Trybuna Ludu, kwiecień 1974 (XXVI/91-120)

1974-04-01 / nr. 91

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! •** Trybuna Ludu su ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 91 (9201) Warszawa, poniedziałek 1 kwietnia 1974 r. Wydanie AA Cena 1 zł Kopalnia „Ziemowit": 7,5 tys. ton ponad plan Największy z polskich zakładów górnictwa węglowego — kopalnia „Ziemowit“ wszystkie miesiące minionego kwartału kończyła z wyprzedzeniem. Ogólna nadwyżka za ten okres sięga 7.5 tys. ton urobku. Największy udział w ponadplanowej produkcji miały oddziały wydobywcze V i VII. Rekordowe wręcz wyniki w udostępnianiu nowych par Zadania I kwartału wykonano pomyślnie Więcej towarów na rynek i na eksport (RELACJE NASZYCH REPORTERÓW Wysiłek załóg pracowniczych, a przede wszystkim wzrost wydajności pracy, lepsza organizacja i dyscyplina — to podstawowe źródło pomyślnej realizacji trudniejszych i bardziej ambitnych zadań I kwartału br. Z relacji naszych reporterów wynika, iż utrzymuje się wysoka dynamika produkcji, dzięki czemu możliwe sq dodatkowe dostawy na rynek I na eksport tii złoża, osiągnęła grupa robót przygotowawczych nr 3, Wszystkie oddziały wydobywcze notują poprawę wydajności pracy. Zadania w tym zakresie przekroczono o ponad 120 kg węgla na roboczodniówke. Huta „Kościuszko": dodatkowe tony surówki i stali Zadania planowe I kwartału wykonały wszystkie wydziały produkcyjne huty „Kościusz-ko“. Załoga wielkich pieców uzyskała dodatnie saldo wynoszące ok. 6 tys. ton surówki, Również pracownicy stalowni legitymują się znaczną, bo wynoszącą ok. 4 tys. ton stali, nadwyżką. Realizacja planu z nadwyżką przez wielkie piece i stalownię umożliwiła rytmiczną produkcję walcowni „Kościuszki“ Wydziały walcownicze dostarczyły w I kwartale o 3,5 tys. ton wyrobów walcowanych więcej niż planowano na ten okres Jak stwierdza kierownictwo huty, w I kwartale osiągnięto wszystkie założone wskaźniki techniczno-ekonomiczne. Wyraźnie poprawiła się dyscyplina i wzrosia wydajność pracy. (wald.ł „Eitra": 110 tysięcy odbiorników / Plan produkcji przewidzianej na zaopatrzenie rynku krajowego., bydgoska „Eltra11 wykonała w 1(10,6 proc. tzn że w handlu znalazło się llfl tys. różnych typów radioodbiorników tranzystorowych, wśród nich najbardziej popularne i poszukiwane: 14 tys. aparatów „Jowita”. 20 tys. „Dana”, 13 tys. „Eltra-50”, 7 tys. „Jola*. W 102 proc. wykonano (DOKOŃCZENIE NA STR. Rafineria „Gdańsk": decydujący okres (INFORMACJA WŁASNA Na budowie rafinerii „Gdańsk*1 krajobraz zmienia się jak w kalejdoskopie. Rafineria już na dobre wyszła „spod ziemi". Las kilkudziesięciu wielkich zbiorników, pierwsze rurociągi i estakady, na których wesprq się nitki kabli i przewodów łączących instalacje, nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z przełomowym etapem największej w tej 5-latce inwestycji polskiej chemii. Do zakończenia pierwszego etapu budowy pozostało tylko nieco ponad rok. W lipcu 1975 rozpocznie się rozruch technologiczny, nowa polska rafineria przerobi pierwsze tony ropy, które dotrą tu za pośrednictwem nabrzeża paliwowego Portu Północnego. Czasu pozostało więc niewiele. Jak zatem przedstawia się aktualna sytuacja na placu budowy? Mimo łagodnej zimy nie na wszystkich węzłach budowy odnotowano zadowalające postępy. — Pierwszy kwartał, wypadł nie najlepiej — stwierdza mgr inż. A. Woronieckl szef z ramienia inwestora. Wy-stępują opóźnienia w budowie fundamentów bloku paliwowego, podstawowej instalacji rafinerii. Nie wykonano też pełnego zakresu robót zaplanowanych na I kwartał na oczyszczalni ścieków i obiektach ujęcia oraz uzdatnia m wody. W okresie spiętrzenia prac, kontynuuje nasz rozmówca, zarysowały się dość wyraźnie braki potencjału budowlano-montażowego. Brakuje