Trybuna Ludu, luty 1988 (XL/25-49)

1988-02-01 / nr. 25

PONIEDZIAŁEK Proletariusze wszystkich krajów, łączcie się! #Trybuna Ludu ORGAN KOMITETU CENTRALNEGO POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Nr 25 (13489) Rok wyd. XL Warszawa, 1 lutego 1988 r. Wydanie 3 Cena 10 zł Wsfciech Jaruzelski przyjął Aleksandra Aksjenawa — str. 2 Za niespełna dwa tygodnia Olimpiada w Calgary. Na alpejskich trasach, lodowiskach, skoczniach zawodnicy zaliczają ostatnie starty i szlifują formę — ale o tym szerzej — str. 10 Obradował wojewódzki zjazd ZSL w Poznaniu relacja — str. 4. Sesja stołecznej Rody Narodowej str. 9 W sobotę, w Berlinie Zachodnim odbyła się demonstracja przeciwko działalności ugrupowań neofaszystowskich. Zdjęcia. „TL” i CAF Podwyżki cen urzędowych w 1988 r. oraz działania osłonowe Ministrowie: Finansów oraz Pracy i Polityki Socjalnej informuję o skali i terminach tegorocznych podwyżek cer urzędowych oraz o działaniach zapewniających utrzymani« realnej wartości płac, dochodów rolniczych i świadczeń socjalnych w 198S r. Decyzje ministrów uwzględniają • rezultaty ogólnonarodowego referendum w listopadzie ub. r., w którego wyniku m. in. znacznie zmniejszono skalę wzrostu cen podstawowych artykułów spożywczych — ze 110 proc. do 40 Droc © ograniczenie przez Sejm proponowanego na rok 1988 deficytu budżetowego o 100 miliardów złotych, O wyniki konsultacji z: Ogólnopolskim Porozumieniem 'Związków Zawodowych z jednej strony oraz Krajowym Związkiem Kółek i Organizacji Rolników. Rolniczych, a także przedstawicielami Państwowych Gospodarstw Rolnych i Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych 2 drugiej — w stopniu, odpowiadającym obecnym możliwościom gospodarki. niem wskaźnika Ich wzrostu w dniu podwyżki zawiera tabela nr 1. (Str. 3). Ponadto © wprowadzona zostanie sprzedaż benzyny po cenach komercyjnych. W związku z tym przewiduje się likwidację zezwoleń na dodatkowe tankowanie; planowane jest także — dla zwiększenia racjonalności w gospodarowaniu energią elektryczną — wprowadzenie różnych poziomów cen w zależności od wielkości jej zużycia przez poszczególnych odbiorców. E Podjęte obecnie decyzje wyczerpują przewidziane w Centralnym Planie Rocznym na 1988 rok podwyżki cen urzędowych. Zgodnie z ustawą o cenach, urzędowe ceny detaliczne są cenami maksymalnymi. Z W odniesieniu do tych artykułów i usług, które nie są objęte cenami urzędowymi. a mają istotne znaczenie dla budżetów rodzinnych — będą stosowane w niezbędnym zakresie następujące instrumenty, hamujące nadmierny i nieuzasadniony wzrost ich cen: © zakazy , podwyższania cen, © pułapy maksymalnego wzrostu cen, ® obowiązek informowania Izb Skarbowych o zamierzonych podwyżkach cen, © umowy ministra Finansów z przedsiębiorstwami, określające strukturę produkcji i zasady ustalania cen. Ceny umowne obejmują ponad połowę artykułów i usług. Ich wysokość jest wynikiem negocjacji między handlem a producentem, nabywcą a sprzedającym, Wzrost cen umownych powinien być utrzymany w granicach artykuły spożywcze średnio o ok. 25 proc., © artykuły nieżywnościowe średnio o ok. 30 proc.; usługi średnio o ok. 40 proc, (DOKOŃCZENIE NA STR. 3) Podwyżki cen 4 Z dniem 1 lutego wzra■ • stają urzędowe cenj środków produkcji (ceny zaopatrzeniowe), w tym także — środków do produkcji rolnej. W większym stopniu wzrastają ceny surowców i materiałów; w stosunkowo mniejszej skali — ceny zaopatrzeniowe wyrobów przemysłu przetwórczego. O W tym samym terminie "• podniesione zostają ceny skupu produktów rolnych. