Trybuna Ludu, sierpień 1981 (XXXIII/178-203)

1981-08-01 / nr. 178

V V; v iff, , WYDANIE SOBOTA - NIEDZIELA__________ Proletariusze wszystkich , łączcie się! #Trybuna Ludu/-* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Przyjęto program przezwyciężania kryzysu — teraz niezbędne operatywne i zdecydowane działanie Drugi dzień posiedzenia Sejmu Zakończenie debaty gospodarczej • Uchwalenie ustawy o cenzurze © Podjęcie uchwały w sprawie poprawy zaopatrzenia o Zmiany w składzie Rady Ministrów Interpelacje i zapytania poselskie Sprawozdawcy parlamentarni „Trybuny Ludu ” relacjonują: W piqtek o godz. 9 Sejm wznowił obrady, którymi,kolejno kierowali: wicemarszałkowie Halina Skibniewska ^ Piotr Stefański, marszałek Stanisław Gucwa i wicemarszałek Andrzej Werblan. Kontynuowano wczorajszą dyskusję nad pakietem spraw gospodarczych, m. in. nad korektą tegorocznego planu i budżetu oraz nad rządowym programem wychodzenia zHcryzysu i stabilizowania gospodarki. Obecne posiedzenie Sejmu odbywa się pod ciśnieniem coraz trudniejszej sytuacji w kraju, pod naciskiem demonstracji i nasilających się żądań społeczeństwa dotyczących unorriiowania rynkowej, a zwłaszcza sytuacji żywnościowej — w takich, a nic innych realiach naszej ekonomiki przedstawionych przez rząd w raporcie o stanie gospodarki. W poselskiej dyskusji coraz częściej przebija się domaganie od rządu podjęcia zdecydowanych, szybkich kroków, niezbędnych dla wyprowadzenia kraju z kryzysu, przede wszystkim przez właściwe sterowanie gospodarką, — Za dużo mówimy o tym czego brakuje i co trzeba usprawnić — mówił z trybuny sejmowej pos. Janusz Prokopiak — a za mało o tym, co jak i kto ma robić, ab}' dokonać niezbędnego przełomu w sytuacji kraju. Ustosunkowując się do podobnych wystąpień poselskich pełnomocnik rządu d/s reformy sław Baka podkreślił, że rełSJHH -gospodarcza, do które; rząd przywiązuje najwyższa Dyskusja poselska str. 2, 3, 4 wagę, musi być przeprowadzona na prawdziwie wielką skalę — niespotykaną w dziejach Polski Ludowej. Stąd potrzeba minimum czasu na jej staranne przygotowanie i wdrożenie. Nie stać nas bowiem na popełnianie w dziedzinie błędów. Każdy tej nich bowiem, nawet najdrobz niejszy, może spowodować nieobliczalne skutki, * W trakcie debaty piątkowej zabrał również głos przewodniczący Komisji Planowania wicepremier Zbigniew Madej. Polemizował on m. in. z dostarczoną mu uchwałą NSZZ „Solidarność” — Region Mazowsze wzywającą rząd do przedstawienia programu poprawy wyżywienia narodu zaopatrzenia go w niezbędne i do życia produkty. Sprawy te — podkreśli! wicepremier Madej — są wielką troską rządu od wielu miesięcy/ ale presja na rząd, organizowa-ł nie nowych akcji protestacyjnych, zakłócających codzienne życie nie przyśpieszają wyjścia z kryzysu. Wysiłek rządu może być skuteczny jedynie w połączeniu z wysiłkiem całego społeczeństwa, Pos. Jerzy Gralewicz (ZSL — okr. wyb. Ciechanów) nawiązując do czwartkowej wypowiedzi przewodniczącego Państwowej Komisji Cen. min. Zdzisława Krasińskiego w Sejmie, w której zawarta była informacja o wprowadzeniu w woj. ciechanowskim — jako w kraju — kartek pierwszym na chleb, zdementował tę wiadomość. O- świadczył, iż w województwie tym nie wprowadzono kartek na chleb, a propozycja taka nie była nawet rozpatrywana. Bardzo ważną autopoprawkę Komisji Planu ’ Gospodarcze jo, Budżetu i Finansów do jej sprawozdania o rządowym projekcie zmian w NPSG 81 — wniósł na zakończenie gospodarczej części dyskusji przewodniczący Komisji pos Zbigniew Gertych. Zobowiązuje ona rząd do niezwłocznej korekty NPSG mającej zapewnić warunki wydawania i upowszechniania prasy i książek, zwłaszcza zaś podręczników szkolnych i akademickich