Trybuna Ludu, styczeń 1961 (XIV/2-31)

1961-01-02 / nr. 2

1/ ...,TS“,J B PVhll 11 A I 11 wl II IZIASZ 7 --------La.czcic »»9*-------- JHL JHL ▼ MkJr IL/BL M Jl HH A Partii Robotniczej NR 2 (4314) ROK XIV WARSZAWA — PONIEDZIAŁEK 2 STYCZNIA 1961 ROKU WYDANIE A Cena 50 gr Powitanie roku 1961 Toast tow. Wł. GOMUŁKI Jeden z większych balów stolicy na którym witano Nowy Rok odbył się w gmachu Komitetu Centralnego PZPR, gdzie na szóstym piętrze wszystkie znajdujące się tam wielkie sale konferencyjne przemieniły, się na sylwestrowąnoc w pięknie udekorowane. sale balowe. Na bal do gmachu KC PZPR przybyła większość członków kierownictwa partii, wielu członków rządu, szereg wybitnych działaczy politycznych i społecznych. W jednej z sal witali Nowy Rok W. Gomułka, .1. Cyrankiewicz, A. Zawadzki, S. Jędrychowski, I. Loga-Sowińskl, E. Ochab, A. Rapacki, M. Spychalski i wielu innych wybitnych działaczy państwowych. Nastrój byt tu bezpośredni, beztroski i wesoły. Na kilka minut przed godziną 12, większość uczestników balu zgromadziła się w sali, w której wokół stołu siedzieli członkowie kierownictwa partii. Na zegarze wybija godzina dwunasta — rozlega się gong. W chwilę potem pierwszy sekretarz KC PZPR W. Gomułka wznosząc toast wygłosił krótkie noworoczne przemówienie. Pierwszy sekretarz KC PZPR stwierdził, iż żegnamy rok, w którym nasz naród i nasz kraj odniosły wicie sukcesów w dziele budownictwa socjalizmu. W minionym roku wzrosła rola Polski na arenie międzynarodowej, jako niezłomnego obrońcy pokoju. Rok ten przyniósł również dalszy wzrost nierozerwalnej jedności krajów socjalizmu i solidarności sił postępowych na całym świccie, co znalazło najlepszy wyraz w Deklaracji Moskiewskiej, uchwalonej przez kilkadziesiąt partii komunistycznych i robotniczych świata. Przechodząc do życzeń, jakie tradycyjnie składamy sobie u progu Nowego Roku, Władysław Gomułka stwierdził, iż życzymy sobie przede wszystkim, aby nadal pomyślnie realizowane były przez cały naród zadania nakreślone przez partię i program Frontu Jedności Narodu. Życzymy sobie wszyscy, aby w Nowym Roku nadal umacniał się pokój na świecie — co jest naczelnym zadaniem całej ludzkości. Pierwszy sekretarz KC PZPR podkreślił, że zadania stojące przed nami w roku 1961 są szerokie i trudne, lecz zarazem piękne. Wymagają one, aby każdy na swoim posterunku pracował sumiennie, pamiętając, że praca to podstawowe źródło siły i bogactwa naszego narodu. Swe przemówienie zakończył Władysław Gomułka, życząc wszystkim wytrwałości i hartu w pracy oraz wiele szczęścia i pomyślności w życiu osobistym. z. Tow. W. Gomułka wygłasza toast noworoczny na balu w gmachu KC — Foto CAF — Szyperko Górnicy zamknęli rok 1960 104 milionami ton węgla nie KATOWICE (PAP). Zgodz przewidywaniami rok 1960 zakończył się n górnictwie dotychczas niespotykanym sukcesem — górnicy wydobyli łącznic 104 miliony 435 tysięcy ton węgła kamiennego. Jak wiadomo, górnictwo węglowe wykonało w 1960 r. plan roczny na 11 dni przed terminem. (PAP) 10 nowych szkół na Lubelszczyźnie LUBLIN. 