Új Tükör, 1989. október-december (26. évfolyam, 40-53. szám)

1989-10-01 / 40. szám

központosított, származásuktól füg­getlenül kiválasztott, tanult köztiszt­viselők által igazgatott országban. Akkor egyébként 321 körzetben, 1538 alkörzetben, 16 829 kisebb körzetben 9 069 154 család, 52 880 488 ember élt Kínában. Azt a kulturális eredmé­nyekben oly gazdag örökséget — írja a szerző —, amellyel az ötvenmilliós, ezerkétszáz évvel ezelőtti Kínában sáfárkodtak, az ország lakói a mai napig őrzik. (Magyar Helikon) P. Szabó Ernő Színház •­­ A RÉGI NYÁR Veszprémi Petőfi Színház A nyáresti játékot hozta budapesti vendégjátékára a veszprémi társulat. Az számomra nem kérdés, hogy játsszon-e egy színház operettet, hi­szen az operett színpadi műfaj, a fi­zetőképes közönség kedveli, hát adni kell. A dilemma, a hogyan, mégpedig kényes és szentenciákkal csak köz­helyszerűen megfogalmazható dilem­ma. Az operettszínész legyen szép és fiatal, mozogjon, beszéljen, énekel­jen bravúrosan, a kiállítás legyen pompázatos, a rendezés jókedvű és gördülékeny. Mindezekhez gazdag és nyugodt színházra lenne szükség — vetheti közt­é bárki. De vannak a föl­sorolásnak nehezen pótolható, ám te­hetséggel és ötlettel mégis helyette­síthető elemei. A Petőfi Színház együttese, ponto­sabban Rátonyi Róbert rendező csak egy ötlettel rukkolt elő. Az sem túl eredeti, hiszen — tudjuk — filmen és színpadon gyerek és kutya föltét­lenül derültséget kelt. Volt tehát mindkettő a sutács­ka előjátékban, mely arra lett volna hivatott, hogy a nézők informálódjanak: a budai Krisztinavárosban a Horváth-kertben valaha csodás estéken virult az ope­rett. Ami ugyan­­tény, Lajtai Lajos­nak, A régi nyár szerzőjének karrier­je szintén itt indult és teljesedett ki — de ez a műsorfüzetben közölhető. Egyebekben Rátonyi operettes pó­zokra késztette szereplőit. Tiboldi Máriának, akinek bizonyosan van humora, egy fád nagyasszonyt kellett játszania, a csinos és jól éneklő Len­gyel Kati csak eminens lehetett. Tar­ján Györgyi — valószínűleg saját el­határozásból — némi eleven ri­pacs­­kod­ást vitt a szenvelgő produkcióba. Albert Mária Kiállítás BÁN BÉLA FESTMÉNYEI ÉS GRAFIKÁI Szombathelyi Képtár Pár esztendeje érkezett a hír Izrael­ből : Bán Béla, a hányatott sorsú fes­tő családja a szülőházának ajánlja a művész hagyatékát. Baranya és Vas megye múzeumai készséget mutattak a gyűjtőkörükbe illeszkedő életmű be­fogadására. A hazatért művek, ki­egészülve itthoni képekkel és grafi­kákkal, Pécs és Budapest után, a tel­jesség igényével kerültek bemutatás­ra a Szombathelyi Képtárban. A gazdag gyűjtemény módot adhat az ellentmondásos pálya revíziójára. Világossá teszi az összkép, hogy — a személyi kultusz évei alatt vállalt szerepét nem feledve — Bán mun­­kássá­gának vannak olyan progresz­­szív értékei, amelyek nem törölhe­tők ki modern művészetünk történe­téből. A pálya kezdetén ígéretes reklám­­grafikusnak mutatkozik. Politikai ügybuzgalma, hittel vallott elkötele­zettsége egy ideig eltéríti hivatásá­tól. Ám a harmincas évek végén már alig fékezhető erővel tör­t ki sajátos, töredezett formákból építkező, át­élésről tanúskodó expresszionizmu­­sa. Darabos, jobbára férfi figurái szinte szétfeszítik szűkre méretezett életterüket. A