oraz czasopism naukowych. Izba jednogłośni^ podjęła uchwałę o dokonaniu zmian w NPSG, przyjęła ustawę o zmianie ustawy budżetowej oraz uchwałę aprobującą rządowy program wychodzenia z kryzysu i stabilizowania gosnodarki. Przy 23- głosach . wsarzymp.iących Sejm podjął uchwałę przyjmującą do wiadomości sprawozdanie rządu z wykonania NPSG i budżetu państwa za 1980 r. 0- cbwałą ta stwierdza m. in„ że parokrotne w ub. roku zmiany w składzie Rady Ministrów i odwołanie 2 premierów — były wyrazem dezaprobaty Sejmu dła sposobów, realizacji ubiegłorocznego planu i budżetu. Uchwała zawiera też poparcie dla polityki realizowanej przez gabinet gen. W. Jaruzelskiego. Podobnie jak pierwszy, także drugi punkt porządku dziennego oczekiwany był i przez posłów, i przez społeczeństwo z wielkim zainteresowaniem. O ile bowiem reforma gospodarcza ma zagwarantować wyjście z kryzysu gospodarczego i zapewnić stabilizację w sferze materialnej, o tyle ustawa o cenzurze, właśnie drugi punkt porządku dziennego — gwarantuje ochronę wartości duchowych. Ustawa o cenzurze jest realizacją jednego z postulatów zapisanych w Porozumieniu Gdańskim z sierpnia ub. roku. Jej projekt rodził się — jak przypomniał to poseł — sprawozdawca Zdzisław Czeszejkó-Sochacki w imieniu Sejmowych Komisji . Spraw. Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości oraz Prac Ustawodawczych — w atmosferze wielkiego społecznego zaangażowania, przy współudziale wszystkich sił społecznych — partii politycznych, związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych. Nad projektem ustawy rozwinęła się dyskusja, w której wystąpienie niemal każdego z wszystkich 8 mówców było nacechowane ogromnym zaangażowaniem. Dyskutanci wyrazili poparcie dla ducha i litery projektu ustawy. Poselskim wyrazem tego poparcia było niemą! jednogłośne, bo tylko przy 3 głosach wstrzymujących się — jej uchwalenie. Równocześnie z przyjęciem ustawy o cenzurze. Sejm uchwalił rezolucję zobowiązującą rząd do opracowania i przedłożenia w terminie 6 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy — projektów ustaw o ochronie tajemnicy państwowej i gospodarczej, oraz prawie prasowym, a ponadto zalecił przedstawienie w trybie pilnym projektu nowego prawa autorskiego. Kolejny —• trzeci — punkt porządku dziennego przewidywał sprawozdanie Sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych oraz Prac Ustawodawczych o rządowych projektach ustaw: o zmianie ustawy o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin oraz o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także projektu uchwały Sejmu w sprawie wynagradzania osób powołanych na kierownicze stanowiska państwowe przez Sejm PRL, Projekty te w imieniu obu Komisji zreferował pos. Andrzej Oborzyński, przypominając m. in., że sprawy nim: (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) o* Plenarne obrady komitetów wojewódzkich PZPR Warszawa /INFORMACJA WŁASNA] Tematem obrad plenarnych Komitetu Warszawskiego PZPR w' dniu 31 lipca miało być określenie zadań stołecznej organizacji partyjnej Po IX Zjeżdzie. Prowadzący obrady I sekretarz KW, Stanisław' Kociołek, zaproponował, aby temat ten podjąć w drugiej części obrad, zaplanowanej 7 sierpnia br„ a obecna dyskusje poświecić omówieniu bieżącej sytuacji społeczno-politycznej w Warszawie i stołecznym województwie. Krótka informacje o sytuacji w stolicy przedstawił sekretarz KW Stanisław Gałecki. Zwróci! uwagę m.ln. ’"na to: ze niezadowolenie społeczne wyrażane jest obecnie coraz częściej w formie zorganizowanych ulicznych manifestacji. Poinformował też o rozmowach 31 bm. przeprowadzonych przez reprezentantów NSZŻ „Solidarność” Region Mazowsze z przedstawicielami