Trybuna Ludu, wrzesień 1966 (XIX/241-270)

1966-09-01 / nr. 241

<i ----------------«Ä,..i I rvhii n ii I ill rlii rł łączcie sU! | JH_ J[ ▼ l/fl. MJL TM A Oyfl. Vi H Partii Robotniczej . * NR 241 (6350) ROK XIX WARSZAWA, CZWARTEK 1 WRZEŚNIA 1968 R. WYDANIE A Cena 50 gf W Kambodży Prezydent Francji spotkał się z przedstawicielem DRW Sytuacja w Indochiuach tematem rozmów de Gaulle - Sihanouk PARYŻ. (PAP). Środa, drug: kolejny dzień pobytu prezydenta Francji w Kambodży, nie zawiódł oczekiwań obserwatorów przynosząc interesujące i ważne elementy. Należą do nich przede wszystkim pierwsze rozmowy francuskokambodżańskie na najwyższym szczeblu, przyjęcie przez szefa państwa francuskiego przedstawiciela Demokratycznej Republiki Wietnamu w Phnom Penh, jak »również deklaracja rzecznika delegacji francuskiej na temat spotkania de Gaulle — Johnson. W dalszym ciągu światowa opinia oczekuje z zainteresowaniem zapowiedzianego na czwartek wystąpienia de Gaulie'a w sprawie konfliktu wietnamskiego. W środę po południu prezydent de Gaulle przyjął dyplomatycznego. Demokratycznej przedstawiciel a Republiki Wietnamu w Kambodży, Nguyen Thuonga. Początkowe było to spotkanie w cztery oczy, następnie wziął w nim udział francuski minister spraw zagranicznych, Couve de Murville. Rozmowa trwała pół godziny „Przekazałem prezydentowi de Gaulle pozdrowienia naszego prezydenta Ho Chi Minha — powiedział Nguyen Thuong dziennikarzom po wyjściu z pałacu. Jeśli chodzi o treść rozmowy, dyplomata DRW odmówił wszelkich informacji. Nguyen Thuong udzielił wymijającej odpowiedzi na pytania, czy uda się do Hanoi, aby osobiście powiadomić prezydenta Ho Chi Minha o treści rozmowy z generałem de Gaulle’em Wyraził on podziękowanie narodowi kambodżańskiemu za pomoc udzielaną słusznej walce narodowi Wzajemnie — wietnamskiemu. powiedziały — popieramy walkę narodu Kambodży w" obronfe niezawisłości, neutralności i integralności terytorium Królestwa. Strona francuska potwierdziła, że przedstawiciel DRW w Phnom Penh, Nguyen Thuong przekazał prezydentowi de Gaulle’owi pismo prezydenta Ho Chi Minha. Treści pisma nie ujawniono. Mówi się, że jest to „przede wszystkim pismo kurtuazyjne”. Delegacja francuska odmawia ujawnienia szczegółów rozmowy generała de Gaulie’a i przedstawiciela DRW. „Chwilowo nie można sobie pozwolić na żądne wnioski i żadne spekulacje” — oświadczył rzecznik delegacji francuskiej. Wyraził on pogląd, że jest mało prawdopodobne, aby spotkanie to wpłynęło na treść przemówienia generała de Gaulie’a, zapowiedzianego na 1 września Według informacji, które nadeszły do Paryża, polityczne rozmowy francusko - kambodiańskie ujawniły całkowitą zgodność poglądów we "wszystkich omawianych zasady pokojowego sprawach: rozwiązania konfliktu wietnamskiego oraz stosunków dwustronnych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy gospodarczej i wojskowej. Rozmowy rozpoczęły się w środę rano 45-minutowym spotkaniem w cztery oczy generała de Gaulie’a i księcia Sihanouka. Kontynuowano je następnie w rozszerzonym gronie. Agencja France Presse informuje z Phnom Penh, że generał de Gaulle wyraził uznanie dla polityki niezawisłości i neutralności Kambodży, oceniając ją jako najsłuszniejsze rozwiązanie w obecnych warunkach istniejących w tym rejonie świata. Książę . Sihanouk solidaryzował się z poglądami swego rozmówcy i wyrazi! nadzieję, że zasady, którymi należy się kierować zdążając do przywrócenia pokoju w Południowo- Wschodniej Azji, znajdą wkrót. ce zastosowanie. Omówion# wszystkie aspekt} problemu