillan zwrócił następnie uwagę w odpowńedzi na dalsze pytania,. że jakkolwiek istnieją pewne różnice między trzema mocarstwami zachodnimi co do procedury i miejsca konferencji, to jednak — jego zdaniem — nie należy przywiązywać do tego zbytniej wagi. Premier brytyjski powiedział dalej: Nie chcemy konferencji, która trwałaby kilka dni, * którą wiązana by wielkie • nadzieje i która następnie całkowicie by się załamała. Jeśli będziemy działali w ramach ONZ, to o wiele łatwiej będzie można dojść do porozumienia w sprawie procedury i kontynuować prace. ODPOWIEDŹ DE GAULLE'A PARYŻ (PAP). W czwartek po południu dyrektor generalny do spraw politycznych we francuskim MSZ Daridan wręczył przedstawicielowi ambasady ZSRR w Paryżu tekst odpowiedzi gen. de Gaulle‘a na lisi premiera Chruszczowa z dnia 28 lipca. Jeśli chodzi o zasadę zwołania konferencji szefów rządów — pisze m. in. szef rządu francuskiego — potwierdzam, iż rząd francuski zgadza się na nią, gdy tylko konferencja taka dojdzie do skutku w niezbędnej atmosferze obiektywności i spokoju. Gdyby inne rządy zainteresowane zgodziły się, iż należy taką konferencję przeprowadzić, i gdyby mogły to uczynić w takich właśnie warunkach, gotów byłbym się udać do dowolnego miasta w Europie w dowolnym terminie, który byłby dogodny dla uczestników. Ze swej strony proponowałbym, by spotkanie nastąpiło w Genewie 18 sierpnia. Jeśli chodzi o cel konferencji — kontynuuje de Gaulle — to moim zdaniem nie powinna się ona ograniczać do problemów, jakie nasuwa obecność wojsk amerykańskich w Libanie wojsk brytyjskich w Jordanii, i która jest tylko następstwem całokształtu sytuacji, ani też do sprawy ewentualnego rozszerzenia się strefy konfliktu zbrojnego, gdyż nie stwierdza się konfliktu tego rodzaju. (Dokończenie na str. 2) Święto armii ludowych Chin Depesza min. M. Spychalskiego Wicepremier Rady Państwowe; 1 Minister Obrony Narodowe: Chińskiej Republiki Ludowe. Towarzysz Marszalek PENG TEH-HUA1 Pekin W 31 rocznicę utworzenia Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej proszę przyjąć, Towarzyszu Ministrze, dla Was i bohaterskich żołnierzy chińskich gorące, żołnierskie .pozdrowienia. Żołnierze Wojska Polskiego wysoko cenią przyjaźń łączącą naród polski z wielkim narodem chińskim, wiąże nas bowiem, jak i wszystkie kraję naszego obozu, wspólna idea i wspólna sprawa budownictwa socjalistycznego. Żołnierze Wojska Polskiego żywo interesują się historią i Chińskiej tradycjami bojowymi Armii Ludowo-Wyzwoleńczej oraz jej dzisiejszymi osiągnięciami d rozwojem. W imieniu żołnierzy Wojska Polskiego d swoim własnym — życzę żołnierzom Chińskiej Ar-mid Ludowo-Wyzwoleńczej, stojącej na straży wolności i suwereftności swojej ojczyzny stanowiącej wraz z innymi ari miami krajów socjalistycznych skuteczną zaporę wobec zapędów imperialistów, raz po raz usiłujących strącić świat w otchłań nowej pożogi wojennej — jak największych osiągnięć w umacnianiu zwartości i gotowości bojowej Armii. MINISTER OBRONY NARODOWEJ (—) MARIAN SPYCHALSKI general broni Czołgi amfibie Chińskiej Armii Ludowo . Wyzwoleńczej na ćwiczeniach Foto waf Rozbudowa huty aluminium w Skawinie + Przygotowania do eksploatacji złóż gazu w Lubaczowie + Zwiększenie kredytów na budownictwo mieszkaniowe na Ziemiach