nie przedsiębiorstw, bo tych jest już 27, ale ludzi i sprzętu. Jest to problem, który, obok usprawnienia zaopatrzenia materiałowego, wymaga pilnych rozstrzygnięć Skoro o materiałach mowa rafineria na początku roku dość mocno odczuła niedostatki dostaw kruszywa i cementu. Ostatnio doszły do tego kłopoty z deskami i stalą zbrojeniową. -- Zaapelujcie w naszym imieniu raz jeszcze do gliwickiego „Metalplastu” — powiada mgr inż. Z. Lewandowski, dyrektor „Petrobudowy” Płocka — która jest głównym z wykonawcą inwestycji. Potrzebujemy pilnie kilku konstrukcji aluminiowych (on na (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Gmina przyspiesza kroku (KORESPONDI .NCJ4 WŁASNA Prószków Pod o jolskj dysponuje~ilebalTrt~cZwartej i piątej klasy, osią ■ jednak najlepsze w powiecie plony zbóż (w ub. r. średnio 31,2 kwintala z ha) i siana (86 kwintali z ha), najwyższa jest tu także obsada bydła (84 sztuki) i trzody chlewnej (132,1 sztuki) na sto hektarów użytków rolnych, z tym wiążą się wysokie d >xtawy żywca oraz mleka. Jednakże przeciętne efekty gospodarowania nie ukazują w sposób prawidłowy obrazti gospodarki w gminie. Kryją się bowiem za nimi rolnicy oraz cale wsie, osiągające oi wiele niższe rezultaty. Sprawie równania do najlepszych sporo uwagi poświęcono 'iv czasie zebrania gminnego aktywu z udziałem przodujących rolników, w którym uczestniczył także I sekretarz Kt,Y PZPR w Opolu tow. Andrzej Żabiński. Rezerwy w gospodarności — , Mimo stosunkowo wysokiego już pułapu produkcji nówi naczelnik gminy inż. i , dynantT .łaszcz— możliwości dalszego jej wzrostu są u nas jeszcze spore. Tkwią one głównie w poziomie i umiejętnośei gospodarowania, (DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Handel przed wiosennymi szczytami (INFORMACJA WŁASNA) Na kwiecień przypadają dwa okresy nasilenia sprzedaży. Pomiędzy 8 a 13 kwietnia wystąpi szczyt zakupów wielkanocnych, koniec miesiąca to tradycyjne wzmożenie rytmu pracy handlu przed 1 Maja. Odpowiednie przygotowania podjęte zostały stosunkowo wcześnie i wszystko wskazuje na to, iż organizacyjnie handel sprosta zwiększonym zadaniom. Wszystkie stoiska czynne Przede wszystkim wykorzystana ma być maksymalnie cała istniejąca sieć handlowa oraz znaczna część kiosków i stoisk sprzedaży sezonowej. W tym celu podjęto krolci dla tizupelnienia braków kadrowych przez zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin i wykorzystanie emerytów, Postarano się także o opracowanie dość harmonogramów precyzyjnych transportowych, obejmujących zarówno dostawy towarów, jak również szybkie oczyszczanie powierzchni sklepowej z pustych opakowań. Wszystkie jednostki handlowe organizują kiermasze (DOKOŃCZENIE NA STR. 4] __ W niedzielę na odcinku Wisłostrady między ulicami Gagarina i Nowosielecką pracowało 100 żołnierzy pod dowództwem por. Zygmunta Jańczyka z jednostki samochodowej stołecznego garnizonu. Za kilka dni kończą oni służbę wojskową, wracając w rodzinne strony. Ostatnią niedzielę w stolicy poświęcili na pracę dla niej. Przy placu Na Rozdrożu prace porządkowe przeprowadzali ulubieńcy Warszawy — żołnierze kompanii reprezentacyjnej WP, wielokrotnie podziwiani podczas uroczystych odpraw warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, (bz) Fot. TYMOTEUSZ NESTORUK Niedziela pracy.. Bogaty dorobek przyniosła „Niedziela czynu młodych”. W wielu miejscowościach dziewczęta i chłopcy stawili się 31 marca przy swoich warsztatach pracy, brali udział w porządkowaniu 1 upiększaniu miast I wsi, przygotowali tereny pod budowę ośrodków wypoczynku, sportu, kultury. Nowo budowane, największe w zagłębiu miedziowym zakłady górnicze „Rudna“, szybciej osiągną docelową moc wydobywczą, dzięki aktywnej postawie młodzieżowych brygad