Trybuna Ludu, lipiec 1970 (XXII/181-211)

1970-07-15 / nr. 195

Pr0lC,ar"1S” I II T Bi 1 1 W1 €\ ■ 11 1 1 I Organ KC wszystkich krajów mMM /Jj Wk: Bill gig |i ||| Ppjjjfjf I | | | I H H Polskiej Zjednoczonej ----łączcie si*! Mi ■ y M^F i fCIL Mi A %aL VJI Ul Partii Robotniczej NR 195 (7849) ROK XXII WARSZAWA. ŚRODA 15 LIPCA 1970 R. WYDANIE A Cena 50 gr Posiedzenie Komitetu Rozbrojeniowego GENEWA (PAP). Na wtorkowym posiedzeniu Komitetu Rozbrojeniowego zabrał głos delegat radziecki A. Roszczin. Przemówienie swe poświęcił problemowi całkowitego zakazu broni chemicznej i bakteriologicznej. Dążenie poszczególnych krajów, aby ograniczyć się na razie do zakazu produkcji broni bakteriologicznej — powiedział Roszczin — prowadzi w istocie rzeczy do utrzymywania na nieokreślony czas możliwości stosowania niebezpiecznej broni masowej zagłady — a mianowicie broni chemicznej. Nawiązując do prób pewnych państw ograniczenia dyskusji nad problemem całkowitego zakazu broni chemicznej i bakteriologicznej do technicznych szczegółów, Roszczin oświadczył, te zdaniem delegacji ZSRR uwaga Komitetu powinna ślę koncentrować przede wszystkim na rozwiązywaniu zagadnień politycznych związanych z zakazem tych środków prowadzenia wojny. Na posiedzeniu zabrali równie! glos przedstawiciele Jugosławii, Szwecji, Japonii i Holandii. Sesja Rady Najwyższej ZSRR A. Szitikow - przewodniczącym Rady Związku J. Nasriddinowa - przewodniczącą Rady Narodowości Wspólne posiedzenie obu izb wybierze Prezydium Rady Najwyższej oraz powoła Radę Ministrów MOSKWA (PAP). We wtorek 14 bm. otwarta została na Kremlu sesja Rady Najwyższej ZSRR nowej kadencji. W pracy parlamentu uczestniczą deputowani Ł. Breżniew, A. Kosygin, N. Podgórny i inni przywódcy radzieccy. Sesja wybierze nowe Prezydium Rady Najwyższej i utworzy rząd ZSRR. Omówiony będzie projekt zasad ustawodawstwa pracy. Otwierając odrębne posiedzenia dwóch równoprawnych izb parlamentu — Rady Związku i Rady Narodowości, najstarsi Fiedin deputowani, pisarz K. i członek Akademii Dmitrij Skobielcyn stwierdzili, że Związek Radziecki odniósł wielkie sukcesy we wszystkich dziedzinach gospodarki, na polu rozwijania kultury i podnoszenia dobrobytu ludności. Przewiduje się m. in., że w roku bieżącym produkcja wyniesie tyle ile wyprodukowano we wszystkich przedwojehnych pięciolatkach. Wybrano przewodniczących obu izb. Na czele Rady Związku stanął 58-łetni Aleksiej Szitikow, pierwszy sekretarz Chabarowskiego Krajowego Komitetu KPZR (Daleki Wschód), a funkcje przewodniczącej Rady Narodowości objęła 50-letnia Jadgar Nasriddinowa Uzbekistanu. Inżynier Nasridz dinowa zajmuje stanowisko przewodniczącej Prezydium Rady Najwyższej Uzbekistanu (Azja Środkowa). W przerwach między sesjami obradują Prezydium Rady Najwyższej, stałe komisje, deputowani w swoich okręgach wyborczych. Na obecnej sesji wybrano po 13 komisji w każdej Izbie. Komisje zostały .skompletowane odpowiednio do podstawowych kierunków budownictwa państwowego, gospodarczego i społeczno-kulturalnego, zajmując się poszczególnymi problemami działalności Rady Jak wiadomo, wybory Rady Najwyższej nowej kadencji odbyły się 14 czerwca. Na sesji podkreślono, że we wszystkich okręgach kandydaci