Udvarhelyi Híradó, 2011. január (22. évfolyam, 1-20. szám)

2011-01-13 / 8. szám

Mívja a 0266-21836- et és lapkihordóink felkeresik Önt otthonában 1 1 hónap 20 lej 3 hónap 55 lej 6 hónap 110 lej 12 hónap 220 lej K­ado­ffiyzett védjegye Udvarhely A BAP Agency bejegyzett védjegye Iliim min ii mi min ii mi mi min mii Főszerkesztő: Pál Gábor Aktuális: Széchely István, Antalfi József, P.David Tunde(Székelykeresztúr), Szász Csaba (Vidék). Művelődés: Kovács Eszter Sport ZátyiTibor Hit-Vallás: Molnár Melinda Olvasószerkesztő: Sólyom Erika Korrektúra: Oláh István Fotó: Bodnár Arthur Tördelője Csáki Ferenc, Demény Ágnes. Apróhirdetés: Kozma Adél I Az(X)-sagnóval ellátott szövegek (17616) reklámok köz­lem­­ények ) A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! ■ Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások közléséről döntsön. ! ■ Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem kül- s itt vissza ELOFIZETESEKÉRT HÍVJANAK! Ha a szerkesztőség telefonszámát, a 0266-21836- et tárcsázza, és bemondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 535600 - Székelyudvarhely, Szentimre u. 17. szám. Telefon: 0266-218­361 E-mail: ud­varhelyi-hirado.ro Honlap: www.udvarhelyi-hirado.ro I Telefonszolgálat: 0266-218361 &B*8p plasz4it.fr .2 a szerkesztők(nyartják naponta 8-22 óra között! 2011. január 12. Euró Dollár 4.2842 3.2861 100 forint L5128 Árfolyamlegységre. lejtai adó Fizessen elő most! Előkészületben a roncsprogram Kidolgozás alatt van a 2011-es roncsprogram­ra vonatkozó finanszírozási útmutató - tudtuk meg Bíró Józseftől, a REMAT Hargita Rt. igaz­gatójától, aki szerint, akárcsak tavaly, február közepe táján van esély a program rajtjára. __________________________________________Daczó Katalin Kiértékelte a tavalyi tevé­kenységet a számvevőszék, és bizonyos változtatásokat java­solt, ezért van szükség a támo­gatási útmutató átdolgozására. A módosított szöveget hétfőn egyeztette a Környezetvédelmi Alap igazgatója Borbély Lász­ló környezetvédelmi miniszter­rel, és a napokban véglegesítik. „Január végére ígérték, hogy megjelenik a törvény - mondta Bíró József ha a számvevő­átvétele." A roncsprogram indí­tására így legkorábban február 15-e körül kerülhet sor. Zenglitzky Zoltán emlékére Január 17-én, hétfőn 17 órától a székelyudvarhelyi Városi Könyv­tár kép- és hangzóanyag termében Zenglitzky-emlékestet szer­veznek - tudtuk meg , de Károlyiól, az intézmény igazga­tójától. A Magyar Kultúra Napja Udvarhelyszéken rendezvény­­sorozat részeként létrejövő program célja: levetíteni Zenglitzky Zoltán két ismert alkotását, a Hegynek lánya, napnak fia és Magarok (Kaszt vagy etnikum?) című filmeket. (pdf) Zöldülő autóipar A Bloomberg január 10-én adta hírül, hogy az észak-amerikai kontinens Év autója címet a General Motors Volt nevű, vegyes üzemű (benzin és elektromos) kisautója nyerte. Aki járt Észak- Amerikában, jobban értheti, miért meghökkentő a hír: ott a benzinfaló SUV és Pick Up a menő, még a kisáruszállítók is benzinüzeműek, és a legkisebb személygépkocsi-alapmotorok a 2,5 literes benzinestől indulnak. Azért a mostani első helyből ju­tott ennek a kategóriának is, az év SUV-ját is díjazták, ezt a másik amerikai