specjalistycznych. W niedzielę pomagały one w rozruchu mechanicznym zakładu wzbogacania rudy. Młodzi pracownicy zakładów „Pronit“ w Pionkach wyprodukowali wiele metrów skóry syntetycznej dla potrzeb rynku. Dodatkowe tony słodyczy są dziełem członków ZMS w krakowskich zakładach cukierniczych „Wawel”. W Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku oraz w Lubelskiej Fabryce Maszyn Rolniczych pracowało w niedzielę po kilkaset osób. Wykonano m. in. duże Dartie części zamiennych do samochodów „Żuk“ i motocykli WSK. W zakładach mechanicznych w Gorzowie młodzieżowe brygady zmontowały w trybie przyspieszonym elementy dla ciągnika „Ursus“, produkowanego w kooperacji z Czechosłowacją. Wiele miast i wsi wypiękniało w wyniku społecznej pracy młodych ludzi. W niedzielę, w starym mieście, woj. zielonogórskiego — Sulechowie młodzież posadziła 1000 krzewów różanych. Opolanie porządkowali i ozdabiali największą oazę zieleni w tym mieście — wyspę Bolko. Młodzieżowe parki kultury oraz trasa W-Z, a także bulwary nad rzeką Bystrzycą — były miejscem niedzielnej pracy lublinian. W końcu maja, a wiec przed terminem, oddana (DOKOŃCZENIE NA STR. 4, i wypoczynku Słoneczna, wiosenna niedziela sprzyjała odpoczynkowi i turystyce. Nawet wysoko w Tatrach i Sudetach — turyści zażywali kąpieli słonecznych w plażowych strojach. Dogodne warunki narciarskie były tylko w niektórych partiach Bieszczadów i Beskidów. Ożywiony ruch panował w podmiejskich ośrodkach wypoczynku we wszystkich regionach kraju. W Zamościu tysiące turystów przybyło na tzw. jarmark zamojski,- wielką handlowo-turystyczną imprezę uroz-maieoną pokazami mody. W Warszawie tłumnie i gwarno było na Rynku Mariensztackim i w rejonie placu Teatralnego, gdzie zorganizowano giełdę staroci oraz używanych rowerów. Wcześniei niż zwykle otwarty został sezon koncertowy w Łazienkach pod pomnikiem Szopena. Kilkaset osób zjechało na odpoczynek niedzielny do ośrodka w Solinie nad Sanem. Nie brakło także interesujących imprez kulturalnych, z których większość nacelowana była na prezentację dorobku teatrów, z racji odbywającego się niedawno święta ludzi teatru. Niedzielny spacer na Placu Zamkowym w Warszawie. Fot. T. NESTORUK „Foblok" w Chrzanowie odznaczony Orderem Sztandaru Pracy Pierwsza w naszym kraju fabryka lokomotyw „Fablok“ w Chrzanowie obchodzi półwiecze swej działalności. O dorobku i planach rozwojowych fabryki mówiono w czasie jubileuszowego spotkania przodowników pracy i ludzi dobrej roboty, które 31.III. spotkaniu uczestniczył członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR — Franciszek Szlachcic. Przypomnijmy, że przed 50 laty na szlaki kolejowe wyjechał pierwszy polski parowóz skonstruowany w „Fabloku“. W ciągu półwiecza hale tej fabryki opuściło ponad 5 tys. parowozów i przeszło 3 tys. lokomotyw spalinowych. W powojennym 30-leciu zmodernizowano i unowocześniono produkcję, rozwinięto budownictwo socjalne i mieszkaniowe dla załogi. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) „Dni kultury polskiej” w ZSRR Jutro koncert w Krentlowskim Pałacu Zjazdów Do Moskwy udała się 31 marca delegacja na rozpoczy, nająee się 2~Ewietnia „Dni kul- tury polskiej" w Związku Radzieckim. w sKtaa delegacji, które] przewodniczy członek Biura: politycznego KĆ PZPR, wicepremier i minister Kultu-C ry i Sztuki — Józef Teichma, wchodzą wybitni przedstawiciele środowisk twórczyoh i działacze kultury. Na warszawskim lotnisku delegację żegnali sekretarze KC PZPR — Wincenty Krasko i Jerzy Łukaszewicz oraz przedstawiciele MSZ. Obecny był ambasador ZSRR w Polsce — Stanisław Piloto- Swlcz Na" lotnisku Szeremietiewo polskich gości serdecznie powi_ tali: minister Kultury ZSRR Jekatierina Furcewa, wiceministrowie tego resortu, kierownik