Trybuna Ludu, styczeń 1975 (XXVII/1-26)

1975-01-02 / nr. 1

Proletariusze wszystkich , łączcie się! ♦ Trybuna Ludu/®* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 1 (9474) Rok wyd. XXVI _____________________ WARSZAWA, czwartek, 2.1.1975 r. ____________________________Wydanie AA Cena 1 zł Przed nami nowe zadania, nowe perspektywy i nadzieje Noworoczne przemówienie radiowo-telewizyjne y I Sekretarza KC PZPR tow. Edwarda Gierka DRODZY RODACY! Pozdrawiam Was z całego serca w ten uroczysty wieczór sylwestrowy Jest to chwila stosowna aby ogarnąć myślą wspólne dla nas Polaków sprawy. Mijający rok był dla Polski pomyślny, był to rok dalszego i wszechstronnego jej rozwoju. Postąpiliśmy znów o krok naprzód na drodze lepszego zaspokajania materialnych i duchowych potrzeb społeczeństwa. Utrzymaliśmy wysokie tempo wzrostu produkcji przemysłowej i budownictwa. Mimo trudnych warunków i nieuniknionych strat zebraliśmy na ogół dobre plony w rolnictwie. Powstały nowe dzieła myśli naukowej, techniki i kultury. Pomyślne wyniki 1974 roku w pierwszym rzędzie rezultat wytrwato łego i ofiarnego trudu klasy robotniczej, rolników, inteligencji, wszystkich ludzi pracy. W imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, w imieniu władz naczelnych sojuszniczych stronnictw Frontu Jedności Narodu oraz w imieniu Rady Państwa i Rady Ministrów dziękuję gorąco wszystkim załogom, wszystkim zespołom, wszystkim Polkom i Polakom, którzy swoją pracą i zaangażowaniem przyczynili się do naszych wspólnych narodowych osiągnięć. DRODZY PRZYJACIELE! Nikt z nas nie jest skłonny do Samozadowolenia. Mamy jasną świadomość pilnych potrzeb i napiętych oczekiwań ciągle jeszcze istniejących w naszym dniu powszednim. Ta świadomość stanie się głęboko konstruktywna jeśli zawsze i wszędzie, każdego dnia i na każdym posterunku pracy, będziemy ją przekuwać na wolę twórczego działania. Jesteśmy do tego, jako naród zdolni. Ostatni rok, jak i lata poprzednie, był tych naszych możliwości najlepszym świadectwem. Jest w naszym społeczeństwie coraz więcej obywatelskiej dojrzałości, rozumnej gospodarności, solidarności wzajemnej i poczucia odpowiedzialności za sprawy kraju. Coraz wyżej ceni się w naszym życiu dyscyplinę, rzetelność oraz krytycyzm wobec zła i nieprawości. Te właściwości powinniśmy nadal umacniać i upowszechniać, do nich odwoływać się w praktyce. Rok, który za kilka godzin powitamy, niesie nam nowe, niełatwe zadania, ale otwiera też nowe perspektywy i nadzieje. Będzie to ostatni rok obecnego planu 5-letniegó, decydujący o realizacji programu VI Zjazdu. Pragniemy, aby był to znowu rok dalszego postępu w budowaniu siły Polski i pomyślności nas wszystkich, aby umocniła się pewność jutra całego narodu i każdej polskiej rodziny. Zależy to od nas, od naszej pracy, od naszej zdolności łączenia zadań dnia dzisiejszego z potrzebami przyszłości. Rok, który nadchodzi, będzie rokiem VII Zjazdu naszej partii. Jestem pewien, że przyjdziemy na ten Zjazd z dającymi satysfakcję wynikami, z po-czuciem, iż z pożytkiem dla kraju wykorzystaliśmy czas historyczny, który nam jest dany. DRODZY PRZYJACIELE! W mijającym roku Polska Ludowa wniosła liczący się wkład w życie międzynarodowe, w budowanie trwałego pokoju. Owocami naszej pracy, dziełami naszej myśli, rezultatami naszych inicjatyw przysporzyliśmy Ojczyźnie pożytku i szacunku w