Trybuna Ludu, listopad 1968 (XXI/301-330)

1968-11-21 / nr. 321

I wszysTktcTkTajów H 11 H iii l| l l PblAlc)'Zi”<to»czone) łączcie sie! JH_ J. ▼ MJ 4sM- J. JL CONR 321 (7150) ROK XXI WL/ WARSZAWA, CZWARTEK 21 LISTOPADA 1968 R. WYDANIE A' Cena 50 gr r mil........' ♦________________ Inauguracja Dni Książki „Człowiek, Świat, Polityka” Otwarcie w Katowicach ogólnopolskiej wystawy 50-letniego dorobku Spółdzielni Wydawniczej „Ksiigżka i Wiedza” Liczne imprezy artystyczne i spotkania z pisarzami — zainaugurowały w środę dekade książki polityczno-społecznej „Człowiek, Świat, Polityka". Najcelniejsze pozycje wydanej ostatnio literatury zaangażowanej wyszły naprzeciw czytelnika; udostępniono ie w bibliotekach i księgarniach, pokazano na wystawach książki. Program tegorocznych imprez wzbogacony został o spotkania z delegatami na V Zjazd, którzy własnymi obserwacjami uzupełniają i rozszerzają książkową wiedze o aktualnych wydarzeniach politycznych. Centralna imprezą pierwszego dnia dekady stało sie otwarcie w Katowicach ogólnopolskie! wystawy 50-letnieyo dorobku spółdzielni wydawniczej „Książką i Wiedza”. W uroczystości tej wziął udział członek Biura Politycznego KC PzRR. I sekretarz KW PZPR u, KntptyicacH Edward Gigrgk. Wyraził on przekonanie, że ekspozycja wniesie konkretny wkład w dzieło politycznego wychowania snołe* czeństwa. Tym samym — cefs wystawy są zbieżne z celami całej nasze; partii. Ekspozycja katowicka skiada sic z dwóch działów: historycznego, obejmującego książki wydane w lotach 1913—1948. oraz współczesnego, ukazującego pozycje edytorskie lat ostatnich. Obck tysiąca książek na wystawie pokazano oryginalne ulotki KPP, PPH, Gwardii Ludowej i Armii Ludowej. Wystawa mieści się w oddanym w środę do użytku nowoczesnym Budynku „Demu Książki”. W Rafaj&au. Staromiejskim w .Gdańsku odbyła sie inaugurai cja dekady książki „Człowiek -Świat, TT ĘOITtyka1^ 'Obecni byli: członek 3iura ~FcITTyć5- nego KC, I sekretarz KW PZPR w Gdańsku — Stanisław Kociołek i przewodniczący Prezydium WRN — Piotr Stolarek. Wykład inaugurujący dekade wygłosił prof, dr Bogdan Suchodolski. Uczestnicy spotkania zwiedzili następnie wystawę książek „Marksistowsko-Leninowska Myśi Filozoficzna” „Świat Człowieka a Wychoi wanie” oraz ekspozycje „Lenin w grafice artystów radzieckich” O rozpoczęciu dni książki „Człowiek, Świat, Polityka” przypomina w Warszawie 235 księgarń, które w witrynach swych wystawiły 70 tytułów tematycznie związanych charakterem dekady. Na eksz ponowanych miejscach znalazły sie wydawnictwa nawiązujące do V Zjazdu PZPR i 20 rocznicy zjednoczenia polskiego ruchu robotniczego, ukazujące materialny i duchowy dorobek narodu w okresie 24 lat PRL, DOKOŃCZENIE NA STR. t szpalty 5—6 Święto wychowawcy i pedagoga W piątek, centralna akademia w Warszawie W całym kraju trwają przygotowania do obchodów „Dnia Nauczyciela” — święta ponad 400 tys. osób, które na co dzień zajmują się kształceniem i wychowywaniem młodego pokolenia. DOKOŃCZENIE NA SIR. 8 szpalty 3—4 Doskonalenie form pomocy stypendialnej Rozszerzenie systemu nagród £ Opieka nad młodzieżą robotniczą i chłopską Wilgotno, słońca ani na lekarstwo W WARSZAWIE rankiem będzie mą li sto, w ciaqu dnia - zachmurzenie duże czasem mżawka albo lekki deszczyk Temperatura maksymalna około 4 stopni, słabe I umiarkowane wiatry