Trybuna Ludu, luty 1974 (XXVI/32-59)

1974-02-01 / nr. 32

Trybuna Tu dl u ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 32 (9142) Warszawa, piqtek 1 lutego 1974 r. Wydanie AA Cena 1 zł Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! Możliwości wzrostu produkcji I Sekretarz KC PZPR na ziemi łódzkiej Spotkania Edwarda Gierka z rolnikami I Sekretarz KC PZPR Edward Gierek odwiedził 31 stycznia Fr7w towarzystwie gospodarzy woj. łódzkiego: I sekretarza KW PZPR Zbigniewa Zielińskiego i wojewody Romana Malinowskiego, niektóre gospodarstwa rolne i zakłady przemysłu spożywczego na terenie pow. łowickiego. I Sekretarz KC PZPR. interesował się przede wszystkim możliwościami dalszego wzrostu produkcji żywności, zwłaszcza produktów pochodzenia zwierzęcego. W PGR Sobota, gdzie hoduje się 220. sztuk bydła i 470 sztuk trzody chlewnej na 160 ha oraz w sąsiednim PGR Walewice, posiadającym m. in. 117 sztuk krów o średniej rocznej mleczności 4350 litrów, zapoznano gości z możliwościami intensyfikacji produkcji zwierzęcej poprzez wykorzystanie pomieszczeń zastępczych, zwłaszcza stodół, których adaptacja do tego celu nie wymaga większych nakładów. Tą drogą PGR-y wchodzące w skład wieloobiektowego przedsiębiorstwa rolnego Walewice zwiększyły roczną produkcję żywca o ponad 250 sztuk młodego bydła rzeźnego i o przeszło 900 sztuk tuczników. KC We wsi Bochen, 1 Sekretarz wraz z towarzyszącymi mu osobami — wśród których znajdowali się gospodarze poiwiatu z J__sekretarzem KP PZPR — Stanisławem Bartosem — zatrzymał się u przodującego rolnika Mieczysława Kołaczyńskiego, przewodniczącego utworzonego w lipcu 1973 r. zespołu hodowlanego, który już w ub. roku wyprodukował ponad 42 tony żywca. W tym roku zespół zamierza dostarczyć państwu co najmniej ponad 200 sztuk młodego bydła rzeźnego i 70 tuczników. Dowodzi to, że w gospodarstwach indywidualnych można znacznie przyspieszyć tempo wzrostu produkcji zwierzęcej poprzez specjalizację oraz łączenie wysiłku w zespołach chłopskich lub rozwijanie kooperacji z PGR-ami, spółdzielniami produkcyjnymi, czy ośrodkami rolnymi kółek rolniczych. W' przemyśle rolno-spożywczym — jak stwierdzali przedstawiciele kadry inżynieryjnej i robotnicy okręgowej spółdzielni, mleczarskiej i zakładów owocowo-warzywnych W Łowiczu, którą odwiedził I Sekretarz KC istotnym źródłem wzrostu produkcji jest możliwie najbardziej racjonalne przetwarzanie dostarczanych przez rolnictwo surowców. Obydwa te zakłady starają się osiągać nie tylko większą, ale —- co prezentowano gościom — bardziej urozmaiconą produkcję poprzez wprowadzanie nowych, o wyższej jakości produktów ułatwiających pracę gospodyniom domowym. W nie mniejszym stopniu niż sprawami produkcyjnymi Edward Gierek interesował się warunkami pracy i życia załóg PGR, rolników oraz robotników zakładów przemysłu rolno-spożywczego. Edward Gierek zwiedził także w Łowiczu ekspozycję sztuki ludowej i kultury materialnej regionu. I Sekretarz KC spotkał się w Komitecie Powiatowym w Łowiczu z egzekutywami Komitetów Wojewódzkiego i Powiatowego PZPR oraz kierownictwami urzędów wojewódzkiego i powiatowego. (PAP) Edward Gierek w rozmowie z nraeownikami Zakładów OwacawiuMaLrZ-Ywnych w Łowiczu. I (Drugi z lewej dyrektor zakładu Janusz Berdowski, pierwsza z prawej - pracownica Anna Jezierska. „1-------—--------------------------------------------—--------- Fot. CAF — MATUSZEWSKI 220 min zl i 700 tys. dolarów ze społecznycb datków Re śnie konto budowy Centrum Zdrowia Dziecka (INFORMACJA WŁASNA) Już 220 min zł i 700 tys. dolarów wpłynęło na konto budowy pomnika — szpitala Centrum Zdrowia Dziecka. Obok tej sumy Wymienić należy 70 min zł i 100 tys. dolarów jako wartość rzeczowych zobowiązań złożonych przez liczne