Sejmu i Rządu, a także o towarzyszące! im manifestacji przed gmachem Sejmu, (DOKOŃCZENIE NA STR. 6, Biała Podlaska Kierunki pracy wojewódzkiej instancji partyjnej, wynikające z postanowień IX Zjazdu partii omówiło 31 lipca plenum KW PZPR w Białej Podlaskiej. W wystąpieniu I sekretarza KW PZPR Czesława Staszczaka oraz w dyskusji podkreślano wielokrotnie, że mimo niepodważalnego znaczenia IX Zjazdu PZPR. nie można nie dostrzegać sił. które dążą do rozbicia szeregów partii i osłabienia jej ofensywnego działania. Jest rzeczą oczywistą, że należy przeciw- 1 DOKOŃCZENIE NA STR. 5] Białystok Główne kierunki pracy instancji i organizacji partyjnych po IX Nadzwyczajnym Zjeżdzie PZPR były 31 lipca w Białymstoku tematem plenum KW PZPR. Uczestnicy którym kierował posiedzenia, I sekretarz KW Zawodziński PZPR — Stefan przedyskutowali projekt programu działania wojewódzkiej organL zacji partyjnej do końca br. W dyskusji nie zabrakło kry tycznej analizy poszczególnych jego punktów oraz wielu uzupełnień. M. in. Piotr Saniukowicz z gminy Kleszczele (DOKOŃCZENIE NA STR. 5) Bielsko-Biała Omówieniu zadań woje* wódzkiej organizacji partyjnej po IX Nadzwyczajnym Zjeżdzie Partii poświęcone było 31 lipca plenum KW PZPR w Bielsku-Białej. Wprowadzenia do dyskusji dokonał i obrady prowadzi! I sekretarz KW PZPR Andrzej Gdula, Sytuację gospodarczą w regionie, podobnie jak w kraju, określają spadek produkcji i wzrost płac. Wartość produkcji w woj. bielskim była w I półroczu niższa o 13,5 proc. od u(DOKOŃCZENIE ZE STR. 5) UCHWAŁA Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wyraża głębokie zaniepokojenie rozwojem sytuacji społecznej i politycznej w kraju, rosnącym napięciem i akcjami protestacyjnymi, których uliczny charakter grozi nieobliczalnymi konsekwencjami Sejm rozumie niezadowolenie ludzi pracy wywołane przejściowym obniżeniem norm zaopatrzenia kartkowego w mięso, spowodowanym głębokim spadkiem skupu żywca w ostatnim okresie. Sejm przyjmuje zobowiązanie rządu, że zostanie zrobione wszystko co możliwe, aby jak najszybciej przywrócić poziom zaopatrzenia w mięsa zgodny z dotychczas obowiązującymi normami. Sejm zaakceptował jednomyślnie rządowy przezwyciężania kryzysu program orai stabilizacji gospodarczej kraju. Sejm oczekuje od rządt energicznej realizacji tegc programu i zwraca się do całego społeczeństwa, do wszystkich ludzi pracy i ich organizacji o współdziałanie w tym dziele. Dopiero bowiem realizacja tego programu zapewnić może istotną poprawę położenia ludzi pracy. Sejm oczekuje od rządu zaostrzenia walki ze spekulacją artykułami żywnościowymi oraz upoważnia rząd do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków w tym kierunku. Rząd podejmie również starania zmierzające do obrotu towarami usprawnienia żywnościowymi. Sejm zobowiązuje rząd do podjęcia skutecznych kroków w celu zapewnienia pełnej realizacji umów kontraktacyjnych na produkcję zwierzęcą, a także przedsięwzięć sprzyjających przyspieszeniu wzrostu tej produkcji. W szczególności konieczne jest zapewnienie rolnikom dostaw opału i innych środków produkcji oraz poprawy organizacji skupu. Sejm zwraca się do rolników i ich organizacji oraz do spółdzielczości wiejskiej o pomoc w zapewnieniu wyżywienia miast, przede wszystkim poprzez terminowe i rzetelne wywiązywanie się ze zobowiązań kontraktacyjnych. Sejm zwraca się do całego społeczeństwa o powstrzymanie się od wszelkich poczynań, mogących zwiększyć napięcie, a przez to utrudnić przezwyciężanie kryzysów oraz stabilizowanie gospodarki narodowej. Zadania partii w sferze ekonomiczne Narada w KC PZPR w 31 lipca br. odbyła się Komitecie Centralnym PZPR narada sekretarzy ekonomicznych komflefow wojewódzkich