UVATERV Híradó, 1986 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1986-07-01 / 7. szám

Beszélgetés Magyar Ambrussal Az eredményes tervezőmunka feltétele a fegyelem és a szervezettség Magyar Ambrus pályafutását 1933- ban a MÁV Pécsi Igazgatóságánál kezdte. Mérnöki be­osztásban a pálya­fenntartásnál dolgo­zott, 1948-ban he­lyezték át az igaz­gató helyettesének Miskolcra. Mindkét munkaterületén jelentő­s érdeme volt a háborúban elpusztított vasút­vonalak újjáépítésében. Szakmai érdeklődés, baráti megkeresés vezette 1951-ben az ÁMTI-ból kivált Főva­­tervhez. Két évig volt főmérnöke a buda­pesti metró terveit előkészítő vállalatnak, 1954-ben néhány hónapig a Középterv igaz­gatója, majd - a többszöri átszervezések és összevonások után - 1954 november elsejé­től az Uvaterv főmérnöke lett. Tíz év múlva, 1964-ben nevezték ki vállalatunk igazgató­jává. Hatvanhat éves volt, amikor 1973 má­jusában nyugállományba vonult. Magyar Ambrusnak több mint két év­tizeden át meghatározó szerepe volt vállala­tunk életében. Kiváló mérnöki felkészült­séggel, gazdag tapasztalatok birtokában dön­tően járult hozzá az Uvaterv komplex válla­lattá szervezéséhez, eredményes munkájá­hoz, hazai és külföldi sikereihez. Tizenhárom éve van nyugállományban, hetvennyolc éves. Engedve megkeresésünk­nek, nagy örömünkre fiatalosan, jó egészség­nek örvendve fogadott. Percek alatt kiderült, hogy mostani magunkról nem kell tájékoz­tatnunk. Ismeri helyzetünket, hiszen a Hír­adó szorgalmas olvasója, így lapunkból folyamatosan tájékozódik szaporodó gond­jainkról. - Nem először van az Uvaterv nehéz helyzetben - mondotta. - A vállalat alapí­tását követő néhány év viharos fejlődése után 1953-1954-ben kiderült, hogy az el­túlzott iparosítási, közlekedésfejlesztési ter­veket anyagiak hiányában nem tudjuk telje­síteni. A megbízások leapadtak, jelentős, mintegy négyszáz főt kitevő létszámcsök­kentést kellett végrehajtani. Néhány évi stagnálás után, 1957-ben került sor újabb létszámcsökkentésre, amely közel három­száz embert érintett. Fájdalmas volt, de az ország gazdasági helyzete mindkét esetben erre a lépésre kényszerítette az Uvatervet. - Hogyan sikerült átmenteni a vállala­tot ezeken a nehéz éveken? - kérdeztük. - A közlekedési, postai létesítmények tervezésére létrehozott Uvaterv ezekben az években mindent tervezett, amire csak meg­bízást tudott szerezni. Terveztünk kenyér­gyárat, társasházakat, lakóépületeket, étter­met, munkásszállót, közműveket, egyszóval mindent, amihez hozzájutottunk. A hazai megbízások helyébe már 1955-től megpró­báltunk exportmunkákra szert tenni. Ez a Komplex és a Tesco segítségével sikerült. A lényeg az volt, hogy talpon maradjunk, és ez is sikerült. A későbbi nagy feladatok végrehajtására minden szakterületen meg­őriztük a tervezők legjobbjait, biztosítva ezzel a vállalat komplexitását. - Az exportmunkák világszínvonalon álló műszaki megoldásokat követeltek. Ide­haza a metró, az autópályák tervezése abban az időben új feladatot jelentett. Hogyan tudott ezekhez felnőni az Uvaterv mérnök­gárdája? - A magyar mérnökképzés világviszony­­latban elismert volt akkor is, most is az. Ki­válóan képzett szakembereink voltak, és bizonyára most is vannak. Tanulmányoztuk a szakmai irodalmat, külföldi utazásaink során gyűjtöttük a tapasztalatokat. Azokban az években a jelentősnek ítélt munkákra házi tervpályázatokat írtunk ki, amelyeket a vállalati műszaki tanács megvitatott, zsűri­zett, így a tervdokumentációkban a legmeg­felelőbbnek ítélt elgondolásokat dolgozták ki tervezőink.