Trybuna Ludu, marzec 1985 (XXXVII/51-76)

1985-03-26 / nr. 72

# Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! Trybuna Ludu*' _ ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ » _____ i________ _________________________________________________ ______________________ Nr 72 (12624) Rok wyd. XXXVII Warszawa, wtorek 26 marca 1985 r. Wydanie 3 Cena 5 ti Wojewódzkie konferencja sprawozdawcze PZPR (INFORMACJA WŁASNA» 25 bm. obradowały wojewódzkie konferencje sprawozdawcze PZPR w Radomiu i Sieradzu oraz konferencjo sprawozdawcza PZPR Akademii Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Radom: Służyć dobru ii .......# klasy robotniczej Postępowi, otwarci w myśleniu, ofensywni l skuteczni w działaniu — tak krótko można scharakteryzować postawy Znaczącej części członków bii. •ko 36-tysięcznej radomskiej organizacji partyjnej. Ich nie deklaratywna, a rzeczywista aktywność sprzyjała umacnianiu podstawowych ogniw partii, kształtowaniu jef robotniczego charakteru i tożsamości ideowej. Dzięki temu — jak stwierdzono podczas wojewódzkiej konferencji sprawozdawczej osiąg, nięto w Radomskiem, na półmetku kadencji władz partyjnych wiele, ale jeszcz« nie tyle, aby dorobek przesłonił potrzeby i oczekiwania ludzi pracy, aby z troskf nie mówić o jutrz.e. Budzić ja musi niedostateczny wciąż udzial robotników w szeregach partii — wraz z chłopami stay nowią tylko 49,3 procent PZPR. owców. Zbyt skąpo są też reprezentowani w komitetach partyjnych i egzekutywach W obradach uczestniczyli: członkini Biura Politycznego KC PZPR — Zofia Grzyb, zastępca członka Biura Politycznego, sekretarz KC — Włodzimierz Mokrzyszczak, wiceprzewodniczące CKKP — Tadeusz Nowicki, członek Prezydium CKR — Eugcniusz Dobrzyński I kierownik Wydziału Ogólnego, KC — An-toni Góruy. Gościem konferencji Był minister Gospodarki Materiałowej — Jerzy Wożniak. Robotnicza aktywność zaznacza się wyraźniej w systemie demokracji socjalistycznej. W organach samorządów pracowniczych stanowią blisko połowę a w związkach zawodowych — ponad 50 proc. członków W mniejszym jednak stopniu widać ich w radach narodowych, chociaż ostatnio - z partyjnej inspiracji - więlu z nich zasiliło komisje rad oraz samorządu mieszkańców miast i wsi Partia podejmuje rozmaite inicjatywy, alty jej organizacje i instancje nie tylko z rodowodu, ale z istoty swej działalności służyły robotniczym interesom (DOKOŃCZENIE NA STR 2) Ideowe i programowe warunki rozwoju kinematografii Krajowa narada środowiska filmowego w Komitecie Centralnym PZPR (INFORMACJA WŁASNA) -UdtStWó i programowe problemy polskiej kinematografii, xt zczególnym wyakcentowaniem spraw polskiego filmu fabulartego, warunki jego dalszego rozwoju były tematem krajowe tarady środowiska filmowego w Komitecie Centralnym PZPR, w ;tórej wzięli udział także przedstawiciele wytwórni, rozpowszechniania, dziennikarzy, Instytucji I organizacji filmowych. Naradę, kolejną x cyklu poprzedzających plenarne posiedzenie KC PZPR poświęcone sprawom inteligencji, przygoto* wały: Wydział Kultury KC,) Ogólnopolski Zespół Partyjny, przy Wydziale Kultury KC > Zarząd Główny Stowarzyszenia Filmowców Polsklen Prowadził ją kierownik Wydziału