Trybuna Ludu, październik 1973 (XXV/273-303)

1973-10-01 / nr. 273

* 350 tys. słuchaczy • Nowocześniejsza droga do dyplomu • Lepsze warunki studiów • Studenci bliiej nauki Gaudeamus pełne współczesności fINFORMACJA WŁASNA! Chóralne „Gaudeamus igitur" obwieszcza starodawnym zwyczajem poczqtek roku akademickiego 1973-74 w 85 wyższych uczelniach naszego kraju. Toruń, miasto Kopernika, dziś miejsce centralnej uroczystości stanowi znakomite tło dla stylowych strojów senatu i całego, miłego oku obrzqdku potwierdzajqcego ponad 600-letniq obecność Polaków w społeczności akademickiej Europy. Ale wszystko, poza tym sztafażem, jest współczesnością i przyszłością. Już w tym roku akademickim nasze szkoły wyższe wprowadzają w swe mury wiele nowych, śmiałych koncepcji w dziedzinie kształcenia I wychowania studentów. Równocześnie swym potencjałem naukowo-badawczym ogarną jeszcze większe obszary, wspomagając rewelacyjnymi, nierzadko, rozwiązaniami przemysł, rolnictwo, ekonomikę, administrację i inne dziedziny życia. Profesorom i studentom Powszechnemu szacunkowi, jaki otacza ludzi nauki, nauczycieli akademickich, powszechnej życzliwości i sympatii dla studenckiego stanu, towarzyszy wymierna troska władz partyjnych i państwowych o coraz lepszy, nowocześniejszy warsztat pracy naukowo-dydaktycznej, studencki dach nad głową, zawartość studenckiego portfela, o zdrowie, sport i rozrywkę. U pro-gu roku akademickiego powiększył się uczelniany stan posiadania o nowe gmachy ! obiekty socjalne. Oprócz miasteczka akademickiego w Toruniu nowe budynki dydaktyczne otrzymają m. in. Politechniki Łódzka i Szczecińska dla Wydziałów Budownictwa Lądowego i Politechnika Śląska dla Wydziału Automatyki, Więcej, niż w ub. r., gdyż ponad 103 tys. młodzieży pochodzącej z pozaakademlckich miast, zamieszka w domach studenckich. Nowe 3 domy studenckie otrzymał ośrodek krakowski, 2 - Opole, po jednym Łódź. Lublin I Szczecin. W sumie o ponad 2700 więcej łóżek, więcej miejsca do indywidualnej nauki i odpoczynku. Przybyło także miejsc w stołówkach m. in. w Gdańsku - studentom Uniwersytetu i Politechniki, studentom WSI w Bydgoszczy i Rzeszowie oraz wychowankom Uniwersytetu Śląskiego. Ze stołówek, które w całym kraju zmodernizowano, korzystać będzie prawie 48 proc. studiu. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Załoga „Sojuza 12" w Gwiezdnym Miasteczku MOSKWA (PAP). Załoga radzieckiego statku kosmicznego „Sojuz 12“ zakończywszy 2-dniowy lot dokonała kolejnego kroku w realizacji kosmicznego programu ZSRR — oświadczył gen. Georgij Bieregowoj, Kierownik ośrodka szkoleniowego kosmonautów radzieckich wystąpił w niedzielę na wiecu w Gwiezdnym Miasteczku pod Moskwą. dokąd powrócili Wasilij Łazariew i Oleg Makarów. Podczas swego krótkiego, lecz niezwykle pracowitego lotu — podkreślił Georgij Bieregowoj — załoga statku przeprowadziła kompleksowe badania i próby udoskonalonych urządzeń, wypróbowała metody ręcznego i automatycznego sterowania w różnych warunkach lotu, wykonała spektogramy formacji przyrodniczych dla celów gospodarki narodowej. Przygotowania do Moskiewskiego Kongresu Pokoju Zapowiedź licznych wystaw i koncertów MOSKWA (PAP). Już za kilka tygodni stolica Związku Radzieckiego stanie się miejscem międzynarodowego spotkania ludzi pragnących wnieść wkład do walki o trwały pokój. 