Trybuna Ludu, lipiec 1979 (XXXI/152-177)

1979-07-02 / nr. 152

Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! #Trybuna Ludu^"* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 152 (10854) Rok wyd. XXXI____________________ WARSZAWA, poniedziałek 2 lipca 1979 r. Wydanie AA Cena 1 zł Edward Gierek w woj. tarnobrzeskim Na budowie przeprawy mostowej oa Wiśle w Zadusznikach W Zakładach Chemicznych w Grzybowie • Zwiedzaoie Sandomierza I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przebywał. 3C czerwca w woi. tarnobrzeskim, jednym z ważniejszych regionów przemysłowych kraju, w którym dominujqcq rolę odgrywa wydobycie i przetwórstwo siarki. W towarzystwie gospodarzy województwa: I sekretarza KW PZPR Tadeusza Haladaja oraz wojewody Władysława Bobka Edward Gierek zapoznał się z budową BojwielŁ: szej .ftŁzenrawy- mostowej na Wiśle, w Zadusznikach. znajdującej się na trasie Linii Hutniczo-Siarkowej. Inwestycja ta ściśle związana jest z budową Huty „Katowice”. Tędy bowiem wozić będziemy radziecką rudę dc naszego największego kombinatu metalurgicznego, a także do ZSRR eksportowaną polską siarkę, węgiel oraz maszyny i urządzenia. Nowa magistrala budowana jest w szybkim tempie. W czasie dwa i pół raza krótszym, od tego który przewidują normy, trzeba ułożyć 397 km szerokiego toru, ok. 34[0 km torów bocznych oraz zbudować 563 obiekty inżynierskie, tak aby w IV kwartale br. magistralą tą mógł pojechać pierwszy pociąg z ruda. Dotrzymanie tego terminu w dużej mierze zależy od tempa budowy najtrudniejszej przeprawy — w Zadusznikach. O przebiegu realizacji tej inwestycji poinformował i sekretarza dyrektor Oddziału Budowy Mostów nr 2 w Katowicach Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 15 — Zdzisław Podgórski, które to przedsiębiorstwo jest głównym wykonawcą przeprawy. Most w Zadusznikach ma kilkaset metrów długości. Przy jego budowie zastosowano nową technologię, przy której całkowicie wyeliminowano pracochłonne i wymagające dużej ilości materiałów roboty kesonowe. Następnie I sekretarz KC PZPR udał się do Grzybowa, gdzie, zapoznał się z budową zakładu wytwórczego dwusiarczku węgla przy kopalni siarki „Siarkopol”. Zakład ten, którego budowę rozpoczęto przed 3 laty, wyposażony jest w instalacje licencyjne francuskiej firmy „Technip” i będzie produkować rocznie ok. 200 tys. ton cennego surowca, (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) E. Gierek na budowle przeprawy mostowej na Wiśle w Zadusznikach. Fot. CAF — ROSIAK Perspektywy rozwoju przemysłu drobnego i rzemiosła Wspólne plenum Komitetu Krakowskiego PZPR i KK SD Rozwój i modernizacja uspołecznionego przemysłu drobnego i rzemiosła były 30 czerwca tematem wspólnych obrad plenum Komitetu Krakowskiego PZPR i Krakowskieco Komitetu SD. W obradach, którym przewodniczył zastępca członka Biura Politycznego KC, I sekretarz KK PZPR — Kazimierz Barcikowski uczestniczył przewodniczący CK SD Tadeusz w. Młyńczak. ’(DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Ideowo-wychowawcza praca w zakładach Plenum KW PZPR w Elblągu Nad sposobami doskonalenia działalności ideowo-wychowawczej w zakładach pracy obradowało 30 czerwca br. ple. num KW PZPR w Elblasu, W toku obrad, którym przewodniczył I sekretarz KW Antoni Połowniak — podkreślono że zakład pracy jest jednym z najważniejszych środowisk wychowawczych. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4} Udział samorządu chłopskiego w intensyfikacji produkcji Plenum KW PZPR w Rzeszowie Udział samorządu chłopskiego w intensyfikacji produkcji rolnej oraz zaspokojeniu potrzeb wsi — to główny temat Plenum Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Rzeszowie, które odbyło się 30 czerwca. Podczas obrad, którym przewodniczył I sekretarz KW — Leon Kotarba że Samorządowe wskazywano, organizacje chłopskie w tym regionie — zrzeszające ogółem 284 tys, (DOKOŃCZENIE NA STR. 4, Racjonalne wykorzystanie rezefrkzfllrudnienin Plenum Program przyg roboczej w woj. czerwca tematem ZPR we Wrocławiu iła i optymalnego wykorzystania siły lawskim w latach 1979 — 1990 był 30 num KW' PZPR we Wrocławiu. rezerw w zatrudnieniu stanowi jedno z najważniejszych zadań w województwie. W (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) W toku obrad, V prowadził I sekretarz W PZPR Ludwik Drożdż podkreślono, że racjonalne wykorzystanie Uroczystość w Belwederze Autorytet uczonego dowodem szacunku dla twórczej postuwy i ideowości Wystąpienie H. Jabłońskiego Wręczenie nominacji profesorskich Rada Państwa na wniosek prezesa Rady Ministrów nadała tytuły profesora zwyczajnego 26, a profesora nadzwyczajnegfl-^- 78 uczonym.'czerwca spotkali się oni w Belwederze, by tradycyjnym zwyczajem odebrać z rąk przewodniczącego Rady Państwa, Henryka Jabłońskiego nominacje profesorskie. Zwracając się do nowo mia. nowanych, prof. H. Jabłoński poświęcił swe wystąpienie zadaniom uczonych oraz społecznym i humanistycznym przesłankom ich pracy dla dobra kraju i jego obywateli. Zgodnie z dobrym i z dawna utrwalonym obyczajem — powiedział przewodniczący Rady Państwa — nowa grupa profesorów przybyła do Belwederu, aby odebrać dokumenty, stwierdzające ich awanse. Powiedziałem o „awansach”, bo tak się przywykło nazywać nadawanie przez Radę Państwa tytułów naukowych. Ale właściwie co to takiego „awans”? Czy poprzez decyzję jakiegokolwiek organu władzy, jeśli nawet poprzedzona jest ona uchwałami dostojnych grup uczonych, można kogoś „awansować” w nauce — jeśli termin ten dosłownie rozumieć? W istocie jest to niemożliwe, gdyż istnieje tylko jedna droga do zdobycia wyższej pozycji w nauce — tj. osiąganie coraz poważniejszych rezultatów badawczych, zupełnie niezależnie od tytułów, jakie się posiada. A jeśli popatrzeć na tę sprawę od strony formalnych uprawnień w zakresie dydaktyki — faktyczne różnice między docentem i profesorem są w istocie niezauważalne, a między profesorami zwyczajnymi i nadzwyczajnymi wręcz żadne. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4} Rozpoczął się spis rolny 1 lipca ok. 60 tys. rachmistrzów od wczesnych godzin rannych rozpoczęło pracę przy wielkiej dorocznej akcji statystycznej — spisie rolnym. Do soboty, tj. 7 lipca, zbiorą oni we wszystkich gospodarstwach indywidualnych w kraju dane o obecnym użytkowaniu gruntów rolnych, powierzchni poszczególnych zasiewów i upraw oraz pogłowiu zwierząt inwentarskich według rodzajów. Informacje będą spisywane według stanu, jaki istniał z 30 czerwca na 1 lipca. Przypomnijmy, że indywidualne dane spisu chronione są tajemnicą statystyczną i służą wyłącznie do opracowań zbiorczych. Jak zwykle — po zakończeniu ogólnokrajowego spisu — dokonany zostanie w indywidualnych gospodarstwach w wylosowanych obwodach, spis kontrolny zwierząt gospodarskich. W tym roku specjalne zespoły przeprowadzą go w dniach 9—10 lipca. (PAP) 61 tysięcy miejsc na I roku studiów dziennych • Zasady przyjęć — bez zmian Dziś początek egzaminów na wyższe uczelnie 2 lipca br. w większości szkół wyższych rozpoczynają się egzaminy wstępne. Absolwenci szkół średnich, starający się o przyjęcie na pierwszy rok studiów dziennych, poddani zostaną sprawdzianowi posiadanej wiedzy. Oczekuje na nich 61 tys. indeksów — najwięcej w uniwersytetach i wyższych szkołach technicznych oraz akademiach rolniczych. Utrzymany