ze wschodu i południowego wschodu. (pa) Przed naradą w Moskwie Komisja Przygotowawcza kontynuuje obrady w Budapeszcie Ostre potępienie zbrodni dokonanych w Indonezji i Grecji BUDAPESZT (PAP). Budapeszteński korespondent. PAP. red. Al, Kral .donosi: w środę, vłłD"bm.. w trzecim dniu obrad Komisji Przygotowawczej dc Międzynarodowej Narady Partii Komunistycznych i Robotniczych w Moskwie, trwała dyskusja nad, problemami, objętymi porządkiem dziennym W dyskusji zabierało Już głos ponad 40 mówców. Jak podkreślają obserwatorzy, w pracach Komisji Przygotowawczej w pełni są uwzględniane zasady . kolektywnego działania oraz respektowane są równe prawa wszystkich partii komunistycznych i robotniczych. Umożliwia to w maksymalnym stopniu wzięcie pod uwagę wszystkich opinii i konstruktywnych sugestii bratnich partii. Przewiduje się, że przed naradą w Moskwie odbędzie się jeszcze jedna sesja Komisji Przygotowawczej. Obecna budapeszteńska sesja Komisji zakończy prace najprawdopodobniej w czwartek 21 bm. Uczestnicy sesji Komisji Przygotowawczej do Międzynarodowej Narady Partii Komunistycznych i Robotniczych uchwalili następuje oświadczenie — My, przedstawiciele 67 partii komunistycznych i robotniczych, zebrani w Budapeszcie z oburzeniem potępiamy bestialski terror, jaki indonezyjska reakcja stosuje wobec komunistów i demokratów — bohaterskich bojowników przeciwko imperializmowi, o wolność i niezawisłość swojego kraju. Już trzy lata trwa w Indonezji krwawy terror. Zabito, bądź zamęczono, dziesiątki tysięcy ludzi. Setki tysięcy cierpią i giną w więzieniach oraz obozach koncentracyjnych. Bez sądu i śledztwa zostali zgładzeni: przewodniczący KC KP Indonezji tow. Aidit i inni przywódcy partii komunistycznej. Ostatnio reakcjoniści zhańbili się nowym ceniem okrucieństwem — stratowarzyszy Njono i Sudismana. Wyrażamy solidarność z komunistami i demokratami Indonezji. Zbrodnie indonezyjskich reakcjonistów nie ujdą im bezkarnie. Nie uda im się zgnębić miłującego wolność narodu indonezyjskiego, jego woli walki przeciwko imperializmowi — głosi oświadczenie. Uczestnicy Komisji Przygotowawczej uchwalili także protest przeciwko terrorowi w Grecji i przeciwko skazaniu na śmierć A. Panagulisa. Zaapelowali również do wszystkich sił antyfaszystowskich I antyimperialistycznych, dc wszystkich miłujących wolność ludzi, aby występowali w obronie A. Panagulisa, Spotkanie premiera J. Cyrankiewicza z aktywem studenckim W śrorip Prezes Rady Ministrów Józef Cyrankiewicz denckim przodownikami nauki u; w'vzszvch uczelniach 'kraju'. OEok przedstawicieli ■kierownictw organizacji młodzieżowych — przewodniczącego Rady Naczelnej ZSP Jerzego Piątkowskiego, przewodniczącego ZG ZMW Zdzisława Kurowskiego i sekretarza ZG ZMS Jana Maja — w spotkaniu ucze-i.niczyli: minister O- światy i Szkolnictwa Wyższego — prof. Henryk Jabłoński oraz zastępca kierownika Wydziału Nauki i Oświaty KC PZPR — Zenon Wróblewski. Przybyłych serdecznie powitał Premier Cyrankiewicz wyrażając zadowolenie ze spotkania, które ułatwi poznanie problemów nurtujących środowiska studenckie J. Piątkowski przedstawił następnie główne problemy ruchu studenckiego oraz działalności ZSP. Stwierdził on m. in., iż kampania przedzjazdowa przyniosła znaczne ożywienie polityczne środowisk studenckich, włączyła studentów do aktywnego nurtu