zostali wybrani bezwzględna większością głosów. Najwyższej. M. in. zakres di.iałalnośji Komisji Spraw Zagranicznych obejm i je problemy polityki zagranicznej ZSRR i kontaktów z innymi państwami. Przewodniczącymi Komisji Spraw Zagranicznych zostali członek Politycznego KC KPZR Biura M. Susłow i sekretarz KC KPZR B. Ponomariow. W skład wszystkimi komisji weszło ponad 900 deputowanych. Na posiedzeniach Rady Związku i Rady Narodowości wybrano komisję mandatową. Po wysłuchaniu referatów przewodniczących komisji mandatowych, parlament zatwierdził pełnomocnictwa wszystkich 1.517 deputowanych. Do Rady Najwyższej wybrano przedstawicieli 62 narodowości, 481 deputowanych to robotnicy, 282 — chłopi, 146 — działacze nauki i kultury, jak również oświaty i ochrony zdrowia, 57 — to wojskowi. znajdują się Wśród deputowanych pracownicy organów partyjnych, związkowych, komsomolskich i państwowych oraz kierownicy Kobiety w liczbie przedsiębiorstw. 463 stanowią ponad 30 procent ogółu deputowanych. Wśród deputowanych jest 1.096 członków ^kandydatów KPZR oraz 42* bezpartyjnych. Sesja będzie kontynuowała obrady w środę 15 bm. Memorandum na temat przygotowania ogólnoeuropejskiej konferencji bezpieczeństwa Inicjatywa rządu Austrii WIEDEN (PAP). We wtorek tustriacka Rada Ministrów zatwierdziła tekst memorandum na temat przygotowania ogólnoeuropejskiej konferencji bezpieczeństwa, które rząd austriacki zamierza wręczył! krajom zainteresowanym. W wywiadzie radiowo-telewizyjnym minister Spraw Zagranicznych Austrii, Rudoll Klrchschlaeger, oświadczył, że ten dokument został opracowany w celu wyrażenia zainteresowania, z jakim odnosi się rząd austriacki do tego projektu oraz aby przedstawić jego poglądy. Powinno to zresztą—dodał minister — przyczynić się do polityki odprężenia, której tak potrzebuje Europa dla swego bezpieczeństwa. W konferencji winny wziąć udział wszystkie kraje europejskie oraz Stany Zjednoczone i Kanada Jeżeli — dodał minister — mówię o wszystkich krajach europejskich, mam na myśli również NRD i NRF. Tekst memorandum przed doręczeniem go rządom zainteresowanym zostanie jeszcze przekazany parlamentowi austriackiemu, a później będzie opublikowany Strajk powszechny sparaliżował życie w Bengali! Zachodnim DELHI (PAP). Zycie w Zachodnim Bengalu — prowincji liczącej 43 miliony mieszkańców, zamarło we wtorek wskutek strajku powszechnego, ogłoszonego przez partie lewicowe. Większość fabryk przerwała pracę, pociągi nie kursowały, sklepy były zamknięte, a urzędy puste. W kalkuckim porcie lotniczym odwołano loty na liniach krajowych, autobusy i tramwaje stały w zajezdniach. Władze zmobilizowały 60 tysięcy policjantów. 10 batalionów rezerw policyjnych i wezwały na pomoc armie. Patrole wojska krążyły w dzielnicach przemysłowych Kalkuty. Do wtorkowego popołudnia aresztowano przeszło 240 osób. W śródmieściu Kalkuty doszło do starć, gdy strajkujący obrzucili petardami policje i uszkodzili wór policyjny. Partie lewicowe ogłosiły strajk: aby zmusić władzp do wstrzymania rug chłopskich i przyspieszenia wyborów stanowych. W górach Maroka odnaleziono rozbity samolot i zwłoki ośmiu pasażerów ALGIER (PAP). W ostatni cli dniach na zboczach eórv Ukaimeden (3280 