Új Élet, 1968 (10. évfolyam, 1-24. szám)

1968-01-10 / 1. szám

TV-KAM­ERÁVAL EGY NAGYÁRUHÁZBAN A tv-adás, amelyről itt szó esik, „direktbe", egyenes­­adásban ment, akárcsak a helyszíni sportközvetítés. A helyszín új, sőt, mondhatni vadonatúj volt. Tavaly, például meg sem lehetett volna szervezni ezt az adást, annál az egyszerű oknál fogva, hogy a Favorit nagy­áruháznak akkor még csupán a terve létezett. Ugyanis Bukarest egyik legújabb, legnagyobb, leg­modernebb lakónegyedében, a Dru­mul Taberin emelkedik, ennek a „super­market"-nek az épülete, s maga a nagyáruház mindössze néhány hónapos múltra tekinthet vissza. Az áruházat hamar megis­merték és korszerű külsejével, jó ellátottságával, ötletes újdonsá­gaival máris megérdemelt hírnevet szerzett magának. Ezért esett a tv választása a Favoritra, és a színe­sen kavargó, mozgalmas kép, ame­lyet a kamera befogott ezen az év végi délutánon, azt bizonyítja, hogy a választás szerencsés volt. Gazdag árukészlet, bőséges válasz­ték, előzékeny kiszolgálás — kell-e több egy áruháztól? Pezsgés, mozgás De tulajdonképpen nem is a Favoritról akarok szólni, hanem arról, hogy ez az ötletesen megszer­kesztett tv-adás tulajdonképpen ürügyül szolgált arra, hogy a ka­mera elé invitáljanak több ille­tékes szakembert és megvitassák a kereskedelem legégetőbb prob­lémáit, no meg az 1968-as ter­veket, elképzeléseket, újdonságo­kat. Mert, tudnunk kell, hogy a kereskedelemben is igen nagy a pezsgés, a mozgás, a megújulási törekvés , a világszinthez való felzárkózás igénye. Pártunk leg­utóbbi határozatainak a szellemé­ben kívánják ezt a modernizá­lást végrehajtani, a saját, meg a külföldön gyűjtött tapasztalatok­nak az alkotó felhasználásával. — A kereskedelmi tudományos kutatóintézetnek egyik legutóbbi felmérése megállapította, hogy a lakosság jövedelmének mintegy 80 százaléka a kereskedelem csator­náin keresztül kerül vissza az állam­kasszába — mondta Simion Ştefan vezérigazgató. — Éppen ezért mind nagyobb felelősség hárul ránk. Ugyanis sem számunkra, sem a vásárlók számára nem mindegy, hogy ezért a 80 százalékért meny­nyit és milyen minőségű árut vásá­rolhat. Aztán elmondotta, hogy az el­múlt évek elavult, nehézkes szer­vezési módszereit, mozgékonyság­gal akarják felváltani, a merevsé­geket eltüntetni, sőt szerkezetileg is át akarják alakítani a kereske­delmet.­­ Olyan egységes szervezeteket akarunk létrehozni, amelyek egyaránt foglalkoznak kis- és nagykereskedelemmel, közelebb hozzák egymáshoz a termelő egy­ségeket és kereskedelmi vállalato­kat. Az elmúlt hónapokban léte­sített ilyenszerű kísérleti vállala­tok kitűnő eredményt mutattak fel. — Hogyan tükröződött ez az üzletekben? — tette fel a kérdést Victor Teodoru tv-riporter. — A kereskedelem sokkal opera­tívabban válaszolt az igényekre. A keresett áru hamarabb a polcra került, kevesebb volt a hiánycikk, így aztán a vásárlók megelégedet­ten távozhattak az üzletből. További változások ...A nagyáruház igazgatója, Si­rinian Sebak is bekapcsolódott a beszélgetésbe. — Már 1967-ben is lehetőségünk nyílt a vevők által igényelt divat­áru aránylag gyors beszerzésére 1968 reméljük, ebből a szempont­ból is további fejlődést jelent majd. Mert, például, hiába jó minősé­gűek a Progresul gyár cipői — 5 millió pár készül belőlük évente — , ha nem elég divatosak, nem ve­szik őket. Különösen a hölgyközön­ség.... — Vagy: hiába kapunk öt-vagy hatféle hazai rádiót, ha a nálunk található külföldi készülék minő­ségileg jobb — azt keresik az embe­rek. Meg aztán... sok még az el­avult mintájú textilanyag. Tavaly azt mondták a gyárak: „Ez van Veszitek, nem veszitek, mi mást nem tudunk adni..." 1968-ban meg­szűnik ez a módszer is.­­ Mi, áruházi vezetők különösen örü­lünk annak, hogy az új évben 400 millió lejjel többet irányoztak elő a különböző gyermekholmik gyár­tására. Mert bizony az elmúlt év­ben sokszor voltunk kénytelenek azt mondani a mamáknak meg a fiatal apáknak, hogy nincs... A cipőgyárak 300 új modellt harangoztak be. Csak nehogy ismét május végén kezdjék szállítani, január első hete helyett. Az Elec­tronica gyár kereskedelmi igazga­tója azt ígérte a tv nézőinek, hogy 1968 első negyedévében már meg­jelennek a Dacia típusú tv újabb változatai, és a jól bevált Mamaia táskarádió modernizált és olcsóbb kiadása, az Albatros... Tizenkét és félszer több Az év végi divatbemutatók azt bizonyították, hogy a román kon­fekció-ipar felzárkózott — sza­bás és modell szempontjából — a világszinthez. A fővárosban bemu­tatott női ruhák, kabátok, férfiós- HAZAI KÉPEK Sirinian Sebak, a nagy­áruház igazgatója A Favorit nagyáruház esti kivilágításban

Next