Trybuna Ludu, listopad 1964 (XVII/303-332)

1964-11-08 / nr. 310

TM“..| H PVh 11 11 ü B J 11 fi 11 \noZrJL~4 — ła£Łyj«»M.» I JSL M y A Jr ILM. m M Hi^i ILm. ^L. H. ILil. _ NR S10 (5698) ROK XVII WARSZAWA, NIEDZIELA, 8 LISTOPADA 1964 R. WYDANIE A, Cena 50 gr W Boliwii panuje chaos BELGRAD (PAP). Jak donos: t Rio de Janeiro korespondent agencji Tanjug, Boliwię rozdzierają nadal sprzeczności wewnętrzne, a sytuację w tym kraju można by określić słowami: niemal powszechny chaos. W ciągu doby, w której obalono prezydenta Estenssoro, w stolicy Boliwii, La Paz. zginęło przeszło 50 osób, a około 120 odniosło rany. Liczba zabitych w starciach w Cochabamba, Oruro, Santa Cruz, Sucre i w innych miejscowościach, jest nadal nie znana. Przez kraj przechodzi fala chaosu i bandytyzmu. Częste są wypadki grabieży i podpaleń. Nowy reżim nie zdołał przywrócić jeszcze porządku. Prawie tysiąc wybitnych osobistości boliwijskich — polityków, wojskowych i innych, schroniło się w ambasadach zagranicznych w La Paz. Część osób uciekła do Brazylii. Szef junty, generał Candia. oświadczył, że nowy rząd zapewni chłopom prawo własności ziemi, którą dostali dzięki reformie rolnej. Generał oznajmił również, że dekret upaństwawiający przemysł cynowy pozostanie w mocy. General dodał, że nowy rząd upaństwowi hutnictwo. „W konflikcie, który właśnie sit skończył — powiedział szef .junty — nie było ani zwycięzców ani pokonanych”, Generał zwrócił uwagę, że Paz Estenssoro spokojnie opuścił krai. aby zanoblec wielkiemu przelewowi krwi. W konkluzji gen. Candła obiecał, że junta wojskowa nozosfanie u w!adzv możliwie najkrócej oraz że wkrótce rozpisze w kraju wybory powszechne. Adenauer jedzie do Paryża BONN (PAP). Były kanclerz NRF, Konrad Adenauer, przybyć ma w niedzielę po południu do Paryża z misją znalezienia możliwości złagodzenia napięcia istniejącego w stosunkach między Francją i NRF. W Bonn liczy , się przy tym na osobistą przyjaźń łączącą Adenauera z prezydentem de Gaulie’em, z którym spotkać się ma w poniedziałek. Oficjalnym pretekstem tej podróży .jest zaproszenie francuskiej Akademii Nauk Moralnych i Politycznych, która przyjąć ma Adenauera w poczet swych honorowych członków. Będzie on — po Winstonie Churchillu i Dwight Eisenhowerze ’ — trzecim zagranicznym członkiem Akademii, zaszczyconym tym tytułem. Prawie 100 tys. osób skorzystało z przepustek w ciągu jednego dnia (TELEFONEM OD STAŁEGO KORESPONDENTA) BERLIN, 7.11 Na Ulicach stolicy NRD panował dziś szczególnie ożywiony ruch; Wyjątkowo wielu mieszkańców Berlina zachodniego korzystających kach z porozumienia o przepustwybrało właśnie dzisiejszą sobotę na odwiedzenie swych krewnych po drugiej stronie Bramy Brandenburskiej. Do godziny 15 przybyło do Berlina demokratycznego już 98.600 osób, a więc rekordowa ilość od czasu rozpoczęcia 30 października i^ierwszego w obecnym porozumieniu okresu odwiedzin. Mimo tak dużego ruchu odprawa graniczna na wszystkich pięciu punktach kontrolnych odbywała się bardzo sprawnie. Wczoraj wyraził się o niej z uznaniem nawet sam Amrehn, przywódca zachodnioberlińskiej CDU. a zarazem czołowy przeciwnik porozumienia o przepustkach, co nie przeszkodziło mu w końcu samemu z tego porozumienia skorzystać odwiedzić swą krewną w Berlinie i demokratycznym. R.M. Dziś wybory w Tunezji PARYŻ (PAP). W niedzielę 8 bm. odbędą się w Tunezji wybory prezydenta Republiki i Zgromadzenia Narodowego. Jfedynym kandydatem na prezydenta Republiki jest dotychczasowy