Trybuna Ludu, styczeń 1974 (XXVI/2-31)

1974-01-02 / nr. 2

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! Trybuna Ludu EU ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROROTNICZEJ Nr 2 (9112) Warszawa, środa 2 stycznia 1974 r. Wydanie AA Ceno 1 zł Zespala nas wola działania dla socjalistycznej Ojczyzny Noworoczne przemówienie radiowo-telewizyjne I Sekretarza KC PZPR tow. Edwarda Gierka DRODZY RODACY! Pozdrawiam Was gorąco w sylwestrowy wieczór, kiedy kończy się rok stary, a zaczyna rok nowy. Jest to chwila bardziej dziś uroczysta aniżeli zazwyczaj. Oto dokładnie przed trzydziestu laty siły postępu i demokracji, którym przewodziła Polska Partia Robotnicza, powołały do życia Krajową Radę Narodową - najwyższą wówczas reprezentację prawdziwych i trwałych interesów narodu. Z tego samego politycznego programu, w pół roku później, zrodził się wielki historyczny akt Manifestu Lipcowego i powstała Polska Ludowa — rzeczywista Ojczyzna ludzi pracy miast i wsi. Od tych dziejowych wydarzeń dzieli nas lat blisko trzydzieści — czas dojrzałego życia całego pokolenia Polaków. Oddajmy hołd jego bohaterskiemu i pięknemu dziełu. DRODZY RODACY! Rok, który mija, możemy ocenić jako dobry. Uzyskaliśmy w nim pomyślne wyniki gospodarcze i społeczne, dalszy wydatny postęp w urzeczywistnianiu programu VI Zjazdu PZPR. Dalecy jesteśmy od samozadowolenia, ale przy całej świadomości istniejących jeszcze niedostatków i napiętych potrzeb — mamy prawo stwierdzić, że zarówno w produkcji przemysłowej i w rolnej, w budownictwie i innych działach gospodarki, jak też we wzroście płac realnych, we wzroście dochodów wsi, w rozwiązywaniu problemów społecznych — program nasz urzeczywistniamy z wyprzedzeniem. Równocześnie wprowadzamy w życie tak wielkie przedsięwzięcia, jak nowe ukształtowanie rad narodowych i umocnienie organów władzy terenowej, a także reforma systemu oświaty, które służyć będą unowocześnianiu państwa pogłębianiu socjalistycznej demokracji dalszemu rozwojowi twórczych sił narodu. Są to niemałe osiągnięcia. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, jak wiele jeszcze mamy do zrobienia. Chcemy i musimy iść dalej. I Krajowa Konferencja Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej postawiła przed nami zadanie uruchomienia rezerw społecznych i ekonomicznych, które kryją się w intensywnej gospodarce, w doskonalszych metodach zarządzania i kierowania, w naukowej organizacji pracy, w ciągłym dopływie nowoczesnej wiedzy do techniki i do produkcji. Jestem przekonany, że zjednoczeni świadomością wielkiego narodowego celu wykonamy tó zadanie. Patriotyczna jedność naszego narodu, ofiarność klasy robotniczej, pracowitość naszych rolników, umiejętności naszych inżynierów, wnikliwość badawcza uczonych,, ambicja naszej młodzieży — są tego najpewniejszą rękojmią. Niedawne wybory do rad narodem wych potwierdziły dobitnie, że zespala nas wola dalszego dynamicznego rozwijania gospodarki, nauki i kultury naszej socjalistycznej Ojczyzny, pracy dla jej dobra, dla dobra naszego narodu. Upływający rok był również na ogół pomyślny w sytuacji międzynarodowej. Wokół nas — w Europie i świecie, mimo trudności i przeciwieństw pogłębił się proces odprężenia, posunęła się naprzód wielka sprawa budowy trwałego pokoju i