­­ Az ,,öreg” ó­ások sok szeretettel gondolnak Magyar Ambrusra, a szigorú fegyelmet és a határidők betartását meg­követelő főnökre. - Azt a gyakorlatot folytattam, hogy egy-egy nagyobb munka esetén összehívtam az érintetteket, elmondtam, mi a feladat, s ha kevés volt a rendelkezésre álló idő, azt is, milyen érdekek fűződnek a határidő betartásához. Kértem szoros együttműködé­süket, megbeszéltük a megoldások lehetsé­ges változatait. A határidőket általában a népgazdaság követelményei szabták meg, de előfordult, hogy a minisztérium kívánta tő­lünk a gyors munkát. Ami a fegyelmet illeti: nekem az a véleményem, hogy a mérnöki munka, több szakterület eredményes együtt­működése nem képzelhető el fegyelem, egy­más munkájának megbecsülése nélkül. Hoz­záteszem, hosszú éveken át azt tapasztaltam, hogy a tervezőmérnök örömmel végzi mun­káját jól szervezett keretek között, a rész­feladatokat fegyelmezetten végrehajtó mun­katársi légkörben. Az Uvaterv pontossága, a tervek összehangoltsága, hibátlansága alap­vetően járult hozzá a vállalat jó hírének meg­alapozásához. Tudom, voltak olyan megjegyzések is, hogy vita nélkül fogadom el a „fentről” kapott szoros határidőket. Erre csak azt tudom mondani, hogy akik ezt mondták, nem voltak ott, amikor feletteseimmel vitat­koztam, az alapos munkához időt kértem, vagy az irreális határidőket nem fogadtam el. Amikor megértettem, hogy a gyors munkára elengedhetetlenül szükség van, ter­mészetesen tudomásul vettem. Úgy hiszem, így van ez most is, különösen az exportaján­latok és -tervezések esetében, amikor a gyor­saság a versenyképesség egyik feltétele.­­ Az ötvenes évek második felében kapcsolódtak be a vállalat munkájába a fel­­szabadulás után egyetemet végzett és diplo­mázott fiatalok. Állták a versenyt a háború előtt végzett nemzedékkel? - Egyértelműen igennel kell válaszol­nom. Kiváló elméleti felkészültség birtoká­ban voltak az akkor munkába álló fiatalok. Többeknek az volt a véleménye, hogy kivi­telezői gyakorlat nélkül nem lehet jó tervező az egyetemről kikerült fiatal mérnök. Nos, a mi fiataljaink rácáfoltak erre. Igaz, a nagy tapasztalatokkal rendelkező idősebb generá­ció mindenben nagy szeretettel segítette őket. - A vállalat irányításában eltöltött hos­­­szú időszaknak melyek a legmaradandóbb emlékei? - A hosszú éveken át végzett tervezési és építésirányítási munkák után elsősorban a nagy létesítmények átadását, forgalomba helyezését említem. Ezek közül is kiemelke­dik az új Erzsébet híd 1964. november 23-án történt átadása. Csak a tisztelet és az elisme­rés hangján tudok megemlékezni a tervezést irányító Sávoly Pál munkájáról, emberi ma­gatartásáról és elévülhetetlen érdemeiről a híd megalkotásában. Szívesen gondolok vissza főútjaink kor­szerűsítésének éveire, a koncentrált útkor­szerűsítésekre, majd a hatvanas években végzett első autópálya-tervezésekre. Jól em­lékszem, az M 7-es autópálya első szakaszát a munkásmozgalom kiemelkedő személyi­sége, Prieszol József miniszterhelyettes adta át a forgalomnak. Részt vehettem a budapesti metró terve­zésének indításában és — mintegy tízéves kényszerszünet után - a metrótervezés 1960. évi újrakezdésében. Felemelő érzés volt az első szakasz forgalomba helyezése. Élményekben és tapasztalatokban gaz­dagok voltak első exportmunkáink. 1955-ben terveztük az Egyesült Arab Köz­társaság megrendelésére a helwani Nílus­­hidat, amelyet rövidesen a szíriai Orantes-, az iraki Garmat Air- és több egyiptomi for­góhíd tervezése követte. - Az Uvaterv volt főmérnöke, majd igazgatója mit üzen a vállalat mai kollektívá­jának? - Elsősorban azoknak szeretném kife­jezni köszönetemet, akik szolgálati időm alatt tudásukkal, tapasztalataikkal, szorgal­mukkal támogatták munkámat, és ma már nyugállományban — hozzám hasonlóan — a pihenés éveit élvezik és a becsülettel vég­zett munkára emlékeznek. A vállalat aktív dolgozóinak nagyon sok szép feladatot, eredményes munkát, jó egészséget kívánok.­­ Köszönjük a jókívánságokat, hason­lóan jó egészséget, megelégedett életet és az unokák körében még hosszú évek boldog­ságát kívánjuk. Rédei György 12

Next