metrów), jednego z najwyższych szczytów Średniego Atlasu w odległości 50 km od Marakeszu pewien pastuch marokański znalazł szczątki samolotu ) bardzo dobrze zachowane zwłoki ośmiu mężczyzn. Samolot nie miał żadnych znaków rozpoznawczych zaś przy mężczyznach nie znaleziono żadnych dokumentów osobistych. W luku samolotu było sporo broni lekkiej. lot Przypuszcza sie. że był to samoudaiacy sie potajemnie do Biafry. wioząc broń i najemników. Zdaniem ekspertów rozbił sie _w zimie i dlatego zamrożone w śniegu ciała ośmiu mężczyzn zachowały sie w dobrym stanie. Wielki przegląd dorobku kultury robotniczej Festiwal Kulturalny Związków Zawodowych 18 października — inauguracja We wtorek odbyło się w CRZZ inauguracyjne posiedzenie Ogólnopolskiego Komitetu Organizacyjnego Festiwalu Kulturalnego Związków Zawodowych. W skład komitetu, któremu przewodniczy sekretarz CRZZ — Wiesław Adamski, wchodzą kulturalno-oświatowi działacze związków zawodowych, przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki, organizacji młodzieżowych, stowarzyszeń społecznokulturalnych i oświatowych, organizacji środowisk twórczych oraz innych organizacji i instytucji zainteresowanych upowszechnianiem kultury. Festiwal rozpocznie się 18 października br. i trwać będzie do końca przyszłego roku. Jak się przewiduje, uroczysta inauguracja ma nastąpić w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu podczas ogólnopolskiego przeglądu folklorystycznego pn. „Jarmark pieśni i tańca“. Do 15 grudnia br. we wszystkich powiatach i ośrodkach robotniczych odbywać się będą „dekady otwarcia festiwalu“ — przeglądy dorobku kulturalnego zakładów pracy i placówek kulturalno-oświatowych Program festiwalu obejmie m. in. współzawodnictwo placówek kulturalno-oświatowych o najlepszy program i najszerszy zasięg działania, przegląd dorobku amatorskiego ruchu artystycznego oraz konkurs na repertuar dla teatrów amatorskich, zespołów chóralnych i muzycznych. Festiwal ten — podkreślano w dyskusji — mimo swej nazwy, zdewaluowanej dziś, w czasach „festiwalomanii”, będzie całkowicie odmienny od innych organizowanych obecnie imprez. Ma on być wielkim przeglądem i podsumowaniem dorobku kultury robotniczej z ostatnich 4 lat a także kampanią zmierzającą do upowszechnienia kultury i przyspieszenia jej rozwoju w środowiskach jeszcze pod tym względem zaniedbanych. Główną uwagę organizatorzy festiwalu przykładają do ożywienia działalności kulturalnej w zakładach pracy i środowisku zamieszkania. Dlatego programy poczynań festiwalowych w poszczególnych środowiskach mają być zatwierdzane na plenarnych posiedzeniach rad zakładowych lub na sejmikach kulturalnych w zakładach pracy, z udziałem przedstawicieli samorządu robotniczego, administracji gospodarczej wszystkich organizacji działających w zakładzie. (PAP). „Jantar” - jubilatem Sto rejsów polskich statków ratowniczych 600 ty$. mil *157 obiektów pływających na linie GDYNIA. We wtorek do portu gdyńskiego — swej macierzystej bazy — wpłynął statek „Jantar” z Polskiego Ratownictwa Okrętowego, kończąc setny lowniczy dalekomorski rejs how historii tego przedsiębiorstwa. Nową formę usług zapoczątkowali ratownicy z Gdyni w 1956 roku, transportem pogłębiarki