bezpieczeństwa. Polityka krajów socjalistycznej wspólnoty, a przede wszystkim śmiała, rozumna i dalekowzroczna polityka Związku Radzieckiego przeciwdziałając skutecznie poczynaniom sił agresji, osiągnęła nowe ważne sukcesy w wygaszaniu konfliktów, w przekształcaniu kuli ziemskiej w wolny od lęku i zagrożenia wspólny dom ludzkości. Są to sukcesy idei socjalizmu, która zawsze — od chwili swych narodzin — powiązana była nierozdzielnie z ideą pokoju. Polska bierze aktywny udział w urzeczywistnianiu tej polityki, wspierając ją licznymi inicjatywami i działaniami. Podnosi to autorytet naszego państwa, a przede wszystkim — odpowiada najgłębszej. najtrwalszej polskiej racji stanu. W nowym roku będziemy te działania wespół z naszymi przyjaciółmi i sojusznikami konsekwentnie kontynuować, dla dobra naszej Ojczyzny dla dobra socjalizmu ,i pokoju. W imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, w imieniu władz naczelnych sojuszniczych stronnictw Frontu Jedności Narodu oraz w imieniu Rady Państwa i Rady Ministrów — dziękuję z całego serca Wszystkim załogom, wszystkim zespołom, wszystkim Polakom, którzy w roku 1973 pracą, myślą i twórczą inicjatywą wnieśli cząstkę swego osobistego wkładu do naszego zbiorowego dorobku. Gorąco pozdrawiam polską klasę robotniczą. Stanowi ona trzon naszego narodu, naszego państwa, naszej partii, która w swojej nazwie z dumą nosi jej imię. W wypróbowanych rękach polskiej klasy robotniczej spoczywa dziś pewnie przyszłość socjalistycznej Ojczyzny! Gorące . podziękowanie składam polskim rolnikom. W sojuszu z klasą robotniczą rolnicy swą ofiarną i trudną pracą wnoszą duży wkład w pomyślny i trwały rozwój kraju. Pomyślności osobistej i zawodowej życzę serdecznie uczonym, inżynierom, lekarzom, nauczycielom, twórcom kultury, całej polskiej inteligencji. Jej twórcza praca jest warunkiem postępu w każdej dziedzinie naszego życia Jak zaWsze, najserdeczniejsze uczucia kieruję ku naszej młodzieży. Polska socjalistyczna, którą dziś budujemy, stanie się przede wszystkim Waszym domem. Razem z nami zmierzajcie więc usilnie do tego, aby było w nim najwięcej ładu, rzetelnej pracy i nowoczesnej, światłej myśli. Podziękujmy dzisiaj szczególnie gorąco wszystkim polskim kobietom. Na sile uczuć i codziennym, jakże niełatwym trudzie naszych matek i żon wspiera się pomyślność polskich domów i rodzin, szczęśliwe życie polskich dzieci. Ze słowami głębokiego szacunku zwracam się do weteranów walki i pracy. Możecie być pewni rozkwitu tej Polski, którą tworzyliście swoją drogą bojową i swoją ofiarną pracą. Pozdrawiam gorąco żołnierzy Wojska Polskiego, stojących na straży bezpieczeństwa Rzeczypospolitej. Serdeczne życzenia kieruję do tych oddziałów, które swoim uczestnictwem w formacjach Organizacji Narodów Zjednoczonych służą pokojowi, dając dowód międzynarodowego znaczenia Polski Ludowej i międzynarodowego uznania dla jej polityki. Pozdrawiam pracowników Milicji Obywatelskiej, strzegących ładu i bezpieczeństwa współobywateli. Z całego serca dziękuję wszystkim, którzy noc dzisiejszą spędzają w służbie publicznej lub na posterunkach pracy. Gorące życzenia składam członkom i kandydatom naszej partii. Niech rok, który nadchodzi, przyniesie Wam — towarzysze — satysfakcję w pracy partyjnej i w życiu osobistym. Pozdrawiam