Új Tükör, 1988. április-június (25. évfolyam, 14-26. szám)

1988-04-03 / 14. szám

A Galambok című filmdrámában az a legértékesebb és egyben legro­konszenvesebb vonás, ahogy a hőn áhított béke első pillanatait követő ocsúdás légkörét idézi. Ez a nehéz sorsú, kiábrándult felnőttek, fáradt és elgyötört gyerekek, ügyeskedők és gazemberek, a fronton megszokott erkölcsi normák szerint élők és az újrakezdéshez gyengék alkotta — a piros betűs ünnepek színhelyeitől tá­vol levő — világ nagyon szemléle­tesen és hitelesen rajzolódik ki a szovjet rendező filmjében. Kár, hogy ábrázolási­­módszerének erőteljes realizmusát Szolovjov egy idő után odadobta a rosszul értelmezett film­nyelvi modernség, az erőltetett képi szimbolika és az átpoetizált látvány kedvéért. A stílusváltás eredménye igencsak lehangoló. A sejtelmes el­­lem­fényekkel ügyeskedő kimódolt be­állítások révén az önmaga újszerű­ségétől meghatódott művészieskedés tolakszik erőszakosan előtérbe, vég­képp kudarcra kárhoztatva ezzel az alkotói remeklést ígérő kezdetet. G. P. DEL Spanyol film Nyomasztó titkok, a múlt ködébe vesző, de fájdalmat és nyugtalansá­got tápláló rejtélyek árnyékolják be egy kamaszodó kislány családjának az életét. Az 1957-ben, Spanyolor­szágban játszódó történet emlékké­pekből építkező monológ, amelyben az immár felnőtté lett hajdani gye­rek idézi fel apja és anyja alakját, próbálja meg utólag megfejteni és megérteni a később tragédiát okozó rejtélyeket. Victor Erice rendező filmdrámája a kislány szemszögéből, a gyermek­kori hétköznapok eseménytelensé­­gébe ágyazva láttatja azt a tragikus folyamatot, mely a csodálattal ajná­­rozott apa fokozatos lelki összeom­lásától, gyermek és szülő egyre tor­zuló kapcsolatán át a férfi öngyil­kosságáig tart. A lassú tempójú, az emlékek hangulatokat felelevenítő cserepeiből összeálló mozaik azon­ban hiányérzetet szül a nézőben. A polgárháború idején a köztársasá­giak oldalán álló, apjával politikai okok miatt szakító és ezért a szülői házból menekülő apa alakja túlzot­tan körvonalazatlan ahhoz, hogy együttérzésünk és érdeklődésünk ki­alakuljon. A háttérben halványan felsejlő beteljesületlen szerelem mo­tívuma az egyetlen — de korántsem elég biztos — fogódzónk a rejtély kiderítéséhez; a helyét nem lelő fér­fi keserű boldogtalanságának és örök elvágyódásának a megértésé­hez. A Dél című spanyol alkotás in­kább részleteiben, egy-egy atmosz­férateremtő képsorával bizonyul hi­telesnek. Az összbenyomást azonban — a film többnyire divatosan és erőltetten pszichologizáló hangvé­tele, a mesterkéltség, a művészies­­kedő lélekvájkálás határozza meg. Gáti Péter Hanglemez ÖT ZENEKARI MO Vezényel Fischer Ádám Egy népszerű matiné műsoranyaga — két lemezoldalon. Ez lehetne az alcíme az ÁHZ és Fischer Ádám közös, új produkciójának. Csaj­kovszkij 1812 nyitányát, Szláv indu­lóját, Hacsaturján (mindenféle hang- TÜKRÖZŐDÉS szeres átiratban is hallható) Kard­táncát, Saint-Saëns Haláltáncát és Ravel Boleróját bizonyára azok he­lyezik ismételten a korongra, akik kedvelik a harsányan pezsdülő, mo­torikus ritmusokat, a száguldó futa­mokat, az ütőhangszerek kórusának fel-felragyogó hangmasszáit. Csaj­kovszkij 1812 nyitányát — saját val­lomása szerint — „kevés odaadás­sal” komponálta egy templomavató ünnepre, ám remek színérzékét, im­ponálóan biztos szerkesztőkészségét, romantikus lendületét most is ér­vényre jutatta. Így aztán ez a nagy­lélegzetű, pátoszos-romantikus hang­vételű nyitány — melynek töredékei oly gyakran segítették a kosztümös történelmi