25 października w Moskwie rozpocznie bowiem obrady Światowy Kongres Sil Pokojowych, który z pewnością będzie wielkim wydarzeniem w życiu wszystkich narodów. Moskwa już się przygotowuje do przyjęcia gości z całego świata. Wkrótce na ulicach i placach miasta pojawią się pierwsze hasła i plakaty podkreślające jedność i solidarność wszystkich sił postępu w walce o wolność i niezależność, o urzeczywistnienie ideałów pokoju na całym świecie Kongresowi moskiewskiemu będzie towarzyszyć wiele specjalnych wystaw. I tak np. w siedzibie Domu narodami innych Przyjaźni z krajów zostanie otwarta ekspozycja fotografii artystycznej i dokumentalnej, na którą złoży się ok. 400 prac z 40 państw. W moskiewskim Pałacu Pionierów będzie zorganizowana wystawa rysunków dziecięcych. Specjalne miejsce zajmie niewątpliwie ekspozycja pod hasłem „świat jutra". O- powle ona jak będzie wyglądała nasza planeta, jeśli siły reakcji nie rozpętają wojny W okresie kongresu będą organizowane dla mieszkań ców Moskwy i delegatów koncerty i pokazy filmowe poświęcone ideom pokoju i międzynarodowej współpracy. Wydawnictwo muzyczne „Melodia“ przygotowuje specjalne płyty z nagraniami pieśni c pokoju. Wydane zostaną okolicznościowe znaczki, pocztów ki 1 bloki filatelistyczne. Proletariusze wszystkich krajów, łączcie sią! Trybuna Ludu @s ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 273 (9019) Warszawa, poniedziałek 1 października 1973 r. Wydanie AA Cena 1 zł Wielka manifestacja zaangażowania w realizację programu VI Zjazdu partii Masowy partyjny czyn społeczny i produkcyjny Ponad 2 min członków PZPR przy wspólnej pracy Liczny udział bezpartyjnych ze wszystkich środowisk (OBSŁUGA WŁASNA) Niezwykła to była niedziela. Cała ponad dwumilionowa partia stanęła do czynu społecznego i produkcyjnego, zainicjowanego przez Komitet Centralny. Czyn stał się przedsięwzięciem o ogromnym rozmachu. Członkowie i kandydaci PZPR swym powszechnym w nim udziałem dali dobitne świadectwo zaangażowania i dyscypliny, potwierdzili wolę wniesienia jak największego wkładu do realizacji programu społeczno-gospodarczego VI Zjazdu i do przekroczenia jego założeń. Była to potężna manifestacja możliwości mobilizacyjnych partii dokonana przed zbliżajqcq się I Krajowq Konferencjq Partyjnq z myslq o oczekujqcych nas wszystkich zadaniach, Ktokolwiek tej niedzieli wyruszył na ulice miast, kto jechał polskimi szosami lub przybywał na wieś—widział wszędzie liczne grupy towarzyszy wykonujących społecznie potrzebne, pomnażające nasz dorobek prace. Byl to prawdziwy przegląd szeregów partyjnych zespolonych w całym kraju we wspólnym działaniu. Ramię przy ramieniu pracowali doświadczeni działacze i młodzi kandydaci, z jednakową powagą i dyscypliną traktując określone na ten dzień zadania. Przy budowie warszawskiej Wisłostrady obok robotników z Woli i Pragi pracowali członkowie organizacji partyjnej przy KC PZPR, a wśród nich: Edward Gierek, Edward Babiuch, Franciszek Szlachcic, Jan Szydlak, Kazimierz Barcikowski, Stanisław Kania, Jerzy Łukaszewicz, Ryszard Frelek i Zdzisław Żandarowski. Tutaj także pracowała Stanisława Gierek. Z członkami podstawowej organizacji partyjnej przy Kancelarii Rady Państwa i Sejmu pracowali Henryk Jabłoński i Andrzej Werblan, wśród towarzyszy z Urzędu Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz i Józef Tejchma a wśród członków partii Komisji Planowania — Miez czysław Jagielski. Wraz z organizacjami partyjnymi swych ministerstw uczestniczyli w czynie Wojciech Jaruzelski, Stefan Olszowski i Stanisław Kowalczyk, z grupą związkowców pracował Władysław Kruczek. Wśród pracujących na Wisłostradzie