Trybuna Ludu, kwiecień 1978 (XXX/77-101)

1978-04-01 / nr. 77

MAGAZYN SOBOTA-NIZDZIELĄ Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! m ■ ~■ i i■ ■ ■ iiiii ■ ■ MW H H M| MB H M «pSS»B J gS|l M W fjfö| Eggl 8;SSijj I _____ ___ _________________________________ _ __________________________________________________________ e/ w ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ 4 Zwiększenie uprawy zbóż oraz intensyfikacja produkcji pasz • Inwestycje modernizacyjne Zadania załogi i budowniczych huty „Katowice" Z prac Prezydium Rządu Jak informuje rzecznik prasowy rządu — 31 marca br. Prezydium Rządu rozpatrzyło informacją Ministerstwa Rolnictwa o przedsięwzięciach podejmowanych dla zwiększenia uprawy zbóż oraz intensyfikacji produkcji pasz. Uznano, że przyjęte kierunki działania są realizowane prawidłowo. Udział zbóż w strukturze zasiewów wzrósł w 1977 r. do około 53 proc. Zakłada się, że w roku 1980 zboża powinny być uprawiane na powierzchni 8,5 min ha. Resort rolnictwa działa jednocześnie na rzecz powiększania powierzchni gatunków zbóż wyżej plonujących, jak pszenica, jęczmień i kukurydza na ziarno — z ponad 3,7 min ha w roku ubiegłym do 4,2 min ha w tym roku i około 5,2 min ha w roku 1980. Stanowić to będzie 61 proc. ogólnej powierzchni zbóż. Obszar uprawy kukurydzy na ziarno wzrośnie z 55 tys. ha do 200 tys. ha w roku bieżącym i 'będzie dalej poważnie szerzany. Kontynuowane rozsą prace nad wyhodowaniem nowych odmian zbóż. Pięć wprowadzono już do masowej produkcji. Do roku 1980 przekazanych zostanie rolnictwu dalszych 15 nowych odmian, głównie pszenicy, charakteryzujących się wysokimi plonami oraz dobrą jakością ziarna. W produkcji pasa Istotne miejsce zajmie intensyfikacja — poza plonem głównym — «prawy poplonów ozimych, wsiewek I poplonów icierniskowych. Główny wysiłek będzie skierowany na dalszą poprawę gospodarowania na trwałych użytkach zielonych, które stanowią podstawę produkcji pasz dla bydła. Zbiory. w przeliczeniu na siano, powinny zwiększyć się z blisko 22 min ton w 1977 r. do prawie 24 min ton w 1980 r. — przy wzroście wydajności z 62,6 q do 63 q/ha. Duże znaczenie będzie mieć przyspieszenie tempa prac melioracyjnych Podejmowane są działania, aby powiększyć z 730 tys. ha w zeszłym roku do około 1,2 min ha w 1980 r. areał łąk o trzech pokosach siana. Pewien postęp osiągnięto produkcji sianokiszonek i kiw szonek z traw łąkowych. Zmierza się również do zwiększenia pastwisk kwaterowych W produkcji pasz na gruntach ornych rosnącą rolę wyznacza się uprawom roślin motylkowych wieloletnich trawami, rozszerzaniu upraz wy kukurydzy na kiszonkę oraz okopowych pastewnych, w tym buraków cukrowo-pastewnych. Ogólny obszar kukurydzy powiększy się z 637 tys. ha w 1977 r. do 1,1 min ha w 1930 r.; doskonalone be-dą sposoby zbioru i konserwacji Prezydium Rządu aprobując przyjęte przez resort rolnictwa kierunki działania wskazało na unieruchomione jeszcze rezerwy i zaleciło ich efektywne wykorzystanie. Podkreślono m. in. potrzebę lepszego spożytkowania pasz pochodzących z produkcji rolniczej, jak i z produkcji ubocznej w przemyśle rolno-spożywczym. W kolejnym punkcie obrad oceniono realizację inwestycji modernizacyjnych w 1977 r. