Új Tükör, 1979. október-december (16. évfolyam, 40-52. szám)

1979-10-07 / 40. szám

és ezért Nyilas Misi „szellemképe­sen”, tehát fiúként ugyan, de női árnyékkal jelenik meg. Az árnykép különösen a feszültséggel teli hely­zetekben erősödik meg. Markovits Borbála teljesítménye ezzel együtt figyelemre méltó, Misije szép, földi mesefigura, aki ugyan elveszetten tántorog az egyik világból a másik­ba, mégis része mindkettőnek. Az előadás, Orosz György rende­zésében, tisztelgés Móricz Zsigmond születésének 100. évfordulóján, és ajándék Debrecen városának, ahol a darabot 22 éve játszották utoljá­ra. A Légy jó mindhalálig-ban a közönségnek ezúttal sem kell csa­lódnia. A mértékletesen adagolt ka­tarzishoz szokott nézőnek,­­ Nyilas Misi szomorú útját végigjárva, most is küzdenie kell meghatottsá­gával. (Képünkön balról Markovits Bor­­ka , Iván Gábor Menzelnek és a többieknek fogal­muk sem volt akkor, hogy filmtö­r­­ténelmet csinálnak. Egyszerűen okos szemmel körülnéztek, hosszan, fi­gyelmesen tanulmányozták az em­bereket, az arcokat, a mozdulatokat, a kapcsolatokat, életformákat. Nem ők tehetnek róla, hogy ilyen fur­csán mulatságos a világ. Székely Gabriella Film FEKETE PÉTER Csehszlovák filmfelújítás Fekete Péter tvisztel. Sötét öltöny­ben, fehér ingben, nyakkendőben. Ifjúsági parkban, tupírozott frizu­­rás lányok petrezselyemárulós sze­mének kereszttüzében. A szünetben málnaszörpöt iszik, és titokban, lé­­lekerősítenek, fintorogva felhajt egy féldecit. Aztán este otthon vé­gighallgatja apjától, a gondos csa­ládapától a tisztességes emberré válás kiskátéját. Másnap reggel a közértben a vezető kartárs oktatja ki a kereskedelmi tanuló kötelessé­geiről. Első felelősségteljes munká­ja, hogy civilben le­s fel járkálva a vevőik között, azt figyeli, ki teszi a kosara helyett a táskájába a cukor­kát, vagy a heringkonzervet. Feke­te Péter bambán és értetlenül szem­léli a világot, a felnőttek hülyesége­it. Tizenhat éves kamasz, és Milos Forman filmjének címszereplője. Forman teljesen egyetért Péter­rel, ő is csak a vállát vonogatja. De mert nem tizenhat éves bolti eladó, hanem filmrendező, bár filmrendezőnek majdnem kamasz, lefényképezi azt a világot, Péterrel együtt. Pétert jobban kedveli a többieknél, a papánál, a mamánál, a vezető kortársnál, a bolti ellen­őrnél, az ifjúsági park vendégeinél, de fényképezőgépének lencséje őt is beveszi groteszk képmezejébe. A fényképezőgép 1984-ben kat­tant. Azóta csodájára jártak a kép­nek, megpróbálták megtanulni, utá­nozni a technikáját. A cseh új hul­lám bevonult az esztétikai tan­könyvekbe. Milos Formannak, Jiri Hanglemez OPERAI­NTERMEZZÓK Herbert von Karajan új lemeze Herbert von Karajan sohasem tar­tozott azok közé, akik úgy vélik, hogy az előadóművész fő feladata a művek alázatos szolgálata. Ha ő foglalkozni kezd valamivel, azt biz­tosan a maga képére formálja. Emiatt gyakran és jogosan bírálják is egyes produkcióit. Új lemezén az operaintermezzók szintén az ő sa­játságos felfogásában csendülnek fel. Az olasz színpad teatralitásait igyekszik kiküszöbölni interpretá­ciójából, a szögletességeket lekerekí­teni, és olyan frazeálási finomságo­kat használ, amelyekről ezen inter­­mezzók zeneszerzői bizonyára ál­modni sem mertek volna, amikor megírták műveiket. Karajan rendkí­vül szubtilis líraisággal szólaltatja meg majd valamennyi közzenét. Eb­ben persze nagy segítségére van együttese, a Berlini Filharmoniku­sok, a világ egyik legjobb zenekara, amely főleg ragyogó vonóskarával eszményien valósítja meg a Kara­­jan-féle széles legatókat. Talán egyedül a Hovanscsina-intermezzo áll ellen ennek a felfogásnak: Mu­szorgszkij zenéje sokkal szemérme­sebben érzelmes, mint ahogy a le­mezen elhangzik. A többi tizenegy zeneszám tolmácsolása viszont rendkívül szép és meggyőző. Érde­kesség a pozsonyi születésű Franz Schmidt Notre Dame című operájá­nak közzenéje, mert teljesen magya­ros hangvételű. (Deutsche Grammo­phon — Hungaroton) Kertész Iván KÁROLYI PÁL MŰVEI A Magyar Hanglemezgyártó Válla­lat sorra adja­­ki kortárs magyar komponisták szerzői lemezeit, újabb termésükből nyújtva egy-egy nagylemeznyi válogatást. Legutóbb Károlyi Pálra került a sor, aki a középső nemzedékhez tartozik. Le­mezén négy szerzeménye szerepel, két szimfonikus és két kamaramű, az utóbbiak egy sorozat darabjai. Károlyi Pálnak különös