z Polski do nigeryjskiego portu Lagos. W pełni jednak holowania dalekomorskie rozwinęły się w kilka lat później — po otrzymaniu dwóch potężnych holowników: „Jantar” i „Koral”. Od tego czasu jednostki PRO przebyły trasę blisko 600 tys. mil, transportując na holu 157 obiektów pływających. najdłuższa (20 tys. mil) była wyprawa ze statkiem „Cietrzew” z Gdyni do Indonezji w 1961 r. Największym statkiem na linie „Jantara” był zbiornikowiec o nośności 47 tys. ton transportowany z Trynidadu do Hamburga (1966 r.)\ W historii holowań, zwłaszcza oceanicznych, których było ponad 60, wiele trudnych i zanotowano dramatycznych momentów. Pokonanie wszystkich przeszkód na morskich trasach — to zasługa polskich marynarzy, to sprawdzian ich umiejętności i wytrwałości. (PAP) Rakietowy atak samolotów Izraela na terytorium Jordanii Udana akcja komandosów • Ożywione konsultacje NOWY JORK (PAP). Delegat Jordanii w ONZ, El-Farra poinformował Radę Bezpieczeństwa, że w dniu 10 łipca odrzutowe samoloty izraelskie zrzuciły rakiety i ostrzelały z karabinów maszynowych wieś Kufr Awa oraz przedmieście Irbidu. Podczas nalotu siedem osób poniosło śmierć, a 27 zostało rannych. Rzecznik dowództwa armii jordańskiej podał do wiadomości, że w czasie walk da jakich doszło w poniedziałek rano, kiedy patrol izraelski sforsował Jordan i przedarł się na terytorium Jordanii, jeden oficer izraelski został zabity, a 8 zostało rannych, dwóch żołnierzy jordańskich odniosło lekkie obrażenia. Atak komandosów Rzecznik dowództwa palestyńskiej walki zbrojnej zakomunikował we wtorek w Kairze, że grupa komandosów z arabskiego frontu wyzwolenia przeprowadziła w nocy z poniedziałku na wtorek atak na izraelski pojazd wojskowy w rejonie Tel el-Zubab w północnej części doliny Jordanu, zabijając lub raniąc większość znajdujących się w nim żołnierzy nieprzyjacielskich. Komandosi palestyńscy powrócili bezpiecznie do swvch baz Zapowiedź kongresu Arabskiego Związku Socjalistycznego KAIR (PAP). W czwartek odbędzie się w Kairze posie-dzenie Komitetu Centralnego Arabskiego Związku Socjalistycznego. Obradom przewodniczyć będzie wiceprezydent ZRA El-Sadat. Omówione zostanie sprawozdanie komisji przygotowawczej do krajowego kongresu Arabskiego Związku Socjalistycznego, który zbiera się 23 bm. Ustalony ma zostać także porządek dzienny kongresu. Normalizacja stosunków rząd libański Palestyńczycy KAIR (PAP). Prezydent Libanu, Helou przyjął we wtorek przebywających w Bejrucie członków „Komitetu”, który zajmuje się problemami normalizacji stosunków z partyzantami palestyńskimi Po zakończeniu spotkania premier Karami oświadczył korespondentowi agencji libańskiej, że jego rząd bardzo przychylnie odniósł się do wizyty tej delegacji, złożonej z przedstawicieli bratnich państw arabskich: Algierii Libii, Sudanu i Zjednoczonej Republiki Arabskiej, z którymi Liban utrzymuje stosunki przyjaźni i współpracy. Szef rządu libańskiego stwierdził, że „między libańskimi władzami i palestyński- Członek KC KP Kolumbii Cesar Gonzales i jego brat zamordowani Przywódca chłopów kolumbijskich ranny MEKSYK (PAP). Kilku strzałami z rewolweru . zostali zabici członek KC Komunistycznej Partii Kolumbii Cesai Gonzales i jego