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Plenarne obrady komitetów wojewódzkich PZPR Płock Rozwój rolnictwa w woj. płockim po XV Plenum KC PZPR, a także aktualne zadania gospodarki żywnościowej regionu wynikające z uchwały XI Plenum KC były 31 marca tematem plenum KW PZPR w Płocku. W obradach uczestniczył sekretarz KC PZPR Józef Pińkowski. Zapewnienie optymalnych warunków szybkiego rozwoju Słupsk 31 marca br. odbyło się plenum KW PZPR w Słupsku, którego tematem były kierunki dalszego doskonalenia form 1 metod partyjnego działania w oparciu o wnioski i propozycje wynikając« z kampanii sprawozdawczo-wyborczej, Jak stwierdzono w czatsie obrad, które prowadził I sekretarz KW PZPR Zbigniew Głowacki, kampania sprawozwszystkich sektorów produkcji rolnej w woj. płockim — mówiono na plenum, któremu <DOKOŃCZENIE NA STR. 4) dawczo-wyborcza w partii umocniła autorytet i silę oddziaływania wojewódzkiej or(DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Wyrażam przekonanie, że nigdy do samounicestwienia narodów dojść nie może Czy wobec tego wolno nam, nam wszystkim, więc także artystom, twórcom, czy wychowawcom młodzieży — w dziedzinie tak zdawałoby się odległej jaką jest muzyka — czy wolno nam przyjmować postawę jakiejś „splendid isolation”, albo obojętności w stosunku do problemów, które dotyczą największego w historii niebezpieczeństwa i zagrożenia totalnym kataklizmem? Nie możemy zapominać, że Jedna jest tylko alternatywa wobec grożącego ludzkości śmiertelnego niebezpieczeństwa. Alternatywą tą jest pokój — idea pokoju na świetia. Naszym najwyższym obowiązkiem jest zapewnienie żyjącym pokoleniom Polaków trwałego bezpieczeństwa Miesiąc Pamięci Narodowej Apel ZG ZBoWiD i Rady Ochrony Pomników Walki i Męczeństwa X okazji Miesiąca Pamięci Narodowej — uczestnicy II wojny światowej, zjednoczeni w Międzynarodowej Federacji Bojowników Ruchu Oporu — b. żołnierze koalicji antyhitlerowskiej, żołnierze antyfaszystowskiego podziemia i więźniowie obozów hitlerowskich — kombatanci wszystkich frontów II wojny światowej podejmują apel o nieustawanie w wysiłkach, których celem jest zapewnienie światu pokoju i trwałego bezpieczeństwa. Pomni szlachetnej powinności — niezłomnego pragnienia współpracy między państwami i narodami w realizacji Aktu Końcowego KBWE — oświadczamy — głosi apel — że najważniejszą dziś sprawą jest położenie kresu wyścigowi zbrojeń i zapoczątkowanie rozbrojenia. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Jesienie? pierwsza energia z 500-tki Kozienice: finisz po raz drugi 80-metrowy kocioł przed wielką próbą (INFORMACJA WŁASNA) To już po raz drugi finiszuje budowa elektrowni „Kozienice”. Przed sześciu laty szykowano do ruchu pierwszą maszynę — 200-megawatową. Fabryką Silników Elektrycznich „Bęsęi” w Brzegu.(woj opolskie) produkuje silniki elektryczne o malej mocy (do 1,1 KW). Wyroby „Beselu” eksportowane są do wielu krajów: ZSRR, Szwecji, RFN. Austrii i Włoch. Na zdjęciu: Irena Firek obsługuje półautomat do nawijania i wciągania uzwojeń stojanów. Dzisiaj dobiega końca montaż pierwszego w polskiej energetyce urządzenia o mocy 500 megawatów. Jesienią powinno być gotowe do eksploatacji. Zapoczątkuje to nowy okres polskiej energetyki — budowy elektrowni II generacji. Elektrownia kozienicka ma szanse stać się jeszcze w tym roku krajowym rekordzistą pod względem zainstalowanej mocy. Jeśli powiodą się próby i blok 500-megawatowy uzyska pełną moc, w Państwowej Dyspozycji Mocy pod nazwą „Kozienice” zapisane zostanie 2100 MW. W roku przyszłym dojdzie kolejne 500 megawatów, co zakończy 10-letni okres budowy elektrowni, (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Tot. T. NESTORUF Dziś w nocy zmiana czasu Dziś w nocy (z 1 na 2 kwietnia) zostanie wprowadzony w Polsce czas letni. O godz. 24.00 wskazówki zegarów zostaną przesunięte na 1.00 ] w ten sposób znajdziemy się w strefie czasu wschodnioeuropejskiego. 