Trybuna Ludu, listopad 1973 (XXV/304-333)

1973-11-08 / nr. 311

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! Trybuna Ludu smi ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 311 (9057) Warszawa, czwartek 8 listopada 1973 r. Wydanie AA Cena 1 zł NA FINISZU 1973 ROKU Dla kraju i dla siebie Relacje naszych reporterów Do końca roku nie pozostało już wiele dni. W zakładach podejmowane są wysiłki, aby nie tylko wykonać, ale i przekroczyć tegoroczne zadania planowe. Szczególnych starań oczekiwać należy od kierownictwa tych zakładów, które mają zaległości. Chodzi przecież o to, aby już dzisiaj myśleć o roku następnym, o jak najlepszym starcie do czwartego roku pięciolatki. Stocznia „Warskiego” decyduje zaufanie Na zebraniu OOP wydziału wyposażenia i zbrojenia pochylniowego „W-O“ w Stoczni im. A, Warskiego zdaje relację przodujący traser tego wydziału, tow. Marian Witek, który uczestniczył w obradach I Krajowej Konferencji Partyjnej. — Jestem przekonany, że przesłanką dobrych wyników w realizacji programu VI Zjazdu była przede wszystkim atmosfera zaufania naszych władz do ludzi pracy i odwrotnie Zaufania i wzajemnego szacunku, które pogłębiał każdy dzień powszedniego trufDOKOŃCZENIE NA STR. 4) Zmiana ustawy o radach narodowych 2 projekty aktów prawnych wpłynęły do Laski Marszałkowskiej 7 bm. do Laski Marszałkowskiej wpłynęły rządowe projekty ustaw: o zmianie konstytucji PUL oraz o zmianie ustawy o radach narodowych, Projekty te dotyczą reformy organów władzy i administracji państwowej w miastach, powiatach i województwach, przygotowywanej zgodnie 2 postanowieniami I Krajowej Konferencji PZPR. Przewodniczący sejmowej Komisji Prac Ustawodaw-czych Jerzy Bafia poinformował, że projekty obu aktów prawnych mają być wspólnie rozpatrzone przez tę komisję oraz Komisję Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości. Już w najbliższych dniach odbędzie się wspólne posiedzenie obu komisji na ten temat, z udziałem przedstawicieli kilku innych bezpośrednio zainteresowanych komisji sejmowych. (PAP) Dobra praca młodzieży z „Waryńskiego* Spotkanie z H. Jabłońskim W warszawskich Zakładach Maszyn Budowlanych im. L. .Waryńskiego obradowała jbm. konferencja spraw~ozdaw- 7 cżo-wyborcza zakładowej organizacji ŻMS. Uczestniczył w TiIej“ ćżłońek Biura Politycznego KC PZPR Przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabloński. który jesL “członkiem Podstawowej Organizacji PZPR w tych zakładach. ZMS-owcy w „Waryńskim“ — podobnie jak ich koledzy w całym kraju — podsumowali swoje osiągnięcia produkcyjne, szkoleniowe i wychowawcze. W czasie konferencji głos zabrał Henryk Jabłoński, który scharakteryzował główne zadania stojące przed uczącym się i pracującym młodym pokoleniem Polaków, podkreślając, że realizacja tych zadań wymaga mistrzostwa młodych rąk i umysłów. W trakcie obrad 12 aktywistów ZMS zostało udekorowanych odznaczeniami im. Janka Krasickiego, które wręczył przewodniczący ZG ZMS — Bogdan Waligórski. W związku z konferencją sprawozdawczo-wyborczą ZMS-owcy z Zakładów im. L. Waryńskiego podjęli zobowiązanie przepracowania dodatkowo do końca bieżącego roku 3 tys. roboczogodzin. (PAP) P. Jaroszewicz przyjął ambasadorów Francji i Indii Prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął 7 bm. ambasadora nadzwyczajnego pełnomocnego Republiki Frani cuskiej w Polsce Augustina Jordana. Prezes Rady .Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął 7 bm. ambasadora nadzwyczajnego pełnomocnego Republiki Indii i w Polsce — K. Natwara- Singha. (PAP) Górnicy „Polkowic” wykonali zobowiązania produkcyjne Załoga kopalni „Polkowice*1 prawie z trzymiesięcznym wyprzedzeniem zrealizowała tegoroczne zobowiązania o dodatkowej produkcji o łącznej wartości ok. 200 min zł Wyprodukowano ponad plan 2.656 ton rudy, 2.900 ton miedzi w koncentracie 1 ponad 9 ton srebra w koncentracie. W okresie 9 miesięcy bież. roku górnicy „Polkowic" obniżyli równocześnie koszty własne wydobycia rudy o 15 min zł Obecnie załoga „Polkowic“ wykonuje dalsze zobowiązania. W ich wyniku huty miedzi „Legnica“ i „Głogów“ otrzymają do końca roku ponad plan jeszcze 700 ton rudy wartości 28,5 min zł. (PAP) W Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni zbudowano nowy typ statku tzw. sainochodowiec. M/S „Aida“ — takie otrzymał on imię - przeznaczony jest dla armatora szwedzkiego. Nośność jednostki wynosi 51,5 tys. ton I przewieźć może jednorazowo około 4 tys. samochodów osobowych. Fot. caf - uklejewski Przędza dla dziewiarstwa Więcej włóczki na rynek Dwa miesiące przed terminem ruszyła nowoczesna fabryką w Łodzi W Łodzi przekazano do eksploatacji nowoczesne zakłady przędzalnicze — „Polami“. W" uroczystym otwarciu zakładu uczestniczył członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR — Jan Szydlak. Obecni byli gospodarze miasta — Bolesław Koperski i Jerzy Lorens, W „Połanilu“ wytwarzać się będzie rocznie 3 tys. ton przędzy anilanowej dla dziewiarstwa oraz 1 tys. ton włóczki przeznaczonej do sprzedaży rynkowej. Wyposażenie techniczne fabryki, ność stosowania dające możnajbardziej nowoczesnych technologii, zapewni uzyskanie przędzy o światowym standardzie. Zakład zaprojektowanoz rozmachem i troską o jak najlepsze warunki pracy załogi. Piękna ta fabryka — jak stwierdził J. Szydlak — jest wyrazem konsekwentnej realizacji programu przekształcenia Lodzi w ośrodek prawdziwie nowoczesnego przemysłu. Jest też symbolem przyspieszenia tempa modernizacji przemysłu lekkiego, służącego bezpośrednio społeczeństwu. Załoga fabryki zobowiązała się o 3 miesiące wcześniej uzyskać pełną moc produkcyjną. W rezultacie już w tym roku odbiorcy otrzymają dodatkowo około 200 ton przędzy i włóczki. Łącznie — w wyniku skrócenia cyklu budowy i wcześniejszego uzyskania pełnej mocy gospodarka uzyska dodatkową produkcję 640 ton przędzy i włóczki anilanowej. Wyrazem uznania za dobrą robotę inwestorów i wykonawców tej ważnej inwestycji były przyznane przez Radę Państwa odznaczenia dla najbardziej zasłużonych. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia . Polski otrzymali: dyrektor „Połanilu“, mgr inż. Edmund Landczykowski oraz* główny projektant mgr inzT Tadeusz Terebiński. Kilkanaście osób otrzymało Krzyże Zasługi. Wręczone zostały również odznaki resortowe i honorowe m. Łodzi. Tego samego dnia członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR — Jan Szydlak uczestniczył w spotkaniu z aktywem w łódzkich Zakładach Maszyn Włókienniczych „Wifama“. Tematem dyskusji były aktualne problemy i perspektywy rozbudowy przemysłu maszyn włókienniczych w Polsce. (PAP) Rekord górników z „Nowej Rudy” Doskonałe wyniki produkcyjne uzyskują w br. górnicy kopalni węgla kamiennego „Nowa Ruda“. W