Udvarhely, 2014. október (1. évfolyam, 138-160. szám)
2014-10-09 / 144. szám
Aktuális RÖVIDEN ■ Tegnaptól kötelező használni a farakományok nyomonkövetésére kialakított elektronikus rendszert. Ennek célja, hogy csökkentse, illetve magakadályozza az illegális fakitermeléseket és az adócsalást az ágazatban. A szállítmányokat online követhetővé teszi az az alkalmazás, amelyet a szállító okostelefonjára telepítenek. Az útvonal a kitermeléstől az értékesítésig ellenőrizhető, még azokban az esetekben is, amikor külföldre szállítják a fát. A 112-es sürgősségi telefonszámot tárcsázva bárki kérheti egy fát szállító jármű leellenőrzését. * Nem kell fizetni a külföldön született gyerekek születési bizonyítványának kiállításáért. Ennek egyetlen feltétele, hogy a születést követő hat hónapon belül igényeljék a szülők a hivatalos okmányt. Ha nem teszik ezt meg, akkor az eddig érvényes díjszabás ellenében kaphatják meg a bizonyítványt. A tervek szerint a hat éven aluli gyerekek számára ingyenesek lesznek az utazáshoz szükséges dokumentumok. • Évente nyújt pályázati programjai révén vissza nem térítendő támogatást Hargita Megye Tanácsa a megyében bejegyzett civilszervezeteknek, ezzel anyagilag hozzájárul kulturális, sport, ifjúsági, turisztikai programok megszervezéséhez, segíti a tűzoltó-egyesületek munkáját vagy olyan tevékenységeket, amelyek hagyományainkat éltetik. Idén is lehetőség volt pénzbeli támogatást igényelni hasonló programokra, viszont a megnyert pályázatok zömében nem érkezett be a megyei tanácshoz a megfelelő elszámolási iratcsomó, aminek hiányában lehetetlen lesz kifizetni a megpályázott összegeket. A szerződés szerint valamennyi pályázónak el kell számolnia a tevékenysége lebonyolítása utáni tizenöt naptári napon belül (a kulturális pályázatok esetében harminc naptári napon belül). Hargita Megye Tanácsa munkatársainak tapasztalatai szerint a leggyakoribb hiba, hogy a fogyóanyagok beszerzésére vonatkozó számlákat azon esemény után állították ki, amelyre a támogatást igényelték, hiányosak a népszerűsítő tevékenységek, különféle költségek esetében hiányzik a megrendelőlap vagy a szerződés. A megyei tanács munkatársai ezúton is felhívják a pályázók figyelmét, hogy a tevékenység befejezésétől számított határidőig számoljanak el a támogatott program költségeivel, hogy ne okozzanak gondot a kifizetésekben. Ha Székelyudvarhely szociális lakásairól beszélünk, legtöbben a csereháti új építésű lakásokra gondolnak, pedig a település különböző pontjain a város, a polgármesteri hivatal számos lakásnak tulajdonosa. Nagyjából háromszáz lakrészről van szó, melyek jelentős részét a Kórház negyedi garzonok, illetve a Budvár negyedi tömbházlakások képezik. Utóbbiakban a lakók zöme bért sem fizet, sőt ha kérdezik, nem is ott lakik... A város tulajdonában levő lakások, ingatlanok az Urbana Rt. ügykezelésében vannak - régi „öröksége” ez a távhőszolgáltatónak. Ráduly Mihály, az Urbana Rt. igazgatója megkeresésünkre azt mondta, a város megbízásából nagyjából háromszáz lakást adminisztrálnak, melynek fele a Kórház negyedben található, ahol két tömbház a városé. - Ezeket csak idézőjelesen lehet lakásnak nevezni, hisz egy szobáról van szó, a folyóson pedig van egy közös fürdő - mondta Ráduly Mihály, majd azzal folytatta, hogy ugyancsak a város tulajdonában van városszerte néhány olyan tömbházlakás, melyeket a tulajdonosok nem vásároltak meg, így a régi rendszer állami fennhatóságából a városra szállt a tulajdonjog. Szintén a város tulajdonába kerültek azok az ingatlanok is, melyeket különböző okok miatt nem szolgáltattak vissza. Vannak olyan ingatlanok, melyeket részlegesen visszaszolgáltattak, így ezekben nem a teljes ingatlan, hanem csak lakások vannak a város