1 października nastąpi cofnięcie zegarów o godzinę i znów wrócimy do strefy czasu środkowoeuropejskiego. (PAP) PIOTR PERKOWSKI Kompozytor I pedagog Wierzyć ludziom — to znaczy utrwalać w sobie spokój i pogodę ducha. Wierzyć ludziom — to znaczy akceptować i pielęgnować życie na Ziemi. Tak myślę I Dlatego, choć nie jest mi obcy ten szczególny jakiś niepokój, który przynoszą ze sobą mnożące się ostatnio złowrogie wieści o różnorodnych zbrojeniach, o bombach atomowych, wodorowych czy neutronowych, staram się pomimo to, podtrzymywać swój optymizm na temat ludzkości. obcowanie z miłośnikami naszej sztuki. Możemy zjednywać — dla owej jedynej alternatywy — ludzi na całym niemal śwłecie. Możemy służyć i działać samą naszą artystyczną obecnością, przez twórczość, poprzez nasze dzieła Cóż może być wznioślejszego i piękniejszego od cielstwa takiej właśnie, nosirzeczywiście humanistycznej idei, od wiernego jej służenia! Pamiętam dobrze Obrońców Pokoju w« Kongres Wroc-Ludzkość dobrodziejstwa. korzysta z tego Będzie korzystać nadal, ufam bowiem, że i dziś stać nas na konsekwentne, nieustępliwe i dobrze przemyślane działania — działania takie jak w r. 1948, jak niedawno w Helsinkach, jak ostatnio czynią coraz energiczniej i zdecydowaniej narody Zachodu i Wschodu, Południa i Północy. Z wielkim zainteresowaniem przeczytałem w „Trybunie Ludu”, jakże wciąż aktualną i potrzebną publikację na ten temat. Publikację zawie- Przeciw naruszeniu podstawowego prawa człowieka Protest senatu lubelskiej AR Kolejny protest polskich naukowców oraz głębokie zaniepokojenie narastającą groźbą podjęcia produkcji bomby neutronowej i naruszenia podstawowego prawa człowieka — do życia w pokoju — wyraził 31 marca senat Akademii Rolniczej w Lublinie. W podjętej w tej sprawie uchwale czytamy m. in. „Wyrażamy głębokie zaniepokojenie z powodu aktywizacji działań niektórych ugrupowań politycznych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej na rzecz produkcji nowych uruchomienia rodzajów (DOKOŃCZENIE NA STR. 41 Wzrasta tempo prac polowych Ciepła, słoneczna pogoda utrzymująca się od kilku dni, umożliwia przyspieszenie wiosennych prac polowych, które na glebach lekkich w wielu rejonach kraju są już znaczni« zaawansowane. Ochłodzenie, które wystąpiło na przełomie II i III dekady marca opóźniło bowiem w jednych regionach rozpoczęcie prac, a w innych spowodowało ich przerwanie. A- by więc dotrzymać optymalnych terminów agrotechnicznych, siewy wykonać trzeba w krótszym czasie. Zdaje sobie z tego sprawę większość rolników, którzy pracują od świtu do nocy, aby uporać się z siewem zbóż jarych. (PAP) L. Breżniew przybył do Nowosybirska. Tot. CAF — INTERPHOTO Leonid Breżniew w obwodzie nowosybirskim Odwiedziny oddziału wojsk rakietowych • Spotkanie z aktywem partyjnym i gospodarczym obwodu MOSKWA (PAP). Odbywający podróż po Syberii Leonid Breżniew odwiedzi! w rejonie Nowosybirska oddział wojsk rakietowych. Zapoznał się z uzbrojeniem oddziału, interesował się stanem wyszkolenia bojowego i politycznego żołnierzy, a także był obecny na ćwiczeniach, nigdy nie zbroił się dla samych zbrojeń, nigdy nie był i nie będzie inicjatorem wyścigu zbrojeń. Nasze osiągnięcia w dziedzinie wojskowej mają charakter obronny, zmierzają do zabezpieczenia nas samych i naszych socjalistycznych przyjaciół przed ewentualną agresją, bez względu na to, skąd mogłaby nastąpić. W tym samym dniu Leonid Breżniew spotkał się z aktywem partyjnym i gospodarczym obwodu nowosybirskiego. Na spotkaniu tym zwrócił uwagę ( na konieczność przeprowadzenia siewów i wszystkich zabiegów agrotechnicznych we właściwym czasie i na wysokim poziomie, co ma szczególne znaczenie dla uzyskania dobrych zbiorów. Powiedział, że sprawami siewku, zbioru