Trybuna Ludu, maj 1974 (XXVI/121-151)

1974-05-01 / nr. 121

NIECH SIĘ ŚWIĘCI 1 MAJA! Proletariusze wszystkich krajów, łączcie sią! i®* Trybuna Ludu S ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 121 (9229) Warsiowo, ireda 1 majo 1974 r. Wydanie ÄÄ Ceno 1 zł Spotkanie kierownictwa partii z weteranami ruchu robotniczego i przodownikami pracy W ystąpienie tow. Edwarda Gierka Dekoracja odznaczeniami państwowymi Tradycyjnym zwyczajem, w przededniu międzynarodowego święta ludzi pracy — 1 Maja odbyło się 30 kwietnia w Komitecie Centralnym PZPR spotkanie członków Biura Politycznego i Sekretariatu KC z kilkudziesięcioosobową grupa zasłużonych działaczy ruchu robotniczego i bohaterów pracy socjalistycznej z całego kraju, połgczone z wręczeniem odznaczeń państwowych. W spotkaniu udział wzięli: 1 Sekretarz KC PZPR — Edward Gierek, członkowie P2'S- stępćy członków Biura Politycznego oraz członkowie Sekretariatu KC PZPR:.. Edward Babiuchj Henryk Jabłoński. "Mieczysław Jagielski^Piotr Jaroszewicz, Wojciech Jaruzelski, Władysław Kruczek, Stefan Olszowski, Franciszek 'Szlachcic. Jan Szydlak, Jozef Tejchma,...Kazimierz Barcikowski, Józef Kępa, Wincenty Kraśko, Stanisław Kania. Jerzy Łukaszewicz, Józef Pińkowski, Andrzej Werblan, Ryszard Frelek, Zdzisław Zandarowski. Obecny był również przewodniczący CKKP Stefan Misiaszek. Witając w imieniu Biura Politycznego i Sekretariatu KC PZPR przybyłych na spotkanie, Edward Gierek przekazał im — a za ich pośrednictwem wszystkim ludziom pracy w Polsce, wyrazy wysokiego uznania za dotychczasowy wkład w rozbudowę kraju, pomnażanie jego siły i zasobności. Stało się już dobrą tradycją — powiedział on — iż w przededniu święta klasy robotniczej — i Maja w Komitecie Centralnym spotykamy się z czołowy-mi ludźmi pracy naszego kraju oraz weteranami ruchu robotniczego, weteranami pracy, twórcami socjalistycznych przeobrażeń Polski. Spotykamy się z wami, aby powiedzieć wam jak bardzo cenimy to wszystko co zrobiliście już dla ojczyzny i co będziecie jeszcze dla niej robić. Rok, który minął od poprzedniego 1 Maja, był rokiem wyjątkowo owocnym. Przyniósł ten rok poważne wyniki gospodarcze, dające się ocenić zarówno w tonach dodatkowej produkcji jak też ilości wypracowanych złotówek. Zanotowaliśmy również wyraźne postępy w zakresie realizacji zadań społecznych, postawionych przez VI Zjazd partii, w tym także zadań bezpośrednio związanych z poziomem życia społeczeństwa. Myślę, iż można powiedzieć, iż przychodzimy na tegoroczne 1-majowe święto z wielkim ładunkiem optymizmu. To, co będziemy robić w tym roku, w roku 30- lecia Polski Ludowej, będzie jeszcze lepiej służyło sprawie przyszłych lat. Wszystko, co 0- siągniemy w tym roku, będzie stanowiło dobrą bazę do realizacji nowych ambitnych programów. Naszym zamiarem, naszym najszczerszym pragnieniem jest taka praca, abyśmy mogli nie tylko realizować ustalone przez siebie zadania, ale je nawet wyprzedzać, osiągać znacznie więcej na drodze rozwoju naszego socjalistycznego państwa, na drodze rozwoju naszego narodu. Zwracając się do uczestników spotkania Edward Gierek wyraził nadzieję, iż w swojej pracy z ludźmi, na każdym stanowisku — w fabryce, zakładzie pracy będą oni w dalszym ciągu wnosić istotny wkład w rozwój kraju. Waszą postawą, waszą codzienną pracą dajecie dowód wielkiego przywiązania do idei, którą wypracowała nasza partia. Kończąc swoje wystąpienie I Sekretarz KC PZPR poinformował, iż za wybitne zasługi, jakie uczestnicy spotkania położyli