przedsiębiorstwa i instytucje tak krajowe jak i zagraniczne. Są wśród nich materiały budowlane, które dostarczone będą na teren budowy szpitala jak i aparatura medyczna zadeklarowana nieodpłatnie. Centrum Zdrowia Dziecka jest inwestycją będącą w całości darem społeczeństwa. Jej oddanie do użytku nastąpi w 1978 roku. Koszt budowy i podstawowego wyposażenia wyniesie 500 min zł. Prawdopodobnie koncepcja ośrodka zostanie w trakcie realizacji wzbogacona o kilka obiektów — m. in. powstanie tu kryty basen oraz oddzielny budynek przeznaczony na hotel dla matek przebywających w szpitalu dzieci. Część szpitalnego budynku projektowana początkowo na pokoje dla rodziców, zostariie przeznaczona na obiekty lecznicze. (g) Uroczystość w Belwederze Współudział nauki w przeobrażaniu kraju Wręczenie aktów nominacyjnych profesorom Wystąpienie Henryka Jabłońskiego W Belwederze odbyła się 31 stycznia br. uroczystość wręczenia aktów nominacyjnych 57-osobowej grupie profesorów reprezentujących szkoły wyższe, instytuty i zakłady naukowo-badawcze. Akty nominacyjne z rąk (Przewodniczącego Rady Państwa — Henryka Jabłońskiego otrzymało 11 profesorów zwyczajnych i 46 profesorów nadzwyczajnych W przemówieniu skierowanym do profesorów nowo mianowanych Rady Państwa Przewodniczący powiedział m, in.: „Wszyscy, zarówno profesorowie uczelni, jak i instytutów naukowych, jako obywatele przeżywacie wraz z całym narodem jego radości i troski i to tym mocniej im bardziej wraz ze wzrostem społecznej roli nauki rośnie odpowiedzialność uczonych za teraźniejsze i przyszłe jego losy, Koniec ubiegłego roku zaznaczył się poważnymi perturbacjami w gospodarce światowej. Dotknęły one szereg rozwiniętych krajów kapitalistycznych, których ekonomiści gorączkowo szukają dróg wyjścia z kryzysu energetycznego i surowcowego, zachwiał się poważnie ich system walutowy. Wielkie trudności przeżywają też kraje niedawno wyzwolone z zależności kolonialnej. Wszystko to nie mogło, oczywiście, pozostać bez wpływu na państwa socjalistyczne, choć bez porównania zdrowsze zasady, na jakich opiera się ich gospodarka, pozwoliły im uniknąć konieczności rewidowania podstawowych zamierzeń rozwojowych. I nam, naturalnie, sytuacja światowa nie oszczędziła kłopotów, ale — mimo to — podjęliśmy nowe, wielkie zadania zmierzające do dalszego dynamizowania naszej gospodarki, do szybszego niż uprzednie zakładaliśmy rozwiązywania wielu ważnych problemów społecznych, do tworzenia warunków dla pełniejszego jeszcze rozwoju wszystkich obszarów kultury (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Aktualne zadania Towarzystwa Przyjaźni Polsko Radzieckiej Aktualne zadania Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej przed IX krajowym zjazdem, były 31_ stycznia tematem spotkania członków Prezydium ZG TPP-R_ z eentralnymJL wojewódzkim aktywem Towarzystwa- W jubileuszowym roku Polski Ludowej, który zbiega się z 30-leciem działalności TPP-R — powiedział na spotkaniu członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR i przewodniczący...ZG. TPP-R „Jan /Szydlak — podstawowym zadaniem" Towarzystwa jest ukazanie socjalistycznego dorobku Polski i znaczenia braterskiej pomocy ZSRR we wszechstronnym rozwoju kraju, umocnieniu pozycji Polski w świecie oraz podkreślenie i uwypuklenie nowej, wyższej fazy, w jaką od kilku lat wkroczyły stosunki między obu naszymi krajami. Charakteryzuje je m. in. pogłębiająca się integracja gospodarcza, za-cieśniająca się coraz bardziej współpraca międzypartyjna, naukowo-techniczna, kulturalna oraz bezpośrednie kontakty między zakładami przemysłowymi, instytucjami i poszczególnymi środowiskami społecznymi. O konkretnych formach działalności podejmowane; przea: poszczególne wojewódzkie