został, podobnie jak w la. tach poprzednich, zwiększony poziom przyjęć na kierunki związane z rolnictwem i gospodarką żywnościową. W tym roku przyjętej zostanie również więcej młodzieży na dwa kierunki pedagogiczne — nauczanie początkowe i wychowanie przedszkolne; wiąże się to w związku z reformą oświaty. W uniwersytetach niewielkiemu zmniejszeniu uległa liczba miejsc na pierwszym roku studiów filologicznych, historycznych i prawniczych. Jednocześnie zwiększono limity na matematyce, fizyce oraz studiach administracyjnych. W uczelniach technicznych preferowane są pod względem liczby miejsc kierunki kształcące specjalistów, na których obecnie jest szczególne zapotrzebowanie gospodarki — transport, budownictwo i elek. trotechnika, Główne kryterium - wynik egzaminu Zasady przyjęć na studia nie ulegają zmianie. Podstawowym kryterium kwalifikacyjnym będą, jak w latach ubiegłych, wyniki egzaminu wstępnego. Na wszystkich kierunkach studiów składa się on z pracy pisemnej i egzaminu ustnego, na niektórych — również ze spraw, dzianu praktycznego lub kontroli uzdolnień kierunkowych. Egzaminy pisemne przeprowadzane będą anonimowo, a każdą pisemną pracę oceniają co najmniej dwaj egzaminatorzy, specjaliści z danego nrzedmiotu. Poza punktacją podstawową z przedmiotów kierunkowych i języków obcych — obowiązują nadal dodatkowe kryteria kwalifikacyjne, związane z pochodzeniem i dwuletnim stażem pracy w uspołecznionym zakładzie pracy, Dodatkowe punkty przyznawane będą również za co najmniej dobre oceny z przedmiotów egzaminacyjnych na dany kierunek studiów, uzyskane w ostatnich dwóch klasach w szkole średniej oraz na świadectwie dojrzałości; nie będą one jednak uwzględniane jeśli kandydat zdawał już wcześniej egzamin na studia. Dodatkowe punkty zaliczać się będzie również kandydatom, odbywającym zasadniczą służbę wojskową. Innowadte W tym roku po raz pierwszy, zgodnie z ustaleniami Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, wprowadza się zasadę, że gdy liczba kandydatów, mających prawo przyjęcia na pierwszy rok studiów bez egzaminów (laureaci olimpiad i konkursów przedmiotowych oraz najlepsi absolwenci szkół średnich, skierowani na studia) przekracza 30 proc., a w akademiach rolniczych 40 proc. miejsc na danym kierunku studiów — uczelniana kornisja do spraw przyjęć na studia ma prawo przenieść część kandydatów na pokrewne kierunki studiów w tej uczelni, bądź na ten sam lub pokrewny kierunek w innej szkole. Podobnie jak w latach ubiegłych na tych kierunkach studiów, na których limity miejsc nie zostaną w ljjpcu br. wypełnione, będzie mogła być przeprowadzona dodatkowa rekrutacja we wrześniu. (PAP) Spotkanie pokoleń w Stoczni Szczecińskiej Wręczenie legitymacji kandydatom PZPR Cenne inicjatywy produkcyjne załogi ML Stoczni Szczecińskiej im, Warskiego odbyło się 30 czerwca spotkanie wszystkich pokoleń ' stoczniowców. W otwartym niedawno, nowym Domu Kultury Stoczni spotkali się ludzie, którzy w powojennych latach zaczynali swoją pracę od odgruzowywania zniszczonych w czasie działań wojennych obiektów i nabrzeży wyposażeniowych oraz ich młodzi koledzy, wysokiej klasy specjaliści, a także absolwenci Politechniki Szczecińskiej i przystoczniowych szkół budowy okrętów. Gościem stoczniowców był członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR — Edward Babiuch. Głównym ąkcentem spotI kania, w którym udział wzią! sekretarz KW Szczecinie — Janusz PZPR w Brych, było uroczyste wręczenie legitymacji kandydackich PZPR 100 młodym reprezentantom wielkiej rodziny stoczniowej z Była wśród nich legitymacja numerem 3-tysięcznym, którą otrzymał z rąk Edwarda Babiucha Jerzy Roszkiewicz, 23-letni monter ślusarski. Wraz z przyjęciem nowych kandydatów, stan stoczniowej organizacji nej zwiększył się do partyj3012 członków i kandydatów. Jest to największa, organizacja partyjna na Pomorzu Szczecińskim, inicjatorka wielu akcji społecznych i produk' cyjnych. Ich efektem jest systematyczne doskonalenie jakości i wzrost liczby budowanych w Szczecinie statków. E. Babiuch złożył serdeczne gratulacje nowo kandydatom partii, przyjętym podkreślając rolę PZPR w dokonaniach Polski Ludowej i realizacji bieżących zadań. Edward Babiuch oraz towarzyszące mu osoby zapoznały się z bieżącą produkcją Stoczni Szczecińskiej. Na jednej z pochylni trwa budowa (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) „Progress-7” połączył się z kompleksem orbitalnym MOSKWA (PAP). W sobotę o godz. 13.18 czasu warszawskiego nastąpiło połączenie automatycznego statku transportowego „Progress-7’' z pilotowanym kompleksem orbitalnym „Salut-6’' - „Soiuz-34”. Statek towarowy dostarczy! na orbitę paliwo dla połączonego zespołu silnikowego stacji „Salut-6”, urządzenia, aparaturę i materiały niezbędne załodze do życia oraz prowadzenie badań i eksperymentów naukowych, a także pocztę. Sprawnie - gospodarnie - terminowo Kraj czeka na żniwa W niektórych rejonach kraju rolnicy już za kilkanaście dni przystqpiq do żniw. Zawsze jest to ważna kampania, ale w tym roku ma ona rangę szczególrm. Od wielu miesięcy rolnictwo trapią nie sprzyjające warunki atmosferyczne. Jesienią — przypomnijmy — z uwagi na przeciągające się deszcze nie udało się obsiać całej planowanej powierzchni zbożami ozimymi. Mrozy i śniegi poczyniły szkody w zasiewach. Wiosną zaś znaczny obszar rolniczych gruntów zalała woda, co pogłębiło zimowe straty. Rolnicy musieli zaorać ponad 250 tys. ha ozimych zbóż, około 40 proc. zasiewów rzepaku. Wreszcie nadeszły majowe i czerwcowe upały, rzadko o tej porze roku spotykane, nie sprzyjające wegetacji roślin. Do dziś, mimo że w wiilu województwach padały deszcze, w glebie, zwłaszcza w Polsce centralnej, na wschód od linii Wisły i Sanu występuje niedobór wilgoci. Upalna pogoda sprawiła, że zwłaszcza na glebach lekkich zboża, a głównie żyto i owies bielą się przedwcześnie. Podczas obrad XV Plenum KC PZPR poświęcono wiele uwagi sprawnemu przeprowadzeniu zbioru zbóż. Nie ma w tej chwili w rolnictwie, we wszystkich gałęziach gospodarki z rolnictwem - współpracujących ważniejszego zadania nad tę kampanię. Z plonów uronić nic nie wolno. Zróżnicowana sytuacja w stanie zasiewów sprawia, że nie na wszystkich plantacjach, nie we wszystkich regionach prace rozpoczną się jednocześnie, z reguły występujące kilkutygodniowe rozpiętości między regionami mogą się nawet w tym roku noełebić, Ma to również swoje dobre strony. Trzeba w tych województwach, gminach gdzie zboża dojrzewają najwcześniej, najwcześniej również zakończyć przygotowania do zbiorów. Maszyny, części do napraw kombajnów, snopowiązałek, kosiarek, całego żniwującęgo sprzętu, muszą być kierowane przede wszystkim tam Istnieje możliwość zebrania sprzętem mechanicznym plonów z 92 proc. powierzchni (kombajnami z 40 proc. areału). Ta wielka szansa musi być wykorzystana. Znane przyczyny sprawiły, że są kłopoty z częściami zamiennymi (perturbacje w produkcji, transporcie). Właściwa gospodarka nimi, racjonalne wytyczanie tras dostaw według potrzeb, są nakazem dnia. W resorcie rolnictwa sporządzono mapę — terminarz przewidywanego rozpoczynania żniwnych prac. Ułatwia ona realizację zadań, rozpoznawanie potrzeb. Podobne mapki mogą i powinny powstać w województwach. Chodzi rzecz prosta nie tylko o maszyny, części, remonty. Chodzi też