Trybuna Ludu, wrzesień 1959 (XII/242-271)

1959-09-01 / nr. 242

E5“Fi Trybuna Ludu Fgia NR 242 (3822) ROK XIII %/ ' WARSZAWA — WTOREK 1 WRZEŚNIA 1959 ROKU . WYDANIE A 1 Cena 50 gr D«i/(i wrześnie lat temu — agresja hitai'J lerowska przeciw Polsce rozpoczęła II wojnę, która ogarnęła prawie cały świat. 20 lat później — powracamy pamięcią do tamtych wydarzeń z perspektywy nowych czasów, w których żyjemy i w których Wrzesień 1939 nie może się już powtórzyć. Nic może się powtórzyć — bo w Polsce Ludowej wyciągnęliśmy wnioski z własnej historii: ® Na wschodzie fundamentem polskiej polityki zagranicznej stały się jedność ideologiczna i sojusz państwowy ze Związkiem Radzieckim, który był i jest jedynym realnym gwarantem naszym wobec tradycyjnej ekspansji imperializmu niemieckiego. ® Na zachodzie — między Odrą a Łabą powstało po raz pierwszy państwo niemieckie, Niemiecl^j Rpnublika Demokratyczna, która uznała wspólną z Polską granicę za granicę pokoju. @ Staliśmy się z kraju zacofanego (nad którym w pamiętnym wrześniu niebo było puste) — krajem nowoczesnym i uprzemysłowionym. Z kraju osamotnionego w święcie, któremu współczując nie mógł nikt lub nie kwapił się pomóc — krajem cieszącym się poparciem politycznym i materialnym wielkiej socjalistycznej rodziny narodów. ® Z kraju, który przelewając krew1 w bohaterskich zrywach budził w świecie podziw tych, którzy nie musieli jej przelewać — staliśmy się czynnikiem stabilizacyjnym w polityce europejskiej, zyskując sobie szacunek za umiar i realizm polityczny. & Z kraju, który swą nacjonalistyczną polityką potrafił narobić sibie wrogów nawet wśród najbliższych sąsiadów — staliśmy się krajem, utrzymującym dobre stosunki nawet z bardzo odległymi państwami. ® Z kraju, który jak pionek na szachownicy przedwojennego świata zdany był na posunięcia wielkich szachistów — staliśmy się krajem o własnej, twórczej inicjatywne i oryginalnym wkładzie we współczesne koncepcje współżycia między narodami, takie jak plan utworzenia strefy bezatomowej w Europie. Wszystko to stało się dzięki wyciągnięciu wniosków dawnych doświadczeń, dzięki z temu, że Polska wzeszła po wojnie na drogę budownictwa socjalizmu. ALE też na tych samych doświadczeniach nauczyliśmy się dostrzegać wszelkie potencjalne niebezpieczeństwa kiedy nie jest jeszcze za późno Dlatego w polityce zagranicznej zajmujemy dzisiaj tak zdecydowane stanowisko w trzech sprawach: w sprawie niemieckiej, w sprawie rokowań jako jedynej drogi rozwiązywania problemów spornych, w sprawie rozwijania współpracy między wszystkimi krajami, Potencjalne niebezpicczeristwo, jakie widzimy płynie stąd, iż w Niemczech zachodnich utrzymuje się od szeregu łat stan napięcia, wytworzonego z jednej strony działalnością rewizjonistyczną, uprawianą z rozlicznych trybun z drugiej strony — dążeniem do rozbudowy armii niemieckiej i uzyskania dla niej wyposażenia atomowego. Chociaż dzisiaj — zdajemy sobie sprawę — naszym Ziemiom Zachodnim nie może zagrozić żadna siła, chociaż armia NRF nie jest Samodzielną „pięścią pancerną” jak kiedyś, to jednak, jak uczy historia przygotowań do II wojny światowej, fermo zbrojeń można przyspieszyć tym bardziej, im bardziej rozbudzą się instynkty odwetu. W tym sensie — obecna