Tükör, 1964. október-december (1. évfolyam, 28-39. szám)

1964-10-13 / 28. szám

LEVELEK A IZOMETRIA (Megjelent a 24. számban) Ci­kkük nagyon megnyer­te a tetszésünket. Elhatá­roztuk, hogy vasakarattal mi is elkezdjük a gyakorla­tokat. A tervünk azonban terv maradt, mert a sport­boltokban közölték, hogy gumikötelet csak nagy té­telben és csak sportegyesü- ÁDÁM KEMÉNYKALAPBAN (Megjelent a 26. számban) A közmondások azokat az életigazságokat fejezik ki, amelyeket mindenki ismer, de senki sem tart meg. Mi­óta megállapítottuk, hogy nem a ruha teszi az embert, egy fokkal még többet fog­lalkozunk a divattal. Sőt, ha napi- és hetilapjainkba, vagy a televízió program­jaira vetünk futó pillantást, olykor az az érzésünk, hogy nem is egy fokkal... Úgy gondolom azért, mert manapság a divatos öltözék egyre szélesebb társadalmi rétegek számára, s mindkét nem számára, gyakorlatilag is elérhető. Igaz, az ala­csony életszínvonalon élő, elnyomott osztályok tagjai­nál sajátos módon, már ko­rábban sem találhattunk ebben különbséget. Férfiak­tól és nőktől egyaránt tá­vol állt a divatos öltözködés gondja és gyakorlata. Ám a viszonylag már tehetőseb­beknél, ahol a nők a fér­fiak gazdasági függőségé­ben éltek, a nőnek, mint a leteknek adnak el. (A leg­kisebb tétel 5 kg.) Nagyon kérjük önöket, ha tudnak olyan üzletet, ahol hajlandók 2X240 cm gumi­kötelet eladni, szíveskedje­nek ezt közölni velünk. VERES FERENC Budapest XIII.. Váci út 34 gyönyör tárgyának és díszí­tő kelléknek, ura biztosítot­ta a divatos öltözködés anyagi fedezetét, miközben - ritka kivételektől este-KISSZEMÉLYZETIS SZOBAHALLOST KERESEK (Megjelent a 27. számban) Hazánkban­­ a lakbér aránytalanul csekély. A fürdőszoba nélküli lakások­ban a havibér általában 100 forint alatt van. Ezért a pénzért nem kívánható, hogy a HKI korszerűsítse, fürdőszobával lássa el a bérleményt. Javaslatom az, hogy a fő­városban található fürdő­szoba nélküli lakásokat­­térképezzék fel­, és mű­szaki emberek állapítsák meg, hol van lehetőség für­dőszoba létesítésére. Ennek a költségét részben a lakó­val lehetne megfizettetni kiütve — maga alig törő­dött a divattal. A nőknél a sikkes öltözködés volt a di­vat, a férfiaknál a pénzke­resés divatja volt a sikk. A gazdasági és társadal­mi változások nyomán a férfiak érdeklődése is meg­nőtt a divat iránt. A nők széles körű egyenjogúsítása mellett, e szűk körben, a férfiak egyenjogúsításáról beszélhetünk Olyannyira, hogy ezt a jelenséget sokan a divat újdonságai iránt el­sősorban fogékony fiatal férfinemzedék elnőiesedésé­nek, elpuhulásának egyik jeleként emlegetik. Pedig az, hogy a gyengébb nem­hez hasonló gondossággal öltözködnek, semmiképpen sem kárhoztatható. A tre­­hányság, ápolatlanság, s az avittság nem a férfiasság jele. Még csak nem is a túl­zott elfoglaltságé­s a nagy (ha igényt tart a fürdőszo­bára), részben pedig hitel­ből lehetne biztosítani. Hoz­závetőleges számítás szerint konyhából vagy éléskamrá­ból fürdőszoba kialakítása, berendezéssel együtt 10—20 ezer forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy a lakás értéke is legalább ennyivel emel­kedik. Lényeges azonban, hogy gondoskodjanak az illetéke­sek megfelelő mennyiségű fürdőkádról és csóról is! FALUSI ANDRÁS építészmérnök Bp., Rudas László utca elmemunkából származó szórakozottságé, hanem többnyire a tartásnélkülisé­gé, a belső fegyelmezetlen­ségé, vagy esetleg a konzer­vativizmusé. A végletek ismert talál­kozása