październiku brygada kierowana przez Eugeniusza Gajdę na oddziale 7 wydobyła w wyrobisku ścianowym ponad 14 tys. ton węgla koksującego, osiągając nienotowany w dolnośląskim górnictwie rekord wydobycia. Przeciętnie w ubiegłym miesiącu każdy z górników gady wydobył ponad 17 bryton węgla na roboczodniówkę. Na szczególne wyróżnienie zasługują górnicy: Andrzej Kosak, Edward Woźniczak, Józef Marciniak, Mieczysław Szarowicz i Józef Węglarz, Warto przypomnieć, że we wrześniu br. na tym samym oddziale brygada Zdzisława Mitury uzyskała rekordowe wydobycie w ciągu doby — 805 ton węgla. (PAP) Centrum Zdrowia Bzieeka Rosną mury — wzbogaca się konto (INFORMACJA WŁASNA) Wielki żuraw budowlany o udźwigu 160 tonometrów, wykopy, materiały budowlane, a nawet budynek socjalny dla załóg — wszystko to świadczy o zaawansowanych pracach na budowie Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu pod Warszawą. Na 17 ha terenu, pokrytego w znacznej, części sosnowym lasem, w szybkim tempie powstaje najpiękniejszy z pomników — nowoczesny ośrodek pediatryczny dla dzieci i młodzieży. Społeczne złotówki, gromadzone na koncie numer 1—9—122.222 — zamieniają się w mury, w których niezadługo wracać będą do zdrowia dzieci z całego kraju. Kompleksowe leczenie W tym specjalistycznym szpitalu o rozszerzonym zapleczu diagnostyczno-terapeutycznym leczyć się będzie w ciągu roku 6.000 pacjentów, zaś wieloprofilowa przychodnia przykliniczna udzielać będzie ok. 60.000 porad. Będzie to szpital nowoczesny nie tylko ze względu na techniczne Wyposażenie i zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych kadr, ale także ze względu na organizację pracy. Każdy oddział został zaprogramowany w sposób, który umożliwia różnorodne wykorzystanie go, zależnie od potrzeb. W pracy oddziałów tak samo jak potrzeby lecznicze traktowane będą potrzeby socjalne i pedagogiczno-psychologiczne pacjentów. W proces leczenia wchodzić będzie również szeroka rehabilitacja, której elementy stosować się będzie już od pierwszych chwil pobytu dziecka w szpitalu. Jak wiadomo, patronat nad budową pomnika ku czci dzieci polskich pomordowanych przez faszystowskiego okupanta — Centrum Zdrowia Dziecka — sprawują harcerze. Wydatnie przyczyniają się oni do realizacji tej budowy. IX Alert ZHP, jaki odbył się we wrześniu br. — przyniósł także ogromnę korzyści budowie Centrum. W jednym dniu alertu przeszło półtora miliona harcerzy oraz młodzieży nie należącej do tej organizacji podjęło różne prace, wynikające z potrzeb środowisk i regionów. Porządkowano sadzono zieleń, brano udział w i pracach polowych, upiększano zakłady pracy, pomagano w pracach budowlanych, podejmowano czyny produkcyjne w warsztatach szkolnych, spieszono z pomocą ludziom sta(DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Obchody 56 rocznicy Rewolucji Socjalistycznej Idee Wielkiego Października twórcza siłą postępu na świecie Uroczystości w całej Polsce Spotkanie w Ambasadzie ZSRR Defilada wojskowa i manifestacja ludności na Placu Czerwonym 7 bm. społeczeństwo naszego kraju uroczyście obchodziło 56 rocznicę Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej. W czasie obchodów nawiązywano do tradycji polskiego i rosyjskiego ruchu rewolucyjnego, do bezcennych wartości, jakimi dla naszego kraju są braterska przyjaźń, sojusz i współpraca ze Związkiem Radzieckim. Uczuciom