poświęcona najpilniejszym zadaniom partii w sferze gospodarczej wynikającym z uchwał IX Nadzwyczajnego Zjazdu PZPR Wprowadzenia do dyskusji dokonał prowadzący sekretarz KC Marian naradę Wożniak, Ö cena stanu gospodarki zawarta w rządowym raporcie, a także wyniki produkuj cyjne I półrocza br. wskazuj ją, iż kryzys’ społeczno-gospodarczy pogłębia się, a w ostatnim okresie został nawet spotęgowany Destabilizacja sytuacji społeczno-gospodarczej spowodowała gwałtowny spadek produkcji materialnej i w efekcie zaostrzenie nierównowagi, zwłaszcza rynkowej, bilansu płatniczego oraz dalsze pogorszenie sytuacji zaopatrzeniowej. Obniżyło się wykorzystanie zdolności produkcyjnych, dalszemu pogorszeniu uległa efektywność gospodarowania, dyscyplina pracy i ogólna dyscyplina społeczna. W toku dyskusji stwierdzano, iż opanowanie trudnej sytuacji w ciągu najbliższych miesięcy wymaga zarówno bardziej zdecydowanych, przemyślanych działań doraźnych, jak i długofalowych — wynikających zwłaszcza z wdrażania reformy gospodarczej. Uczestnicy narady akcentowali konieczność konsek(DOKOŃCZENIE NA STR, 5) Na początku przyszłego tygodnia Broszura ze Statutem PZKR W odpowiedzi na pytania informujemy, że liczne druku znajduje się przygotovi wywane przez „Trybunę Ludu" wydanie broszurowe Statutu Polskiej Partii Robotniczej Zjednoczone ze zmianami i uzupełnieniami uchwalonymi przez IX Nadzwyczajny Zjazd PZPR. Broszura powinna znaleźć się w kioskach RSW „Prasc — Książka — Ruch" na początku przyszłego tygodnia. Programy praktycznego działania Spotkania z delegatami na IX Zjazd PZPR W organizacjach partyjnych, zakładach pracy, miastach I gminach nadal odbywają się spotkania z delegatami na IX Nadzwyczajny Zjazd PZPR, a także z nowo wybranymi przedstawicielami władz partyjnych. Głównym tematem dyskusji są możliwości praktycznej realizacji uchwal IX Zjazdu. Problematyka Nadzwyczajnego Zjazdu PZPR była przedmiotem spotkania zastępcy członka Biura Politycznego KC PZPR Jana Głowczyka ganizacją partyjną przy z orNarodowym Banku Polskim w Warszawie. Dyskusja koncentrowała się na sprawach reformy gospodarczej i jej skutkach społeczno-politycznych oraz roli banków w n-owym systemie funkcjonowania gospodarki narodowej. W Krośnic na naradzie wojewódzkiego aktywu partyjnego/— z udziałem sekretarzy instancji stopnia podstawowego, organizacji zakładowej i środowiskowych oraz delegatów na IX Nadzwyczajny Zjazd PZPR — omawiając działania polityczne, organizacyjne i ekonomiczne zwrócono przede wszystkim uwa-gę na trudną sytuację społeczno-polityczną i gospodarczą województwa. Charakteryzuje się ona brakiem stabilizacji rynk-u i niefco(DOKOŃCZENIE NA STR. 5) Robić, co jest do zrobienia No, bo z jednej strony Poznańskie przekracza plany skupu żywca, a czasami nawet, jak twierdzą dojeżdżający ze wsi pracownicy ZNTK, punkty skupu nie chcą odbierać wszystkiego, co dostarczą rolnicy. Z drugiej zaś strony pleni się zastraszająco spekulacja żywnością i wciąż słychać, że wiele jej się radykalne zlikwidowanie spekulacji, zmuszenie punktów skupu do należytej pracy, wyeliminowanie marnotrawstwa żywności? Na naradzie, o której mowa, wicewojewoda solennie się zobowiązał zabrać za te sprawy, Towarzysze z ZNTK uważają wszakże, że nie wystarprośbę o pomoc wsiadają w samochód i jadą naprawić maszyny na miejscu u rolników, a u siebie w zakładzie wykonują niezbędne części zamienne, regenerują akumulatory itp. Roboty mają pełne ręce. „Młodzieżowcy” ze swej strony utworzyli 20-osobową brygadę do pomocy w pracach polowych. Polska głęboko zainteresowana kontynuacją polityki odprężenia i współdziałania Wypowiedź ministra Spraw Zagranicznych PRL w 6 rocznicę podpisania Aktu