prezydent, Habib Burgiba. Rządząca partia Neo-Destur wystawiła listę 90 kandydatów Unii Narodowej, jako jedyną listę do parlamentu. Zgromadzenie Narodowe wybrane w niedzielę piastować będzie swe funkcje przez okres 5 lat. Na liście kandydatów znajdują się nazwiska Burgiby młodszego, syna prezydenta państwa i wszystkich ministrów. £6 i 17 hm. obrady Sejma Prezydium Sejmu ustaliło, te posiedzenie Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej odbędzie sie w dniach 16 I 17 iisto-pąda. Posiedzenie w dniu 16 listopada rozpocznie się o godz. IR Prezydium Sejmu ustaliło następujący porządek dzienny posiedzenia: 1. pierwsze czytanie: a. Projektu uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1965 r. b. Projektu ustawy budżetowej na rok 1965. 2. sprawozdanie Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej o rządowym projekcie ustawy o Polskim Czerwonym Krzyżu. 3. sprawozdanie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej. 4. sprawozdanie Komisji Wymiaru Sprawiedliwości o rządo-wym projekcie ustawy o przekazaniu państwowym biurorr notarialnym prowadzenia ksiąg wieczystych. 5. sprawozdanie Komisji Wymiaru Sprawiedliwości o rządowych projektach ustaw: a. Kodeks Postępowania Cywilnego b. Przepisy wprowadzające Kodeks Postępowania Cywilnego. 6. sprawozdanie Komisji Wy miaru Sprawiedliwości o dekrecie z dnia 20 lipca 1964 r. c amnestii. (PAP; Przyszły tydzień w Sejmie W przyszłym tygodniu obradować będą dwie komisje sejmowe. W środę 11 bm. odbędzie się posiedzenie Komisji Wymiaru SDrawiedliwości. Na oorządku dziennym snrawozdanie podkomisji o projektach ustaw: Kodeks Postępowania Cywilnego oraz przepisy wprowadzające kodeks Postępowania Cywilnego. W sobotę 14 bm. Komisja Obrony Narodowej rozpatrzy dotyczącą MON część projektu Narodowego Planu Gospodarczego i Budżetu na rok 1965. (PAP) Zniesienie stanu wyjątkowego w Sudanie Rząd przygotowuje anulowanie ustaw ograniczających swobody obywatelskie + Likwidacja urzędu gubernatorów wojskowych PARYŻ (PAP). Na mocy decyzji podjętej przez rząd sudański, zniesiony został w piątek 6 bm. stan wyjątkowy zaprowadzony w tym kraju w 1958 roku pod nazwą „ustawa obronie Sudanu". Rząd uchwao lił również „ustawę o tymczasowej konstytucji z 1956 r. z poprawkami wniesionymi do niej przez front narodowy i siły zbrojne”. Rząd zniósł obowiązujące dotychczas ustawy o funkcjonariuszach państwowych, organizacji sądownictwa, rozwiązał centralna rad? doradczą Sudanu , i zniósł ustawę o uniwersytecie w Chartumie. Na mocy tych decyzji wymiar sprawiedliwości i kadry funkcjonariuszy państwowych podlegać będą ustawom przewi-dzianym przez prowizoryczną konstytucję, a uniwersytet Chartumie odzyskuje swą niew zależność pod kontrolą ministerstwa szkolnictwa. Rząd powołał specjalny komitet ministerialny, który przygotować ma anulowanie wszelkich praw i ustaw ograniczających swobody obywatelskie. Komitet ten składa się z trzech ministrów. Utworzona została również komisja dla kontrolowani przygotowań wyborczych. Wybory odbyć się mają w marci. 