o przygotowanie punktów skupu, magazynów, zadbanie o dobre funkcjonowanie transportu. W produkcji zwierzęcej tendencje są korzystne. Poza ułamkowym spadkiem pogłowia bydła (nie dotyczy to krów), okresowym zmniejszeniem produkcji mleka, w pozostałych gałęziach hodowli notuje się stały postęp. Trzeba zrobić wszystko, by te tendencje utrwalić. Innymi słowy: wszystko co zasiane, musi być zebrane. Przede wszystkim ziarno, ale także słoma. Należy także skrzętnie wykorzystać plewy. Dobrzy rolnicy lansują taki styl pracy: do południa zbiór, po południu siew poplonów. W tym roku, skoro żniwa zapowiadają się wcześniejsze, istnieje szansa pomnożenia zbiorów, zwiększenia zasobów paszowych gospodarską karmą sporządzoną z poplonów. Nie była to dotychczas szansa w pełni wykorzystana. Rolnicy sieją za mało poplonów. Żniwa można nazwać finałem całorocznego trudu rolników i inauguracją nowego etapu pracy. Zbierając zboża rolnik decyduje co i gdzie bę-dzie siać pod przyszłoroczne zbiory, Większość rolników potrafi sprostać temu zadaniu. Wiedza, doświadczenie, lata praktyki na tej ziemi podpowiadają najwłaściwsze rozwiązania. Nie wszyscy jednak umieją samodzielnie podjąć najkorzystniejszą decyzję. Służby doradcze — agronomowie, instruktorzy związków branżowych a także pracownicy wojewódzkich ośrodków postępu rolniczego* gospodarstw instytutów naukowych, mają obowiązek być w tych dniach wśród rolników. Na XV Plenum KC PZPR zaakceptowany został i wzbogacony o nowe wnioski rządowy program przedsięwzięć zmierzających do złagodzenia trudności rolnictwa, przeciwdziałania skutkom niekorzystnej sytuacji atmosferycznej. Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów (nr 42 z 4.VI.br.) zobowiązuje resorty, instytucje, ogniwa administracji terenowej do zapewnienia wszechstronnej pomocy w sprawnym przeprowadzeniu zbiorów wszystkich plonów roku 1979. Są to szczegółowe dyrektywy — kto za co, w jakiej skali odpowiada, do czego jesi zobowiązany. Są to zadania którym trzeba sprostać. Najważniejszą, centralną postacią w produkcji żywności jest rolnik, ale związki rolnictwa z innymi działami gospodarki są coraz większe. Nie wolno o tym, na żadnym stanowisku pracy zapomnieć. EWA FIALA 1 Polsko-radziecka współpraca w energetyce Budowa Ckiiełiickicj *Elektrowni Atomowa; MOSKWA (PAP). W Związku Radzieckim zakończono prace nad projektem technicznym Chmielnickiej Atomowej, która Elektrowni zostanie zbudowana i wyposażona wspólnymi siłami ZSRR i Polski, Produkowana przez cztery reaktory — o mocy 1000 MW każdy — energia elektryczna, dostarczana będzie m.in. do Rzeszowa linią wysokiego napięcia 750 KV. Dostawy energii będą dokonywane proporcjonalnie do wkładu krajów współuczestniczących w budowie. Związek Radziecki wykona podstawowe roboty budowlano-montażowe, zaś Polska dostarczy wyposażenie elektrotechniczne, automatykę oraz maszyny budowlane. 5 Ciężkie walki w Nikaragui Somoza desperacko trzyma się władzy HAWANA — SAN JOSE (PAP). Korespondent PAP, Ryszard Rymaszewski pisze: Wojna domowa coraz bardziej wyniszcza Nikaraguę. Z dramatycznym apelem o pomoc w odbudowie tego kraju wystąpił prezydent sąsiedniej Kostaryki, Rodrigo Carazo. W liście skierowanym do 24 szefów państw kontynentu, Carazo podkreślił, że dzięki poświęceniu i bohaterstwu narodu Nikaragui nadchodzi kres dyktatury klanu Somozów, (DOKOŃCZENIE NA STR. 2] Katastrofalne ulewy w Japonii TOKIO (PAP). Trwające od pięciu dni ulewne deszcze w południowej i zachodniej części Japonii wyrządziły szkody i zniszczenia w 9 prowincjach kraju. Według oficjalnych danych co najmniej 21 osób poniosło śmierć, a 5 znajduje się na Uście zaginionych.