świecie. Będziemy te wysiłki kontynuować dla dobra Polski, dla dobra wszystkich narodów. W tej uroczystej chwili kierujemy najlepsze życzenia do naszych najbliższych przyjaciół i sojuszników, do bratniego narodu radzieckiego i jego komunistycznej partii, której śmiała i dalekowzroczna polityka odnosi nowe sukcesy, oddalając od ludzkości groźbę wojny i zniszczenia. Pozdrawiamy wszystkie narody socjalistycznej wspólnoty, wszystkich naszych przyjaciół, wszystkich ludzi dobrej woli, którym bliska jest sprawa pokoju i postępu! DRODZY RODACY! U progu Nowego Roku skierujmy myśli i uczucia ku naszej socjalistycznej Ojczyźnie. Życzmy sobie wzajem-nie, aby rok 1975 był pomyślny dla naszego narodu, dla pokoju świata. Słowa życzeń serdecznych skierujmy do polskiej klasy robotniczej, do górników, hutników i metalowców, budowlanych, do rolników polskich, do inteligencji, do wszystkich ludzi pracy miast i wsi, których wielki i twórczy wysiłek decyduje o rozwoju naszego kraju. Ze szczególną serdecznością zwróćmy się do kobiet polskich, do naszej młodzieży! Wyraźmy szacunek weteranom walki i pracy! Najlepsze pozdrowienia prześlijmy załogom zakładów przemysłowych, pracownikom transportu i łączności, służb komunalnych i służby zdrowia, pracownikom milicji i służby bezpieczeństwa, marynarzom i żołnierzom Wojska Polskiego, wszystkim, którzy w dzisiejszą noc sylwestrową pozostają na posterunkach pracy i służby. Połączmy się myślą z Polakami żyjącymi poza granicami naszego kraju. Niech będą dumni z osiągnięć starej Ojczyzny, z jej rozwoju i pozycji w świecie. Życzę Wam wszystkim, Drodzy Przyjaciele, Drodzy Rodacy, w Nowym Roku satysfakcji z pracy i wszelkiej pomyślności w życiu. Niech zdrowie i szczęście towarzyszy Waszym domom i Waszym rodzinom. Elektrycznym z Ostrowa Wlkp. do Poznania W przeddzień Nowego Roku kolejarze wielkopolscy przekazali do eksploatacji odcinek zelektryfikowanej linii kolejowej z Ostrowa Wlkp. przez Jarocin do Poznania. Magistrala ta wraz z oddanym już do użytku odcinkiem Kluczbork — Ostrów Wielkopolski, stanowić będzie w przyszłości nowy zelektryfikowany ciąg komunikacyjny ze Śląska do zespołów portowych: Gdańsk — Gdynia i Szczecin — Świnoujście. Nowy odcinek Ostrów ■— Poznań pozwoli znacznie skrócić czas przejazdu pociągów oraz bardziej ekonomicznie wykorzystać tabor kolejowy. Na całym zelektryfikowanym odcinku wymieniono tory Zmodernizowano również większość stacji, przystosowując je do obsługi pociągów elektrycznych. (PAP) Od 1 stycznia br. Dziesięć ustaw weszło w życie (INFORMACJA WŁASNA) 1 stycznia 1975 r. weszło w życie 10 nowych, wielce istotnych ustaw, które Sejm uchwali! w ub. r. Dotyczą one różnych dziedzin życia. Ustawy te są konkretyzacją programu doskonalenia prawa, który realizowany jest z peiną konsekwencją i powodzeniem. Należy dodać, że ubiegły rok był nader bogaty w wydarzenia legislacyjne. W ciągu ub. roku zaczęło obowiązywać kilka ustaw, mających duże znaczenie z punktu widzenia obywateli. Wystarczy przypomnieć chociażby prawo lokalowe, które zresztą wiąże się ściśle z uchwalonym przez Izbę perspektywicznym programem mieszkaniowym. Na czoło ustaw, które obowiązują od nowego roku, wysuwa się Kodeks Pracy — pierwsze tego rodzaju kompleksowe potraktowanie przepisów regulujących stosunki pracy. Jest to ustawa o ogromnym zasięgu. Dotyczy ok. 12 min. osób, zatrudnionych