Końcowego KBWE Przed 6 laty — 2 sierpnia 1975 r. w stolicy Finlandii — Helsinkach szefowie państw i rządów 35 krajów podpisali Akt Końcowy Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. W związku z roczniczą członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR, minister Spraw Zagranicznych PRL — JOZEF CZYREK udzielił wypowiedzi dziennikarzowi PAP:. — Po raz pierwszy w historii naszego kontynentu, po najstraszliwszej w jego dziejach II wojnie światowej, po tzw. zimnej wojnie, państwa europejskie oraz USA i Kanada zdołały opracować i przyjąć swego rodzaju kartę pokoju obejmującą różnorodne dziedziny międzynarodowego współżycia i współpracy politycznej, militarnej, gospodarczej, kulturalnej i humanitarnej. Byl to akt zwrócony ku przyszłości, ku utrwaleniu pokoju i rozwoju współpracy w Europie pomiędzy wszystkimi państwami. Wszyscy uczestnicy konferencji w Helsinkach byli w stanie znaleźć wspólny mianownik, jakim były nadrzędne interesy pokoju, bezpieczeństwa i współpracy państw i narodów kontynentu europejskiego oraz USA i Kanady. Jako Polska mamy powody do satysfakcji, że u podstaw tego międzynarodowego rozwiązania legła także polska myśl polityczna, skonkretyzowana w propozycji z 1964 r. zwołania Eur-^iskiej Konferencji przedstawionej Bezpieczeństwa, państwom — uczestnikom KBWE w Apelu Budapeszteńskim Państw — Stron Układu Warszawskiego. Konferencja i jej Akt Końcowy przyniosły międzynarodowe potwierdzenie powojennych, lerytorialno-politycznych realiów w Europie, uznanie nienaruszalności granic państw naszego konty(DOKOŃCZENIE NA STR. 6) 37 rocznica patriotycznego zrywu mieszkańców stolicy Uroczysta akademia % sali „.Jima” » Wręczenie pierwszych ..Warszawskich Krzyży Powstańczych 1944” Są w naszej historii daty, które nigdy nie zatrą się w pamięci. Do nich należy dzień 1 sierpnia 1944 r. — 37 rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. 31 lipca br. w związku z tą pamiętną rocznicą odbyła się w warszawskiej salj „Roma” akademia, podczas której 100 b. powstańców uhonorowanych zostało nowo ustanowionym „Warszawskini Krzyżem Powstańczym 1944”; w gmachu CK SD otwarto wstawę fotograficzną pt. „Dziecko w Powstaniu”, w archikatedrze św. Jana odprawiono mszę ku czcj poległych powstańców, Lvf’eiij.ralnjm punktem obchodów’ rocznicy Powstania Warszawskiego stała się tego unia akademia zorganizowana przez Stołeczny Komitet F.IN i Żarz. Woj- ZBoWiD, która odbyła się w sali „Roma” Zgromadziła ona b. żołnierzy Powstania, kombatantów wojny światowej, przedstawiII cieli władz naczelnych ZBoWiD, MON, Episkopatu, a także mieszkańców stolicy — współuczestników zbrojnego czynu z sierpnia 1944 r., tych wszystkich, którzy w latach powojennych wnieśli wybitny wkład w odbudowę rozbudowę Warszawy — miai sta pokoju. Wielu nadal aktywnie pracuje dla stolicy — miasta niepokonanego. Przybyli przedstawiciele najmłodszego pokolenia Polaków’ — harcerze reprezentujący Chorągiew Warszawską ZHP im. Bohaterów Warszawy. Obecni są gospodarze stolicy. Rozlegają się dźwięki hymnu państwowego. Zgromadzonych współtowarzyszy walki i pracy serdecznie powitał prezes Wojewódzkiego Zarządu ZBoWiD w . Warszawie pik Stanisław Książkiewicz. Okolicznościowe przemówienie wygłosił prezes Rady Naczelnej ZBoWiD gen. dyw. Mieczysław Moczar. Wspominając Powstanie Warszawskie z perspektywy 37 lat i zdobytych w tym czasie doświadczeń naszego narodu — powiedział m.in.: Stwierdzić nai leży, że wywołując w sercach umysłach Polaków wiele sprzecznych uczuć, zdań i poglądów, byl to głęboko patriotyczny, ludowy i antyfaszystowski zryw mieszkańców Warszawy, był wyrazem bohaterstwa i poświęcenia wielotysięcznej rzeszy powstańców i całego ludu