Trybuna Robotnicza, listopad 1951 (VII/285-310)

1951-11-01 / nr. 285

—-2- ■- --------------------------------------------- _________________„TRYBUNA ROBO-mrCZA-______________________________________ CrwrarfeE, T. TI. 1951 r. 1.400.000 młod zieży w szkolnych kołach przyjaciół Związku Radzieckiego Koła przyjaciół ZSRR, zorganizowane w szkołach miejskich i wiejskich całego kraju, zrzeszają obecnie 1.400 tys. młodzieży i dzieci. Działalność tych kół umożliwia naszej młodzieży szkolhej zapoznanie się ze zdobyczami i doświadczeniami radzieckich organizacji młodzieżowych i dziecięcych — Komsomołu i Pioniera oraz z życiem młodzieży Kraju Rad. Piękny przykład kolegów radzieckich jest dla uczniów naszych szkół bodźcem do lepszej nauki i pracy nad sobą, do czynnego udziału w pracy społecznej. Koła przyjaciół ZSRR organizują pogadanki, odczyty wystawy oraz redagują gazetki ścienne, popularyzując osiągnięcia gospodarcze i kulturalne ludzi radzieckich. Np. koło przy Olsztyńskim Technicum Budowlanym zorganizowało wystawę, poświęconą słynnemu na cały świat moskiewskiemu metro. W kolach przyjaciół ZSRR nasza młodzież szkolna zapoznaje się z bogatą radziecką literaturą młodzieżową. Wśród młodzieży staje się coraz bardziej popularna książka radzieckiego pisarza A. Gajdara „Timur i jego drużyna“. Pod jej wpływem młodzież szkolna organizuje t. zw. „drużyny timurowskie“, które przychodzą z pomocą w pracach rolnych rodzinom żołnierzy odbywających służbę wojskową. Praca kói przyjaciół ZSRR ł jej różnorodne, bogate formy budzi coraz szersze zainteręso wanie wśród młodzieży i dzieci. Dowodem tego jest wzrasta jąca w okresie trwania „Miesiąca“ liczba kół. Np. w woj. łódzkim szeregi członków kół przyjaciół ZSRR powiększyły się o ponad 1000 harcerzy. W woj. bydgoskim powstało ostatnio ponad 50 nowych kół, w większości na wsi. 3 nowopowstałe kola w gromadach Zamość, Czersk i Stern owo, pow. chojnickiego, zrzeszają ponad 300 członków. Alojzy Bronowski w zakładach M 2 w Cieszynie realizuje 5 rok Planu 6-letniego W tych dniach czołowy przodownik pracy w Zakładach M.2 w Cieszynie Alojzy Bronowski, wykonując przeciętnie 280 proc. normy, ukończył zwycięsko realizację 4 roku Planu 6-letniego. Wykonując obecnie 5 rok Sześciolatki, Bronowski osią ga 300 proc. normy. Także Konrad Ziła z tych samych Zakładów za kilka dni rozpocznie realizację 5 roku Planu 6-łetniego. Czwarty rok Planu 6-letniego w Zakładach M.2 realizują robotnicy : Józef Brud ny, Jan Gluza oraz Bronisław Łamacz, a Anna Szymeczkowa przystąpiła do wykonania 3 roku Sześciolatki. Śląska klasa robotnicza współzawodniczy" o przedterminowe wykonanie zobowiązań październikowych Śląska klasa robotnicza manifestuje swe głębokie przywiązanie do Kraju Rad. meldując o przekroczeniu i przedterminowym wykonaniu zobowiązań, podjętych dla uczczenia 34 rocznicy Wielkiej Rewolucji Październikowej. Stalownicy huty „Pokój“, którzy postanowili dać w Czynie Październikowym 1000 ton stali ponal plan, zrealizowali podjęte zobowiązanie już w 120 proc., dając tym samym 1200 ton dodatkowej produkcji. W śród załogi wyróżnił się pierwszy wytapiacz Ryszard Baduła. O zwycięskiej realizacji Czynu Październikowego zameldowali 30. ub. m. pracownicy zakładu M-6 w Gliwicach, którzy wykonali podjęte zobowiązania w 118 proc., dając dodatkową produkcję wartości ponad 600.000,— złotych. W zobowiązaniach