dla socjalistycznej ojczyzny, za ich wkład w rozwój kraju — na wniosek Biura Politycznego KC PZPR, Rada Państwa przyznała kilkud2rfesięciu osobom — weteranom ruchu robotniczego oraz przodującym pracownikom naszej gospodarki, rolnictwa, nauki i kultury wysokie odznaczenia państwowe. Następuje uroczysty moment dekoracji. Wysokie odznaczenia wręczają: Edward Gierek, Henryk Jabłoński, Piötr-Jaro^zewicz i Władysław KTruczek. (DOKONCZENIEWA ST R. 4) Edward Gierek dekoruje Franciszka Szymańskiego. Obok stoją: Zofia Wrzeszcz 1 Gustaw Żemła. Fot. A. MARCZAK Odznaczony Orderem Sztandaru Pracy I klasy Franciszek Szymański T O spotkanie miało głęboką wymowę, było spotkaniem tradycji i współczesności. Oto zasłużeni weterani ruchu robotniczego, oto zasłużeni w pracy — górnicy i włókniarze, inżynierowie i hutnicy, artyści i tokarze. Ich działalność tworzy swoistą „sztafetę dokonań“, w której ofiarna, rzetelna praca dnia dzisiejszego nadaje kształt marzeniom o jutrze, zrodzonym wczoraj w rewolucyjnej walce. Liczy się każdy dzień i wysiłek każdego z nas na każdym stanowisku EDEN z uczestników uroczystości, Franciszek Szymański, Orderem Sztandaru odznaczony Pracy I klasy, każdą dniówkę przeliczyć może na metry drążonego chodnika w kanalrn Rnrina“. Codziennie o szóstej rano już przebrany w roboczy strój w ochronnym hełmie na głowie, z lampą w ręku zjeżdża tysiąc metrów w głąb ziemi, Tam właśnie jest jego warsztat pracy. Od lat 12 jest instruktorem strzałowym, a szedł do tegc odpowiedzialnego stanowi ska przez wszystkie szczeble górniczej kariery. Zaczął od wotraks Po wojnie, w 46-tym, jakc 23-letni chłopak znalazł się w Kowarach. Tamtejszą kopalnię rudy żelaza Niemcy tuż przed wyzwoleniem zatopili. Ratowai ją wraz z innymi jak mógł. Pchał wypełniony urobkiem kilkusetkilogramowy wózek 2 magnetytem, brnął w mule, w błocie, (nnTrnKjry.F.NiR na str 4 ■ Wszystkim ludziom pracy serdeczne życzenia pierwszomajowe składa Zespół „Trybuny Ludu“ Fot. INTERPRESS — WŁ. OCHNIC Tow. H. Jabłoński wśród załogi „Waryńskiego” - Wp wtorek w przededniu 1-majowego święta członek Biura Politycznego KC PZPR, 1 Przewodniczący Rady Pań' stwa -Henryk Jabłoński—spotkał się z pracownikami warszawskich Zakładów...Maszyn Budowlanych im. L. Waryńiptetego — bezpośrednio przy stanowiskach roboczych. H. Jabłoński, który jest członkiem Podstawowej Organizacji Partyjnej w tych zakładach, zwiedził wydział mechaniczny przy ul. Kolejowej oraz wydział hydrauliczny przy ul. Jana Kazimierza. Przewodniczący Rady Państwa złożył robotnikom i mistrzom życzenia z okazji 1 Maja. Spotkania i rozmowy miały bezpośredni, serdeczny charakter. (PAP) Posiedzenie Biura Politycznego KC PZPR Biuro Polityczno KC PZPR no posiedzeniu w dniu 30 kwietnia br. dokonało oceny wyników działalności Jednostek gospodarczych inicjujących kompleksowo zmiany w systemie planowania i zarządzania w przemyślę. W 1973 roku na nowych zasadach pracowały 24 wiotkie organizacje gospodarcze) wytwarzające około 20 proc, całości produkcji przemysłowej. Osiągnięte przez nie wyniki dają podstawy do pozytywnej oceny wdrożonych zasad ekonomiczno-finansowych. W zakładach tych dynamicznie wzrastała produkcja. Korzystniej kształtowały się również relacje ekonomiczne. Stworzone zostały warunki do pełniejszego wyzwalania rezerW i zwiększania przedsiębiorstw. gospodarności Społeczno-ekonomiczne mechanizmy zawarte w nowym systemie prowadzą, jak pokazuje dotychczasowe doświadczenie, do wzrostu zainteresowania efektywnością