10 nowych, pięknych szkół przygotowało dla młodzieży szkolnej w prezencie noworocznym społeczeństwo Lubelszczyzny. Szkoły te oddane do ..użytku w .ostatnich dniach starego roku otworzą swe podwoje dla dzieci 7 stycznia 1961 roku — po zakończę niu trwających obecnie feri: zimowych. Przeprowadzki ze starych, prowizorycznych pomieszczeń lekcyjnych .do' nowych,’ murowanych szkół dokona m. in. młodzież z 6-ciu wsi powiatu Krasnystaw. Wszystkie te szkoły wzniesione .zostafy przy wydatnej pomocy mieszkańców tamtejszych gromad. W każdej z nowych szkó: znajduje się obszerne, i wygodne mieszkanie dla .nauczycieli. Rekord w tym względzie bije szkoła w Guzówće pow. Krasnystaw, w której mieszczą się 4. samodzielne mieszkania. (PAP) Otwarcie nowej linii tramwajowej w Krakowie Miły prezent noworoczny ptrzymali mieszkańcy jednej z najodleglejszych dzielnic Krakowa — Prokocimia. 31'grudnia dotarł do ich zabudowań pierwszy wóz tramwajowy inaugurując normalną komunikację na nowo wybudowanej linii o długości 2.200 m. Nowa linia tramwajowa zostanie przedłużona w7 kierunku Wieliczki. Uruchomienie nowej linii zbiegło się z oddaniem do użytku odremontowanego mostu na Wiśle. (PAP) Na setkach wesołych zabaw witali warszawiacy rok 1961. Foto reportaż z tych żaba w zatnieszczarni/ na str. 4. Na zdjęciu bal młodzieży w PKiN roto a. Marczak Witamy Nowy Rok z nadzieją ie będzie on pomyślny i szczęśliwy Orędzie Przewodniczącego Rady Państwa tow. A. ZAWADZKIEGO Przewodniczący Rady Państwa Aleksander Zawadzki, wygłosił przed mikrofonem Polskiego Radia w dniu 31 grudnia 1960 r. Orędzie noworoczne. Drodzy Obywatele ł Towarzysze! Kochana młodzieży! Odchodzi rok I960, pełen doniosłych wydarzeń na arenie światowej, ważki w życiu naszej ludowej ojczyzny. U progu nowego roku 1961, dobrym tradycyjnym zwyczajem — Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Zjednoczone Stronnictwo Ludowe i Stronnictwo Demokratyczne, Rada Państwa i rząd PRL oraz Ogólnopolski Komitet Frontu Jedności Narodu gorąco pozdrawiają Was — robotników, chłopów i inteligencję, kobiety i młodzież — i składają Wam najserdeczniejsze życzenia wszelkiej pomyślności w pracy zawodowej i nauce oraz szczęścia w życiu osobistym. Witając nowy rok, pamiętamy również o naszych rodakach za granicą — we wszystkich krajach, dokąd zapędził ich los. Przesyłamy im gorące pozdrowienia i życzenia noworoczne. Pragniemy, by byli oni w tym dniu myślą z macierzą, by dzielili jej troski i radości, by całym sercem byli po stronie jej konsekwentnej polityki na rzecz utrwalenia pokoju i bezpieczeństwa w świecie. Rok, który mija, był ostatnim rokiem planu 5-letniego — kolejnego etapu uprzemysłowienia i wszechstronnego rozwoju gospodarczego naszego kraju. Możemy z zadowoleniem stwierdzić iż plan ten został wykonany z nadwyżką. Za liczbami świadczącymi, że w ciągu 5-latki produkcja przemysłowa Polski wzrosła niemal o 60 procent, a produkcja rolnicza r- mimo poważnych trudności związanych z klęskami żywiołowymi — o dobre 20 procent, kryje się wielki wysiłek klasy robotniczej, szerokich rzesz chłopskich, inteligencji ’ wszystkich ludzi pracy. Przez niewiele lat potrafiliśmy uczynić z ojczyzny nowoczesny kraj, wydobywający ponad 100 milionów ton węgla rocznie, znany dziś na rynkach świata z eksportu nowoczesnych maszyn i urządzeń, statków i całych obiektów przemysłowych. Przed rokiem mówiliśmy sobie o potrzebie stworzenia jak najlepszych warunków startu do nowej pięciolatki na lata 1961-1965. IV 1 V