dodatkowo podjętych załoga postanowiła wyproduko wać materiałów wartości około 90.000 złotych. Jak donosi nasz korespondent Jan Gwoźdź, załoga huty „Florian“ realizując Czyn Październikowy przeprowadziła dotychczas 36 wytopów szybkościowych. Na specjalne wyróżnienie zasługuje pierwszy wytapiacz Gerard Bartosz, który przekroczył swe zobowiązania, wykonując już 7 wytopów. Chodnikowcy Paweł Malik i Edward Mojzga z kop. „Rozhark“, wykonują przeciętnie 261 proc. normy, zamiast zadeklarowanych 152 proc. W tej samej kopalni chodnikowiec Emil Gatner wykonuje 232 proc. normy, Emanuel Kowol — 200 proc., Henryk Grygerek — 178 proc., Ignacy Swierc — 172 proc., zaś Teodor Szweda - 166 proc. W kop. „Dymitrow“ brygada młodzieżowa ZMP-owca Hieronima Losiaka wykonuje na ścianie przeciętnie 180 proc. normy. Przy rozbudowie huty „Sosnowiec“ monter spawacz Maksymilian Rzeźniczek, racjonalizator i przodownik pracy, odznaczony srebrnym Krzyżem Zasługi, wykonał w 102 proc. podjęte zobowiązania osiągając 385 proc, normy. Na budowie huty „Częstochowa“ monter Szwan z pomoc nikami Ruskiem i Brolem osiągnęli 320 proc. normy. Spośród załóg monterskich zatrudnionych przy rozbudowie huty „Kościuszko“, na czoło wysunęła się brygada monterska młodzieżowa Jana Zbiegłego, która na sześć dni przed terminem wykonała swe zobowiązania. (eli) Dokerzy USA odparli ataki pachołków wielkich monopoli W 136 przystaniach portu Nowego Jorku przerwano pracę NOWY JORK, środa. Strajk przeszło 30 tysięcy do kerów w porcie Nowego Jorku trwa nadal. Robotnicy domaga ją się stanowczo zmiany umowy zbiorowej, jaką im narzuciło prawicowe kierownictwo związków zawodowych, znajdujące się na usługach przedsiębiorców. Port Nowego Jorku zamarł całkowicie. Na 136 prżystaniach robotnicy przerwali pracę. Strajk rozszerza się na dalsze przystanie. Ze strajkującymi dokerami solidaryzują się dokerzy Bostonu, Jersey-City i innych miast Pracodawcy oraz zdradzieckie kierownictwo Związku Za wodowego Dokerów zawarły porozumienie z gangsterską organizacją, noszącą nazwę „koncernu morderców“ dla zła mania strajku dokerów nowojorskich. Szajka gangsterów na której czele stoją bracia An tonio i Albert Apastasio — dokonała już kilkakrotnie napadów na strajkujących robotników oraz na członków komitetów strajkowych. Strajkujący robotnicy odparli brutalne napady gangsterów, którzy cieszą się pełnym poparciem policji i władz. Policja włoska rozpędza manifestacje kobiet ministra Scelby, grupa kobiet rzymskich udała się przed gmach prefektury, by zaprotestować przeciwko temu zarządzeniu. Prefekt Fzy mu polecił policji usunąć siłą matki i dzieci. Na zdjęciu: Metody policji włoskiej. Fot. CAF Po zamknięciu kolonii letnich dla dzieci z rozkazu 93 posiedzenie Sejma Ustawodawczego R.P. (Dokończenie ze sir. 1) nie i ulepszenie organizacji targów i targowisk. Zgodnie z dekretem targowiska prowadzą właściwe rady narodowe miejskie lub gminne, które mogą powoływać w tym celu specjalne wyodrębnione terenowe przedsiębiorstwa państwowe, sprawujące nadzór nad targowiskiem i prowadzące dostosowaną do miejscowych potrzeb politykę handlową. Zgodnie z wnioskiem komisji Sejm jednomyślnie zatwier dził dekret. Pos. Edmund Pszczółkowski (PZPR) referuje sprawozdanie Komisji: Handlu Wewnętrznego i Spółdzielczości oraz Rolnictwa i Reform Rolnych o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lipca 