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, już od 2 stycznia br. dostawy żywca wołowego i wieprzowego objęte są nowymi podwyższonymi cenami. T Wzrost ogólnego poziomu cen detalicznych Wszystkich towarów i usług wyniesie w 1988 roku ok 36 proc. Wskaźnik ten obejmuje również tzw skutki przechodzące z ubiegłego roku (bez nich tegoroczny wzrost cen wynosi 27,3 proc.), pomija natomiast — zgodnie z uchwałą Sejmu o Narodowym Planie Społeczno-Gospodarczym — skutki wzrostu cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych. M Podwyżka urzędowych cen detalicznych - które obejmują mniej niż połowę ogólnej wartości artykułów i usług, nabywanych przez ludność — nastąpi w trzech terminach: 1 LUTEGO — wzrost cen podstawowych artykułów żywnościowych średnio o 40 proc. (w tym mięsa i jego przetwo0 rów w jednakowym stopniu ok. 40 proc.); podwyżkę opłat: pocztowych — średnico 50 proc. oraz telekomunikacyjnych — średnio o 45 proc.; podniesienie cen benzyny średnio o 60 proc., oleju napędowego — o 100 proc.; 1 zwiększenie cen biletów PKP PKS średnio o 50 proc.; podwyższenie opłat abonamentowych RTV o 75 proc. (dokonane wcześniej płaty będą honorowane przedbez konieczności dopłat); wzrost czynszów w lokalach kwaterunkowych o 50 proc. Również z początkiem lutego wzrastają ceny: wyrobów spirytusowych — średnio 46 proc. oraz wyrobów tytoo niowych — średnio o 40 proc.; 1 MARCA — podwyższone zostaną opłaty za przedszkola i żłobki przy równoczesnej zmianie systemu opłat. Nowa opłata obliczania wynosić będzie 20 proc. dochodu, przypadającego na jednego członka rodziny. 1 KWIETNIA — tj. po zakończeniu obecnego sezonu grzewczego — wzrosną detaliczne ceny nośników energii Ceny węgla opałowego I gat podwyższa się o 200 proc., gazu i energii elektrycznej, a także opłaty za ciepłą wodę, i centralne ogrzewanie — c 100 proc. Przykłady dotychczasowych i nowych cen i opłat z poda Dla potrzeb kierownictw przedsiębiorstw |igdowę Ceitrain, inforiMcvme RZĄD Rady Ministrów na polecenie premiera uruchomił dla potrzeb kierownictw przedsiębiorstw spe^ cjalne Rządowe Centrum Informacyjne. Centrum udzielać będzie wyjaśnień w sprawie ustalonych na bieżący rok zasad i warunków funkcjonowania przedsiębiorstw, w tym — na temat przyjętych i przewidywanych regulacji w dziedzinie płac i cenowo-zaopatrzeniowej. Centrum czynne jest od piątku, 29 stycznia, codziennie (nie wyłączając dni wolnych od pracy) w godzinach od 10.00 do 22.00. Do Rządowego Centrum Informacyjnego kierownictwa przedsiębiorstw mogą zwracać się telefonicznie lub teleksem numery telefonów w Warszawie: 27-38-89, 28-78-70, 29-73-70, 29-53-08. Numery teleksów: 813446 URM PL oraz 812753 URM PL. W związku z dużym zainteresowaniem ze strony kierów, nictw przedsiębiorstw informacjami udzielanymi przez Rządowe Centrum Informacyjne, począwszy od 2 lutego w „Rzeczpospolitef'' ukazywać się będzie specjalna rubryka zawierająca odpowiedzi na najczęściej powtarzaiqce się pytania. (PAP) Dwa tygodnie bez szkolnego dzwonka Pierwszy dzień ferii rokuje dobry wypoczynek Poniedziałek, 1 lutego, jest pierwszym dniem ferii zimowych dla młodzieży szkolnej. Już jednak od soboty rozpoczynały się zimowiska. Ile ich będzie, jak są przygotowane, co mówią organizatorzy i młodzież — to pytanie, na które odpowiedzi szukali nasi korespondenci w różnych regionach kraju. Na północy wspaniała zima W woj. olsztyńskim panuje wspaniała, śnieżna zima. Wszystkie stacjonarne zimowiska rozpoczynają się tu w poniedziałek. „Za pięć dwunasta”, przed przyjazdem młodzieży, odwiedziliśmy bursy Kombinatu Budowlanego, IV Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Mechaniczno-Energetycznego