dyskusji nad Tezami zjazdowymi. Wyrazem zaangażowania studentów w sprawy kęaju była praca społeczna wykonywana m. in. w brygadach żniwnych i Ochotniczych Hufcach Pracy oraz masowo podejmowany studencki czyn zjazdowy. W ożywionej kilkugodzinnej dyskusji studenci mówili o najważniejszych zagadnieniach nauczania, pracy wychowawczo-politycznej na wyższych uczelniach oraz problemach bytowych młodzieży akademickiej. Zwracano uwagę szczególnie na potrzebę prowadzenia pogłębionej pracy politycznej wśród młodzieży studenckiej, podniesienia na wyższy poziom wykładanych na uczelniach nauk politycznych. Wychowanie obywatelskie i praca ideowo-polityczna na uczelniach nie mogą mieć cech akcji, muszą być realizowane systematycznie i skutecznie. Wielokrotnie z uznaniem podkreślano na spotkaniu dużą pomoc finansową państwa dla młodzieży studiującej. Padały postulaty doskonalenia form pomocy stypendialnej" jako istotnego wychowawczego. instrumerfcu _ ) Zwracano uwagę na konieczność przygotowania absolwenta uczelni do pracy zawodowej nie tylko pod względem zawodowym, ale i także politycznym. Padły wnioski rozszerzenia systemu nagród za dobrą systematyczną i terminową naukę, oraz zwiększenia skuteczności działania systemu stypendiów naukowych. Wiele miejsca poświęcono też opiece nad młodzieżą pochodzenia robotniczego i chłopskiego. Premier J. Cyrankiewicz w bezpośredniej dyskusji ustosunkował się do wypowiedzi studentów, odpowiadał na pytania, wyjaśniał niektóre problemy wiążące się z organizacją i pracą 1 szkolnictwa wyższego. Z uznaniem podkreślił on rzeczowość dyskusji i aktywne zaangażowanie młodzieży akademickiej sprawy swoich uczelni i śrow dowisk, co również znalazło swój wyraz w dyskusji przedzjazdowej. Premier zapowiedział też dalsze prace nad problemami dotyczącymi wyższych uczelni, które w większości znalazły odbicie w nowej ustawie o szkolnictwie wyższym a także w realizowanych przez resort oświaty zmianach organizacyjnych na wyższych uczelniach. (PAP) Wyrazy wdzięczności dla narodu polskiego Pismo przewodniczącego Prezydium KC NFW do przywódców Polski 20 bm. sekretarz Stałego Przedstawicielstwa Narodowego Frontu Wyzwolenia Wietnamu Południowego Le Hoanh przekazał pismo Przewodniczącego Prezydium Komitetu Centralnego NFW Nguyen Huu Tho, skierowane do I Sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki, Przewodniczącego Rady Państwa i OK FJN Mariana Spychalskiego i Prezesa Rady Ministrów Józefa Cyrankiewicza. Przewodniczący Nguyen Huu Tho, przekazując serdeczne podziękowanie za pomoc i poparcie narodu polskiego dla walczącego Wietnamu, stwierdza m. in.: Lud południowowietnamski, walczący przeciwko agresji amerykańskiej o ocalenie narodowe, zawsze spotyka! się z sympatia, gorącym poparciem i coraz większą, skuteczniejszą pomocą ze strony PZPR, rządu PRL, Frontu Jedności Narodu, organizacji społecznych i całego bratniego narodu polskiego. Ludność i KC Narodowego Frontu Wyzwolenia Wietnamu Południowego wysoko cenią serdeczne poparcie i pomoc udzielane przez partię, rząd PRL, Front Jedności Narodu i naród polski. Uważają, że stanowią one aktywny, skuteczny wkład w dzieło zwiększenia potencjału służącego naszej walce, że są wielką zachętą dla armii I ludności prowadzącej walkę przeciwko agresywnej wojnie rozpętanej przez imperialistów