w gospodarce narodowej. Zastosowane rozwiązania prawne odpowiadają w pełni aktualnemu etapowi rozwoju stosunków społecznych i politycznych w Polsce. Kodeks zawiera rozszerzone, a jednocześnie skonkretyzowane uprawnienia i obowiązlci pracownika, pracodawcy i państwa Równoległe z wejściem w życie Kodeksu Pracy podejmą działalność okręgowe sądj (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) W Jelczańskich Zakładach Samochodowych Autobus „PR-110" zjechał z linii montażowych W Jelczańskich Zakładach Samochodowych — z linii montażowych zjechał pierwszy polski autobus „PR-llO” przeznaczony do komunikacji miejskiej. Autobus ten zaprojektowany wspólnie przez polskich i francuskich konstruktorów jest bardzo długi (ma 12 metrów), ma troje szerokich drzwi o wygodnych niskich stopniach, oraz funkcjonalnie rozwiązane wnętrza. Nowy autobus zabiera 110 pasażerów, z tego 36 pasażerów na miejscach siedzących. Warto dodać, że w pierwszym nowym autobusie „PR-110” niemal połowa części i podzespołów (m. in. silnik, skrzynia biegów, układ hamulcowy i mechanizm kierownicy) została wyprodukowana przez przemysł krajowy. (PAP) Przewodniczący Rady Państwa wśród załogi „Waryńskiego" 31 grudnia — w ostatnim dniu 1974 r. — członek Biura Politycznego KC PZPR, Przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabłoński przebywał wśród załogi warszawskich Zakladów Maszyn Budowlanych im. L. Waryńskiego. Przewodniczący Rady Państwa jest członkiem organizacji partyjnej w tych zakładach. Rozmawiając z robotnikami, Henryk Jabłoński Interesował się wynikami i warunkami ich pracy, sprawami produkcyjnymi i socjalno-bytowymi, składał im i ich rodzinom serdeczne życzenia noworoczne. Przewodniczący Rady Państwa poinformowany został m. in. o pracach związanych z opanowaniem I rozwijaniem produkcji nowoczesnych urządzeń hydrauliki siłowej —zarówno dla koparek, jak i innych nowoczesnych maszyn budowlanych. Urządzenia te wytwarza załoga zakładu nr 2, który jest w szybkim tempie rozbudowywany i modernizowany oraz wyposażany w zautomatyzowane, wysoko wydajne agregaty. W ciągu najbliższego roku produkcja elementów hydrauliki zostanie tu podwojona. (PAP) Pokój - bezpieczeństwo - współpraca Orędzia noworoczne Mężowie stanu wielu państw świata wygłosili orędzia noworoczne do swych narodów. Solenne życzenia umocnienia w roku 1975 międzynarodowego bezpieczeństwa, pokoju i współpracy — oto najczęściej powtarzający się motyw przewodni tych wystąpień. Orędzia noworoczne przywódców państw socjalistycznych wyrażają dumę z osiągniętych w minionym roku sukcesów w rozwoju społeczno-gospodarczym. W przemówieniach przywódców wielu państw kapitalistycznych przewijał się motyw zaniepokojenia narastającym kryzysem gospodarczym. ZSRR MOSKWA. Partia komunistyczna i państwo radzieckie będą także w przyszłości niezłomnie prowadzić politykę umacniania pokoju między narodami, ponieważ jest tc nieodzowny warunek pomyślnej realizacji naszych wielkich celów i ideałów oraz odpowiada żywotnym interesom i pragnieniom całej pracującej ludzkości — głosi orędzie noworoczne do narodu radzieckiego KC KPZR, Prezydium Rady Najwyższej i Rady Ministrów ZSRR Związek Radziecki w ścisłe; współpracy z bratnimi krajami socjalizmu pomyślnie realizuje program pokoju, opracowany przez XXIV Zjazd KPZR Nigdy jeszcze warunki zewnętrzne budownictwa