1951 r. o planowym skupie zbóż. Dekret w oparciu o doświadczenia pianowego skupu z lat ubiegłych wprowadził normę skupu zbóż, opartą 0 hektar przeliczeniowy, uwzględniający warunki ekonomiczne każdego gospodarstwa. Óbecna norma uwzględniająca wielkość, siłę ekonomiczną i towarowość gospodarstwa jest słuszną klasowo 1 ekonomicznie. Poszczególne przepisy dekretu świadczą o poważnej tresce Rządu o zwiększenie produkcji rolnej. Dekret przewiduje grzyvmy za niewykonywanie obowiązków wynikających z dekretu, a za złośliwe niewykonywanie i za nawoływanie do niewykonywania tych, obowiązków przewiduje kary więzienia do lat trzech. W ten sposób dekret kładzie kres wrogiej działalności tych kułaków. którzy usiłują przeszkodzić w normalnym skupie zboża. Dlatego też został on przyjęty z dużym zrozumieniem przez przeważającą masę chłopów. W dyskusji zabrał głos pos. Pietrzak (ZSL), stwierdzając, że dekret został z zadowoleniem przyjęty przez chłopów. Mówca z naciskiem podkreá’a, że planowy skup zboża umacnia i pogłębia braterską więź między chłopami a klasa robotniczą. Zapewniając chleb kiás-e robotniczej, chłooi zapewniają sobie zwiększone dostawy nawozów sztucznych, maszyn rolniczych i artykułów przemysłowych, co z kolej pozwala im na podnoszenie stopy życiowej. Chłopi pamiętają, że przy pomocy klasy robotniczej zdobyli ziemię obsmrnicza. że ich synowie i córki znaleźli pracę w wł»lkim budownictwie Planu 6-letniego i rozumieją swoje obywatelskie obowiązki. Klub Poselski ZSL bedzie głosował za zatwierdzeniem przedłożonego dekretu. W glosowaniu Sejm zatwier dził dekret jednomyślnie. Sprawozdanie Komisji Oświaty i Nauki o dekrecie Rzą du Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 sierpnia 1951 r. o utworzeniu i zakresie działania ^Cen tralnego Urzędu Wydawnictw Przemysłu Graficznego i Księ garstwa — składa pos. Pokora (bezp.). Mówca stwierdził, że utworzony w myśl dekretu Central ny Urząd Wydawnictw Przemysłu Graficznego i Księgarstwa, podległy prezesowi Rady Ministrów, będzie opracowywał państwowy plan wydawnictw, plany finansowe, sprawował kontrolę nad jakoś ciową produkcją wydawmiczą, zajmował się szkoleniem i dokształcaniem k^dr itp. Wniosek komisji o zatwierdzenie dekretu Sejm jednomyślnie zaakceptował. Pos. Kaczocha (ZSL) złożył sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 czerwca 1951 roku o obowiązku świadczeń w naturze na niektóre ce le publiczne. Dekret rozszerza istniejący już obowiązek świadczeń w naturze na szereg ważnych dla rozwoju gospodarki narodowej prac w dziedzinie budowy i konserwacji sieci kornunikacyj nej, urządzeń wodno-melioracyjnych, kulturalno - oświato wych, zdrowotnych i innych. Dekret ustala również wysokość tych świadczeń, Sejm jednomyślnie dekret zatwierdził. Sprawozdanie Komisji Rolni etwa i Reform Rolnych o dekrecie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 września 1951 roku o ochronie i uregulo waniu własności osadniczych gospodarstw chłopskich na ob szárze Ziem Odzyskanych — złożył pos. Reczek (PZPR). Mówca podkreślił, że dekret ten daje podstawę do uregulo wania własności gospodarstw osadniczych na Ziemiach Zachodnich, co przyczyni się do dalszego rozwoju rolnictwa na tych terenach. Dekret jest wy razem całkowitej stabilizacji osadnictwa na Ziemiach Zachodnich. Poseł sprawozdawca oświad czył, że pierwszy okres zagospo darowania