Kultury, Witold Nawrocki, a uczestniczyli sekretarz KC PZPR, Waldemar Swirgoń. minister (DOKOŃCZENIE NA STR./Hj} Zakład Obuwia w Mławie, woj. ciechanowskie to filia Warszaw, skich Zakładów Przemysłu Skórzanego „Syrena”. Produkuje się tam mokasyny, pantofle domowe i trzewiki poniemowlęce. Na zdjęciu: Dariusz Olszewski w trakcie formowania cholewek. Fot. P. DZIĘCIOŁOWSKI 40 rocznica wyzwolenia obozów koncentracyjnych 30 bm. wielka manifestacja w Oświęcimiu (INFORMACJA WŁASNA] . Spośród 11 min osób, które przeszły przez piekło obozów koncentracyjnych, hitlerowcy wymordowali przeszło 60 proc. Dwie trzecie obozów zlokalizowano na terenie Polski. Tylko w Oświę. cimiu zginęło ponad 4 min osób. Sq to fakty, o których zawsze trzeba pamiętać. Tymczasem na Zachodzie do. chodzą do głosu siły które te fakty Dodważala Mówtł o tym 25 bm. na konferencji prasowej w „Interpressie” sekretarz generalny Międzynarodowego Ko. mitetu Oświęcimskiego, Lucjan Motyka Ukazują się soecialne wydawnictwa, głównie w Szwecji i USA, kwestionujące m.in fakty masowej zagłady więźniów obozów koncentracyjnych za Domocą gazu Próbule sie lansować hasło „zapomnieć’ Niestety próby te w niektórych krajach Zachodu nadają na po-datny grunt, co wyraża się min w powstawaniu ugrupowań neofaszystowskich, czy istnieniu coraz silniejszych tendencji rewizjonistycznych (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 Zachmurzenie duże z rozpogodzeniami ••• (INFORMACJA WŁASNA) Sprawdza się przysłowie, te w marcu Jak w garncu. Pogoda sprawia nadal różne niespodzianki. 25 bm. na północnym wschodzie kraju po słonecznym weekendzie nastąpiło ochłodzenie. W Suwałkach było około 0 st., wystąpiły opady topiącego się śniegu, utrudniającego' komunikację. Chłodniej było także w Beskidach. W szczytowych partiach gór padał drobny śnieg, oogorszyły się warunki narciarskie. W Zakopanem temperatura wynosiła 2 stopnie powyżej zera, natomiast na Kasprowym było minus 6 st. Najcieplej było na Wybrzeżu Szczecińskim, a Kołobrzegu w południe odnotow wano na termometrach najwyższą temperature w kraju — plus 11 st. C. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej zapowiada kolejne ochłodzenie. Prognoza dla Polski do 31 marca br. przewiduje zachmurzenie duże z rozpogodzeniami. okresami opady początkowo deszczu, później deszczu i śniegu. Nastąpi spadek temperatury maksymalnel z plus 7 st. do plus 2 st.. natomiast minimalnej do minus 1 i minus 5 st. Wiatr początkowo umiarkowany z kierunków po. łudniowo-zachodnich potem silny z kierunków północnych. Na pocieszenie meteorolodzy zaznaczają, że pod koniec okresu możliwa 1est poprawa nocoriv (sow) 4—9 kwietnia Wiosenna przerwa w szkołach Jak informuje Ministerstwo Oświaty i Wychowania wiosenna przerwa świąteczna w szkołach przypada w okresie od 4 do 9 kwietnia br. włącznie. Będzie to ostatnia już przerwa w ciągu tego roku szkolnego, w którym zakończenie zajęć lekcyjnych nastąpi 29 czerwca br. (PAP) Dorobek Towarzystwa do Walki ? Kalwlwp.HL Spotkanie w Belwederze 25 /om. przewodniczący Rad; Państwa proc Henryk labiou ski przyjął delegację Towarzystwa do Walki z Kalectwen pod przewodnictwem prezess óarządu Głównego prof Alek