komunistycznego nie były tak pomyślne jak dzisiaj — głosi orędzie Ważny, konstruktywny wkład do poprawy stosunków między narodami, do utrwalenia (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Życzeniu w Belwederze Tradycyjnym zwyczajem w Sali Pompejańskiej w Belwederze wyłożona została 1 stycznia w godzinach popołudniowych księga życzeń noworocznych. Życzenia pomyślnego i szczęśliwego nowego — 1975 roku — dla Rady Państwa i jej Przewodniczącego Henryka Jabłońskiego wpisywały do księgi delegacje stronnictw politycznych, FJN, organizacji społecznych i młodzieżowych, rad narodowych. Przybyli przedstawiciele Wojska Polskiego, ZBo .ViD, reprezentanci związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych, przedstawiciele świata nauki i kultury, duchowieństwa różnych wyznań. Belweder odwiedziły delegacje zakładów pracy, a także osoby prywatne. Życzenia do księgi wpisali również szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu ^yezeń obecny był sekretarz Rady Państwa — Ludomir Stasiak. (PAP] Święto narodowe Kuby Depesza z Polski I Se k ret a rzJśomitatu Ce n t ro 1 n e g o KomunTśtycjnfij-Eartii Kuby Premier Rządu Rewolucyjnego towarzysz i-łOtt-CASTRO RUZ Prezydent Republiki Kuby towarzysz OSVALDO DORTICOS TORRADC HAWANA Drodzy Towarzyszel Z okazji święta narodowego - XVI rocznicy zwycięstwa Rewolucji Kubańskiej - przesyłamy Wam, a w Waszych osobach - Komitetowi Centralnemu Komunistycznej Partii Kuby. Rządowi Rewolucyjnemu i bratniemu narodowi kubańskiemu - serdeczne gratulacje i gorące pozdrowienia w imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Rady Państwa i Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz naszym własnym. Rocznica Waszego zwycięstwa stanowi ważną datę nie tylko dla narodu kubańskiego, ale również dla całej wspólnoty państw socjalistycznych i wszystkich sil walczących o postęp i pokój na świecie. W dniu tym naród polski śie Wam najlepsze życzenia dalszych sukcesów. Kuba - pierwsze państwo socjalistyczne na zachodniej półkuli - swym rozwojem i swą konsekwentną polityką zyskała powszechne uznanie, wnosi istotny wktad w umacnianie sił socjalizmu i pokoju nc świecie, przyczynia się do pogłębienia międzynarodowego odprężenia. Głęboka przyjaźń i wielostronna współpraca łączy dziś narody Polski i Kuby w oparciu o ideową wspólnotę i zasady marksizmu-leninizmu, Pragniemy dać wyraz przekonaniu, że nasza wizyta najwyższego szczebla, która w najbliższych dniach zostanie złożona na Kubie przyczyni się w sposób zasadniczy do dalszego rozwoju wzajemnych stosunków, do których naród polski przywiązuje wielką wagę. W dniu święta narodowego życzymy catemu narodowi kubańskiemu dalszych sukcesów w budownictwie socjalizmu oraz łączymy życzenia pomyślności osobistej dla Was. drodzy towarzysze i całego kierownictwa socjalistycznej Kuby. EDWARD. GIEREK- l l Sekretarz Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej / HENRYK JABŁOŃSKI Przewodniczący Rady Pańswa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej PIOTR JAROSZEWICZ Prezes Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowe] W Filharmonii Narodowej w Warszawie bal sylwestrowy przodowników pracy z zakładów przemysłowych Stolicy. Fot. CAF — KWIATKOWSKI Zn pól rohn niszy rafinerio „Gdańsk” (INFORMACJA WŁASNA) W czerwcu br. do nabrzeży bazy paliwowej Portu Północnego przybije pierwszy