1965 r. Jak dowiadujemy się z AFP. wszyscy gubernatorzy wojskowi prowincji sudańskich zostali zdjęci z urzędu. Premiei Al Chalifa osobiście , zapowiedział, że generałowie, którzy piastowali funkcje gubernatorów wojskowych w prowincjach sudańskich otrzymali od prezydenta Ibrabima Abbuda rozkaz powrotu do swych koszar i ograniczenia swej działalności wyłącznie do dziedziny wojskowej. Rząd sudański postanowił odwołać i, zajmowanych dotychczas funkcji trzech wysokich funkcjonariuszy policji, których obarcza odpowiedzialnością za krwawe incydenty w Chartumie. Jak wiadomo, ofiar? tych incydentów padło ponad Ił zabitych i wielu rannych. Postanowienie o usunięciu' tych funkcjonariuszy policji podpisał nowy minister spraw wewnętrznych, Clement Ambouru. „Slqsk” jedzie do Afryki W połowie bm. Państwowy Zespół i^eśni i Tańca „Siąąk” udajf się w swoje pTeiwsze touirnće artystyczne do krajów afrykań— Nasza podróż na kontynent afrykański — powiedział dyrektor i kierownik artystyczny zespołu, dyr. Hadyna — obejmuje dwa kraje — Algierię i Tunezję W Algierii wystąpimy z 11 końcertami, w Tunezji natomiast wystąpimy trzykrotnie. Wyjeżdżamy do Afryki w znacznie zmniejszonym, bo 65-osob'owym składzie — łącznie z orkiestrą. Program naszych występów stanowi przekrój całego dotychczasowego repertuaru. (PAP) Moskwa święci 47 rocznicę WIELKIEGO PAŹDZIERNIKA Defilada wojskowa i manifestacja ludności na Placu Czerwonym MOSKWA (PAP). 7 bm. o godzinie 10 rano rozpoczęła się na Placu Czerwonym tradycyjna defilada wojskowa na cześć 47 rocznicy Rewolucji Październikowej. Przyjmował ją minister Obrony ZSRR, Marszalek Rodion Malinowski. Na kilka minut przed rozpoczęciem defilady tysiące gości którzy zapełnili trybuny ns Placu Czerwonym, gorąco po-witały wchodzących na trybunę na Mauzoleum Lenina przywódców partii komunistyczne; i rządu radzieckiego, oraz szefów delegacji partyjno-rządowych krajów socjalistycznych którzy przybyli do Moskwy na uroczyste obchody rocznicy rewolucji. Po dokonaniu objazdu w towarzystwie dowódcy defilady, generała armii Biełoborodowa. wojsk stojących na Placu Czerwonym i na przyległych ulicarh Marszałek Malinowski wszedł na trybunę Mauzoleum i wygłosił przemówienie do ludzi pracy ZSRR, do żołnierzy i gości zagranicznych. (Tekst przemówienia szałka R. Malinowskiego marzamieszczamy na str. 2). Po przemówieniu Marszałka Malinowskiego rozpoczęła sie defilada. Podstawę potęgi bojowej Armii Radzieckiej stanowi broń rakietowa. Toteż przemarsz oddziałów wojsk rakietowych przez Plac Czerwony wywołał szczególne zainteresowanie wszystkich obecnych na defiladzie. Dziś po raz pierwszy zobaczyli oni rakiety zenitowe, mogące zniszczyć dowolny, znajdujący się w szybkim locie, cel w powietrzu, zarówno na wielkiej, jak i małej wysokości Mogą one niszczyć te cele w« wszelkich porach roku w dzier i w nocy w czasie deszczu, śniegu i mgły. Nie stanowią dis nich przeszkody również zakłócenia radiowe. Oklaskami powitano gigantyczne rakiety, jeszcze bardziej skuteczną broń obrony przeciwrakietowej, żdolną zniszczyć wszelkiego typu rakiety balistyczne w ogromnej odległości od bronionych obiektów. Podczas defilady pokazano różne dalekosiężne rakiety wyrzucane z okrętów podwodnych, napędzane bardzo efektywnym paliwem. Posiadają one potężne ładunki nuklearne i mogą startowa ć spod powierzchni wody. Atomowe okręty podwodne uzbrojone w takie rakiety mogą zadawać zmaso-wane miażdżące ciosy obiektom znajdującym się w odległości kilki tysięcy kilometrów A kiedy na Placu Czerwonym pojawiły się gigantyczne w kształcie cygar cielska strategicznych tynentalnych, rakiet międzykonnawet niefachowcy zdawali sobie sprawę 2 tego, jak kolosalnym zasięgiem i siłą niszczycielską dysponują te olbrzymy. Ogromne rakiety, kończące defiladę, niezwykle celnie trafiają nawet w obiekty o niewielkich wymiarach. Defilada wojskowa trwała 40 minut. Zgodnie z