sytuacja jest niewątpliwie źródłem napięcia i może budzić w' świecie obawy, iż nawet drobny incydent na granicy dwóch obozów może wywołać konflikt szerszy, w który wciągnięte zostaną wielkie mocarstwa atomowe. Jedynfe droga rokowań może doprowadzić do uregulowania problemów tak istotnych jak zaprzestanie doświadczeń z bronią nuklearną, rozbrojenie, itd. Byliśmy I jesteśmy zwolennikami takiej drogi, która właśnie w dzisiejszych czasach została szeroko otwarta przez wizytę premiera Macmillana w Moskwie przez zapowiedzianą wymianę 1 w zyt „wielkiej dwójki'’ — premiera Chruszczowa i prezydenta Eisenhowera W miarę postępów odprężenia na świecie — powstają coraz lepsze warunki do rozwijania współpracy między krajami o różnych ustrojach, do coraz bliższego poznawania się wzajemnego, które z kolei utrudnić musi nawroty do zimnej wojny. Taki rozwój sytuacji jest nieodłączny od aszych narodowych aspiracji i planów realizowanych przez pärti<5 i społeczeństwo polskie. Taki rozwój sytuacji, w kierunku umacniania pokoju pozwoli raz na zawsze wykreślić z historii powszechnej Wrześnie, a nam, w Polsce, pozwoli o nich zanomn.ieć. Fobo CAF — Czarnogórski Rozkaz Minislra Obrony Narodowej z okazji Dni Lotnictwa ŻOŁNIERZE! Tegoroczne Dni Lotnictwa polskiego, zbiegające się z 20 rocznicą walk wrześniowych, wskrzeszają/ w naszej pamięci obraz tych tragicznych dni, w których żołnierz polski, w tym również i lotnik, mimo wspaniałych dowodów bohaterstwa nie był w stanie odeprzeć najazdu wroga. Brak nam było odpowiedniej broni, brak było nowoczesnego i silnego lotnictwa, brak było przyjaciół. Naród polski wyciągną: właściwe wnioski z tragedii wrześniowej i otacza dziś lotnictwo polskie, podobnie jak pozostałe rodzaje swoich sil zbrojnych pieczołowitą opieką. Dzięki trosce narodu i partii wyrażającej się w rozwijaniu przemysłu lotniczego i zapewnieniu lotnictwu nowoczesnegc sprzętu bojowego oraz dzięki patriotycznej postawie żołnierzy i oficerów wojsk lotniczych, rozwija się i krzepnie moc polskich skrzydeł. Lotnictwo polskie odrodzone w ogniu walk drugiej wojny światowej, głęboko przywiązane do swych sławnych tradycji, zbratane z siłami powietrznymi Związku Radzieckiego i całego obozu socjalistycznego stanowi dziś poważną siłę bojową, strzegącą bezpieczeństwa naszych granic, Żołnierze wojsk lotniczych! ; Z okazji dni lotnictwa, serdecznie pozdrawiam was i życzę nowych sukcesów w umacnianiu siły i gotowości bojowej naszego lotnictwa. Pozdrawiam lotników lotnictwa sportowego, pracowników przemysłu lotniczego życzę im dalszych osiągnięć w i prący i pomyślności w życiu osobistym. Niech żyje lotnictwo polskie — niezłomna straż powietrznych granic naszej Ojczyzny! Niech żyje Polska Rzeczpospolita Ludowa! Ponad 5 min młodzieży rozpoczyna nowy rok szkolny 1 września na głos szkolnego dzwonka mury szkół w całym kraju napełnią się znów gwarem młodzieży, która wraca po wakacjach do normalnych zajęć. Nowy rok nauki 1959-60 rozpoczyna ponad 5 min. 200 tys. młodzieży. Po krótkich uroczystościach w szkołach podstawowych i średnich, których prografn przewiduje m. in. wysłuchanie przemówienia radiowego Ministra Oświaty, Władysława Bieńkowskiego odbędą się spotkania klasowe uczniów z wychowawcami. Dzień