tulajdonában. Ezek nem egy helyen vannak, hanem a település különböző pontjain találhatóak: a városközpontban, a Kossuth Lajos, Bethlen Gábor utcában, illetve más pontjain a városnak - közölte Ráduly Mihály. A város a tulajdonában levő lakásokat rendszeresen bérbe adja, mindeniket szociális lakás kategóriába sorolta az önkormányzat, így ha szociális lakásokról esik szó, ezekre is gondolni kell. A szociális lakást igénylők ugyanis, ha befutók lesznek, nem biztos, hogy csereháti lakásba költöznek, ezek bármelyikét bérbe kaphatják. Ha kiürül egy lakás, az Urbana Rt. jelenti a helyzetet a polgármesteri hivatalnak, ahol a sürgősségi listán soron következő személynek vagy családnak kiutalják az üresen maradt lakást. A következő lépés a szerződéskötés: az illető az Urbana Rt.-vel szerződik a lakás bérlésére. A házbéreket törvény határozza meg, annak függvényében, hogy a város melyik zónájában található, milyen felszereltséggel bír és mekkora felületű, mennyit kell az ilyen lakások bérlői fizessenek. Ugyanakkor az Urbana Rt. illetéket fizet a lakások kezeléséért a polgármesteri hivatalnak, a különbözetet pedig a költségek fedezésére, javításokra, felújításokra használjuk - közölte az igazgató. Vegyes állapotok Az igazgató arról is említést tett, hogy tavaly és tavalyelőtt a Kórház negyedi garzonlakásokban végeztek nagyobb felújításokat. Ezen lakások teljes illemhelyiség-rendszerét felújították, és minden lakásba egyéni melegvíz-fogyasztást mérő órákat szereltek fel. Utóbbi intézkedésre azért is szükség volt, hogy ha kerül egy nem fizető bérlő, ne kelljen a teljes tömbház melegvíz-ellátását leállítani, hanem csak az adott lakásét. A városközponti bérházakban, bérlakásokban elég vegyes infrastrukturális állapotok uralkodnak: van, ahol még szennyvízhálózat sincs, illetve néhol a lakások vízellátása sem teljesen rendezett. - Törvény szabályozza a kérdést: ahol a lakó beruházásokat végzett, felújított, beszerelt valamit, ott a házbér kisebb. Ahol nincs vezetékes víz a házban, ott természetesen a házbér is alacsonyabb - tudatta az igazgató. Tízlejes lakbér Nem gondtalan a bérlakások ügykezelése, hisz akadnak nem fizető bérlők: a város tulajdonában levő háromszáz lakáshoz tartoznak a Budvár negyedi tömbházak lakrészei is. Itt, aki megkapta a várostól a lakáskiutalást és volt állandó munkahelye, úgy kötöttük meg vele a szerződést, hogy a munkahelyén a fizetéséből visszatartják az öszszeget és átutalják azt a 10, 20, 30 lejt, hisz ilyen nagyságrendekről beszélünk. Gyakorlatilag egy városközponti és Budvár negyedi lakás bére között annyi a különbség, hogy egyik lakás A, a másik pedig D kategóriába tartozik, vagyis egyik központi, a másik pedig városszéli, de nem olyan jelentős a kettő bére közötti különbség. Ezeket az összegeket nem mi határozzuk meg, mint mondtam, törvény szabályozza. Legfeljebb az éves infláció mértékével arányosan lehet kiigazításokat végezni - részletezte Ráduly Mihály. A Budvár negyedben kevés, alig tizenöt-húsz lakónak van hivatalos és érvényes lakásbérleti szerződése, a többiek pedig megszűnt és fel nem újított lakásszerződéssel, magyarul: törvénytelenül élnek ott. - Ha odamegyünk ellenőrizni, sehol senki az ajtó, ablak nélküli lakásokban, amikor pedig elmegyünk, visszamennek. Olyan állapotban vannak ezek a lakások, hogy nem is lehetne nagyon kiadni senkinek, illetve pénz sincs a felújításukra. Hatalmas munkáról, nagy befektetésről lenne szó - világított rá az igazgató a város egyik kényes szociális jellegű problémájára. • Máthé László Ferenc matie..laszlo.ferenc@udvarhely.ma A BUDVAR NEGYEDBEN A LEGOLCSÓBB AZ ÉLET Törvénytelenül a város szélén Roskadozó tömbház a Budvar negyedben. Esély sincs a felújítására FOTÓ: LŐRINCZ CSABA 2014. OKTÓBER 9.