Trybuna Ludu, czerwiec 1987 (XXXIX/126-150)

1987-06-01 / nr. 126

PONIEDZIAŁEK_____________________ Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! #Trybuna Ludu/-* ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 126 (13285) Rok wyd. XXXIX Warszawa, 1 czerwca 1987 r. Wydanie 3 Cena 10 zł DZIŚ DZIEŃ DZIECKA Tak grała piłkarska ekstraklasa Lechia — GKS 1:0 Pogoń — Zagłębie 2:1 Stal — Górnik W. 2:1 Ślqsk - Olimpia 0:0 Motor — Legia Ruch — Polonia 1:2 Lech - IKS Widzew — Górnik Z. 1:0 Jagiellonia już w i lidze! Jutro „magazyn piłkarski" a BOKS: W Turynie dobry początek Zdjęcia: „TL." I CAP 1:1 0:2 Puchar „Trybuny Ludu” w XV Ogólnopolskim Konkursie Hoteli Pracowniczych przypadł młodej reprezentacji Domu Górnika nr 2 KWK „Wieczorek" w Katowicach Piętnaście, spośród blisko 750 hoteli w całym kraju, uczestniczyło w imprezie finałowej w Kielcach, prezentując różnorodny dorobek i zdobyło szereg pucharów i nagród współorganizatorów konkursu. 2 S3 maja 1987 roku w zakładzie ur 1 FSM w Bielsku-Białej opuścił taśmę 2-milionowy fiat 126p. IV przyszłym roku wyprodukuje się tu 210 tys. samochodów O obchodach Dnia Dziecka — str. 3 i 7. W gęstej mgle na kanale La Manche zderzyły się polski statek li&ncilowy i liheryjsk* tankowiee „Skyron”. Ofiar w ludziach nie było. Na zdjęciu: uszk«?dzoiiy „Hel’5 KOREA. PhD. W Seulu trwają starcia studentów z policją. Dobry i silny samorząd Taki partner jest niezbędny Postęp techniczny i eksport to dwa podstawowe tematy zaproponowane do dyskusji na Vll-.oaplnopolskiei naradzie, działaczy samorządu zológ przedsiębiorstw produkcyjnych, która z inicjatywy Sejmowej Komisji Spraw Samorządowych odbyła się w dniach 29X30. maja br., w Warszawie. W drugim dniu obrad, w sobotę dyskutowano ponadto nad sposobem konsultacji Tez do drugiego etapu reformy. Rozwój inicjatywy Innowacyjnej w przedsiębiorstwach szerszy udział Polski w handlu światowym maja niewat pliwie kluczowe znaczenie dla gospodarki. Udział samorządu w aktywizacji przedsiębiorstw w tych dziedzinach ma wiec ogromne znaczenie. Tak też sprawy te traktowane były przez dyskutantów. Większość z nich problemy te postrzegała w szerszym kontekście wszystkich uwarunkowań systemowych. Mówiono wiec nie tylko o tym co tworzy warunki lub przeszkadza w powstawaniu i wdrażaniu nowych technik i technologii wytwarzania, czy też o tym co powoduje. że polskie towary sa tak mało konkurencyjne na rynkach światowych, ale również o meandrach bieżącej polityki gospodarczej Większość wypowiedzi zawierała też stosunek załóg — lub węziej rad pracowniczych — do propozycji zawartych u Tezach drugiego etapu reformy. szczególne tych, które traktują o roli I funkcji samorządu pracowniczego. Ryszard Najdoch z bielawskich Zakładów Przemysłu Bawełnianego sytuacje ocenił następująco: Postęp tęchniczny i rozwój eksportu to nie może być działalność amatorska, wynikająca z dobrej woli poszczególnych jednostek gospodarczych. Dziś jednak brak dostatecznie silnej motywacji do podejmowania ryzyka związanego z nowymi wdrożeniami i bardziej wymagającym handlem światowym Fatalna struktura cen, monopolistyczna pozycja wielu zakładów, wadliwa polityka olać oraz, co podkreśli! ze szczególnym naciskiem, istniejąca struktura gospodarki powodują, że wciąż tkwimy w martwym punkcie. Tezy