folytán az is előfor­dul, hogy a rikítóan új öl­tözködési mód egyaránt le­néz a külvilág, az emberek lebecsülésének, valamint a mindenáron feltűnéskeltés­nek az eszköze. Ez utóbbira különösen azok hajlamosak, akik igazi értékek (életcé­lok, kellő türelem, kitartás, felkészültség­ híján, más­ként, mint a divat külsőd­leges, könnyen hozzáférhető megnyilvánulásaival, képte­lenek magukra felhívni a figyelmet. S ekkor valóban találkozunk olyan kirívó színekkel, formákkal, ame­lyeket­­kifejezetten nőiesnek ítélhetünk. Meg vagyok győződve az öltözködés és az ember sze­mélyisége, ízlésvilága kö­zötti összefüggésről, s ezért igazabb az idézett közmon­dás fordítottja: nem a ruha teszi az embert, sokkal in­kább az ember a ruhát. Ép­pen ez gátol a divatos öl­tözködés álta­lános szabálya kimondásában, kivéve azt a szabályt, hogy az öl­tözködés ízlésessége az egyén alkati sajátosságai­nak és jellemének függvé­nye. A divat és az ízlés ugyan kölcsönösen befolyá­solják egymást, de ez nem jelenti, hogy a divatos mindig azonos a jóízlésűvel. A divat intézményessége, amit a képes hetilapok és a televízió nagy szuggeszti­­vitással propagálnak, ma­gában hordja a­­modern­­uniformizá­ltság veszélyét. Ez pedig több mint ízléste­len. A megoldás természe­tesen nem a korszerű reklá­mozás elleni haszontalan harcban, nem is egyes öl­tözködési cikkek eltiltásá­ban (öltözködési cikken va­lóban öltözködési és nem vetkőzési cikket értek), ha­nem a széles körű ízlés ne­velésben van. A modern tömegkommu­nikációs eszközök által tol­mácsolt, divatkínálta szá­mos lehetőség és a jóízlés közötti helyes viszonyt a korszerű öltözködésben va­ló tájékozottság és az igé­nyes válogatni tudás együt­tese teremti meg. Ezek a je­gyek az elegáns ember sa­játjai. ő nem a divatot, ha­nem a jóízlést követi, s ezért öltözködése sohasem nevetséges. És nem is rikí­tó, s nem is elavult, mert amit kiválaszt és ahogyan viseli, az illik hozzá, össz­­hangban van egyénisége legjobb tulajdonságaival. Ebben az értelemben az igazi jólöltetöttség az intel­ligencia és az önismeret visszfénye. H. KOVÁCS ÉVA Budapest Megnyílt az ország legnagyobb ABC-áruháza az Üllői úti lakótelepen. A vásárlók gyors és higiénikus kiszolgálása érdekében a több mint 1600 négyzetméter alapterületű áruházát teljesen gépesítették. A nálunk ABC-áruháznak nevezett „szupermarket”-ben, az élelmiszereken kívül, a leggyakrabban vásá­rolt iparcikkek is megtalálhatók. (Kotnyek Antal felv.) 2 . KÉPES POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP FŐSZERKESZTŐ: BOGNÁR KÁROLY H. FŐSZERKESZTŐ: KOVÁCS JUDIT MŰVÉSZETI SZERKESZTŐ: PELBÁRT OSZKÁR OLVASÓ SZERKESZTŐ: MAJOR OTTÓ HAZAI TUDÓSÍTÁSOK: BALOG JÁNOS KÜLFÖLDI RIPORTÁZS: TARJÁN IMRE KULTURÁLIS ÉLET: VÁRKONYI ISTVÁN SPORT: LUKÁCS LÁSZLÓ FOTOFŐMUNKATÁRS: REISMANN JÁNOS KARIKATÚRA: KAJÁN SZERKESZTŐSÉG: BUDAPEST VIK­. GYULAI PÁL U. 14. TELEFON: 343-100. 142-220 POSTAFIÓK: BUDAPEST 8, PF 56. KIADJA: A HÍRLAPKIADÓ VÁLLALAT FELELŐS KIADÓ: CSOLLÁNY FERENC TERJESZTI: A POSTA KÖZPONTI HÍRLAP IRODA ELŐFIZETÉSI DÍJ: EGY HÓNAPRA 16.— FORINT NEGYEDÉVRE 48,— FORINT EGY ÉVRE 192,— FORINT ELŐFIZETHETŐ MINDEN POSTAHIVATALBAN ÉS A KÉZBESÍTŐKNÉL 644217 ATHENAEUM NYOMDA ROTÁCIÓS MÉLYNYOMÁSA FELELŐS VEZETŐ: SOPRONI BÉLA IGAZGATÓ INDEX 28517 A címlapon: Bábolnán... (Alapfy Attila felv.) Riport a 23., 24., 25. oldalon A hátlapon: ősz a Szajna partján (Reismann János felv.) Riport a 8., 9., 10. oldalon

Next