sandra Hulka Działacze Towarzystwa poinformowali o dorobku 25 lat jego społecznej pracy, aktualnych problemach oraz kierun kacb dalszej działalności mają cej na celu poprawę sytuacji osób niepełnosprawnych oral pełniejszej ich integracji w spo. leczeństwie. W dyskusji mówiono o potrzebie udoskonalenia systemu zabezpieczenia socjalnego, eliminowania barier architektonicznych urbanistycznych i komunikacyjnych oraz poprą wy zaopatrzenia inwalidów w dob rej jakości sprzęt ortopedyczny i rehabilitacyjny wymaga tworzenie Wiele troski w społeczeństwie klimatu szacunku dis osób pokrzywdzonych prze? los i zrozumienia ich potrzeb Szczególnie dużo miejsca w dyskusji zajęły problemy szerszego współdziałania rad narodowych. ich komisji, terenowych organów administraći państwowej oraz zakładów prący na rzecz kształtowania coraz lepszych warunków życia osób niepełnosprawnych. W spotkaniu udział wziął zastępca przewodniczącego Rady Państwa, prof Kazimierz Secomski oraz minister Zdrowia i Opieki Społecznej Tadeusz Szelachowskl. (PAP Hutnictwo odrabia zimowe zaległości (INFORMACJA WŁASNA) W przemyśle hutniczym i maszynowym straty spowodowane przez zimę wyniosły 45 mid zł - stwierdził podczas konferencji prasowej 25 bm. wiceminister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego, - Na tak wysokie straty złożyły się głównie ograniczenia paliwowe oraz brak złomu. Większość z nich, to również wynik surowych warunków zimowych. 1100 km w rurach. Największe zaległości notują huty: im Lenina. Katowice, im. Bieruta Załogi tych zakładów dokładała starań, by straty nadrobić lub znacznie zmniejszyć. Odrobienie zaległości w hutnictwie nie jest rzeczą prostą. Obowiązuje rucb ciągły i nie ma możliwości sięgnięcia do prostych rezerw. Postanowiono zatem sięgnąć do rozwiązań efektywnościowych, do poprawy organizacji pracy. Dzięki temu rysu i e się realna możliwość nadrobienia w najbliższych miesiącach — produkcji 254 tys. ton surówki. 375 tys, ton stali. 295 tvs. ton półwyrobów. 275 ton wyróbów - walcowanych tys. •42 km rur Odrobienie strat zii mowych nrzez hutnictwo bedzie mieć decydujące znaczenie dla Odrobienia zaległości w całej gospodarce. — Resort — podkreślił wiceminister A. Ruszkowski — dostrzega możliwość odrobienia zaległości, pod warunkiem jednak wdrożenia nadzwyczajnego programu. Głównie chodzi o zapewnienie nośników energii, wsadu dla wielkich nieców oraz surówki i złomu dla stalowni. (DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Przewidywane niedobory produkcji hutniczej w I kwarw tale szacuie się na: 300 tys. ton surówki 600 tys ton stali. 560 tys. ton półwyrobów, 360 tys. iton wyrobów walcowanych i Ocena sytuacji w transporcie • Ochrona idrowia Gospodarka finansowa instytucji artystycznych Produkcja opakowań jednorazowych Posiedzenie Prezydium Rządu Biuro Prasowe Rzędu informuje: 25 bm. Pfęywdiug- “»t1-oceniło sytuację w transporcie publicznym oraz przyjęło projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie poprawy stanu tej dziedziny gospodarki. Zatwierdzono „Kierunki polityki i program rozwoju transportu do 1990 r.”