rozpoczęcia roku jest dniem szczególnie uroczystym dla ok. 760 tys. dzieci, które przyjęte zostały na naukę do klas pierwszych. Są to dzieci urodzone w roku 1952. Ok. 140 tys. absolwentów szkół podstawowych po pomyślnie zdanych egzaminach rozpoczyna naukę w zasadniczych : szkołach zawodowych i technikach, ponad 73 tys. młodzieży kontynuuje naukę w klasach ósmych średnich szkół ogólnokształcących. W wielu miejscowościach kraju rozpoczęcie roku szkolnego zbiega się z uroczystościami przekazania do użytku młodzieży nowych sal lekcyjnych i zakładów wychowawczych. Część z nich to pierwsze w kraju szkoły-pomniki Tysiąclecia. (PAP) 20 rocznica napadu hitlerowskiego na Polskę N igdy więcej wojny! Godz. 15.00 - minuta ciszy w stolicy i manifestacja ludności na placu Zwycięstwa * Dziś rozpoczęcie Kongresu ZBoWiD 1 września, w 20 rocznicę hitlerowskiej napaści na Polskę i wybuchu II wojny światowej w całym kraju odbędą się manifestacje ludności, apele poległych oraz składanie wieńców na mogiłach poległych. Szczególnie uroczyście dzień ten przebiegnie w Warszawie Na placu Zwycięstwa odbędzie się wielka manifestacja antywojenna ludu stolicy pod hasiem „Nigdy więcej wojny”. Podczas manifestacji odczytany zostanie apel poległych przed Grobem Nieznanego Żołnierza. W momencie rozpoczęcia uroczystości na placu' Zwycięstwa — o godz. 15 rozlegnie się gios syren stołecznych fabryk. Będzie to wezwanie do minuty ci- S7.y w całym mieście. W ten sposób Warszawa uczci pamięć ofiar II wojny światowej. Na ten sygnał zatrzymają się tramwaje, autobusy, samochody, przechodnie na ulicach. Wszystkie zakłady pracy 1 urzędy zarządzą minutową przerwę w pracy 1 września rozpoczyna obrady w Warszawie II krajowy kongres Związku Bojowników o Wolność i Demokrację. Kongres, który trwać będzie do 3 września, gromadzi ponad tysiąc delegatów z całej Polski, reprezentujących i 60-tysięczną rzeszę członków Związku. Na sali obrad zajmują miejsca byli żołnierze wszystkich formacji ruchu oporu — Armii Ludowej, Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich, ,b. żołnierzy polskich si} zbrojnych ze wszystkich frontów II wojny światowej, Dąbrowszczacy, powstańcy śląscy i wielkopolscy, bojownicy rewolucji 1905/1917, więźniowie hitlerowskich obozów śmierci. Obecna też będzie grupa delegatów — członków rodzin poległych i zamordowanych bojowników. Wśród gości kongresowych znajdują się członkowie władz Międzynarodowej Federacji Bojowników Ruchu Opotu (FIR). z jej sekretarzem generalnym Andre Leroy’em, członkowie Międzynarodowego Komitetu O- święcimskiego, oraz przedstawiciele ponad 35 zagranicznych związków kombatanckich, i organizacji b. uczestników ruchu oporu z Albanii, Austrii Belgii, Czechosłowacji, Danii, Francji, Grecji. Hiszpanii, Holandii, Jugoslawin Luksemburga, Norwegii, NRD, NRF, Rumunii, Węgier i Związku Radzieckiego, jak również przedstawiciele polskich kombatantów z Austrii i Niemieckiej Republiki Federalnej. Uroczyste otwarcie kongresu nastąpi o godz. 10 w sali kongresowej Pałacu Kultury i Nauki. Głównym punktem porządku dziennego pierwszego dnia obrad jest sprawozdanie Rady Naczelnej i Zarządu Głównego ZBoWiD, które złoży prezes ZG gen. dyw. Janusz Zarzycki. Zebrani wysłuchają