Turisták Lapja, 1939 (51. évfolyam)

Peitler Gyula dr.: Így történt

legvégül pedig a hazatért Felvidékkel foglalkozik. Összefoglalóan elismeréssel kell megállapítani, hogy a könyvecske írásmodora tárgyilagos, adatai komolyak s ezért kitűnő forrásmunka lett belőle, az anyag megrostálása helyes és észszerű, s alig van benne olyasvalami, amit talán el lehetne hagyni, inkább a kibővítés látszik lépten­nyomon kívánatosnak, ennek lehetősége azonban nem a szerzőn múlt. Kétségtelen, hogy minden turistát érdeklő és felvilágosító munkát vesz kezébe, aki Jellinek újon­nan megjelent munkáját olvassa, de legfőképpen a vizsgára készülő vezetőjelölt lehet hálás a szerzőnek és mindazoknak, akik e mű kinyomatását lehetővé tették. B. M V­EZETŐI TESTÜLET. A Testület 1939. február 20-i ülésén ügyvezető bejelentette, hogy az Elektromos Turisták e hó 4-én tartott közgyűlésén dr. Zsembery Gyula szövetségi másodelnök a legutóbbi vizsgákon minősített 32 túravezetőt avatott fel ünne­pélyes keretek között. Ezen a közgyűlésen a Testület részéről Martos Viktor ügyvezető üdvözölte az új túravezetőket. Beje­lenti továbbá, hogy időközben vezetői képesítést nyert Kécsi Ferenc (P. L.) és Kálmán Béláné (UTE) és különösen utóbbira nézve jegyzi meg, hogy oly sikerrel vizsgázott, hogy a vizsgáztatók legnagyobb elismerését érdemelte ki. Ezenkívül a vezetők száma a MICE legutóbb vizsgázott hét tagjával szaporodott, akik jelvényüket a legközelebbi tanácsülésen fogják megkapni, úgy hogy a vizsgázott vezetők száma ezzel a kétszázat is meghaladja. A napirendre tűzött Akantisz-féle előadás az előadó másnemű elfoglaltsága miatt nem lévén meg­tartható, helyette Kováts Ferenc ismertette nagy részletességgel a február 13-án lezajlott turista-ankétet. A beszámoló után megindult vitában Székely, dr. Vándor,­ Jelinek, Schaeffer, Pézel és még mások vettek részt, és ennek eredményeként a Tes­tület a következő javaslatokat fogadta el: 1. Indítson a MTSz tárgyalásokat a MÁV-val a turistakocsi-kedvezmények megreformálása iránt, oly értelemben, hogy egyes állandóan látogatott útvonalakon (Pl. Nyugati pályaudvartól Drégelypalánk vagy Helemba felé) indítson a MÁV lehetőleg saját kockázatára a turista-idény alatt vasárnaponként egy-egy turista­kocsit, mert valószínű, hogy a hatvanas minimális turistalétszám minden esetben elérhető. A kedvezmények megadása végett adassék alkalom arra, hogy a jelentkezés vasárnasp reggel a pénztár előtti gyülekezőhelyen történjék. Ha pedig betelt a hatva­nas létszám, akkor adják meg a turista­kedvezményt az ezenfelül jelentkezőknek is, avval a lehetőséggel, hogy esetleg egyéb kocsikban helyezkedhessenek el. 2. Lépjen közbe a Turista Szövetség az illetékes szakminisztereknél, hogy egyes hatóságok, elsősorban a községi elöljáróságok és a magy. kir. csendőrség, az arcképes turista-igazolványt másnemű igazolvánnyal egyenértékűnek fogadják el, és ezáltal a turisták az ismételten előforduló zaklatásoktól vagy motozásoktól mente­sí­ttessenek. 3. Keresse meg a Turista Szövetség a módot arra, hogy személyszállítási joggal nem rendelkező iparvasutak esetenként turista­személyt is szállíthassanak, miáltal oly vidékek is volnának a turistaság szolgálatába bekapcsolhatók, amelyek eddig nehezen voltak elérhetők. A felelősséget az is megkönnyíti, hogy az igazolványos turistáknak amúgy is van személyre szóló biztosításuk. Felhatalmazzák ügyvezetőt, hogy ezeket a javaslatokat az MTSz legközelebbi tanácsülésén élőszóval előadja és megindokolja. A Vezetői Testület legközelebbi ülését március hó 13-án tartja mely alkalommal a tisztikar felújítása kerül napirendre, és evégből kiküldték a már egy ízben meg­választott jelölőbizottságot, hogy a tisztújító ülésnek személyi részére vonatkozólag a kellő előterjesztést megtegye. M—*—8

Next