érzéke van az érdekes, újszerű hangzásokhoz. L. illett ajánlat sajátságosak műveinek hangössze­állításai is: az Epilógus című kom­pozícióban például két cimbalom, női kar és zenekar, a Triphtongus sorozat darabjaiban pedig skürt-or­­gona és hegedű-orgona hangzik fel. Stílusának másik jellegzetessége, hogy rendkívül dinamikus, drámai jellegű. A művek előadói Tarjáni Ferenc, Rolla János, Lehotka Gá­bor, Szeverényi Ilona és Enzsöl Tünde, valamint a Liszt Ferenc Ze­neművészeti Főiskola Kamarakóru­sa és a Szombathelyi Szimfonikus Zenekar. Petró János vezényleté­vel, valamennyien magas színvona­lon látják el feladatukat. A lemez­borítón a zeneszerző fivérének, Ká­rolyi Andrásnak egyik festménye. (Hungaroton) Kertész ,van DERKOVITS GYULA EMLÉKKIÁLLÍTÁSA Magyar Nemzeti Galéria Napjainkban, amikor annyit vitat­kozunk, elmélkedünk a táblakép­­festészet jelenéről, jövőjéről és vál­ságáról, feltárul a látogató előtt egy 1934-ben lezárult zseniális élet­mű, amely döbbenetes bizonyító erővel és a művészi egyetemesség szintjén érvelve fogalmazza meg a modern festészet lehetőségeinek út­ját. A művész születésének 85. év­fordulója alkalmából az eddigi leg­teljesebb Derkovits-kiállítás nyílt meg a Budavári Palotában. Olyan tárlat, amely talán végre közgon­dolkodásunkban is tudatosítja en­nek az egészen rendkívüli művész­pályának az igazát, páratlan értéke­it. Derkovits Gyula benne élt és szenvedett korának minden szorítá­sában, lüktetésében, és természetes módon ez a sors és világ adja a képek közvetlen témáját. A kita­szított ember figurájában, a gyer­mekét ölelő anya alakjában, a be­fagyott ablak táblájában megvilla­nó szuronyban, az őrbódéban lesel­kedő fegyveresben, a roppant ere­jű hajókovácsban az élőlényeknek és a tárgyaknak olyan egymáshoz való viszonyát ábrázolja, hogy az adott társadalmi világ konkrétsága egyben egyetemes érvénnyel is ké­pes megszólalni. Kétségtelen, Der­kovits egész művészete lírai önval­­­lomás is, s talán ezért annyira szug­­gesztív, felkavaró élményt adó. Ön­arcképein a vonások természetsze­rűen hasonlóak, de a belőlük su­gárzó gondolat más és más, attól függően, hogy az arc a bíró, a meg­alázott, a törvényeket felismerő, az eltaposott, vagy a mégis hinni tudó és akaró embert mutatja fel. És ismét újabb gondolatok kifejezőjé­vé válik, ha a művész társával, fe­leségével együtt jelenik meg a vásznon. Éppen az a legcsodálato­sabb ezekben az önportrékban: azo­nosak az alkotójukkal, s az általuk hordozott gondolat sugárzó ereje miatt mégis mindig valami mást és ezáltal valaki mást is kifejeznek. Derkovits művészete — e kiállítás is példa rá — elevenebb, önmaga igazát bizonyítóbb, mint valaha. Mert ismét rádöbbent: a felelősség­gel alkotó művész a korra, az em­beri létezésre figyel. (Képünkön az Utolsó vacsora című festmény.) Harangozó Márta T. SÁNDORI ANGÉLA KÉPEI Csepel, Kisduna Galéria Nagy egyéniség mellett csak az őrizheti meg önállóságát, aki maga sem gyenge karakter. T. Lándori Angéla ilyen­ nevében a T. betű azt jelzi, hogy első férje halála után a nagyszerű parasztfestő, Tóth Meny­hért felesége lett. S közben meg­őrizte saját hangját, egyben tovább­fejlesztette képességeit. Lándori Angéla 1908-ban szüle­tett Milánóban. 1934-ben végezte el a Képzőművészeti Főiskolát Rudnay Gyula tanítványaként, majd Szőnyi István lett a mestere. Ilyen hatá­sok nyomán jutott el egyéni hang­vételéhez. Hogy szól ez a hang? A szenvedély, a dinamikus felületke­zelés tükrözi, az ecsettel megfogal­mazott prófétai hit. Ez a festői-em­­beri magatartás jelenítődik meg az Atlanti-óceán szigetén megfigyelt halászain és a jelképes értelmű Szomjúságon. A heves gesztus oda­adást jelöl, az ember iránti odaadás megfellebbezhetetlenségét. Éppúgy lobog benne a szenvedély, amikor a Santa Lucia-krátert szemléli Las Palmas környékén, mint amikor fá­kat, köveket, tengerpartot, menekül­teket, sorsokat hordozó arcokat fest — akár a Kanári-szigeteken, akár Miskén, Tóth Menyhért hűséges társaként. Ezek a figurák látszólag barbárok, de olyan erősek és tisz­ták, hogy épp kidolgozatlanságuk jelzi véglegességüket. (Képünkön a Kanári-szigetek című festmény.) Losonci Miklós AMBRUS IMRE GRAFIKÁI Csók István Galéria Két évtizeddel a kolozsvári Képző­­művészeti Főiskola elvégzése után most kezdi másodszor építeni élet­művét — új hazájában — Ambrus □ 3

Next