gyártó, a Ford Explor nevű szabadidőautója vitte el. Miután Európában a Nissan Leaf nevű, teljesen elektromos kisau­tója lett az „Év autója”, úgy tűnik, idén az elektromos autó a menő. A napokban a világsajtó fon­tosabb hírei közt szerepel a Reanult-t ért ipari kémkedési bot­rány, mely szerint három vezető alkalmazottat azzal vádol a fran­cia cég, hogy adatokat szivárog­tattak ki kínai és egy más ország­beli vállalatnak az elektromos üzemű stratégiáját és technológi­ai fejlesztéseit illetően. A Renault a Nissan partnerével közösen négymilliárd eurót költött elektro­mos technológiája fejlesztésére, érthető, miért nagy a tét. A fenti hírek azt igazolják, hogy a világgazdaságban jelentős szerepet betöltő járműipar föl­ismerte azt, hogy a válság és a várható energiaárak emelkedése átalakítják a vásárlók dönté­si kritériumait, egyre nagyobb hangsúlyt fektetve a fogyasztás és a légszennyezés csökkentésé­re. Egyedül az úttörő Toyotának - amely legrégebben, immár tíz éve van jelen a piacon - a hibrid Priusával 11 modellje áll fejlesz­tés alatt, és vár 2012-ig piacra dobásra, a vállalat közleménye szerint 2,51/100 km alatti fo­gyasztással. Ez a jövő autóipara, a helyes fej­lesztési irány? Jeremy Clarkson, a BBC Top Gear adásából ismert szakíró másképp látja, szerinte az autóipar másodszor kockáz­tatja meg a vakvágányra jutást 1970 után. Negyven évvel ezelőtt a megnövekedett légszennye­zés az autóipart a katalizátor kifejlesztésére kényszerítette, noha már akkor fölvetődött, hogy helyettesíteni kellene az olajat, más üzemanyagot kifej­lesztve. Margaret Thatcher brit miniszterelnöknek volt is egy ilyen kutatási javaslata a Királyi Tudományos Társasághoz, de nem talált kellő támogatás­ra, nyilván az olajlobbinak sem volt érdeke ezt a kutatási irányt finanszírozni. Mára aztán ismét fölmerül a kérdés, hogy a káros kibocsátás csökkentését célzó technológiákba - például a hib­ridautók fejlesztésébe - kelle­­ne-e dollármilliárdokat fektetni, vagy inkább alternatívát találni a kőolajra. Sajnos leghamarabban a fogyasztás csökkentésével le­het eredményt fölmutatni, ezért aztán mindegyik autógyártó eb­be az irányba mozdult el, pedig a jövő a hidrogénüzemű hajtás fejlesztésében rejlik Clarkson szerint. Persze ez a fejlesztés drágább, mint a hibrid irányzat, de szerinte elkerülhetetlen, ezért többet kellene beleruházni. Hatvanezer, tíz évnél idősebb autót várnak idén a romániai hulladékbeszejzek szék nem emel újabb kifogást. A megjelenés után minimum két hétre lesz szükség, hogy a gyár­tók és a kereskedők benyújtsák dossziéikat ahhoz, hogy meg­kaphassák a pénzügyi támoga­tást. Ezzel párhuzamosan két hét alatt az átvevők is megköt­hetik a protokollt a Környezet­­védelmi Alappal, hisz csak ezt követően kezdődhet az autók A REMAT Hargita Rt. igaz­gatója úgy tudja, hogy egyelőre hatvanezer értékjegyet bocsá­tanak ki, ehhez adódik hozzá a tavalyról maradt 1500, de ha igény lesz rá, tovább növelik a keretet. Idén is, akárcsak ta­valy, e jegyek értéke 3800 lej, és egy új autó vásárlásához három darabot lehet felhasználni. Mindig ott, ahol Ön! Online rendelés: www.taxi-24.ro Éjjel-napok 0266-21 41 10 0744-24 24 24 0727-24 24 24 0722-70 00 00

Next