też przemówień powitalnych przewodniczących delegacji zagranicznych. Uczestnicy kongresu udadzą sic na manifestację w uformowanym przed PKiN pochodzie. Przypominamy w związku z tym wezwanie Zarządu Okręgu Warszawskiego ZBoWiD do wszystkich członków organizacji o jak najliczniejszy udział w pochodzie i manifestacji. Członkowie ZBoWiD zbierają się 1 wrześnią p godz. 13.30 na Placu Defilad przed główną trybuną. Uroczystości w Bydgoszczy i innych miastach 31 sierpnia — w przeddzień 20 rocznicy napaści hord hitlerowskich na Polskę i wybuchu II wojny światowej w szeregu miejscowości kraju odbyły się wiece i manifestacje ludności pod hasłami: Ni*4y więcej wojny! — Nigdy więcej obozów śmierci! Przed pomnikami bohaterów poległych w walce z faszyzmem, na cmentarzach polskich i radzieckich żołnierzy, którzy oddcli życie w walce o wyzwolenie, naszej ojczyzny, złożone wieńce i wiązanki kwiatów. Żołnierce WP zaciągnęli warty honorowe. Odbyły się liczne apele poległych. BYDGOSZCZ. O godzinie f wieczorem na .Starówce Bydgoskiej, gdzie już w pierwszych dniach września 1939 r. hitlerowcy rozstrzeliwali mieszkańców Bydgoszczy masowo tłumy ludzi. Zgromadzili się tu robotnicy, młodzież, weterani bojów frontowych, uczestnicy krwawych sprowokowanych przez V kolumnę wydarzeń, jakie rozegrały się na ulicach miasta w pamiętną niedzielę 3 września 1939 r. W zapadającym zmroku -ozlegają się słowa apelu poległych, warkot werbli, a potem salwy honorowe. Na płytę ku czci pomordowanych przez hitlerowskich siepaczy, przy której żołnierze pełnią wartę honorową, delegacje społeczeństwa bydgoskiego składają dziesiątki wieńców i wiązanek kwiatów. Pochód ludności rusza następnie w kierunku Placu Wolności. Harcerze i wojsko składają kwiaty u stóp Pomnika Wdzięczności. Tego samego dnia apele poległych odbyły się również w wielu innych miastach Pomorza. Podobne uroczystości odbyły się w innych miastach. (PAP) Apel studentów UW W 20 rocznicę wybuchu Ii-ej wojny światowej studenci Uniwersytetu Warszawskiego wystosowali do młodzieży akademickiej całego świata odezwę, która głosi m. in.: Przyjaciele! Dziś, w 20 roczni cę rozpoczęcia II wojny światowej, przywołując w pamięci okres wspólnej walki studentów z faszyzmem. — apelujem,y do was o czujność, o jedność w walce z tymi, którzy niepomni nauk historii znowu zagrażają pokojowi, znowu, próbują odradzać zachodnioniemiecki militaryzm i faszyzm. Czujność i jedność studencka, to nasz obowiązek wobec tych co zginęli w walce, wobec niezaleczonych jeszcze do końca ran wojny. Niech w 20 rocznicę wybuchu II wojny światowej silnie zabrzmi zjednoczony głos studentów całego świata. — nigdy więcej wojny! Nigdy więcej faszyzmuI Oświadczenia zagranica BERLIN (PAP). Ogólnokrajowa Rada Frontu Narodowego Niemiec Demokratycznych ogłosiła z okazji 20 rocznicy wybuchu II wojny światowej oświadczenie, które, głosi m. in.: Jako niemieccy patrioci wyrażamy wolę wykreślenia na zawsze z historii niemieckiej tysiącletniego „Drang nach Osten”. Z tego powodu z całą silą w 20 rocznicę napaści na Polskę potępiamy wszelką akcję szowinistyczną niemieckich odwetowców. Na Odrze i Nysie zapanuje wieczna przyjaźń między narodem niemieckim i polskim. PRAGA (PAP). Światowa Federal, a