Udvarhelyi Híradó, 2011. január (22. évfolyam, 1-20. szám)
2011-01-13 / 8. szám
Mívja a 0266-21836- et és lapkihordóink felkeresik Önt otthonában 1 1 hónap 20 lej 3 hónap 55 lej 6 hónap 110 lej 12 hónap 220 lej Kadoffiyzett védjegye Udvarhely A BAP Agency bejegyzett védjegye Iliim min ii mi min ii mi mi min mii Főszerkesztő: Pál Gábor Aktuális: Széchely István, Antalfi József, P.David Tunde(Székelykeresztúr), Szász Csaba (Vidék). Művelődés: Kovács Eszter Sport ZátyiTibor Hit-Vallás: Molnár Melinda Olvasószerkesztő: Sólyom Erika Korrektúra: Oláh István Fotó: Bodnár Arthur Tördelője Csáki Ferenc, Demény Ágnes. Apróhirdetés: Kozma Adél I Az(X)-sagnóval ellátott szövegek (17616) reklámok közlemények ) A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! ■ Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások közléséről döntsön. ! ■ Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem kül- s itt vissza ELOFIZETESEKÉRT HÍVJANAK! Ha a szerkesztőség telefonszámát, a 0266-21836- et tárcsázza, és bemondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 535600 - Székelyudvarhely, Szentimre u. 17. szám. Telefon: 0266-218361 E-mail: udvarhelyi-hirado.ro Honlap: www.udvarhelyi-hirado.ro I Telefonszolgálat: 0266-218361 &B*8p plasz4it.fr .2 a szerkesztők(nyartják naponta 8-22 óra között! 2011. január 12. Euró Dollár 4.2842 3.2861 100 forint L5128 Árfolyamlegységre. lejtai adó Fizessen elő most! Előkészületben a roncsprogram Kidolgozás alatt van a 2011-es roncsprogramra vonatkozó finanszírozási útmutató - tudtuk meg Bíró Józseftől, a REMAT Hargita Rt. igazgatójától, aki szerint, akárcsak tavaly, február közepe táján van esély a program rajtjára. __________________________________________Daczó Katalin Kiértékelte a tavalyi tevékenységet a számvevőszék, és bizonyos változtatásokat javasolt, ezért van szükség a támogatási útmutató átdolgozására. A módosított szöveget hétfőn egyeztette a Környezetvédelmi Alap igazgatója Borbély László környezetvédelmi miniszterrel, és a napokban véglegesítik. „Január végére ígérték, hogy megjelenik a törvény - mondta Bíró József ha a számvevőátvétele." A roncsprogram indítására így legkorábban február 15-e körül kerülhet sor. Zenglitzky Zoltán emlékére Január 17-én, hétfőn 17 órától a székelyudvarhelyi Városi Könyvtár kép- és hangzóanyag termében Zenglitzky-emlékestet szerveznek - tudtuk meg , de Károlyiól, az intézmény igazgatójától. A Magyar Kultúra Napja Udvarhelyszéken rendezvénysorozat részeként létrejövő program célja: levetíteni Zenglitzky Zoltán két ismert alkotását, a Hegynek lánya, napnak fia és Magarok (Kaszt vagy etnikum?) című filmeket. (pdf) Zöldülő autóipar A Bloomberg január 10-én adta hírül, hogy az észak-amerikai kontinens Év autója címet a General Motors Volt nevű, vegyes üzemű (benzin és elektromos) kisautója nyerte. Aki járt Észak- Amerikában, jobban értheti, miért meghökkentő a hír: ott a benzinfaló SUV és Pick Up a menő, még a kisáruszállítók is benzinüzeműek, és a legkisebb személygépkocsi-alapmotorok a 2,5 literes benzinestől indulnak. Azért a mostani első helyből jutott ennek a kategóriának is, az év SUV-ját is díjazták, ezt a másik amerikai gyártó, a Ford Explor nevű szabadidőautója vitte el. Miután Európában a Nissan Leaf nevű, teljesen elektromos kisautója lett az „Év autója”, úgy tűnik, idén az elektromos autó a menő. A napokban a világsajtó fontosabb hírei közt szerepel a Reanult-t ért ipari kémkedési botrány, mely szerint három vezető alkalmazottat azzal vádol a francia cég, hogy adatokat szivárogtattak ki kínai és egy más országbeli vállalatnak az elektromos üzemű stratégiáját és technológiai fejlesztéseit illetően. A Renault a Nissan partnerével közösen négymilliárd eurót költött elektromos technológiája fejlesztésére, érthető, miért nagy a tét. A fenti hírek azt igazolják, hogy a világgazdaságban jelentős szerepet betöltő járműipar fölismerte azt, hogy a válság és a várható energiaárak emelkedése átalakítják a vásárlók döntési kritériumait, egyre nagyobb hangsúlyt fektetve a fogyasztás és a légszennyezés csökkentésére. Egyedül az úttörő Toyotának - amely legrégebben, immár tíz éve van jelen a piacon - a hibrid Priusával 11 modellje áll fejlesztés alatt, és vár 2012-ig piacra dobásra, a vállalat közleménye szerint 2,51/100 km alatti fogyasztással. Ez a jövő autóipara, a helyes fejlesztési irány? Jeremy Clarkson, a BBC Top Gear adásából ismert szakíró másképp látja, szerinte az autóipar másodszor kockáztatja meg a vakvágányra jutást 1970 után. Negyven évvel ezelőtt a megnövekedett légszennyezés az autóipart a katalizátor kifejlesztésére kényszerítette, noha már akkor fölvetődött, hogy helyettesíteni kellene az olajat, más üzemanyagot kifejlesztve. Margaret Thatcher brit miniszterelnöknek volt is egy ilyen kutatási javaslata a Királyi Tudományos Társasághoz, de nem talált kellő támogatásra, nyilván az olajlobbinak sem volt érdeke ezt a kutatási irányt finanszírozni. Mára aztán ismét fölmerül a kérdés, hogy a káros kibocsátás csökkentését célzó technológiákba - például a hibridautók fejlesztésébe - kellene-e dollármilliárdokat fektetni, vagy inkább alternatívát találni a kőolajra. Sajnos leghamarabban a fogyasztás csökkentésével lehet eredményt fölmutatni, ezért aztán mindegyik autógyártó ebbe az irányba mozdult el, pedig a jövő a hidrogénüzemű hajtás fejlesztésében rejlik Clarkson szerint. Persze ez a fejlesztés drágább, mint a hibrid irányzat, de szerinte elkerülhetetlen, ezért többet kellene beleruházni. Hatvanezer, tíz évnél idősebb autót várnak idén a romániai hulladékbeszejzek szék nem emel újabb kifogást. A megjelenés után minimum két hétre lesz szükség, hogy a gyártók és a kereskedők benyújtsák dossziéikat ahhoz, hogy megkaphassák a pénzügyi támogatást. Ezzel párhuzamosan két hét alatt az átvevők is megköthetik a protokollt a Környezetvédelmi Alappal, hisz csak ezt követően kezdődhet az autók A REMAT Hargita Rt. igazgatója úgy tudja, hogy egyelőre hatvanezer értékjegyet bocsátanak ki, ehhez adódik hozzá a tavalyról maradt 1500, de ha igény lesz rá, tovább növelik a keretet. Idén is, akárcsak tavaly, e jegyek értéke 3800 lej, és egy új autó vásárlásához három darabot lehet felhasználni. Mindig ott, ahol Ön! Online rendelés: www.taxi-24.ro Éjjel-napok 0266-21 41 10 0744-24 24 24 0727-24 24 24 0722-70 00 00