proponują nowa logikę gospodarowania i to może być ważnym pchnięciem w przód Czy jednak uda się ją zrealizować, jeśli dotąd system finansowy, podział wpływów dewizowych, sztuczne ograniczenie olać i fałszywe ceny nie dawały żadnych szans przedsiębiorstwom, na swobodę wyboru rozwiązań produkcyjnych oraz pozbawiły je środków umożliwiających ich praktyczne zastosowanie. W takiej sytuacji trudno mówić o restrukturyzacji gospodarki. A bez niej nie będzie ani równowagi na rynku ani możliwości oparcia się na parametrach ekonomicznych-Grzegorz Sokołowski z częstochowskiej Huty im. Bieruta opowiedział sie za tym, aby głównym miernikiem oceny przedsiębiorstw był wynik ekonomiczny, a nie. rachunek ton i kilometrów. Zwrócił uwagę na znaczenie właściwej polityki ka(DO KOŃCZENIE NA STR. 2, „NIESPODZIANKA' cr • Co chciałbyś zmienić? O czym przeczytać? Imię i nazwisko Adres: Wiek Zawód: O „Niespodziane«” - czytaj na itr. 7. KUPON PREMIOWY * ■ » « *« • • * A a •» . . • • A tl i ... wypcinij wyitsii ik; wyuuj iiuitrp iivj kartkę pocztową lub włóż do koperty 0 Zaadresuj: „Trybuna ludu", 02-015 Warszawa, pl. Starynkiewicza 7 ® Wyślij zaraz! (Kupon musi trafić do redakcji przed 20.VI. br.) ODPOWIEDZ NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA Czy systematycznie czytasz naszą gazetę? TAK - NIE Czy ją prenumerujesz? TAK - NIE • Czy w kiosku zawsze możesz nabyć „TL” przed rozpoczęciem pracy? TAK — NIE Co ci się w „TL” najbardziej podoba? Festiwal Piosenki Radzieckiej Do zobaczenia za rok w Zielonej 'Górze i w... łebsko ZIELONA GÓRA. „Koncert Przyjaźni" w polsko-radzieckiej obsadzie profesjonalnych wykonawców estradowych zakmim.v» XXIII Festiwal Piosenki Radzieckiej w amfiteatrze na Wzgórzach Piastowskich, noszącym od tych festiwalowych dni imię Anny German. Grały moskiewska orkiestra „Sowremiennik” Anatolija Krolla i Jerzego Miliana radiowo-telewizyjna orkiestra rozrywkowa wraz z grupą instrumentalną Filharmonii Zielonogórskiej, Interesujące były sekwencje kompozytorsko-w-ykunawcze w „Koncercie Przyjaźni”: Anatolij Kroll z kwartetem piosenkarskim swojej orkiestry zaprezentował nową piosenkę dedykowaną festiwalowemu miastu swoje piosenki śpiewali Aleksander Morozow. zarazem szef popularnego zespołu rockowego „Forum” z Leningradu oraz moskiewski muzyk Wiaczesław Mależik, który rozśpiewał i rozkołysał widownię Marina Kapuro, Katia Siemionowa, Irina Bwarowa, Lu Low Priwina i A- leksiej Czepurnoj wraz z polskiki solistami — Haliną Frąckowiak, Alicją Majewską, Joanną Zagdańską, Tadeuszem Nalepą, Andrzejem Rosiewiczem oraz zespołami „Papa Dance” i „Lombard” wvpelniati ciepłu przyjmowany przez zielonogórska publiczność program „Koncertu Przyjaźni" Rosiewicz piosenką zatytułowana .Michaił" wyśpiewa! festiwalowe pozdrowienia kierowane do Moskwy dla M. Gorbaczowa Było w tegorocznych dniach festiwalowych sporo emocjonujących rozmów i spotkań związanych z nowymi perspektywami kooperacji jakie otwiera ustanowienie w Kraju Rad Festiwalu Piosenki Polskiej, który od przyszłego roku gościć będzie w białoruskim Witebsku, od dwóch dziesięcioleci związanym bliźniaczo współpracą z Zieloną Górą Będziemy tera? dysponowali połączonymi naczyniami zaprzyjaźnienia poprzez śpiew i muzykę w edycjach konkursowych i festiwalowych w obu naszych