brat Teodomiro; równocześnie został raniony przywódca chłopów kolumbijskich Rauł Erera. -Zbrodnia ta została popełniona 11 łipca br. w pobliżu osiedla niedaleko stolicy Kolumbii Pasca — Bogoty, gdy Cesar Gonzales przygotowywał się do wystąpienia przed chłopami okręgu Zumatas na wiecu - poświęconym 40-leciu komunistyczne; nartii kraiu. Cesar Gonzales był członkiem Rady Miejskiej Fusagasugi ramienia partii komunistycznej, z deputowanym do Zgromadzenia Departamentu Cundinamarca. Wspólnie z innymi towarzyszami wiele uwagi w ostatnich latach udzielał walce chłopów o ziemię, przeciwko represyjnej polityce właścicieli latyfundiów mi organizacjami ruchu oporu panują stosunki współpracy oraz że obie strony działają w ramach porozumienia kairskicgo”. Przewodniczący sśudanskiej Rady Rewolucyjnej El-Nimeiri otrzymal list od pr/.ewounu.zącego Komitetu Centralnego Palestyńskiego Ruchu Oporu, Arafata. List ten został przekazany w poniedziałek wieczorem przez przedstawiciela El-Fatah w Chartumie, Marwaaa. Po spotkaniu z El-Nimeirim, Marwan oświadczył, iż przedstawił przywódcy sudańskiemu sytuację ruchu partyzanckiego oraz okoliczności, które doprowadziły do ostatnich wydarzeń w Jordanii. Dziś spotkają się przedstawiciele czterech mocarstw NOWY JORK (PAP). W środę wznowione zostaną w Nowym Jorku rozmowy przedstawicieli USA, Francji, Wielkiej Brytanii i Związku Radzieckiego «,w sprawie pokojowego, politycznego rozwiązania konfliktu bliskowschodniego, Delegaci czterech wielkich mocarstw zbiorą się po raz 36. Rozmowa Dobrynin - Sisco WASZYNGTON (PAP). Ambasador ZSRR w Stanach Zjednoczonych, Anatolij Dobrynin, odbył w poniedziałek rozmowę i amerykańskim podsekretarzem stanu Josephem Sisco. Tematem rozmowy był konflikt bliskowschodni Ali Sabri i gen. Fauzi u marszałka A. Greczki MOSKWA (PAP). Minister O- brony ZSRR, marszałek Andriej Greczko spotkał się we wtorek w Moskwie z członkiem Najwyższego Komitetu Wykonawczego Arabskiego Związku Socjalistycznego Ali Sabrim oraz z ministrem wojny ZRA, gen. Mohammedem Fauzim. Rozmowa połączona z wymianą poglądów na sprawy stanowiące przedmiot wzajemnego zainteresowania, upłynęła w atmosferze szczerej przyjaźni i obopólnego zrozumienia. Olbrzymia łuna nad Nowym Targiem KRAKÓW. We wtorek z nie ustalonych jeszcTS przyczyn na przedmieściu Nowego Targu zwanego „Bereki” wybuchł duży pożar. Całkowicie spłonęły 2 budynki mieszkalne i 10 gospodarskich, a częściowo 3 domy i 2 zagrody. Pożar objął niemal natychmiast cale osiedle. bowiem większość budynków było drewnianych i krytych słomą, a akcję ratowniczą poważnie utrudniał bardzo silny wiatr. W akcji ratunkowej uczestniczyło 12 jednostek straży pożarnych zawodowych i ochotniczych. Do późnych godzin nocnych na pogorzelisku prowadzono akcję ratunkową. (PAP) Rzecz o bilionie złotych Jak gospodarujemy surowcami i materiałami W ARTOŚĆ materiałów, surowców i paliw, jakie luiyje w tym roku gospodarka narodowa, wyniesie prawie bilion (tysiąc miliardów) złotych. W samym przemyśle jest to około 700 miliardów. Poprawa efektywności gospodarowania — to w znacznym stopniu poprawa gospodarki materiałowej. Nic też dziwnego, że wśród zadań warunkujących wzrost płac, stosownie do nowego