plonów oraz racjonalnego wykorzystania wszystkiego, co produkują kołchozy i sowchozy powinny zająć się energicznie i bez zwłoki wszystkie organy partyjne kraju. L. Breżniew podkreślił, że obwód nowosybirski to ważne przemysłowe ogniwo zachodniosyberyjskiego regionu gospodarczego. Prace naukowców z syberyjskiego oddziału AN ZSRR — przyczyniają się wydatnie do rozwoju przemysłowo-gospodarczego Syberii i nie tylko Syberii, Na spotkaniu z żołnierzami Leonid Breżniew stwierdzj! m. in., że Armia Radziecka jest dobrze uzbrojona i ma dobrze wyszkolonych żołnierzy, co zapewnia trwałą i skuteczną obronę ojczyzny. Związek Radziecki — powiedział — Ambasadorzy Konga i Ugandy złożyli listy uwierzytelniające i Przewodniczący Rady Pań- Afrwa Henryk Jabłoński przyjął 31 marca na audiencji w Belwederze ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Ludowej Republiki Konga , Richarda Eyeni, który zlożylTP sty uwierzytelniające. W czasie audiencji obecni byli: sekretarz Rady Państwa Ludomir Stasiak i wicemin. Spraw Zagranicznych Eugeniusz Kulaga. Po wręczeniu listów amb. Eyeni został przyjęty przez Przewodniczącego Rady Państwa na audiencji prywatnej. Na dziedzińcu belwederskim kompania reprezentacyjna WF oddała ambasadorowi honory wojskowe. Odegrano hymny narodowe. (PAP) Przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński przyjął 3T' marca na audiencji w Belwederze ambasadora nad-E czajnego i pełnomocnego ubliki Ugandy_Elly Asęnj, y złożył listy uwierzytelniające. W czasie audiencji obecni byli: sekretarz Rady Państwa Ludomir Stasiak i wicemin. Spraw Zagranicznych Eugeniusz Kulaga. Ambasadorowi towarzyszyli członkowie ambasady. Po wręczeniu listów amb. Aseni został przyjęty przez Przewodniczącego Rady Państwa na audiencji prywatnej. Na dziedzińcu belwederskim kompania reprezentacyjna WP oddała ambasadorowi honory wojskowe. Odegrano hymny narodowe. (PAP) GUSTAW HOLOUBEK Aktor, poseł na Sejm Idea pokoju, dążenie do tego, aby można żyć bez destrukcyjnych wstrząsów i bez poczucia zagrożenia, to najbardziej oczywiste i uniwersalne wartości ludzkiego świata. Jesteśmy w tej chwili głęboko zaniepokojeni faktem odradzania się zimnowojennych tendencji, które oznaczają nasilenie zbrojeń i rozwój nowych typów niszczycielskiej broni, w tym przede wszystkim bomby neutronowej, Artysta wobec idei pokoju Dla tej Idei, każdy z nas niezależnie od narodowości, przekonań politycznych, miejsca urodzenia i wieku, niezależnie od wierzeń religijnych, czy wybranego zawodu — może i powinien uczynić wiele. My muzycy mamy tu dodatkowe możliwości i dodatkową siłę oddziaływania poprzez częste — także międzynarodowe — kontakty zawodowe, kontakty bądi przyjacielski«, koleżeńskie porraez ławiu. Był to rok 1948 — trzy lata po straszliwym hitlerowskim koszmarze. Zgromadzenie wielkości i znakomitości przybyłych z całego świata. Osobistości, które mądrością, entuzjazmem, swoją gorącym słowem, niezwykłą wprost jednomyślnością i solidarnością, zdecydowaną wolą i nieustającym czynem zainicjowały światłą ideę. Tak, dzięki temu między innymi zgromadzeniu mamy przecież w Europie 30 lat pokoju. rającą przy tym, całą niemal historię ruchu obrońców pokoju na ziemi. Jakże trafne i piękne są takie np. sformułowania: „...najważniejsze ludzkich praw...” albo „...praz wo człowieka do życia w pokoju” Chciałbym znaczną część pozostałej mi reszty życia poświęcić tej właśnie idei. chciałbym przy tym nie zaI pomnieć o prawie do radości, uśmiechu, prawie do ludzkiego wcześcia i miłości* Dla na« artystów jest jeszcze jeden powód dla którego sprawę pokoju traktujemy z najwyższą uwagą i