Tükör, 1965. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1965-01-05 / 1. szám

Férfiak között MÁR FÉL ÉV IS eltelhetett, hogy nem találkoztunk, amikor­­hallot­tam, hogy eltűnt Budapestről. Azt mondták, valahol Borsodban építésvezető. Ezen nem lepődtem meg, mivel sohase gondoltam róla, hogy kinéz egy nyugdíjas állást, és ott öregszik meg. Ismét elmúlt vagy másfél esz­tendő, amikor levelet kaptam tőle, Losonczi Imrétől: „ ... Két év nagy idő, sok a történés, évente századokat élsz gyarló földi ember és szidod a förtelmes gyorsaságot, amit már háborgó agyaddal sem érsz utol. Építek, építtetek és küzdök az alkohol és lustaság áradatá­val. Emberi dolgok, akárcsak Pesten, pedig itt van a vadon ... Élek a hegyekben, együtt az emberekkel, a rosszakkal, az összessel, pedig mind jó, csak meg kell találni, hogy hol. Szidjuk és ütjük egymást, mert ebben a nagy huzavoná­ban mi vagyunk a kocsi, mi va­gyunk a ló, a kerék, az ostor. És gurulunk, nyikorgunk, fe­szítjük a gyeplőt. Zuhog az os­tor, amit öntestünkre verünk, mert megyünk és megyünk fel­tartóztathatatlanul. Ezt még egyszer le kell írni, tagolom: fel-tar-tóz-tat-ha-tat-la-nul. Szép itt és rossz, jó itt és el­viselhetetlen. De nőnek a falak, és ahol teg­nap még szabadon élt a madár, ma az ácsok és kőművesek za­jának rabja lett. Elküldöttük a csendet és itt a nagy robaj ... Na aztán most olvasd ki, mit akartam mondani, ha eltalálod , tiéd a levél... Egyébként itt épül a lázbérci sokmillió köbméteres víztároló és vízmű. Pontos helye az egri 215 műúton a 42,1 km kőnél, két hegy között a völgyben. . .” A 42,1-es kilométerkőnél lelé­pünk a teherautóról. — Hát itt vagyunk — mondja Losonczi Imre. — Ez Lázbérc. A nehéz agyag­sárban emberek és gépek csúszkálnak. Havas eső esik. Ha óvni akarod a hangula­todat, nem nézel a földre . .., föl­nézel a szelídhajlatú, behavazott hegyoldalakra. Tehát magasra tar­tod a fejed. Így ugyan megeshet, hogy kinyúlsz a sárban. Az építésvezető lakószobája. Ki­csiny, betonpadlós helyiség. Vas­ágy, pokróccal terítve, vasszek­rény, egy asztal, egy kályha. Megérkezett a főnök, jönnek az emberek. A rosszak, az összes, akik mind jók, csak meg kell ta­lálni, hogy hol. Nevek, számok, ügyek. Azután elszállingóznak.­­— Láttad azt az idősebb, testes embert? Mit gondolsz, ki volt azelőtt? — Gazdag paraszt. — Bányabárónak nevezték ezen a környéken, övék volt az itteni bánya. — És itt? — Itt gondnokféle. Lelkiisme­retes. Egyszer elmondta nekem, hogy az ötvenes években, amikor boltvezető volt, beállított hozzá az egyik hivatali ember: „Adj gyor­san ezer forintot. Becsületbeli adósság. Reggel hozom.” Soha nem hozta vissza. Ellenben ami­kor megunta a zaklatást, egysze­riben jött az ellenőrzés, és kimu­tatták a „bányabáró”-boltos hiá­nyát ... így volt pontosan? Vagy talán nem? Az idő sok mindent eltemet. És a nehéz sár egyformán ragad itt Szegedi Tibor, a legjobb ácsbrigád vezetője és a volt bányabáró gu­micsizmájára. Este. A vezető emberek munka­­megbeszélése. Nem terjeng enyhe kávéillat, nem dugja be a fejét az aggodalmas