Trybuna Ludu, kwiecień 1984 (XXXVII/79-102)

1984-04-02 / nr. 79

Proletariusze wszystkich krajów, iQczcie się! II Trybuna Ludu * ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ 78 (12321) Rok wyd. XXXVII Warszawa, poniedziałek 2 kwietnia 1984 r. Wydanie 3 Cena 9 ił Niech wybory służą dialogowi i porozumieniu narodowemu, budowaniu lepszego jutra naszych wsi i miast, silnej, spokojnej, niepodległej i bezpiecznej w swoich granicach Polski Rada Krajowa PRON ogłasza I o i :j e W ybi czq Sala Kolumnowa Sejmu była — 31 marca — miejscem obrad l^gdy Krajowej Patriotycznego Ruchu Narodowego. W oośie8łWffuuCTeStniczyli taoroszeni goście; I sekretarz KC PZPR, prezes Rady Ministrów gen. arn ii Wojciech Jaruzelski,, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński, marszałek Sejmu Stanisław Gucwa, a także członkowie kierownictw stronnictw politycznych, stowarzyszeń katolickich i chrześcijańskich, organizacji młodzieżowych i społecznych uczestniczących w ruchu odrodzenia. Obrady prowadzi! przewodniczący Rady Krajowej PRON Jan Dobraczyński. Otwierając posiedzenie Rady Krajowej wspomniał on o zbliżającej się rocznicy I Kongresu PRON. Miniony rok — niełatwy, wymagający wielu wysiłków, a nade wszystko wielkiej wiary, hartu ducha i ofiarności — to okres aktywnego przeciwstawiania się panującej w wielu środowiskach apatii i zobojętnieniu wobec interesu narodowego, obfitujący zarówno w trudności wewnętrzne jak i zewnętrzne Do stołu wspólnych rozmów nie udało się doprowadzić wszystkich — którzy winni prz;> nim się znaleźć. Nie znikła, podsycana przez propagandę zagranicznych radiostacji i podziemnych pisemek, zaciętość, postawy sprzeciwu wciąż jeszcze spotyka się w pewnych gi ąpaeh społecznych. Społeczeństwo ogłuszane krzykiem zagranicznych stacji radiowych — rozdmuchujących każdy incydent — nie zawsze potrafi zrozumieć, jaki jest (DOKOŃCZENIE NA STR. & Na sali obrad. Fot. CAF — ROZMYSŁOWICZ RMACJA WŁASNA i PAP Edukacja młodego pokolenia sprawy całego narodu Apel Rady Krajowej PRON— zamieszczamy na str. 3 W. Jaruzelski przyjął S. Gaspara Przewodniczący ŚFZZ zakończył wizytę w Polsce 31 marca 1 sekretarz KC PZPR, gen. armii Wojciech Ja.jruzelski przyjął przebywającego* w Polsce członka Biura Politycznego KC Węgierskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej, przewodniczącego Światowej Federacji Związków Zawodowych, przewodniczącego Krajowej Ra,dy Węgierskich Związków Zawodowych — Sandora Gaspara.^ W trakcie spotkania i sekretarz KC PZPR omawiając aktualne problemy rozwoju kraju stwierdził, że partia z uporem i konsekwencją realizuje uchwały IX Zjazdu PZPR. Potwierdziła to dobitnie odbyta niedawno Krajowa Konferencja Delegatów. Związki zawodowe — podkreślił — są siłą niezbędną w rozwoju PRL. Stanowią doniosłą płaszczyznę wzbogacania socjalistycznej demokracji. Polityka partii zmierza do umocnienia ich samodzielności, autorytetu i pozycji. Sandor Gaspar stwierdził, że Światowa Federacja Związków Zawodowych oozytywnie ocenia rozwój i umacnianie się polskiego ruchu zawodowego. Jego osobiste rozmowy ze związkowcami utwierdzają go w przekonaniu, iż przyjęta przez nich koncepcja pracy jest słuszna. Stają się oni realną siłą w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju, są partnerami wymagającymi, gotowymi ponosić odpo(DOKONCZEN1E NA STR. 2) Historia nauczycielką życia N A redaktorze, który przygotowuje pierwsze kwietniowe wydanie gazety ciąży obowiązek przypomnienia Czytelnikom, że oto rozpoczyna się miesiąc tradycyjnie poświęcony Pamięci Narodowej. My, Polacy z pietyzmem przechowujemy pamięć o bohaterstwie i poświęceniu wielu pokoleń walczących o wyzwolenie narodowe i społeczne. Pomimo tego ten jeden miesiąc w roku ma głęboki sens. Jest to czas skupienia