Turista Magazin, 1972 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

JANUÁR A Nap­kel 1-én 7.32 órakor, nyugszik 16.02 órakor. 31-én kel 7.13 órakor, nyugszik 16.43 órakor. A hőmérséklet alaku­lása 1-én 1,2 °C, 31-én 0,6 °C várható. A BTSZ ÉS A TURISTA MAGAZIN ÁLTAL KÖZÖSEN RENDEZETT nyílt túrák A téli hónapokban túrák he­lyett kisebb séták, városnézés, múzeumlátogatás szerepel programunkban, tekintettel arra, hogy a résztvevők több­sége nem szervezett természet­­barát és így nem rendelkezik megfelelő téli túraöltözettel. jan. 9. Téli séta a Margitszige­ten, történeti emlékek megte­kintése. Találkozás: 7.10 órakor a 26-os autóbusz Pannónia u.-i vég­állomásánál. (Vígszínháznál) Túravezető: dr. Simon Géza jan. 16. Téli séta a Városliget­ben és a Közlekedési Múzeum megtekintése. Találkozás: 1/216 órakor a Mű­jégpálya főbejárata előtt. Túravezető: Budai József jan. 23. Téli séta Nagytétény­ben és a Kastély Múzeum megtekintése. Találkozás: 7.10 órakor a 3-as autóbusz Karinthy Frigyes u.-i végállomásánál. Túra­vezető: Taubler Antal (tel.: 156-017) jan. 30. téli séta a Budai Vár­ban és a Hadtörténeti Múzeum megtekintése. Találkozás: 7.10 órakor a Bé­csi-kapunál. Túravezető: Kübler Jenő. Idáig 211 db 300 km-es Út­­törő Kék-túra jelvény került kiadásra. Ebből a legtöbbet — 100-at — a Bp. XXII. ker. úttörőcsapatok kapták. Utána Szolnok megye kö­vetkezik 35-, Pest megye 31-, Bp. I. ker. 26-, Borsod megye 13-, Bp. XII. ker. 5 db jelvénnyel. Az eddig ki­adott 1146 tájegységi jel­vényből , amelyért egy tájegységben 50 km-t kell teljesíteni, szintén a Bp. XXII. ker. szerezte a leg­többet, szám szerint 437-t. őket Szolnok m. követi 246-, Pest m. 155-, Bp. I. ker. 155-, Borsod m. 55-, Hajdú m. 47 db-bal. Mint a tájegységi jelvények kiadá­sából kiderül, az úttörők között legkedveltebb kék­­túra-szakasz a Budai-, a Pilis hg. és a Cserhát. Szórádi András Úttörő Kék­túra Bizottság A karcagi Vörös Meteor túrázóival jártam be az OKT­ Szarvaskő—Sirok szakaszát. Rozsnakpuszta után (Sirok felé) egy út­szakaszon kivágták a jel­zéssel ellátott fákat. Érde­kes véletlen, hogy a többi fára nem volt szükség. Szalay László túravezető, Karcag Kerékpár kirándulásunk alkalmával a Velence köz­ségben levő Vörösmarty présházat kerestük, de a hirtelen leszálló őszi esté­ben már nem tudtunk odáig eljutni. Viszont a Ve­lence határában levő róm. kat. temető északkeleti ka­puja közelében, az ún. régi nadapi út mellett találtunk egy régies, szépen kidolgo­zott síremléket „Móllá Sza­dik ázsiai török szerzetes 1836—1892” felirattal. So­káig tűnődtünk, hogy ki le­hetett Móllá Szadik, esetleg egy, Gül Baba sírjához za­rándokló szerzetes, vagy pedig Vámbéry Árminnal jött-e a messzi Ázsiából? Köszönetünket ezúton fe­jezzük ki a velencei lako­soknak, akik számon tart­ják a sír létezését, nem en­gedték elgazosodni, s oda tudják kalauzolni a turis­tákat. Erre szerettem volna az arra járók figyelmét fel­hívni, mint érdekességre. Simon Ernőné Lovasberény A Putnok—Sirok útvonalon a Bükk hegységben túráz­tunk. Uppony és Dédesta­­polcsány közt, a Bán pa­tak völgyét egy hatalmas víztárolóvá alakították ki; a hegyek övezte völgy nagyszerű látvány. Dédes­­tapolcsány felé a tó bal partján haladtunk. Hosszú kilométerek után elértük a duzzasztó gátját s egy kisebb dombon átkelve a tó — pontosabban a Láz­­bérci víztároló — egy másik szakaszához értünk. Ez az útvonal jó időben igen kellemes, de sár ese­tén annál veszélyesebb. A lejtős, meredek, bozótos miisfii, illé a parton elég egy csusszanás a 4—5 méter mély vízme­dencébe . .. éppen ezért el­kelne itt egy figyelmeztető tábla. Következő úticélunk Bán­kút volt. A turistaház és környéke bizony több gon­dot kívánna, még a síévad beállta előtt. Bélapátfalva felé a kék jel­zés már nem olyan kitűnő, mint annakelőtte. Bozótos ágakkal teli völgyben ve­zet, fárasztó út, legalább egy km-es szakaszon szag­gatják a gallyak a ruhát. Akad itt jobb útvonal is, de aki nem ismeri a kör­nyéket (mint mi is) kény­telen ezt az utat választani. A telkesi turistaházat hiába kerestük , az csak volt. A bélyegzőt pedig elvitték a cigányok. A Bélapátfalvai Sportpá­lyán kitűnő szállást kap­tunk, 6 ágyas szobában, melegvizes zuhannyal. Az Építők Sportegyesülete gondnokának előzékenysé­ge követendő példa: előze­tes jelentkezés esetén szí­vesen biztosít szállást. Halmi Sándor Budapest A „Hónap képei” rovatot figyelmesen nézegetem. Kedvelem a jó képeket, s érdekes témákat, egy jó képhez azonban a frappáns cím éppenúgy hozzátarto­zik, mint a jó kivitelezés. (Tetszett pl. a novemberi számban a „Kontraszt” c. Bus Gizella Pécsi Tanárképző Főiskola Termő járó Szakosztály Részt vettem a győri olva­sóértekezleten és írásban is megismétlem ott elmondott javaslatomat, foglalkozzon a Turista Magazin Pannon­halmával, megérdemli. Ja­vaslom továbbá a kedvelt „Miről írnak a turistala­pok” felelevenítését is. Bak Loránd Mosonmagyaróvár Ács József Budapest Program Klastrompusztáról rég olvastam a lapban, pedig egyike az or­szág legszebb tájainak. Beküldött képemen látható odvas fában madarak laknak. A KÖVETKEZŐ SZÁM TARTALMÁBÓL Várkastély a Vértes­ben A nemzeti gyász és diadal földjén (Muhi és Önöd) 2000 kilométer cseh— morva földön Rabaton át a Margita hegyre