plena Komitetu Centralnego partii trąktująć ó postępie technicznym i o powszechnym gospodarskim przeglądzie planów inwestycyjnych, stanowiły milowe slupy na tej drodze, Możemy dziś powiedzieć, że coraz lepiej, wydajniej pracują robotnicy i chłopi, projektują inżynierowie i konstruktorzy, coraz szybciej, taniej i umiejętniej pracują budowniczowie, coraz mniej. obiektów (inwestycyjnych oddajemy z (opóźnieniem i przekraczaniemVprojektowanych kosztów. Stopniowo wzrasta bardzo pozytywne zjawisko wykonywania inwestycji przed terminem i oszczędniej, jak tp było w Tarnobrzegu, czy Skawinie. Nie ze wszystkiego, oczywiście, możemy być zadowoleni. Musimy z całą surowością przezwyciężać dość liczne jeszcze ujemne zjawiska w naszym życiu. Musimy usilniej rozwijać politykę szerokiego włączania ludzi pracy do udziału w kontroli społecznej, do ochrony mienia społecznego — podstawy naszego socjalistycznego rozwoiu W nowym planie 5-letnim, który, rozpoczynamy w roku 1961 rozszerzymy poważnie nasz potencjał gospodarczy, stworzymy niezbędne, nowoczesne warsztaty pracy dla wkraczającej w życie młodzieży i osiągniemy wzrost dochodu narodowego, aby na tej, jedynie realnej podstawie, dalej podnosić poziom życia ludzi pracy miast i wsi. Równocześnie rozwijać będziemy nieustannie zdobycze kulturalne naszego kraju, o którym już dziś mówi się, że jest krajem ludzi uczących się, krajem o bogatym życiu kulturalnym i artystycznym. Zadania, jakie sobie stąwiamy są ambitne i niełatwe, ale ich wykonanie jest koniecznością. Pozwoli nam ono zrealizować niedościgłe kiedyś marzenia o prawdziwej wielkości narodu, który własną pracą, talentem i gospodarnością dorobił się zasłużonej nagrody: siły swego państwa socjalistycznego niezawodnych sojuszów i bezpieczeństwa swych granic, dobrobytu swych obywateli, szczęścia swej młodzieży, szczerego poważania ze strony innych narodów. Wśród naczelnych naszych zadań stawiamy sobie dalsze umacnianie wszechstronnej współpracy i przyjaźni ze Związkiem Radzieckim, Chińską Republiką Ludową i wszystkimi krajami socjalistycznymi. Serdecznie pozdrawiamy te bratnie kraje z nowym rokiem i życzymy im dalszych najpomyślniejszych wyników w ich pracy i walce. Towarzysze, Obywatele! Rok 1960 był pierwszym rokiem obchodów Tysiąclecia pisanej , historii naszego państwa. Uroczystości, które odoyly się we wszystkich województwach oraz wielu powiatach i miastach, a także wielka manifestacja w lipcu na polach Grunwaldu, zaświadczyły dobitnie, że naród polski odczuł całą doniosłość tych obchodów, ich istotę, ich aktualną polityczną wymowę. Szczególnie biorącym za serce wyrazem postawy ogromnej większości narodu jest ustosunkowanie się do hasła partii — „1000 szkół na Tysiąclecie”. Z prawdziwym też uznaniem podkreślić należy, iż wiele cennej inicjatywy i wiele prac wnieśli w tegoroczne obchody ludzie nauki naszego kraju. Rok 1961 będzie kontynuacją podjętego przez Front Jedności Narodu zadania. Partia i nasza władza ludowa liczy ńa niesłabnącą energię, inicjatywę i konsekwentnie postępową postawę ideowo-polityczną partyjnego i bezpartyjnego aktywu frontu w realizacji tych zadań. Niech nasza praca, każdy rok obchodów Tysiąclecia, przynosi wśród najszerszych rzesz naszego społeczeństwa i naszej młodzieży dalsze