tradycją, rozpoczęli ją oficerowie będący wychowankami Akademii Wojskowej. Przez Plac Czerwony przemaszerowali marynarze i żołnierze służby ochrony pogranicza, lotnicy i kadeci oraz słuchacze uczelni wojskowych W defiladzie brały udział również samochody pancerne 2 odrzutowymi sterowanymi przy pomocy radia, pociskami przeznaczonymi do niszczenia czołgów, samobieżnych dział innej broni oraz potężne transportery pancerne, samobieżne działa onancerzone. oddziały wojsk desantowych i działa różnego kalibru. Defiladę zamknął przemarsz orkiestry wojskowej, po czym rozpoczęła się manifestacja ludności. Najpierw przez Plac Czerwony przeszli sportowcy w różnokolorowych kostiumach. Oklaskami z trybun powitano nadjeżdżające samochody udekorowane olimpijskimi medalami, które zdobyli sportowcy radzieccy na niedawnych igrzyskach w Tokio. A potem przez cały plac przeszli mieszkańcy Moskwy. Wśród nich . wiele przodowników pracy moskiewskich fabryk z portretami przy. wódców partii i rza.du oraz licznymi transparentami. Jeder ż z nich głosi, że na 10 dni przeć dzisiejszym świetem zakłady przemysłowe Moskwy wykonały plan dziesięciu miesięcy br. dając wiele ponadplanowej stali, samochodów, maszyn i artykułów powszechnego użytku. Na trybunie honorowej (od lewej) W. Ulbricht, A. Kosygin, R. Malinowski, L. Breżniew, Wł. Gomułka, A. Mikojan ft Czou En-lai, CAF — Photofax Anty rakieta — broń służąca do niszczenia rakiet przeciwnika CAF — Photolax Zjazd b. więźniów obozu Sachsenhausen Ust tow. J. Cyrankiewicza do rektora UJ. + Odsłonięcie tablicy pamiątkowej + Przeniesienie urn z prochami ofiar obozu do Mauzoleum „W 25 rocznicę zbrodniczego, hańbiącego cywilizację i gwał cącego prawa narodu zamachu Niemiec hitlerowskich na polska naukę, w ćwierćwiekową rocznicę bohaterskiej walki, męczeństwa i śmierci profesorów UJ wywiezionych do hitlerowskich obozów koncentracyjnych, proszę przyjąć wyrazy hołdu dla zamęczonych i zamordowanych uczonych polskich. Ofiarę z życia swego złożyli oni w bohaterskiej walce o wolność narodu polskiego, o prawo do życia 1 rozwoju, manifestując tym samym i symbolizując ciągłość i nieśmiertelność polskiej kultury i nauki niezależnie od wszelkich przeciwności losu. Zwycięskie potwierdzenie tej ciągłości i wkładu do ogólnoludzkiej kultury stanowiły tegoroczne obchody 600- lecia najstarszej polskiej uczelni, które stały się świętem naszego narodu i międzynarodowej nauki. Najgodniejsze uczczenie wielkich ofiar, jakie poniosła nauka polska w walce z hitlerowskim barbarzyństwem i ludobójczymi planami eksterminacji narodu polskiego, widzę w pomnożeniu wysiłków dla wszechstronnego rozwoju polskiej przekazaniu wszystkich nauki i zdobyczy nauki i postawy moralnej, zamanifestowanej najtrudniejszych latach hitlew rowskiej okupacji współczesnej polskiej młodzieży — przyszłym budowniczym lepszego jutra naszej socjalistycznej ojczyzny”. Oto treść listu Prezesa Rady Ministrów Józefa Cyrankiewicza do Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego i uczestników zjazdu b. więźniów hitlerowskiego obozu masowej zagłady w Sachsenhausen, który rozpoczął obrady 7 bm. w Krakowie. Po otwarciu zjazdu przez rektora_.JUJ. prof, dr. Mieczysława Klimaszewskiego, przemówienie wygłosił I sekretarz KW PZPR W Krakowie, b. więzień Oświęcimia — Lucjan Motyką, składając hołd pamięci profesorów krakowskiej wszechnicy zamordowanych przez hitlerowców. Z kolei przemawiali przedstawiciele klubów zrzeszających b. więźniów z