Turul 1944-46 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye).

I. Értekezések és önálló cikkek - Olvasóinkhoz - Váczy Péter: Anonymus és a Justinus-kivonat

sodik csoportba sorolhatjuk mindazokat a műveket, melyekkel a Névtelen minden való­színűség szerint mint kortárs ismerkedett meg. Ezekről viszont elmondhatjuk, hogy Anonymust, saját korában, a XII. század má­sodik felének szellemi és irodalmi mozgal­maiban mutatják be. A trójai mese főleg a XII. század második felében és a XIII. szá­zad elején volt divatban, s ez tette éppen népszerűvé Pares trójai történetét ebben a korban. Ugyancsak a XII. században terjedt el a Nagy Sándor-műfaj is, Névtelenünk egy másik kedvelt olvasmánya.­ 1139-ben írta Geoffrey of Monmouth nagyhatású művét az angoloknak a mondák világába vesző ős­történetéről. A XII. században sokat olvas­ták, másolták hazáján kívül is, így elsősor­ban Franciaországban.­ A forrásoknak e kö­rétől teljesen idegen a harmadik forráscso­port: Regino krónikája és a Justinus-kivonat. Regino prümi apát 915-ben halt meg, ámbár krónikáját folytatták, de ez sem haladt túl a 967. éven.­ Az Exordia Scythica szintén a régebbi középkori irodalom hajtása, kézira­tát megtaláljuk már egy IX—X. századi kó­dexben is.10 Névtelenünknek igazán a múltba kellett visszamennie, hogy találkozhasson a korai középkor e két jellegzetes termékével. A második forráscsoport alapján a kuta­tóknak jelentős része ahhoz a felfogáshoz hajlik, hogy Névtelenünk Franciaországban járt és akárcsak azok a magyar ifjak, akik­ről az 1180-as évek elején István, a párizsi Sainte-Geneviève monostor apátja emlékezett meg levelében, feltehetően ő is Párizsban tanult.11 Franciaország, mégpedig elsősorban az Ile-de-France, a XII. században már a stú­dium igazi hazája. Nem véletlen, hogy az a renaissance-mozgalom is, amely a XII. szá­zad közepén bontakozott ki a román stílus világában, innen terjedt szét Európa többi országába. Angliában, Németországban kö­rülbelül egyidőben, 1170 körül, jelenik meg az új stílus, Itáliában már jóval később, a XIII. század közepén. Egyszerre felenged a szobrok románkori merevsége, az élet meleg árama hatja át tagjaikat s az arc vonásain átdereng a lélek. Az „új, édes stílus" min­denekelőtt érzelmes. Az emberek közvetle­nebb kapcsolatba lépnek a valósággal, a ter­mészetet, az életet úgy akarják megismerni és ábrázolni, amint van, keresik sajátos tör­vényeit. Mindez naturalizmust jelent a mű­vészetben és irodalomban s természettudo­mányi érdeklődést, módszert a tudományban. A szabad kutatószellem felvonul a tekintély­imádat ellen, az egyetemek tulajdonképen e mozgalom kapcsán kezdenek kialakulni. A valóság iránti érzék megerősödése a múlttal szemben is új állásfoglalásra készteti a kró­nikást. A historizmus bevonul a középkori szellem világába s mint regényesség mutat­kozik a szépirodalomban. A gesták kora ez. A humanizmus első szárnypróbálgatása meg­hozza a személyiség kultuszát; az 1150 után meginduló új, epikus költészet már emberi arcképeket fest. A költészet új technikájának első teoretikusa francia: Matthieu de Ven­dôme, a XII. század második felében élt és Tours-ban, Orléans-ban, Párizsban tanított. A mozgalom szívesen nyúl az antik, vagy an­tiknak vélt kelléktárba, antik mondák jön­nek divatba s az ókor heroizált alakjait, Aeneast, Nagy Sándort, Julius Caesart cso­dálat övezi. Joggal beszélhetünk hát renais­sance-mozgalomról. Ismerünk olyan angol püspököt a XII. század közepéről, aki antik tárgyakat gyűjt össze. A pogány ókor kü­lönben is egészen új fényben kezd tündö­kölni, megváltozik a­ felfogás a pogány kor­ról is: lehet a pogány is erényes, lovagias. A megerősödő nemzeti érzés már büszkén tekint a pogány ősökre.12 Az új renaissance-mozgalom Magyarorszá­got csodálatosképen igen korán, szinte a francia indulással egyidőben érintette meg. Ezt bizonyítják mindazok az emlékek, ame­lyeknek korát könnyen lehet rögzíteni: a dá­tummal ellátott oklevelek és olyan építészeti emlékeink, amelyek újalapítású monostorok­ból, templomokból maradtak fenn. Már a XII. század közepétől kezdve meglátszik az írás formáján, az építkezés módján a proto­renaissance szelleme. A „tövishúzó" antik témája visszajár a francia S. Gilles leány­monostorának, Somogyvárnak egyik XII. századvégi kőábrázolásán, sőt Esztergomról oly domborműveket is ismerünk, ugyancsak még a XII. századból, amelyek táncoló me­nádot s római signifert ábrázolnak. A Trója-és Nagy Sándor-regények hatása ugyancsak igen korán jelentkezik n nálunk egyes személy­nevek divatján: Ehellős (Achiles) legelőbb, még Kálmán király idején, Perjámos (Pria­mus), Párizs, Sándor, Trisztán, Roland és Hektor később, de még a XII. században. Végül meg kell említenünk trubadúroknak, Petre Vidalnak és Jancelm Faiditnak szerep­lését Imre udvarában. Mindez együttvéve — írásformánk erősen franciás jellege, ma­gyar diákok franciaországi iskoláztatása, Somogyvár közvetlen kapcsolata S. Gilles­sel, költők látogatása — igen valószínűvé teszi azt a feltevést, hogy a románkorvégi renais­sance közvetlenül a francia mozgalom hatá­sára bontakozott ki a hajdani Pannónia föld­jén.13 A XII. századi renaissance legnagyobb magyar alakjáról, a Gesta l­ungarorum név­telen szerzőjéről még nem beszéltünk. Amióta sikerült Gestájának keletkezési idejét kellő pontossággal meghatározni (1196—1203),14 nem lehet többé vitás, hogy hol keressük he­lyét a világirodalomban. A kor divatjának hódolt még a külsőségekben is. Miként író­társai francia és angol földön, ő is szigla mögé rejti nevét s szerénykedve, de koránt-

Next