pogłębianie się uczuć patriotyzmu i oddania ojczyźnie ludowej, dalsze uspołecznianie się ludzi w poczuciu ich Wzajemnej więzi obywatelskiej i gotowości niesienia sobie braterskiej porno-Od początku 1961 roku wkraczamy w kampanię wyborczą do Sejmu i rad narodowych. Praca Sejmu i rad narodowych w minionej kadencji była przedmiotem szczególnej uwagi wszystkich ludzi pracy, całego narodu: Sejm dzięki aktywności poselskiej, ożywionej działalności zespołów poselskich i komisji sejmowych, (Dokończenie na str. 2) ZSRR chce lepszych stosunków z USA 1 wyraża nadzieję, ie doceni to naród amerykański i nowy prezydent Za pokojowe współistnienie Toast noworoczny tow, N. CHRUSZCZOWA MOSKWA (PAP). Blisko półtora tysiąca osób wzięło udział w tradycyjnym powitaniu Nowego Roku urządzonym w Wielkim Pałacu Krem lows kim przez rząd Związku Radzieckiego. W salach pałacu zebrali się ministrowie, deputowani do Rad Najwyższych ZSRR RFSRR, marszałkowie Związku i Radzieckiego, generałowie Armii Radzieckiej, uczeni, pisarze, artyści i przodujący pracownicy stołecznych zakładów pracy. Wśród gości byli dyplomaci zagraniczni i przedstawiciele duchowieństwa. Zebranych podejmowali kierownicy rządu i KPZR na czele z N. Chruszczowem. w Na krótko przed godziną 12 nocy Chruszczów wzniósł toast za mijający stary rok. Powiedział on, że bez względu na to. jak pomyślny był stary rok 1960, nowy rok będzie jeszcze lepszy. Gdy minuty upływały już ostatnie 1960 roku rozgłośnia moskiewska nadała życzenia noworoczne dla narodu radzieckiego od Komitetu Centralnego KPZR. od Prezydium Rady Najwyższej ZSRR i Rady Ministrów ZSRR. Kuranty kremlowskie wybijające północ na Wieży Spaskiej stały się sygnałem dc wzniesienia pucharów na cześć nowego roku. Nikita Chruszczów wznosi toast za Komunistyczną Partię Związku Radzieckiego — mózg klasy robotniczej, za związki zawodowe, za okryty chwałą leninowski Komsomol, za kobiety radzieckie, za bohaterską Armię Radziecką i zdrowie ministra obrony marszałka Malinowskiego. Drodzy towarzysze! Przyjaciele! Panowie! Niech mi wolno będzie wznieść toast za zdrowie ambasadorów reprezentujących w naszym kraju swe rządy, za przyjaźń między narodami, za umacnianie i rozwijanie przyjaznych stosunków między krajami i rządami, aby zapewnić rzeczywiście pokojowe współistnienie między państwami, zapewnić pokój na całym świecie. Problemy systemu społecznego i politycznego każdego kraju — to wewnętrzna sprawa narodów tych krajów. U- ważamy nasz ustrój,’ ustrój socjalistyczny za najlepszy, ale nie narzucamy go innym narodom. się do Z szacunkiem odnosimy wszystkich narodöiV i opowiadamy się za tym, aby każdy naród sam decydował o tym, jaki ustrój jest dla niego najlepszy. Pragnę wyrazić nadzieję, że Nowy Rok bedzie szczęśliwy. Zgodnie z tradycją ludzie we wszystkich krajach witając Nowy Rok mówią: szczęśliwego Nowego Roku. Czym jest szczęście? Każdy człowiek za szczęście uważa przede wszystkim zapewnienie trwałego pokoju na ziemi, możność , życia i pracy w spokoju, bez obawy przed groźbą niszczycielskiej wojny. Związek Radziecki dokłada] i dokłada wszelkich wysiłków, aby żyć w przyjaźni z, wszystkimi narodami. Sądzę jednak, że nikt nie bedzie miał mi za zie. jeśli powiem, że przywiązujemy wielkie znaczenie do polepszenia