myśli społeczeństwa, wokół tych, którzy kładli podwaliny pod nasi państwowy i ustrojowy rodowód. Czas przekazywania młodzieży wyrastających s owych rodowodów wzorów: społecznych programów i patriotycznych postaw. Ale każdy rok przydaje tym kwietniowym nawiązaniom do tradycji — dodatkowych znaczeń. Zagęszczająca się na Zachodzie sieć śmiercionośnych rakiet wycelowanych w polskie miasta każe myśleć a tym, aby nie powtórzyły się momenty narodowej bezbronności. Szukając zaś gwarancji bezpieczeństwa kierujemy myśl w stronę socjalistycznych przyjaciół. Historia jest bowiem nauczycielką żyela. REDAKTOR WYDANIA Deklaracja Wyborcza ii RODACY I WYBORCY I 17 czerwca pójdziemy do urn wyborczych. Korzystając z uprawnień, jakie daje nam nowa ordynacja, wybierzemy rady narodowe. Znaczeni« nadchodzących wyborów wykracza poza granice gminy, miasta, województwa. Uczestnicząc w akcie wyborczym i spełniając patriotyczny obowiązek, dokonamy rzeczywistego wyboru naszych przedstawicieli we władzach terenowych. Równocześnie zapewnimy krajowi # Postęp na drodze porozumienia i odrodzenia narodoweao # Umocnienie suwerennego, socjalistycznego państwa, silnego ludowładztwem współudziałem każdego obyi watela w rozstrzyganiu spraw osiedla, regionu, kraju; 9 Wzmożenie aktywności społeczno-gospodarczej; Dalsży postęp demokratyzacji w sprawowaniu władzy. Od przebiegu kampanii przedwyborczej i wyborów zależy więc w znacznym stopniu, jak będziemy żyć w miastach i na wsi, jakie uzyskamy możliwości zaspokajania naszych potrzeb. Gospodarka narodowa odzyskuje stopniowo równowagę i zdolność rozwoju. Trwa złożony proces odbudowy więzi i zaufania między społeczeństwem a władzą. Zyskuje na znaczeniu koalicyjny sposób sprawowania władzy partii i stronnictw, z rozszerzającym się udziałem bezpartyjnych — przy zapewnieniu konstytucyjnie określonej roli Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Powstają nowe instytucje ludowładztwa. Polska idzie drogą socjalistycznej odnowy. Świadomość jej potrzeby dojrzewała przez długie lata. Proces reform został bezpośrednio pobudzony protestem klasy, robotniczej, któremu przyświecało hasło „Socjalizm tak — wypaczenia nie". Opierając się o zdobyte doświadczenia chcemy dochować wierności temu hasłu. To prawda, wielu żywi urazy do władzy Poloków z powodu załamania się nadziei i nie spełnionych obietnic lat siedemdziesiątych. Wielu nas nie przezwyciężyło jeszcze z uczucia zawodu i goryczy z powodu tego wszystkiego, co w naszym życiu byto sprzeczne z zasadami socjalizmu. Urazy i emocje nie mogą jednak kierować postępowaniem, a nieobecni i bierni nie mają racji. Ucieczka w prywatność, w bierność prowadzi do nikąd. Nie rozwiążemy bowiem na tej drodze żadnego z wielkich problemów, od których zależy nasza przyszłość. Znaczny i stale rosnący udział w przemianach zachodzących w Polsce ma Patriotyczny Ruch Odrodzenia Narodowego — najszersza płaszczyzna iectnoczenia wszystkich patriotycznych sił dla dobra Ojczyzny, płaszczyzna współdziałania Polskiej Zjednoczonej P Jrtii Robotniczej, Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego, Stronnictwa Demokratycznego, Stowarzyszenia PAX, Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Polskiego Związku Społecznego, Katolicko-Społecznego, organizacji społecznych i obywateli bezpartyjnych niezależnie od ich światopoglądu, w sprawach funkcjonow inia I umacniania socjalistycznego państwa oraz wszechstronnego rozwoju kraiu. Nie wszystkie założenia programowe udało nam się dotychczas zrealizować. Wiele postulatów ruchu, przyjętych na I Kongresie, czeko leszcze na spełnienie. Nie sprzyja postępom na tej drodze skomplikowana sytuacja międzynarodowa, trudności gospodarcze, działalność przeciwników socjalizmu, a także nie wykarczowone