Ziem Zachodnich, trwający do 1946 roku, cechowała żywioiowość. Omawiany obecnie dekret przyczyni się w wielkim stopniu do utrwalę nia porządku prawnego na Zie miach Zachodnich i przyjęty został z pełnym zadowoleniem przez masy chłopskie. W dyskusji nad sprawozdaniem zabrał głos pos. Szczęśniak (PZPR). Wskazał on. że omawiany obecnie dekret pro stuje poprzednie błędy, które były wynikiem przede wszystkim dywersyjnej polityki Mikołajczyka. O celowości dekre tu świadczy olbrzymie zainteresowanie, z jakim powitali jego ogłoszenie chłopi na Ziemiach Zachodnich. Mówca oświadczył, że Klub Poselski PZPR głosować będzie za zatwierdzeniem dekretu. Pos, Kołodziejczyk (ZSL) podkreślił doniosłe znaczenie polityczne i gospodarcze referowanego dekretu. Dotychczasowy nieregulowany ostatecznie stan prawny gospodarstw na Ziemiach Odzyskanych umożliwiał w niektórych wypadkach łamanie praworządności ludowej przez wroga klasowego, podjudzanego antypolską propagandą imperialistów, pragnących podważyć zaufanie naszego .narodu do trwałości granic polskich na zachodzie. Klub poselski ZSL — oświadczył pos. Kołodziejczyk — glosować będzie za zatwier dzeniem dekretu. W imieniu Klubu Katolicgo Kat.-Spół. przemawiał pos. Bocheński. Powiedział on m. in., że dekret usuwa ostatnie ślady odrębności Ziem Zachód nich. Ma to szczególnie wielkie znaczenie w obliczu wzmo żonych knowań obozu imperia listycznego, gotującego zamach na pokój. Pos. Bocheński poa kreślił, że katolików polskich szczególnie oburza udział katolików niemieckich z biskupami na czele w przymierzu zachodnio - niemieckiego nacjonalizmu i rewizjonizmu z amerykańskimi i angielskimi imperialistami. Katolicy oolscy piętnują wszystkie próby zamachu na pokój i nienaruszalność naszych granic. W imieniu Klubu Kotolicko-Społecznego pos. Bocheński oświadczył, że głosować będzie za zatwierdzeniem dekretu . W głosowaniu dekret został zatwierdzony przez Sejm jednomyślnie. W ostatnich punktach porządku dziennego Sejm rozpa trzył sprawozdanie Komisji Prawniczej i Regulaminowej o wnioskach generalnego pro kuratora Rzeczypospolitej Pol skiej w sprawie udzielenia przez Sejm zezwoleń na prze prowadzenia postępowania karnego przeciwko posłom Ma rianowi Spyćhalskiemu i Wła dysławowi Gomułce. Wnioski te organa prokuratury złożyły w związku z wymierzoną prze ciwko ustrojowi Polski Ludowej działalnością wymienionych posłów, ujawnioną m. in. w toku procesu Tatara i innych. Sejm Ustawodawczy zgodnie z wnioskami komisji zezwolił na przeprowadzenie po stępowania karnego przeciwko posłom Spychalskiemu i Gomułce. Na t.ym porządek dzienny zo stał wyczerpany. O terminie następnego posiedzenia nastąpią oddzielne zawiadomienia. 13 milionów Niemców w Trizonli żąda zaprzestania remiliłaryzacii Niemiec zachodnich Częściowe wyniki referendum ludowego BERLIN, środa W depeszy z Duesseldorfu agencja ADN donosi, że we wtorek wieczorem obliczono dalsze częściowe wyniki referendum ludowego przeciwko remilitaryzacji Niemiec zachodnich. Spośród 13,884 uczę stników glosowania —s 13.144 głosowało przeciwko remiłitaryzacji i na rzecz rychłego zawarcia traktatu pokojowego. Zaledwie 234 osoby wypowiedziały się za remilitaryzacją, a 506 powstrzymało się od wyrażenia swej opinii. W poszczególnych miejscowościach zanotowano znów 100-procentowe głosowanie przeciwko remi litaryzacji, jak np, we wsi — Buerchau (Schwarzwald) gdzie wypowiedzieli się przeciwko re militaryzacji wszyscy uczestni cy głosowania w liczbie 700, oraz w fabryce obuwia w Augsburgu, gdzie przeciwko remilitaryzacji glosowało jednomyślnie 900 robotników. Zarząd główny liberalno-demokratycznej partii Niemiec (LPD) na posiedzeniu odbytym 27 bm. uchwalił rezolucję, w której wzywa wszystkie postępowe, demokratyczna siły w Niemczech zachodnich, aby w poczuciu odpowiedzialności za losy kraju zażądały od Bundestagu w Bonn niezwłocznego przyjęcia propozycji Izby Ludowej NRD w sprawie zwołania narady ogólno-niemieckiej. Agencja ADN donosi, że w Duisburgu odbyła się potężna manifestacja pokojowa z udziałem 10 tysięcy osób. Po przemówieniach uchwalono jednomyślnie rezolucję, która głosi m. in.: Zdając sobie sprawę z naszej odpowiedzialności stwierdzamy, że jedynie drogą współ nej narady z naszymi braćmi z Niemieckiej Republiki Demokratycznej zapewnimy pokój naszemu narodowi. Wyroki na chuliganów Sądy i komisje specjalne surowo karzą wszelkie wybry ki chuligańskie. Sprawcy tych wykroczeń, w większości wy' padków młodzi nigdzie nie pracujący ludzie, marnotrawią czas na pijaństwa i wywo łują awantury w miejscach publicznych. Dnia 29 ub. m. Delegatura Ko misji Specjalnej w Warszawie skierowaia na dwa lata do obozu pracy Stanisława Hirsza. Hirsz awanturował się po pija nemu, wywołując publiczne zgorszenie, zaczepiając i znieważając przechodniów. Również obelżywie zachował się on w stosunku do interweniującego milicjanta. Komisja Specjalna rozpatrzyła również sprawę braci Tadeusza i Kazimierza Pachul skich. Obydwaj oskarżeni, w czasie bójki wywołanej po pijanemu w hotelu robotniczym przy ulicy Jagiellońskiej, zranili nożami przodowników pra cy Studzińskiego i Tolaka. — Komisja Specjalna skazała- Tadeusza Pachulskiego na 2 lata obozu pracy, a Kazimierza Pachulskiego na półtora roku obozu pracy. Sąd Powiatowy w Warszawie Praga-Póinoc skazał na półtora roku więzienia Edmun da Miastowskiego. Miastowski wszczął w tramwaju bijaty kę i znieważył interweniuiace eq milicjanta. Bezowocne maskowanie Bazy 1 frazy LWoh«o*r) Egipt złoży w ONZ skargę przeciwko W. Brytanii Ochotnicy z „Korpusu Wyzwolenia'* uniemożliwiają dostawy dla wojsk brytyjskich KAIR, środa. Jak donoszą z Kairu, tygodnik „El Gamhour El Mysri“ po wołując się na źródła miarodajne podaje, że na ostatnim posiedzeniu Rady Ministrów po stanowiono złożyć w ONZ skar gę przeciwko Wielkiej Brytanii. Sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ, która zbiera się 6. 11 w Paryżu przedstawione będą dokumenty dotyczące zbrodni dokonanych przez wojska angielskie w strefie Kanału Sues kiego, zbrodni wobec ludności cywilnej, kobiet, dzieci i starców. Rada Ministrów postanowiła zwrócić się do ONZ z apelem o uchwalenie rezolucji domagającej się ewakuacji wszystkich wojsk brytyjskich z Egiptu i Sudanu. * * Agencja TASS donosi z Kairu: Dziennik egipski „Al Ahram“ zwraca uwagę na gorącz kową działalność przedstawicieli dyplomatycznych Stanów Zjednoczonych, Anglii, Francji i Turcji w krajach arabskich. Usiłują oni wymóc na rządach Syrii, Iraku, Jordanii i Libanu zgodę na poparcie planów utworzenia tzw. „wspólnej obrony Bliskiego Wschodu“. Plan ten, pisze „Al Ahram“, jest projektem na wskroś imperialistycznym i jego celem Jest rozpętanie wojny a nie „utrwalenie“ pokoju. Anglia i inne kraje zachodnie