TPP-R, zarządy mówili na spotkaniu ich przewodniczący. W imieniu Centralnego Za- Tządu Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej serdeczne pozdrowienia przekazał zebranym wiceprzewodniczący Związku Radzieckich Towarzystw Przyjaźni i Łączności Kulturalnej z Zagranicą V Tego samego dnia w siedzibie ZG TPP-R Jan Szydlak udekorował grupę wieloletnich działaczy Towarzystwa odznaczeniami państwowymi. Krzyże Kawalerskie Orderu Odrodzenia Polski otrzymali: Leokadia Baranowska (Lublin), Władysław Bartosz (Ostrowiec (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Co przyniósł styczeń? Wydajna i rytmiczna praca załóg Dobrymi rezultatami produkcyjnymi zamkna.ł się styczeń — pierwszy miesiąc tegorocznego planu wysokich wymagań. Zdecydowana większość zakładów i przedsiębiorstw, pomyślnie zrealizowała swoje miesięczne zadania koncentrując uwagę na jakości i efektywności pracy. Oto relacje naszych reporterów „Intermoda": wyższa produkcja - mniejsze zatrudnienie We wrocławskiej „Intermodzie“ zadania pierwszego miesiąca tego roku, powiększone o 10 proc. w porównaniu do stycznia ub. roku. wykonane zostały nawet z pewną nadwyżką. „Cały przyrost produkcji — powiada zastępca 'dyrektora....zakładu mgr ini. .Wojciech Baranowski — ośiągjhTęto “przy tym śarSym co wówczas zatrudnieniu, wykazującym nawet tendencję malejącą. Zwróciliśmy bowiem uwagę na postęp techniczny i organizacyjny. Staramy się, by na każdym stanowisku pracownicy mieli na czas niezbędną ilość surowca i dokumentacje. T0 gwarantuje nam rytmiczność produkcji. Czynnikiem sprzyjającym jest także widoczna poprawa dyscypliny pracy i współzawodnictwo między zespołami robotniczymi w osiąganiu najlepszych wyników produkcyjnych i ekonomicznych. (tw) Kcpahia „Dymitrow": 11 tys. ton węgla na dobę Nadwyżką ponad 3 tys. ton węgla zamyka styczniowy bilans produkcyjny załoga kopalni „Dymitrow“ w Bytomiu. Każdego dnia w tym miesiącu opuszczało kopalnię ponad 11 tys. ton urobku — o około 700 ton więcej niż przeciętnie ubiegłego roku Większe wydobycie jest przede wszystkim rezultatem wzrostu wydajności pracy. W styczniu br. na dniówkę robotnika przypadało ok. 100 kg węgla więcej niż średnio w minionym roku. — Jest to wynik nie tylko nieco korzystniejszych warunków górniczo - geologicznych — powiada Michał Jasica — przodowy ściany, ale przede wszystkim lepszej pracy ludzi. W naszym oddziale panuje dobra atmosfera, lepsza jest dyscyplina, większa troska o sprawność maszyn i urządzeń. Nadal staramy się usprawnić organizację wydobycia, aby wykorzystać jeszcze pełniej wszystkie rezerwy. Do wzmożonego wysiłku dopinguje świadomość, że naprawdę można lepiej zarobić. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Radziecko-kubańskie rozmowy w Hawanie Leonid Breżniew odznaczony Orderem im. Jose Marti HAWANA (PAP). W rezydencji radzieckiej delegacji w środę odbyło się spotkanie Sekretarza Generalnego KC KPZR, Leonida Breżniewa z I sekretarzem KC KP Kuby, premierem Rządu Rewolucyjnego Fidelem Castro, członkiem Biura Politycznego KC KP Kuby, II sekretarzem KC Raulem Castro oraz członkiem Biura Politycznego KC, prezydentem Republiki Osvaldo Dorticosem. W przyjacielskiej, serdecznej atmosferze kontynuowano rozmowy W środę odbyła się w Hawanie uroczystość wręczenia Sekretarzowi Generalnemu KC KPZR Leonidowi Breżniewowi kubańskiego Orderu im. Jose Marti. To zaszczytne wyróżnienie przyznał mu rząd kubański za wybitny wkład w dzieło umacniania międzynarodowej, solidarności w walkę przeciwko imperializmowi, kolonializmowi i neokolonializmowi, w umocnienie przyjaźni z rewolucją kubańską. Leonid Breżniew — głosi uchwała rządu Kuby — w ciągu długiej i owocnej działalności jako walczący komunista wytrwały bojownik o międzyi