jeszcze do końca stare nawyki w sprawowaniu władzy, biurokratyzm, arogancja, dygnitarstwo. Program działania Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego pozostaje niezmienny. Będziemy konsekwentnie i cierpliwie; Umacniać i rozszerzać porozumienie wszystkich Polaków wokoł spraw nadrzędnych, ponad dzielące nas różnice, wyoiągać rękę do wszystkich wątpiących, nieufnych, obojętnych. Usuwać źródła nieporozumień,, napięć konfliktów społecznych; O Podejmować działania na rzecz uzdrowienia i rozwoju gospodarki zgodnie z zasadami narodowej, reformy gospodarczej; # Demokratyzować tury władzy, utrwalać i strukpogłębiać sojuszniczy, koalicyjny sposób jej sprawowania, zwiększać rolę obywateli bezpartyjnych w życiu publicznym; O Utrwalać bezpieczny i pokojowy byt norodu i państwa, umacniać międzynarodową pozycję Polski; • Pobudzać wrażliwość społeczną na naruszanie prawa i wszelkie zło. Właściwie funkcjonujące systemy moralne i obyczajowe są podstawowymi warunkami bezpiecznego i godnego życia w społeczeństwie. (DOKOŃCZENIE ZE STR, 3) Czyny z okazji 40-lecia Polski Ludowej Wymierne efekty społecznego zaangażowania (INFORMACJA WŁASNA] Przybywa wyrobów, szczególnie tych poszukiwanych na rynku, więcej jest uporządkowanych terenów w miastach, wokół zakładów pracy, rosną mosty, mury remiz, przedszkola wszystko to stanowi wymierne efekty społecznego zaangażowa— nia, którego celem jest godne uczczenie 40-lecia PoLski Ludowej. Czyny te, będące wynikiem społecznych inicjatyw, ludzi pracy, młodzieży, przedstawicieli wszystkich bez mała środowisk potwierdzają, że dobre tradycje bezinteresownego trudu na rzecz swojego kraju są z pożytkiem rozwijane. Jako pierwsi w Częstochowskich Zakładach Przemysłu Lniarskiego „Stradom” społecznie pracowali dia uczczenia 40- -lecia Polski Ludowej członkowie aktywu partyjnego, związków zawodowych, Rady Pracowniczej, dyrekcji, kierownicy wydziałów. W jedną * marcowych wolnych sobót przez 4 godziny odzyskiwali cegłę i drewno w modernizowanej właś(DOKONCZENIE NA STR. 2} Dalszy krok ku zacieśniania współpracy naszych partii, krajów i narodów Witamy delegację bratniej Bułgarii pod przewodnictwem tow. Todora Żiwkowa Dziennikarz PAP pisze: Wizyta delegacji z: bratniej Bułgarii będzie, niewątpliwie doniosłym krokiem na drodze rozwoju stosunków i umacniania wszechstronnej cy polsko-bułgarskiej, współpraposłuży integracji państw wspólnoty socjalistycznej Oba kraje bowiem trwałymi ogniwami są i aktywnymi członkami Układu Warszawskiego i Rady Wzajemnej Pomocy Gośpodarczej. Łączy je jedność celów i interesów. sunków Dotyczy to zarówno stodwustronnych, jak i oceny sytuacji międzynarodowej oraz przedsięwzięć w polityce zagranicznej. Zapowiedziane rozmowy polsko-bułgarskie w Warszawie posłużą z pewnością zamanifestowaniu jedności obu krajów wobec zagrożeń dla pokoju światowego zwłaszcza wobec niebezpieczeństw jakie wynikają z instalowania w Europie Zachodniej nowych amerykańskich rakiet z. bronią nuklearną W trakcie rozmów oceniony zostanie stan realizacji ustaleń z wizyty I sekretarza KC PZPR, prezesa Rady Ministrów gen. armii Wojciecha Jaruzelskiego w Sofii w maju 1982 r. Należy zaakcentować że po tej wizycie stosunki między naszymi partiami krajami znacznie się rozwinęi ły. Odbyło się. wiele spotkań i rozmów czołowych działaczy PZPR i BPK a także spotkań przedstawicieli rządu i instytucji państwowych, organizacji społecznych i gospodarczych. Ważnym tematem rozmów będą z pewnością problemy współpracy gospodarczej. Czynnikiem sprzyjającym jest tu komplementarnośó naszych potencjałów gospodarczych, jak i wzajemna atrakcyjność jako partnerów w wymianie hand(DOKONCZENlB NA STR. 7) — Nie ma- w Polsce takiej dziedziny życia, w której nie dokonałby się mniejszy lub