amerykańskich. Wytężając wszystkie swe siły, przy cennej pomocy społeczeństwa polskiego 1 Innych narodów krajów socjalistycznych, cieszący się poparciem i sympatią postępowych narodów całego świata lud Wietnamu Południowego z pewnością spełni swój narodowy i internacjonalistyczny obowiązek. Niech mi wolno będzie skorzystać z tej okazji, by w Imieniu ludności i KC Narodowego Frontu Wyzwolenia Wietnamu Południowego, przekazać Wam i za Waszym pośrednictwem - PZPR, rządowi PRL, FJN i całemu społeczeństwu polskiemu, nasze gorące wyrazy wdzięczności. List zawiera również serdeczne życzenia dalszych sukcesów dla Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i narodu polskiego w budownictwie socjalistycznym oraz w walce o utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa w Europie i na święcie. (PAP) ’ J ' Spotkanie Przewodniczącego Rady Państwa z ambasadorami PUL Przewodniczący Rady Państwa, Marszałek Polski Marian Spychalski przyjął w Belwederze przebywających służbowo w Warszawie ambasadorów PRL w Austrii, Bułgarii, Czechosłowacji, Danii, Francji, Jugosławii, NRD, Rumunii, Szwecji, na Węgrzech, we Włoszech i w ZSRR oraz szefa Misji Wojskowej PRL w Berlinie Zachodnim. Obecni byli: kierownik Ministerstwa Spraw Zagranicznych wiceminister Józef Winiewicz oraz wiceminister Adam Kruczkowski. (PAP) RZECZNIK RZĄDU ZRA: Kair zgodziłby się na konferencję 4 mocarstw PARY2 (PAP). Rząd ZRA ustosunkowałby się przychylnie do konferencji czterech wielkich mocarstw na rzecz sprawiedliwego i pokojowego uregulowania kryzysu na Bliskim Wschodzie — tak odpowiedzią] w środę oficjalny rzecznik rządu ZRA jednemu z dziennikarzy, który go zapytał, jak rząd ZRA zapatrywałby się na tego rodzaju zebranie. Rzecznik oświadczył m. in. „Cztery wielkie mocarstwa ja. ko stali członkowie Rady Bezpieczeństwa ONZ ponoszą szczególną odpowiedzialnośf za utrzymanie pokoju na świecie. Wszelkie wysiłki na rzecz przywrócenia na Bliskim Wschodzie pokoju, opartego na sprawiedliwości, byłyby nie tylko do przyjęcia, lecz nawet konieczne i pożyteczne” (DOKOŃCZENIE NA STR. 2] szpalty 4—5 UCHWAŁY PARTII DROGOWSKAZEM NARODU Codzienną pracą realizujemy zadania postawione przez V Zjazd W zakładach pracy trwa dialog z delegatami Spotkanie w Zielonej Górze z przodownikami czynu zjazdowego W klimacie społeczno - politycznego zaangażowania przebiega każdy dzień po zakończeniu V Zjazdu PZPR W zakładach pracy trwa realizacja długofalowych zobowiązań podjętych na cześć Zjazdu. Odbywają się spotkania z uczestnikami warszawskich obrad. Atmosfera tych spotkań świadczy o powszechnej aprobacie dla prac Zjazdu i nakreślonej przez Zjazd drogi dalszego rozwoju kraju. W środę w zielonogórskiej Hali Ludowej odbyło się spotkanie egzekutywy KW PZPR i delegatów na V Zjazd partii z tysiącosobową downików czynu grupą przozjazdowego Ziemi Lubuskiej. Licznie przybyli także przedstawiciele mieszkańców Zielonej Góry oraz delegacje wielu powiatów środkowego Nadodrza. Przemówienie wygłosił członek KC, I sekretarz KW PZPR w Zielonej Górze — Tadeusz Wieczorek. Przekazał on gorące słowa uznania realizatorom czynu zjazdowego, którzy zapewnili gospodarce narodowej dodatkową produkcję przewyższającą znacznie pół miliarda złotych i przyczynili się tym samym do przedterminowego wykonania całorocznych planów produkcyjnych w