odpowiedzialnością. My zajmujemy się przecież problematyką dość szczególną — staramy się zaglądać w samego człowieka, odnajdywać w nim autentyczną wartość i energię oraz te wszystkie możliwości, których jeszcze nie zdążył spożytkować. Tęsknota do doskonalenia się jest dla ludzi naturalną potrzebą. Ale można ją t*j seczywistnić wtedy, gdy naszym losom nie zagrażają zjawiska tak ekstremalne, jak wojna. W świecie współczesnym nie brak wyraźnych paradoksów — z jednej strony zadziwia w nim gwałtowny postęp cywilizacyjny, z drugiej — coraz bardziej widoczny niedostatek wiedzy o człowieku, o sobie samym. To także sygnał alarmowy. Tego rodzaju dysproporcje można wyrównać tylko tworząc klimat istotnie humanistycznych stosunków miedzy narodami. Powinniśmy dziś więc uczynić wszystko, żeby zapobiec atmosferze narastającego napięcia, żeby zapewnić ludziom i społeczeństwom prawo do pokojowej egzystencji. Punkt widzenia polskiego twórcy jest w tej sprawie szczególnie jednoznaczny. Cały rodowód mojej generacji wiąże się z doświadczeniami wojny. Nasze pokolenie wie z bolesnej autopsji, co one z sobą niosą w bezpośrednich i dalszych, skutkach, jakie straty i krzywdy psychiczne ponosi naród wykrwawiony i walczący o własne istnienie. To dziedzictwo do dziś ciąży na świadomości i pamięci Polaków. Niełatwo sobie teraz uświadomić cały ogrom zniszczeń, które pozostawiła w tym kraju wojna, a jednocześnie całą skalę zbiorowego wysiłku, który umożliwił Polsce szybką odbudowę i rzeczywisty awans cywilizacyjny. Należymy do narodów mających szczególne moralne prawo do obrony idei pokoju i bezpieczeństwa. Zarówno nasza historia, jak i doświadczenia r na wskroś współczesne dostarczają całej sumy niezbitych argumentów przeciw tym wszystkim, którzy widzą w wyścigu zbrojeń jakiekolwiek rozwiązanie problemów współczesnego świata. Ludzkość może osiągnąć dalszy postęp jedynie wówczas, jeśli będzie konsekwentnie bronić swego elementarnego praw a — prawa do życia w pokoju, Stanowisko partii włoskich „Nie" wobec szantażu porywaczy A. Moro RZYM (PAP).,,Jole już podawaliśmy, w opublikowanym w czwartek w Rzymie komunikacie kierownictwa włoskiej chadecji oświadczyło jednoznacznie, że nie zgodzi się na wymianę uprowadzonego przewodniczącego partii Aldo Moro za trzymanych w więzieniu członków „Czerwonych Brygad" - organizacji, z której najprawdopodobniej rekrutują się porywacze włoskiego polityka. W komunikacie podkreśla się, iż nie wolno ulec szantażowi terrorystów. AFP podkreśla, że wszystkie czołowe partie polityczne Włoch zajmują wobec sprawy Aldo Moro podobne stanowisko, sprzeciwiając się stanowczo zwolnieniu terrorystów (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 R. Barre ponownie premierem Francji PARYŻ (PAP). W' piątek wieczorem prezydent Valery Giscard d’Estaing przyjął w Pałacu Elizejskim Raymonda Barre’a i w toku blisko godzinnej audiencji powierzył mu misję utworzenia nowego rządu. Raymond Barre, opuszczając siedzibę szefa państwa, oświadczyl dziennikarzom, że podstawowym celem nowej ekipy będzie odbudowa równowagi gospodarczej,: zapewnienie większej sprawiedliwo(DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Bezpośrednie połączenie telefoniczne Polski z Kuba 31 marca uruchomiona została bezpośrednia łączność telefonie :na między Warszawą a Hawaną. Do nawiązania bezpośredniej łączności telefonicznej w relacji Warszawa — Hawana posłużono się naziemną stacją łączności satelitarnej, Ministerstwo Łączności którą uruchomiło w 1974 r. koło Kielc. Poprzez tą stację Polska włączyła się do międzynarodowego systemu łączności satelitarnej Intersputnik. (PAP)