w Olsztynie, Wszędzie przygotowania były zakończone, porządek wzorowy Pierwsze wrażenia młodych gości powinny być pozytywne. Reszta zależy oć programu i pogody Warto dodać, że także dla młodzieży nie wyjeżdżającej na zimowy wypoczynek, spółdzielcze i młodzieżowe domy kultury przygotowały od poniedziałku bogate programy kulturalno-oświatowe. W Zakopanem pada śnieg Wreszcie sypnęło śniegiem w Zakopanem, chociaż na południu Polski panują nadal temperatury dodatnie. Dla dzieci i młodzieży przygotowano na Podtatrzu 10 tys mieisc. z czego 6 tys. w Zakopanem. Najwcześniej — już w sobotę przyjechali uczestnicy z Warszawy. Przebywają w Poroninie, Małym Cichym i Murzasichlu. żywią się w prywatnych stołówkach. W Zakopanem z każdą godziną przybywa więcej gości. W Domu Turysty instruktor narciarski Mieczysław Kaczon czeka na 200 dzieci z WSK Mielec. Instruktorzy są przygotowani, aby w przypadł niezimowej pogody zamienić się w przewodników po mieście i okolicach. W DW „Panorama”, jednym 7 najpiękniej położonych w stolicy Tatr, przebywa 100 uczniów z Katowic. — Przy wyjeździe z domu żegnał nas deszcz — mówią dzieci pracowników Katowickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego, Ale przed Nowym Targiem zaczął padać śnieg. — Jak na zamówienie — dodaje kierowniczka zimow!ska Róża Terlecka. Dzieci są blade zmęczone, spragmone świeżego powietrza Wszvstko wskazuje, że będą spędzać czas bardzo aktywnie: jeździć na nartach sankach, chodzie na wycieczki Mamy lekarza. 8 instruktorów do prowadzenia zajęć bardzo dobre warunki zakwaterowania doskonałe jedzenie, O bezpieczny transport Mając na względzie bezpieczeństwo młodzieży wyjeżdżającej na zimowiska i obozy, funkcjonariusze ruchu drogowego przeprowadzili Krakowie w sobotę i niedziew lę kontrolę sprawności wszystkich autokarów wiozących młodzież na wypoczynek. W paru przypadkach pojazdy zatrzymano. organizatorzy zostali zobowiązani do natychmiastowego podstawienia innych, sprawnych autobusów. Kontrolowano nie tylko wozy krakowskie, ale także z in nych regionów kraju przejeżdżające przez Kraków (DOKOŃCZENIE NA STR 21 Zima panuje na północnym wschodzie Polski. Na Bialostocczyźnie wieją od tygodnia silne wiatry. Tylko malej ilości śniegu na polach można zawdzięczać, że zaspy na drogach są stosunkowo niewielkie. Na zdjęciu: samochód PKS dowiózł pasażerów bez większych problemów do Popiolówki na trasie Białystok — Augustów. Fot. GAF - SIEŃKO Przed realizacją układu o likwidacji rakiet średniego i krótszego zasięgu Radzieckie rakiety w CSRS przygotowane do demontażu Podpisy złożone przez przywódców mocarstw pod układem o INF otworzyły drogę praktycznym posunięciom zmierzającym do zniszczenia rakiet średniego i krótszego zasięgu. Celem „dalekiego zasięgu” jest, dla krajów socjalistycznych, całkowita likwidacja atomowego zagrożenia. PRAGA. Korespondent PAP Leszek Mazan pisze. dziennikarzy centralnego Grupa organu partyjnego „Rude Pra- vo oraz dziennika telewizyj negu miała po raz pierwszy możność odwiedzenia jedynej na terenie CSRS bazy radzieckich rakiet krótkiego zasięgu, robienia zdjęć, rozmawiania z dowództwem i żołnierzami. Relację z tej wizyty przyniosło sobotnie wydanie gazety Baza znajduje się kolo miejscowości «ramce na Morawach i wyposażona jest w rakiety o zasięgu 500 —1009 km, znane w ZSRR jako OTR-22, a w Stanach Zjednoczonych jako SS-I2, Jednostka radziecka znalazła się w północnych Morawach w końcu 1983 roku — w odpowiedzi na rozmieszczenie przez NATO w Europie Zachodniej rakiet Pershing-2 Rakiety SS-12 zainstalowano w celu utrzymania