naszych stosunków ze Stanami Zjednoczonymi, bowiem od polepszenia stosunków między naszymi krajami pod wielu względami zależy polepszenie stosunków między wszystkimi państwami. Chcielibyśmy wierzyć i mamy nadzieję, że Stany Zjednoczone również dążą do tego, że z chwilą objęcia urzędowania przez nowego prezydenta powieje świeży wiatr, że zacznie oczyszczać się niezdrowa atmosfera w stosunkach dzy Związkiem Radzieckim mięa Stanami Zjednoczonymi. Pragnęlibyśmy, aby wraz z odejściem starego roku i starego prezydenta odeszły również w przeszłość nasze złe stosunki ze Stanami Zjednoczonymi. Dobrze wiadomo, że stosunki te pogorszyły się, zwłaszcza w związku ze szpiegowskimi przelotami amerykańskich samolotów wojskowych, które prezydent USA określił jako przejaw przemyślanej polityki stosunku do Związku Radziecw kiego. Ta prowokacyjna polityka nie zyskała jednak poparcia narodu amerykańskiego. Uważamy, że naród amerykański głosując na pana Kennedy’ego. a przeciw panu Nixonowi, dal wyraz potępienia polityki zmierzającej do podsycania zimnej wojny, do zaostrzenia stosunków ’ międzynarodowych. W czasie kampanii przedwyborczej pan Kennedy mówił c tym, że gdyby był na miejscu prezydenta wyraziłby ubolewanie rządowi radzieckiemu w związku z lotem samolotu „U-2”. Pragnęlibyśmy, aby wraz z odejściem starego roku ten smutny incydent stał się (Dokończenie na str. 2) Rząd kubański oskarża USA o przygotowanie planu agresji Kuba domaga się natychmiastowego zwołania Rady Bezpieczeństwa HAWANA (PAP). W sobotę wieczorem odbyło się w Hawanie posiedzenie rady ministrów Kuby. Opublikowany ńastępnie komunikat stwierdza m. in., że rząd kubański uzyskał z zasługujących na zaufanie źródeł informacje, iż amerykańska centrala wywiadu pod przewodnictwem Allena Dullesa, jak również Pentagon opracowały wspólnie prowokacyjny plan zaatakowania terytorium Kuby przez oddziały amerykańskiej piechoty morskiej. Plan ten został już zatwierdzony przez prezydenta Eisenhowera, który w tej sprawie chce postawić przyszły rząd Kennedy’ego wobec faktu dokonanego. NOWY JORK (PAP). Minister spraw zagranicznych Kuby Raul Roa zażądał 31 grudnia wieczorem, aby Rada Bezpieczeństwa rozważyła natychmiast niebezpieczeństwo zbrojnej inwazji Stanów Zjednoczonych na Kubę. W liście do przewodniczącego Rady Waleriana Zorina, który sprawował tę funkcję do północy 31 grudnia 1960 r. minister Roa stwierdził, że Stany Zjednoczone mają zamiar w ciągu najbliższych godzin dokonać agresji przeciwko Kubie. Rząd kubański dómaga się, aby Rada Bezpieczeństwa podjęła konieczne kroki w celu zagwarantowania suwerenności, nienaruszalności terytorialnej 1 niepodległości Republiki Kubańskiej będącej członkiem ÓNZ. Raul Roa,, przesłał odpis pisma do sekretarza generalnego ONZ, Hammarskjoelda. Według przewidywań korespondentów zachodnich, Rada Bezpieczeństwa zbierze się najwcześniej w poniedziałek. Prze. wodnictwo rady obejmuje z dniem 1 stycznia delegat ZRA, Omar Lufti. NOWY JORK (PAP). Agencja TASS opublikowała tekst listu wystosowanego 3-1 grudnia do przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa W. Zorina w sprawie przygotowania przez USA agresji przeciwko Kubie. Minister spraw zagranicznych Kuby, Raul Roa, oświadczył m. in. w liście, iż pretekstem do