serdecznie członków stronnictw sojuszniczych i działaczy Frontu Jedności Narodu. Zwracam się ze słowami przyjaznych pozdrowień do milionów naszych rodaków za granicą. Bądźcie dumni z osiągnięć kraju Waszych przodków, z jego dynamicznego rozwoju, z jego rosnącej pozycji w świecie Uczucia głębokiej solidarności kierujemy do wszystkich, którzy w całym świecie walczą o sprawiedliwość, wolność narodów i pokój między nimi Braterskie życzenia i wyrazy niezłomnej jedności przesyłam najbliższym przyjaciołom Polski — narodom Socjalistycznej Wspólnoty, a zwłaszcza wielkiemu narodowi radzieckiemu i jego komunistycznej partii. Niech rozwija się i umacnia nasza wspólnota i niechaj nadal rośnie jej Wiodąca rola w torowaniu szlaku postępu i pokoju dla całej ludzkości. DRODZY PRZYJACIELE! Niedługo, tradycyjnym i pięknym zwyczajem każdy z nas złoży życzenia swoim najbliższym. Niech tym serdecznym życzeniom towarzyszy pewność, że dla nas wszystkich, dla całej naszej Ojczyzny dni nadchodzące okażą się znów lepsze, bardziej owocne, bogatsze w dokonania. Że znów —i. w następny wieczór sylwestrowy - wolno nam będzie powiedzieć: był to dobry rok. Gwarancja tego jesteśmy my sami, siła naszych charakterów, nasza wola działania i nasza umiejętność pracy. Życzę Wam, Drodzy Rodacy — życzę Waszym rodzinom i Waszym domom — szczęścia, zdrowia, pomyślności. DRODZY TOWARZYSZE! Wyrazy uznania za dobrą robotę Tow. Edward Gierek u warszawskich hutników Stało się tradycję ostatnich 3 lat, że I Sekretarz KC PZPR wspólnie z hutnikami warszawskimi żegna stary i wita nowy rok. Wizyta u nich Edwarda Gierka ma zawsze charakter symbolicznego spotkania kierownictwa partii z klasę robotniczą, z wszystkimi ludźmi pracy. W poniedziałek 31 grudnia 1973 r. załoqQ_MufaL-^Warszawa" goszcząc T Sekretarza KC PZPR przyjęło od niego słowa uznania za owocny trud całego upływającego roku, życzenia najlepszych wyników w pracy zawodowej i społecznej, wielu radości w życiu osobistym. W stalowni, walcowni półwyrobów, walcowni drobnej — na każdym z tych wydziałów które odwiedzi) Edward Gierek, spotykał ludzi, z którymi niejeden już raz rozmawiał w czasie poprzednich spotkań z załogą tych zakładów. Razem z I Sekretarzem . KC PZPR r>rzvbvli do Huty ..Warszawa“: zastępca członka Biurä Politycznego KC, I sekretarz Komitetu Warszawskiego PZPR — Józef Kępa i minister Przemysłu Ciężkiego Włodzimierz Leiczak. Stefan Ryfa — brygadzista pieców elektrycznych, Henryk Nadolny — I wytapiacz pieców martenowskich, Henryk Chmiel — kierownik wydziału, Aniela Ćwiek — robotnica rozmawiają z I Sekretarzem KC PZPR o swojej noworocznej dniówce na stanowisku pracy. E. Gierek pyta o najważniejsze osiągnięcia zawodowe i osobiste minionego roku. Powodów do satysfakcji załoga ma wiele. Mówili o tym w czasie spotkania Edwarda Gierka z aktywem — dyrektor naczelny Huty „Warszawa“ — Adam Żurek i I sekretarz Komitetu Zakładowego PZPR — Jan Głuc. Huta plan roczny wykonała przed terminem, ale przyjęte przez załogę dodatkowe zobowiązania realizować będzie aż do północy 31 grudnia. Kraj otrzyma więc dodatkowe wyroby ze stali szlachetnej wartości 200 min zł. Jest to dwa razy więcej niż wynosiło uprzednie zobowiązanie. I Sekretarz KC PZPR pyta o plany gospodarcze i socjalne na rok przyszły. Huta — informują pracownicy — wykonuje już dla potrzeb kraju i na eksport 43 proc. krajowych wyrobów ze stali jakościowej i tyle samo wyrobów walcowanych Dążeniem załogi jest wykonanie w ciągu bieżącej pięciolatki ponadplanowej produkcji wartości 1,5 mld zł — To chyba nie jest ostatnie słowo warszawskich hutników — pyta E Gierek. W odpowiedzi hutnicy podkreślają: dobra: praca polega ciągłym szukaniu rezerw, na na dobrej organizacji, na dążeniu ku lepszemu współdecydującym Czynnikiem o takiej właśnie postawie załogi jest program partii, w którym hutnicy widzą nadrzędny cel — stałą poprawę ich własnego bytu i całego społeczeństwa, zapewnienie dynamicznego rozwoju kraju. Edward Gierek przekazał aktywowi i prosił o powtórzenie całej załodze słów uznania za dobra robotę tak bardzo potrzebną krajowi. Podziękował również wszystkim ludziom pracy w Warszawie, którzy swoim wysiłkiem i codzienną praca przyczynili się do tego że przemysł warszawski plan roczny wykonał już 15 grudnia a stolica wniosła tak wiele do . Banku 30 miliardów“ Równocześnie 1 Sekretarz KC PZPR .zapoznał zebranych z najważniejszymi zadaniami gospodarczymi w 1974 roku. podkreślając jak wielkie znaczenie ma utrzymanie wysokiej dynamiki i coraz szybszego tempa pracy. Życzeniami dla kierownictwa partii i państwa i osobiście dla Edwarda Gierka, dalszej pomyślności w działaniu dla dobra ojczyzny — pożegnali hutncy swoich gości. (PAP) W Życzenia Belwederze Tradycyjnym już zwyczajem — 1 stycznia — w Sali Pompejańskiej w Belwederze wyłożona została w godzinach południowych księga życzeń noworocznych. Życzenia pomyślnego szczęśliwego nowego — 1974 roku — dla Rady Państwa i jej przewodniczącego — Henryka Jabłońskiego — wpisywały do księgi delegacje stronnictw politycznych, FJN, organizacji społecznych i młodzieżowych, rad narodowych, WP, ZBoWiD, reprezentanci związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych, przedstawiciele świata nauki i kultury, duchowieństwa różnych wyznań, liczne delegacje zakładów pracy z Warszawy i kraju oraz osoby prywatne. Życzenia do księgi wpisali również szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w naszym kraju. Przy wpisywaniu życzeń obecny był sekretarz Rady Państwa —Ludomir Stasiak. (PAP) W pogodnym i wesołym nastroju Sylwestrowe zabawy do białego rana „Bal Warszawy” w Pałacu Kultury i Nauki W noc sylwestrową długo nie gasły światła na tysiącach balów i prywatnych spotkań we wszystkich miejscowościach kraju. Zegnano rok stary z poczuciem zadowolenia z uzyskanych efektów i dobrze spełnionych obowiązków wobec kraju, siebie i najbliższych. Witano Nowy Rok z ufnością i nadziejami na dalsze sukcesy. W Warszawie tradycyjnymi już zwyczajem największy bal sylwestrowy odbył się w salach redutowych Pałacu Kultury i Nauki, zorganizowany przez Warszawska Radę Związków Zawodowych. Bawiło się na nim ponad 3,2 tys. osób, reprezentujących kluczowe zakłady pracy stolicy, świat kultury i sztuki. Ich gośćmi byli członkowie najwyższych wład2 partyjnych i państwowych: Edward Gierek z małżonką, Henryk Jabłoński, Piotr Jaroszewicz. W Pałacu bawili się także członkowie Biura Politycznego i Sekretariatu KC (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Pozdrowienia noworoczne L. Breżniewa dla narodu radzieckiego MOSKWA (PAP). W