Művészet - Új Élet, 1959 (2. évfolyam, 1-9. szám - 1. évfolyam, 1-6. szám)

1959-01-01 / 1. szám

1859-1959 * •­­ MOLDVA ES MUNTENIA EGYESULÉSÉNEK CENTENÁRIUMA M­oldvában és Munténiában, a két egykori román országban 1848 egyik legdrágább öröksége az egyesülés eszméje volt. Hivatalos programponttá ugyan még nem vált a negyvennyolcas forradalmi követelések megfogalmazása idején, de a hazafias klubokban, a népgyűléseken harsogva szállt az egyesülést követelő jelszó, s Craiován, a kis olténiai városkában izzó szemmel kiáltott rá éljent egy tizenhét éves diák, Theodor Aman, a forradalmi gyűlések egyik leglelkesebb látogatója, akit kitűnő rajz­készségéről ismertek város­szerte. A forradalom bukása elodázhatta ugyan egy évtizedre a nagy­szerű nemzeti ideál megvalósulását, de útját végérvényesen el nem torlaszolhatta. Néhány esztendővel 1849 után oly forró és leküzdhe­tetlen követelésévé vált a tömegeknek, hogy gátat többé nem emelhetett eléje a csaló-halogató bojári furfang. Amikor 1856 közepén Iașiban megalakult a moldvai Egyesülési Bizottmány, tagjai között ott volt az országszerte ismert költő, Vasile Alecsandri is. Néhány hét múlva mindenfelé szavalták Az egyesülés flórája című költe­ményét, amelyet egy népszerű lap, a Steaua Dunării közölt. Theodor Aman, az egykori craiovai diák, akkor már néhány esztendeje festőművész-növendék volt Párizsban. 1850-ben utazott ki a francia fővárosba, ahol a román forradalmi emigráció központja volt. Balcescu szelleme tartotta bűvöletében az itt tanuló román diákokat is. Aman, miközben szorgalmasan dolgozott a francia mesterek műhelyeiben, éber füllel figyelt mindenre, ami hazája sorsát érdekelte, s lelkében új fénnyel izzott fel 1848 forradalmi szikrája. Néhány esztendővel később, az 50-es évek közepén (Balcescu már halott volt) hazalátogatott és ekkor újabb, hatalmas élményként szakadt rá az egyesülést követelő nagyarányú tömegmozgalom izgalma. Alecsandri költeménye, az itthoni festők (Lecca és Tăttă­­rescu) példája, akik tevékenyen részt vettek az egyesülési mozga­lomban, arra buzdította, hogy ő is kivegye részét az egyesülés eszméjének a népszerűsítéséből. Párizsba visszatérve, 1857-ben megfestette Az egyesülés hazája Craiován című kompozícióját, s ezzel megalkotta az egyik leg­értékesebb művészi dokumentumot az egyesülést (1859. január 24) megelőző­­esztendők nagyszerű hazafias népmozgalmáról. Izzó hazafiság és látnoki erő lobog ezen a festményen, amely megnyitotta az utat Aman későbbi hazafias tárgyú képei, történeti kompo­zíciói felé. A festmény nem nagyméretű, a művész mégis több mint kétszáz alakot helyezett el rajta s ezzel pompásan érzékeltetni tudta a hatalmas erőt, amit egy lelkes tömeg áraszt. Néhány félrehúzódó, szkeptikusan bámuló elegáns alak kivételével az arcok vidámak, lelkesedést és örömöt sugároznak, ám a festő a tömeget fűtő eszme fennköltségét még inkább hangsúlyozni akarta azzal, hogy nem derűs reggeli világításban, hanem alkonyati homályban, fáklyák és lámpások vöröses fényétől tehintve helyezte el az ünneplő sokaságot. Ez a tömeg tulajdonképpen két részre oszlik: baloldalt már-már kialakul egy oszlop az épület előtt összegyülekezett plebejus váro­siakból, hogy fúvószenekar kíséretében tüntetni induljon. Jobb­oldalt pedig a nép, a külvárosokból és falvakból ideözönlött nép ad kifejezést lelkesedésének egy hatalmas körtánc — hóra — lendü­letében. Ezt a jobboldali részt tartotta fontosabbnak a művész; a kép címétől eltekintve is erre mutat az a gond, amellyel ezeket az alakokat jellemezte s az is, hogy a balról áradó szelíd holdfényt, valamint az épületből kisugárzó belső fényt is főként a táncoló tömegre vetíti. Számára a háttér nem fontos: egy közömbös épü­lethomlokzatot festett az ünneplő tömeg mögé, a legegyszerűbben, minden kidolgozottság nélkül, csak a torony alatt áttetsző fényben ragyogó, szimbolikusan elhelyezett felirat ragadja meg rajta a szemlélő figyelmét: Vivat Romania Unita. Ez a kép mottója, ez kelti szóban is életre e művészi szándékot, amely a festő ecsetjét vezette. A néptömeg, amely Aman festményén e nagyszerű tüntetéssel követeli az egyesülést, mint nagy történeti cselekvés részese lép be így a román művészetbe és a történelembe is. Moldva és Munténia egyesülésének századik évfordulóján a későbbi nagy román mester és festő-pedagógus neve így fonódik össze azoknak a hazafiaknak emlékével, akik a nagy nemzeti ideál megvalósításáért küzdöttek.­­bibl­op. CLUJ­­ Nr. .-19 Lőrinczi László Theodor Aman: Az egyesülés hazája Craiován (olajfestmény, 1857) .

Next