szeregu zakładów. Mówca podkreślił, że pomnożone czynem zjazdowym ogólne efekty gospodarcze województwa są wyrazem głębokiego patriotyzmu i przywiązania ludzi pracy do ziemi ojczystej nad Odrą i Nysą ŁUżycką. Szczególnie wyróżnili się w czynie zjazdowym lubuscy metalowcy, którzy zbliżają się do końca realizacji zobowiązań o łącznej wartości 78 min zł. Gospodarka narodowa otrzymała — dzięki nim dodatkowo m. in. 60 maszyn odlewniczych na eksport z „Dozametu", 800 sztuk korpusów ciągnika „Ursus” z Zakładów Mechanicznych „Gorzów”, prototyp wagonu metalowego, a także 100 ton konstrukcji metalowych z „Zastalu”. W wielu zakładach nastąpiła rozbudowa zaplecza socjalnego i poprawiły się warunki pracy. Z dużym uznaniem mówił Tadeusz Wieczorek o pracy przedzjazdowej młodzieży. Gdy mówca skierował do przodowników czyny zjazdowego gorące wyrazy podzięki, rozległy się harcerskie fanfary i na salę wkroczyła 500-osobowa grupa młodzieży z czerwonymi kwiatami. Młodzież w odświętnych strojach organizacyjnych i ludowych strojach lubuskich, otoczyła przodowników czynu zjazdowego zwartym pierścieniem. W imieniu organizacji młodzieżowych województwa pracownica zielonogórskich zakładów „Polska Wełna” Wiesława Szewczyk —- złożyła meldunek o realizacji czynu zjazdowego, o gotowości młodzieży do dalszej pracy dla dobra ojczyzny ludowej. Wśród owacji zebranych, wręczono pierwszemu sekretarzowi KW księgę czynu zjazdowego młodzieżowych wojewódzkich organizacji. W imieniu ludzi pracy Ziemi Lubuskiej glos zabierali przodownicy czynu zjazdowego: brygadzista „Dozametu” Antoni Konel, rolnik z Kromolina Ferdynand Czuć, robotnica Żarskich Zakładów Przemysłu Wełnianego Halina Habędzka, nauczyciel szkoły podstawowej w Szprotawie Waldemar Stachrowski i inni. W czasie uroczystości 100 przodowników czynu zjazdowego otrzymało honorowe odznaki „Za zasługi dla rozwoju województwa zielonogórskiego”. Na zakończenie uczestnicy spotkania uchwalili jednomyślnie list do Władysława Gomułki, w którym dali wyraz swego gorącego poparcia dla polityki partii oraz gotowości do realizacji uchwały V Zjazdu. WARSZAWA W sali kinowej żerańskiej FSO odbyło się w środę pozjazdowe spotkanie aktywu tego motoryzacyjnego kombinatu. O przebiegu, treści atmosferze obrad Zjazdu, a i także o pracy jego komisji po'uformowali obszernie uczestników spotkania delegaci: członek nowego KC PZPR — tokarz Wacław Staniszewski i I sekretarz KZ PZPR — Edward Pietrzak. do Zebrani uchwalili tekst listu Władysława Gomułki Składając W. Gomułce, w ińiieniu całej organizacji par. tyjnej i załogi FSO, najserdeczniejsze życzenia z okazji ponownego wybrania go I Se. kretarzem Komitetu Centralnego PZPR, aktywiści FSC nisza „Przebieg obrad Zjazdu śledziliśmy z ogromną uwagą. Mają one wielkie znaczenie dla umocnienia kierowniczej roli partii ora? dalszego wzrostu jej autorytetu wśród ludzi pracy Polski Ludowej! w międzynarodowym ruchu robotniczym. W uchwal*, jaką przyjął V Zjazd partii dostrzegamy wiele własnych wniosków i postulatów zgłoszonych w dyskusji przedzjazdowej. Jest to niewątpliwie odbiciem mocnej i ścisłej więzi partii z narodem. Cieszymy się również z faktu, iż członkiem centralnych władz partii został, wśród Innych robotników, nasz delegat — tokarz z narzędziowni, tow. Wacław Staniszewski, Jest to wyrazem uznania dla