wietnamskiego. Kambodża potwierdziła swoje stanowisko wobec swych sąsiadów i Stanów Zjednoczonych. Jeśli chodzi o dwustronną współpracę, dyskutowano pomoc Francji w uprzemysłowieniu kraju, a v> szczególności w kopalnictwie przemyśl« chemicznym. DOKOŃCZENIE NA STR. J szpalty 6—8 Prezydent de Gaulle i przedstawiciel DRW, Nguven Thuong CAP — Photofax Powódź w Vientiane LONDYN (PAP). Wskutek wylewu rzeki Mekong sytuacja w stolicy Laosu, Vientiane, z każdą godziną staje się coraz bardziej dramatyczna. Ponad połowa miasta Jest zalana. Lotnisko zostało zamknięte, a setki ludzi jest bez dachu nad głową. Kraksa śmigłowców NOWY JORK (PAP). 5 osób poniosło śmierć w Los Angeles, kiedy 30 bra 2 helikoptery roztrzaskały. się na parkingu w pobliżu stadionu bassebaliowego. Jak gipsi komunikat policyjny, śmigłowce zderzyły się w powietrzu, stanęły w płomieniach i runęły na ziemię. Jeden z nich by! śmigłowcem policyjnym używanym do kontroli ruchu, drugi natomiast należał do lokalnej radiostacji, która transmitowała audycję o warunkach drogowych w mieście. Konflikt wietnamski jest „ w głównej mierz® problemem walki narodu o swą wolność" Wystąpienie U Thanta w Santiago NOWY JORK (PAP). Podczas pobytu w Chile sekretarz generalny ONZ U Thant wystąpi! wf wtorek na konferencji prasowej w Santiago. Głównym tematem jego wystąpienia był problem wietnamski. U Thant oświadczył, że wojnie w Wietnamie można położyć kres po spełnieniu trzech warunków: przerwaniu bombardowań Wietnamu Północnego, natychmiastowym osłabieniu działań wojskowych w Wietnamie Południowym i rozpoczęciu rozmów pokojowych „z udziałem wszystkich walczących stron”. Jedynie w oparciu o te trzy punkty istnieje nadzieja na pokój w Azji Południowo- Wschodniej. Sekretarz generalny podkreślił, że jego zdaniem, problem wietnamski jest „w głównej mierze problemem walki narodu o swą niezależność”. U Thant oświadczył, iż nie może wnieść sprawy Wietnamu na forum ONZ, ponieważ zainteresowane strony muszą przedłożyć swoje punkty widzenia. „Wiemy, że jedna strona nie przedstawi swych poglądów w ONZ”. Sekretarz generalny dodał, że spośród najbardziej zaangażowanych w konflikcie krajów jedynie USA są członkiem ONZ. Sekretarz generalny ONZ zasadniczych powiedział, iż w punktach zgadza się z prezydentem de Gaulle’em co do sposobu położenia kresu konfliktowi wietnamskiemu. Przypomniał on, że już w 1963 r. zaakceptował Gaulie’a w sprawie ideę gen. de zwołania konferencji poświęconej neutralizacji Azji Południowo-Wschodniej. 1 września (w czwartek) sekretarz generalny ONZ ogłosić ma swą decyzje w sprawie kontynuowania bądź też odrzucenia mandatu szefa ONZ na najbliższe 5 lat. Więkśźość dyplomatów w ONZ uważa, że U Thant nie zgodzi się na dalsze sprawowanie zajmowanego stanowiska mimo iż prosiły go o to niemal wszystkie kraje członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych. Z Rangunu dnoszą, że U Thant poinformował swych krewnych, że rezygnuje z dalszego sprawowania stanowiska sekretarza generalnego Ol4z. ’ Negatywny wpływ EWG na handel krajów rozwijających się ♦ RWPG sprzyja współpracy gospodarczej z „trzecim iwiatem" ♦ Spadek tempa rozwoju ekonomicznego w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej Sesja Rady ONZ do spraw handlu i rozwoju GENEWA (PAP). Sekretarz generalny Konferencji ONZ dc spraw Handlu i Rozwoju di Raul Prebisch omówił na sesj: Rady do spraw Handlu i Rozwoju zasadnicze aspekty wymiany międzynarodowej i stosunków handlowych w okresie jaki upłynął od genewskie; konferencji ONZ z 1964 r. Dane przytoczone w referacie dr Prebischa wykazują, że zamknięte ugrupowania gospodarcze państw (Wspólny Rynek itp.) wywierają ujemny wpływ na wymianę handlową rozwijających się krajów Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej z tymi państwami W latach 1358—1965 udział ekspor. tu krajów trzecich w ogólnym eksporcie do państw Wspólnego Rynku spadt z 65 procent. Jeśli chodzi procent do 53 o eksporl rozwijających się krajów do państw Wspólnego Cynku, udział ten sliadl z 25 procent do 19 procent. Najbardziej zmiejszył się eksport artykułów rolnych do państw Wspólnego Rynku, przy czym ucierpiały na tym najbardziej rozwijające się kraie. Dr R. Prebisch zaznaczył, że rozwój wymiany handlowej między państwami należącymi do RWPG nie hamował rozwoju handlu tych państw z rozwijającymi się krajami, lecz przeciwnie przyczynił się do jego wzrostu Dr Prebisch podkreślił następnie, że wiele rozwiniętych krajów Zachodu podjęło w latach 1964—1965 kroki sprzeczne z zaleceniami konferencji genewskiej z 1964 r. Tak np. Stany Zjednoczone ograniczyły w drodze ustawowej import cukru z rozwijających się krajów, co oczywiście odbiło się ujemnie na gospodarce tych krajów. Dr Prebisch stwierdził, że zbyt powolne jest tempo rozwoju gospodarczego krajów Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Jak wiadomo, ogłoszone przez ONZ „10-lecie rozwoju” dych państw, okazało się młopod wieloma względami mało skuteczne. Tempo rozwoju gospodarczego tych krajów miało wy» nosić 5 procent rocznie. W rzecżywistości jednak w ostatnich latach tempo rozwoju gospodarczego tych krajów spadło z 4,5 procent do 4 procent rocznie. Główną tego przyczyną jest niedobór środków finansowych pozostający w związku ze stałym spadkiem wpływów eksportu towarów z rozwijających się krajów a także w związku z koniecznością spłaty pożyczek, jakie rozwijające się kraje otrzymały od państw zachodnich. W obecnej chwili wpływy z eksportu w nieznacznym tylko stopniu przewyższają wydatki rozwijających się krajów na amortyzację pożyczek otrzymanych z państw zachodnich i na spłatę odsetek od tych pożyczek Witaj szkoło! 8.700 tys. dzieci i młodzieży rozpoczyna naukę 1 września we wszystkich szkołach w kraju rozpoczyna się nowy rok szkolny 1966/67. Będzie to pierwszy rok realizacji programu w pełni zreformowanej 8-kłasowej szkoły podstawowej. Klasa VIII otwarta zostanie w 18 tys. szkół podstawowych i będzie liczyła około 400 tysięcy uczniów. Nowy rok nauki stanowi jednocześnie ostatni etap przygotowań do reformy szkolnictwa średniego — ogólnokształcącego i zawodowego. W® wszystkich szkołach podległych resortowi Oświaty uczyć się będzie w nowym roku ok. 8.700 tys. dzieci i młodzieży tj. o ponad 402 tys. więcej niż w ubiegłym roku. Liczba uczniów zzkót podstawowych zwiększy się w porównaniu z rokiem poprzednim do 5.620 tys. tj. o 443 tys. w szkoiach zawodowych kształcić się będzie ponad 1.700 tys. młodzieży, Z nowym rokiem w szkołach podstawowych podejmie pracę ok. 180 tys. nauczycieli, w tym 18 tys. absolwentów studiów nauczycielskich i liceów pedagogicznych. Młodzież szkół podstawowych otrzymać ma w dniu rozpoczęcia nowego roku nauki 374 nowe obiekty szkolne, liczące ok. 3 tys. izb lekcyjnych. W środę przemówienie radiowe do nauczycieli wygłosił min. Oświaty, W. Tułodziecki (fragmenty przemówienia na str. 4), Druh spędził wakacje na obozie harcerskim i przy pierwszym niu z kolegami szkolnymi — spotkaopowiada swe wrażenia Foto A. Nowosielski Bilans strat i ofiar trzęsienia ziemi w