narodową solidarność narodów, niejednokrotnie manife-stowal braterska przyjaźń rewolucja kubańską Przemówienie Sekretarza Generalnego KC KPZR Przemawiając na uroczystości Leonid Breżniew podkreślił, że rozwój i pogłębienie przyjaźni jednoczącej Związek Radziecki i Kubę zawsze będzie przedmiotem niesłabnącej uwagi ze strony KC KPZR i państwa radzieckiego. Ze swej strony uczynię Wszystko, aby wnieść osobisty wkład w to szlachetne dzieło — oświadczył Sekretarz Generalny KC KPZR, przyjmując Order Im. Jose Marti. Nagrodę. tę uważam przede wszystkim za symbol mocnej, gorącej przyjaźni i niezłomnego braterstwa między Związkiem Radzieckim a socjalistyczną Kubą. Sekretarz Generalny KC KPZR stwierdził, że właściwą cechą komunistów w ogóle, a w tym kierowniczych działaczy państw socjalistycznych jest podchodzenie do każdego powstałego problemu z punktu widzenia interesów człowieka pracującego. Kiedy na posiedzeniach Biura Politycznego i rządu rozpatrujemy liczne ważne problemy, podejmujemy w ich sprawie . uchwały, to przede wszystkim bierzemy pod uwagę jakie znaczenie te decyzje będą mieć dla mas pracujących. Czy chodzi o budowę nowych fabryk lub elektrowni, nawodnienie dziesiątków tysięcy ba ziem, produkcję nawozów sztucznych i towarów powszechnego użytku — wszystko to w końcowym efekcie podporządkowane jest głównemu celowi, który postawiła przed sobą partia komunistyczna Celem tym jest poprawa bytu narodu — podkreślił Breżniew, (DOKOŃCZENIE NA STR. 2\ Prezydent Osvaldo Dorticos dekoruje Leonida Breżniewa CAF — PT — RAmnpHOTn Plany odbudowy Suezu Prace przygotowawcze do odblokowania Kanału KAIR. LONDYN (PAP) Wojska izraelskie wycofywały się w czwartek z kolejnego sektora na zachodnim brzegu Kanału Sueskiego, zgodnie i terminarzem operacji rozdzielenia armii na froncie sueskosynajskim, W Kairze gabinet egipski omawiał tymczasem plany odbudowy Suezu, miasta leżącego tam, gdzie kanał łączy się z Morzem Czerwonym. Suez liczył przed 7 laty 300 tysięcy mieszkańców, ale po wojnie czerwcowej z r. 1967 większość ludności ewakuowano i w mieście, zniszczonym wówczas w 50 procentach, pozostała około 12 tys. osób cywilnych. Podczas ubiegłorocznej wojny październikowej Suez znalazł się pod silnym ostrzałem artylerii izraelskiej; był też obiektem zaciekłych bombardowań lotniczych. Miasto jest (DOKOŃCZENIE NA STR. 2! Naukowe centrum Fabryki Półprzewodników TEWA zajmuje się produkcją elementów znajdujących zastosowanie m. in w telewizorach, radioodbiornikach, magnetofonach, maszynach matematycznych itp. Na zdjęciu: Krystyna Malkiewicz przy montażu tranzystorów w obudowie plastykowej. Fot. MACIEJ BILLEWIC2 W Boliwii sytuacja nadal napięta Starcia wolska z demonstrantami Zginęło 8 osób LIMA (PAP). Sytuacja w Boliwii jest w dalszym ciągu napięta. W związku z demonstracjami mas pracujących przeciwko podwojeniu cen na artykuły pierwszej potrzeby, w całym kraju obowiązuje stan wyjątkowy Władze skierowały do prowincji Cochabamba, gdzie doszło do wystąpień 25 tys. robotników rolnych, silne oddziały wojskowe. Chłopi, którzy pobudowali barykady na głównych drogach prowadzących do miasta chwycili za broń. Cochabamba, W czasie środowych starć z wojskiem 8 demonstrantów zostało zabitych, a kilkudziesięciu — rannych. Jutro so hot ni W numerze: Dla dobra dzieci Skończy się wreszcie — wraz z utworzeniem funduszu alimentacyjnego - owa „wojna nerwów” i poprawi się sytuacja materialna samotnie wychowujqcej dzieci... str. 3 Mówią młodzi: traktujcie nas poważnie Nasze dzieci cenią sobie wyżej uczucie i zainteresowanie ze strony rodziców niż wysoki standard życia. Potrzebny im jest autorytet matki, ojca i nauczyciela... str. 6 Ponadto: Po pracy i nauce Świat dzieci Propozycje Rozrywki, humot