Trybuna Ludu, maj 1977 (XXIX/102-127)

1977-05-02 / nr. 102

Proletariusze wszystkich krajów łączcie się! ♦ Trybuna Ludu/"* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 102 (10188) Rok wyd. XXIX WARSZAWA, poniedziałek 2 maja 1977 r. Wydanie AA Cena 1 zł Patriotycznym wysiłkiem budujemy Polskę boga 1-majowa man ifestacja jednośc i narodu w realizacji programy partii W tradycyjnym spotkaniu udział wzięli: I Sekretarz KC PZPR JEdward Gierek. Prze.wodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński_Prezes Rady* Ministrów Piotr Jaroszejwicz, Edward Babiuch, Miefczysław Jagielski, Wojciech Jaruzelski, Stanisław Kania, Józef Kępa, Stanisław Kowalczyk, Władysław Kruczek, Stefan Olszowski, Jan Szydlak, Józef Tejchma, Kazimierz Barcikowski, Jerzy Łukaszewicz, Alojzy Karkoszka, Józef Pińkowski, Andrzej jWerblan, Zdzisław Żandarowski, Zdzisław Kurowski 1 /Zbigniew Zieliński. Witając przybyłych na spotkanie I Sekretarz KC PZPR Edward Gierek złożył (DOKOŃCZENIE NA STR. 3) Przodownicy pracy i weterani ruchu robotniczego na spotkaniu w KC PZPR W przededniu Międzynarodowego Święta Ludzi Pracy — 1 Maja, członkowie Biura Politycznego i Sekretariatu KC PZPR spotkali się 30 kwietnia-W_3iedzibie Komitetu Centralnego z kilkudziesięcioosobową grupą przodowników pracy oraz weteranami ruchu robotniczego z całego kraju. Fot. CAF Przemówienie l Gierka Towarzyszki i towarzysze! Mieszkańcy Warszawy! Rodacy! W imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, władz naczelnych stronnictw sojusiniczych — Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego i Stronnictwa Demokratycznego, w imieniu Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu i najwyższych władz państwowych witam Was i pozdrawiam w dniu Majowego Święta. W tym dniu uroczystym ludzie pracy miast i wsi manifestuję swą jedność, dajq wyraz radości i dumy ze wspólnego dorobku, potwierdzają gotowość walki o lepszą przyszłość naszego narodu i całej ludzkości. Walka ta toczy się na całym świecie. Stawką w niej jest pokój, wolność i postęp. Jesteśmy razem z milionami ludzi, którzy w różnych krajach jednoczą się w imię sprawy klasy robotniczej, sprawy mas pracujących. Solidaryzujemy się z ich dążeniami. Polska przed 32 laty weszła na drogę socjalizmu i stała się po raz pierwszy w swej historii Daństwem ludzi pracy. Myśl naszej partii wsparta czynem klasy robotniczej i ogółu ludzi pracy przekształciła Polskę w kraj sprawiedliwości społecznej, prężnej gospodarki i wysokiej kultury, zapewniła mu godne miejsce w świecie i perspektywy dalszego rozwoju. Ziściły się nadzieje i marzenia wielu pokoleń rewolucjonistów i patriotów. Lud polski objął w posiadanie ziemię rodzinną, włodarząc mądrze i sprawiedliwie w swoim domu. Praca stała się podstawą materialnego i kulturalnego awansu, drogą spełnienia twórczych ambicji jednostki i narodu, źródłem szacunku i satysfakcji. Wszędzie, jak kraj nasz długi i szeroki, dumnie powiewają biało-czerwone i czerwone sztandary, symbolizując nierozerwalny związek dwu słów prostych i sercu bliskich — Polska i socjalizm! Drodzy towarzysze! Drodzy rodacy! W dniu Pierwszomajowego Święta zwracam się ze słowami gorącej wdzięczności do Was, do wszystkich ludzi pracy naszych miast i wsi, do wszystkich Polaków: jesteście twórcami pomyślności naszej ojczyzny. Ze szczególnym