Új Tükör, 1986. április-június (23. évfolyam, 14-26. szám)

1986-04-06 / 14. szám

г szilfák alól) és Eben (vagyis Kőszegi Ákos, akinek helyenként egészen ki­váló, megrázó pillanatai vannak). A Fehér Miklós kitűnő díszletei között játszódó előadás nem hatás­talan. Az első felvonásnak feszes izgalma van, a második „leül”, a nyomasztó harmadikra rátelepedő tragédia aztán borongós hangulat­ban bocsátja útjára a nézőt. O’Neill háza nem vidám bohémtanya. (Ké­pünkön: Dobos Kati és Kőszegi Ákos) Stuber Andrea FILM VASKOS TRÉFA Színes olasz film „Számomra nincs olyan a világon, amin ne lehetne nevetni. A legdrá­maibb, legtragikusabb esetnek is megvan a maga nevettető, humoros oldala. Persze ez nem mindig a klasszikus esztétika katartikus, fel­szabadító, megkönnyebbítő neveté­se, sőt többnyire inkább kesernyés, szomorú, de legalábbis elgondolkoz­tató nevetés.” Mario Monicelli, az olasz film jelentős rendezőegyénisé­ge sohasem tagadja meg önmagát. Különleges hangulatú, meghökken­tően vaskos humorú keserű vígjáté­kai — gondoljunk csak a hatvanas évek második felében nálunk is za­jos visszhangra talált Brancaleone ármádiája című munkájára — meg­különböztetett helyet­­biztosítanak a rendező számára az olasz filmko­média jeles művelői között. Moni­celli hozzánk most eljutott alkotása 1982-b­an Nyugat-Berlinben a leg­jobb rendezés díját nyerte el. A tör­ténet a XIX. század eleji Rómában játszódik és egy olyan emberről szól, aki furcsa kedvtelésnek hódol. Grillo márki, ez a tekintélyes és gazdag arisztokrata ugyanis néhány komisz tréfáért, merész csínyért vagy durvább ugratásért mindenre képes. Eszmék és erkölcsi értékek KÖVEK URA Színes szovjet film Szerény múltra tekinthet vissza a kazah filmművészet, rendezői éven­te mindössze három-négy játékfil­met készítenek. Nem véletlen hát, hogy a Kövek ura az első mesefilm a Kazahfilm Stúdió történetében. Viktor Pusztumanov és Viktor Osu­­gunov látványos alkotásában a sok­rétű kazah folklór népmeséi és le­gendái elevenednek meg. A valahol a Dél-Ural , a Kaspi-tenger között elterülő végtelen síkságon játszódó fordulatos történet a mesék hagyo­mányos motívumára, jó és rossz küzdelmére épül. Bár a film a tá­voli, közép-ázsiai mesevilágot idézi föl, a csodás kalandok mégis isme­rősek a magyar népmesékből. Itt is a bámulatos gyorsasággal daliává serdülő legkisebb fiú győzi le a Go­noszt, itt is a mindenkit kővé vál­toztató varázsló és a jóságos tündér párharca áll a középpontban. A jurták, a ménesek, a kis kazahsztáni falu láttán saját múltunk ismerős vonásait fedezhetjük fel. A Kövek ura a különös varázsla­tok és átalakulások filmje. A nega­tív szereplők pillanatok alatt csú­szómászóvá, varjúvá vagy éppen forgószéllé változnak, egyik csoda követi a másikat. Az alkotók egy félig fantasztikus, félig reális világ sajátos ötvözetét hozták létre, amelyben a hétköznapi embernek éppúgy helye van, mint a varázs­erővel rendelkező, természetfeletti lényeknek. S közben a rendezőpá­­rosnak még a kazah mesékre jel­lemző, filozófiai tartalmú allagóriá­­kat is sikerült „átmentenie”. Hollós László KERN ANDRÁS NAGYLEMEZE „őrület, hogy milyen meleg van itt” — énekli Kern András egyik leg­szebb számában, a Szépkezű lány­ban. „Őrület, hogy milyen jó lemez ez” — folytathatnám ebben a stílus­ban. Kern András tipikusan az a fajta színész, aki bármit csinál, min­den illik az egyéniségéhez. Erre szokták mondani: akár a telefon­­könyvet is felolvashatná. (Szilvesz­terkor ezt is megtette, Gálvölgyi Jánossal. Mint tapasztaltuk, ferge­tegesen.) Manapság divat, hogy színészek énekelnek, nagylemezt adnak ki. Ez a lemez elüt a többitől, kiemelke­dően jó, mert egyedi, mert tökéle­tesen Kern fanyar, groteszk, sajáto­san lírai egyéniségére szabott. Min­den szám más és más stílusú; mind­egyik kitűnő lehetőség arra, hogy Kern András ismét bebizonyítsa, milyen sokoldalú, milyen pompás a humora, mennyire érzi a finom lí­rát. Egyik-másik dala különösen te­litalálat. A már említett Szépkezű lány és a Búcsú esőben