filmek rendezőit a­ hatás fokozásában —, máig megőrizte szuggesztivitását. A lemezen hallha­tó másik kiemelkedő kompozíció Ravel Bolerója, ez az azonos témát óriási crescendóvá fokozó „harmo­nizálási és hangszerelési kiskáté”, mely minden újabb megszólalásban­­ ellenállhatatlan. Az Állami Hangversenyzenekar dicséretes buzgalommal követte Fi­scher Ádámot, aki e felvételen is tanújelét adja orchesterművészeté­­nek, pontos vonalrajzra törekvésé­nek. Fischer szép pianókat, fergete­ges-hatalmas tuttikat szólaltat meg, bár a jeles dirigenst a produkció nem képességei csúcspontján mutat­ja. Valószínűleg maga is „átmeneti otthonnak” tekinti a romantikának azt a korszakát, melyben olyan al­kotások jöttek létre, mint amilyen az 1812 nyitány és a Haláltánc. (Hungaroton) Albert István EZ A VILÁG OLYAN VILÁG Karikás együttes Serge Failonival szólva: zene vagy nem zene. Az amatőr és hivatásos szó­nak igazából nincs értelme. S még­is, ha létezik jóízű „amatőr zené­lés”, akkor ezt elmondhatjuk a deb­receni Karikás együttesről, amely 1981 óta játszik, illetve, énekel mos­tani összetételében (Juhász Erika, Tóthné Dénes Anikó, Erményi Ist­ván, Hegedűs Csaba, Römer Ottó és Tóth Gábor) az orvosi praxist foly­tató d­r. Hegedűs Csaba vezetésével. Közülük csa­k Römer Ottó hivatásos muzsikus. Játékmódjukban nagy fontosságú a két női énekes, amennyiben az ízesen és tisztán előadott dalokat szinte minidig kísérettel és együtte­sen szólaltatják meg. Az itt-ott fel­csillanó szólók azt mutatják, lenne erre is képességük. Az együttes hangzásképének kialakításában a hangszeres stáb játszik döntő szere­pet. Mindenféle technikai megol­dást briliánsan valósítanak meg. Bőségesen élnek a strófák közötti zenekari közjáték eszközével. Zené­jük sokarcúságát az adja, hogy mer­nek élni azokkal a bartóki feldolgo­zási­ módszerekkel, amelyek kétség­telenül mindmáig az egyetlen olyan utat mutatják, amelyen tovább lehet haladni a népdalfeldolgozás terüle­tén. A hanglemezt áthatja egyfajta fe­szes, metrikus lüktetés. Frissességet kölcsönöz ez az egyes daraboknak, bár minden bizonnyal a táncházas gyakorlat rejlik a háttérben. Itt-ott talán líraibb színeket is érdemes lett volna felcsillantani. Kár, hogy e különösen becses ze­nei és felvételtechnikai értékeket felmutató albumhoz csak keveset mondó, kurta ismertetés kapcsoló­dik és hiányzik a dalok szöveganya­gának közreadása. (Radioton) Biernaczky Szilárd ÚJ TÜKÖR / Képes kulturális hetilap Szerkesztőség: Budapest VII., Lenin körút 9-11. 1073 Telefon: 221-285, 222-408 Főszerkesztő: FEKETE SÁNDOR Főszerkesztő-helyettes: GYURKÓ LÁSZLÓ, KOROSPATAKI KISS SÁNDOR Kiadja: PALLAS LAP- ÉS KÖNYVKIADÓ VÁLLALAT Budapest VII., Lenin krt. 9—11. 1906 Felelős kiadó: SIKLÓSI NORBERT, a Pallas Lap- és Könyvkiadó Vállalat vezérigazgatója HU ISSN 0133-1361 (T­­88.0632 Athenaeum Nyomda, Bu­­­­da­pest, rotációs mélynyomás. Fe­lelős vezető: SZLÁVIK ANDRÁS vezér­­igazgató. Meg nem rendelt fényképe­kért és kéziratokért a szerkesztőség nem vállal felelősséget. A szerkesztőbizottság tagjai: FEKETE SÁNDOR GYURKÓ LÁSZLÓ KELETI ÉVA KÖRÖSPATAKI KISS SÁNDOR NÁPAI FERENC_____________________ Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél, a Posta hírlap­üzleteiben és a Hírlapelőfizetési és Lap­ellátási Irodánál (Hetir) Budapest XIII., Lehel u. 10 A. — 1900 —, közvetlenül vagy postautalványon, valamint átuta­lással a He­.ir 215-90162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj: negyedév­re 120,— Ft, fél évre 240,— Ft, 1 évre 480,— Ft

Next