równowag, militarnej w Europie, po konsultacjach i przy całkowitej zgodzie państw — członków Układu Warszawskiego Z pełnym zrozumieniem 1 poparciem dla pobytu tej jednostki na swym terytorium odniosły się władze CSRS Zainstalowane na Morawach rakiety pójdą teraz na dom. Po podpisaniu radziecko amerykańskiego porozumienia w Waszyngtonie, z Europy Zachodniej znikną Pershingi-2, natomiast z krajów Układu Warszawskiego — rakiety średniego zasięgu SS 20 oraz rakiety operacyjno taktyczne krótkiego zasięgu SS 12 Baza w Hranicach zostanie zlikwidowana pociski i urządzenia są przygotowane do demontażu i zniszczenia. Jeden 1 ofi cerów radzieckich w rozmowie z dziennikarzem dział — obecność tej powiebronj spełniła swe zadanie polftycz-ne i sprawiała, że ani one, ani te po drugiej stronie nigdy me zostały odpalone. NOWY JORK (PAP). Za. konczyta się wizyta grupy radzieckich specjalistów na amerykańskim doświadczałnym poligonie na pustyni Nevada. nuklearnym Była to rewizyta po analogicznym pobycie 20 amerykańskich ekspertów na radzieckim poligonie doświadczalnym w rejonie Semipałatyńska. Jak stwierdza wspólne oświadczenie dla prasy, przyjęte w wyniku wymiany wizyt, zaplanowany eksperyment będzie miał na celu umożliwienie stronom porozumienie się w sprawie udoskonalonych metod kontroli, niezbędnych do ratyfikacji radziecko amerykańskiego układu w sprawie ograniczenia podziemnych prób z bronią atomową z 1974 r. i układu o podziemnych wybuchach nuklearnych w celach pokojowych z 1976 roku, które mogłyby być także wykorzystane w takim stopniu, w jakim to możliwe, w przyszłych porozumieniach na temat dalszych ograniczeń prób atomowych. Eksperci wyjaśniali w telewizji Pr7vf7vnv nnrlwvrek. 7akra<; i formy działań osłonowych ^ ® RMmaMBMMHHHHI Ogłoszony w sobotę w wieczornych dziennikach radia i tv komunikat ministrów Finansów oraz Pracy i Polityki Socjalnej spotkał się ze zrozumiałym zainteresowaniem społeczeństwa. Świadczyły o tym setki telefonów do radia i telewizji. A oto najczęściej powtarzające się pytania, na które odpowiadali eksperci w programach telewizji: kiedy wypłacany będzie dodatek 6 tys. złotych, czy otrzyma ią go osoby zatrudniane np. na półetatach, czy podwyżki nie obniżą przeciętnej płacy real nej, na co liczyć mogą emeryci i renciści i dlaczego przyjęto taki a nie inny system podwyżek dla tej grupy ludności, co z opłatami za czynsze w lokalach spółdzielczych ? © Po co te wszystkie podwyżki, skoro równocześnie wzrost dochodów ma zapewnić zachowanie realnej wartości wynagrodzeń i świadczeń? Zacznijmy od pytania, powiedział węzłowego minister Finansów, Bazyli Samojlik. Zasada zachowania realnej wartości dochodów ma charakter fundamentalny. Jej źródła leżą w uchwale o narodowym planie społeczno-gospodarczym 1986 — 1990. Niezależnie od tego, jaką politykę cenową będziemy prowadzili w tym 5-leciu, będziemy się zatem kierowali podstawową wytyczną zachowania poziomu płac realnych. Nie ulegnie on obniżeniu. Wynika to stąd, iż na cele rozwojowe przeznaczamy jedynie taką część dochodu narodowego, która nie powoduje obniżenia płac realnych. Oczywiście, przy liczeniu poziomu płacy realnej kierujemy się również kolejną zasadą ząwar ą w uchwale S-jtnu nieuwzględniania wpływu na poziom tej płacy zmian cen alkoholi i tytoniu. Ceny są integralną częścią programu realizacyjnego II etapu reformy gospodarczej. Stanowią one łożysko maszyny gospodarczej. Bez nich nie może ońa prawidłowo funkcjonować. O ile nie są ustalone, to właściwie trudno mówić o samodzielności i samofinansowaniu przedsiębiorstw, Stąd wprowadzamy tak