szacunkiem i wdzięcznością zwracam się do bojowników walk klasowych i wyzwoleńczych, weteranów pracy - Wasz czyn rewolucyjny i patriotyczny, Wasz ofiarny trud legł u podstaw Polski Ludowej. Gorąco i serdecznie pozdrawiam polską klasę robotniczą. Jej codzienny, twórczy wysiłek to najcenniejsze dobro naszej ojczyzny. Pozdrawiam górników i hutników, metalowców, chemików i budowlanych, pozdrawiam kolejarzy i transportowców, stoczniowców, portowców i włókniarzy, pracowników przemysłu spożywczego i usług, pracowników wszystkich dziedzin socjalistycznej gospodarki. Wasza praca jest źródłem rozkwitu naszego kraju. Pozdrawiam rolników i pracowników służb rolnych, pracowników państwowych gospodarstw rolnych, członków spółdzielni produkcyjnych, wszystkich mieszkańców polskiej wsi. Od Waszego trudu, od poczucia społecznego obowiązku zależy poziom wyżywienia narodu. Nasze państwo troszczy się o warunki życia i pracy rolników, szanuje Wasz wysiłek. Wierzę, że swe niełatwe tegoroczne zadania wykonacie dla dobra całego społeczeństwa. Pozdrawiam inteligencję polską, nauczycieli, naukowców, twórców kultury, inżynierów, techników, ekonomistów, lekarzy, prawników i pracowników administracji państwowej. Cały naród liczy na nowe osiągnięcia Waszej myśli, Waszego ta'tentur fib Waśże zaangażowanie w służbie śocjalistycznej ojczyzny. Z głębi serca kieruję wyrazy wdzięczności do kobiet polskich. Wasza praca zawodowa, troska 0 dobro rodziny i godne wychowanie młodego pokolenia zjednują Wam najlepsze uczucia społeczeństwa. Serdecznie pozdrawiam młodzież polską. Do Was się zwracam, młodzi robotnicy i rolnicy, młodzi pracownicy wszystkich dziedzin gospodarki i kultury narodowej. Niech Waszą ambicją będzie zapewnienie Polsce przodującego miejsca w świecie. Do Was się zwracam, uczniowie 1 studenci. Naród nasz stworzył Wam szanse zdobycia wiedzy i kwalifikacji, pokłada w Was wielkie nadzieje. Wierzymy, że nadziei tych nie zawiedziecie. Pozdrawiam żołnierzy Wojska Polskiego, stojących na straży pokoju i granic ojczyzny, pozdrawiam pracowników Milicji Obywatelskiej i Służby Bezpieczeństwa, tych wszystkich, którzy strzegą praworządności, ładu i porządku publicznego, którzy chronią codzienny spokój współobywateli. Do Was się zwracam, mieszkańcy stolicy Polski - Warszawy. Miasto, które jest symbolem dorobku całego narodu, niech nieustannie pięknieje i rozkwita, niech jego mieszkańcy dają przykład pracy dla dobra całego kraju! Towarzyszki i towarzysze! Polska wraz ze swymi przyjaciółmi i sprzymierzeńcami zaangażowana jest w walkę o utrwalenie odprężenia międzynarodowego, o równoprawną i wzajemnie korzystną współpracę, o sprawiedliwy lad światowy. Wypowiadamy się za pokojowym współistnieniem państw o odmiennych ustrojach społecznych. Nie będziemy szczędzić sił dla zapewnienia spokojnego i pomyślnego bytu ludzkości. Łączymy się całym sercem z narodem radzieckim, z którym wspólnie i wraz z całą postępową ludzkością obchodzić będziemy 60 rocznicę Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej. Życzymy naszym radzieckim przyjaciołom nowych, jeszcze wspanialszych sukcesów w budowie komunizmu. Pozdrawiamy wszystkie narody socjalistycznej wspólnoty państw. Pozdrawiamy narody, które wkraczają na drogę wolności, demokracji i postępu oraz narody, które walczą o swe prawa. Pierwszomajowe