Związków Zawodowych wystosowała do Światowej Rady Pokoju pismo w związk: z 20 rocznicą wybuchu drugiej wojny światowej. SFZZ wita z uznaniem inicjatywę światov.ej Rady Pokoju, by uczcić dzień 1 września 1959 r. — datę 20 rocznicy rozpoczęcia drugiej wojny światowej — jako dzień walki o pokój. KAIR (PAP). Krajowa rada obrońców pokoju prowincji ęgipskiej ZRA- opublikowała oświadczenie w związku z przypadającą 1 września ,20 rocznicą wybuchu drugiej wojny światowe-' Autorzy oświadczenia wzywaj? miłujących pokój ludzi całego świa ta do wzmożenia wysiłków, by nie dopuścić do nowej w-ojny światowej. Druga wojna światowa — głosi oświadczenie — przyniosła niezliczone nieszczęścia narodom i pochłonęła miliony istnień ludzkich. Oświadczenie zawiera apel do wszystkich ludzi na globie ziemskim, by w dniu 1 września głosili jednomyślnie: „nigdy więcej wojny“. Jadę do USA z pragnieniem wniesienia należytego wkładu do dzieła rozładowania napięcia międzynarodowego Przemówienie N. Chruszczowa MOSKWA (PAP). Agencja TASS opublikowała w poniedziałek tekst przemówienia N. S, Chruszczowa, któte-zbstalo wygłoszone 39 siórpriia b£ na wiecu w Stanicy Wieszeńśkiej obwodu , rostowąkiego, Tow. Chruszczów powiedział m. in,: Wy towarzysze, wiecie nie tylko z prasy, lecz również z własnego.’ doświadczenia, że sytuacja wewnętrzna naszego kraju jest dobra, że naród z dnia na dzień osiąga coraz to nowe sukcesy,, zdecydowanie kroczy naprzód. Po XXI Zjeździe partii czerwcowym Plenum ICC dokoi nywana jest wielka praca nad realizacją uchwał partii, rozwinął się na szeroką skalę ruch ludowy w miastach i wsiach kraju o przedterminowe wykonanie siedmiolatki. Pomyślnie wykonywane są i przekraczane zatwierdzone przez XXI Zjazd KPZR zadania planu 7-letniego. Plan produkcji przemysłowej za okres pierwszych 7 miesięcy. 1959 roku wykonany zoątał w 105 prre. Produkcja przemysłowa zwiększyła sie n' porównaniu z analo-gleznym okresem ub. roku o 15 proc. inwestycje przemysłowe zwiększyły się o 10 proc. Oddane do użytku o 1« proc. więcej powierzchni mieszkalnej niż w ciągu 7 miesięcy uh. roku. Wydajność --acy w przemyśle wzrosła o ? proc., a w budownictwie o o proc, Wykonano z nadwyżką zadanie obniżki kosztów własnych produkcji przemysłowej. Pracownicy rolnictwa, podobnie jak cały nasz naród dobrze rozpoczęli 7-latkę. Wykonany jest, z nadwyżką plan zasiewów roślin jarych. Łączhie zasiano w całym kraju ok. 140 min ha zbóż jarych, w tym kukurydzy 22 min ha. Łączny obszar zasiewów wszystkich roślin uprawnych (ozimych i jarych) na rok 1959 wynosi 196 min ha i jest o blisko 40 min ha większy od obszaru zasiewów w roku 1933. Na dzień 20 sierpnia zakupiono więcej niż w analogicznym okresie ub. r. mięsa o 61 proc., mleka— o 16 proc., jaj—o 29 proc.