Turcji SOFIA (PAP). Na wschodnich obszarach Turcji w ciągu 10 dni 16 tys. ludzi zostało pozbawionych dachu nad głową wskutek trzęsienia ziemi. Wiadomość tę podał obecnie gubernator Erzerumu. Liczba śmiertelnych ofiar kataklizmu wzrosła według nieoficjalnych danych, do 2.430 osób. W okolicach Varto, które ucierpiały najbardziej, poniosło śmierć 2.257 osób. Wciąż jeszcze wićlu mieszkańców górskich wiosek uchodzi za zaginionych. Obecnie najważniejszym mem, jest zapewnienie dachu problenad głową tym, którzy sie uratowali i których prowizorycznie umieszczono w namiotach. Mniej więcej za dwa miesiące na wyżynie Anatolii rozpoczyna się zima. Temperatury sięgają do minus 14 stopni. Ekspert szwedzki dr Gustaw Weissglas bada obecnie z polecenia Międzynarodowego Czerwonego Krzyża na obszarze dotkniętym klęską możliwości podjęcia akcji przez organizację Czerwonego Krzyża. Komunikat KC KPZR o stanowisku kierownictwa KP Chin MOSKWA (PAP). — Agencja TASS podała komunikat następującej treści: W Komitecie Centralnym KPZR zwrócono poważną uwagę na opublikowany w prasie chińskiej komunikat XI Plenum KC KP Chin. którego obrady toczyły się pod kierownictwem tow. Mao Tse-tunga. Jak wynika z tego komunikatu, Plenum KC KPCh rozpatrzyło sprawy wewnętrzne i powzięło uchwałę w sprawie tzw. „wielkiej proletariackiej rewolucji kulturalnej”, Równocześnie Plenum złożyło szereg oświadczeń, na temat problemów międzynarodowego ruchu komunistycznego i w związku z tym wystąpiło oszczerczymi napaściami . przez ciwko KPZR i Związkowi Radzieckiemu. Uchwały Plenum potwierdziły oficjalnie, że kierownictwo KPCh zamierza również nadal prowadzić swój odrębny kurs, przeciwstawiając go linii marksistowsko-leninowskiej, wypracowanej wspólnie przez bratnie partie na naradach z roku 1957 i 1960. Dokumenty plenum wykazują, że kierownictwo KPCh usankcjonowało formalnie swą antyradziecką linię jako oficjalną politykę KP Chin. Plenum odrzuciło w istocie rzeczy propozycję KPZR i innych bratnich partii, dotyczącą wspólnych działań w walce przeciwko imperializmowi, w tym również przeciwko agresji imperializmu amerykańskiego w Wietnamie. Zwraca uwagę fakt, że właś-DOKONCZENIE NA STR. 2 szpalty i—i W przededniu 27 rocznity hitlerowskiego najazdu m Polskę Społeczeństwo polskie manifestuje swoja wole walki o pokój 31 sierpnia w praeddzień pamiętne] rocznicy tragicznego września — hitlerowskiego najazdu na Polskę i rozpoczęcia przez faszyzm ii wojny światowej, na terenie całego kraju odbyły się dziesiątki antywojennych manifestacji, na których społeczeństwo dało wyraz swojej woli walki o pokój, domagało się położenia kresu amerykańskiej agresji w Wietnamie. LODZ. Pod hasłami pokoju : bezpieczeństwa dla narodów odbyła sie w środę na terenie byłego obozu-kaźni w Radogoszczu wieJka manifestacja antywojenna, która zgromadziła 2C tys. mieszkańców Łodzi. Wzięli w niej udział b. więźniowie obozów koncentracyjnych, weterani ruchu rewolucyjnego, kombatanci II wojny światowej, delegacje łódzkich zakładów pracy, młodzież. Na wiec przybyli przedstawiciele władz łódzkich i wojewódzkich 2 I sekretarzami KŁ i KW PZPR — Józefem Spychalskim i Stefanem Jędryszczakiem. Tragedię 20 tys. więźniów Radogoszcza, zgładzonych bestialsko przez hitlerowskich oprawców, przypomniał przewodniczący łódzkiego obywatelskiego Komitetu Ochrony Pomników Walk i Męczeństwa Jerzy Lorens. Podkreśli) on, iż wstrząsająca tragedia Radogoszcza musi być przekazana młodemu pokoleniu, aby żyła w jego pamięci jako ostrzeżenie, a jednocześnie przypomniała, że