. Za strategiczne kierunki polityki transportowej uznano: zahamowanie dekapitalizacji majątku transportowego. uzyskanie tącznegc potencjału przewozowego wszystkich gałęzi transportu na poziomie gwarantującym pełne pokrycie ilościowe potrzeb społeczeństwa i. gospodarki narodowej na usługi przewozowe, maksymalne wykorzystanie transportu kolejowego w celu ograniczenia zużycia paliw płynnych, zapewnienie obsługi transportowej polskiego handlu zagranicznego, Usprawniać się będzie współdziałanie krajowego systemu transportowego europejskim systemem transporz towym, szczególnie w ramach krajów RWPG. Preferowane będą wzięcia zapewniające przedsiędostawy taboru głównie produkcji krajowej. Zwiększy się tempo (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Prof. Zbigniew Jedliński, dr inż. Urszula Gaik I dr inż. Bogdan Kpwalski z Zakładu Polimerów PAN w Zabrzu analizują wyniki badań. Zespól ten wraz z radzieckimi naukowcami z Instytutu Związków Elementoorganicznvch Akademii Nauk ZSRR w Moskwie otrzymał w br. nagrodę przyznana przez PAN I AN ZSRR za wspólne badania w zakresie syntezy i własności polimerów. Fot, CÄF — JAKUBOWSKI Czy będzie dość jajek i kurczaków 2 tym pytaniem zwróciliśmy się do Andrzeja Idzikowskiego, kieroumika zespołu obrotu towarowego Zrzeszenia Przedsiębiorstw Produkcji Drobiarskiej .,Poldrob" P RZED świętami paewdz'one sq dostawy kurczaków na rynek które w pełń pokryję potrzeby rynku wynikające i przydziałów kartkowych W kwetmu przedsiębiorstwa „Poldrob" dostarczę 12 tys ton kurczaków Trudmej będzie z zakupem kurczaków bez kartek, których łącznię dostarczymy około 10 proc w' stosunku do całaśc dostaw Do tej pory nie mo decyzj' Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej > Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Ustug w sprawie skierowania do sprzedaży detalicznej indyków, gęsi i kaczek Z tnformacj' ..Poldrobu" wynika, że kwietniowa pula meregiamentowonego drobiu stanowi tylko 40 proc, welkośc1 sprzed święt grudniowych W praktyce oznacza to, że indyki, gęs > kaczk zostanę skierowane tylko do zakładów żywienia zbiorowego zamkniętego Zrzeszenie „Poldrob" dostarczy w kwietniu na rynek 170—180 min sztuk jaj. Nie iest to wielkość któro w pełni pokryje dotrzeby rynku. Już dzisiaj notowane sę m. in. no Górnym Śląsku pewne niedobory jajek Zrzeszenie liczy, że poprawo pogody i ocieplenie przyczyni się do zwiększenia skupu taj z małych gospodarstw i prywatnych ferm lajczarskich. Zrzeszenie dostarcza no rynek około 6Ó moc. produkowanych jaj, a onzostałe miliony jaj mm producenci. (wtk) Umocnienie jedności partii i jej kierowniczej roli w społeczeństwie W Budapeszcie obraduje XIII Zjazd WSPR Przemówienie Janosa Kadara BUDAPESZMPAP). Sprawozdawcy PAP, Halina Mirska i Andrzej Czerkawski, informuję: W poniedziałek rozpoczął w Budapeszcie obrady XIII Zjazd Węgierskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej. Bierze w nim udział 935 delegatów, reprezentujących ponad 850-tysięczną rzeszę węgierskich komunistów. Jako zaproszeni goście, uczestniczę w zjeździe przedstawiciele organizacji społecznych i masowych, a także partyjni i bezpartyjni reprezentanci wszystkich środowisk. Na zjazd przybyło około 50 delegacji partii komunistycznych i robotniczych oraz ruchów o orientacji socjalistycznej. Komitet Centralny PZPR reprezentuje delegacja w składzie: członek .Biura Politycznego, sekretarz KC Tadeusł„J*orebski. członek "KC wicepremier _ Mieczysław F Rakowski. 