Új Tükör, 1977. október-december (14. évfolyam, 40-52. szám)

1977-10-02 / 40. szám

HETI AJÁNLAT HINCZ GYULA KIÁLLÍTÁSA Csontváry Terem A hetvenhárom éves Hincz Gyula a magyar művészet nagy öregei közé tartozik: a legmagasabb díjak kitün­tetettje, két velencei biennálé ma­gyar résztvevője, az Iparművészeti Főiskola volt igazgatója... és egy­szerű, szerény, őszinte ember. Sok arcú alkotó, aki nemcsak sokféle műfajjal és technikával kísérletezett, hanem stílusát is többször váltotta. (Aki ezt állhatatlanságnak véli, gon­doljon Picassóra.) Hincz nemrég festett képei sűrűn — túl sűrűn, egymást zavarón — sora­koznak a Vörösmarty téri galéria falán, s köztük felbukkan néhány nagyon hasonló, de a húszas évek végén készült festmény is. Hincz Gyula ezekben az időkben az elsők közt állt ki — ifjú fejjel — a telje­sen absztrakt festészet módszere és elvei mellett. Színpompás foltjai és formái elvont fogalmakat igyekeztek megtestesíteni. Ez a szemlélet akkor még Párizsban sem tartozott a diva­tos látásmódok közé. Magyarorszá­gon meg éppen nem lehetett vele érvényesülni — nemcsak akkor nem, később sem. És Hincz feladta korai műveinek szemléletét, illusztrációiba, textilterveibe igyekezve átmenteni belőle, amit lehetett. Weöres Sándor Bóbitájához készített színes rajzai­nak játékossága az ifjú Hincz abszt­rakt művészetében gyökerezik. Az utóbbi években a művész vissza­tért fiatalkora eszményeihez. A játék és a szenvedély azonban megfakult. Nem szintézis ez, hanem másodvi­rágzás. Épp a régi képek és az újak egymás mellé helyezése bizonyítja ezt. De ha a picassói változékonyság mellé picassói életerő is társul — szívből kívánjuk! — Hincz Gyula el fog jutni művészete igazi betetőzésé­hez ,s­ Székely András hivatott, a tiszta munka éppen úgy, mint a gonddal való motívumválasz­tás és motívumalakítás. Az elemek helyresorolása persze, korántsem egyszerű! Sáros András Miklós se lelte meg egy csapásra rendjüket. Blériot-lapjain (főképpen az 1973-as Blériot-nak címűn) még kitaposott úton haladt, „esztétikus” eszközökkel élt. Egy évvel később (a Drezdai emlék a tanú rá) már kö­rülbelül tudta, hogy mit akar — csak tán megvalósítani nem merte. Ekkoriban igen bőbeszédű lett mű­vészete. Az utóbbi három évben az­tán minden a helyére került. Az új lapok egyszerű, de erős jelekkel él­nek, olykor egyenesen megforgatott vizuális közhelyekkel fejezik ki ma­gukat. Sáros András Miklósnak most már végképp nem a szép, hanem a pontos beszéd az ideálja. Tárlata hí­ven tükrözi ezt — ezért jó. Horváth György SÁROS ANDRÁS MIKLÓS RÉZKARCAI Stúdió Galéria Milyen kiállítás Sáros András Mik­lós rézkarcainak bemutatója? Jó. Ám az ilyen egyszavas feleleteket természetesen újabb kérdés követi: miért jó? És erre már nem olyan egyszerű választ adni. A mai magyar grafika „méltatásá­nak szabályai” szerint ugyanis most Sáros András Miklós remek techni­kai tudására, rajzbeli fölkészültségé­re kellene hivatkozni. Nem alap nél­kül, persze. Csakhogy! A megvaló­sítás tisztasága és alapossága nem célja, hanem eszköze Sáros András Miklósnak. Igen rosszul tesz hát az, aki csak ennyit lát meg belőle. Sőt, nem csupán rosszul tesz: félrevezeti magát. Az eszközök