naszej POP. Odpowiemy na to zaufanie partii pełnym zaangażowaniem i konsekwentną realizacją uchwał V Zjazi-ł 11 Jesteśmy przekonani, drogi tow. Wiesławie, że naród polski ze swą partią i Jej KC osiągnie pod waszym kierownictwem nowe zwycięstwa na drodze budownictwa socjalistycznego. Zapewniamy was, że realizując generalną linie partii, nasza organizacja niewzruszenie stać będzie na pozycjach marksiżmu-leninizmu i proletariackiego internacjonalizmu”. GDAŃSK W spotkaniu z aktywem partyjnym dzielnicy Wrzeszcz wzięło udział 6 delegatów, którzy uczestniczyli w obradach V Zjazdu, w ich liczbie członek KC PZPR Barbara Krupa — adiunkt Akademii Medycznej w Gdańsku. Szczególną uwagę zwróciła na zagadnienia nauki i ona oświaty, które po raz pierwszy omawiane były na Zjeździe w tak szerokim zakresie. Zastępca członka KC Franciszek Wiśniowski, elektromechanik ze Stoczni Północnej w Gdańsku na spotkaniu w dzielnicy portowej omówił problemy socjalno-bytowe po. ruszane na Zjeździe. Delegaci na Zjazd z ramienia 17-tysięcznej załogi Gdańskiej im. Lenina — stoczni Jerzy Pieńkowski z-ca członka KC PZPR, inż. Zbigniew Gustowski, Stefan Paul oraz inż. Henryk Pazderski spotkali się z akty. wem polityczno-gospodarczym stoczni. DOKOŃCZENIE NA STR. 8 szpalty 4—fl A. Husak: Siły prawicowe głównym niebezpieczeństwem Obrady Plenum KC KP Słowacji Apel najwyższych władz CSRS o zakończenie strajku studentów i odcięcie się obywateli od awanturników Spotkanie A. Dubczeka z I sekretarzami organizacji terenowych PRAGA (PAP). Korespondenci PAP red. _S1. Lewandowski i R. Gryglak donoszą: W Bratysławie kontynuowało w środę obrady plenum Komitetu Centralnego KP Słowacji Po referacie pierwszego sekretarza KPS Husaka (treść referatu podajemy na str. 2) rozwinęła się dyskusja. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia omówione w referacie 1 uzupełniali je własnymi uwagami. Niektórzy mówcy zwracali uwagę na konieczność zanalizowania pracy partii od początku bieżącego roku. Mówiono o konieczności ujawniania zarówno pozytywnych, jak i negatywnych zjawisk tego okresu. Wiele miejsca w dyskusji zajęły także sprawy stosunków w poszczególnych przedsiębiorstwach słowackich, problemy ekonomiczne i związko-UJe. Plenum KC KP Słowacji wywołało w całym kraju duże zainteresowanie. Zwrócone uwagę na zawartą w przemówieniu Husaka charakterystykę wzmagania się ataków sii antysocjalistycznych na kierowniczą rolę partii, jak również umocnienia się różnych grup radykalnych, awanturniczych czy nawet utopijnych oraz tendencji prawicowo-oportunistycznych. 19 bm. na zamku praskim odbyła się narada pierwszych sekretarzy okręgowych i powiatowych komitetów KPCz. i sekretarz KC KPCz A. Dubczek poinformował uczestników narady o uchwałach przebiegu listopadowego plei num KC KPCz. Stwierdzili przy tym, że podstawowe dokumenty plenum dają wszystkim komunistom i całej partii wyraźną i obowiązującą dyrektywę. A. Dubczek poświęcił wiele uwagi sprawom podniesienia kierowniczej roli partii oraz działalności komunistów w niepartyjnych organach i instytucjach. Podkreślił również konieczność usprawnienia pracy aktywu partyjnego i aparatu partii dla zrealizowania uchwal plenum listopadowego. Uchwały plenum listopadowego KC KPCz — najwyższej instancji partyjnej — dają wszystkim komunistom i całemu społeczeństwu