titkárnő. Nyikorgó székek, ócska íróasztalok, sáros csizmák. Csőfektetésről folyik a vita. Itt, a tett színhelyén, kevesebb jut diplomáciai sakkhúzásokra, na­gyobb szerepet kap a közvetlen gondolat. Ha nem is tűnik el, de lejebb csúszik a sisakrostély, köz­vetlenebbül előtűnnek az arcok. MÁSNAP érdekes igazán. Amikor végigmegyünk Losonczival Láz­­­­bérctől Putnokig a munkahelye­ken, és viszontlátjuk a tegnap esti megbeszélés résztvevőit. Bokor Dezső munkavezető: csöndes, nyugodt ember. Nem kel­tett különösebb feltűnést a meg­beszélésen. A generátorház és az iroda-laboratórium építkezés hi­deg, széljárta zugaiban azonban otthon van. Mindent megnéz, megtapogat, megmutat, örül a va­kolatlan falaknak. Ba András szerepelt tegnap este a legtöbbet. Tavaly végzett mér­nök. Heves, vitázó kedvű, beleme­­nős. A terepen mindkét elgondo­lásáról kiderül, hogy hibás. Még a helyszínen is védi az iga­zát, pedig itt már nem a főnök ér­vei, hanem a tények vitáznak vele. Figyelem Losonczit, mikor tor­kolja már le. De nem, szinte ész­revétlenül egyeznek meg, hogy azt kell csinálni, ami ésszerű. — Én negyvenhat vagyok, ő hu­szonnégy — mondja Losonczi, amikor továbbmegyünk —, értel­metlen lenne megharagudni rá. Tudod, mikor lennék dühös? Ha lusta volna. De nem az. Állandóan járja a munkahelyeket. Mozog. Jár a lába és az agya is. A többit meg­hozza a gyakorlat. Putnok előtt néhány kilométer­rel ismét megállunk. Az országút mellett húzódik az árok, amelybe a vízvezető csöveket fektetik. Pa­latin László munkavezető egy munkással együtt bent az árok­ban. Harminc körüli, szilárd em­bernek tetszik. Az este is megfon­toltan, erősen beszélt. A főnök sze­rint a legjobban ismeri az embe­reit. Aznap reggel már legyalogolt tizennégy kilométert. Az árok al­ján, vízben áll. A csővel baj van. A család messze. Arcán azonban nincs nyoma fásultságnak. Aztán beérünk Putnokra. Jobb­ra az első utca végig felásva. Az árokban csövek. Az árok mentén egy fiatal munkás és egy idős munkavezető. Bent, az építésveze­tőségen, kedves humorával tűnt ki. Afféle tréfamester. Most áll az árok mentén. Oldalán táska bil­leg. — Mi újság? — ugrik le a ko­csiról Losonczi. — Semmi. — Hogyhogy? — Nem jöttek. (A lefektetett csövek nyomás­próbájáról van szó.) — Mióta vár? — Reggel hét óta. — Most negyed három. Nem ju­tott eszébe, hogy szóljon? — Nem akartam elmenni... hátha közben jönnek ... — Reggel héttől mostanáig? — Fellöki a kucsmát a feje búbjára. — Csak tehetetlen emberek ne lennének. Képes hét óra hosszat ácsorogni egy árok mellett... Mondja, arról nem hallott, hogy közben a telefont is feltalálták ... Lépjen fel a kocsira ... Losonczi azonnalra hívja a nyo­máspróbát végző vállalat főmér­nökét. Már késő. Mindenki el­ment. Ha fél órával előbb telefo­nálnak. Majd csak holnap reggel mennek ki az emberek. — Látja, ennyi lett volna az egész. Most ugrott egy nap. Úgy látszik, a móka egymagá­ban még nem termelőeszköz ... A KÖVETKEZŐ NAP délelőttjén sorra érkeznek az irodára a kü­lönböző fajtájú és rangú ellen­őrök, instruktorok a különböző 40

Next