większy postęp. Ale jedno, cześnie nie ma takiej dziedziny, w której postęp nie mógłby być większy W 1983 r. odwróciliśmy spadkowe tendencje — po raz pierwszy od czterech lat wzrósł dochód na. rodowy — ale to, co z takim trudem osiągnięto, jest jeszcze dalekie od naszych oczeki. wań, od społecznych potrzeb — Polska Ludowa ma silne atuty umożliwiające przezwyciężenie obecnych trudności, jak i zadań dopiero wyłaniających się na horyzoncie. Nasz kraj dysponuje dużym potencjałem gospodarczym, zbudowanym niemal od podstaw w ciągu 40 lat socjalistycznego rozwoju. — Mamy liczną, wykwalifikowaną klasę robotniczą, przywiązaną do wartości socjalizmu, wyczuloną na odstępstwa od zasad sprarwiedliwości społecznej. Pracuje w Polsce przeszło milion ludzi z wyższym wykształceniem. Pracowita jest polska wieś Mamy ziemię zasobną w kilka podstawowych surowców Do bezcennych atutów zaliczamy coraz szerzej otwieraną szansę pogłębienia wszechstronnej współpracy z krajami socjalistycznymi. — Najważniejsze — to w pełni wykorzystać wszystkie możliwości rozwoju, tak rodzime jak i zewnętrzne. Daleko nam jeszcze do spożytkowania istniejących na tym polu rezerw. — Naród polski znany jest z emocjonalnych reakcji. Ale jeśli dotrze się, do umysłów i serc Polaków, to zdolni są do wielkich poświęceń i wspanialej pracy. Wielekroć w historii dawali temu wyraz, jak choćby przed 40 laty, gdy podnosili z ruin wojennych swój ojczysty dom. — Dlatego też głównym zadaniem naszej partii jest umocnienie więzi z klasą robotniczą, odzyskanie nadszarpniętego zaufania w społeczeństwie. O to zaufanie dziś trudniej niż przed laty. Aby uwierzono nam w jedno słowo, musimy tworzyć dziesięć faktów. Ale jesteśmy na dobrej dro. dze, idąc konsekwentnie kur. sem wytyczonym przez IX Zjazd PZPR. — Krajowa Konferencja Delegatów była ważnym wydarżeniem w życiu PZPR Smia. lo wejrzeliśmy w przyszłość, wyrażając to w Deklaracji ideowej „O co walczymy, do. kąd zmierzamy". Podkreśliliśmy w niej klasową marksistowsko-leninowską tożsamość oraz wolę kontynuowania chlubnych, rewolucyjnych tra. dycji polskiego ruchu robotniczego. — Najważniejsze jest jednak nie tyle deklarowanie najszczytniejszych nawet intencji i celów ideowych, ile stwarzanie warunków dla wcielania ich w życie, przechodzenie do kolejnych etapów budownictwa socjalistycznego. — Określając obecne zadania PZPR, wyciągamy wnioski z dobrych i złych doświadczeń. Pierwszoplanowe znaczenie ma stałe ugruntowywanie robotniczego charakteru partii Ta cecha nie została nam dana raz na zawsze. O robotniczy charakter partii musimy stale zabiegać. — Pragniemy silnych partnerskich związków zawodowych, które z naszych socjalistycznych pozycji sygnalizo. wać i wyrażać będą opinie nurtujące klasę robotniczą. tii — Robotniczy charakter parugruntowywać będziemy przez coraz skuteczniejsze wcielanie w życie socjalistycznych zasad sprawiedliwości społecznej, umacnianie (DOKOŃCZENIE NA STR. 7 Wywiad I sekretarza KC PZPR jtow. W. Jaruzelskiego dla „Rabotniczesko Deio” SOFIA (PAP). I sekretan KC PZPR, preies Rady Ministrów, gen. armii Wojciech Jaruzelskj udzielił wywiadu organowi KC Bułgarskiej Partii Komunistycznej „Rabotniczesko Dęło”. Oto główne tezy tej wypowiedzi, opublikowanej w niedzielnym numerze gazety: Na zaproszenie 1 sekretarza Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, prezesa Rady Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, gen. armii Wojciecha Jaruzelskiego oraz najwyższych władz państwowych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, 2 kwietnia przybywa do Polską z oficjalną wizytą przyjaźni, delegacja partyjno-państwowa Ludowej Republiki Bułgarii pod przewodnictwem- sekretarza generalnego Komitetu Centralnego Bułgarskiej Partii Komunistycznej, przewodniczącego