sektora polskiego KC KPZR, Piotr Kostikow oraz członkowie władz naczelnych TPR-P. Tego samego dnia na tym samym lotnisku przedstawiciele Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej witali członków znanego polskiego zespołu „Mazowsze“. W Moskwie znajduje się już zespół „Skaldowie“, a pozostałe zespoły przyjadą pociągiem 1 kwietnia. Wystąpią one we wtorek w Kremlowskim Pałacu Zjazdów na uroczystym koncercie, który zainauguruje tegoroczne „Dni kultury polskiej“ w ZSRR. Będą to dni niezwykle bogate w koncerty artystyczne, pokazy filmowe, wystawy i spotkania przyjaźni. To wielkie święto polskiej kultury i sztuki na ziemi radzieckiej zapoczątkuje szeroko zakrojone obchody jubileuszu 30-lecia PRL w Związku Radzieckim. Jednym z głównych ich akcentów, poza kwietniowymi dniami kultury, stanie się lipcowa wystawa gospodarcza w Moskwie, prezentująca bogaty dorobek 30 lat socjalistycznej Polski. (PAP) Miesiąc Pamięci Narodowej 15 kwietnia - Dzień Kombatanta Od wielu już lat we wszystkich krajach Europy kwiecień jest miesiącem międzynarodowej solidarności żołnierzy ruchu oporu i b. więźniów obozów hitlerowskich. W naszym kraju jest on także Miesiącem Pamięci Narodowej, a dzień 15 kwietnia obchodzony jest jako „Dzień Kombatanta" W związku z Miesiącem Pamięci Narodowej Zarząd Główny ZBoWiD J_RącTa Ochrony Pomników Walki i Męczeństwa wystosowała—do społeczeństwa apel Czvtamv w nim m. in.: ^Kwiecień obchodzony w Polsce jako Miesiąc Pamięci Narodowej ma szczególne dla nas znaczenie w roku 30-lecia odzyskania niepodległości — jubileuszu Polski Ludowej Przed 30 laty, 22. lipca 1944 r jeszcze toczyła sie walka i hitlerowskim najeźdźcą, gdj zapoczątkowany został w naszej historii wielki przełom, który do głębi przeobraził życie całego narodu polskiego i określił jego przyszłość... Polska powstawała z ruin i zgliszcz, dzięki pracy jej synów i córek, dzięki wysiłkowi narodu,'w którym niemały udział miało pokolenie bojowników o wolność i demokrację. Za nami było długich 5 iat walki. Naród nasz od 1 września 1939 r., gdy padły pierwsze strzały na Westerplatte, aż (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Dziś przybywa do Polski premier Szwecji Olof Palme 1 kwietnia przybywa z oficjalng wizytą do Polski na zaproszenie Prezesa Rady Ministrów Piotra Jaroszewicza — premier rządu Szwecji Olof Palme. Rozmowy polsko-szwedzkie, jakie będą prowadzone w czasie 4-dniowego pobytu Olofa Palme w naszym kraju, obejmą — można przewidywać — najważniejsze problemy stosunków dwustronnych, również gospodarczych oraz sprawy międzynarodowe, m. in. tematykę szerokiej pokojowej współpracy państw leżących w basenie Morza Bałtyckiego. Premier szwedzki odbędzie krótką podróż po Polsce, odwiedzi Katowice. Kraków i Szczecin, a także niektóre wielke zakłady przemysłowe. Olof Palme (47 lat) studiował prawo i filozofię na uniwersytetach w Szwecji i USA, uzyskując tytuły kandydata nauk w tych dziedzinach. Jego działalność w organizacjach młodzieżowych demokratów Szwecji przyniosła mu szybko dużą popularność. Wkrótce potem wchodzi w skład ekipy ówczesnego przewodniczącego partii socjaldemokratów i premiera Szwecji Erlandera. W 1958 r. zostaje deputowanym do Riksdagu, w 1963 r. — ministrem bez teki, w latach następnych jest ministrem komunikacji, a następnie oświaty. Jego aktywność polityczna przyniosła mu szeroki rozgłos. W latach sześćdziesiątych wysunął się na czoło działaczy nartii sociaidemokratycznej; w polityce zagranicznej głosił konieczność zaangażowanej neutralności, poparcia walki narodu wietnamskiego. W październiku 1969 r. Kongres Szwedzkiej Partii Socjaldemokratycznej wybrał go przewodniczącym partii. Zgodnie ze szwedzką tradycją jako przewodniczący rządzącej partii