fetisizálását ugyanis nagyon keskeny mezsgye választja el a mű természeti tár­gyaiban, részábrázolásaiban fogódzót kereső „felismerő” műélvezettől, mely örömmel találja meg az ágyú­tól a céllövöldén át a virágcsokorig, s a filmfelvevő gépig minden „isme­rősét” a lapokon egymás mellé álló motívumokban. A motívumoknak ugyanis nemcsak e „primér jelentésük” van. Van „helyiértékük” is — és Sáros And­rás Miklós harcain ez a fontosabb. Minden egyéb ennek a szolgálatára FOLYÓIRAT forrás Zám Tibor híres szesztanulmányai­ban meggyőzően fejtegette, hogy a rendezetlen (túlrendezett, kiskapuk­kal megtűzdelt) bortermelési és -ér­tékesítési viszonyok szülik a bűnt. Az elvtelen összefonódást érzékel­teti legújabb vállalkozása, a Bor­­melléki zsiványságok is, amely a kecskeméti folyóirat szeptemberi számában jelent meg. Az új szocio­gráfiai sorozat első része már a cí­mével is krimi-izgalmakat kínál: Ki adta el a halott borát? A tárgyalási jegyzőkönyvben olvas­ható, hogy a volt csengődi tanácsel­nök 1975. július 24-én „... Kiss Ist­ván Kecskemét, Béke fasor 46. sz. alatti lakos nevére is értékesített” bort, csaknem harminc hektónyit. A jól fizetett árut cukorral hamisíttat­­ta, a meghatalmazást pedig kézzel. (Kiss István ugyanis elhalálozott, a Béke fasor 46. a temetőt jelenti.) A szociográfus rövidítve és „némileg... pontosítva” idézi a tárgyalásos el­hangzottakat: a fővádlott, valamint a volt adóügyi csoportvezető, a volt adóügyi tisztviselő, a volt szakszö­vetkezeti mezőgazdász és a volt sző­lőtermelő ellentmondó, mindazonál­tal árulkodó vallomásaiból kikere­kedik az igazság. A mozaikokból összeáll a hazai maffiásók jellegzetes arca. A helyi kiskirály kiadja a parancsot — ter­mészetesen­ négyszemközt —; az uta­sítás végigfut a kiválasztottak lán­colatán; a legalacsonyabb beosztású alárendelt megvalósítja az akciót; a lebukás után — természetesen — a nyakába akarják varrni a bajt. Ha a bíró és az ügyész hagyná... Zám Tibor úgy harangozza be terjedel­mes írását, hogy „... alant nem szín­darab következik”. Csakugyan tem­­pótlan, töredezett, egy-egy motívu­mot többször is érintő a feldolgozott jegyzőkönyvrészlet, de legalább hi­teles valóságdokumentum. Zöldi László ÁRAMSZÜNET ÚJ TÜKÖR Képes kulturális hetilap Főszerkesztő: CSANÁDI IMRE Budapest VII., Lenin krt. 9—11. Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT HU ISSN 0133-1361 Szerkesztőség: Budapest VIll., Gyulai Pál u. 14. Telefon: 137-660. Postai levélcímünk: 1982 Budapest 8., PF 6. Kiadja: A LAPKIADÓ VÁLLALAT Szerkesztő bizottság: BENJAMIN LÁSZLÓ elnök CSANÁDI IMRE FEKETE SÁNDOR KALMÁR GYÖRGY Terjeszti: a Magyar Posta. Előfizethető a helyi (Budapesten a kerületi) kézbe­sítő postahivataloknál és a kézbesítőknél. Előfizetési díj: havi 22,— Ft, ne­gyedévre 66,— Ft, 1/2 évre: *132,— Ft, 1 évre 264,— Ft. Előfizetés külföldről: a Kultúra Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalatnál (1389 Budapest 62. Pf. 149), vagy a Kultúra külföldi képviseleténél. Q 77.2703 Athenaeum Nyomda Kozma utcai üzeme. Budapest, rotációs mélynyomás. Felelős vezető: SOPRONI BÉLA vezérigazgató. INDEX: 25 817. Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget.

Next