szentendrei kitérő, a haluskai nyár, vonalban, színben mozgalmas tájképeket eredményez, meg Vajda -körének közösségét, és ha­tása döntő lesz a további munkálko­dásra. Elősegíti az egyéni stílus, a világ önálló értelmezésének kibonta­kozását. Bán ereje a rajzban, a szer­kesztésben, a kifejezést fokozó átírás­ban, a­­megrendítő hatású fogalma­zásban domborodik ki. Alakok, arcok, maszkok, testes körvonalak, vaskos foltok, majd 'tétova, absztrakt kom­pozíciók követik egymást lapjain, vásznain. Szervező hajlama már-már törvényszerűen az európai iskola alapítói közé viszi. Közben önálló kiállításra nyílik alkalma, eljut­­Pá­rizsiba, szerepel a szürrealisták vi­lágszemléjén. Semmi nyoma a vár­ható­­törésnek, amely kétes eredmé­nyeivel előbb meghasonlásba taszít­ja, majd a menekülésbe sodorja. 1957 után Párizsban, Argen­tíná­­ban, végül élete végéig Izraelben folytatja a kényszerűen megakasz­tott irányt. A visszatalálás nem gond­talan, talán fogyóban az erő, a hit is megcsalatott. Az életformává kemé­nyedett alkotáskényszer­­mégis átse­gíti a szakadékokon. Feltámadnak alakjai, új technikákkal gazdagodik eszközeinek tára. Salamon Nándor ERDÉLY VESZÉLYEZTETETT ÖRÖKSÉGE Országos Műemléki Felügyelőség Több szervezet, intézmény és néhány lelkes magánszemély nagyszabású fotókiállítást szervezett Erdélyről, amelyet Szűrös Mátyás nyitott meg. Újból, sokadszor: Erdély, öreg falusi házak,­­míves fakapukkal, parasztok festői viseletben. Különböző feleke­zetek templomai hirdetik elmúlt szá­zadok építőinek keze munkáját. La­kosait elvesztő szász templom Han­náról emlékeztet boldogabb és sze­rencsésebb időkre. Történelmi kas­télybelső rég széthordott bútorainak sorsán mélázhatunk. Történelmi vá­rosrészek brutális ledarál­ásának megdöbbentő képsorai­­tudósítanak Bukarestből és Segesvárról: a „szisz­­tematizálási program” városrendezés ürügyén nem kíméli az értékeket. Bán Béla festménye Szétvert városrészek betonkasztniba kényszerített műbőr kabátos polgárai tehetetlen játékszerré válnak a tör­ténelem forgatagában. Meglehet, hogy a „falurombolás" nem úgy tör­ténik,­­ahogy azt a pesti aszfalt népe elképzeli, mégis a kiállítás fényké­pei arra nagyon jók, hogy számba vegyük a történelmi kultúrák együtt­élésének eredményeit. A régi fotog­ráfiák és a mai fotók egyaránt a fizi­kai létében is veszélyeztetet­t erdé­lyi­­kultúra múltját és jelenét mutat­ják be. A kiállítás a varázslatos idő felidézése mellett riasztó jelzés is. A kiállításon lévő építkezési kulissza mögött lassan összeroskadó, porfel­hőbe temetkező bukaresti templom tragikus látványa nem ismétlődhet meg! A várbeli bemutató egyik ta­nulsága: figyelni kell a barbár rom­bolásra, bárhol történjen is az. A kiállítás az Országos Műemléki Fel­ügyelőségen október 9-ig látható, ezt követően a máris beérkezett­­meghí­vások alapján Európa­­több országá­ban mutatják be. Bodor Ferenc MAJOR JÁNOS ÚJ RAJZAI Óbudai Pincegaléria Épp csak elkezdődött az őszi szezon, és Andrási Gábor galériája igazi szenzációval állt­­elő: Major János új rajzai. Minden szónak jelentősége van eb­ben a kiállításcímben. Miért? Nos, az újszülöttek kedvéért: Major János volt a hatvanas évek végének egyik legragyogóbb tehetsége (egy olyan fantasztikusan