tankowiec. Stąd ropa naftowa popłynie rurociągiem bezpośrednio do rafinerii nafty „Gdańsk”. Kiedy zbiorniki magazynowe napełnią się już surowcem, można będzie przystąpić do rozruchu technologicznego instalacji destylacyjnej. Do końca br„ zgodnie z kontraktem zawartym z British Petroleum, w nowo oddanym zakładzie przerobi się 1,5 min ton ropy, w roku następnym — 3 min ton. — Dotrzymanie lipcowego terminu uruchomienia bloku paliwowego rafinerii stanowi dla załóg budowlanych sprawę pierwszoplanową — mówi nam dyrektor budowy Mieczysław Lewandowski. Za kilkanaście (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Zmiany w składzie niestałych członków Rady Bezpieczeństwa NOWY JORK (PAP). Poczynając od nowego roku w składzie niestałych członków Rady Bezpieczeństwa następują zmiany: na miejsce delegatów Austrii, Australii, Indonezji, Kenii i Peru zasiądą w Radzie na okres najbliższych dwóch lat przedstawiciele Włoch, Szwecji, Japonii, Tanzanii i Gujany. Jak wiadomo, w skład Rady Bezpieczeństwa wchodzi pięć wielkich mocarstw w charakterze stałych członków. Są nimi ZSRR, USA, ChRL. W. Brytania i Francja. Drugą grupę niestałych członków Rady stanowią: Białoruś, Kostaryka, Irak, Mauretania i Kamerun. Okres rotacji dla tej ostatniej grupy państw dobiega końca w dniu 31 grudnia 1975 r. W poczuciu dobrze spełnionego obowiązku Wesołe zabawy i bale sylwestrowe Z satysfakcją z osiągniętych wyników i poczuciem dobrze spełnionego obowiązku żegnali mieszkańcy Polski rok stary i witali nowy. 1975, Noc sylwestrową mieszkańcy i goście Warszawy spędzili na ok. 150 wielkich zabawach i balach oraz na tysiącach prywatek i kameralnych spotkań w gronie najbliższych, Najludniej było na wielkim tradycyjnym „Balu Sylwestrowym Warszawy”, który odbywał się tym razem w pięknie udekorowanych 13 salach Filharmonii Narodowej. Wśród ponad 2 tys. jego uczestników bawili się tutaj przedstawiciele wszystkich warszawskich środowisk: przodownicy pracy 2 kluczowych przedsiębiorstw przemysłowych i kombinatów budowlanych — m. in. z żerańskiej FSO, Huty „Warszawa”, Polskich Optycznych, „Córy”, Zakładów „Polfy”, „Urody”, z Zakładów im. Nowotki, Kasprzaką, Waryńskiego, Dymitrowa, przedstawiciele świata nauki, kultury i sztuki, gospodarze miasta. Do tańca non-stop przygrywały znane i łubiane zespoły muzyczne: Filharmonii Narodowej, „Pagartu”, „Córy” i Warszawskich Zakładów Papierniczych w Jeziornej(Informacja o przebiegu Sylwestra w stolicy — na str. 9). W Zagłębiu Konińskim przodujący indzie Zagłębia: wyróżniający się robotnicy, działacze społeczno-gospodarczy bawili się na balu w Domu Kultury Zagłębia Konińskiego. Wzniesiono toast za tych, którzy w noc sylwestrowo-nowo(DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Odwilż i deszcz w całym kraju Śnieg i mróz tylko w górach W Warszawie po śniegu, który spadł w noc sylwestrową, 1 bm. — w Nowy Rok wystąpiła odwilż i pada! deszcz. Opady deszczu notowano również w innych rejonach kraju. Na Dolnym Śląsku śnieg spadł tylko na Śnieżce, gdzie w południe termometr wskazywał minus 2 st. W woj. krakowskim w górach panowała w środę zima, a na nizinach — wiosna. Na Pomorzu śnieg, który spadł w noc sylwestrową, przyczynił kłopotów kierowcom i służbie drogowej. Najbardziej niebezpieczne warunki zanotowano na drogach w powiatach Chojnice, Tuchola, Lipno, Brodnica i Świecie. (PAP)