krajach — taka jest zgodna konkluzja z wypowiedzi formułowanych przez radzieckiego wicemiu. Kultury Władisława Kazenina, wiceprzewodniczącego ZG TPRP i dyrektora wydawnictwa „Muzyka” Leonida Sidelnikowa, Olgi Mołczanowej prowadzącej w ogólaoradzieckim programie tv popularny magazyn młodych talentów estradowej wokalistyki. Tradycyjne, kończące festiwalowe prezentacje: do zobaczenia za rok w Zielonej Górze i„ iv Witebsku — zabrzmiało tym razem na zakończenie finałowego „Koncertu Przyjaźni”. (TK.ll Festiwale w Krakowie 50 filmów krótkich w konkursie KRAKOW. OD SPECJALNEGO WYSŁANNIKA -Ogólnopolski Festiwal Polskich Filmów Krótkometrażowvch w Krakowie zapowiada się ciekawie już e racji ostrej selekcji jakiej poddano zgłuszone do konkursu filmy. Komisja selekcyjna dopuściła tylko 42 filmy ze 171 zgłoszonych przez 13 wytwórni 1 placówek (m. in. ruch amatorski i szkoły filmowe) Wraz z tymi, które po odwo(DOKOŃCZENIE NA STR7 Echa berlińskiej narady DKP Odpowiedzialność za losy świata Wyniki obrad berlińskiej sesji Doradczego Komitetu Politycznego Państw-Stron Układu Warszawskiego znajdują szerokie odbicie w światowych środkach masowego przekazu. Poinformowały one o uchwalonych dokumentach i przedstawionych w nich Szczególną uwagę zwraca się na proponowane konsultacje w kwestii doktryn propozycjach. wojennych Układu Warszawskiego i NATO oraz dysproporcji i asymetrii występujących w silach zbrojnych obu sojuszy. W prasie wielu krajów podkreśla się konsekwencję, z jaką państwa socjalistyczne dążą do rozpoczęcia procesów rozbrojeniowych i poprawy sytuacji w świeci® Wykluczyć wojną z życia ludzkości MOSKWA. OD STAŁEGO KORESPONDENTA Radzieckie środki masowego przekazu szeroko poinformowały o wynikach berlińskiego posiedzenia Doradczego Komitetu Politycznego Państw-Stron Układu Warszawskiego, prasa opublikowała przyjęte dokumenty. W pierwszych komentarzach wskazuje się, że przywódcy naszych partii i państw kolejny raz zademonstrowali dobrą wolę poprawy sytuacji międzynarodowej, zdecydowanie osiągnięcia rozbrojenia. Wysunęli konkretne propozycje. których realizacja sprzyjać będzie umacnianiu zaufania, rozwiązaniu problemu pokoju i bezpieczeństwa W ezasie narady zademonstrowano — jak pisze radziecka prasa —- wysokie poczucie odpowiedzialności naszych państw za losy świata. Jak stwierdzają w sobotnim wydaniu „Prawdy” korespondenci dziennika, cała praca posiedzenia podporządkowana była zadaniu zapobieżenia katastrofie jądrowej, umocnienia międzynarodowego zaufania i pokoju Pisząc o doktrynie wojskowej państw-stron Układu Warszawskiego dziennikarze „Pra wdy” wskazują, iż jest to nowy, państw konstruktywny wkład socjalistycznych w sprawę uzdrowienia sytuacji międzynarodowej. Opracowanie doktryny zostało podyktowane tym, że we współczesu ym świecie wzrasta znaczenie prawidłowego rozumienia celów i zamiarów państw i bloków wojskowo-politycznych. Jak podkreślają radzieckie gazety, doktryna wojskowa Układu Warszawskiego ma charakter obronny, jej celem jest niedopuszczenie do wojny, tak jądrowej jak i konwencjonalnej. Do wyników posiedzenia nawiązuje także w niedzielnym wydaniu „Prawdy” Igor Mielników, który znaczenie przyjętych dokumentów widzi w tym, że przywódcy siedmiu socjalistycznych państw Europy, syntetyzując określone fakty rozwoju