tym dawano wyraz na spotkaniach z weteranami ruchu robotniczego, składając wieńce na miejscach upamiętnionych krwią żołnierzy radzieckich. MOSKWA (PAP). Kuranty na wieżach Kremla oznajmiły godzinę 10.00. Na Plac Czerwony wjeżdżają dwa samochody. W jednym z nieb znajduje się minister Obrony marszałek Związku Radzieckiego, Andriej Greczko. który dokonuje przeglądu wojsk, biorących udział w defiladzie z okazji 56 rocznicy Wielkiego Października. Marszałkowi Greczko towarzyszy dowódca defilady, generał-pu?kownik Władimir Goworow. W tym samym dniu odbyło się przyjęcie, na Kremlu, podczas którego zabrał glos Leonid Breżniew. 7 bm. —- w dniu 5$ r.oczittcy:—Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej ambasador ZSRR .w Polsce Stanisław Piłotowlcz wydaFprzyjęcie w Ambasadzie Związku Radzieckiego w Warszawie Na przyjęcie przybyli: I Sekretarz KC PZPR — Edward iGierek. Przewodniczący Sady *PIRstwa -«..Henryk Jabłoński /Prezes Rady Ministrów — Piptr Jaroszewicz, członkowie 'Biura Politycznego^ żastępey członków Biura Politycznego, członkowie Sekretariatu KC PZPR: Mieczysław Jagielski, Wojciech Jaruzelski, Władysław Kruczek, Stefan OIszow- i ski, .Franciszek Szlaeheic. Jan ''Szydlak, Kazimierz Barcikowski, Stanisław Kania, Józef Kępa. Andrzej Werblan; prezes NK ZSL — Stanisław Gucwa, przewodniczący CK SD — Andrzej Benesz, przewodniczący OK FJN — Janusz Groszkowskł; członkowie Rady Państwa, Prezydium Sejmu i rządu, gospodarze stolicy i woj. warszawskiego. W salach ambasady — przedstawiciele naszego społeczeństwa, ludzie różnych zawodów, przodownicy pracy wielkich zakładów przemysłowych w stolicy, reprezentanci nauki i kultury, generalicja WP, działacze organizacji społecznych i młodzieżowych. Wśród gości — weterani rewolucyjnego ruchu robotniczego, uczestnicy walk o wyzwolenie narodowe i społeczne, kombatanci bojów z faszyzmem hitlerowskim. Przybyła delegacja Centralnego Zarządu Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej z sekretarzem Moskiewskiego Obwodowego Komitetu KPZR, deputowanym do Rady Najwyższej Federacji Rosyjskiej — Jewgienijem Sizenko. Wśród gości — delegacja Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej Obecni byli szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce, (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Na centralnej trybunie honorowej znajdują się przedstawiciele partii i rządu radzieckiego z Leonidem Breżniewem, Aleksiejem Kosyginem i Nikołajem Podgórnym. Wśród zaproszonych gości zagranicznych są delegaci na zakończony w Moskwie Światowy Kongres Sił Pokoju, przedstawiciele krajów socjalistycznych, organizacji związkowych i społecznych z przeszło 100 krajów. A oto relacja z przebiegu uroczystości na Placu Czerwonym: Po przeglądzie wojsk marszałek Greczko udaje się na trybunę honorową. Trębacze grają sygnał, po czym Minister Obrony ZSRR rozpoczyna przemówienie, Przemówienie A. Greczki Towarzysze żołnierze radzieckich sil zbrojnych! Ludzie pracy Związku Radzieckiego! Szanowni goście zagraniczni! W imieniu i z polecenia KC Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego i rządu ra(DOKONCZENIE NA STR'. 