1 sekretarz Kw Wrocławiu Zdzisław Balicki oraz ambasador PRL na Węgrzech Jerzy Zieliński. Jako obserwatorzy, uczestniczą w zieździe reorezentanci kilku zachodnioeurooejsklch Dartłl socjalistycznych i socjaldemokra tycznych. XIII Zjazd WSPR obraduje w oddanym niedawno do uiżvtku nowoczesnym i funkcjonalnym Pałacu Kongresowym W ogromnej sali obrad nad orezvdium zjazdu — ołecioramłenma gwiazda utworzona T flagi o węgierskich barwach narodowych i czerwonego robotniczego sztandaru Na tym tle — wizerunek Włodzimierza Lenina a obok nanis: „Naprzód leninowska droga” O godz. 10.00 zjazd otworzył członek Biura Politycznego sekretarz KC WSPR Karoły Ne(DOKOŃCZENIE NA STR. 7) Wola kontynuacji (OD NASZYCH SPRAWOZDAWCÓW) r RZYNASTY Zjazd Węgierskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej odbywa się niemal w przededniu obchodów 40-lecia wyzwolenia Węgier i zwycięstwa nad faszyzmem. Zbieżność tych wydarzeń, wyraźnie zaakcentowana w czasie przemówień otwierających obrady zjazdu, stanowiła naturalną okazję do refleksji nad drogą jaką przebył naród węgierski pod przewodnictwem swojej partii. — Nie wszystkie zamierzenia udało nam się zrealizować — stwierdził w swym wystąpieniu toto. J. Kadar — ale czas jaki upłynął od dnia wyzwolenia oznacza jednak nową epokę w dziejach kraju. Oto na przykład — przypomniał pierwszy sekretarz KC WSPR — • dochód narodowy Węgier wzrósł w tym okresie sześciokrotnie, czterńastokrotnie wzrosła produkcja przemysłu, zaś o zmianach w poziomie życia mieszkańców świadczyć może m.in. fakt, że dziś co trzecia rodzina ma samochód, a to 1984 roku w podróż zagraniczną wyjechał co drugi statystyczny Węgier. Motorem i głównym organizatorem tych przemian była i jest partia. Od jej stanu, kondycji i aktywności zależy także dalszy postęp w rozwoju kraju. Toteż właśnie sprawy (DOKOŃCZENIE NA STR. 7) N IE jest przypadkiem, że w loku wojewódzkich konferencji sprawozdawczych partii — podobnie jak w loku zakończonych konferencji szczebla miejskiego, gminnego, zakładowego, zebrań sprawozdawczych POP, OOP, grup partyjnych — tak często powracc sprawa odrobienia strat, jakie przyniosła gospodarce mroźna, dokuczliwa zima. Oczywiście głównę i podstawową treścią partyjnej debaty, odbywającej się na konferencjach i zebraniach sprawozdawczych, jest zbilansowanie dokonań w realizacji uchwał IX Zjazdu ofaz zarysowanie kierunków dalszego działania. Tylko jednak pozornie ta sprawa — odrobienia zimowych strał - ma charakter szczegółowy, wtórny, uzupełniający To prawda, że w statystycznym wymiarze ok. 100-mld straty, poniesione w początkach bieżącego roku, moją charakter ograni- _________________ czony. Co więcej — jeśli porównać te straty, poniesione obecnie z już osiągniętym wyprzedzeniem w odbudowie produkcji w stosunku do założeń planu na lata 1983-85, to nie tylko nie zagroziły one możliwości pełnej realizacji zadań przewidzianych w tym planie, ale w dalszym ciągu istnieje szansa wyprzedzającego urzeczywistnienia