bieg światowych ludzkości *— wydarzeń, przemiany w stosunkach międzynarodowych, rosnącą współzależność państw, postęp naukowo • techniczny, pow. stanie broni o bezprecedensowej sile niszczenia — potwierdzili konieczność nowego myślenia w polityce. W wojnie jądrowej me może być bowiem zwycięzcy. Dlatego najważniejszym zadaniem jest wykluczenie wojny z życia ludzkości, zachowanie pokoju na ziemi, powstrzymanie wyścigu zbrojeń i przejście do konkretnych środków rozbrojeniowych. Duchem rozsądku 1 sprawiedliwości przeniknięte są tezy doktryny wojskowej Układu Warszawskiego— doz ktryny obronnej, wychodzącej konieczności utrzymania równowagi sił na możliwie niskim poziomie — pisze Mielników I raz jeszcze wrócę do korespondencji dziennikarzy „Prawdy” z Berlina: Porównują oni dokumenty berlińskie z niedawno ogłoszonym komunikatem końcowym przyjętym w Brukseli przez ministrów obrony NATO. Nie zawiera on ani jednej świeżej myśli — stwierdzają dziennikarze „Prawdy" Powtórzono w nim tnów osławioną strategię „elastycznego reagowania” W odróżnieniu od doktryny wojskowej państw Układu Warszawskiego natowska koncepcja nie przewiduje zobowiązania się do niestosowania. jako pierwszym, broni jądrowej. Strategia „zastraszania”, zrodzona z zimnej wojny, była i pozostaje niebezpieczna dla świata, ponieważ napędza wyścig zbrojeń — pisze „Prawda" WIESŁAW S. DĘBSKI Wyniki pomyślne dla sił rozsądku i realizmu Narada w Berlinie — powiedział premier NRD Willi Stoph — sformułowała propozycje znacznej redukcji sit zbrojnych i broni wszystkich typów. Nowe inicjatywy państw-stron Układu Warszawskiego mają. na celu umoenienie zaufania w stosunkach między państwami, stworzenie dalszych przesłanek w kierunku rozbrojenia. Wyniki narady budzą nadzieje wszystkich sil rozsądku i realizmu, stwarzają szeroką płaszczyznę kontynuacji dialogu politycznego ze wszystkimi, którzy pragną sprzyjać sprawie pokoju. Dokumenty przyjęte w Berlinie — stwierdziła w komentarzu TV czechosłowacka — w pełni odpowiadają pragnieniom narodów, oczekujących konkretnych kroków na drodze do zawarcia porozumienia w sprawie likwidacji wszystkich amerykańskich rakiet średniego i radzieckich zasięgu Europie na podstawie porow zumienia osiągniętego w Reykjaviks Bułgarska agencja prasowa BTA zwraca uwagę, że obronny Charakter doktryny wojennej państw-stron Ukła(DOKONCZENIE NA STR 5] Wzbogacanie historycznej oferty Z AKOŃCZONE w piątek w stolicy NRD posiedzenie Doradczego Komitetu Politycznego Państw-Stron Układu Warszawskiego było nie tylko dla wspólnoty socjalistycznej, lecz’także dla polityki europejskiej i światowej wyaarzeniem o pierwszorzędnym znaczeniu. Przyjęte tam uchwały i ustalenia wnoszą - w pełnej zgodności z tradycją działań Układu Warszawskiego — nowy, konstruktywny I niejako programowy wkład wspólnoty socjalistycznej w kierunku rozwiązania najważniejszych problemów międzynarodowych, zwracają się ku sprawom najbardziej trapiącym ludzkość. Przy całym tematycznym bogactwie treści dokumentów berlińskiego posiedzenia niezaprzeczalny priorytet ma w nich problematyka rozbrojeniowa. Państwa socjalistyczne podkreślają w ten sposób raz jeszcze swoje przekonanie, że rozwój sytuacji międzynarodowej i tworzenie broni o bezprzykładnej sile niszczenia czyni z zapobieżenia wojnie