Tükör - Új Tükör, 1976. április-június (13. évfolyam, 14-26. szám)

1976-04-06 / 14. szám

jogot mindenkinek ismernie kell, hogy a jog nem ismeré­se nem mentesít senkit a fe­lelősség alól. Éppen ezért az igazi munka e területen a törvények, a jogszabályok megalkotása után kezdődik, azok ismertetését és magya­rázatát folytatnunk kell hosszú ideig. — Állami és társadalmi éle­tünk gyakorlata az állampol­gárok jogi nevelésének szá­mos formáját alakította ki. Ezúttal csak a legfontosabb formákra utalok. A bűnül­döző és igazságszolgáltató hatóságok munkatársai so­kat foglalkoznak jogi neve­léssel. A legeredményesebb jogpropaganda egyébként a kulturált és határozott rend­őri intézkedés, a helyes ügyészi állásfoglalás, a meg­győző és igazságos bírói dön­tés. Ilyen nevelő erőt képvi­selnek a tanácsi szervek döntései is. Igen sokat segít a sajtó, a rádió, a televízió, a könyvkiadás, az osztályfő­nöki óra az iskolákban. Meg­említeném azokat a műso­rokat, amelyek milliókhoz szólnak, mint a Jogi Esetek, a Kék Fény, a Nyitott Bo­­ríték, a közlekedési műso­rok, vagy azokat a kiadvá­nyokat, amelyek mindenki számára könnyen elérhe­tőek, mint például a Házi Jogtanácsadó. Nagyon sokat várunk a szakszervezeti jog­segélyszolgálattól is.­­ A jogi nevelés nem rész­feladat. Az a véleményünk, hogy annak összehangolt folytatása minden párt, szak­­szervezeti, ifjúsági és állami szervezet fontos kötelessége. Párt- és kormányzati vona­lon az elmúlt években több intézkedés látott napvilágot, az állampolgárok jogi neve­lésének erősítésére. E mun­kában kiemelkedő szerepe és felelőssége van a Miniszter­­tanács Tájékoztatási Hivata­lának­ és az Igazságügyi Mi­nisztériumnak, mert közösen felelősek a jogi nevelőmunka állami koordinálásáért. Meg­alakítottuk a Jogpropagandát Koordináló Bizottságot. Erre azért volt szükség, mert nap­jainkban már a jogi felvilá­gosítás és nevelés terén nem annyira a munka mennyi­ségével van gondunk, mint inkább a tervszerűség, a szer­vezettség, a minőség és a ha­tékonyság fokozásával. Jogi felvilágosítást, jogpropagan­dát sok állami és társadalmi szerv végez. Ha ezeket az erő­ket nem koordináljuk meg­felelően, sok felesleges ismét­lés és üresjárat állhat elő, és a lakosság is elveszti érdek­lődését. Néhány évvel ezelőtt egyik parlamenti felszó­lalásában miniszter elv­társ törvényeink közért­hetőségének, nyelvének egyszerűsítése szükséges­ségéről beszélt. Akkor azt mondotta: „Írjuk magyarul törvényein­ket.” Véleménye szerint történt változás ezen a téren? — Igen, történt. Előbbre léptünk, de a változással még távolról sem vagyok megelé­gedve. A fejlődés a törvé­nyek, a törvényerejű rendele­tek „írásánál” jól érzékelhe­tő. Sokkal kevésbé az alacso­nyabb szintű jogszabályok­nál. A jogszabályok közért­hetőségét nemcsak magyar­talan megfogalmazás akadá­lyozza ma meg, hanem a kü­lönböző idegen szavak és a szakmai zsargon használa­ta is. A jogszabályok nyelvi helyességének javítása, a köz­­érthetőség biztosítása érdeké­ben jogszabályszerkesztőink gyakran kérik ki nyelvészek szakvéleményét. Nemrégiben magam is tárgyaltam nyelv­­művelésünk kiváló képvise­lőivel arról, hogy mit kellene tenni a jogszabályok nyelvi tökéletesítése, és általában a hivatali nyelv egyszerűsítése érdekében. A megbeszélésen számos hasznos javaslat me­rült fel. Ezek közül többet remélhetőleg már a közeljö­vőben meg tudunk valósíta­ni.­­ A közérthetőségen kí­vül az állampolgárok és a jogalkalmazó szervek gyako­ri jogos kifogása az is, hogy sok a jogszabály és az egyes jogterületekre, jogintézmé­nyekre vonatkozó jogszabá­lyok nem kellően rendezet­tek. Ez a kifogás nem alapta­lan, hiszen ha csak az el­múlt két esztendő „jogsza­bály-termését” nézzük, a kö­vetkező adatokat kapjuk: az Országgyűlés 9 törvényt, az Elnöki Tanács 25 törvényere­jű rendeletet alkotott, nem számítva ide a nemzetközi szerződések kihirdetéséről rendelkező aktusokat. A Mi­nisztertanács 89 rendeletet hozott. Ugyanekkor napvilá­got látott 472 miniszteri ren­delet, a különféle utasítások száma pedig meghaladta az 1200-at. Igaz, hogy ugyanek­kor sok százra rúg a hatá­lyon kívül helyezett jogsza­bályok száma is, de mégis látható, hogy a panaszok sok tekintetben jogosak.