pozdrowienia ślemy komunistom i wszystkim bojownikom o pokój i postęp społeczny na całym świecie. Towarzysze i obywatele! Pięknieją nasze miasta, zmienia się obraz wsi. Rozwijają się polska nauka i kultura. Realizując uchwały VI i VII Zjazdu, rozbudowaliśmy wydatnie gospodarkę naszego kraju, rośnie zamożność społeczeństwa, wszystkich polskich rodzin, Temu służą wszystkie nasze działania, w tym także decyzja o podniesieniu z dniem dzisiejszym wysokości płac najniższych oraz rent i emerytur z tzw. starego portfela. Oczekują nas ambitne i niełatwe zadania. Ufność w ich wykonanie czerpiemy z dotychczasowych osiągnięć naszego narodu. Będziemy rozwijać naszą ojczyznę jeszcze pełniej, jeszcze bardziej konsekwentnie. Zjednoczeni we wspólnym, patriotycznym wysiłku zbudujemy Polskę silną, bogatą i kwitnącą. Dziś w pierwszomajowym pochodzie zaświadczamy jedność myśli, woli i czynów - dla dobra narodu, dla dobra naszej ojczyzny. Niech żyje i rozwija się nasza ojczyzna, Polska Ludowa! Niech żyje pokój i socjalizm! Pod znakiem niewzruszonej jedności narodu skupionego pod przewodem swojej partii — Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, wokół jej programu, obchodziło społeczeństwo naszego kraju międzynarodowe święto ludzi pracy — dzień 1 Maja. To właśnie dzięki partii i jej dalekowzrocznej polityce, Polska stała się dziś silnym i nowoczesnym państwem, w którym coraz lepiej i zasobniej żyje się jego obywatelom. W czasie pochodów 1-majowego święta pracująca Polska dała raz jeszcze wyraz niezłomnej przyjaźni i internacjonalistycznej więzi ze Związkiem Radzieckim i całą wspólnotą państw socjalistycznych. Szczególną okazją ku temu staje się 60 rocznica Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej - która zdecydowała o odzyskaniu naszej narodowej niepodległości. Pochwała pracy rzetelnej, rozumnej, odpowiedzialnej była dominującym akcentem tegorocznego święta 1 Maja w Warszawie. Głównymi zaś jego bohaterami: ludzie dobrej roboty. Wiosennej zieleni ulicy Marszałkowskiej, tradycyjnej trasy pochodu — odpowiada wielobarwna bogata dekoracja. Na głównej ścianie Pałacu Kultury i Nauki: wizerunek Białego Orła — znak jedności Polaków. Obok olbrzymie napisy: „Proletariusze wszystkich krajów łączcie się”, „Niech rozkwita Warszawa —* miasto wszystkich Polaków”. Naprzeciw trybuny honorowej, ustawionej przy Placu Defilad, widnieje portret Włodzimierza Lenina, a nad nim hasła: „Partia przewodnią siłą narodu budującego socjalistyczną Ojczyznę”, „Niech żyją i zwyciężają idee Wielkiej Rewolucji Październikowej”, „Twórcza i rzetelna praca wyrazem patriotyzmu każdego Polaka”, „Niech żyje pokój i przyjaźń między narodami, niech umacnia się braterska przyjaźń narodów Polski i ZSRR”. Piękna, słoneczna pogoda. W głębi ul. Marszałkowskiej formują się poczty sztandarowe KC PZPR, stronnictw politycznych, organizacji społecznych i młodzieżowych. Za nimi, ramię w ramię z reprezentacją pracującej Warszawy, oczekują na rozpoczęcie manifestacji przywódcy partii i państwa. Kilka minut przed godziną 10.00 — szeregi ruszają. Prowadzą pochód dwie flagi: czerwona — robotnicza i biało-czerwona — państwowa. Trzeba było wielu lat walki i wyrzeczeń wielu pokoleń najlepszych Polaków, żeby obie te flagi mogły iść razem świąteczną ulicą stolicy, znacząc jedno — socjalistyczną Ojczyznę. Rozbrzmiewają