jasną i konkretną gwarancje, iż postyczniowa polityka partii, uwolniona od negatywnych zjawisk rozwoju postyczniowego. bedzie sie nadal rozwijać i stopniowo realizować. W związku z tym A. Dubczek podkreślił obowiązkowy charakter dokumentów listopadowego plenum KPCz dla wszystkich członków organizacji i instancji partyjnych. Stwierdził an. te na gruncie jednolitej interpretacji uchwal plenum, można zjednoczyć szeregi partyjne i rozwijać pozytywną politykę. W celu utrwalenia kierowniczej roli partii należy konsekwentnie wzmacniać zasady centralizmu demokratycznego i demokracji wewnątrzpartyjnej, poświęcać szczególną uwagę pracy wychowawczej i ideologicznej oraz umacnianiu dyscypliny partyjnej i poczucia odpowiedzialności w duchu zasad statutu partii. A. Dubczek poinformował pierwszych sekretarzy organizacji terenowych o dalszych działaniach partii, mających na celu zapewnienie warunków dla wcielenia w życie uchwał Komitetu Centralnego oraz rozwinięcia polityki KPCz w sprawach wewnętrznego życia i w związku z internacjonalistycznymi obowiązkami CSRS. Plan dalszych działań partii przewiduje, że podstawowe organizacje partyjne na swych listopadowych zebraniach omówią dokumenty, przyjęte przez plenum KC KPCź, wyciągną z nich wnioski dla swej własnej działalności oraz uwzględnią zasady i cele rezolucji plenum listopadowego we własnych planach. Uęzęstnipy narady w swoich przemówieniach całkowicie zaaprobowali uchwały listopadowego plenum ICC KPCz, które ustaliło zadania działalności partii. Stwierdzano, że należy zwrócić uwagę na sprawy polityki ekonomicznej i kadrowej oraz pozytywnego oddziaływania partyjnego ng środki masowego przekazu, jak również rozwijać tradycyjne stosunki przyjaźni ze DOKOŃCZENIE NA STR. 2 szpalty 1—4 UCHWAŁĘ V ZJAZDU Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej zamieszczamy na str. 3 — 7 Po faszystowskim wyroku w Atenach W obronie życia Panagulisa RZYM, LONDYN (PAP) 2C bm. pomiędzy godziną 8.55 a 9 rano zamarło na 5 minut życie w całych Włoszech. Stanęły - pociągi i autobusv. zatrzymały się maszyny w fabrykach, zamarł niemal całkowicie ruch na ulicach wielkich miast, nauczyciele przerwali lekcje w szkołach. W ten sposób społeczeństwo włoskie wyraziło swój protest przeciw skazaniu na śmierć przez sąd grecki antyfaszysty, Aleksandra Panaguliisa. Jak donoszą z Hagi, 18 Greków zamieszkujących Holandię rozpoczęło strajk głodowy przed gmachem ambasady greckiej, protestując przeciwko skazaniu na śmierć Aleksandra Panagulisa. Według doniesień ze Strasburga, sekretarz generalny Rady Europejskiej, ■ Petei Smithers, zwrócił się do rządu greckiego z wezwaniem o anulowanie wyroku skazującego Panągulisa na karć śmierci Matka Aleksandra Panagulisa złożyła w środę przez adwokata prośbę o ułaskawienie jei syna, Sekretarz generalny ONZ U Thant zaapelował osobiście o darowanie życia A. Panaguiisowi Nowy proces PARYŻ (PAP). Przed ateńskim trybunałem wojskowym rozpoczął się w środę ranc proces 16 studentów członków organizacji „Rigas Feraios” greckiego, (od nazwiska poety bohatera ruchu niepodległościowego). 