Udvarhelyi Híradó, 2013. március (24. évfolyam, 42-62. szám)

2013-03-26 / 59. szám

A SZERKESHŐSÉGCÍM SZERKESHOSEG 4,4154 , 3,3948 100 forint talp­i egységre, lejtai Fizessen elő most! Hívja a 0266-218361-et és lapkihordóink felkeresik Önt otthonában! 1 hónap 20 lej 3 hónap 55 lej 6 hónap 110 lej 12 hónap 220 lej Udvarhelyi її і un її їм nun ii un nun її mi mii nini її і її Megjelenik munkanapokon. Kiadó: Udvarhelyi Híradó Kft. Nyomda: Udvarhelyi Híradó Kft. ISSN: 1844-430 X BRAT Lapunk eladási statisztikáit a Romániai Példányszám-auditáló Hivatal (BRAT) hitelesíti. Ügyvezető: Székely Róbert Lapigazgató: Dénes László Főszerkesztő: Pál Gábor Szerkesztőségi tagok: Jánosi András, Kovács Eszter, Simon Eszter, Széchely István (aktuális) Simó Márton (művelődés) Nagyálmos Ildikó (faluszerte) Zátyi Tibor (sport) Molnár Melinda (hit­vallás) Veres Nándor (fotó) Sólyom Erika (olvasószerkesztő) Oláh István (korrektúra) Tördelőszerkesztők: Csáki Ferenc, Mihály Róbert, Szász Éva Apróhirdetés: Kozma Adél Reklám: Kovács Dénes і Az (X) szignóval ellátott szövegek fizetett reklámok, közlemények. ■ A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik!­ • Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások і kéziratokat nem érzünk meg, és nem kül­dünk vissza. ELŐFIZETÉSEKÉRT HÍVJANAK! Ha a szerkesztőség telefonszámát, a 0266-218361-et tárcsázza, és bemondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 535600-Székelyudvarhely, Szentimre u. 17. szám. Telefonszám: 0266-218­361 E-mail: uhfudvarhelyi-hirado.ro marketing@udvarhelyi-hirado.ro hirdetes@udvarhelyi-hirado.ro terjesztesf udvarhelyi-hirado.ro Fax:0266-218340 Hirdetésfelvétel és terjesztés a fenti címen hétköznap 8-16 óra között. Honlap: www.udvarhelyi-hirado.ro [ Telefonszolgálat: 0266-218361 Észrevételét, panaszait, megjegyzéseit a szerkesztők fogadják hétfőtől csütörtökig 8-20, pénteken 8-16, vasárnap 14-20 óra között. Idén is támogatják a számítógép-vásárlást Néhány napon belül már igényelhető lesz az a kétszáz euró értékű támogatás, amellyel - az Euro200-as program keretében - a szegény családokban élő diákok számítógép-vásárlását támogatja az oktatási minisztérium. Az igénylési dossziékat idén is tüzetesen ellenőrzik. Á­­­prilis elsején kezdődik az oktatási minisztéri­um által az Euro200-as program keretében biztosí­tott kétszáz euró értékű szá­mítógép-vásárlási értékjegyek igénylése - közli minisztériu­mi átiratban a Hargita Megyei Tanfelügyelőség. A kérelme­ket április 21-éig fogadják a tanintézetekben. A támoga­tást azok a 26 évnél nem idő­sebb diákok igényelhetik, akiknek családjában az egy főre jutó jövedelem nem ha­ladja meg a 150 lejt. Ez azon­ban még nem jelent garanciát a támogatás megszerzésére, ugyanis a megszabott érték­határon belüli legmagasabb jövedelmi küszöböt, amellyel még elnyerhető az értékjegy, az igénylők száma és a támo­gatásokra szánt éves pénzke­ret függvénye dönti majd el. Tavaly ez 140 lej volt. Az értékjegyek igénylési módja nem változott, idén is a tanintézetekben fogadják, majd az e célból megalaku­ló bizottságok ellenőrzik a ké­relmeket - tájékoztatott Luka László, a megyei tanfelügye­lőség munkatársa. A korábbi években történt csalások mi­att 2010 óta szociális ankétok során ellenőrzik az igénylési dossziékban feltüntetett ada­tok valóságtartalmát, ez idén sem lesz másként. 2010 előtt meglehetősen gyakori volt, hogy a kérelmezésbe hami­san nulla jövedelmet írtak az igénylők, ugyanakkor - mint azt Luka László elmondta - előfordult olyan is, hogy több­­gyermekes családok többször is kérték a támogatást, az ada­tokban minden gyerek ese­tében más-más apát jelölve meg. Az értékjegy, a gyerekek számától függetlenül, csalá­donként csak egy alkalommal igényelhető, második alka­lommal még akkor sem, ha a kupont valamilyen oknál fog­va nem használta fel a kedvez­ményezett. Tavaly a szigorú ellenőrzé­sek dacára minden Hargita megyei igénylő - összesen 319 - megkapta a kétszáz eurós ér­tékjegyet, döntő többségük vi­déki volt. Mivel a támogatás családonként csak egyszer igé­nyelhető, évről évre csökken a potenciális jogosultak száma, így várhatóan idén is kevesebb kérelmező lesz Hargita megyé­ben, mint az előző évben. III Az értékjegyeket a minisztériumi előírásoknak megfelelő boltokban válthatják majd asztali számítógépre a jogosultak Csak hét