2] Radzieccy przywódcy na centralnej trybunie honorowej podczas defilady. Od lewej: N. Podgórny, L. Breżniew i A. Kosygin. Fot. CAF — INTERPHOTO Hołd bojownikom Października i poległym żołnierzom radzieckim 7 bm. w 56 rocznicę wybuchu Rewolucji Październikowej społeczeństwo stolicy oddało hołd pamięci bojowników Wielkiego Października oraz żołnierzy Armii Radzieckiej poległych w walkach z hitlerowskim najeźdźcą o wyzwolenie Warszawy i całego kraju. Na Gmentarzu-Mauzoleum Żołnierzy Radzieckich, przed Bramą Straceń Cytadeli Warszawskiej a także pod Pomnikiem Wdzięczności i Pomnikiem Braterstwa Broni złożono wieńce i kwiaty. Żołnierze WP, weterani ruchu robotniczego zaciągnęli warty honorowe Na płycie przy pamiątkowym obelisku Cmentarza- Mauzaleum kryjącym prochy 23 tysięcy żołnierzy radzieckich poległych w bojach o wyzwolenie Warszawy — zebrali się w środę licznie mieszkańcy stolicy, Godz. 12.00 — padają słowa komendy, zentacyjna Kompania RepreWP z pocztem sztandarowym prezentuje broń. Orkiestra garnizonu Warszawy gra hymny Związku Radzieckiego i Polski. Do pomnika przy głuchym łoskocie werbli zbliżają się delegacje. Jako pierwsza wieniec składa delegacja OK FJN z członkiem Sekretariatu KC PZPR Andrzejem Werblanem, członkiem Prezydium, sekretarzem NK ZSL — Edwardem Dudą, (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) BLISKI WSCHÓD Akcja dyplomatyczna państw arabskich KAIR. LONDYN, MOSKWA (PAP). Wzdłuż linii zawieszenia broni na froncie sueskim panował w środę spokój, zakłócany tylko sporadyczną wymianą ognia. Z północnej części frontu izraelsko-syryjskiego napłynęły doniesienia o incydencie zbrojnym, sprowokowanym przez Izrael. Według doniesień agencyjnych, wzdłuż linii przerwania ognia na froncie egipsko-izraelskim było w środę na ogól spokojnie, choć obie strony oskarżyły siię wzajemnie o sprowokowanie incydentów zbrojnych. Na północnym odcinku frontu izraelsko-syryjskiego jak ogłoszono w Damaszku — wojska izraelskie próbowały 7 bm. przybliżyć się do pozycji syryjskich i zostały odparte W nocy z 6 na 7 bm. izraelska artyleria ciężka ostrzelała miejscowość Raszaja ai-Fuhar w południowej części Libanu. Kilka osób odniosło rany Z Katmandu donoszą, że Nepal przychylnie odpowiedział na prośbę Sekretarza Generalnego ONZ o skierowanie jednostki wojsk nepalskich do sił pokojowych ONZ na Bliskim Wschodzie. Rząd Nepalu oczekuje obecnie wych informacji w szczegółosprawie liczebności kontyngentu nepalskiego, terminu jego wysłania, itp. W Wiedniu ogłoszono, że do końca listopada Austria zwiększy liczebność swej jednostki w doraźnych siłach zbrojnych ONZ na Bliskim Wschodzie do ok. 509 żołnierzy. W Egipcie przebywa już 217 żołnierzy austrikckich. Na razie Izrael sabotuje rezolucję Rady Bezpieczeństwa. Tel Awiw nie odpowiedział dotychczas na wezwanie dowódcy doraźnych sił zbrojnych ONZ, gen. Ensio Siiiasvuo (Finlandia). aby z wojska izraelskie wycofały się terenów zajętych już po wejściu w życie zawieszenia broni. W środę gen. Siiiasvuo (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Salut w stolicy üraju Rad MOSKWA (PAP). Minister Obrony ZSRR, marszałek Andriej Greczko pozdrowił żołnierzy Armii i Floty Radzieckiej z okazji 56 rocznicy Rewolucji Październikowej. W rozkazie ministra stwierdza się, że radzieckie święto witane jest nowymi wybitnymi sukcesami we wszystkich gałęziach budownictwa komunistycznego. „Umocniła się jedność bratnich krajów socjalizmu, ich potęga gospodarcza i obronna. Pomyślnie wdrażany jest w życie program polityki zagranicznej, wytyczony przez XXIV Zjazd KPZR“. Dla