*, i wełny — o 16 proc. W porównaniu z tym samym okresem r. 1953 zakupiono trzy razy więcej mięsa, 2,3 raza więcej mleka, 1,9 raza więcej wełny i 2,1 raza więcej jaj. Obecnie w pełnym toku jest sprzęt .zbóż i przygotowania do zbiorów roślin technicznych. Zbiory zbóż w poszczególnych rejonach są nieco mniejsze od zeszłorocznych z powodu posuchy, która nawiedziła niektóre strefy kraju. W innych krajach i okręgach państwa urodzaj jest taki sam jak w roku ubiegłym albo nawet lepszy. W ogólnonarodowej walce o zbudowanie komunizmu dużą i ważną rolę odgrywa radziecka inteligencja ludowa i jej oddział — pisarze radzieccy. Swoimi najcelniejszymi dziełami nasi pisarze służą umocnieniu jedności narodu, pomagają wychowywać ludzi radzieckich w duchu komunizmu. Dobitnym tego przykładem jest twórczość naszego wielkiego pisarza radzieckiego, Michaiła Aleksandrowicza Szołochowa. Partia nasza zawsze . poświęcała i poświęca wiele uwagi rozwojowi literatury i sztuki, traktuje pisarzy jak swych aktywnych i wiernych pomocników w dziele komunistycznego wychowania ludzi pracy. O- becnię, gdy wstąpiliśmy w okres rozwiniętego budownictwa komunizmu, wspomniana rola sztuki szczególnie wzrasta,.Budujemy komunizm w imię człowieka, w imię jego szczęścia. Do komunizmu powinni dojść ludzie wyzwoleni z własnościowych przyzwyczajeń, z egoizńiu, chciwości,: z wszystkiego, co przeszkadza żyć komunistycznie' Ole literatury radzieckiej ważne jest nie, tylko opisywanie spraw i czynów ludzkich. lecz, także pokazywanie ideowych źródeł bohaterstwa, rodzącego się w walce o zwycięstwo komunizmu. Ü pisarza — mówił N. S. Chruszczów -— który zajmuje pozycje partyjne, wypływa 'organicznie partyjność z jego własnych przekonań i uczuć. Interesy partii i myśli takiego pisarza - są zgodne. Jeśli pisarz w swej pracy i w swych myślach kieruję się interesami narodu, wśród którego żyje, 1o pisarz taki będzie właściwie pokazywać życie Społeczeństwa. Niektórzy mówią, że jeśli się pisze z pozycji partyjnych, to pozbawia to pisarza jego indywidualności, doprowadza do szablonu. Może się to rzeczywiście zdarzyć, jeśli pisarz nie będzie głęboko przekonany o konieczności zwierciedlania prawdziwego odżycia narodu lecz będzie przystosowywał się do sytuacji. Jeśli pisarz żyje z narodem; odzwierciedla jego życie, jego walkę pod kierow,nictwem partii komunistycznej, to partyjność jest istotą ;i sensem życia pisarza,,, jego twórczości. Do czego wzywa partia mistrzów słowa? Wzywa, by. głębiej, pełniej, wszechstronniej studiowali i i J walkę narodu oświetlali życie radzieckiego, jego tytaniczną pracę w imię zbudowania społeczeństwa komunistycznego. W naszych socjalistycznych warunkach naród i partia stanpwią jednolitą nierozerwalną całość. Następnie N. Chruszczów zaprosił M. Szołochowa do towarzyszenia mu w podróży do USA. Towarzysze! Obecnie wszystkich bez wyjątku ludzi interesuje i nurtuje sprawa zagwarantowania pokoju iia całym świecie. Sprawę tę słusznie (Dokończenie na str. 2] Przemysł węglowy wykonał plan sierpniowy KATOWICE, 31 sierpnia br. przemysł węglowy wykonał miesięczny plan produkcji, wydobywając dodatkowo około 50 tys. ton węgla. Urlppy, a także absencja nieusprawiedliwiona, sprawiły, że przeciętnie prawie jedna piąta pracowników kopalń była nieobecna w pracy w tym miesiącu. Stąd m. in. mniejsza nadwyżka w wydobyciu w' porównaniu do ubiegłych miesięcy. Najwyższe wydobycie uzyskali górnicy kopalni „Słupiec”. Wykonali oni plan. miesięczny w 126,4 proc. Kopalnia „Halemba'1 uzyskała 113,6 proc., „Gottwaid” — 111,1 proc., „Barbara-Wy zwoien ie” — 108,4 proc. i „Wesoła”,— 108 proc Wśród zjednoczeń najlepiej pracowały kopalnie Dolnośląskiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego. (PAP) «!