założonych celów. Ale to tylko jedna strona tego zagadnienia, Nie wolno ani na moment zapominać, że plan trzyletni, którego zamknięciem jest obecny rok I którego horyzont obejmował pierwszy okres usuwania przyczyn i skutków gospodarczego kryzysu, był dramatycznym niekiedy kompromisem między tym, czego oczekiwało społeczeństwo od cofniętej — w wyniku znanych przyczyn — na licznych odcinkach o całe dziesięciolecie gospodarki (wielkość produkcji, dochodu narodowego, eksportu itp.) a tym, co wydawało się wówczas możliwe do uzyskania w stosunkowo krótkim czasie. Uruchomione wielkim nakładem wysiłków całego społeczeństwa rezerwy m.in. przez rezygnację wielu załóg z części wolnych sobót, aktywne zaangażowanie się samorządów pracowniczych w poprawę wyników gospodarowania, wzrost dyscypliny, wydajności iłp poparte nowymi mechanizmami ekonomicznymi pozwoliły znacznie ostrość tych kompromisów złagodzić. Pozwoliły je złagodzić, ale nie usunęły W dalszym ciągu stopa inflacji jest wyższa, niż niemal we wszystkich pozostałych krajach europejskich Lepsze iest zaopatrzenie rynku. Wiele artykułów, do niedawna dostępnych jedynie w systemie reglamentacji, jest obecnie do nabycia w sklepach bez „kartek" i innych form „sprzedaży sterowanej”. Wiele jednak z nich — zwłaszcza przemysłowych, spora część wyrobów przemysłu lekkiego, sprzętu gospodarstwa domowego itp — jest nie tylko bardzo drogich, ale trudnych do kupienia. Płace, świadczenia społeczne itp., chociaż obecnie wyższe takżp w wymiarze realnym (to znaczy po odliczeniu skutków wzrostu cen) niż na progu obecnego trzylecia, jeszcze daleko odbiegają od poziomu z końca lat siedemdziesiątych, podobnie jak globalne rozmiary spoży-cia. Mimo wzrostu liczby oddawanych do użytku mieszkań, kolejka po mieszkania ciqgle się jeszcze wydłuża. Te fakty, a nie tylko formalne zestawienie wskaźników przewidzianych w planie z ich rzeczywistym wykonaniem trzeba mieć na uwadze. Po prostu — przy takim napięciu potrzeb, przy tak ogromnej skali nie rozwiązanych jeszcze problemów, jakiekolwiek, nawet najmniejsze cofnięcie się z już uzyskanych pozycji byłoby nieder“S TRATY, poniesione w początkach roku - powiedzmy to wprost - niektórym przynajmniej, kluczowym celom społecznym, przewidzianym w tegorocznym planie, a zwłaszcza dalszemu ograniczeniu wzrostu kosztów utrzymania i przybliżenia się do bardziej zrównoważonego rynku, musiały zagrozić, bo przy wciąż jeszcze występującym rozkojarzeniu gospodarki, dysponujemy wyjątkowo niewielkim systemem ubezpieczeń, rezerw, odwodów. Jest przede wszystkim powinnością partii doprowadzenie do świadomości całego społeczeństwa zrozumienia tych realiów ekonomicznych i zainspirowania odpowiednich wniosków, któro powinniśmy stąd wyciągnęć w każdym zakładzie, regionie, na każdym - dosłownie - stanowisku pracy. Wszystko, co niezbędne, by w najkrótszym czasie — najbliższych tygodni I miesięcy — odrobić opóźnienia i zahamowania z początków roku, trzeba zrobić, nie wolno przeoczyć żadnej szansy, żadnej możliwej do podjęcia inicjatywy. Nasze polityczno odpowiedzialność zo dotarcie z tą prawdą do każdego członko społeczeństwa, do każdego stanowisko pracy, każdego