Turisták Lapja, 1939 (51. évfolyam)
Peitler Gyula dr.: Így történt
legvégül pedig a hazatért Felvidékkel foglalkozik. Összefoglalóan elismeréssel kell megállapítani, hogy a könyvecske írásmodora tárgyilagos, adatai komolyak s ezért kitűnő forrásmunka lett belőle, az anyag megrostálása helyes és észszerű, s alig van benne olyasvalami, amit talán el lehetne hagyni, inkább a kibővítés látszik léptennyomon kívánatosnak, ennek lehetősége azonban nem a szerzőn múlt. Kétségtelen, hogy minden turistát érdeklő és felvilágosító munkát vesz kezébe, aki Jellinek újonnan megjelent munkáját olvassa, de legfőképpen a vizsgára készülő vezetőjelölt lehet hálás a szerzőnek és mindazoknak, akik e mű kinyomatását lehetővé tették. B. M VEZETŐI TESTÜLET. A Testület 1939. február 20-i ülésén ügyvezető bejelentette, hogy az Elektromos Turisták e hó 4-én tartott közgyűlésén dr. Zsembery Gyula szövetségi másodelnök a legutóbbi vizsgákon minősített 32 túravezetőt avatott fel ünnepélyes keretek között. Ezen a közgyűlésen a Testület részéről Martos Viktor ügyvezető üdvözölte az új túravezetőket. Bejelenti továbbá, hogy időközben vezetői képesítést nyert Kécsi Ferenc (P. L.) és Kálmán Béláné (UTE) és különösen utóbbira nézve jegyzi meg, hogy oly sikerrel vizsgázott, hogy a vizsgáztatók legnagyobb elismerését érdemelte ki. Ezenkívül a vezetők száma a MICE legutóbb vizsgázott hét tagjával szaporodott, akik jelvényüket a legközelebbi tanácsülésen fogják megkapni, úgy hogy a vizsgázott vezetők száma ezzel a kétszázat is meghaladja. A napirendre tűzött Akantisz-féle előadás az előadó másnemű elfoglaltsága miatt nem lévén megtartható, helyette Kováts Ferenc ismertette nagy részletességgel a február 13-án lezajlott turista-ankétet. A beszámoló után megindult vitában Székely, dr. Vándor, Jelinek, Schaeffer, Pézel és még mások vettek részt, és ennek eredményeként a Testület a következő javaslatokat fogadta el: 1. Indítson a MTSz tárgyalásokat a MÁV-val a turistakocsi-kedvezmények megreformálása iránt, oly értelemben, hogy egyes állandóan látogatott útvonalakon (Pl. Nyugati pályaudvartól Drégelypalánk vagy Helemba felé) indítson a MÁV lehetőleg saját kockázatára a turista-idény alatt vasárnaponként egy-egy turistakocsit, mert valószínű, hogy a hatvanas minimális turistalétszám minden esetben elérhető. A kedvezmények megadása végett adassék alkalom arra, hogy a jelentkezés vasárnasp reggel a pénztár előtti gyülekezőhelyen történjék. Ha pedig betelt a hatvanas létszám, akkor adják meg a turistakedvezményt az ezenfelül jelentkezőknek is, avval a lehetőséggel, hogy esetleg egyéb kocsikban helyezkedhessenek el. 2. Lépjen közbe a Turista Szövetség az illetékes szakminisztereknél, hogy egyes hatóságok, elsősorban a községi elöljáróságok és a magy. kir. csendőrség, az arcképes turista-igazolványt másnemű igazolvánnyal egyenértékűnek fogadják el, és ezáltal a turisták az ismételten előforduló zaklatásoktól vagy motozásoktól mentesíttessenek. 3. Keresse meg a Turista Szövetség a módot arra, hogy személyszállítási joggal nem rendelkező iparvasutak esetenként turistaszemélyt is szállíthassanak, miáltal oly vidékek is volnának a turistaság szolgálatába bekapcsolhatók, amelyek eddig nehezen voltak elérhetők. A felelősséget az is megkönnyíti, hogy az igazolványos turistáknak amúgy is van személyre szóló biztosításuk. Felhatalmazzák ügyvezetőt, hogy ezeket a javaslatokat az MTSz legközelebbi tanácsülésén élőszóval előadja és megindokolja. A Vezetői Testület legközelebbi ülését március hó 13-án tartja mely alkalommal a tisztikar felújítása kerül napirendre, és evégből kiküldték a már egy ízben megválasztott jelölőbizottságot, hogy a tisztújító ülésnek személyi részére vonatkozólag a kellő előterjesztést megtegye. M—*—8