Sachsenhausen, Ravensbrück, Buchenwaldu. Przebieg wypadków poprzedzających aresztowanie w listopadzie 1939 r., a następnie gehennę obozową uczonych krakowskich przypomniał prof, dr Stanisław Pigoń. ^ Następnie odbyła się uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej wmurowanej przed wejściem do auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego (Dokończenie na str. 3] Prognoza pogody W Warszawie to dniu 8 listo pada, jak pod a ja P1HM — u ciągu dnia zachmurzenia be dzie na ogól umiarkowane Temperatura minimalna minus 3 st., maksymalna o k. plus i st. Wiatry umiarkowane, sto. pniowo słabnące, z kierunkóu północno-zachodnich. (PAP) Przyjęcie na Kremlu MOSKWA (PAP). Z okazji 47 rocznicy Rewolucji Październikowej rząd ZSRR wydał w sobotę w sali bankietowej Pałacu Zjazdów na Kremlu przyjęcie, w którym wzięło udział około 2 tys. osób. cze Obecni byli radzieccy działapaństwowi i partyjni, członkowie delegacji partyjnorządowych krajów socjalistycznych, przywódcy szeregu zagranicznych partii komunistycznych, dowódcy radzieckich sił zbrojnych, robotnicy przedsiębiorstw moskiewskich, kosmonauci ZSRR, pisarze, artyści, przedstawiciele duchowieństwa oraz dziennikarze radzieccy i zagraniczni. Przybyli również przedstawiciele wszystkich ambasad państw obcych; Gości powitali przywódcy KPZR i członkowie rządu radzieckiego Przewodniczący Rady Ministrów ZSRR. A. Kosygin, wygłosił krótkie przemówienie, w którym podkreślił, że narodowi radzieckiemu przypadła w udziale wielka misja rewolucyjna: misja budowy nowego ustroju na świecie. Droga nasza nie była łatwa — powiedział A. Kosygin. — Naród nasz będzie zawsze wspominał z wdzięcznością bohaterskie czyny tych. którzy pierwsi podleli walk« przeciwko staremu światu 1 ohro pili młoda Republikę Radziecka, tych, którzy zakładali fundamenty nowego snoteczeństwa i k’órzy własną piersią bronili ojczyzny przed faszyzmem. Dziś — oświadczył premier rządu radzieckiego — pod kierownictwem partii Lenina naród radziecki swa pracą wciela w tycie idee Października, ideę leninizmu Nastęnme głos zabrał f sekretarz KC KPZR L. Breżniew Dziś na Placu Czerwonym — po wiedział L. Breżniew — odbyła sl« parada wojskowa, która była manifestacją siły I potęgi militarne.) Si! Zbrojnych ZSRR, potęgi Armii która stoi na straży pokoju oraj broni Interesów socjalizmu, interesów wszystkich krajów socjalistycznych. (Dokończenie na *tr. 2] Posiedzenie KERM Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów na posiedzeniu w dniu 7 bm. na wniosek Minirt stra Przemysłu Spożywczego,J Skupu ustalił ramowe zadania planowe na 1965 r. w dziedzinie kontraktacji 1 skupu produkcji zwierzęcej. Powzięta przez . KERM uchwała w sprawie planu gospodarczo - finansowego na rok gospodarczy 1964—65 państwowych przedsiębiorstw gospo-darkl rolnej 1 państwowych gospodarstw rolnych, działajacyct Iwg zasad rozrachunku gospodarczego oraz przedsiębiorstw nasiennych, podległych i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa ustala i określa zadania oraz środki dla wykonania tych zadań przez wymienione przedsiębiorstwa Na wniosek Ministra Górnictwa i Energetyki, KERM powziął uchwałę w sprawie zapewnienia realizacji usuwania szkód górniczych oraz profilaktyki budowlanej w tyra zakresie na terenie woj. katowickiego. W podjętej uchwale określono warunki i ustalono środki finansowe i materiałowe zapewniające bieżące naprawianie szkód górniczych oraz usunięcie zaległości. Realizacja zadań określonych