Új Tükör, 1977. július-szeptember (14. évfolyam, 27-39. szám)

1977-07-03 / 27. szám

képezte a cseh új hullám szinte va­lamennyi nagy filmjét, meg Lindsay Anderson Ha című alkotását.) A színhely a Hotel Pacific, cselédlép­csőivel, konyhájával, tálalójával — a „nagy élet” másik oldala. Janusz Majewski egy lengyel bestsellert vitt filmre, Henryk Worcel regényét, mely egy pincérfiú karriertörténetét meséli el tempós lassúsággal és ko­moly tanulságokkal. Megtudhatjuk belőle, hogy az élet — mint a pin­cérsors a Hotel Pacificben — ke­mény harc, sok pofont kap tőle az ember (többnyire a főpincér szemé­lyében), sok igazságtalanság, csaló­dás éri, de ha az ember kitartóan megdolgozik, még főpincér is lehet belőle Majewski hőse azonban kezdettől fogva haladó gondolkodású fiatal­ember, odadobja a sok izzadtsággal megszerzett főpincéri státust, nem akar a Hotel Pacific „farkastörvé­nyei” szerint élni. Veszi a kis pakk­ját, kezet szorít az utcaseprővel és kilép a húszas évek szép díszletvilá­gából. Mert tudja, hogy végül is a mának készítette filmjét a lengyel filmrendező. Székely Gabriela lési módja: ellesítéte ez minden bel cantó­nak, de rokona érdes hangú nagy öreg négerek hangjának. Vujicsic­s Tihamér komoly oldala nemcsak egy lemezoldalnyi. Jó volna ezt nekünk, utókornak, észben tarta­ni. (Qualiton) Vargha Balázs HANGLEMEZ VUJICSICS TIHAMÉR DALAI ÉS ZENÉS PARÓDIÁI Meghódította az országot Az árgyé­­lus kismadár paródia-változatával. Akkor is milliókhoz szólt, mikor azok nem is tudták, hogy a rádió (ma már nem hallható) szignáljának, vagy a Magyar Hirdető fanfárjának ő a szerzője. Ahol megjelent — akár képernyőn, akár „élőben” — kivirul­tak az arcok. Várták a mutatványt, a merész zenei szaltót. Ezekkel a szökellésekkel emelkedett ki a kö­zépszerűségnek abból a nemzedéké­ből, aminek örök­ egyetlen példaképe Kodály Kállai kettőse volt. Hatásosan, sikeresen tréfálni nem könnyű. (Hányan savanyodtak meg saját humorukban!) Megsértenénk az utolsó útjára is nagy tervekkel indult zeneszerző em­lékét, ha zenei parodistának sorol­nánk be. A lemez sem teszi ezt. Első oldalán megzenésített versek hallha­tók (Arany János, Dzore Drzic, Pető­fi, Byron, Machaut, Villon). Haran­gozó Teri a Falu végén kurta kocsma magyar—szerb kollázsváltozatát ked­ves bizalmassággal adja elő, s Keönch Boldizsár is remekel Drzic Búcsúzó­­jával, ami fájdalmasan emlékeztet a búcsúzatlan, örök eltávozásra. A nagy élmény mégis a szerző ének­ SCHUMANN ÉS REGER ORGONAMŰVEI Ella István játszik A több nemzetközi orgonaversenyen első díjat nyert kitűnő, fiatal ma­gyar orgonaművész, Ella István első lemezét jelentette meg a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat, és ezzel ismét bizonyságát adta annak, meny­nyire szívén viseli a fiatal tehetsé­gek sorsát. Ella István lemeze így bemutat­kozásnak tekinthető, és ezért is fo­kozott figyelmet érdemel. Ezenkívül azonban felfigyel a hallgató a ritkán hallható művekre is: a lemez egyik oldalán Robert Schumann hat fugá­ja hallható, amelyeket a zeneköltő a B.A.C.H témára írt, míg a másik ol­dalon Max Reger egyik hatalmas méretű és arányú korálfantáziáját játssza Ella István. Ella különlege­sen biztos technikával, igen színes regisztrálással orgonál, és nemcsak a kisebb méretű Schumann-fugákat építi fel figyelemre méltó biztonság­gal, de kitűnően igazítja el a hallga­tót a Reger-mű igen bonyolult poli­­fónikus világában is. A lipcsei Bach­­verseny második díja, majd a linzi Bruckner-verseny és a brüggei Bach­­orgonaverseny első díja méltán indí­tott el egy nagy reményekre jogo­sító nemzetközi karriert, ezt a ha­tást erősíti meg Ella István első hanglemezfelvétele is. (Hungaroton) Meixner Mihály Kill Banerjee, Khan Sahib Imrat Khan, egyformán mély és hiteles tolmácsai e távoli föld zenéjének, s élnek még bizonyára avatott elő­adók Indiában, akiknek híre — és lemeze — nem jutott el hozzánk. Ravi Shankar neve akkor vált világ­szerte ismertté, amikor — jó pár év­vel ezelőtt — Yehudi Menuhin és az azóta elhunyt David Ojsztrah társa­ságában adott emlékezetes „világ­koncertet”. Szokatlan hangzásokat szólaltatott meg a két ismert hegedű­virtuóz mellett, tapasztalhattuk, hogy az Európa-méretű India ősi zenéje, e zenének mai formája egyszerre mi­lyen közeli és távoli. Új lemezén, mely több indiai lemez társaságában váratlanul tűnt