erős mezőnyben, mint Keserű Ilona festő, Bencsik István szobrász és még igen­­sokak). Magyar zsidó szürreálist művelt, különösen erősen vonzódva a történelmi megti­­portság és a kegyetlen öngúny ki­nyilvánítása iránt. Mesterien rajzolt. Valamint fotózott, fölfedezve a sír­kövek haláli báját, s képregényeket készített, intellektuális comicsokat (azóta sem létező műfaj mifelénk). Meglehetősen mellőzött volt ő is, de esetében talán nem ez volt a döntő ok, hogy hirtelen abbahagyta a mű­vészmesterséget, fölszámolta grafi­káit, s a múzeumi rajzolói­­munkába visszahúzódva eltűnt a szemünk elől. S most új művekkel jelentkezett. A kiesett évek adják, főként koráb­bi témáit vette elő, s­­részben újra­rajzolta­­megsemmisült műveit. A giccs határán egyensúlyozó,­­kínosan szókimondó morbidok,­­hetekig csi­szolt -rajzi „egypercesek" szerepelnek a tárlaton. Az új rajzokat egyaránt jellemzi a megtört fényű mesterség­beli csillogás és az újrakezdés ön­kínzása. Mégis, mindenekelőtt, öröm újra üdvözölni Major Jánost. Bán András Film A MEDVE Francia film Még ma is tisztán emlékszem, hogy gyerekfejjel milyen csodálattal bá­multam A dzsungel macskáját, mennyire szorítottam Lobónak, a farkasnak és Nikkinek, a szánhúzó kutyának. A James-Oliver Curwood műve nyomán készült A medve e régmúltat idézi föl, sok tekintetben hasonlít a Walt Disney-produkció­­ban gyártott, híres természetfilmek­re. Rendezője, az Oscar-díjas Jean- Jacques Annaud A tűz háborúja és A rózsa neve után ismét nagy fába vágta a fejszéjét: játékfilmet forga­tott­­ állatokkal, méghozzá hatal­mas barnamedvékkel a főszerepben. Annaud nagy műgonddal elkészí­tett, lenyűgöző képi világú, szakérte­lemről tanúskodó alkotása egy árva medvebocs veszélyekkel terhes ka­landjait, ember és medve párharcát mutatja be, természetesen az állatok „nézőpontjából”. A drámai jelene­tek ellenére is szelíd és megbocsátó film ez, olykor már idilli. Ám dráma és idill itt jól megfér egymással, szinte észrevétlenül olvad össze. A Bretislav Pojar által tervezett, a bocs nyugtalan álmát megjelenítő, egy­szerre játékos és félelmetes, kissé meglepő animációs betéteknek is van funkciója. Azt szemléltetik, hogy az állatoknak is vannak bonyolult, az emberéhez hasonló agyműködései. Bár Annaud alkotása a környezet­­szennyezés ellen és a kipusztulóban lévő medvék védelméért is szót emel, mégsem szokványos természetfilm, ugyanis hiányzik belőle a hagyomá­nyos ismeretterjesztés, a dokumenta­tív jelleg. Ugyanakkor a rendező nem is antropomorfizál. Hőseitől „csupán” annyit követel, hogy Phi­lippe Rousselot kamerája előtt is le­gyenek hajlandók megtenni mindazt, ami életükhöz, szokásaikhoz tartozik. La Douce mackó, Bart és Doc med­vék élnek is az alkalommal, s ragyo­góan „alakítják” önmagukat. Már­­már feledtetik Lobót, a farkast is. Hollós László VÉGZETES VONZERŐ Amerikai film A film első kockái a néhány évvel ezelőtti újromantikus divathullám világsikerét, a Kramer kontra Kra­mer hangulatát és érzelemvilágát juttatják eszünkbe. Az ideális család — sikeres, jól fizetett pater familias, gondos, szép, ápolt és maga körül harmóniát árasztó anya és enniva­­lóan édes, cserfes gyerkőc — élete- Kalotaszegi kapu 1910 körül és egy mai utcarészlet

Next