zakładowego kolektywu, pozyskanie dla tych działań wszystkich jest tym większa, że nie działamy w próżni Trudności i zagrożenia, wywołane stratami poniesionymi w styczniu i lutym, pobudziły na nowo aktywność zagranicznych i krajowych ośrodków antysocjalistycznej opozycji Tak, jak w roku 1981, gdy kraj stał na progu ekonomicznej katastrofy, ośrodki te nie ustawały w wysiłkach, by zepchnąć nas w przepaść strukturalnego kryzysu, z którego nie byłoby wyjścia, tak teraz całą swą inwencję skupiają na tym, jak rozszerzyć powstałe szczeliny, przekształcić powstałe zagrożenia i napięcia w czynnik ponownego regresu. Co najmniej — przez bierność, ale przede wszystkim przez osłabianie aktywności produkcyjnej, przez wzbudzanie postaw roszczeniowych, wysuwanie nierealnych postulatów, prowadzących do rozkręcania od początku zalewu rynku pieniędzmi bez pokrycia itp. Te - na chłodno wykalkulowana rachuby — muszą spotkać się ze zdecydowanym przeciwdziałaniem. To jest nasza powinność, nasz obywatelski obowiązek. Nie chodzi tu bowiem o sprawę z pobocza problemów, wymagających podjęcia, a o inicjatywy najwyższej rangi, z kluczowego odcinka frontu wielkiej batalii o przyszłość kraju, e jego dalszy, stabilny, efektywny odpowiadający oczekiwaniom i dążeniom nas wszystkich, rozwój. KRZYSZTOF KRAUSS Dojrzałość, rozwaga, konsekwencja ZE ŚWIATA* ZE S WIATA APEL ŚRF • Powstrzymać przygotowanie do ..gwiezdnych wojen” 1 zapewnić sukces rozmowom genewskim — z takim apelem wystąpili zwolennicy pokoju ze 105 krajów i 29 międzynarodowych, organizacji uczestniczący w sesji Prezydium Światowej Rady Pokoju, która zakończyła się w Moskwie SESJA KOMITETU ONZ W SPRAWIE ROKU MŁODZIEŻY • W wiedeńskiej siedzibie ONZ obraduje czwarta Komitetu Doradczego ONZ sesja ■spnrWT?" M'18'flzynarodowego Ro. w ku Młodzieży Na czele delegacji polskiej stoi zastępca stałego przedstawiciela PRL Drz\ wiedeńskim biurze ONZ, Ireneusz Mateja. REAGAN PRZYJĄŁ KAMPELMANA • Prezydent USA Ronald Reagan przyjął w Białym Domu Maxa Kampelmana, przewodniczącego delegacji amerykańskiej na prowadzone z ZSRR genewskie rokowania rozbrojeniowe Kampelman przyjechał z Genewy do Waszyngtonu w ramach intensywnych zabiegów o pozyskanie poparcia Kongresu dla dalszej realizacji programu MX OBRADY MINISTRÓW ROLNICTWA WSPÓLNEGO RYNKU • W Brukseli obradują ministrowie rolnictwa dziesięchj krajów Wspólnego Rynku. Mają oni ustalić ceny podstawowych artykułów rolnych w aft? zonie 1985—1986 NALOT W ZATOCE PERSKIEJ • Irańska agencja prasowa IRNA poinformowała w poniedziałek o zestrzeleniu trzech samolotów irackich w rejonie Zatoki Perskiej na północny wschód od irańskiej stacji przeładunkowej ropy na wyspie Charg Samoloty zostały ostrzelane przez siły irańskie, ponieważ zamierzały zbombardować wyspę Charg Bagdad nie potwierdził tych doniesień (bc) D ziś w n umerze: Warunki pracy bezpiecznej — to temat rozmowy Bożeny Jastrzębskiej z Ireneuszem Ziółkowskim (str. 3) CO PODTRZYMUJE NA DUCHU? Na str. 4 publikujemy materiały z działalności związkowców pod wspólnym tytułem RUCH ZWIĄZKOWY 0 stosunkach Wschód-Zachód pisze na str, 6 Zygmunt Broniarek w artykule: DROGA DO DIALOGU 1 PRZESZKODY NA NIEJ (p)