uczczenia rocznicy minister Greczko rozkazał oddać 7 bm. wieczorem w stolicy Kraju Rad i w stolicach republik związkowych, miastach-bohaterach, salwy artyleryjskie. D ZIŚ 10 stron Przemówienie L. Breżniewa na Kremlu MOSKWA (PAP). Przemawiając na przyjęciu wydanym z okazji 56 rocznicy Rewolucji Październikowej na Kremlu Sekretarz Generalny KC KPZR Leonid Breżniew stwierdził. że idee wodza i nauczyciela, Wielkiego Lenina są bliskie i zrozumiale dla ludzi pracy na całej kuli ziemskiej. Wielki Październik zbu. dził ogromne siły mas ludowych, ukazał im nowe. Historyczne horyzonty. Jesteśmj dumni z tego — oświadczy! mówca — że nasze święto stało się świętem prawdziwi« międzynarodowym, świętem wszystkich ludzi pracy. Wspólnie z nami — mówił dalej L. Breżniew — rocznicę Wielkiego Października świętują dziś narody bratnich krajów socjalistycznych. Fala Rewolucji Październikowej pomogła rozbić okowy lizmu, zrozumiałe jest koloniawięc uczucie gorącej sympatii, z jakim zwracają się dziś ku ojczyźnie Października narody, które wyzwoliły się spod ucisku imperialistycznego. Obecnie bardziej niż kiedykolwiek oczywista jest epokowa postępowa treść i niepokonana siła sprawy, którą zapoczątkowała. Wielka Socjalistyczna Rewolucja Październikowa. W dniu dzisiejszym — kontynuował mówca — w miastach i wsiach naszej ojczyzny robotnicy, kołchoźnicy,, ludowa inteligencja, miliony ludzi radzieckich manifestują swą wierność rewolucyjną ideałom Października, partii leninowskiej, marksizmowi-leninizmnwi Naród radziecki uczcił 56 rocznicę Rewolucji , Październikowej wspaniałymi dokonaniami. W jego osiągnięciach produkcyjnych znalazło wyraz wiele spraw — pryncypialna, twórcza, konsekwentna, leninowska polityka partii, jej umiejętność natchnięcia mas entuzjazmem pracy, niespotykany rozmach socjalistycznego współzawodnictwa, wysokie poczucie obowiązku społecznego, polityczna jedność społeczeństwa, niewzruszona przyjaźń narodów Związku Radzieckiego., Pewnym . krokiem idziemy naprzód — stwierdził L. Breżniew — aczkolwiek historia nie rozpieszcza nas łatwymi zwycięstwami. Tym droższe są nam dzisiejsze osiągnięcia. W imieniu Komitetu Centralnego KPZR, Prezydium Rady Najwyższej i Rady Ministrów ZSRR Leonid Breżniew podziękował robotnikom i pracownikom rolnictwa, inteligencji pracującej, młodzieży i całemu narodowi radzieckiemu za ich trud, za poparcie dla uchwał leninowskiej partii i jej Komitetu Centralnego. Dziś v/ zwartym szyku defilady wojskowej — powiedział L. Breżniew — przeszli żołnierze armii i floty radzieckiej — armii, która ma w swym arsenale zarówno najbardziej postępowe ideały współczesności, jak najbardziej nowoczesny sprzęt wojskowy. Żołnierze radzieccy — kontynuatorzy bojowych tradycji rewolucyjnego proletariatu, wierni zasadom proletariackiego niezawodnie internacjonalizmu strzegą granic naszej ojczyzny, sprawy socjalizmu, pracy, wolności i pokoju. Zawsze mamy w pamięci wskazania założyciela pierwszego na świecie państwa socjalistycznego, Lenina, o konieczności i umiejętności obrony sprawy rewolucji, sprawy klasy robotniczej. Sekretarz Generalny KC KPZR wzniósł toast na cześć 56 rocznicy Wielkiego Października, na cześć leninowskiej partii, która konsek* wentnie wiedzie naród ra* dziecki drogą postępu społecz» nego ku komunizmowi, toast za zdrowie, powodzenie I szczęście ludzi radzieckich,