systemu bodźców materialnych, znaczną rolę gra poprawa gospodarki materiałowej. W zvuqzku z tym zwróciliśmy się do zastępcy przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, tow. Janusza WALEWSKIEGO, z prośbą o naświetlenie niektórych zagadnień z tej dziedziny, pytając m. in. o istniejące w tym zakresie rezerwy. Byłoby uproszczeniem twierdzenie — zaczyna tow. Walewski — że wszystkie trudności w zaopatrzeniu w surowce i materiały wynikają jedynie z niedostatecznych rozmiarów produkcji lub importu. W niektórych gałęziach przemysłu obserwuje się zjawisko szybszego tempa wzrostu materiałów i paliw od zużycia tempa wzrostu produkcji globalnej. Świadczy to, że w wielu przypadkach poziom gospodarowania materiałami jest niedostateczny. Różnie to wygląda w różnych gałęziach przemysłu, ale ogólnie można powiedzieć, że możliwości intensyfikacji zużycia materiałów są duże. Możliwości te tkwią przede wszystkim w stosowanycłi rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych — charakteryzujących się dużymi nakładami materiałowymi. Określony wpływ wywiera także na ten stan sytuacja w strukturze produkcji, stopień nowoczesności materiałów, ■ ich parametry techniczne itd. Około 30 proc. krajowej dukcji normaliów wytwarza propoza branżą specjalizującą się się w tych wyrobach, co powoduje o 20 proc. większe zużycie materiałów od zużycia normatywnego. Przy produkcji np. nakrętek metodą obróbki wiórowej zużywa się 40—50 proc. więcej stali, niż w produkcji metodą obróbki plastycznej. Przekraczane są niejednokrotnie wskaźniki zużycia materiałów na jednostkę wyrobu. W wyniku uchwały iV i zwłaszcza V Plenum KC PZPR szczególnego znaczenia nabierają sprawy postępu technicznego dla poprawy efektywności zużycia materiałów, dla obniżki kosztów materiałowych. Tą drogą m. in. można istotnie poprawić sytuację w zaopatrzeniu gospodarki narodowej w surowce i materiały Jeżeli dzisiaj w całym przemyśle trwa praca nad wskaźnikami i zadaniami w związku z nowym systemem bodźców i nad wyszukiwaniem i ujawnianiem wszelkiego rodzaju rezerw, to warto zwrócić uwagę, że — jak wykazują badania — rezerwy oszczędności materiałów tkwią w około 75 proc. w procesach konstrukcyjnych, w 15 proc. — w procesach technologicznych, a w 10 proc. — w procesie realizacji produkcji. Badania prowadzone u nas i w innych krajach wskazują, że na wielu wyrobach, zwłaszcza przemysłu maszynowego, można oszczędzić od 7—60 proc. wartości materiałów Efekty uzyskane w wyniku poprawy zużycia materiałów znaleźć powinny odbicie w bilansach materiałowych. O efekty te powinny być skorygowane potrzeby materiałowe. co umożliwi określenie ich na uzasadnionym poziomie. — Gospodarka materiałowa, to nie tylko produkcja (lub import) niezbędnych materiałów i właściwe ich wykorzystanie, ale również obrót nimi. Jak oceniacie tę właśnie sprawę? — Pozostawia ona wiele do życzenia. Jednostki prowadzące obrót podlegają zjednoczeniom i przemysłowym, ministerstwom w których problematyka ta nie zawsze jest doceniana. Odbija się to m. in. na rozwoju bazy technicznej obrotu, która rośnie stanowczo za wolno, a przy tym według koncepcji branżowych, nie zawsze odpowiadających potrzebom ogólnokrajowym. W