oraz Turcja chcą uczynić z Egiptu i z państw Bliskiego Wschodu bazę wypadową dla agresji przeciwko krajom demokratycznym. A Prasa egipska donosi, że sytuacja w strefie Kanału Sueskiego staje się coraz bardziej napięta. W poniedziałek zanotowano wzmożoną aktywność wojsk angielskich na lotnisku w Fai dzie. Na lotnisku wylądowało wiele nowych bombowców. — Przybyły również znaczne po silki brytyjskie w pełnym rynsztunku bojowym. Jak donosi prasa, oddziały egipskiego „korpusu wyzwolę nia“ zorganizowane przez lud ność, rozpoczęły już swą działalność w strefie Kanału Sueskiego .wystawiając posterun ki na wszystkich drogach, wio dących do angielskich obozów wojennych, w szczególności zaś na drodze łączącej miasto Zagazig z Ismailią. Jak podaje agencja AFP, sza reg partii politycznych w Sudanie utworzyło front narodowy, który walczyć będzie o wypędzenie Anglików z kraju oraz o połączenie Sudanu z Egiptem. Front narodowy zamierza utworzyć w większych miastach Sudanu specjalne komitety działania oraz wysłać’ swych przedstawicieli do Paryża na sesję ONZ w celu przed stawienia postulatów ludności Sudanu. Uregulowaliśmy w 100 procentach zobowiązania finansowe wobec Państwa zameldowali chłopi powiatu Tarnowskie Góry Przywileje powiatów, które wykonały już w 90 proc. plan sprzedaży zboża i tym samym zwolnione zostały od miarek i odsypów, stają się dla chłopów innych powiatów bodźcem do przyspieszenia sprzedaży ziarna Państwu. W woj. katowickim idąc za przykładem pow. zawierciańskiego, tamogórskiego i bielskiego, mało i średniorolni chłopi coraz wydajniej zwiększają odstawy zbożowe. Według danych z dnia 30 ub. m. powiat Będzin roczny plan skupu zboża \yykonai w 97 procentach, powiat Rybnik w 94,5 procentu, pow. Cieszyn w 93,1 proc. Powiaty te w naj bliższych dniach będą zwolnione od miarek i odsypów. Pomimo wykonania planu skupu ziemniaków przez woj. katowickie, chłopi, którzy dotąd nie wywiązali się ze swych obowiązków, masowo odstawiają ziemniaki na punkty skupu. Powiat rybnicki do dn. 29 ub. m. roczny plan skupu ziemniaków jadalnych niekon traktowanych wykonał w 402 proc. Pozostałe powiaty również wysoko przekroczyły przy padające na nich plany. Rażący wyjątek stanowi w tym wypadku powiat lubliniecki, który nie potrafił dotąd zrealizować zaplanowanych odstaw i wlecze się na szarym końcu ze swymi 86,2 proc. wykonania planu. Do dnia 30 ub. m. spłatę podatku gruntowego i FOR zakończył w 100 proc. powiat tarnogórski. Powiat bielski, który również wykonał plan podatkowy uregulował FOR w 90 proc. Do powiatów najbardziej opornych w spłacaniu należności należy powiat częstochowski, który również i w innych akcjach pozostaje w tyle. (zs) Uwaga wykładowcy kursów II stopnia W bieżącym tygodniu wskazówki metodyczne dla wykładowców kursów partyjnych nadawane będą przez radio w piątek o godz. 17,45 w programie drugim i w niedzielę o godz. 9,10 w programie pierw szym (zamiast w sobotę o godz. 17,15). W następnych tygodniach au dycje radiowe dla wykładowców kursów partyjnych nadawane będą w piątki o godz. 21,50 w programie dni gira i w niedzielę o godz. 9,10 w programie pierwszym. Wydział Szkolenia Partyjnego KC Ludność francuska nie chce antyradzieckich filmów PARYŻ, środa. Dziennik „L‘Humanite" podaje, że wyświetlenie w Loos (departament Nord) filmu antyradzieckiego, skleconego w USA według scenariusza francuskiego