Új Tükör, 1984. október-december (21. évfolyam, 41-53. szám)

1984-10-07 / 41. szám

•Heti ajánlat A WOLFSBERGI FOTÓKLUB TÁRLATA Tatabánya, Kernstok Terem Az osztrák fotósok magyarországi bemutatkozásának története példá­­zatszerű: a Tatabányai Szénbányák dolgozói üzemet építettek Wolfs­­bergben , és a gazdasági kapcsolat „szellemi árucserét” is szült, így nyí­lott lehetőség rá, hogy tíz osztrák fotós bemutatkozzék a magyar bá­nyászvárosban. A közel negyven kiállított fotog­ráfia — valamennyi fekete-fehér — fényesen bizonyítja: itt nincsenek nyelvi, kommunikációs problémák. Aki a kamera mögött áll, beszéljen bár németül vagy magyarul, tevé­kenysége produktumaival új nyel­vet teremt — ez azonban nem sza­vakból áll: szem kell hozzá. A wolfsbergiek kollekciójának minden „üzenete” érthető. Johann Kienberger három monst­rum daruja épp úgy a fejünkre nö­vő — bár még megzabolázottnak hitt — technikára emlékezteti a né­zőt Hegyeshalmon innen és túl. Walter Schlachter hóval borított Farakása lehetne tán egy bükki er­dő intim díszlete. S Franz Fuchs Zúzmarás fája vagy Gerald Strauss képén a Magányos fa állhatna akár Tatabánya határában. Érdekes, milyen sok a fa, a táj, a zúzmara, a hó a wolfsbergiek ké­pein. Legtöbbjük a környező termé­szetes világ egy-egy elkapott rez­dülését merevíti ki. Jól látszik,ezek az osztrák fényképészek szeretik a hazájukat, s szeretnék megóvni a ci­vilizáció káros „mellékhatásaitól”. A képeken legalábbis sikerrel. S anélkül, hogy a témákban bizony benn rejlő giccs kísértésének en­gednének: korrektül, mértéktartóan , fekete-fehérben is színesen. (Ké­pünkön Leopold Zadrazil Olvad cí­mű felvétele) . E. Nagy Lajos kozik a naiv és a „klasszikus alföl­di” festészetből. Hatott rá a nem­zetközi hiperrealizmus: korszerűbbé, hatásosabbá, tudatosabbá tette for­manyelvét, anélkül azonban, hogy korábbi elképzeléseit háttérbe szo­rította volna, ő maga így vall szán­dékairól: „...Félelemmel és nem kevés csodálattal figyeltem az al­földi ember, a tanya világát. S a tanya — amely tulajdonképpen ab­szurditás, hiszen a szabad, nyílt tér­ben sajátos bezártságával az élet egy valós síkjának gátja is lesz —, úgy tűnik, már végképp behálózza mindennapjaimat. Nem érzem még­sem azt, hogy ezáltal magam is »le­ragadnék" konkrét ábrázolásánál.” Így lesz azután a tanya több ön­magánál­ már nem gazdasági épü­let vagy egy sajátos termelési rend­szer magja, hanem a természet és ember kapcsolatának színhelye. Pogány Gábor ZSUGA SÁNDOR KÉPEI Kaposvár, Vaszary Terem Zsuga Sándor alföldi festő. Ez ma nem származást, lakóhelyet, hanem művészi szemléletet jelent. Hajdú­nánásról került Budapestre. Művész autodidaktaként lett. A Czene csa­lád tanítványának vallja magát, emellett festészete egyaránt táplál­ Folyóirat Világosság Szokásos nyári, tematikus kettős számát a lap ezúttal a béke és a há­ború kérdéseinek szenteli. Megrög­zött realistaként, a történeti, elvi­filozofikus fejtegetéseknél vagy a békemozgalom perspektíváinak elemzéseinél jobban érdekelt a sor­ból Simai Mihály A VILÁGGAZ­DASÁG ÉS A FEGYVERKEZÉS A NYOLCVANAS ÉVEKBEN című írása. Simai, röviden áttekintve a fegyverkezési versenyek világtörté­netét, elsősorban azt vizsgálja, mi hatást gyakorolnak a mai fegyver­kezési versenyerőfeszítések a nép­gazdaságokra és a gazdasági világ­­folyamatokra. Bár a világtermelés­ben a közvetlen haditermelés „csak” 5—6 százaléknyi, a kihatása igen éles. Igaz, néha és néhol a hadimeg­rendelések nem kis gazdaságélénkí­tő szerepet játszanak s növelik a fog­lalkoztatást stb. Ám ez időleges, ke­vesek — kevés nagyvállalat és szűk rétegek — számára üdvös, miköz­ben akkor is veszélyeket rejt, ha a felhalmozott termékek nem kerül­nek „rendeltetésszerű felhasználás­ra”. A fegyvergyártás ugyanis olyan emberi és anyagi-technikai-tudomá­­nyos erőforrásokat köt le, amelyek egyéb felhasználása sokkal erőtelje­sebben ihatna akár a foglalkoztatás­ra is, nem is szólva az emberiség előtt álló olyan alapfeladatok meg­oldásáról, mint amilyeneket a szo­ciális, a népegészségügyi szféra kí­nál. Igen erős a fegyverkezés szere­pe az inflációban is, hiszen kiadásai keresetélénkítő hatásúak, a kínálat­­élénkítést szolgáló termelőkapacitá­sok viszont nem jönnek létre. Gya­kori „mentség” a hadi kutatási ered­mények polgári fölhasználása. Ám miközben ma a tudósok 40 százalé­kát kötik le a katonai célok, az ő eredményeiknek csak kis hányada alkalmas békés hasznosításra, mi­közben sok békés céllal kezdett ku­tatás viszont katonai „kisajátítás­ra” kerül. Nincs itt tér tovább kö­vetni Simai érvelését. A lényeg: a netáni világbéke és leszerelés, ha okozna is itt-ott átmeneti gazdasági zavart, alapvetően megmentő, s nem fékező hatást gyakorolna a világ­­gazdasági folyamatokra. Lázár István ÚJ TÜKÖR Képes kulturális hetilap Főszerkesztő: BENJÁMIN LÁSZLÓ Főszerkesztő-helyettes: FEKETE SÁNDOR Szerkesztőség: Budapest VII., Lenin körút 9—11. 1073 Telefon: 221-285, 429-350, 222-408 Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest VII., Lenin krt. 9—11. Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT a Lapkiadó Vállalat vezérigazgatója HU ISSN 0133-1361 Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál, a kézbesítőknél és a Posta Központi Hírlap Irodánál (Postacím: Budapest V., József nádor tér 1. - 1900) közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámára. Előfizetési díj: ne­gyedévre 102,— Ft, öt évre 204,— Ft, 1 évre 408,— Ft. @ 84.2319 Athenaeum Nyomda, Budapest, rotációs mélynyomás. Felelős vezető Szlávik András vezérigazgató. INDEX: 25 817. Meg nem rendelt fényképekért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget.

Next