został powołany na stanowiska premiera Na tym stanowisku w coraz większym stopniu począł uaktywniać działalność Szwecji na arenie międzynarodowej, przy zachowaniu podstawowych zasad polityki szwedzkiej — neutralności i niewiązania się aliansami. Często podróżuje, spotykając się z czołowymi osobistościami życia politycznego współczesnego świata. Na kongresie swej partii w październiku 1972 r. został jednogłośnie wybrany ponownie przewodniczącym partii. (PAP) ZSąsiedzka wizyta NAD tego samego Bałtyku, który omywa I nasze brzegi przybywa dziś do Polski z oficjalng wizytę Królestwa Szwecji Olof premier Palme. Jego przybyoie jest rewizytę za pobyt premiera Piotra Jaroszewicza w Szwecji pod koniec października 1972 r„ ale znaczenie obu wizyt wybiega daleko poza sformułowania oficjalnego protokołu. Oba kraje lęczy sęsiedztwo geograficzne i polityczne - nie tylko hasłem, ale i rzeczywistościę staje się stwierdzenie, że Bałtyk to morze pokoju, które nie oddala, ale przybliża. Oba kraje tęczę więzi przyjaźni i bliskiej współpracy - zwłaszcza gospodarczej i kulturalnej. Oba kraje lęczy dężenie do odprężenia, bezpieczeństwa i pokoju, przy czym szczególnę uwagę i Szwecja i Polska zwracaję na nasz kontynent - na Europę. Komplementarność gospodarki Szwecji i Polski jest już dziś aksjomatem, który nie wymaga dowodu; problem polega na tym, by tę komplementarność optymalnie wykorzystać. W październiku 1972 r. premier Jaroszewicz mówił, że główne zadanie swego spotkania z premierem Palme widz! on w „nadaniu nowych impulsów polsko-szwedzkiemu zbliżeniu i rozwojowi wszechstronnej współpracy”. Ubiegłe półtora roku udowodniło, że impulsy te zostały przez obie strony prawidłowo odebrane. Warto tu jednak podkreślić raz jeszcze ogromne rezerwy, jakie istnieję w dalszym rozwoju stosunków między Polskę a Szwecję pod warunkiem, że zostanie do tego wprzęgnięta energia, dynamizm, pomysłowość i dobra wola po obu stronach Bałtyku. W polityce międzynarodowej Szwecja i Polska maję zbliżone, niekiedy identyczne, poględy na wiele zagadnień i Polska ceni wysoko fakt, że Szwecja, jak tc mówił wielokrotnie premier Palme, nie identyfikuje neutralności i bezaliansowoścl z Izolację w polityce zagranicznej; słyszeliśmy i słyszymy glos Szwecji rozlegajęcy się po stronie sił pokoju w wielu palęcych zagadnieniach. W procesie kształtowania pokojowych stosunków w Europie Szwecja odgrywa rolę aktywnę; szczególnie godna podkreślenia (DOKOŃCZENIE NA STR. Z W prasie szwedzkiej Zainteresowanie problemami Polski / SZTOKHOLM (PAP). Korespondent PAP. Tomasz Walat ‘pisae: Niedzielna prasa szwedzka zamieściła wiele informacji, artykułów i komentarzy o Polsce, w związku z zapowiedzianym wyjazdem do Warszawy premiera Olofa Palmę. Chyba żadnej zagranicznej wizyty szefa rządu szwedzkiego w ostatnich latach nie poprzedzała tak duża liczba publikacji prasowych. Największy dziennik skandynawski „Expressen“ zamieścił wielką mapę Polski z zaznaczeniem najbardziej charakterystycznych obiektów współpracy polsko-szwedzkiej. „Premier Palme nie pozna Polski — czytamy pod mapą — tak wiele zmieniło się, w tym kraju w ciągu ostatnich czterech lat“. Ponadto „Expressen“ zamieścił dwa artykuły pióra swej warszawskiej korespondentki. Inger Wahloe. W jednym kreśli ona sylwetkę I Sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka, w drugim zaś pisze o polskich sukcesach gospodarczych. Życiorys Edwarda Gierka zamieścił również inny wielki dziennik »zwedzki, półoflojalny „Aftonbladet“. W gazecie tej ukazał się także obszerny komentarz redakcyjny pt. „Szwecja jest sąsiadem Polski“. Wskazuje się w nim na pomyślny rozwój stosunków między obydwoma krajami, zwłaszcza w dziedzinie gospodarczej (DOKOŃCZENIE NA STR. Z) DZIŚ 10 STOOD