w uchwale pozwol na usuwanie skutków i zmniejszenie wzrostu nasilenia występowania szkód górniczych, związku z rozwijającą się eksw ploatacją górniczą na obszarze woj. katowickiego, zwłaszczs na terenie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Rybnickiego Okręgu- Węglowego. (PAP) Egzekucja 3 patriotów afrykańskich w Pretorii LONDYN (PAP). W piątek, na mocy wyroku rasistowskiego sądu dokonano egzekucji 3 patriotów afrykańskich zamieszkujących w Republice Poludniowo-Afrykańskiej. Patrioci cl, Vuysile’a Mini, Wilson Khayinga i Zinakel okabu skazani zostali na śmierć w marcu br. W ostatnich tygodniach postępowa opinia publiczna całego Świata, wielu szefów państw i rządów oraz liczne organizacje międzynarodowe domagały się anulowania wyroku śmierci wydanego przez rasistowski sąd. W kilka godzin po egzekucji ! patriotów zebrał się na nadzwyczaj, nym posiedzeniu specjalny komitet ONZ do spraw apartheidu. Komitet uchwalił rezolucję potępiająca zbrodniczy akt rasistowskich wład) w Pretorii i wzywającą głównych partnerów handlowych RPA dc wpłynięcia na rząd Verwoerda b> poniechał nieludzkiej polityki apartheidu. Rezolucja komitetu do spraw apar theldji przyjęta została Jednomytl nie przez wszystkich U Jego człon ków, Równoczeinla tpeejalny komitet zapowiedział, lż zwróci zlę do Rady Bezpieczeństwa, aby zajęła zię palącym problemem apartheidu. Na procesie oświęcimskim Broad aresztowany na sali sądowej BONN (PAP). Oskarżony w procesie oświęcimskim, Pery Broad, został aresztowany piątek na sali sądowej po zew znaniach świadka Oty Fabiana z Pragi, które poważnie go obciążyły. Sąd w swym postanowieniu stwierdza, iż Broad podejrzany jest, że w latach 1943— 1944 z żądzy mordowania dopuścił się zabójstwa w kilku wypadkach O ta Fabian był tragarzem zwłok 1 bezpośrednio zetknął alę ze zbtodnlarzaml, którzy obecnie zasiadają na ławie oakarłonych. Swymi zeznaniami obciąża on m.ln. równie! SS-oweów, Bogera, Klehra, Kadnka, Schlagego, Dylewskiego 1 Mulkę. Proces będsle kontynuowany czwartek w przyszłym tygodniu. v ŚnJsżyca w Białymstoku BIAŁYSTOK. W sobotę Białystok nawiedziła zadymka tnietna. Przy gruncie temperature obnityla zię do ok. minus 3 stopnie C. (PAP) Zima w Skandynawii SZTOKHOLM (PAP). Po łagodnym październiku do Szwecji i Finlandii zawitała zima. spadła poniżej zera a w Temperatura północnej Szwecji i północnej Finlandii padał śnieg, pokrywając duże obszary 10-cm warstwą. W Laponii temperatura spadła poniżej minus 30 stopni. W miejscowości Salla było nawet 22 stopnie mrozu. Od trzech dni nad północną Skandynawią szaleją burze. W wielu miejscowościach uszkodzeniu uległy linie telefoniczne i elektryczne. Wiele dróg zostało zablokowanych przez wyrwane z korzeniami drzewa. W NUMERZE: L. KRASUCKI WaT Relacje z pierwszej Unii Cele „mdei reformy" wypiął (Na tematy dnla‘ A. WITKOWSKI Z nofatoika klienta Z. ŁAKOMSKl Pląsie mieczkc (Rozmyślania poza »alg sadowa) W. SADKOWSKI Pułkownik z Osiedla Turkusowego (Książki ł pisarze) W. PRYWAŁOW Posezonowe refleksje (Na marginesie szwedzkie) turystyki) M. BEREZOWSKI Korytarze władzy (Od stałego korespondenta w Anglii) .TASZCZ Jeszcze o „Hamlecie'1 (Dni Filmu Radzieckiego! W elektrowni „Turów' synchronizacja szóstego zespołu WROCŁAW. Budowniczowie elektrowni „Turów”, w trakcie prac rozruchowych przy szóstym z kolei turbozespole o mocy ŹIiu MW, dokonali w sobotę synchronizacji nowego bloku z siecią państwową. Prace rozruchowe przy tyra turbozespole