gospodarowania, do podnoszenia jakości i poziomu techniczno-organizacyjnego produkcji. Biuro Polityczne oceniło, że osiągnięte wyniki potwierdzają trafność podjętych zmian w doskonaleniu funkcjonowania gospodarki oraz celowość dalszego ich upowszechniania zgodnie z rządowym programem działania. Następnie rozpatrzono program przedsięwzięć rządu zakresie wzrostu produkcji pasi w niezbożowych do 1980 roku. Pasze niezbożowe w krajowym bilansie pokrywają ponad 2/3 potrzeb hodowli. Wysiłki rolników są i będą wspierane coraz większymi dostawami pasz treściwych. Dalszy szybki rozwój produkcji zwierzęcej wymaga jednakże dokonania większego postępu w produkcji pasz gosi podarskich - roślin zielonych okopowych, siana, intensyfikacji gospodarki na użytkach zielonych. Biuro Polityczne KC uznało za słuszny program rządowy, który zobowiązuje resort rolnictwa i Centralny Związek Kółek Rolniczych oraz terenowo służby rolne de rozwijania szerokiej działalności instruktażowej, udzielania pomocy organizacyjnej i technicznej rolnikom, niezbędnej dla wzrostu i racjonalizacji produkcji pasz jako podstawy dla dalszego rozwoju hodowli. W kolejnym punkcie obrad Biuro Polityczne zapoznało się 1 przedstawionym przez rząd raportem o sytuacji w dziedzinie zatrudnienia w 1973 r. Podkreślono, że dynamiczny społeczno-gospodarczy rozwój Polski w latach 1971-1973 stworzył zarówno potrzeby jak i lepsze warunki uruchomienia rezerw w gospodarowaniu pracą ludzką. W roku 1974 należy więc kontynuować realizację wypracowanego na IX Plenum KC PZPR kompleksowego programu w tej dziedzinie. Szczególnie ważne są wszechstronne działania zmierzające do lepszego wykorzystania czasu pracy, zmniejszenia płynności kadr, racjonalnego wykorzystania kwalifikacji oraz rozmieszczenia kadr, zgodnie z potrzebami gospodarki. Szczególną uwagę poświęcić należy kształtowaniu warunków pracy oraz właściwych stosunków międzyludzkich sprzyjających szybkiej adaptacji społeczno-zawodowej pracowników. Biuro Polityczne wysłuchało Informacji o spotkaniu w Paryżu współprzewodniczących polsko-francuskiej Międzyrządowej Komisji do Współpracy Gospodarczej: Mieczysława Jagielskiego _J._Vfeler#g#_.iłiscard| d'Estainga i oceniło pozytywnie jego rezultaty, które przyczynią się do dalszego rozwoju stosunków gospodarczych między Polską i Francją. Biuro Polityczne wysłuchało /sprawozdania Ministra Spraw (Zagranicznych z jego oficjalnej wizyty w Wielkiej Brytanii. Podkreślono znaczenie kontaktów polsko-brytyjskich dla umocnienia procesów odprężenia i współpracy ogólnoeuropejskiej, oparte) na zasadach pokojowego współistnienia. Biuro Polityczne zapoznało się również z oceną VI Specjalnej SjtsjjZgromadzenia Ogólnego N2 przedstawioną przez Ministra Spraw Zagranicznych. Biuro Polityczne wysłuchało i zaakceptowało informację- Komitetu Warszawskiego PŻPR e pracach organizacji partyjnej i społeczeństwa stolicy w przededniu 1 maia 1974 r. (PAP) Siła solidarności Ogarniając myślą tradycję 1-majową: 85 lat od pamiętnego apelu Rady Generalnej II Międzynarodówki i wystąpień w odpowiedzi na to historyczne wezwanie - mamy szczególną okazję, aby uświadomić sobie rosnący zasięg i coraz bogatszą treść internacjonalizmu. Śpiewając: „Gdy związek nasz bratni ogarnie ludzki ród“, powinniśmy pamiętać, że wedle podsumowania opublikowanego w r, 1894 łączna liczba uczestników manifestacji 1-majowych wynosiła wówczas w Europie i USA niespełna 200 tysięcy osób - mniej niż w tym roku manifestować będzie w Krakowie czy