dźwięki „Warszawianki”. Za pocztami sztandarowymi, razem z wei teranami ruchu robotniczego przodownikami pracy — kroczą członkowie kierownictwa partii i państwa oraz władz naczelnych stronnictw (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Solidarność ludzi pracy całego świata Hasła międzynarodowej solidarności mas pracujących w walce przeciwko imperializmowi, o pokój, demokrację i socjalizm mocno zabrzmiały 1 maja 1977 roku. Zbliżająca się rocznica 60-lecia Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej wpłynęła na szczególną atmosferę tegorocznych obchodów święta 1 Maja na całym świeeie. Był to dzień wielkiego przeglądu dorobku narodów, które pod przewodem swych partii komunistycznych i robotniczych wkroczyły w kolejny etap budownictwa socjalistycznego i komunistycznego. Pierwszomajowe manifestacje wyrażały niezłomną jedność naszej wspólnoty, zespolonej tymi samymi ideami i celami. W krajach kapitalistycznych masy ludowe demonstrowały wolę walki przeciwko wyzyskowi, gniewnie domagając się położenia kresu bezprawiu i łamaniu swobód demokratycznych, żądano zapewnienia normalnych warunków do życia i pracy. Pochód w Moskwie ' MOSKWA (PAP). W atmosferze pełnego poparcia dla wewnętrznej i zagranicznej polityki KPZR i powszechnego zaangażowania w realizację programu nakreślonego uchwałami XXV Zjazdu partii przebiegły tegoroczne obcht^y święta 1 Maja w Związku Radzieckim. Stały się one jednocześnie okazją do podsumowania imponującego dorobku Kraju Rad w całej historii jego istnienia, W tym bowiem roku przypada 60 rocznica Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej, która (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) I Sekretarz KC PZPR wśród warszawskich hutników 3jLkwifitnia. br. w przeddzień międzynarodowego .Święta Pracy I Sekretarz KC PZPR Edward Gierek odwiedzi! „Warszawa”. załogę ~ fTuTy Pracownicy oczekiwali tej wizyty z radością i satysfakcją. Zgodnie bowiem z najnowszym, z roku na rok utrwalającym się pięknym obyczajem naszego życia państwowego przywódca partii i narodu osobiście składa 1-majowe życzenia i podziękowanie ludziom rzetelnego trudu w Polsce, symbolicznie reprezentowanym przez potężne robotnicze skupisko Huty „Warszawa”. Edward Gierek oraz przybyły wTaz z nim sekretarz KC, I sekretarz Komitetu Warkoszka, udali się wyprost do serca hufy, najgorętszego z jej wydziałów — do stalowni. Robotnicy, kadra inżynieryjna, młodzież hutnicza powitali swoich gości z ogromną serdecznością, demonstrując im wielkie piece remontowane w skróconych terminach oraz nowoczesne urządzenia do odpylania I Sekretarz KC PZPR rozmawia z wytapiaczami, prosi o przekazanie najlepszych życzeń rodzinom hutniczym: matkom, żonom, dzieciom. Przy piecu elektrycznym nr 7 na posterunku pracy znajduje się brygada młodzieżowa Kazimierza Stysiaka, jedna z 23 w hucie, które otrzymały zaszczytne miano „60-lecia Rewolucji Październikowej“. Informują Edwarda Gierka, że zdopingowani współzawodnictwem wykonują 170 proc. normy, stale podnoszą jakość wytopów. Następne spotkanie — w walcowni zimnych taśm, gdzie gospodarze wyjaśniają działanie nowo uruchomionych precyzyjnych urządzeń do polerowania, a tym samym do uszlachetniania wyrobów przezna(DOKONCZENIE NA STR. 3) Tow. Edward Gierek wita się z warszawskimi hutnikami. Fot. CAF — LANGD A