pisarza reakcyjnego Sartre‘a wywołało gwałtowny protest społeczeństwa. W czasie pierwszego seansu tego filmu, do głębi oburzona publiczność opuściła salę kinową, śpiewając Marsyliankę. Do mera miasta i dyrektora kina udała się delegacja społeczeństwa z trzema radnymi na czele, żądając zdjęcia z ekranu oszczerczego filmu. W wyniku tych protestów film został w tym samym dniu zdjęty z ekranu. Do czego prowadzi „opieka" USA nad hitlerowcami Ramek® dcmaęa się oddania pod sąd zamachów có w na... Hitlera Dziennik „Humanite“ donosi, że b. generał hitlerowski Ramcke, kat Brestu, zwolniony ostatnio przez rząd francuski, przedstawił na konferencji prasowej, w której uczestniczyli b. generałowie i oficerowie Wehrmachtu, swój pro gram remilitaryzacji Niemiec. Ramcke stwierdził m. in., że zgodnie z tym programem siły zbrojne Niemiec zachodnich nie powinny podlegać żad wm ograniczeniom ani pod względem liczebności, ani uzbrojenia. Cały Wehrmacht, nie wyłączając generałów i ofi cerów, winien zostać w pełni zrehabilitowany. Ramcke żąda natychmiastowego zwolnienia generałów i oficerów b. armii hitlerowskiej, odbywających kary więzienia za zbrodnie popełnione w czasie wojny. Domaga się on również oddania pod sąd „za zdradę“ tych, którzy uczestniczyli w spisku generałów przeciwko Hitlerowi 20 lipca 1944 roku Ramcke jest zdania, że władze w Niemczech zachodnich należy przekazać „siłom narodowym“, które znajdują się obecnie w szeregach partii faszystowskiej». XIV lista nagród dla zwycięzców w konkursie „Trybuny Robotniczej" „Czy znasz Związek Radziecki“ Huta „Pokój” — radioodbiornik, Zakłady Przem. Bawełn. Bielsko — czapka i rękawiczki, Bielsko-Bialska Spółdzielnia Spożywców — dwie teczki skórzane, Gminna Spółdzielnia Samop. Chłop. Czecbówice- Zabrzeg — żelazko elektryczne 1 grzejnik elektryczny, ZZNP Bielsko- Biała — ilustr. wyd. „Pana Tadeusza", „Sztuka Szklana" Bielsko — teczka skórzana, Gminna Spółdz. „Samop Chłop.” Strumień — biblioteczka, Spółdz. Przem. Artyst. 1 Lud. Cieszyn — szachy i kasetka inkrustowana, Zakł. Wytw. Silników Ełektr. M-2 Cieszyn — książki, ■Zw. Branż. Włók Odzież. Chorzów — ilustr. wyd. „Pana Tadeusza” i biblioteczka marksistowska, „Motozbyt" Mysłowice — rower, Woj. Odlewnia Żeliwa Wodzisław — płaskorzeźba, Zarząd Miejski ZMP Zabrze — biblioteczka. Cenne nagrody zadeklarowały także instytucje: Zjedn. Bud. Miejskiego Bielsko, Koło TPPR przy „Befamie" Bielsko, Spółdz. Malarzy 1 Pokostników Bielsko, Gminna Spółdz. Samop. Chłop. Rudzica, Zakł. Przem. Wełn. im. Gawlika, kop. „Radzionków”, Prezydium MRN ^rzeziny SI., kop. „Bobrek”, Spółdz. Pracy Chemików Bytom, kop. „Michał”, Cieszyńska Spółdz. Przetworów Mięsnych, Państw. Centrala Drzewna Cieszyn, Cieszyńskie Zakł. Teren. Przem. Bud., Zakłady Koksochemiczne „Hajduki”, huta „Zygmunt”, Spółdzielnia Mieszkaniowa Chorzów-Batory, Spółdz. Pracy Kop. Użyteczn. Częstochowa, TPPR oddział Gliwice, Rada Zakładowa Centr. Żarz. Syntezy Chemicznej Gliwice, Fabryka Kawy Siod. Gliwice, Spółdz. Pracy „Zjednoczenie" Gliwice, Kat. Zjednoczenie Wodno-Inź. Goczałkowice, Zw. Spółdz. Spożywców Katowice, Rzemieślnicza Spółdzielnia Pracy Metal. Katowice, Zw Zawód Prac. Biur. i Handlowych Rybnik, Spółdzielnia Pracy Kobiet Pszczyna, Samopomoc Chłopska Rybnik, Prezydium PRN Będzin, kop. „Klimontów”, Spółdz. Rem.-Konserw. Zabrze, Zakł. Gazów Zabrze, kop. „Zabrze-Wschód”.