­­ A Minisztertanács az 1974 végén hozott egyik ha­tározata az igazságügyminisz­ter feladatává tette a jogsza­bályok száma alakulásának figyelemmel kísérését abból a szempontból is, hogy az alacsonyabb szintű jogalko­tási tevékenységben jobban kell a „féket” használni, mint eddig tettük. Ez a határozat előírja azt is, hogy a minisz­terek rendszeresen, de leg­alább kétévenként vizsgálják felül az általuk kibocsátott jogszabályokat, és végezzék el a szükséges jogszabályrende­zési feladatokat. Ennek ered­ményéről ez év végén kell első ízben jelentést tennünk a Minisztertanácsnak — mon­dotta végezetül dr. Korom Mihály igazságügyminiszter. GELLÉRI MIKLÓS 4. Verseny közben­­i Harminc előválasztás kö­zül eddig hat-hét zajlott le, de azóta nemcsak izgalma­sabbá, hanem valamivel ta­lán világosabbá is vált az amerikai elnökválasztási küzdelem, mint amilyen a start pillanatában volt. Előretörő és elhulló jelöltek Ami a republikánusokat illeti: ha a szélsőkonzerva­­tív Ronald Reagan itt-ott megszorította is, sőt egyet­len előválasztáson le is győzte a mérsékelten konzervatív Gerald Fordot, mégis az látszik valószí­nűnek minden eddig lezaj­lott esemény és a közvéle­ménykutató intézetek va­lamennyi felmérése nyo­mán, hogy a volt kalifor­niai kormányzó komolyan nem veszélyeztetheti a ha­talmon levő elnök pozíció­ját. Ha csak nem követke­zik be valamilyen csoda (de hát vannak-e egyálta­lán csodák?), akkor a köz­­társaságiak pártja novem­berben Gerald Fordot in­dítja az elnökválasztási harcban. Még mindig nyílt kérdés azonban, hogy­­ ki ellen, noha az elmúlt hetek ese­ményei a demokrata párti jelöltek esélyeit illetően is határozottan kirajzolódó tendenciát jeleztek. A Kongresszusban ma is többségben levő, de a Fe­hér Házból 68 óta kiszorult demokrata párt politikusai közül kezdetben vagy ti­­zenketten dobták be a ka­lapjukat a ringbe. Ennyien pályáztak pártjuk jelölésé­re, illetve az USA elnöké­nek tisztjére. Az elővá­­lasztási eredmények, illet­ve a kudarcok hatására a fele visszalépett. A meg­maradtak között is vannak, akik már nagyon közel jár­nak ennek bejelentéséhez. Úgy tűnik, hogy a küzde­lem feladása előtt áll pél­dául Morris Uddall, aki mind közül a legliberáli­­sabb programot hirdeti, George Wallace alabamai kormányzó, aki bármeny­nyire is igyekszik szelídí­teni magát, mégis a faj­gyűlölet egyre ellenszenve­sebb stigmáját viseli. És meglehet, a küzdelembe csak megkésve belépett Frank Church szenátornak sem lesz komoly esélye. Mert igaz ugyan, hogy a vezetése alatt álló kong­resszusi bizottság a CIA, meg az FBI szennyesének kiteregetése és a világ­raszóló Lockhheed-üzelmek leleplezése nyomán öt kon­tinensen megismerték Church nevét. De feltehe­tő, hogy éppen ez a purifi­­kátori joga válik majd ká­rára. Egyfelől sokan azt fogják mondani: ne legyen elnök egy ilyen minden után kémkedő, minden ágy alá beleső ember. Másfe­lől — ha öntudatlanul is — mindenki saját, titkolt és rejtegetett apróbb-nagyobb szennyesére fog gondolni és ezért idegenkedik majd Churchtól. Jelenleg úgy fest tehát, hogy a belpolitikai prog­ramjában liberálisnak mu­tatkozó, külpolitikailag azonban kifejezetten héjá­nak számító Jackson szená­tornak és James­­ vagy Luk­e karikatúrája a Newsweekben. Az ágyon a felirat: Itt alszik Carter. Takaróján a maga írta könyv, címe: Hogyan nyerjük el az elnökséget 3 mosollyal. S a poharakban pá­rolt három mosolyfogsorának címkéje: mérsékelt, liberális, konzervatív

Next