Zachodnich + Dobrze gospodarujące spółdzielnie produkcyjne będą mogły przejmować drobne zakłady przemysłu rolnego Nowe decyzje Rządu Spośród powziętych ostatnio uchwał Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów szczególną uwagę zwraca uchwała w sprawie rozbudowy Skawińskich Zakładów Metalurgicznych w latach 1958—61. Rozbudowa zakładów w Skawinie. produkujących jak wiadomo aluminium, została uznana za podstawowy inwestycję w dziedzinie budownictwa przemysłowego o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Uchwała zobowiązuje zainteresowanych ministrów do otoczenia tej budow’y specjalną opieką. Uchwała, zwiększając już w br. kwotę inwestycyjną na rozbudowę huty, zobowiązuje ministra Przemysłu Ciężkiego do zabezpieczenia odpowiednich . środków finansowych i rzeczowych j na lata następne. , {WbL*) Inna uchwała podjęta przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów dotyczy sprawy przygotowania eksploatacji nowoodkrytego złoża gazu ziemnego w Lubaczowie. Jak już pisaliśmy, w okolicy Lubaczowa natrafiono na złoża gazu ziemnego, rozciągające się, według szacunkowych danych, na przestrzeni obejmującej pas długości 30 km i szerokości 4 km. Gaz ziemny jest nie tylko tanim paliwem, ale i cennym surowcem dla przemysłu chemicznego (nawozy sztuczne, kauczuk syntetyczny, włókno sztuczne, masy plastyczne). Uchwała Komitetu Ekonomiczne, go zobowiązuje ministra Górnictws (INFORMACJA WŁASNA) i Energetyki do podjęcia kroków zmierzających do ustalenia zasobów gazu ziemnego, rozszerzenia i przyspieszenia robót wiertniczych i instalacji urządzeń wydobywczych. Na wykonanie związanych z tym dodatkowych zadań inwestycyjnych Komitet Ekonomiczny zwiększył środki finansowe o kwotę 40,6 min. zł. W uzupełnieniu informacji o uchwale Rady Ministrów sprawie kredytów dla budowniw ctwa mieszkaniowego, spółdzielczego i indywidualnego na Ziemiach Odzyskanych podajemy, że kredyty te zostały zwiększone na ten rok o 80 min. zł. Z kwoty tej woj. białostockie (Ziemie Odzyskane) otrzyma 5 min. zł, gdańskie — 30 min, katowickie (Ziemie Odzyskane)—18 min, opolskie — 12 min, wrocławskie — 10 min. i zielonogórskie — 5 min. zł. Pożyczki z tych kredytów mogą być udzielane spółdzielniom mieszkaniowym i osobom, prywatnym w przypadkach, gdy zakres robót budowlanych w tym roku nie wymaga dodatkowego zaopatrzenia materiałowego z przydziałowy centralnych. / ^ Jećfna z^odjętych ostatnio uchwał wnosi zmianę do uchwały z dnia 25 marca 1957 r. w sprawie zapewnienia środków dla rozwoju spółdzielczości produkcyjnej. Rada Ministrów postanowiła mianowicie upoważnić ministrów: Przemysłu Spożywczego i Skupu, Rolnictwa, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych do przekazywania dobrze pracującym spółdzielniom produkcyjnym drobnych zakładów przemysłu rolnego i zakładów pomocniczych. Chodzi o takie zakłady, jak młyny, przetwórnie owocowo - warzywne, warsztaty naprawcze, tartaki położone w granicach gruntów spółdzielni lub w bezpośrednim ich sąsiedztwie, tuczarnie przemysłowe itp. Należność za nabyte środki obrotowe spółdzielnie będą musiały uregulować w ciągu trzech miesięcy, zaś należności za inne przejęte składniki majątkowe — w ciągu dwóch lat. W pewnych wypadkach terminy te mogą być przedłużone za zgodą stron i