fel a pesti kirakatokban, a szitár puha, vibráló hangszínei uralkodnak. Ravi Shankar nem akar a zene rovására divatos és „korszerű” lenni. Egyet­len dallamot játszik, de úgy, hogy magát a motívumot egyszer sem „mondja ki”: elrejti, körüljárja, hangfüggönnyel letakarja, s ha ezt a láthatatlan hangfüggönyt olykor fel­lebbenti, a várt motívum már el­mozdult: mindig jelen van, anélkül, hogy egyszer is hallható volna. A távoli India zenéje — ahogy a zene általában — képeknél és sza­vaknál többet mond arról, milyen­nek látják, tudják a világot az ott élő és valaha élt emberek. (Dum Dum, India) Szepesi Attila azt is érteni fogja, mily hatalmas tisztulás munkált ebben a plasztikai világban, lepusztítván a múlandót és az esendőt a művek testétől, hogy e burok alól előtűnjék a dolgok és az emberek igazi, benső lénye, ereje, súlya, és megmutatkozhassék bármi­lyen anyagban. (Mert oly sok pró­bálkozó közt Vigh volt az, aki a haj­lított, olykor meggyűrt lemezekből is tömeget — szobrot — formált— néz­zük csak meg a termekben a Mag­vetőt, az 1972-es Torzót, vagy a Kürtösök szabadon álló csoportját! És ismét csak ő az, aki újabb mun­káiban — Krúdy- és Ady-emlékmű­­veiben például — ezt a súlyos em­berséget valódi jelentőséggé képes emelni.) H­Gy SZITÁRON JÁTSZIK: RAVI SHANKAR A szitár, e sok húrú indiai pengetés hangszer legismertebb mestere Ravi Shankar. Hogy a legkiválóbb-e, el­dönteni nem tudom. Az általam is­mert előadók: Ali Akbar Khan, Nik- Ravi Sh­an­kar HETI AJÁNLAT KIÁLLÍTÁS VIGH TAMÁS SZOBRAI Tihany, Múzeum Különös alakja a magyar szobrá­szatnak Vigh Tamás. Egyéniség, aki külön utakon jár a kezdet kezdeté­től fogva, s aki ezeken a külön uta­kon mégis mindig az egységbe érke­zik. De hát sajátos volt már az indulása is. Medgyessy Ferenc tanácsára lett munkásból szobrásznövendék­e és Ferenczy Béni tanítványa (s mivel mestere igen rövid ideig tanított a főiskolán, tulajdonképpen egyetlen tanítványa). Majd a tanítványból hűséges követő, aki érzékeny plaket­teket és finoman jellemzett portré­kat formált Ferenczy stílusának út­mutatása nyomán. Ám ezek a Ferenczy Béni szellemét is megcsillantó művek már tudtak valamit, ami sajátosan Vigh Tamásé volt: tömeget prezentáltak, mintegy előre jelezve a hatvanas években született művek lehetőségét. Aki itt, a tárlaton, a tihanyi múzeum három szobájában Mária arcmása elé lép, egykönnyen megláthatja, mit jelent ez a fönti állítás. S ha tovább ha­ladva eljut az Alföld népe műtör­téneti jelentőségű csoportjához, már BERNÁTH AURÉL MŰVEI Tihany, Múzeum Szűkszavú, de pontos és hiteles portrét rajzoló antológia a tihanyi Múzeum Bernáth Aurél munkássá­gának fél évszázadát prezentáló kiál­lítása. Szobáiban harminckét kép és húsz kisebb apunka — akvarell és rajz — sorakozik. Együttesük, való­ban, számra csekély, ám kvalitás­ban igen erős; summa summárum, a tárlat nem szerencsés, hanem jó vá­logatás. Ha valamit mégis hibájául kell fölrónunk, az kései indítása. Ennek rendezői sem nyúltak hát­rébb az időben, mint a Budapesti Történeti Múzeum pár esztendeje nyitott Bernáth Aurél kiállításának válogatói­t most is a Starenbergi tó című, az expresszionista korszak utáni friss kezdeteket jelentő kép indítja, majd a Riviéra folytatja az életmű panorámáját. Választásukba azonban nemcsak beletörődni lehet. Meg is okolható, s így el is fogadható. A lírikus Ber­náth Aurél ugyanis valóban ezekkel a kompozíciókkal született , s mű­vészi és emberi temperamentum­a fényében a megelőző évtized útke­resése, majd több kitörése már va­lóban véletlen inkább, mint valósá­gos előzmény. Mindenesetre, a tihanyi Múzeum szobáiban felsorakozó munkák — így a Reggel, a Tél, a Vénusz, az Önarckép sárga kabátban, a Hege­dűművésznő, a Vidéken, a Halász, illetve a Nyár, a Petróleumlámpa, a Brissago, hogy az akvarellek közül is fölemlítsünk párat — a Riviérát követő logikus folyamat majd’ min­den állomásáról híven beszámolnak. Értéküket azonban nem csupán ez — tehát az életmű egészéhez való korrekt viszonyuk — adja. Lényeges minőségük is: soruk Bernáth Aurél főműveinek (ha nem is teljes, de igen bőséges) listáját írja. Csoport­juk végén különös és fölöttébb fi­gyelemreméltó pont a tavalyra da­tált Napnyugta gólyával című fest­mény — fémfestékei először buk­kanván föl Bernáth munkásságában, tán új kör megnyitására készítenek Horváth György

Next