podjęcia planowanej agresji ma być rzekome „zainstalowanie na wyspie Kuba 17 radzieckich wyrzutni rakietowych”. Ten fałszywy pretekst jafc stwierdza minister Roa — wysunięty został z bezprzykładnym cynizmem w poufnej nocie rządu Stanów Zjednoczonych skierowanej do rządów Ameryki Łacińskiej. Rząd Kuby — stwierdza Roa — jest w posiadaniu danych o tym zbrodniczym planie opracowanym przez Centralną Agencję Wywiadowczą — CIA — w i ścisłej współpracy z Pentagonem monopolami amerykańskimi, których interesy ucierpiały wskutek ustaw wydanych dla dobra narodu przez rewolucję kubańską. Przy opracowywaniu planu jawnie współpracowali również kubańscy zbrodniarze wojenni ukrywający się na terenie USA* a także szereg marionetkowych rządów krajów półkuli zachodniej. NOWY JORK (PAP). W przemówieniu noworocznym do kilku tysięcy Kubańczyków premier Fidel Castro ostrzegł Stany Zjednoczone, że- próba zajęcia Hawany wymagać będzie od nich większych ofiar niż zajęcie Okinawy czy Normandii podczas drugiej wojny światowej, gdyż Kubańczycy walczyć będą’ przeciwko napastnikom do ostatniej kropli krwi. ■ Według informacji Reutera, popołudniowy7 agencji dziennik urugwajski „El Diario” doniósł 31 grudnia, że rząd Stanów Zjednoczonych zdecydował słę na interwencję na Kubie. USA zaprzeczają NOWY JORK (PAP). Wieczorem 31 grudnia agencja Associated Press , doniosła Waszyngtonu, że rzecznik Biaz łego Domu złożył oświadczenie w którym zaprzecza informacjom prasy kubańskiej o planowanej inwazji amerykańskiej piechoty morskiej na Kubę. Przed lotem kosmonauty ZSRR przeprowadzi nowe próbne loty statków kosmicznych MOSKWA (PAP). Aby życie pierwszego człowieka, który uda się w podróż kosmiczną nie było narażone na niebezpieczeństwo, Związek Radziecki przeprowadzi najpierw dalsze doświadczenia ze statkami kosmicznymi. O planach wystrzelenia nowych tego rodzaju statków do. nosi w noworocznym numerze dziennik „Prawda”. Pod wspólnym nagłówkiem „Na szlakach kosmicznych”, „Prawda” publikuje wywiady z naukowcami radzieckimi zajmującymi się badaniem przestrzeni kosmicz. nej, W NUMERZE: W. KUCZYŃSKI Kontury J. BRODZK] Pisać czy nie pisać? (Korespondencyjne rozmowy) I. RRONIAREK Nowy rok i nowy rząd (Od stałego korespondenta a USA) WIADOMOŚCI SPORTOWI Noworojpc spotkanie w Urzędzie Rady Ministrów W dniu 31 grudnia 1960 r. Z okazji Nowego Roku odbyło się w Urzędzie Rady * Ministrów spotkanie ministrów, kierowników urzędów centralnych i dyrektorów Urzędu Rady Ministrów z kierownictwem partii i rządu. W czasie spotkania I Sekretarz KC PZPR, Władysław Gomułka i Prezes Rady Ministrów Józef Cyrankiewicz, przekazali pozdrowienia i najlepsze życzenia noworoczne wszystkim działaczom administracji państwowej i gospodarczej. (PAP) Składanie życzeń w Radzie Państwa 1 bm„ w godzinach od 11 dc 14 w Sali Pompejańskiej w Belwederze wyłożona była księga życzeń noworocznych. Do księgi tej życzenia pomyślnego nowego — 1961 roku dla Rady Państwa i jej Przewodniczącego — Aleksandra Zawadzkiego wpisywali przedstawiciele społeczeństwa. Do Belwederu przybyły z życzeniami noworocznymi delegacje Frontu Jedności Narodu, organizacji politycznych i społecznych, rad narodowych, przedstawiciele świata kultury i nauki, załóg wielu zakładów pracy oraz tysiące osób