Tükör, 1969. július-szeptember (6. évfolyam, 26-39. szám)

1969-07-01 / 26. szám

LEVELEK KARTHÁGÓI KÉPEK (Megjelent a 22. számban) A szép felvételek mellé pon­tatlan adatok kerültek. A punok valóban három­szor csaptak össze Rómá­val, csakhogy az első i. e. 264—241-ig tartó háború nem pun, hanem római győ­zelemmel ért véget. E há­ború eredményeként gazda­godott Róma Szicília pro­vinciával. Nagy hadisarcot rótt a vesztesre, és az így nem tudott fizetni zsoldo­sainak és ezek egyetlen kardcsapás nélkül átadták Szardínia és Korzika szige­tét az ellenségnek. A második pun háború i. e. 218—201-ig tartott. Kar­thágó, bosszút akart állni. A nagy pun vezér, Hanni­bál jelentős sikereket ért el a háború első szakaszá­ban, átkelt a Pireneusokon és az Alpokon, maga mellé állította a nemrég behódolt gallokat. Kétszer megverte az ellene küldött hadsereget, majd a Trasimenus-tónál. i. e. 217- ben nagy győzelmet aratott. Róma diktátort választott: Fabius Maximus Cuncta­­tort. Melléknevének jelen­téséhez híven kerülte az összecsapást, hogy Róma időt nyerjen a felkészülés­hez. Hannibál folytatta a győzelemsorozatot. Cannae­­nál i. e. 216-ban bekerítette a két konzul vezette római hadsereget és megsemmisí­tette. Fabius Maximus Cunctator Itáliában kerülte az összecsapást, ugyanek­kor expedíciós hadsereget küldött Hispániába a kar­­thágói birtok elfoglalására, és megsemmisítette Észak- Itáliában a Hannibál fel­mentésére küldött pun had­sereget. L. J. Bpest, XX., Mártonffy u. 98. A Tükör a Balatonon, a Balaton a Tükörben Júliusban—augusztusban az ország, legalább fél szem­mel, a Balatonra tekint. Hiába, nincs hozzá fogható természeti kincsünk, ezért mutogatjuk alig titkolt büszkeséggel az idegennek és őrizgetjük önmagunk­nak, ha lehet, egy kiadó­­sabb üdülés, de legalább egy-egy hétvégi kiruccanás erejéig. És miután megkezdődött a nyaralási főszezon, a Tü­kör is kirándult a Balaton­hoz. Munkatársaink egész lapszámra való tapasztala­tot, élményt gyűjtöttek a tó mellett pihenő vagy ott tevékenykedő emberekről, a páratlan parti táj meg­elevenedő történetéről és újdonságairól, a lehetséges, meg csupán áhított bala­toni szórakozásokról és sportokról, továbbá — nép­szerű rovatainkat is a té­ma szolgálatába állítva — a Kirakatnéző, a Horgász­­padon és az Autó-Tükör is a balatoni vásárlás, horgá­szat és autóközlekedés, ki­rándulás iránt érdeklődők­nek nyújt értékes felvilá­gosításokat, tanácsokat. Végül, igen jól használható, színes térkép egészíti ki balatoni számunkat, amely az új hajójáratoktól a vi­torláskölcsönzésig, a bérel­hető kempingszállásoktól a fizető vendéglátásig szá­mos, gyakorlatilag jól hasz­nosítható tudnivalót tartal­maz. Egy hét múlva megjelenő balatoni számunkat tehát ajánljuk minden kedves ol­vasónk figyelmébe. KALAUZ NÉLKÜL Tehát itt a KN. Végre — tegyük hozzá. Mert — remélhetőleg — most már a mai, nagyvá­rosi élet más megoldásra váró problémáira fordíthatjuk azt a figyelmet is, amit az utób­bi hetekben, hónapokban olyannyira lekötött ennek a végtére kikerülhetetlen módszernek a várható bevezetése. És azok a még megol­dandó közlekedési problémák jóval fontosab­bak annál, mint hogy kalauz vagy egy igény­telen kis készülék kezeli a jegyünket... Egy­szóval, bízunk benne, hogy a budapesti köz­lekedés sikerrel megküzd az átállás első ne­hézségeivel, és aztán még nyerünk is vala­mit a változással. Némileg több, forgalomba állítható kocsit, zavartalanabb utasáramlást és így tovább. Persze, legyünk őszinték, tőlünk utasoktól is függ, hogyan válik be — és hogyan válik a javunkra — ez a felnőtt, fegyelmezett közön­ségre szerkesztett forma. Mert — vajon egy­némely jogos aggályunk mellett — nem azért is tanúsítottunk túlzott ragaszkodást az eddig nem éppen elkényeztetett kalauzokhoz, mert megsejtettük: ezentúl kevésbé oszlik meg majd a felelősség az utazás egy és más ne­hézségeiért, fennakadásaiért a közlekedési „közegek” és közöttünk?! Mondjunk hát búcsút a kalauznak és barát­kozzunk meg az állandó felügyelet nélküli utazással. És ha még néhány évig — a fővá­rosi közlekedés gyökeres megreformálásáig — továbbra is elég kényelmetlenül utazunk majd, ne fogjuk a kalauz hiányára. Vegyük tudomásul, hogy ideje lejárt, s alakja — a múló idő érzelmesen szépítő fuvallatától — éppen olyan emlékképpé lesz, mint a fiákere­­ső egykoron. Ámde, illő elégtételül, hadd írjak ide: egy ideig azért még így, bezsúfolódva is, valahogy árvák leszünk a KN-es kocsikban, buszokon. Azután, „kész, mehet”. Indulunk tovább . . . b. j. KÉPES POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP FŐSZERKESZTŐ: VETŐ JÓZSEF H. FŐSZERKESZTŐ: BÁCSKAI LÁSZLÓ MŰVÉSZETI SZERKESZTŐ: PELBÁRT OSZKÁR OLVASÓ SZERKESZTŐ: ZÁGONI FERENC HAZAI TUDÓSÍTÁSOK: BALOG JÁNOS KULTURÁLIS ÉLET: VÁRKONYI ISTVÁN FOTOFŐMUNK­ATÁRS: REISMANN JÁNOS FŐMUNKATÁRS: MAJOR OTTÓ KARIKATÚRA: KAJÁN SZERKESZTŐSÉG: BUDAPEST VIK­., GYULAI PÁL U. 14. TELEFON: 137-660 POSTAFIÓK: BUDAPEST B. PF 6. KIADJA: A HÍRLAPKIADÓ VÁLLALAT FELELŐS KIADÓ: CSOLLÁNY FERENC TERJESZTI A MAGYAR POSTA ELŐFIZETHETŐ BÁRMELY POSTAHIVATALNÁL, A KÉZBESÍTŐKNÉL, A POSTA HÍRLAPÜZLETEIBEN ÉS A POSTA KÖZPONTI HÍRLAP IRODÁNÁL BUDAPEST V.. JÓZSEF NÁDOR TÉR 1 SZ. ELŐFIZETÉSI DÍJ: EGY HÓNAPRA 16,- FORINT NEGYEDÉVRE •48,- FORINT EGY ÉVRE 192,- FORINT 69.1059 ATHENAEUM NYOMDA BUDAPEST ROTÁCIÓS MÉLYNYOMÁS FELELŐS VEZETŐ­SOPRONI BÉLA IGAZGATÓ INDEX 25 817 A címlapon: Pillantás előre­­ a visszapillantó tükörből... Cikkünk a kalauznélküli közlekedésről a 2. oldalon. Fotó: Farkas Tamás A hátlapon: Moór Marianne és Huszti Péter Madách: Az ember tragédiája készülő tv-változatának főszereplői. Cikkünk a 15-16-17. oldalon. Fotó: Bajnógel Imre

Next