i wyeliminowania jej groźby — jak nazywa to berliński Komunikat — „kardynalne zadanie“. _W tym ujęciu wyraża się najgłębsze poczucie współodpowiedzialności państw Układu za losy i naszego kontynetu i całego świata. Rozbrojeniowe propozycje berlińskiego (»siedzenia DKP na pierwszym planie wymieniają możliwe obecnie praktyczne kroki w zakresie rozbrojenia nuklearnego. Szczególną wagę I aktualność ma tu radziecka inicjatywa w sprawie likwidacji rakiet średniego zasięgu na naszym kontynencie, której realizocja byłaby dokonanym w praktyce przełomem na rzecz ograniczenia zbrojeń na gruncie europejskim. Równolegle państwa naszego Układu opowiadają się za jak najszybszą likwidacją broni chemicznej, podnoszą konieczność redukcji konwencjonalnych sil zbrojnych I zbrojeń w Europie w odwołaniu się do swych konkretnych propozycji w tym względzie z ubiegłorocznego posiedzenia DKP w Budapeszcie, popierają regionalne koncepcje umocnienia bezpieczeństwa w w te] liczbie pelski plan zmniejszenia Europie - zbrojeń I zwiększenia zaufania w środkowej części konty. nentu. Na uwagę zasługuje podkreślenie w Komunikacie potrzeby stworzenia efektywnego i ostrego systemu kontroli, gwarantującego faktyczną realizację pizeuaięwzięć nu rzecz ruzuiajenia i będącego ważnym czynnikiem zapewniającym bezpieczeństwo państw w procesie rozbrojeniowym uczestniczących. S ZCZEGÓLNE miejsce w dorobku berlińskiego posiedzenia zajmuje dokument „O doktrynie wojennej państw-stron Układu Warszawskiego”. Stwierdzając, że „w obecnych warunkach zastosowanie środków militarnych dla rozstrzygnięcia jakiejkolwiek spornej kwestii jest niedopuszczalne", że państwa Układu „nigdy, w żadnych okolicznościach, nie rozpoczną działań wojennych przeciwko jakiemukolwiek państwu lub sojuszowi państw, jeśli same nie staną się obiektem zbrojnej napaści", że „nigdy nie użyją jako pierwsze broni jądrowej" socjalistyczna siódemka wyraża ęoś więcej, niż tylko ściśle obronny charakter swej doktryny wojennej, w węższym, specjalistycznym rozumieniu. W przytoczonych stwierdzeniach, w 6-punktowej systematyzacji zasadniczych celów Układu (od za. kazu prób jądrowych, poprzez zakaz broni „C" czy redukcję konwencjonalnych zbrojeń i sit zbrojnych w Europie aż po jednoczesne rozwiązanie Paktu Północnoatlantyckiego I Układu Warszawskiego) - znajdują swój wyraz podstawowe, wyrastające i samej istoty ustroju socjalistycznego, zasady stosunku wobec świata, którymi niezmiennie kierują się paóstwa wspólnoty socjalistycznej. Ogłoszenie tego dokumentu wraz t zaproponowaniem w nim państwom NATO konsultacji w sprawie doktryn wojennych trzeba też uważać za pierwszy praktyczny krok w kierunku podjęcia analizy I transformacji doktryn militarnych, która to problematyka przyciąga od pewnego czasu we wzrastającym stopniu - odzwierciedlało się to m. in. w Planie Jaruzelskiego — uwagę polifrków f opinii publicznej. Rozbrojeniowe treści dokumentów ostatniego posiedzenia DKP zwracają uwagę ni® tylko szerokością swego zakresu, któro cżyni z nich najpełniejszą, jak dotąd, najbardziej kompleksową r - * • I-I - » • - -J. .t. _ I i _ » Ol CI U? !UŻUI juau m«wjnwnvi«a cnwivciu się na międzynarodowej wokandzie. Oferta ta, dzięki swemu realizmowi i uwzględnianiu zasady równego bezpieczeństwo wszystkich państw jesl