prywatnych. do Życzenia noworoczne wpisali wyłożonej księgi również szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych akredytowani w Polsce. Życzenia składane Były w obecności sekretarza Rady Państwa — •Tuliana Horodeckiego i dyrektora gabinetu przewodniczącego Rady Państwa — Franciszka Nowaka. (PAP) Wobec interwencji USA, Syjamu i płci. Wietnamu Rząd Laosu zapowiada możliwość wezwania ochotników z krajów afro-azjatyckich HANOI (PAP). Dowodzący laotańskimi wojskami rządowymi w prowincji Vientiane, kapitan Kong Łe w dniu 30 grudnia wydał rozkaz w którym gorąco dziękuje żołnierzom, Ugrupowaniom bojowym Patet - Lao i ludności stolicy Laosu, które w czasie bohaterskiej obrony Vientiane zadały rebeliantom ciężkie stra-1.4 Kong Le oświadcza, że oobecnie wojska, którymi dowodzi, prowadzą pomyślne działania - w regionie Vientiane oraz w prowincji Luang Prabang. Jednakże, głosi rozkaz Kong Le, amerykańscy imperialiści i ich poplecznicy popierający buntowników Phoumi Nosavana — Boun Ouma, w dalszym ciągu rozszerzają agresje przeciwko Laosowi. Dysponujemy wieloma faktami, które świadczą o tym, że syjamskie i południowo - wietnamskie wojska pod dowództwem amerykańskich, filipińskich i syjamskich oficerów biorą udział w walkach wokół Vientiane oraz w operacjach pacyflkacyjnych wzdłuż rzeki Mekong i szosy nr 13 — stwierdza Kong Le. — Ci cudzoziemscy żołnierze zmienili swbje uniformy narodowe i przybyli do Laosu w charakterze „ochotników“. W Vientiane znajduje się jeden z dowódców armii lądowej Syjamu. Do Savannakhet przybył południowo - wietnamski generał Nguyen Van Han celem przeprowadzenia i rozmów z Phoumi Nosa van em Boun Oumem w sprawie rozszerzenia wojny interwencyjnej w Laosie przy użyciu wojsk syjamskich i południowo - wietnamskich. W imieniu oddziałów legalnego rządu Laotańskiego, na czele którego stoi książę Souvanna Phouma — głosi dalej kapitan Kong Le — stanowczo protestuję przeciwko interwencji i agresji w Laosie ze strony USA, Syjamu i Vietnamu południowego oraz domagam się, aby rządy tych krajów wycofały swoich doradców wojskowych z Laosu; zaś Syjam I Wietnam południowy powinny natychmiast wycofać swoje wojska z Laosu 1 przerwać wszelką pomoc dla buntowników Phoumi Nosavana Boun Ouma. W razie nie spełnienia tych żądań przez wymienione kraje, kapitan Kong Le ostrzega, że królewski rząd łaotańskl zmuszony będzie rozpatrzyć kwestie wysłania do Laosu od-p działów ochotników z krajów afro - azjatyckich, którzy walczyliby przeciwko zagranicznej interwencji i o zapewnienie Laosowi prowadzenia polityki pokoju, neutralności i zgody narodowej. (Dalsze wiadomości z Laosu — na stronie 2). Pogoda ..w kratkę” Sytuacja baryczna jest bardzo niezdecydowana, i dlatego możliwe są szybkie zmiany pogody, nawet w ciągu kilku godzin. Dziś będziemy mieli toięc typową pogodę ,,w kratkę”. Na ogól zachmurzenie będzie duże, ale możliwe są i większe przejaśnienia. W dzielnicach południowo-wschodnich, a także w Warszawie należy spodziewać się opadów śniegu. Temperatura maksymalna wahać się będzie od 0 stopni na wschodzie, do plus 3 na zachodzie kraju. W Warszawie wyniesie ona w dzień około plus 2 stopnie. (sier) TOTO - LOTEK 8, 12, 13, 24, 30, 37 (34) DUŻA SYRENKA 5, 7, 10, 17, 34 MAŁA SYRENKA 7, 8, 12, 13, 20, U