wiele istotnych zmian w zakresie cen zaopatrzeniowych, a więc w sferze rozliczeń między przedsiębiorstwami, decydującej o kierunkach produkcji, o jej opłacalności, efektywności. Zmiany dotyczące cen węgla, koksu, miedzi, aluminium i wielu innych surowców i materiałów pociągają za sobą zmiany cen detalicznych i cen środków produkcji. Konieczne jest także zapewnienie opłacalności produkcji rolnej, a więc dostosowanie cen skupu 1 cen środków produkcji rolnej do celów polityki rolnej państwa W tym trzyleciu. Jeśli chodzi o gospodarstwa domowe — istotnym elementem jest stworzenie takiego systemu cenowego, który skłaniałby te gospodarstwa do oszczędności, zwłaszcza nośmków energii, a więc elektryczności, gazu, a także oszczędnego gospodarowania wszystkim tym, co się nabywa. © Czy Ministerstwo Finansów jest w stanie skontrolować ruch cen umownych i ograniczyć jego wzrost? lik W odpowiedzi min. Samojstwierdził: Oczywiście, pewność całkowitą co do skali wzrostu możemy mieć w odniesieniu do cen urzędowych, po których sprzedawana jest większość podstawowych artykułów żywnościowych. Żadnych zmian cen urzędowych — poza tymi, które podajemy w komunikacie — w tym roku nie Jest to więc gwarancja. będzie Po cenach urzędowych sprzedawana jest połowa towarów na rynku, licząc wartością tej sprzedaży. Tak więc co drugą złotówkę konsument wydaje na towary sprzedawane po cenach .mownych, Rynki towarów po cenach umownych są bardzo zróżnicowane Są takie, które nie wymagają w ogóle kontroli cen Ich zakres się rozszerza. Na tych rynkach istnieje na ogól równowaga i handel może zupełnie swobodnie ustalać ceny w negocjacjach producentami Jednakże więkz szość cen artykułów konsumpcyjnych, zwłaszcza przemysłowych, nie jest równowagi. Tak więc cenami przestrzegając zasady nieobniżania płacy real l-j w rok. 1 .-ss|8, określiliśmy d łap .v rostu tych cen. Nasze wspólne za danie, nie tylko rządu, ale także związków zawodowych, sprowadza się do tego, aby stosując różnego typu środk* kontrolować te ceny. Rozszerzyliśmy bardzo poważnie najłagodniejszy, a zarazem najbardziej sensowny sposób kontroli, jakim jest obowiązek informowania izb skarbowych o zamierzonej podwyżce cen. (DOKOŃCZENIA NA STR. 2) Palestyńczycy nie dają się złamać BEjiiuA (t'Ait'j. — Ztuune przypuszczenie, iż powstanie faiesiy noży now uda się stłumić oezprecedensowymi presjami. prysiy w sonatę rew medzieię, po serii mezwyk. i le gwałtowny en i krwawych stare między ludnością palestyńską a snami okupacyjnymi w najważniejszych situ.. prsnacn wokói izolowanej od dawna miejscowości Nahius, ooozow tfaiata i Ramallach, a także w dziesiątkach innycn osad i miast. W Nabiusie młodzież skierowała się pod siedzibę gubernatora wojskowego, niosąc sztandary narodowe transpaienty z hasłami poszai nowania praw narodowych i ludzkich. Zmasowane oddziały wojska i policji uderzyły na pochód i ostrzelały go ostrą amunicją. Pierwsze doniesienia ze szpitali wskazują, iż co najmniej dziesięciu młodych ludzi jest ciężko rannych. Policja użyła też drewnianych pałek. Służby medyczne, w tym także izraelskie podają, iż w wyniku pobicia wiele osób, w tym kobiety i dzieci, odniosło ciężkie obrażenia. W okręgu Nablus wojska izraelskie użyły śmigłowców zrzucając z bezpiecznej wysokości kanistry z gazem Wobec przybierających na sile walk w wielu miejscowościach wprowadzono godzinę policyjną. Korespondentom zabroniono wstemi na obszary objęte starciami. W podobnie gwałtowny sposób rozwijały się wypadki w Gazie, terytorium położonym tuż przy granicy z E- giptem. Także tam po krót(DOKOŃCZENIE NA STR. 8j