równocześnie tak sformułowana, że tworzy jzłaszczyznę, na której spotkać się mogą faktycznie wszyscy, którzy myślą rozsądnie i napraw,dę pragną pokoju, że jest ona korzystna dla kaźdege państwa i każdego bloku wojskowego. ZY dostrzegą to nosi potencjalni partnerzy z NATO? Niemało tu odpowiedzialność 'spada na zachodnioeuropejskie państwa tego bloku, które dotąd nie wniosły liczącego się wkładu w sprawę rozbrojenia na kontynencie, i o których nie da się powiedzieć, że - używając języko berlińskiego Komunikatu — „aktywnie sprzyjają procesowi rozbrojenia jądrowego". Obecno oferto UW. której wszystkie punkty albo dotyczą Europy bezpośrednio, albo mają dlo niej ogromne znaczenie, otwiera nowe możliwości odnajdywania jedności europejskiej w działaniu na rzecz najważniejszego celu - utrwalenia pokoju. W tym też duchu uczestnicy narody DKP wypowiedzieli się za kontynuowaniem i (»ogłębianiem procesu KBWE. Podkreślili oni w szczególności, że poństwo UW przyczynią się na spotkaniu wiedeńskim do osiągnięcia jsorozuręleń służących realnemu postępowi w sferze rozbteśenio i rozwojowi stosunków w różnych dziedzinach między państwami KBWE na bozie Aktu Końcowego z Helsinek. Z całą stanowczością wskazano też, i* warunkiem budowy pokoju i rozwoju współpracy w Etiopię musi być poszanowanie lerytoriatno-pelitycznyeh realiów. „Działalność sił rewizjonistycznych, — czytamy w Komunikacie - przede wszystkim w Republice-'Federalnej Niemiec i popieranie re* wlzjonjzmu gdziekolwiek mc te miejsce, jest sprzeezne z interesami odprężenia I bezpieczeństwa, z duchem i literą helsińskiego Aktu Końcowego". „Od okupionego krwią i cierpieniem tadu terytorialno-politycznego w Europie" - „wycofać - - I „ ' — - _ A...H fe.w..-»e.leL-t *"*« •"« (HU ..Wjv.---- w---------w przemówieniu na przyjęciu w Radzie Państwa NRD. Jednogłośnie przyjęte uchwały DKP będąc kolejnym dowodem jedności i zwartości wspólnoty socjalistycznej, przyniosły jednocześnie postanowienia doskonalące mechanizmy Układu Warszawskiego. Wymienić tu możno powołanie wielostronnej grupy wzajemnej informacji bieżącej oraz 5pecjolnej komisji do sptow rozbrojenia. Swój kan. kretny wyraz znalazło tutaj dążenie poństw socjalistycznych do dynamizowania i zacieśniania współpracy w dziedzinie polityki zagranicznej, da coraz pełniejszego urzeczywistnienia zasad równości oraz wzajemnej odpowiedzialności w systemie stosunków politycznych w łonie naszego sojuszu. W IELKĄ prawdą ideową jest nierozerwalny związek pojęć „pokoju” i „socjalizmu". Prawdą sprawdzającą się politycznie przez wszystkie [»wojenne dziesięciolecia jest też, że nie można sobie wyobrazić zachowania pokoju w Europie i postępów w procy nad jego utrwalaniem bez aktywnych, zhormonizowanych dziafań w tym kierunku przez każde z państw socjalistycznych i colą ieh koalicję. Ostatnie posiedzenie Doradczego Komitetu Politycznego prawdy te raz jeszcze potwierdziło, wyraziło je w formach odpowiadających zadaniom chwili. Jok wyraził to Wojciech Jaruzelski w cytowanych już szeroko słowach swego toastu w stolicy NRD, było ono kolejnym krokiem w kierunku ciągłego wzbogacania, niezmiennej w swej istocie, historycznej oferty socjalizmu o nowe, współczesne treści służące głęfcykiej, uzdrawiającej przebudowie współżycia państw i narodów. RYSZARD DRECK1 L