végén működnek a felvonók Bár a márciusi havazásoknak köszönhetően még mindig jó a pályák minősége a Madarasi Hargitán, március 25-étől hétközna­pokon nem indítják el a felvonókat. Ebben a síszezonban ezután már csak pénteken, szombaton és vasárnap fognak működni a sífelvonók. Akik ezután mennek fel a síközpontba, azoknak továbbra is a szentegyházi út használatát ja­vasolják, az ivói utat csak terepjáróval közlekedők válasszák. A Nagy Mihály felső szakaszának kivételével minden pálya jól sízhető. A márciusi havazásoknak köszönhetően még mindig jól karbantartott pályákkal várják a vendégeket, 30-50 cm-es, keményre taposott hó borítja a terepet, ahol Ön! Online rendelés: www.taxi-24.ro Éjjel-nappal hívható 0266-2141 10 0744-24 24 24 0727-24 24 24 0722-70 00 00 125 év után egy nappa­ l Héjjasfalva-Székelyudvar­­hely vasúti szárnyvonal átadásá­nak 125. évfordulójára emlékez­tek március 15-én, az eseményre a Haáz Rezső Múzeum kiállítás­sal készült. Másnap hajnalban mintha azt akarná bizonyítani az egykori gőzmasina mai utódja, a gázolajjal működtetett motorko­csi, hogy állja a sarat az időben (pontosabban: a sínt, még ha itt-amott himbálózva is), annyira halkan közlekedett, hogy jó ha­­jításnyiról lehetett csak hallani jellegzetes döccenéseit. Utasai a március közepi szokatlan hi­degben megrövidült nyakkal, sietve ugrottak fel, hogy végre megmelegedjenek. Évek tapasz­talata szerint mindig az első, a mozdonyhoz közelebbi vagon kap több fűtést, oda is tódultunk be, ám kirázott a hideg, amint leültem az ülésre. Amikor a jegy­csípő érkezett, szólt is, hogy a hátsó vagonban van meleg. Az általában jókedvű és beszédes hölgy még azon panaszkodott: a golyóstolla sem ír a hidegben. Amikor látta, hogy nem mozdu­lok egyből, ismét szólt: menjek a másik vagonba, ott meleg van! Tényleg jóval melegebb volt. Amint kidöcögött Udvarhelyről a vonat, és már nagyobb sebes­ségre kapcsolt, az jutott eszem­be: vajon milyen lehetett 125 év­vel ezelőtt egy itteni utazókocsi? Most szundikáló emberek feje mozdul a sínvégek illesztésé­nél, a tiritarka ruhákra nézve a világ szinte bármely vidékén lehetnénk. Na nem azért, mintha szerintem népviseletben kellene vonatra ülni ma is... Közelemben fülbevalós fiatalember, amikor a jegycsípőnő odaér, ránéz, és nem költi fel. Igen, villan meg bennem, nyelvtől függetlenül, a női (anyai) princípium uralni képes a helyzetet. De az is lehet, tudja, hogy bérletes utas. Mert ugyebár a vasúti alkalmazottak is emberek, sőt, olyan emberek, akik beszélgetnek is az utasokkal mint ismerősökkel. Bikafalvánál pirkad, Bögözben látni is lehet már. A vagonban eddig is lehetett, hiszen ég a vil­lany. Ám ebben a vonatban nem szoktak olvasni, mint máshol... Talán a döccenők miatt? Egyet­len férfit látok olvasni, jó vastag könyv a kezében. Egy fiatalnak a füléből lógnak ki a drótok, zenét hallgat. Még annyira korán van, hogy legtöbben bóbiskolnak. Aztán elkezdődnek a beszél­getések. Akaratlanul is hallom, a nagyapa, korú férfi miről tárgyal a később felszállt nővel, hogy meg­változott a menetrend, és szőlőt metszeni menne haza, így mond­ja: haza. A nőtől meg azt kérdez­te: Na, te is jössz haza? Pedig a beszélgetésből azt sejteni: egyi­kük sem szülőfalujában él. Mielőtt kiderülne, hogy kisgalambfalviak (mert ott szállnak le), megtudok egyebeket is: kisebbik unokája kilenc hónapos, a nagyobbik két­éves és nyolc hónapos. Minden­nap látom őket - mondja a férfi, aztán kiderül, hogy skype-on, de ő már nem kívánkozik oda, előző években többször is volt (ezen kül­földet kell érteni természetesen). Nagygalambfalván, a megálló­hoz közel még ott lobog a tegnap­ról ott felejtett piros-fehér-zöld zászló, kissé tovább pedig magas rúd tetején csattogtatja a szél a székely zászlót. Keresztúron, az állomás épületéről pedig be­vették a felényi rövidre szakadt állami zászlót... Felszálló kevés van, az utasok többsége éjjeli műszakból tart hazafelé. Még a galambfalvi há­zalók se indultak el, pedig szom­baton nagy csapatban mennek cipőt, perzsaszőnyeget, ruha­neműt, edényt eladni, eljutnak a félreeső falvakba is. Vagy talán éppen olyanokba igyekeznek. Nincs szemét a vonaton. Nincs hangos beszéd. Nem hasogatták szét az üléshuzatokat az utóbbi években. És a kiszolgáló sze­mélyzet nem beszéli az itt élők nyelvét. Talán ettől tudni, hogy itthonjában vagyunk.

Next