Tükör, 1934 (2. évfolyam, 6-12. szám)
1934-06-01 / 6. szám
Mit kezdjen az ember a vasárnappal? Békében, de még tíz-tizenöt évvel ezelőtt is száz ember százféle választ adott volna. Ma ott tartunk, hogy erre a kérdésre száz közül legalább ötvenen, de leggyakrabban hetvenöten a világ legtermészetesebb hangján felelik : «Hát természetesen, weekendezek!» Egészen fantasztikus, hogy milyen villámgyorsan mekkora területeket hódított meg a weekend-mozgalom az egész földgömbön. A weekend, amely gyorsabban terjedt el, mint a cserkészet és általánosabban, mint a bridzs, a társadalom keresztmetszetének minden rétegében toborozza híveit. A fashionable felső tízezer, amely azelőtt boldogtalan volt, ha az évet nem úgy töltötte el, hogy januárban Egyiptomban, februárban St. Moritzban, márciusban a Riviérán, áprilisban Deauvilleban szórakozott, a nyári hónapokat a Lidón, Cowesban és Dinardban, az őszt és a telet világmetropólisok high seasonjaiban mulatta át, ez a réteg ma már tulajdonképpen csak felső négyszázra zsugorodott össze Európaszerte és a globetrotting helyett áttért a weekendezésre. Persze, olyan stílusban, amely büdzséjéhez még ma is méltó. A haute volée weekendje mellett azonban van polgári és kispolgári,tömeg-weekend is. Az elmúlt esztendők tapasztalata igazolja, hogy a weekendezés nem múló divat, hanem szükséglet, életrendszer, amely egyre hatalmasabb méretekben terjed el. Hogy csak egészen egyszerű kis példát említsünk : maga a weekend szó is diadalmasan bevonult a legszélesebb néprétegek szókincsébe, sőt bizonyos kereskedelmi vonatkozásokban már egyenesen jelzőként használják. Mindenfelé látunk például hirdetéseket üzletekben : weekend-táska, weekend-kolbász, weekendrádió, weekend-bútor. De nemcsak kommerciális értelemben, hanem egyéb vonatkozásokban is, mint például: weekend-partner, weekend-vonat, weekendtelep, weekend-flört. Vegyük csak egyszer szemügyre, milyen a magyarországi weekend-kirándulás. Először is kell hozzá egy weekend-ház vagy egy sátor, amelynek beszerzése, megvásárlása sokszor bizony hosszú hónapok szorgos és takarékos buzgólkodásának az eredménye, millió magasröptű terv, kacsalábon forgó várkastélyok, szivárványpaloták és szappanbuborék-álmok után megszületik a házikó, a bungalow, a buen retiro, a tulajdonos büszkesége, a család öröme, gyermekek paradicsoma még akkor is, ha ez a csodalak egysortéglás, primitív kis Fotó Faludi Sándor