zostały poważnie przyspieszone w wyniku realizacji zobowiązań dla uczczenia 4\ rocznicy Rewolucji Październikowej. Przewiduje się, że zespół ten zostanie przekazany do próbnego ruchu 15 grudnia. (PAP) Nie dajmy się zaskoczyć mrozom i śnieżycom Już przed zimą „topnieją” hutnicze zapasy (OD WŁASNYCH KORESPONDENTÓW) KATOWICE.. Huty przygotowują się do spotkania z mrozami. Przeprowadzano lustracje i kontrole zabezpieczenia podstawowych urządzeń produkcyjnych. Szczególną uwagę zwrócono na stan techniczny odmrażalni rud. W stosunku do roku ubiegłego mniej jest luk w zaopatrzeniu hut. Po przykrych doświadczeniach „zimy stulecia” w wielu przypadkach podniesiono znacznie normatywy zapasów. W okresie jesiennym zgromadzano odpowiednie ilości podstawowego „pokarmu” dla wielkich pieców — rud żelaza. W stalowniach sytuacja nie jest tak korzystna. Na skutek poprawy uzysków i znacznego przekroczenia zadań produkcyjnych — zarysowały się znaczne trudności ze złomem. Konieczna zatem będzie dalsza Intensyfikacja zbiórki złomu. Koksownie też nie posiadają pełnych zapasów wsadu. Zamiast 5Ó0 tys. ton zdołanc zgromadzić jedynie ok. 380 tys. ton węgla koksującego. Górnictwo zobowiązało się jednak wyrównać ten niedobór. Hutnicy oczekują na szybką realizację tego zamówienia. Szczególnie niepokojące jest zjawisko „topnienia” zapasów z powodu braku wagonów. Vt hutach: „Pokój” i „Kościuszko” gwałtownie zmniejszyła się ilość nagromadzanego kamienia wapiennego. Hutnictwo zaczyna „połykać” to, cc było przeznaczone na okres zimowy. Są dni. w których składowiska nie- otrzymują ani jednego wagonu. Odtworzenie zapasów w wych będzie miesiącach zimoznacznie trudniejszym zadaniem zarówno dla hut jak i dla kolei. Huty podejmują wysiłki, żeby skrócić wyładunku. maksymalnie czas Wprowadza się pociągi wahadłowe w celu przyspieszenia obrotu wagonów. Niepokój hutników budzi fakt wydłużenia przez kolej terminu dostawy o dwi,e doby. Naruszenie rytmiczności dostaw spowodowałoby może dalsze , perturbacje w wyładunku wagonów. (WALDl Dziurawe dachy i nieczynne grzejniki BYDGOSZCZ. Przygotowania do zimy w zakładach przemysłowych województwa bydgoskiego nie wszędzie przebiegają tak jak powinny Np. odlewnia grudziądzkiej fabryki maszyn rolniczych „Unia” W czasie zeszłorocznej zimy lodowaty wiatr wciskał się prze? nieszczelny dach do wnętrza odlewni. Robotnicy musieli rano rozbijać zamarznięty piasek formierski. Wszystko wskazuje na to, że podczas obecnej zimy będzie podobnie, gdyż dotychczas nie załatano szczelin w dachu odlewni. W zakładach tych twierdzi się. że w przyszłym roku będzie lepiej, gdyż odlewnia zostanie przebudowana. W związku z tym wymieni się na nowa obecną nieszczelną konstrukcję dachu. Trudno nam zgodzić się ze stanowiskiem, że robotnicy „przetrzymają jakoż" tegoroczną zimę, gdyż najbliższa nawet przebudowy odlewni perspektywa nie ogrzeje ich podczas mrozćw. Wszystko V,’Skazuje na to, że „spotkanie z zimą” będzie bardzo dokuczliwe dla pracowników handlu, gdyż nie podejmuje się tu odpowiednich przygotowań. Najgorzej przedstawia się sytuacja pod tyrr względem w małych miasteczkach oraz na wsi. Personel sklepowy poza nielicznymi wyjątkami nie otrzymał dotychczas ciepłych kurtek i obuwia. by Niewiele robi się także ażepoprawić ogrzewanie w sklepach. W wielu sklepach np. w Bydgoszczy, Nakle, Brodnicy i w Toruniu znajdują się nieczynne grzejniki i .piece, chociaż było dosyć czasu, ażeby doprowadzić je do stanu używalności (K. Chi