banku finansującego przedsiębiorstwo. Uchwała upoważnia jednocześnie wymienionych już wyżej ministrów i prezydia rad narodowych do udzielania spółdzielniom produkcyjnym pomocy technicznej i organizacyjnej przy uruchamianiu przejmowanych zakładów oraz zaopatrzeniu w niezbędne urządzenia i sprzęt. Tak więc uchwała Rady Ministrów stwarza dobrze pracującym spółdzielniom produkcyjnym nowe realne możliwości dalszego rozwoju gospodarczego. * Komitet Ekonomiczny ustali] kwotę nagród na 1958 r. za prace w dziedzinie postępu technicznego. Wynosi ona 120 min. złotych. Z rezerwy budżetu centralnego przeznaczono 50,1 min. zł na remonty i adaptacje obiektów przejmowa. nych przez służbę zdrowia. Poza tym o 17 min. zwiększono nakłady inwestycyjne na wyposażenie tych obiektów, * Sprawą uporządkowańia warszawskich jezdni i chodników zajął się aż komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, który przeznaczył na ten cel blisko 10 min. zł. Roboty te mają być zakończone do 28 listopada br, z. G. R" yytA 2 miliony ton węgla do Argentyny Na podstawie wstępnego porozumienia zawartego podczas pobytu w Argentynie w maju br. wiceministra Handlu Zagranicznego — Franciszka Modrzewskiego, przedstawiciele polskiego handlu zagranicznego podpisali kilka dni temu w Buenos Aires umowę na dostawę do Argentyny 2 min ton węgla. Węgiel będzie dostarczony do Argentyny w latach 1958— 1960. Zawarcie tej umowy należy przyjąć z zadowoleniem, gdyż ułatwi ona zakupy szeregu ważnych surowców dla naszej gospodarki oraz artykułów konsumpcyjnych. (PAP) W NUMERZE: GUSTAW MAJOREK Samodzielność to nie wszystko ZBIGNIEW ŁAKOMSK1 Rozlewisko mętnego płynu Gen. bryg. J. TURSKI LPŻ - to również liga przyjaciół morza W, WASILEWSKI I tu potrzebna jest oszczędność J. URBANIAK Bazy i pakty wojskowe MONIKA WARNEŃSKA Rozmowa z Wasylem Włacbowem (Korespondencja własna „Trybuny Ludu“ z ZSRR) Przemyśl węglowy wykonał plan miesięczny 31 lipca br. w późnych godzinach wieczornych, przemysł węglowy wykonał miesięczny plan wydobywając dodatkowo ok. 40 tys. ton węgla. Wyniki przemysłu węglowego osiągnięte w lipcu są słabsze aniżeli w ubiegłych miesiącach br. Wpłynął na to okres urlopowy oraz zwiększona absencja jaką notuje się zwykle w górnictwie w miesiącach letnich. Wskaźnik absencji dla całego przemysłu węglowego był w ub. miesiącu o 2,8 proc. wyższy niż w iniiych okresach. Mimo to plany miesięczne wykonało przeszło 60 kopalń, spośród których najlepsze wyniki osiągnęły „Halemba“, „Janina“. „Kazimierz” — Juliusz”, „Łagiewniki” i „Mysłowice”. One to pierwsze zameldowały, na kilka dni przed terminem, o wykonaniu planu miesięcznego. W sumie plan miesięczny przed terminem wykonały 23 kopalnie. Wśród zjednoczeń przemysłu węglowego planu nie wykonało tylko zjednoczenie dolnośląskie. Najwyższe przekroczenie zadań planowych uzyskało bytomskie zjednoczenie, realizując swoje zadania w 102,6 proc. Na drugim miejscu znalazło się zjednoczenie jaworznicko-rnikojowskie: 102,1 proc. (PAP) Rozszerzenie wymiany handlowej POLSKA CHINY Dodatkowe kontrakty na sumę 160 min rubli Podczas tegorocznych Targów Poznańskich zostały rozpoczęte rozmowy pomiędzy delegacjami Chin i Polski na temat dodatkowego rozszerzenia w tym roku wymiany handlowej między obudwoma krajami. Chociaż