stolicy. Ta prawda zapewnia Powstaniu trwałe ; godne miejsce w rzędzie najchlubn.iejs.zych dokonań w walce o wyzwolenie narodowe; jednocześnie zapisać trzeba w historii, że była to jedna z największych narodowych tragedii. (DOKOŃCZENIE NA STR. 5) „TRYBUNA LUDU” W ORGANIZACJACH PARTYJNYCH N A Zakładach JSąpraw"czych Taboru Kolejowego w Poznaniu „SolL darność” wywiesiła, hasła1: „Pracujemy — chcemy jeść. Niech'głodu je — kto zawinił’, „Samorząd pracowniczy — to przerwanie błędnego koła w gospodarce” i inne, a nadto co kilka godzin wyły w czwartek ,na znak protestu syreny. sekretarz KZ tow. S. AntkoI wiak — nowy" jak zresztą cała egzekutywa"— wzrusza ramionami: „Właśnie rozmawialiśmy z nimi na ten temat Tłumaczą, że to przecież nie przeciw nam. No, więc przeciw komu?” Pytanie tym bardziej zasadne, że miejscowe władze polityczne i administracyjne pierwsze w kraju zgłosiły zastrzeżenia do projektu ograniczenia przydziałów mięsa Zanim też „Solidarność” wywiesiła swe hasła, egzekutywa w ZNTK wystąpiła z inicjatywą urządzenia na ten temat spotkania sekretarzy komitetów zakładowych i dyrektorów zakładów przemysłowych Poznania z władzami miejskimi i wojewódzkimi. marnuje. Tymczasem w sklepach haki i półki puste. Trzeba wreszcie coś z tym -zrobić Czy doprawdy powołanych dc tego władz i organów nie stać na zrobienie przynajmniej w tym zakresie porządku — na czy protestować, domagać się, zobowiązywać władze... To co można — trzeba robić samemu. Z inicjatywy Komitetu Zakładowego ZNTK jako pierwszy zakład w województwie, utworzył „lotną brygadę” pomocy technicznej rolnikom. Składa się z 13 ochotników: spawaczy, elektryków, mechaników, ślusarzy. Na Co się tyczy samorządu pracowniczego — towarzysze z egzekutywy twierdzą, że w gruncie rzeczy ich projekt jest bardziej postępowy niż koncepcje „Solidarności”. Inna rzecz, że trudno z tymi koncepcjami dyskutować, skoro prasa publikuje na ten temat jedynie artykuły krytykujące, a nie informujące, zaś państwowe projekty samorządu pracowniczego są znane dopiero od całkiem niedawna Egzekutywa KZ i „Solidarność” w ZNTK wystąpiły właśnie ze wspólnym żądaniem, aby różnice i zbieżności obu projektów samorządu przedyskutowali jak najszybciej powołani do tego eksperci. Nie wolno dopuścić, aby nieporozumienia i dąsy w tej sprawie wpłynęły hamująco na wdrożenie reformy gospodarczej, której samorząd ma być przecież istotnym ogniwem ANDRZEJ KONIECZNY Wojska senegatskie w stolicy Gambii PARYŻ, LONDYN (PAP). Agencje zachodnie, powołując się na miarodajne źródła w stolicy Senegalu, Dakarze, piszą, iż wojska senegatskie, które interweniowały w Gambii w celu przywrócenia władzy prezydentowi tego kraju — Dauda Jawara, obalonemu przez tzw. Radę Dowództwa Rewolucji, praktycznie opanowały już całą stolicę Gambii — Banjul. Jedynym ośrodkiem oporu jest znajdująca się na wyspie centrum miasta rozgłośnia, opaw nowana przez sprawców zamachu stanu. Informacje te zostały częściowo potwierdzone przez tę rozgłośnię, która podała, iż „wojska senegalskie opanowały już prawie połowTę terytorium Gambii”. AFP powołując się na źródła senegalskie pisze, że akcja wojsk senegalskich przebiegała błyskawicznie. Większość oddziałów została przerzucona drogą lotniczą. Część natomiast udała się drogą lądową (.szerokość terytorium Gambii wynosi 32 km) i opanowała lotnisko Y’undum. pod Banjulem, umożliwiając lądowanie pozostałej części korpusu interwencyjnego. Zdaniem obserwatorów, wynik operacji jest przesądzony, ponieważ armia senegalska jest dobrze uzbrojona, i liczy 8.500 łudzi. Natomiast jedyna formacja zbrojna Gambii, tzw. żandarmeria połowa liczy zaledwie 300 żołnierzy uzbrojonych w lekka broń. (DOKOŃCZENIE NA STR. $)