Új Élet, 1965 (7. évfolyam, 1-24. szám)

1965-01-10 / 1. szám

zzel a kérdéssel fordultunk öt fiatal, falun élő tanárnőhöz.­­ Arra szerettünk volna választ kapni, H hogyan illeszkedtek bele a falusi ■ környezetbe. A válaszok nem egy-H behangzóak. Csak egy kérdésben ■ megegyezőek. ■ Ide ne vágjunk elébe a dolognak, ■ leírom röviden az öt beszélgetést. ■ Köztársasági ösztöndíjjal ■ végezte a marosvásárhelyi Peda­■ gógiai Főiskola fizika-kémia sza­■ kát Maria Ilea tanárnő. Egy éve ■ tanít Beresztelkén . Azzal a tudattal választottam ■ a tanári pályát, hogy falun kell­­ élnem egy ideig. Lehet, hogy végle­■ gesen Miért ne? Falun születtem, ■ ott élnek a szüleim most is. Szere­■ tem a tanítást, örvendek, ha gyarap­■ szik szellemileg a kezem alatt a H gyermek. ■ — Még egyszer sem voltam va-­ sárnap itthon, mert mindig tan­folyamon vagyok a városban. A szabad időmet azt sem tudom, mire használjam, mert olyan sokféle ■ dolog érdekel. Olvasok, különösen szeretem a történelmi és életrajzi regényeket. Meccsre járok, mert itt nálunk is vannak érdekes mér­■ i­kőzések. Szeretek főzni, kézimun-H kázni. — S aprólékos gonddal meg-H munkált térítéket mutat. — Ping­■■ pongozom, televíziót nézek, vagy H éppen römizünk egy-egy unalmas estén. Nekem inkább az a szeren­csétlenségem, hogy túl sok minden érdekel és leköt. Az egyik fő szórá­si hozás esténként, ha a művelődési ■ otthonban a színjátszó csoporttal próbálunk ■ napjait? — Mivel tölti például a vásár­— Nem akarna tovább tanulni? — Gondoltam már rá, de az én szakomon nincs levelezői tagozat, s otthon pedig még öt testvérem van, azok is tanulni szeretnének. ■V . '6 • VH­V „Kitűnő tanárnő, jó könyvtáros, ügyes színjátszócso­port rendező, de elvágyik faluról“ — mondták a rajoni tanügyi osztályon Szemerjai Zsuzsáról. — Igaz ez? — kérdem a Jobbágy-­­ telkén már második éve tanító szép, fiatal tanárnőtől. — Amikor tehetem, hazalátoga­tok a városba a szüleimhez, bará­taimhoz. — A falut nem szereti, Jobbágy­telkét ? — Dehogy is. Nem is kerülhet­tem volna barátságosabb helyre. Az emberek is kitűnőek, s a gyere­kek! Úgy érzem, ők is szeretnek engem. — Akkor mi húzza vissza a városb­a? — Jobbágytelkén minden kollé­gámnak családja van. Én ahogy tanítottam, hazamegyek s olvasok lámpagyújtásig. Aztán lefekszem. Legszívesebben a művelődési ott­honban segítek a színjátszó csoport­nak. Most huszonhárom éves vagyok. Akármilyen aranyosak is a házigazdáim, s olcsó is az élet, sok­ba kerül a folytonos utazás. Osto­baságokra költöm a keresetem egy részét. — Akkor is eljönne faluról, ha nem taníthatna tovább? — Nekem mindenem a tanítás, s éppen ezért inkább még várok egy-két évet azért, hogy városon is katedrához juthassak " — S ki tanítson akkor falun? — Rajtam kívül egyetlen taní­tónő, vagy tanárnő sem akar el­jönni Jobbágytelkéről. Többen ide­valók, mások ugyancsak faluról ke­rültek ide. Azt hiszem, nem lehet szememre vetni, hogy bizonyos idő myútán szeretnék a családi környe­zetbe visszakerülni. Papp Zsuzsánna már tanított Peteken, Farczádon, Varságon. Most Fiat­al­vára he­lyezték, hogy könnyebben jusson könyvekhez, forrásanyagokhoz, mert másodéves hallgatója a maros­vásárhelyi Pedagógiai Főiskolá­nak. Levelezői tagozaton végzi a fizika-kémia szakot, s Fiat­falván is ezeket a tárgyakat tanítja. Olyan jó eredménnyel, hogy az ő tanítványa az udvarhelyi középiskola legjobb fizika-kémi­kusa. S erre nagyon büszke. Nagyon szereti a gyermekeket. Mert saját tapasztalatából tudja, hogy a fa­lusi gyermek megközelítőleg sem tud annyit a világból, mint a vá­rosi. A tanárának nemcsak a tan­anyagra kell megtanítania.. Ő is falun nőtt fel, kapált ő is eleget, jól tudja, mire van szüksége a ke­ze alatt tanuló sok kis apróságnak. S mégis, azért végzi a főiskolát, azért tanul nyelveket, hogy talán így hamarabb kerülhet városra. Mert igazából ott szeretne élni­ Ko­lozsváron. De ott is katedrán, a gyermekek között akarna ma­radni, mert riasztják a számosz­lopok, a könyvelés, az irodai munka kötöttsége, egyhangúsága. Miért született meg benne ez az elhatározás? Talán azért, mert­­ nem kötődik senkihez, kollégái idősebbek, családosak. Huszonegy éves és három éve­s nem volt bálban... Szereti a vi­dámságot, a táncot. Szeret spor­tolni, korcsolyázni, kézilabdázni, szenvedélyes sakkozó, sok verseny győztese. Szeret színházba, moziba járni és nagyon vágyik utazni. — Ha lenne kiért, ha a gyerme­keimért dolgozhatnék, szívesen itt maradnék. Vagy ha a szülőfalum­ban taníthatnék, ha együtt lak­hatnék anyámékkal... Olyan teljesíthetetlen vágyak ezek? Delia Ardeleanu az egyik marosvásárhelyi építke­zési vállalatnál volt évekig tit­kárnő. Kényelmes, jó állása, vá­rosi lakása volt — mégis sokszor , úgy érezte, hogy munkája nem köti le. Tanulni vágyott és tanítani kis korától zongorázott, szerette a zenét, s így született meg benne az elhatározás: beiratkozik a ma­rosvásárhelyi Pedagógiai Főiskola zenetanári szakára. Három évi szorgalmas tanulás után Radnótra nevezték ki, a középiskola zene­tanárnőjének. Lehet, hogy amikor tanulmányait elvégezte, nem kíván­kozott még falura, talán még sírt is, amikor megkapta a Radnótra szóló kinevezést, de most már nem bánja, hogy felcserélte a titkárnői foglalkozást a tanári hivatással, a várost a faluval. Szereti a vidámsá­got, s az élet k­apos oldalán él az, akinek a munkája nyomán tiszta dal csendül sok kis falusi iskolás­

Next