9 studentów będzie sądzonych zaocznie Grupa ta jest oskarżona o próbę obalenia rządzącej obecnie junty wojskowej. (Nasz komentarz czytaj na str. 2). Wszystkie siły i umiejętności dla Polski Ludowej Listy do KC i tow. Wiesława Nie zmniejsza się poczta napływająca po V Zjeździe PZPIł na ręce kierownictwa partii i I Sekretarza KC — Władysława Gomułki. Listy i depesze nadchodzą z różnych zakątków kraju, od organizacji partyjnych, społecznych i młodzieżowych, od załóg zakładów przemysłowych i gospodarstw rolnych, uczniów szkół studentów wyższych uczelni nauczycieli. Wiele depesz 2 gratulacjami i życzeniami dla KC i jego I Sekretarza nosi podpisy osób prywatnych. Piszą załoga i zakładowa organizacja partyjna Poznańskiej Fabryki Maszyn Żniwnych: „Z wielką uwagą śledziliśmy cały przebieg obrad V Zjazdu, któregc uchwały są dla nas obowiązującym programem działania. Referat sprawozdawczy KC wygłoszony przez Was, tow. Wiesławie, bogata, przepojona troską o do bro partii i narodu dyskusja sa nowym wkładem w dzieło konstruktywnego rozwoju myśli marksistowsko - leninowskiej, w dzieło dalszego zwycięskiego budownictwa socjalistycznego w Polsce” „Ze szczególną uwagą słuchaliśmy wystąpień dotyczących polityki zagranicznej partii oraz oceny zagadnień międzynarodowych’1 — czytamy m. in. w liście Podstawowej Organizacji Partyjnej przy Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Żarach. „Jako mieszkańcom piastowskich ziem nad Nysą sprawy te są nam bardzo bliskie. Dalekowzroczna i mądra polityka partii, siła obronna naszego obozu, a w nim Polski Ludowej pozwala nam spokojnie żyć i pracować dla potęgi i rozkwitu naszej ojczyzny. Z pełnym zadowoleniem przyjęliśmy wiadomość 0 wyborze nowych władz partyjnych, a w szczególności o wyborze Was, tow. Wiesławie na I Sekretarza KC”. na Załoga i organizacja partyjkrośnieńskich hut szkła przekazując Wł. Gomułce gorące gratulacje z okazji wyboru na stanowisko I Sekretarza KC pisze: „Jesteśmy przekonani, że pod Waszym przewodnictwem Polska Zjednoczona Partia Robotnicza poprowadzi naród polski do trwałych zwycięstw na drodze budownictwa socjalizmu i umocnienia pokoju”. Członkowie ZMW z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie życzą Wł. Gomułce dalszych sukcesów w umacnianiu naszej socjalistycznej ojczyzny a jednocześnie zapewniają, że dołożą wszelkich starań, by przyczynić się do realizacji uchwały V Zjazdu. „My, młodzież Technikum i Zasadniczej Szkoły Terenów Zieleni w Gdańsku - Oliwie gorąco popieramy uchwały V Zjazdu i zobowiązujemy się codzienną nauką i godnym zachowaniem oraz czynami społecznie użytecznymi przyczyniać się do rozkwitu Polski Ludowej i budowy socjalizmu w naszym kraju. Pozdrawiamy przywódców naszej partii oraz zapewniamy o naszym przywiązaniu do idei socjalizmu”. „Pragniemy zapewnić KC PZPR 1 jego Biuro Polityczne — piszą nauczyciele powiatu kraśnickiego, że nie będziemy szczędzić swych sił i umiejętności dla sprawy lepszego wychowania powierzonej nam młodzieży”. Depesze serdecznymi z gratulacjami i życzeniami dla Wł. Gomułki nadeszły od załóg cegielni nr 1 w Brzezince (woj. katowickie), Wytwórni Części Samochodowych w Iławie, Zakładu Remontowo- Montażowego Centralnego Związku Spółdzielni Mleczarskich w Białymstoku, Wrocławskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i wielu innych zakładów pracy. Dalszych sukcesów w pracy dla kraju życzą Wł. Gomułce organizacje społeczne. Depesze gratulacyjne nadesłały m. in. koła: ZSL w Nakle, ZBoWiD w Pniewach (pow! Szamotuły) i Ligi Kobiet w Piastowie. (PASS M