Poznaniu Wszelkie hasła podlegają egzaminowi upływającego czasu, weryfikacji przez historię. Idea solidarności międzynarodowej klasy robotniczej — bratniego związku ludzi pracy wszystkich ras i narodów, połączenia wysiłków rewolucyjnych w skali narodowej w potężny nurt międzynarodowego działania — okazuje się w świetle tego egzaminu postulatem szczególnie dynamicznym, w naszych oczach zawojowującym świat. Opanowywanie coraz szerszych mas przez ideę głęboko nową, zdecydowanie przeciwstawną ustalonemu od wieków porządkowi — ma źródło w jej zgodności obiektywnymi prawami rozz woju społecznego, Przez wiele dziesięcioleci określało ją głębokie we wszystkich krajach podobieństwo sytuacji społecznej klasy robotniczej —' człowieka pracy wyzutego z prawa posiadania narzędzi i środków produkcji, mas ludowych poddanych jawnej przemocy bądź manipulacjom klasowych „elit władzy“. Dziś — po upływie 57 lat od pierwszej zwycięskiej rewolucji socjalistycznej — ta zgodność znajduje nowe potwierdzenie i nową formę. Wyraża się ona — przy skrajnej odmienności warunków społecznych — w jedności dążeń ludzi pracy po obu stronach linii, dzielącej świat na dwa przeciwstawne systemy ustrojowe. (DALSZY CIĄG NA STR. 5) Transmisje w PR i TV z uroczystości 1-majowych W dniu dzisiejszym godz. 7.48 Telewizja Polska o nada w programie I bezpośrednią czystości transmisję z uropierwszomajowych w Moskwie, a o godzinie 9.55 rozpocznie się transmisja z uroczystości w Warszawie i w innych miastach Polski. Program emitowany będzie w kolorze Polskie Radio w programie I, II i III oraz w programach wszystkich rozgłośni wojewódzkich na falach średnich i ultrakrótkich — rozpocznie transmisję przebiegu obchodów pierwz szomajowych o godz. 9.45. Uroczysty koncert w Warszawie W Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki odbył się 30 kwietnia wieczorem 1-majowy koncert pn. „Barwy ziemi“. Widownię wypełnili robotnicy vyarszawskich fabryk i przedsiębiorstw budowlanych — najlepsi w realizacji czynów 30-lecia, ludzie nauki i kultury, działacze społeczni, młodzież, przedstawiciele ludowego Wojska Polskiego, liczna grupa przodowników pracy z Mazowsza, Kurpiów i Podlasia. Serdecznie powitano weteranów walki i pracy: bojowników o wolność kraju i socjalizm, budowniczych zrębów ludowej ojczyzny. Na koncercie obecni byli: członkowie Biura Politycznego ,KC PZPR premier Piotr Jaroszewicz i sekretarze Kr- Jan 'Szydlakr Wincenty Kraśko i Jerzy Łukaszewicz; gospodarze stolicy i województwa warszawskiego z Józefem Kępą i Kazimierzem Rokoszewskim. Koncert, przygotowany przez artystów stołecznych teatrów i estrady, w barwnei formie poetycko-muzycznej zobrazował dzieje narodzin i rozkwitu Polski Ludowej. Przewodnikami w tym wielkim widowisku byli wybitni polscy poeci i’ kompozytorzy,>v którzy ukazali ojczyznę marzeń, lata walki o urzeczywistnienie’ jej wizji, a także przyszły rozkwit kraju i jego stolicy, W widowisku — według scenariusza i reżyserii Marii Szatałow-Januszkiewicz wystąpili : Ryszard Bacciarelli. Edward Hulewicz, Anna German, Leonard Jakubowski Bożysława Kapica, Agnieszka Kossakowska, Stenia Kozłowska, Jolanta Kubicka, Zygmunt Listkiewicz, Bernard Ładysz, Stanisław Mikulski. Helena Norowicz, Feliks Gałecki, Janusz Nowicki, Cezary Owerkowicz, Joanna Sobieska. Nina Urbano, Tadeusz Woźniakowski, Teresa Lipowska, Andrzej Żarnecki, Tomasz Zaliwski oraz Centralny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego pod kierownictwem płk. H. Flisiuka. (PAP)