idee, c które walczyli i krew przelewali polscy patrioci, zostały zrealizowane w wolnej ojczyźnie ludowej. W uchwalonej rezolucji uczestnicy zaprotestowali przeciwko narastającej w NRF fali militaryzmu i odwetu. Dane również wyraz solidarności walką narodu wietnamskiego, 2 który tak bohatersko opiera się zbrodniczej agresji USA. Przed mauzoleum i na pobliskim cmentarzu, gdzie spoczywają szczątki tragicznych ofiar Radogoszcza, złożono liczne wieńce i wiązanki kwiatów. GDAŃSK. W przeddzień 27- mej rocznicy wybuchu II wojny światowej w Gdańsku, gdzie padły pierwsze strzały rozpoczynające światową pożogę wojenną odbyła się wielka manifestacja mieszkańców Gdańska. Ponad 15 tys. osób zebrało się przed gmachem byłej Poczty Polskiej, gdzie 1 września 1939 roku 50-osobowa załoga polska stawiała bohaterski opór przeważającym siłom hitlerowców. Po zakończeniu wałki hitlerowcy. wbrew międzynarodowym prawom, rozstrzelali bohaterskich obrońców. W czasie manifestacji przemówienie okolicznościowe wygłosił dowódca Marynarki Wojennej wiceadmirał Zdzisław Studziński. Na zakończenie odbył się apel poległych... Również w Szymankowie w pow. Malbork odbyła sie manifestacja ludności przed pomnikiem zamordowanych tu przez hitlerowców 23 polskich kolejarzy i celników. 203 lat walki ludności Zakrzewa z naporem germańskim KOSZALIN. Ze szczególnym pietyzmem do obchodów 27 rocznicy wybuchu II wojny światowej przygotowali się mieszkańcy wsi Zakrzewo w pow. Zlotów. Stanowiąc w okresie zaborów, a następnie w czasach hitleryzmu ważny oŚTOdek polskości na ziemi złotowskiej, wieś Zakrzewo zapisała chlubne karty patriotyzmu i nieustępliwego oporu w walca z trwającym prawie 200 lat naporem germanizmu. Pragnąc zachować język polski i narodowe zwyczaje, pomimo szykan i prześladowań, mieszkańcy Zakrzewa posyłali swe dzieci do polskiej szkoły, zbudowali wspólnym wysiłkiem dom wiejski, gdzie młodzież uczyła się dziejów ojczystych i czytała książki Sienkiewicza, Orzeszkowej i Prusa. Również i po wyzwoleniu, mieszkańcy Zakrzewa stanęli pierwsi do odbudowy zniszczonych przez wojnę swych zagród, szczycąc się dziś najwyższymi w Koszalińskiem zbiorami zboża. Doceniając zasługi mieszkańców Zakrzewa w pracy ostatniego 20-lecia, prezydium WRN w Koszalinie wyróżniło tę wieś honorową odznaką „Za zasługi w rozwoju woj. koszalińskiego”. Z okazji obchodów tragicznego Września we wsi Zakrzewo odbędzie się 1 września ogólnowojewódzka manifestacja antywojenna. „Dni Wrześni" POZNAŃ. W dniu 31 sierpnia br. rozpoczęły się tradycyjne już „Dni Wrześni”, które trwać będą do 4 września br. Program różnorodnych imprez tych „Dni” nawiązuje do postępowych tradycji regionu wrzesińskiego, chlubiącego się m. in. czynnym uczestnictwem swoich patriotycznych kańców w powstańczych mieszwalkach pod Miłosławiem i Sokołowem, słynnymi strajkami szkolnymi dzieci wrzesińskich czy też uczestnictwem w walkach w Powstaniu Wielkopolskim. (SM) DOKOŃCZENIE NA STR. . Na str. 3 — czytaj artykuł „Fali Weiss” czyli wrzesień 1939. Dziś na Nepstadionie Program trzeciego dnia lekkoatletycznych mistrzostw Europ* przewiduje: godz. 9,00 — 110 m ppł. do dziesięcioboju (Dętko, Grzegorzewski), 10.00 — dysk do dziesięcioboju (Dętko, Grzegorzewski), 10.00 — skok w dal do pięcioboju (Noworyta, Sałacińska), 10,30 — 200 m kobiet przedbiegi (Kirszenstein, Kłobukowska), 11,30 — tyczka do dziesięcioboju (Dętko, Grzegorzewski), 11,30 — oszczep mężczyzn eliminacje (Sidło, Nikiciuk), 17.00 — 3 km z przeszkodami (ełiminacje (Motyl, Czapiewski), 17.00 — skok wzwyż mężczyzn final (Czernik), 17,00 — dysk kobiet finał, 17,35 — 200 m mężczyzn przedbiegi (Werner, Dudziak, Roma. nowski). 