• • R2ESZÖW. Jak informuje dyrekcja kopalnictw naftowych w Krośnie n. Wisłokiem, nasz przemysł naftowy w 104 proc. Wykonał sierpniowy plan eksploatacji ropy, przy czym najleDsze stosunkowo wyniki osia-gnęły załogi kopalnictwa naftowego Gorlice. Plan produkcji gazoliny wykonano w 101,5 proc. Jedynie w produkcji gazu — na skutek braku zapotrzebowania spowodowanego letnią porą ---.tylko kopalnictwo naftowe Sanok nie wykonało miesięcznego planu. We wrześniu, obok dalszych odwiertów w rejonie Mielca, prowadzone będą nowe próbne wiercenia na terenach rejonu Gorlice „podejrzanych” o... ukrywanie ropy naftowej. (C. Bł.) Miesiqc budowy Warszawy Przemówienie radiowe tow. M. Spychalskiego Z okazji miesiąca budów, Warszawy, który rozpoczyna się 1 września, przewodniczący Rady Naczelnej Społecznego Funduszu Odbudowy Kraju i Stolicy — Minister Obrony Narodowej Marian Spychalski wygłosił 31 sierpnia przemówienie radiowe „We wrześniu każdego roku 15-letniego istnienia Polski Ludowej — powiedział m. in. M. Spychalski—wzmożoną ofiarnością i wysiłkiem społecznym na rzecz rozwoju ojczyzny odpowiadamy na ów wrzesień sprzed lat kiedy to jeszcze raz imperializm niemiecki w swej krańcowo zdziczałej hitlerowskiej postaci podjął próbę wykreślenia narodu polskiego z historii”. M. Spychalski stwierdził, że tegoroczny wrzesień wiąże się z wielką ogólnonarodową akcją budowy tysiąca szkół na Tysiąclecie — tworzenia najlepszych warunków wychowania nowych pokoleń. Akcja prowadzona przez SFOS łączy się więc ściśle z akcją bydowy tysiąca szkół (PAP) W NUMERZE: OTTO WINZER I z-ca ministra spraw zagranicznych, rządu NRD W dwadzieścia lat później Pomyślnych obrad, delegaci ZBoWiD-u Parlamentarzyści 7 krajów mówią o Wrześniu K. RUSINEK Wspomnienie Zrzeszenia branżowe, kontraktacja (W dyskusji o projekcie Statutu kółka rolniczego) F. NAWROCKI Kino, polityka i — śpiew (Korespondencyjne mowy) A. LEWANDOWSKI Sport na barierze celnej J. URBANIAK Dlaczego wybrali Wietnam północny R. SZYDŁOWSKI Ludzie w matni IT'pnf r TOZ Żona i córki towarzyszyć będą Chruszczowowi do USA WASZYNGTON (PAP). Departament stanu USA, oznajmił w poniedziałek, że wraz z premierem Chruszczowem przybędzie do Stanów Zjednoczonych jego małżonka, Nina Pietrowna. Przyjęła ona zaproszenie prezydenta Eisenhowera do odwiedzenia USA wraz z mężem. Departament stanu zakomunikował równocześnie, że po- Wiadómiono go, iż premierowi radzieckiemu będą towarzyszyć ponadto dwie jego córki Julia i Rada, syn Sergiusz oraz zięć Aleksy Adżubej. Adżubej, który jest redaktorem naczelnym dziennika „Izwiestia” zostanie ponadto akredytowany jako jeden z korespondentów radzieckich. Nowy statek dla Polski z Jugosławii BELGRAD. W poniedziałek odbyła się w stoczni w Splicie (Jugosławia) uroczystość przekazania Polskim Liniom Oceanicznym zbudowanego tam statku/ handlowego podniebienia na nim polskiej bandery. Nowy drobnicowiec ma 12 tys. ton, nośności 4 września - otwarcie, polskiej wystawy przemysłowej w Moskwie Premier J. Cyrankiewicz — przewodniczącym komitetu honorowego wystawy Dnia 4 września'br. zostanie otwarta w Moskwie polska wystawa przemysłowa. Zobrazuje ona dorobek przemysłu polskiego. stanowiąc zarazem przegląd