rozmowy nie zostały jeszcze zakończone, zawarto już szereg dodatkowych kontraktów i protokołów. Porozumienia te przewidują zwiększenie dostaw towarów polskich do Chin: maszyn rolniczych za 33 min rubli, silników dieslowskich za ok. 10 min rb, 500 furgonetek „Warszawa”, 1.200 ciągników „Ursus”, 1.900 przyczep transportowych oraz szereg innych maszyn i urządzeń inwestycyjnych Do Chin zwiększone będą także dostawy sprzętu optycznego, jak mikroskopy i przyrządy geodezyjne, na sumę 4,5 min rubli, różnych narzędzi warsztatowych na sumę 1,5 min rb. oraz dodatkowe dostawy żelazostopów i chemikaliów. Na mocy nowych porozumień otrzymamy z Chin zwiększone dostawy cyny, ołowiu, koncentratów molibdenu, wysokoprocentowej rudy manganowej, surowców mineralnych, jak fluoryt, grafit, piryty oraz chemikaliów’, jak żywica syntetyczna, barwniki, farby, lakiery. Dostawy z Chin obejmują także wiele towarów konsumpcyjnych, z których szereg znajdzie się po raz pierwszy na naszym rynku. A więc otrzymamy 500 ton herbaty, 2 tys. ton pomarańczy, przetwory owocowe, ryż, soki, dżemy, konfitury, miód, orzechy włoskie, daktyle, tkaniny jedwabne za ok. 5 min rb, swetry wełniane za 2 min rb, płaszcze skórzane, obuwie, pióra wieczne, termosy oraz wyroby artystyczne, Rozszerzenie wymiany towarowej, ustalone w obecnym stadium rozmów między delegacjami obydwu krajów, zwiększy w br. obroty handlowe polskochińskie przynajmniej o 160 min rb. tj. o ok. 50 proc. w stosunku do kwoty przewidzianej poprzednią umową handlową. (PAP) Pralki i lodówki z ZSRR za polska bieliznę i ubrania Wymiana nadwyżek towarowych między resortami handlu wewnętrznego Polski i ZSRR przybiera coraz szersze rozmiary. Wartość transakcji zawartych w tym roku wynosi już ok. 25 min rb. z każdej strony. W wyniku podpisanych kontraktów, w zamian za naszą konfekcję męską i damską, trykotaże, tkaniny lniane oraz artykuły sportowe, otrzymamy ze Związku Radzieckiego poważne partie poszukiwanych na naszym rynku towarów przemysłowych (np. rowery, elektroluksy, aparaty fotograficzna, pralki, lodówki, zegarki). W bież. półroczu zostaną zawarte dalsze transakcje. W wyniKu rozmow, które przeprowadzono w MHW w maju br. podczas pobytu w Warszawie ministra Handlu Wewnętrznego ZSRR — D. Pawiowa — w najoliższych dniach zostaną podpisane transakcje wymienne wartości ok. 25 min rb. Przebywający ostatnio w Polsce przedstawiciele kilku centrali handlu wewnętrznego Zbitit dokenaa wyboru szeregu towarów, które będą przedmiotem wymiany z handlem radzieckim. Są to różne artykuły konfekcyjne: płaszcze damskie i męskie, kombinezony, kurtki, suknie jedwabne oraz wyroby pończosznicze. Handlowcy radzieccy zainteresowali się też wieloma naszymi artykułami muzycznymi imandoliny, banja, struny do tych instrumentów), a także zabawkami niektórymi artykułami gospodarstwa domowego (żelazka do prasowania, abażury), artykułami sportowymi (narty, kajaki) oraz niektórymi wyrobami naszego przemysłu ludowego i artystycznego. Wybrane wzory towarów wysyłane są obecnie do ZSRR. W zamian za te towary nasz handel wewnętrzny otrzyma ze Związku Rauzie-ckięgo szereg artykułów spożywczych, jak wina, śledzie, konserwy rybne, a także niektóre artykuły przemysłowa — np. lodówki, pralki, zegarki i in# ne. (PAP) i*