konsekwencji, w ostatnich łatach zmienia się niekorzystnie struktura obrotu. W globalnej masie zapasów udział tych, które dują się w magazynach znajhurtowych maleje na rzecz zapasów u odbiorców. Tymczasem zapasy w jednostkach obrotu są bardziej dyspozycyjne, pozwalają na lepsze zaopatrzenie odbiorców. Oblicza się, że zapas materiałów o wartości 1 zł w sieci hurtowej zastępuje zapas o wartości 2 zł w przedsiębiorstwach przemysłowych. Tymczasem udział zapasów w obrocie zamiast rosnąć — spada z 22 proc. w 1965 r. do 20,5 proc. w 1970 r., a zapasy u odbiorców materiałów stale wzrastają. (Dok. na *fr. 41 Tow. I. Loga-Sowiński oraz kontradmirał L Jantzyszyn na „Darze Pomorza" GDYNIA. Członek Politycznego KC PZPR, Biura przewodniczący CRZZ I. Loga-Sowiński oraz dowódca Marynarki Wojennej kontradmirał Ludwik Janczyszyn odwiedzili „Dar Pomorza“ stojący w porcie gdyńskim. Na dzie byli oni serdecznie pokłapodejmowani przez załogę z komendantem „białej fregaty“, kpt. ż. w. Kazimierzem Jurkiewiczem. Goście zapoznali się z historią i obecną pracą żaglowca Wyższej Szkoły Morskiej z Gdyni, zwiedzili wystawę: „40 lecie „Daru Pomorza” — Pod biało-czerwona banderą“, oraz obejrzeli film obrazujący życie załogi. (PAP) Pomoc ofiarom trzęsienia ziemi Most powietrzny Moskwa—Lima MOSKWA (PAP). Jak podaje Agencja TASS, radziecki samolot „AN-12” wylądoww.1 w stolicy Peru, po przebyciu jednej z najdłuższych tras powietrznych Moskwa- Lima. Przywiózł on grupę specjalistów Aerofiotu, a także pierwszą partię pomocy dla mieszkańców, którzy ucierpieli w czasie ostatniego trzęsienia ziemi. W ciągu najbliższych dni Jeszcze 65 radzieckich samolotów, w tym 4 typu „AN-22” stworzą „most posvjeir/.uy” za pośrednictwem którego do Peru dostarczonych zostanie 100 domów składanych, szpital połowy wraz / personelem, helikoptery. maszyny do budowy dróg ł Inny sprzęt. THOR HEYERDAHL NA BARBADOSIE Jak już informowaliśmy, Thor Heyerdahl, który przepłynął Atlantyk papirusową łodzią RA-II, zakończył długą podróż lądując na Barbadosie i spotkał się tam z żona i 3 córkami. Rodzina oczekiwała go na wyspie na długo przed planowanym zakończeniem podróży. Fot. CÄF — Unifax Przewodniczący Rady Państwa przyjął ambasadora Afganistanu w Polsce Przewodniczący Rady Państwa, Marszałek Polski Marian Spychalski przyjął 14 bm. na audiencji pożegnalnej ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Afganistanu w Polsce, Mohammada Akrama Parvante. (PAP). Przewodniczący Rady Państwa przyjął ambasadora PRL we Włoszech Przewodniczący Rady Państwa Marszałek Polski Marian Spychalski przyjął 14 bm. am- Fäsadora nadzwyczajnego pełnomocnego PRL we Włoi szech Wojciecha Chabasińskiego. (PAP) ----------------------------- 14 lipca w Paryżu (OD NASZEGO KORESPONDENTA) W 181 rocznicę zburzenia Bastylii odbyła się na Polach Elizejskich tradycyjna defilada wojskowa z okazji francuskiego święta narodowego. Defiladę przyjmował prezydent Francji Georges Pompidou w towarzystwie premiera Chaban-Delmasa i ministra obrony Michela Debre. Na trybunach honorowych znalazł się korpus dyplomatyczny w pełnym składzie; obecny był również ambasador PRL w Paryżu Tadeusz Olechowski. Przed defiladą prezydent Pompidou udekorował