możliwości eksportowych Polski, co sprzyjać będzie dalszemu rozwojowi wymiany handlowej Polski /'.S'i r? r. . Jak już informowaliśmy, wystawa mieści się, w Parku Kultury i Wypoczynku im. Gorkiego. Zajmuje ona ok. 18.000 m kw. powierzchni „Utworzony został komitet honorowy wystawy, któremu przewodniczy Prezes Radv Ministrów J, CYRANKIEWICZ. W skład komitetu wchodzą ze strony radzieckiej: A. 1. MIK0JAN — I zastępca przewodniczącego Rady Ministrów ZSRR, A. N. KOSYGIN — zastępca przewodniczącego Rady Ministrów ZSRR, przewodniczący Komisji Planowania ZSRR, A. A. GROMYKO — Minister Spraw Zagranicznych ZSRR, N. S. PATOLl- CZEW — Minister Handlu Zagranicznego, P. P. LOBANOW — Przewodniczący Rady Związku Rady Najwyższej ZSRR, Przewodniczący Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej, S. A. SKACZKOW — Przewodniczący Państwowego Komitetu Rady Ministrów ZSRR do Spraw Łączności Ekonomicznej Zagranicą, D. W. PAWŁÓW — Miz nister Handlu RFSRR, W. I. USTINOW — członek Prezydium Rady Najwyższej ZSRR, N. I. BOBROWNIKOW — Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Moskiewskiej Rady Miejskiej, M. W. NESTEROW — Przewodniczący Prezydium Wszechzwiązkowej Izby Handlowej, P. A. Abrasimow — Ambasador Związku Radzieckiego w Polsce. Członkami komitetu honorowego wystawy ze strony polskiej są: P. JAROSZEWICZ '■— Wiceprezes Rady Ministrów, S. JĘDR YCHOWSKI — Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, CZ. WYCECH — Marszałek Sejmu, Przewodniczący Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, A. RAPACKI — Minister Spraw Zagranicznych, W. TRĄMPCZYTNSKI — Minister Handlu Zagranicznego, K. ZEMAITIS — zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, E. STAWIŃSKI — Minister Przemysłu Lekkiego, M LESZ — Minister Handlu Wewnętrziiego, T. KROPCZYNSKI — wiceminister Handlu Zagranicznego. A. K. ADAMOWICZ — Prezes Polskiej Izby Handlu Zagranicznego, T. GEDL — Ambasador PRL w Związku Radzieckim. Wystawa czynna będzie do 25 września br. (PAP) Zgon wicemin. W. Schayera 31 sierpnia jor. zmarł nagi» przy pracy wiceminister" oświaty -- Wacław Schayer. W. Schayejr TMH2Tr"5Tę~29 czerwca 1903/ r. w Warszawie. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Warszawskim pracował jako nauczyciel, a następnie dyrektor pierwszej w Polsce średniej szkoły świeckiej. Po wyzwoleniu obejmuje kolejno poważne stanowiska w resortach oświaty i rolnictwa. W latach 1947—50 był redaktorem naczelnym ,,Gazety Ludowej”, a w 1.951 kierował redakcją „Woli Ludu”. W 1954 r. W. Schayer powołany został na stanowisko wiceministra rolnictwa, a w 1958 r. — na stanowisko wiceministra oświaty. Działalność polityczno-społeczną zmarły rozpoczął w 1928 r. w lewicowych organizacjach młodzieży akademickiej a następnie w związkowej lewicy nauczycielskiej. Będąc po wyzwoleniu członkiem PSL stał się jednym z organizatorów Lewicy-PSL i kiem jej władz naczelnych. członPo zjednoczeniu stronnictw ludowych W. Schayer jest członkiem władz naczelnych ZSL, dwukrotnym posłem na Sejm oraz pełni kierow-nicze funkcje w NK ZSL. Ostatnio zajmując stanowisko wiceministra oświaty jest równocześnie redaktorem naczelnym tygodnika społeczno - politycznego „Orka” i przewodniczącym komisji oświaty i nauki NK ZSL. (PAP)