przeddzień Nowego Roku Sekretarz Generalny KC KPZR, Leonid Breżniew wygłosił przez radio i telewizję moskiewską przemówienie do narodu radzieckiego. Oto tekst tego wystawienia: Znów jesteśmy na przełomie dwóch lat. Za kilka minut kuranty kremlowskie obwieszczą, że zakończył się 1973 r, i nastał nowy 1974 r. Ludzie radzieccy żegnają 1973 r. z poczuciem zadowolenia i dumy. Przyniósł on niemało dobrego. Był to rok rzeczywiście wytężonej pracy całego naszego narodu. Znaczne sukcesy osiągnięto we wszystkich dziedzinach działalności gospodarczej i kulturalnej. A przecież rok zaczynał się niełatwo: dawały o sobie znać ciężkie skutki pamiętnych dla wszystkich klęsk żywiołowych poprzedniego, 1972 r. Jednak ludzie radzieccy, komuniści i bezpartyjni przeciwstawili trudnościom swe zdolności (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 Przywódcy partii i państwa na Trasie Łazienkowskiej Brzegi Wisły spięte nowym mostem W połowie 1974 roku, na 30-lecie Polski Ludowej, oddana zostaje Łazienkowska Trasa Mostowa w Warszawie. Budowniczowie trasy niejednokrotnie dawali już wärszawiaEom powody do satysfakcji, przypominając najlepsze tradycje „warszawskiego tempa“ w budownictwie. stwa: Edward Gierek. Henryk Jabłoński, Piotr Jaroszewicz, . - Obecni"'Byli także gospodarze stolicy — Józef Kępa i Jerzy Majewski. -------------—■ Dyrektor naczelny przedsiębiorstwa budowy Trasy . Łazienkowskiej Ryszard Ostrów - ski i i sekretarz Komitetu Zakładowego partii — Zenon Stola mówili o przebiegu prac zimowych podkreślając, że dzięki ofiarności załóg blisko 30 zatrudnionych tu przedsiębiorstw, tempo robót wyprzedza harmonogramy, a każdy dzień kończy się wykonaniem prac wartości ponad 2 min zł. Za poi roku Most Łazienkowski oddany zostanie do ruchu kołowego; gotowe będą także najważniejsze związane z nim inwestycje drogowe biegnące „a przestrzeni 10 kin przez całe miasto. Przywódcy partii i państwa obecni byli przy położeniu ostatniej już płyty na kratownicy mostu. Droga z lewego brzegu Wisły na prawy _ otwarta Dyrektor warszawskiego „Mostostalu“ Jan Grzesik i brygadzista Adolf Pawłowski składają meldunek: na 75 dni przed terminem załogi budują31 grudnia 1973 r. ze stanem robót na tym największym placu budowy stolicy zapoznali się przywódcy partii i pań-( ce Trasę Łazienkowską spięły ostatnie przęsła mostu Przywódcy partii i państwa składają serdeczne gratulacje inżynierom i robotnikom pracującym na placu budowy, a także załodze chorzowskiego „Konstalu“, która poza planem przyjęła zamówienie na konstrukcje stalowe i wykonała je w rekordowym czasie. E. Gierek, H. Jabłoński i P. Jaroszewicz na ręce budowriiczych trasy przekazują podziękowania za dotychczasowy i trud. serdeczne pozdrowienia życzenia noworoczne dla wszystkich pracowników warszawskiego budownictwa. Równocześnie wyrażali oni przekonanie, że na 21 Iipca, w przeddzień centralnych obchodów 30-Iecia Polski Ludowej, trasa będzie całkowici« gotowa Zebrani przedstawiciele załóg realizujących tę ważną inwestycję oświadczają, że dotrzymają tego terminu, że tempo robót nie tylko nie zmaleje, ale tam gdzie to możliwe, zostanie jeszcze bardziej przyspieszone. (PAP) Członkowie kierownictwa partii i państwa wśród budowniczych Trasy Łazienkowskiej. Fot. M. BILLEWICZ DZIŚ 10 STB0N