warszawiaków był Józef Kępa, wśród górników z kopalni „Gottwald“ należący do ich organizacji partyjnej Zdzisław Grudzień, Mocna wieź Powszechny udział członków i kandydatów partii w całym kraju — na Górnym i Dolnym Śląsku, w Wielkopolsce i na Pomorzu, w Krakowskiem i na Wybrzeżu — stanowił szczególnie wyrazistą cechę dnia czynu. Dzień ten upłynął zarazem pod znakiem zespolenia partii z całym społeczeństwem. wielu miejscowości napłynęZ ły informacje, że udział bezpartyjnych w czynie znacz-nie przekroczył przewidywania, że inicjatywę partii przyjęli oni nader życzliwie. Nie ma w Warszawie ani jednej z inwestycji, do której zrealizowania nie dołożyłbym swojej pracy — mówił do Edwarda Gierka je-: den z owej wielkiej rzeszy bezpartyjnych, 77-letni mieszkaniec Żoliborza Edward Wrzosek, który wraz z innymi uczestniczył w czynie od wczesnego fanka. Masowy był udział przedstawicieli wszystkich środowisk. Tak było w mieście, gdzie obok członków partii uczestniczyło w pracach bardzo wielu członków organizacji młodzieżowych i bezpartyjnych, przybywających nieraz całymi rodzinami. Tak było zwłaszcza na wsi. Członkowie ZSL, aktyw wiejski oraz liczne rzesze bezpartyjnych rolników i pracowników PGR rozwinęli wspólnie szeroki front prac społecznych. Działacze ZSL i SD, a wśród nich Stanisław Gucwa i Andrzej Benesz, wicemarszałek Sejmu - bezpartyjna inż arch. Halina Skibniewska, wielu działaczy organizacji społecznych było wśród uczestników czynu, Towarzysze z ludowego Wojska Polskiego, które wkrótce obchodzić będzie jubileusz 30-lecia, pracowali w dniu czynu wspólnie z ludnością, żołnierskie mun-dury widać było w miejscach robót. Postawą swą członkowie partii pracujący wraz z bezpartyjnymi oficerami żołnierzami dali wyraz zesi poleniu z całym narodem w realizacji programu rozwoju socjalistycznej Ojczyzny, Wielostronne korzyści Główną formą prac niedzielnych stały się czyny społeczne przy budowie różnorodnych urządzeń służących zaspokajaniu potrzeb ludności, nowych tras komunikacyjnych, ośrodków wypoczynkowych i sportowych, placówek kulturalnych itd. Członkowie partii w wielu zakładach, gdy istniały ku temu warunki, podejmowali również czyny produkcyjne, służące zwłaszcza lepszemu zaonatrzeniu rynku. W tysiącach punktów w całym kraju nracowano owocnie. Była to zarazem praca wykonywana w nastroju radości, zadowolenia i wzajemnej symoatii. praca, która zbliżała i łączyła więzi ą wzajemnej życzliwości uczestników czynu. Jego pogodny charakter i spontaniczność były iedną ze znamiennych cech. Imponujący jest dorobek wykonanych prac. Szczególną doniosłość ma zarazem ideowa wvmowa czynu jako wyrazu siły i aktywności partii oraz jej więzi z klasą robotniczą i społeczeństwem, J. R. Relacje naszych korespondentów i specjalnych wysłanników z przebiegu czynu partyjnego w całym kraju podajemy na str. 3. Tysiące członków partii z Warszawy pracowały przy budowie nowych arterii. Na zdjęciu: porządkowanie Trasy Łazienkowskiej. Fot. caf — rosiak Partyjny czyn w woj. katowickim. Pracują górnicy kopalni „Wujek“ w ośrodku sportowo-wypoezynkowym, Fot. CAF — TELEFOTO — SEKC Krwawy terror szaleje w Chile flepresf© przeciw silem lewkowym SANTIAGO, BERLIN, SOFIA, PRAGA, MOSKWA (PAP). Chilijska junta wojskowa kontynuuje represje przeciw wszelkim elementom lewicowym i zwolennikom obalonego rządu Salvadora Allende. Aparat propagandowy junty usiłuje usprawiedliwić masowy terror twierdzeniem, jakoby rząd Jedności Ludowej zamierza! ustanowić w Chile „komunistyczną dyktaturę“ i dokonać masowej rzezi jego przeciwników. Wobec coraz to nowych wypowiedzi naocznych świadków represji, władze chilijskie niespodziewanie ogłosiły w sobotę, że od czasu zamachu stanu Sginęla już w Chile 600 osób jwdczŁS gdy jeszcze przed kilkoma dniami junta twierdziła. że liczba zabitych sięga około 300 osób Wielu świad %ów zagranicznych twierdzi, że bilans krwawych walk w Chile fest znacznie wyższy, liczony W tysiącach zabitych i ran nych, Pomimo uwięzienia sekretarza generalnego KC KP Chile Luisa Corvalana, obserwatorzy polityczni w Santiago uważ : że podziemny aparat kierownictwa tej partii nie został rozbity. Na liście osób najbardziej poszukiwanych przez juntę, za których wydanie przyznano nagród/ po około półtora tysiąca dolarów, znajdują się członkowie Komisji Politycznej KC KP Chile — Valente Rossi, Orlando Millas oraz Luis Figueroa (były przewodniczący centrali związkowej CUT) Inny członek kierownictwa KP Chile, Volodia Teitelboim przebywa w Europie (wyjechał on w podróż zagraniczną jeszcze przed przewrotem). (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) 1 Uicna konfrontacja wyrobów krajowych i zagranicznych ^ukończenie targów „Takon-73" tmiswy cksportowo-importowe na sumę 500 min zł dewizowych • Przodujące centrale: „Uniwersał”, „Hortex”, „Ciech” i „Rolimpex” W niedzielę 30 września zakończyły się w Poznaniu pierwsze Międzynarodowe Targi Artykułów Konsumpcyjnych „Takon-73“, w których uczestniczyło 1500 firm z 36 krajów Europy, Azji, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej. Przebieg tej imprezy, zawarte kontrakty i przeprowadzone rozmowy handlowe oraz specjalizacyjne i kooperacyjne — potwiedziły w pełni celowość organizowania tego typu odrębnych targów. Opinię taką wyrażali nie tylko polscy wystawcy, którzy po raz pierwszy mieli szansę zaprezentowania w tak szerokim zakresie naszych szybko rosnących możliwości produkcyjnych w tej grupie wyrobów, ale również zagraniczni uczestnicy targów Z konfrontacji naszych i zagranicznych wyrobów, którą umożliwił branżowy układ ekspozycji — polska oferta eksportowa wyszła obronną ręką. Dotyczy to zarówno asortymentu wyrobów, jak ł ich jakości oraz coraz lepszych opakowań, stanowiących jeszcze do niedawna słabą stronę naszego przemysłu. Aczkolwiek wielkość kontraktacji przeprowadzonej na samych targach jest tylko jednym z elementów, świadczących o handlowym powodzeniu imprezy — to jednak także wysokość obrotów „Takon- 73“ przeszła oczekiwania. Według niepełnych jeszcze danych zawarte przez Polskę na „Takon-73“ umowy eksportowoimportowe wyrażają się kwotą 560 min zł. dewizowych, przy czym sprzedaliśmy towary za sumę 268 min. zł. dew. a zakupiliśmy za 290 min. zł. dew. Większość transakcji przypada na kraje socjalistyczne, przy czym eksport i import utrzymały się tu na zbliżonym poziomie, na listach naszych odbiorców spośród krajów RWPG, pierwsze miejsce zajmuje NRD, następnie Związek Radziecki, Węgry i Czechosłowacja. W naszych zakupach zdecydowanie pierwsze miejsce zajmuje nasz największy partner handlowy — Związek Radziecki, z którym zakontraktowaliśmy towary na sumę 64 min. zł. dew Dokonane na targach zakupy pozwolą na wzbogacenie naszego rynku wewnętrznego towarami, których dostawy rozpoczną się jeszcze w bież roku W obrotach targowych naszych central i przedsiębiorstw handlu zagranicznego przodują „Uniwersał“, „Hortex“, „Cieeh“ 1 „Rolimpex“. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4)