18,03 — 200 m kobiet półfinały 18,20 — 400 m ppł. półfinały (Gubiec) 18,1« — 1500 m finał (Szordykow-18,45 — oszczep do dziesięcioboju (Dętko, Grzegorzewski), 19.00 — 200 m mężczyzn półfinały. 19,20 — 400 m kobiet finał, 19,3o — 400 m mężczyzn finał (Grędziński, Badeński), 19,45 — 200 m "kobiet do pięcioboju (Noworyta, Sałacińska), 20.05 — 1590 m do dziesięcioboju (Dętko, Grzegorzewski). Ostatnie przygotowania do Centralnych Dożynek W sobotę próba generalna Trwają ostatnie przygotowania do Centralnych Dożynek, które zgodnie z tradycją, odbędą się w najbliższą niedzielę na Stadionie X-lecia w stolicy. Na terenie AWF na Bielanach odbywają się obecnie próby. najlepszych regionalnych zespołów artystycznych, tanecznych, chórów i kapel. W osiedlu studenckim „Przyjaźń” na Jelonkach ćwiczy gr.pa sportowców LZS, która wystąpi w czasie święta plonów z barwnym pokazem gimnastyki artystycznej. Znamy już również doźynkoy/c „władze”. Starostą Centralnych Dożynek został Stanisław Salamon, rolnik ze wsi Obrowniki w pow. Łowicz, posiadający 8-hoktarowe gospodarstwo. Starosta jest nie tylko wzorowym rolnikiem, znanym w okolicy hodowcą bydła i osiągającym wysokie plony zbóż oraz okopowych, lecz również działaczem społecznym, m. In. radnym PRN w Łowiczu. Starościną bedzie Janina Radaj ze wśi Wocławy' w po>v. Pruszcz Gdański, znana działaczka tamtej, szego koła gospodyń wiejskich 1 kółka rolniczego, zaliczanego do najlepszych w powiecie. Do Komitetu Organizacyjnego Centralnych Dożynek napływa wiele zgłoszeń DO karty wstępu na Stadion X-!ecia. Oczywiście dla wszystkich nie starczy miejsca. Mieszkańcy stolicy będą mieli możność obejrzenia tego pięknego widowiska iuż w sobotę 3 września o godzinie 15-teJ, o której rozpocznie Sie na Stadionie X-Iecia generalna próba, w strojach i pełnej gali. Ci, dla których zabraknie kart wstępu będą mogli obejrzeć to jedyne w swoim rodzaju piękne 1 barwne Święto Plonów w programie telewizyjnym, transmitowanym także przez mterwirję. (PAP) Wróg nie zdoła nigdy nadwerężyć żelaznej woli naszego narodu Wywiad z Ambasadorem DRW w Polsce Z okazji przypadającego 2 września święta narodowego Demokratycznej Republiki Wietnamu, Ambasador DRW w Polsce DO PHAT QUANG udzielił wywiadu łowi PAP — red. Maurycemu Kamienieckiemu przedstawicie~ Cały naród wietnamski — powiedział amb. Do Phat Quang — uroczyście obchodzi 21 rocznicę utworzenia Demokratycznej Republiki Wietnamu, która — będąc owocem rewolucji sierpniowej — stanowi wielkie zwycięstwo uzyskane w wyniku wspólnych wysiłków całego narodu. nas 21 lat istnienia DRW jest dla Wietnamczyków okresem zażartej i heroicznej walki o zachowanie niepodległości narodowej i budowę socjalizmu na północy, oraz o wyzwolenie południa i ponowne zjednoczenie kraju. Jest to także 21 lat stałego rozwoju i wspaniałych zwycięstw naszego narodu. W 1954 r. wielkie zwycięstwo pod Dien Bien Phu i układy genewskie w spra-wie Wietnamu przywróciły pokój w Wietnamie, ale już od podpisaniu następnego dnia pó amerykański tych układów rząjl systematycznie je gwałcił. Prowadząc, agresywną wojnę w celu prze. kształcenia części naszego kraju w neokolonię i bazę amerykańskiego militaryzmu, wysłał on dotychczas blisko 300 tys. żołnierzy amerykańskich do Południowego Wietnamu. W czasie minionych 12 lat imperialiści amerykańscy pogrążyli W nieszczęściu i krwi 14 min naszych rodaków, Nie godząc się