orderem Legii Honorowej wysokie osobistości wojskowe i cywilne, wśród nich szefa sztabu sił zbrojnych Francji Michela Fourqueta. Na defiladzie, która poświęcona była w połowie tradycyjnym, a w połowie najbardziej nowoczesnym rodzajom broni, pokazano po raz pierwszy część zestawu wyrzutni pocisków międzykontynentalnych. Samego pocisku nie eksponowano, a tylko głowicę z ładunkiem atomowym. Po defiladzie prezydent Pompidou wydał w Pałacu Elizejskim tradycyjne przyjęcie z okazji święta narodowego Francji. Z tej okazji otrzymał on także liczne depesze od szefów państw i rządów, m. in. od przewodniczącego Prezydium Rady Najwyższej ZSRR — N. Podgórnego, prezy« denta USA, R. Nixona, królowej W. Brytanii, Elżbiety II i Przewodniczącego Rady Państwa PRL — marszałka M. Spychalskego Z.B. Przyjęcie z okazji święta narodowego Francji 14 bm. — z okazji święta narodowego Republiki Francji — ambasador tego kraju w Polsce Augustin Jordan wydał przyjęcie w swej rezydencji w Warszawie. Na przyjęcie przybyli członkowie najwyższych władz: Jó. zet Cyrankiewicz, Stefan Jędrychowski, Ludomir Stasiak, Zdzisław Tomal, członkowie Rady Państwa, resortów, kierownictw szeregu posłowie na Sejm, przedstawiciele świata nauki i kultury, generałowie WP, dziennikarze. Obecni byli szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych. (PAP) Naukowa organizacja pracy w rolnictwie Międzynarodowy kongres w Warszawie Kultury i Nauki obrady .XV Kongres Międzynarodowego Centrum Naukowej Organizacji Pracy w Rolnictwie (ciosTsy; ' Obrady otworzył aktualny przewodniczący CIOSTA — prof. Ryszard Manteuffel. Przywitał on -serdecznie uczestników kongresu i gości, wśród nich ministra Rolnictwa Józefa Okuniewskiego. W imieniu władz PAN głos zabrał prof Jan Szczepański. Następnie wprowadzenie do dyskusji na.temat możliwości i granic m e c h a n i z o wania drobnych gospodarstw chłopskich wygłosił liczony z NRF — prof. Gerhardt Preusehen. Na ten temat przedstawiono na kongresie 11 referatów. w których omówiono zagadnienia mechanizowania pracy w drobnych gospodarstwach w poszczególnych krajach, m. in. w Finlandii, Holandii, Francji, NRF. W środę dalszy ciąg obrad. Przedmiotem dyskusji będą zagadnienia związane z nowoczesnymi metodami uprawy ziemniaków. CIOSTA — Międzynarodowe Centrum Naukowej Organizacji Pracy w Rolnictwie — jest stowarzyszeniem naukowców i praktyków. zrzeszającym grono wybitnych specjalistów z całego świata. Poprzedni XIV Konkres CIOSTA odbył się w 1968 r. w Helsinkach. Obecny odbywa się po raz pierwszy w kraju socjalistycznym. Zorganizowany jest pod auspicjami PAN i Ministerstwa Rolnictwa. (PAP) Z udziałem blisko 150 uczonych i praktyków, specjalistów w zakresie naukowej organizacji pracy w rolnictwie z 16 krajów, rozpoczął we wtorek w sali Rudniewa w ' Pałacu Sporo chmur Na północnym zachodzie kraju będzie dziś zachmurzenie duże z możliwością opadów. Na pozostałym obszarze — niewielkie i umiarkowane, wzrastające. Lokalne mogą mieć miejsce burze. Temperatura maksymalna od 18 stopni na północy do 28 na południu. W WARSZAWIE — zachmurzenie umiarkowane, wzrastające do dużego. Możliwość wystąpienia opadów deszczu i burzy. Temperatura najwyższa: 24 stopnie. (jch)