lebegő, szépséges pillanatot örökít meg, a 10 perces szerelem fád, unett szen­vedélyessége pokolian mulatságos, a Látlak Amerika Kern András „egypetéjű ikertestvérének”, Woody Allennek szól. És persze nem hagy­hatom ki a slágerek slágerét, a Lö­völde teret — a lemez még sehol sem volt, mikor ez a szám már a vízcsapból is folyt. Arról azonban nem a szerzők tehetnek, hogy a Lö­völde tér a Ne várd a májust vagy a Földvár felé félúton sorsára ju­tott. Attól még ugyanolyan szép dal maradt. (Bravo) Tancsik Mária sem jut. A hollandok meglehetősen érdektelen, már-már egysíkú anya­got hoztak; borúsan komor barnák, szürkék és feketék váltogatják egy­mást a képeken. Semmi különös, mondanám, ha egy szokásos hazai tárlaton járnék, itt azonban zavar, hogy nem tudom, miért éppen eze­ket a vásznakat látom. A magyar művek már többet mondanak. Ber­net András néhány képe ugyan szí­neivel illik a hollandoké közé, azon­ban így is elevenebb titokzatosság sugárzik belőlük (engem különösen a Hídról fogott meg), a többiek pe­dig a szó szoros értelmében sokkal színesebbek. Van itt sok minden: bi­zarr (Mazzag nagyalakú Búcsúja), sejtelmes (Ádám Zoltán A­lomja) és szabálytalan (Bullás festett rács­szerkezetei), de ehhez hasonlókat korábban már láthattunk. Hogy mégsem távozunk élmény nélkül, az az automata villanykapcsolónak köszönhető. Néhány perc után ugyanis kikapcsol, s mivel az abla­kok a magasban vannak, a furcsa félhomály teljesen „átrendezi” a ki­állítást. Az erős színek kiugranak Ádám, Mazzag és Buk­ás képein és a fénnyel szemben fekvő falon szép szimmetriát rajzol ki a világító és sötét foltok váltakozása. Ha valaki rászánja magát, annak ajánlom, használja ki az automata játékát. (Képünkön Ad van Hoof cím nélküli festménye) Torma Tamás épp úgy áldozatául esnek: a főúr „ártatlan” hóbortjának, mint embe­rek méltósága vagy akár puszta éle­te. Nincsenek tabuk és morális gá­tak, követendő példák, eszmények vagy célok. Csupán vég nélküli al­pári tréfák léteznek. Monicelli a képmutatás, az erkölcsi nihilizmus kegyetlen kritikáját kívánta megfo­galmazni filmjében. Kár, hogy a ko­mikum mögött sokszor eltűnik a lát­tatni akart tragédia, a röhögést megkeserítő, torokszorító pillanat. Helyét átveszi a jópofaság és egy­fajta alkotó megbocsátás. Alberto Sordi — megszabadulva modorossá­gaitól — szinte tobzódik Grillo már­ki szerepében. Zseniális tehetségé­hez méltó jutalom játékká avatja a filmvígjátékot. Gáti Péter KIÁLLÍTÁS EURÓPAI Fészek Galéria Ez a cím talán egy ígéretes sorozat neve lesz később, egyelőre csak fia­tal holland és magyar festők közös kiállítását jelöli. Az első forduló Arnhemben és Nijmegenben volt, most pedig a nyolc festő, név sze­rint Ádám Zoltán, Bernát András, Buk­ás József, Walter van der Cruij­­sen, Ad van Hoof, Mazzag István, Tom van der Noordt és Peter Si­mons de Thouars a Művészklub ga­lériájában állította ki műveit. Ilyen alkalmakkor az ember ön­kéntelenül is a közös, illetve az el­választó jegyeket keresi — és kelle­metlenül érzi magát, ha semmire­ ­ ni­m­em ki INCZE JUDIT SZOBRAI Debrecen, Kölcsey Művelődési Központ Eleinte vörösmárványból farag, le­mezdomborítással kísérletezik Incze Judit. Igazi önmagára azonban ak­kor talál, amikor 1969-től férje tár­saságában Moszkvában, majd 1973- tól újabb öt éven át Varsóban dol­gozik. Mindkét helyen közvetlen közelről ismerkedhet meg a naiv és a közösségi népművészettel, s ezek vonzásában a régi orosz művészet, az ikonok világával. Ezek ötvözésé­vel alakítja ki stílusát. Egy legré­gibb szobra, az egyetlen fatömbből kialakított Alvó Vénusz (1973) még szecessziós elemeket is hordoz. Azonban az utóbbi öt-hat évben ké­szült kisplasztikái új szemlélettel bővültek. A humor és irónia egyre erősebb hangsúllyal szólal meg vaskos tömegű faragványain, ame­lyek az anyaggal való tudatos kap­csolatát is bizonyítják. Már a fa ki­választása meghatározza szerkezeti építkezését, s a végső formálást be­folyásolja az erezet, az évgyűrűk hálózata, a göcsörtök is „beleszól­ □3

Next