Turul 2014 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye).

2014 / 1. füzet - ÉRTEKEZÉSEK - Reisz T. Csaba: Az állami anyakönyvek kutatásának jogi keretei

anyakönyvek rendszertani helyét, bár az is azt jelzi, hogy az anyakönyvek sajátos, a többitől eltérő státuszú, különleges igazgatási dokumentumok. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy az anyakönyvi dokumentumokból az első példányok és a be­jegyzések alapjául szolgáló iratok soha nem kerülnek be a le­véltárakba, pedig ez utóbbiak forrásértéke is kimagasló, egy­értelműen maradandó értékű.11 Az anyakönyvi törvények, törvényerejű rendeletek az ille­tékes közlevéltár (állami levéltár, megyei levéltár) és a külkép­viseletek vonatkozásában az Országos Levéltár illetékességét határozzák meg. A levéltári nyilvántartások 1955. évi egységesítésekor az iratgyarapodási naplóba nem kellett feljegyezni a beér­kező anyakönyvi másodpéldányokat, azokat közvetlenül az anyakönyvi nyilvántartó lapon kellett nyilvántartásba ven­ni.12 Az állami levéltári fond fondjegyzékének elkészítésekor mindazt az iratanyagot fel kellett venni, amelyet 1958. január 1-jén az állami levéltárak őriztek, kivéve ez alól az 1895 utáni állami anyakönyveket.13 1962-ben a „fondszerkesztési alapelvek” az 1950-ig kelet­kezett anyakönyveket a törvényhatóság feladatkörébe tartozó kezelési teendők miatt annak provenienciájába tartozóként javasolta feltüntetni, de tényleges felsorolásukat egy önálló, XXXIV. szám alatti, az állami levéltár nevével jelzett és más levéltári gyűjtemény nyilvántartására is szolgáló főcsoport­ban írja elő. (XXXIII. Megőrzésre ill. kezelésre az állami levél­tárba utalt iratok).14 2002-ben a Levéltári Kollégiumnak a területi általános és a települési önkormányzati levéltárak új fond(jegyzék­) szerkezetéhez készített 2. számú ajánlása a XXXIII. fond főcsoportba sorolandónak javasolta „Külön intézkedés­sel levéltárba utalt iratok” cím alatt az állami anyakönyvi másodpéldányok, a választások, a népszavazások, a népi kez­deményezések iratait. Megjegyzendő, hogy ezek a dokumentumok a levéltári szakmai munka szabályozása keretében készültek, nem nor­matív utasítások, és nem egyértelmű, hogy az anyakönyvek levéltári anyagba sorolása - majd ezt követően annak jogi sorsában osztozásának felfogása - a jogalkotó tudomásával és jóváhagyásával találkozott, találkozna-e? 3. Betekintési jog A jogszabályok az anyakönyvi adatok megismerhetőségét, megtekintését a lehető legnagyobb szigorúsággal igyekeztek korlátozni, bár az idő múlásával a korlátozás enyhülése vagy legalábbis relativizálódása tapasztalható. 1952-ben csak a felügyeleti szervek és az általuk kiadott engedéllyel rendelkezők tekinthették meg az anyakönyvi bejegyzéseket. Engedélyt csak hivatalos eljáráshoz, megha­talmazással rendelkezők, magát azonosító személy kaphatott (Av. 27. §). Az anyakönyvvezetőknél található anyakönyvek vonatkozásában ez a szigorúság ma is fennáll, a betekintés­hez jogalapigazolás és célhoz kötöttség szükséges (At. 6. § /1/ bekezdés). A betekintők köre 1955-re kibővült, persze csak a hata­lom helyi képviselőivel, így jogosultságot szerzett „az illeté­kes tanács végrehajtóbizottsága elnöke, elnöke helyettese, tit­kára és igazgatási osztályvezetője”.15 A nagyobb tömegű anyakönyvi bejegyzés kijegyzését csak az elsőfokú anyakönyvi felügyelő előzetes engedélyével lehe­tett végezni. A levéltárakban őrzött másodpéldányok bejegy­zéseinek megtekintését a másodfokú anyakönyvi