Rady Państwa Ludowej Republiki Bułgarii, Todora Żiwkowa. Tador Siwków urodził się 7 września 1911 r. w mieście Prawee w Okręgu sofljskim. W 1929 r. został członkiem Bułgarskiego Komunistycznego Związku Młodzieży, a od 1932 r. należy do Bułgarskiej Partii Komunistycznej. W latach 1934—1941 kierował młodzieżowymi komunistycznymi i organizacjami dzielnicowymi organizacjami partyjnymi w stolicy, był Sofijskiego Komitetu członkiem wego Bułgarskiej Partii OkręgoKomunistycznej. W okresie zbrojnej walki antyfaszystowskiej, w latach 1941—1944, był członkiem kierownictwa sofijskiej organizacji partyjnej i ruchu partyzanckiego w kraju, zastępcą dowódcy pierwszej sofiiskiei powstańczej strefy operacyjnej. Tuż przed ludowym powstaniem antyfaszystowskim z rekomendacji Biur* Politycznego Komitetu Centralnego Bułgarskiej Partii Komunistycznej objął kierownictwo Biura Operacyjnego, które działania oddziałów koordynowałc partyzanckich i ugrupowań bojowych w rejonie Sofii. Dokonały one głównego uderzenia na władzę burżuazyjną i 9 września 1944 r. zapewniły zwycięstwo socjalistycznej rewolucji. Po 9 września 1944 r Todoi Ziwkow był politycznym przywódcą sztabu ludowej milicji w Sofii, został wybrany drugim sekretarzem Obwodowego Komitetu BPK, pierwszym sekretarzem Sofijskiego Komitetu Miejskiego j Okręgowego Komitetu BPK, przewodniczącym Miejskiego Komitetu Frontu Patriotycznego, przewodniczącym Stołecznej Rady Narodowej. (DOKOŃCZENIE NA STR. 7) Do wody przyjaźni W wywiadzie udzielonym „Trybunie Ludu", opublikowanym w piątkowym numerze, tow, Todor 2iwkow powiedział; ,Jestem przekonany, te wizyta nasze) delegacji partyjno-państwowej Polskiej Rzeczypospo'itej Ludow wej otworzy szersze perspektywy dla współpracy butgarsko-polskiej we wszystkich dziedzinach...". W osobach przybywających dziś do Warszawy członków delegacji stwowej LRB witamy partyjno-pańponownie wypróbowanych przyjaciół naszego kroju. Jest ia wizyta manifestacją jedności poglądów w najbardziej węzłowych problemach współpracy dwustronnej, ścisłego współdziałania w ramach sojuszu polityćzrto-obronnego państw Układu Warszawskiego i zacie-śniającej się — poprzez RWPG — integracji jów wspólnoty gospodarczej krasocjalistycznej. Stanowi zarazem okazję do oceny stanu realizacji przedsięwzięć podjętych w rpczną wizytą związku z zeszło*ow. Wojciecha Jaruzelskiego w Sofii, nakreślenia kierunków dalszej współpracy i wzajemnie korzystnego jej zintensyfikowania. S PRZYJA temu fakt, Ił w obu krajach właśnie ebradowały krajowe konferencje itzrtyjne, umożliwiające dokonanie przeglądu sytuacji gospodarczej i politycznej. jest też rzeczą przypadku, Nie że i w Sofii i Warszawie koncentrowano uwagę na problemie szeroko rozumianej jakości pracy, upatrując w tym klucz do rozwiązywania aktualnych zadań. Nie jest to problem przemijający. TóWarzysze. bułgarscy, którzy słusznie chlubią się systematycznym rozwojem gospodarczym, i którzy w ostatnich trzech latach znaleźli się w europejskiej czołówce pod względem tempa wzrostu dochodu narodowego, produkcji przemysłowej i obrotów handlu zagranicznego — mają na ten temat jasny I zdecydowany pogląd. I niewątpliwie w jakości, także i w jakości naszych wzajemnych stosunków gospodarczych, leży jedna z najistotniejszych przesłanek dalszego wzajemnej współpracy. rozwoju Po okresowym zmniejszeniu się dwustronnych obrotów towarowych (DOKOŃCZENIE NA STR. 7) Transmisja 2 w PR i TV Polskie kwietnia o godz. 10.55 Radio i Telewizja przeprowadzą w programach i transmisję uroczystego powitania delegacji partyjno-państwowej Ludowej Republiki Bułgarii pod przewodnictwem sekretarza generalnego Komitetu Centralnego partii komunistycznej, przewodniczącego Rady Państwa Ludowej Republiki Bułgarii Todora 2iwkowa.