z agresją imperialistów barbarzyńską ameryktńskieb, nasi rodacy z Południowego Wietnamu jednomyślnie powstli do walki przeciwko nim. Pod kierownictwem Frontu Wyzwoleń ia Narodowego południowego Wietnamu odnosili jedno zwycięstwo po drugim, zadając agresorom ciężkie straty w ludziach i sprzęcie, wyzwalając cztery piąte terytorium i trzy czwarte ludności. Wszystkie plany polityczne i militarne montowane przez agresorów USA w celu podporządkowania sobie bohaterskiego ludu Południowego Wietnamu, kolejno upadały. Całkowitym fiaskiem była wielka ofen sywa amerykańska w czasie ostatniego sezonu suszy (1965-66), która kosztowała agresorów ponad 43 tys. żołnierzy amerykańskich i satelickich zabitych i rannych, oraz ponad 1400 samolotów zestrzelonych lub zniszczonych; pogrąża ich to jeszcze głębiej w sytuacji zarazem żałosnej i kłopotliwej, Właśnie dlatego, aby wybrnąć z tej krytycznej sytuacji w Południowym Wietnamie imperialiści wysłali swoje samoloty przeciwko DRW. Od prawie dwóch łat agresorzy amery. kańscy starają się wszelkimi sposobami zniszczyć naszą , gospodarkę i zmasakrować naszą ludność cywilną w nadziei, że nas tym złamią. Noc i dzień ich bomby spadają na terytorium DRW bez wyboru: na fabryki, szkoły, szpitale, tamy, zapory — wszystko służy im za cel. Ale wróg, jakie by nie były jego wysiłki, nie zdoła nigdy nadwerężyć żelaznej woii całego naszego narodu, który , jest zdecydowany za wszelką cenę walczyć o swoją niepodległość, wolność i prawo do życia. dokończenie na str. 1 szpalty 3—5 Pierwsze polskie sukcesy w Budapeszcie Złote medale dla Kłobukowskiej i Maniaka Srebrny - dla Ireny Kirszenstein Największą niespodzianką - porażka Danka i 3 pierwszo miejsca zawodników NRD ♦ Grędziński i Bodeński w finde Ter-Owanesjan jeszcze raz pokonany przez Daviesa Dwukrotnie na Nepstadionie w Budapeszcie rozbrzmiewały w środę dźwięki Mazurka Dąbrowskiego. W drugim dniu VIII Mistrzostw Europy w lekkiej atletyce nasi sprinterzy triumfowali na dystansie 100 metrów. Złoty medal wśród kobiet zdobyła Ewa Kłobukowska wyprzedzając nieznacznie naszą drugą reprezentantkę, wielką faworytkę tego biegu Irenę Kirszenstein. Po niezwykle emocjonującej walce również Wiesław' Maniak zwyciężył w finałowym biegu na 100 m. O kolejności trzech pierwszych miejsc zadecydowała dopiero fotokomórka, Podwójnym sukcesem naszych reprezentantów zakończyły się półfinałowe starty cztery stumetrowców. Zarówno Badeński jak i Grędziński zajęli w swych seriach pierwsze miejsca, kwalifikując się do biegu finałowego, Z nieco mniejszym szczęściem startowali nasi dyskobole — Piątkowski i Begier. Pierwszy zajął IV, a drugi VII miejsce. Wielką sensacją była porażka pewnego zdawałoby się faworyta tej konkurencji, rekordzisty świata, Czechosłowaka Danka. Zajął on w finale zaledwie V miejsce. Trzy pierwsze miejsca w dysku — co jest największą sensacją dnia — zajęli niespodziewanie reprezentanci NRD. Zwyciężył Thorith przed Löschern i Milde. Niespodziewany przebieg miał również skok w dal mężczyzn. I tym razem szczęście uśmiechnęło się do reprezentanta W. Brytanii Daviesa, który ostatnim skokiem zapewni! sobie zwycięstwo (7,98 m) nad prowadzącym od pierwszej kolejki Ter-Owanesjanem (ZSRR), Podział medali mistrzowskich Po dwóch dniach mistrzostw podział medali przedstawia się następująco: S W. Brytania Prane ja Węgry NRF Zł. Sr. Br. NRD3 2 2 Polska2 1 ZSRRl 2 2 1 1 2 1 Nasze świetne sprinterki ni® zawiodły w Budapeszcie. Tym razem pierwsza była Ewa Kłobukowska — stąd jej radość Foto CAF — Photo fas-