felügyelő vagy a belügyminiszter engedélyéhez kötötték.16 1955-ben a belügyminiszter mint engedélyező kikerült a jogszabály­ból, 1956-ban azonban visszakerült oda.17 A levéltár vezetője 1964-től kapott szerepet az anyakönyvi kutatásokban, ez időtől fogva ő engedélyezte a levéltárban őrzött anyakönyvi példányokba betekintést, de ennek lénye­gét nem szabályozták.18 A kérdés úgy tehető fel, hogy vajon a levéltárvezető a levéltárban őrzött anyakönyvekkel kapcso­latos betekintést ugyanúgy engedélyezhette-e, mint az anya­könyvvezető a nála őrzött példányok esetében, vagyis a szük­séges engedélyek és célhoz kötöttség meglétének követelménye fennállt, vagy ettől eltérő, megengedőbb engedély adására is jogosult volt-e? 1968-ban már pontosabban is körülírták a levéltári adatmegismerés jellegét: az anyakönyvek másod­­példányaival kapcsolatos levéltári feladatokról szóló 133/1968. (MK 12.) MM utasítás 9. § (2) bekezdése külön is nevesítette a történeti vagy egyéb tudományos célból egyes vagy töme­ges anyakönyvi bejegyzések kutatását, amelyre a levéltár igaz­gatója vagy annak megbízottja adhatott engedélyt.19 Itt tehát a (történet)tudományos kutatást végzők - és nem mások - számára adott engedélyezés jogosultsága mutatható ki. 11 A szakmának fel kell végre vetnie, hogy erre az egyértelműen mara­dandó értékű köziratra (és iratképzésre) miért nem érvényesíthető a levél­tárérett iratok levéltárba adási kötelezettsége; kértek és kaptak-e felmen­tést az illetékestől a kötelezettség alól, és ezzel együtt biztosítják-e az ira­tok kutathatóságát a törvényben meghatározott módon? Ha a törvény alóli kivétlet nem tudják igazolni, akkor bizony jogsértést követnek el az anya­könyvet vezető szervek. 12 13-07-10/1955. LÖK (1955. június 21.) Levéltári nyilvántartások egysége­sítése. Utasítás az állami levéltárakban vezetendő nyilvántartásokról. (Köte­lező vezetni: 1955. július 1-jétől). 13 Vörös Károly: A magyar állami levéltári fond fondjegyzékének elkészí­tése. Benne: 124538/1958 LOK sz. rendelet. Levéltári Híradó, 8 (1958) 1-2. sz. 107-120. „A fondjegyzékbe felveendő mindaz az iratanyag, melyet az állami levéltárak 1958. január 1-én őriztek. Kivételt csupán az 1895 utáni állami anyakönyvi másodpéldányok képeznek, melyeket nem kell felvenni a fondjegyzékbe.” Idézett hely: 108. 14 A területi állami levéltárak fondjegyzékei 1. rész. Bevezetés. (Szerkesz­tési alapelvek) [szerk. Wellmann Imre et all (A magyar állami levéltárak fondjegyzéke, 3.) MM­LO, Bp., 1962. A XXXIV. szám elírás lehet. 15­10/1955. (T.K. 42.) BM utasítás az anyakönyvek vezetéséről és a házas­ságkötési eljárásról. (1955. július 15.) 27. § (1) bekezdés. Érdekes volna annak vizsgálata, hogy hány ilyen engedélyezési eset történt. 16 Au. 27. § (3) és (4) bekezdés. 17 10/1955. (T.K. 42.) BM utasítás, 27. § (3) bekezdés, 1/1956. (TK 55.) LÖK utasítás, 9. § (1) bekezdés. 18 6/1963. (TK 82.) kormány elnökének utasítása az anyakönyvek vezeté­séről és a házasságkötési eljárásról (hatályba lépett 1964. január 1-jén). 10. § (3) bekezdés: „Nagyobb mennyiségű anyakönyvi bejegyzés és irat megte­kintését a felügyeletet gyakorló igazgatási osztály vezetője, az állami levél­tárak őrizetében levő másodpéldányokban foglaltak megtekintését pedig a levéltár vezetője engedélyezheti.” 19 „(2) Történeti, vagy egyéb tudományos célból egyes, vagy tömeges anya­könyvi bejegyzések kutatására csak a levéltár igazgatója (tartós távolléte ese­tén megbízottja) adhat engedélyt.”

Next